Ok, en je punt?quote:Op maandag 28 augustus 2023 16:15 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Ons eigen erfgoed? Tja, dat wordt een lastig verhaal, gezien het feit dat wij tot diep in de Middeleeuwen een simpel en vrij achterlijk moerasvolk waren en we toen door wat slimme handel en oorlogsvoering maar hebben besloten andermans rijkdommen ons toe te eigenen.
Er zit iets veel principiëlers onder: het is niet de moeite waard om ons in te spannen voor het bewaren van een cultuurgoed tegen de wil van de mensen wier cultuurgoed het werkelijk is. Dat kanon in de OP is het enige wat een beetje ons cultuurgoed was: een kitscherig object waarmee we locale heersers mee omkochten. Voor de rest is het 90% spul dat we vooral zouden moeten omschrijven als ambachtelijke producten. Daar moeten we niet te dramatisch over doen.quote:Op maandag 28 augustus 2023 17:03 schreef rutger05 het volgende:
Aan de reacties kan je precies zien waarom het niet gemakkelijk is om politici hiervoor in beweging te krijgen; voor een groot gedeelte van het volk dat weinig tot geen culturele bagage mee heeft gekregen van huis uit of op school, zijn kunst en antiquiteiten onbelangrijk en mag het vooral geen geld kosten. Er komen hier ook woorden voorbij als 'meuk' en 'prul'.
Aan de andere kant is de heersende tijdsgeest in de academische en museumsferen zo dat er veel te gemakkelijk afstand wordt gedaan van belangrijk erfgoed waar in een (ver) verleden gezien door hedendaagse ogen een smet aan zit.
Ik ben er geweest. De manier van expositie is erg belegen. De kwaliteit van de collecties valt vaak erg tegen. Veel van wat je er zou verwachten is er in werkelijkheid niet.quote:Op maandag 28 augustus 2023 15:33 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Je bent er weleens geweest dus? Wat is er mis daar dan?
Als naar de plaatjes kijkt die bezoekers daar genomen hebben, dan ziet het er prima uit hoor?
Heel fijn allemaal, maar de mosasaurus moet terugquote:Op maandag 28 augustus 2023 13:36 schreef rutger05 het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)n-zwaarden~ad778238/
Ik maak mij ernstige zorgen over het gemak en de huidige doorgeslagen 'woke' tijdsgeest waarmee zeer belangrijke kunst en antiquiteiten in het bezit van Nederlandse musea wordt 'teruggegeven' en voor toekomstige generaties Nederlanders voorgoed verloren gaat.
In dit geval gaat het o.a. om een kanon dat in 1765 is buit gemaakt.
Ik vind het de hoogste tijd dat er specifieke wetgeving komt, waarbij in de eerste plaats het belang van de Nederlandse bevolking voorop wordt gezet, om dit in de toekomst te voorkomen en hoop dat er politieke partijen zijn die zich hier voor willen inzetten. Helaas is het hiermee niet gemakkelijk scoren voor politici.
Ik vermoed dat de huidige tijdsgeest weer zal overwaaien en dat hier in de toekomst weer anders over gedacht zal worden, maar goed dan zijn de schuldigen aan het verkwanselen van Nederlands bezit al weer ongestraft met pensioen.
Indonesië zucht mede door Nederland onder het juk van Java, Indonesië heeft niet 1 cultuur en geroofde kunst uit de Molukken hoort eigenlijk net zo min thuis in Jakarta als in Amsterdam.quote:Op maandag 28 augustus 2023 15:20 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Kijk eens op de website van het nationaal museum van Indonesië in Jakarta: https://www.museumnasional.or.id/
Dat ziet er gewoon keurig uit hoor. Waarom zouden ze dat daar niet kunnen beheren en onderzoekers ontvangen?
En musea waar het prul is, die heb je niet alleen daar maar ook hier in Nederland.
Je mist een stukje, "we" zijn eerst en vooral rijk geworden door handel op de Oostzee.quote:Op maandag 28 augustus 2023 16:15 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Ons eigen erfgoed? Tja, dat wordt een lastig verhaal, gezien het feit dat wij tot diep in de Middeleeuwen een simpel en vrij achterlijk moerasvolk waren en we toen door wat slimme handel en oorlogsvoering maar hebben besloten andermans rijkdommen ons toe te eigenen.
Ik vond het niet echt de moeite om op in te gaan.quote:Op maandag 28 augustus 2023 19:54 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Je mist een stukje, "we" zijn eerst en vooral rijk geworden door handel op de Oostzee.
Dit heeft zeer goed uitgepakt aangezien landen met Moslimmeerderheden historisch gezien zeer onbekwaam zijn omgegaan met schatten uit het verleden.quote:Op maandag 28 augustus 2023 13:41 schreef Pizzakoppo het volgende:
Roofkunst zal ten alle tijde terug moeten naar land van herkomst. Wat is het voor een waanzin dat er bijv. Egyptische kunst in het VK staat?
Dit is simpelweg het projecteren van de Hollandse geschiedenis op Nederland als geheel. Met name Brabant was in de middeleeuwen een welvarende regio.quote:Op maandag 28 augustus 2023 16:15 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Welvarend misschien, maar we hadden het over (cultureel) erfgoed. Wat heeft die Nederlandse geschiedenis in dat kader opgeleverd dan?quote:Op maandag 28 augustus 2023 21:10 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit is simpelweg het projecteren van de Hollandse geschiedenis op Nederland als geheel. Met name Brabant was in de middeleeuwen een welvarende regio.
Ik zou het anders willen verwoorden: De westerse kunst is nogal superieur aan de troep die in de rest van de wereld is gemaakt. Dus van mij mogen alle volken ter wereld hun eigen rommel gerust weer terughebben. Niemand die het gaat missen.quote:Op maandag 28 augustus 2023 18:44 schreef HiZ het volgende:
[..]
Er zit iets veel principiëlers onder: het is niet de moeite waard om ons in te spannen voor het bewaren van een cultuurgoed tegen de wil van de mensen wier cultuurgoed het werkelijk is. Dat kanon in de OP is het enige wat een beetje ons cultuurgoed was: een kitscherig object waarmee we locale heersers mee omkochten. Voor de rest is het 90% spul dat we vooral zouden moeten omschrijven als ambachtelijke producten. Daar moeten we niet te dramatisch over doen.
Nog nooit in een gotische kathedraal geweest neem ik aan?quote:Op maandag 28 augustus 2023 21:14 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Welvarend misschien, maar we hadden het over (cultureel) erfgoed. Wat heeft die Nederlandse geschiedenis in dat kader opgeleverd dan?
Wat dacht je van Claas Sluter, Jan van Eyk, Rogier van der Weyden, Petrus Christus, Jheronium Bosch, Dieric Bouts en anderen. Het is wel problematisch om dit soort kunstenaars binnen een strict Nederlands raamwerk te plaatsen aangezien de term Nederland in die periode een andere betekenis had. De huidige Noord-Zuid verdeling van Nederland en België was eerder een Oost-West verdeling waarbij Vlaanderen, Brabant en Holland bezien werden als kernlanden van de Nederlanden waarvan België een synoniem was, terwijl Gelre daar eigenlijk niet bijgerekend werd.quote:Op maandag 28 augustus 2023 21:14 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Welvarend misschien, maar we hadden het over (cultureel) erfgoed. Wat heeft die Nederlandse geschiedenis in dat kader opgeleverd dan?
Mee eens. Behalve als het ooit van een ander wit land was. Dan hoeft het niet.quote:Op maandag 28 augustus 2023 13:39 schreef Starhopper het volgende:
Goedzo! Roofkunst moet terug naar waar het thuishoort!![]()
https://www.omroepbrabant(...)mt-niet-naar-brabantquote:Op maandag 28 augustus 2023 13:39 schreef Starhopper het volgende:
Want alle Van Goghs zijn roofkunst?quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 00:19 schreef BlaZ het volgende:
[..]
https://www.omroepbrabant(...)mt-niet-naar-brabant
Maar dan ook in eigen land, waar de provincie voortdurend achtergesteld wordt ten opzichte van de zich superieur achtende Randstad.
Dat hangt ervan af hoe je dit definieert.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 00:23 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Want alle Van Goghs zijn roofkunst?
Het is een overheidsinstelling dus ik denk dat er hier wel een casus gemaakt kan worden, ik denk dat deze persoon het beter kan verwoorden dan ik zelf:quote:Het gaat onder andere om een bronzen kanon, deels bedekt met zilver en goud, en ingezet met robijnen. Dat kanon werd ooit door Nederland aan Sri Lanka cadeau gedaan, maar kwam later weer in Nederlandse handen: tijdens een militaire campagne in 1765 maakten de Nederlanders de eigen gift buit. Ze schonken het vervolgens aan stadhouder prins Willem V voor diens rariteitenkabinet in Den Haag.
quote:Op maandag 28 augustus 2023 22:27 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nog nooit in een gotische kathedraal geweest neem ik aan?
Ga voor je eigen educatie eens naar het Catharijne convent in Utrecht. En hou dan heel even in je achterhoofd dat één van de redenen waarom wij weinig over hebben is dat onze voorouders ook een tijdje enthousiast hun eigen kunstwerken hebben vernield.
Zoals ik al aangaf: pas vanaf de late Middeleeuwen dat er iets van cultuur in Nederland ontstaat. Niks mis mee, maar Nederlanders hebben nogal de neiging de eigen culturele geschiedenis te overschatten.quote:Op maandag 28 augustus 2023 23:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat dacht je van Claas Sluter, Jan van Eyk, Rogier van der Weyden, Petrus Christus, Jheronium Bosch, Dieric Bouts en anderen. Het is wel problematisch om dit soort kunstenaars binnen een strict Nederlands raamwerk te plaatsen aangezien de term Nederland in die periode een andere betekenis had. De huidige Noord-Zuid verdeling van Nederland en België was eerder een Oost-West verdeling waarbij Vlaanderen, Brabant en Holland bezien werden als kernlanden van de Nederlanden waarvan België een synoniem was, terwijl Gelre daar eigenlijk niet bijgerekend werd.
Dit soort kunstenaars werkten binnen de Bourgondische hertogdommen (Bourgondië, Brabant, Neder-Lotharingen, Lothier en Luxemburg) en graafschappen (Vlaanderen, Henegouwen, Artesië, Holland, Namen, Zeeland, Franche Comté). Het werk van Sluter uit Haarlem is daarom ook met name te bewonderen in Dijon.
Er zijn ook eerdere kunstenaars, het probleem is echter dat het niet de kunstenaar is die centraal staat in relatie tot zijn kunstwerk centraal staat, maar eerder de opdrachtgever. Pas in de 14e eeuw verandert dat.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 07:05 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
[..]
Zoals ik al aangaf: pas vanaf de late Middeleeuwen dat er iets van cultuur in Nederland ontstaat. Niks mis mee, maar Nederlanders hebben nogal de neiging de eigen culturele geschiedenis te overschatten.
Dit inderdaad, er is totaal geen reden dat wij hier stilankaanse kunst zouden moeten bezittenquote:Op maandag 28 augustus 2023 13:39 schreef Starhopper het volgende:
Dit is nogal onzinnig om te stellen. Ook in de middeleeuwen en voor de middeleeuwen was er genoeg cultuur natuurlijk. Hanzeverbond begon al vrij vroeg. Friezen en Saksen bewoonden al eeuwenlang Nederlandse gebieden. Zoals elk land is Nederland een land waar vele periodes elkaar afgewisseld hebben en vele verschillende kunstvormen elkaar afgewisseld hebben. In ons dorp staat een kerk uit de 12e eeuw met mooie muurschilderingen. Kunst begint niet bij de Renaissance natuurlijk. Het klopt dat wij door de geografie van het land pas later ontwikkeld zijn, maar om te stellen dat dat pas in de late Middeleeuwen was is ook onzin.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 07:05 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
[..]
Zoals ik al aangaf: pas vanaf de late Middeleeuwen dat er iets van cultuur in Nederland ontstaat. Niks mis mee, maar Nederlanders hebben nogal de neiging de eigen culturele geschiedenis te overschatten.
Het Catharijneconvent moet ik inderdaad eens bezoeken, bedankt voor de tip.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |