abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 augustus 2023 @ 14:35:18 #151
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210456175
Jammer, weer een topic waar de TS zich na de OP niet meer laat zien.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 28 augustus 2023 @ 14:42:49 #152
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210456250
quote:
8s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:35 schreef Lienekien het volgende:
Jammer, weer een topic waar de TS zich na de OP niet meer laat zien.
O ja, was me nog niet eens opgevallen _O-
pi_210456251
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:35 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Soms raken je levens zo verknoopt dat het financiële deel nauwelijks nog uit elkaar te trekken is. Er komen kinderen in beeld, er gaat er eentje minder werken en daarna gaat de ander weer wat minder werken, je hebt samen een huis dat in waarde fluctueert, doet uitgaven voor onderhoud, doet samen investeringen, maakt samen keuzes over uitgaven, etc etc

Wij hebben samen ons leven opgebouwd en ons spaargeld is daar een uitvloeisel van. Als we uit elkaar gaan gaat het door de helft.
Ik snap dat je niet alles 100% gescheiden kan houden en dat is ook echt niet iets dat ik zou willen of doen, maar er zijn keuzes te maken om jezelf/elkaar te beschermen.

En ja als er kinderen bijkomen zou ik ook andere keuzes gaan maken, zou nog steeds niet alles veranderen maar dan ga je krijgen dat bij overlijden het huis naar de kinderen zou gaan maar moeders het primaire recht van wonen heeft (natuurlijk is de hypotheek bij overlijden wel afbetaald) dat soort dingen.
maar waarschijnlijk dat ik dan voor een andere constructie zou gaan, maar dat is een brug waar ik overheen ga zodra ik erbij uitkom.

en alle keuzes die je maakt na huwelijk is iets dat van jullie samen is dus dat is ook 50/50 dan mocht het mis gaan.

Maar doordat je buiten gemeenschap van goederen trouwt zorgt je evoor dat je alles dat je voor je huwelijk hebt van jou blijft en bij je partner hetzelfde. dit is een bescherming voor jezelf maar ook voor haar.
In mijn geval is dat het veiligstellen van mijn huis e.d.

Ik heb geen zin dat ik vanalles opgebouwd heb en door een mislukte relatie of huwelijk weer van voor af aan kan beginnen, I have my duck in a row op dit moment die wil ik ook graag zo houden
  maandag 28 augustus 2023 @ 14:45:12 #154
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210456283
Overigens ben ik ook voor het scheiden van financien. Mijn vriendin en ik hebben een gezamenlijke rekening waar we geld op storten voor de kosten van ons samen. En als we daar samen tekort komen of een grote uitgave wllen doen storten we ook samen bij. Wat op onze eigen rekeningen staat, waar onze salarissen binnen komen, is verder voor onszelf.

Ik vind dat wel prettig omdat we beide geld uitgeven aan hele verschillende dingen. Door het zo te regelen krijg je dan geen gedoe als de een het niet eens is met de uitgaven voor pleziertjes van de ander.
pi_210456371
quote:
18s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:22 schreef Sharuun01 het volgende:

[..]
hangt er vanaf hoe je het aanpakt natuurlijk.
Ik ben op dit moment 32, als ik voor trouwen ga dan kies ik er altijd voor om buiten gemeenschap van goederen te trouwen.
En sure een deel van de financiën zul je toch samen brengen maar dat zijn de algemene uitgaven/kosten, andere dingen zou ik persoonlijk toch echt wel gescheiden willen houden.
en zoals hierboven al eerder is aangegeven nee ik zou dr geen rekening voor 50% sturen voor uiteten oid, maar dat neem je op in het budget dat je maandelijks inlegt op een algemene rekening.

dat idialistische van al het geld op 1 hoop gooien en daar alles van betalen heb ik nooit echt begrepen, dat is gewoon vragen om problemen zowel in de relatie als wanneer de relatie uit zou mogen gaan/scheiden
Dat is denk ik gewoon heel persoonlijk. Misschien speelt het ook wel mee als je al wat relaties gehad hebt die beëindigt zijn.

Ik zit nog steeds in m’n eerste relatie, ben misschien nog naïef, maar ik heb het dan weer nooit begrepen dat mensen zo zakelijk en klinisch naar hun inkomens en uitgaven kijken. Wij gooien alle inkomsten op een rekening en daar betalen we gewoon alles van. Allebei verantwoordelijk voor. Veel makkelijker dan: ‘dit en dit van gezamenlijke rekening en dit en dit dan weer van een persoonlijke rekening’, etc. Alleen maar onoverzichtelijk voor mij. Vrijwel alle uitgaven zijn toch voor ons samen; niet echt veel dingen waar maar een persoon wat aan heeft. Mochten we toch ooit uit elkaar gaan dan delen we het gewoon. Wel wat afspraken gemaakt dat partner het huis mag behouden, en ik dan procentueel meer geld en inboedel mee zal krijgen.

Denk niet dat het een beter is dan het ander; maar net hoe je in elkaar steekt, hoeveel relaties je al gehad hebt, etc.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2023 14:55:20 ]
  maandag 28 augustus 2023 @ 14:57:37 #156
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210456411
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:53 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Dat is denk ik gewoon heel persoonlijk. Misschien speelt het ook wel mee als je al wat relaties gehad hebt die beëindigt zijn.

Ik zit nog steeds in m’n eerste relatie, ben misschien nog naïef, maar ik heb het dan weer nooit begrepen dat mensen zo zakelijk en klinisch naar hun inkomens en uitgaven kijken. Wij gooien alle inkomsten op een rekening en daar betalen we gewoon alles van. Allebei verantwoordelijk voor. Veel makkelijker dan: ‘dit en dit van gezamenlijke rekening en dit en dit dan weer van een persoonlijke rekening’, etc. Alleen maar onoverzichtelijk voor mij. Vrijwel alle uitgaven zijn toch voor ons samen; niet echt veel dingen waar maar een persoon wat aan heeft. Mochten we toch ooit uit elkaar gaan dan delen we het gewoon. Wel wat afspraken gemaakt dat partner het huis mag behouden, en ik dan procentueel meer geld en inboedel mee zal krijgen.

Denk niet dat het een beter is dan het ander; maar net hoe je in elkaar steekt, hoeveel relaties je al gehad hebt, etc.
Nou ja zo onoverzichtelijk is het niet: alles wat voor jullie beiden is van de gezamelijke rekening en de rest van de priverekening.
  maandag 28 augustus 2023 @ 14:57:53 #157
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210456414
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:53 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Het scheiden is vooral nuttig als beide uiteenlopende uitgaveprioriteiten hebben.

Mijn vriendin geeft graag veel uit aan kleding en ik niet. Ik geef graag veel geld uit aan borrelen met vrienden en mijn vriendin niet. En zo zijn er nog meer van die dingen. Dus dat zou al snel ruzie worden als we het van een hoop zouden doen.
pi_210456422
Wij hebben juist eigen rekeningen en een gezamenlijke, omdat wij dat handig vinden qua overzicht houden.

En we zijn vanaf ons 16e samen, dus zeker een eerste relatie.

[ Bericht 25% gewijzigd door Stepperoller op 28-08-2023 15:08:54 ]
pi_210456450
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het scheiden is vooral nuttig als beide uiteenlopende uitgaveprioriteiten hebben.

Mijn vriendin geeft graag veel uit aan kleding en ik niet. Ik geef graag veel geld uit aan borrelen met vrienden en mijn vriendin niet. En zo zijn er nog meer van die dingen. Dus dat zou al snel ruzie worden als we het van een hoop zouden doen.
Punt is alleen: dat geld wat je gebruikt voor kleding (in haar geval), en borrelen (jij) is alsnog geld wat anders wellicht naar een gezamenlijke rekening was gegaan. Dus indirect stort zij minder op de gezamenlijke rekening dan wanneer ze die kleding niet zou halen. Indirect raakt het jou dan alsnog. Of je het nou betaald van een gezamenlijke rekening of een privé rekening; het is sowieso geld wat verdwijnt. Dan kiezen wij ervoor om 1 rekening te hebben omdat wij dat overzichtelijker vinden. Maar zoals ik al zei; beide methoden kunnen gewoon werken als beide partijen er hetzelfde in staan.
  maandag 28 augustus 2023 @ 15:03:14 #160
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210456452
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik snap dit nooit zo goed. Waarom krijg je nu geen ruzie en verwacht je dat je dat wel zou krijgen als jullie alle inkomsten bij elkaar in één zouden doen?

Waarom maakt het je nu niks uit dat ze x bedrag wil uitgeven aan iets voor haarzelf, maar zou het dat wel doen als het uit één gezamenlijke pot gaat?
pi_210456462
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:57 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Nou ja zo onoverzichtelijk is het niet: alles wat voor jullie beiden is van de gezamelijke rekening en de rest van de priverekening.
Daarom zei ik ook dat het voor iedereen anders is. Wij vinden het wél onoverzichtelijk met aparte rekeningen. Allebei prima.
  maandag 28 augustus 2023 @ 15:07:17 #162
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210456483
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:02 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Punt is alleen: dat geld wat je gebruikt voor kleding (in haar geval), en borrelen (jij) is alsnog geld wat anders wellicht naar een gezamenlijke rekening was gegaan. Dus indirect stort zij minder op de gezamenlijke rekening dan wanneer ze die kleding niet zou halen. Indirect raakt het jou dan alsnog. Of je het nou betaald van een gezamenlijke rekening of een privé rekening; het is sowieso geld wat verdwijnt. Dan kiezen wij ervoor om 1 rekening te hebben omdat wij dat overzichtelijker vinden. Maar zoals ik al zei; beide methoden kunnen gewoon werken als beide partijen er hetzelfde in staan.
Nee want we hebben gewoon afgesproken hoeveel we maandelijks naar de gezamenlijke rekening gaat en wat daar van betaald moet worden. Dat is altijd hetzelfde. En dan is direct duidelijk wat mijn eigen budget is om te doen wat ik persoonlijk wil. Dus zelfs al besluit ik deze maand een Rolex te kopen, dan zal het in geen geval ten koste gaan van haar ruimte.
  maandag 28 augustus 2023 @ 15:08:51 #163
208890 June.
Seriously?
pi_210456500
quote:
10s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:04 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ja, want studenten staan bekend om hun financiële overschotten waarvan ze prima kunnen sparen. Daarom hebben ze natuurlijk ook die lening bij Duo. Dat ik daar niet aan heb gedacht zeg! :')

Verder is het geen aanname van mijn kant. Ik ken de data. En natuurlijk gaat een deel van die ondernemers ook over de kop en blijft de ondernemer dan achter met een schuld. Dat is inherent aan ondernemen.

Je kan mij wel dom noemen, maar met jouw post nu laat je wel zien dat je van financiën geen verstand hebt. Maar ja, als je alleen maar hebt geleerd 'Loans are bad, Mkay'...
Zoals ik al zei, lenen voor je studie of huis snap ik wel. Of voor je onderneming kan ik ook nog enigszins inkomen als het over een groot bedrag gaat. Een auto op de pof kopen voor je werk valt daar niet onder.

En jij kent die data? Dan ben ik daar wel benieuwd naar want ik geloof er helemaal niks van.

Daarnaast moet je mij geen woorden in de mond leggen, ik heb je nergens dom genoemd. Je moet alleen beter begrijpend lezen. Ik heb nergens gezegd dat lenen per definitie niet oke is, maar in veel gevallen kun je beter een andere keuze maken. Vind ik. Daar kan jij het niet mee eens zijn, prima.

Bijzonder dat je ook meteen persoonlijk wordt er hieruit concludeert dat ik geen verstand heb van financiën. Lekker zwart wit ook weer. Ik denk dat ik er meer verstand van heb dan het gros van de Nederlanders. Maar goed, dat is al snel he.
Shine bright like a diamond.
pi_210456503
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:02 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Huh, hoe haal je dit uit Hexagons post?
  maandag 28 augustus 2023 @ 15:16:34 #165
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210456565
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:03 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik snap dit nooit zo goed. Waarom krijg je nu geen ruzie en verwacht je dat je dat wel zou krijgen als jullie alle inkomsten bij elkaar in één zouden doen?

Waarom maakt het je nu niks uit dat ze x bedrag wil uitgeven aan iets voor haarzelf, maar zou het dat wel doen als het uit één gezamenlijke pot gaat?
Waarom zou ik 40k aan z'n nieuwe auto moeten meebetalen als ik zelf liever een goedkope auto rij? Daar zouden we echt wel woorden over krijgen als hij 'm perse wil en ik het geld er niet voor over heb. Jij niet? Jij zou 'm dat zonder meer van de gezamelijke rekening laten halen voor een auto waar alleen hij in rijdt?
  maandag 28 augustus 2023 @ 15:17:35 #166
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210456575
quote:

[..]

Omdat dat soort uitgaven vaak niet een regelmatig patroon hebben. Soms spaar je meer voor wat groters en soms geef je wat meer impulsief uit. Ik ben bijvoorbeeld pas geeden met een vriend op vakantie geweest en dat kostte 1000 euro. Ik had me er minder relaxed bij gevoeld als dat steeds van de gezamenlijke rekening moest komen. En mijn volgende boekproject kost ook wel wat investering. Zou ook niet fijn zijn als dat op de gezamenlijke pot gaat drukken. Evenals zij dus voor honderden euro's kan gaan shoppen zonder dat ik er financieel iets van merk.

Uiteindelijk heb je evenveel geld. Maar nu is gewoon duidelijk wat ieder voor zichzelf heeft en waar de grenzen daarvan liggen. Dan hoef je alleen maar voor jezelf de prioriteiten te stellen.
  maandag 28 augustus 2023 @ 15:33:37 #167
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210456679
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Omdat dat soort uitgaven vaak niet een regelmatig patroon hebben. Soms spaar je meer voor wat groters en soms geef je wat meer impulsief uit. Ik ben bijvoorbeeld pas geeden met een vriend op vakantie geweest en dat kostte 1000 euro. Ik had me er minder relaxed bij gevoeld als dat steeds van de gezamenlijke rekening moest komen. En mijn volgende boekproject kost ook wel wat investering. Zou ook niet fijn zijn als dat op de gezamenlijke pot gaat drukken. Evenals zij dus voor honderden euro's kan gaan shoppen zonder dat ik er financieel iets van merk.

Uiteindelijk heb je evenveel geld. Maar nu is gewoon duidelijk wat ieder voor zichzelf heeft en waar de grenzen daarvan liggen. Dan hoef je alleen maar voor jezelf de prioriteiten te stellen.
Ik haal uit jouw motivering eigenlijk alleen dat het overzichtelijk is.

Als je een gezamenlijke pot hebt houd je evengoed in de gaten waar de grenzen liggen en hoeft er helemaal geen ruzie te ontstaan als een van beide een uitgave voor zichzelf doet.
pi_210456680
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:22 schreef ludovico het volgende:

[..]
Vermogensopbouw? Omdat de euro minder waard wordt t.o.v. huizen?
Dat noemt men gewoon inflatie.
Nou, als ik kijk wat ik de afgelopen 5 jaar aan vermogensopbouw heb gedaan middels mijn eigen woning, dan is dat echt wel een veelvoud van de inflatie.

Het is ook nog meer dan dat. Als mijn vrouw en ik nu gaan scheiden, dan staat zij op straat. Niet ik. Dat is toch vrij belangrijk.

Prima als mensen andere afspraken maken hoor, maar ik hoor vaak bedragen die dan aan 'huur' betaald worden dat ik bij mijzelf denk: dat is vooral leuk voor de eigenaar van de woning.
  maandag 28 augustus 2023 @ 15:36:57 #169
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210456702
quote:
15s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:16 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Waarom zou ik 40k aan z'n nieuwe auto moeten meebetalen als ik zelf liever een goedkope auto rij? Daar zouden we echt wel woorden over krijgen als hij 'm perse wil en ik het geld er niet voor over heb. Jij niet? Jij zou 'm dat zonder meer van de gezamelijke rekening laten halen voor een auto waar alleen hij in rijdt?
Volgens mij snap je mijn punt niet.
pi_210456706
quote:

[..]

Het is niet dat dit per definitie ruzie oplevert maar een ruzie kan opleveren.
Iedereen hecht een andere waarde aan dingen.
Wat voor mij een uitgave van ¤ 200,- waard is zou de ander nog geen 5 tientjes voor uitgeven.
Als je dit dan van een gezamelijke rekening moet doen ga je het of kopen zonder overleg of voelt het als een soort van toestemming moeten vragen.

Als je ieder je eigen potje hebt waar je alles mee kan doen dan boeit het niet of je partner het niet zou kopen want dan koop je het van je eigen potje ipv de gezamelijke pot.

Maar het is iets dat ieder koppel op hun eigen manier zal doen.

Wel is het voor mij zoals ik hierboven ook al aangegeven heb juist dat ik het gescheiden moet houden omdat ik de hypotheek zelf wil betalen en niet gezamelijk waardoor je 1 hoop niet kan doen, granted als je 1 hoop doet dan valt een huis en hypotheek daar ook onder natuurlijk
  maandag 28 augustus 2023 @ 15:38:48 #171
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210456711
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:36 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Volgens mij snap je mijn punt niet.
Volgens mij staat mijn voorbeeld als reactie op je post je niet aan, en geef je er daarom geen antwoord op. Maar goed, wat snap ik niet aan die post?
  maandag 28 augustus 2023 @ 15:39:32 #172
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210456716
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:38 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Volgens mij staat mijn voorbeeld als reactie op je post je niet aan, en geef je er daarom geen antwoord op. Maar goed, wat snap ik niet aan die post?
Wat krijgen we nu?
  maandag 28 augustus 2023 @ 15:41:41 #173
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210456730
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:39 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wat krijgen we nu?
Dan niet. Misschien gaat het bij jullie thuis om persoonlijke uitgaven van 100 euro o.i.d., ja dan zou het me ook totaal niks uitmaken.
  maandag 28 augustus 2023 @ 15:42:15 #174
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210456734
quote:
15s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:41 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Dan niet. Misschien gaat het bij jullie thuis om persoonlijke uitgaven van 100 euro o.i.d., ja dan zou het me ook totaal niks uitmaken.
Oh, dat zal het zijn.
pi_210456754
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:08 schreef June. het volgende:

[..]
Zoals ik al zei, lenen voor je studie of huis snap ik wel. Of voor je onderneming kan ik ook nog enigszins inkomen als het over een groot bedrag gaat. Een auto op de pof kopen voor je werk valt daar niet onder.

En jij kent die data? Dan ben ik daar wel benieuwd naar want ik geloof er helemaal niks van.

Daarnaast moet je mij geen woorden in de mond leggen, ik heb je nergens dom genoemd. Je moet alleen beter begrijpend lezen. Ik heb nergens gezegd dat lenen per definitie niet oke is, maar in veel gevallen kun je beter een andere keuze maken. Vind ik. Daar kan jij het niet mee eens zijn, prima.

Bijzonder dat je ook meteen persoonlijk wordt er hieruit concludeert dat ik geen verstand heb van financiën. Lekker zwart wit ook weer. Ik denk dat ik er meer verstand van heb dan het gros van de Nederlanders. Maar goed, dat is al snel he.
Die data hebben wij gekocht, dus die ga ik je natuurlijk niet geven. Maar er zijn genoeg boeken geschreven over ondernemen waar je dat soort zaken in kan terugvinden.

Verder beschuldigde jij mij simpelweg van aannames doen gebaseerd op niets en noemde dat dom. En serieus, dat jij niet begrijpt dat iemand die net afstudeert een financieel heel logische beslissing kan maken om voor een baan geld te lenen voor een auto (en dan niet een gare BMW M3, maar een truttenschudder die nu eenmaal, ook rekening houdend met rentelasten, heel goedkoop is) zegt veel over hoe jij naar financiële zaken kijkt.

Lenen omdat je plezier niet wil uitstellen, dat snap ik dat je daar een probleem mee hebt (tenzij je net te horen hebt gekregen dat je nog 3 maanden te leven hebt, want ook dan kan het verstandig zijn). Maar lenen voor een uitgave waarmee je een ROI krijgt die ruim voldoende is om aflossing en rente te dragen, dat is een gezonde financiële houding.

Omgekeerd: jij zou dus liever een relatie hebben met iemand die kiest voor baan x a ¤60.000 p.jr. dan iemand die kiest voor baan y, bij een bedrijf op een bedrijventerrein waar geen bus in de buurt stopt, waar een salaris van ¤90.000 tegenover staat + 21 ct per gereden km en die daarvoor een Aygo aanschaft voor ¤ 3.000 per jaar + natuurlijk brandstof enz. laten we zeggen ¤ 5.000 per jaar aan kosten na km vergoeding.

Terwijl nummer twee toch iets van ¤ 10.000 meer netto te besteden heeft en een auto voor de deur.

En dat uit principe!
pi_210456755
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:09 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Huh, hoe haal je dit uit Hexagons post?
... ik reageer letterlijk op wat hij zegt, lol :D

quote:
15s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:16 schreef kwiwi het volgende:

[..]
In een beetje volwassen relatie kan je toch gewoon communiceren en grenzen aangeven naar elkaar? Overleggen over uitgaven? Als mijn partner iets duurs wil kopen kan dat gewoon besproken worden en dan ga ik er eigenlijk altijd gewoon mee akkoord en vice versa. Zetten we er geld voor op zij, of we sparen er samen voor. Als hij opeens iets duurs wil kopen wat hij niet echt kan onderbouwen of wat dan ook dan zet ik er vraagtekens bij (en vice versa); dan praten we er gewoon verder over. Over minder dure dingen hoeven we niet eens te communiceren omdat we elkaar vertrouwen en omdat we weten van elkaar dat we sowieso geen gekke dingen doen. Word nu gedaan alsof aparte financiën de enige mogelijkheid is hoe je ruzies kan voorkomen. Als je bang bent voor ruzies in je relatie vanwege wat items die wel of niet gekocht kunnen worden....dan zou ik me er eerder zorgen om maken dat er zo snel ruzies over ontstaan.
  maandag 28 augustus 2023 @ 15:53:40 #177
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210456800
quote:
7s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:47 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
... ik reageer letterlijk op wat hij zegt, lol :D
[..]
In een beetje volwassen relatie kan je toch gewoon communiceren en grenzen aangeven naar elkaar? Overleggen over uitgaven? Als mijn partner iets duurs wil kopen kan dat gewoon besproken worden en dan ga ik er eigenlijk altijd gewoon mee akkoord en vice versa. Zetten we er geld voor op zij, of we sparen er samen voor. Als hij opeens iets duurs wil kopen wat hij niet echt kan onderbouwen of wat dan ook dan zet ik er vraagtekens bij (en vice versa); dan praten we er gewoon verder over. Over minder dure dingen hoeven we niet eens te communiceren omdat we elkaar vertrouwen en omdat we weten van elkaar dat we sowieso geen gekke dingen doen. Word nu gedaan alsof aparte financiën de enige mogelijkheid is hoe je ruzies kan voorkomen. Als je bang bent voor ruzies in je relatie vanwege wat items die wel of niet gekocht kunnen worden....dan zou ik me er eerder zorgen om maken dat er zo snel ruzies over ontstaan.
Het gaat vooral om het uitgavenpatroon lijkt me. Als jullie allebei bijvoorbeeld een vergelijkbaar uitgavenpatroon hebben en op dezelfde manier met geld omgaan, ja dan kan alles gezamelijk op een hoop gooien vast werken. En helemaal ideaal is dan ook nog ongeveer hetzelfde salaris hebben.
Maar wij hebben allebei hele andere uitgavenpatronen. Mijn vriend koopt daadwerkelijk graag dure auto's, en ik niet. Dat zijn me nogal bedragen waar je het dan over hebt die van de gezamelijke rekening zouden gaan. Ik vind het verder prima dat hij nu bijvoorbeeld zo'n nieuwe auto koopt, maar ik zou het zelf niet doen. En aangezien ik er niks aan mee betaal, zal het me verder ook een worst wezen.

Wij hebben overigens vrijwel nooit ruzie, denk ook dat dit soort uitgaven de enige reden voor eventuele woorden zou zijn.
pi_210456835
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:53 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Het gaat vooral om het uitgavenpatroon lijkt me. Als jullie allebei bijvoorbeeld een vergelijkbaar uitgavenpatroon hebben en op dezelfde manier met geld omgaan, ja dan kan alles gezamelijk op een hoop gooien vast werken. En helemaal ideaal is dan ook nog ongeveer hetzelfde salaris hebben.
Maar wij hebben allebei hele andere uitgavenpatronen. Mijn vriend koopt daadwerkelijk graag dure auto's, en ik niet. Dat zijn me nogal bedragen waar je het dan over hebt die van de gezamelijke rekening zouden gaan. Ik vind het verder prima dat hij nu bijvoorbeeld zo'n nieuwe auto koopt, maar ik zou het zelf niet doen. En aangezien ik er niks aan mee betaal, zal het me verder ook een worst wezen.

Wij hebben overigens vrijwel nooit ruzie, denk ook dat dit soort uitgaven de enige reden voor eventuele woorden zou zijn.
Als mijn partner zulke duren dingen zou kopen waar ik eigenlijk niet achter sta zou dat niet opeens veranderen omdat we een eigen rekening zouden hebben, want het geld verdwijnt sowieso. Als ik dat vroeg tijdens het daten al weet (dat hij zulke bedragen wil uitgeven aan dat soort zaken) dan zou ik er uberhaupt niet verder mee gaan daten denk ik. Mja, als er gevoelens bij komen kijken is dat makkelijk gezegd natuurlijk. Ik denk alleen niet dat ik het wel opeens prima zou vinden dat hij om de zoveel paar jaar even 40.000 uit geeft aan een nieuwe auto; enkel en alleen omdat hij het van een prive rekening betaalt.
  maandag 28 augustus 2023 @ 16:00:02 #179
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210456844
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:33 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik haal uit jouw motivering eigenlijk alleen dat het overzichtelijk is.

Als je een gezamenlijke pot hebt houd je evengoed in de gaten waar de grenzen liggen en hoeft er helemaal geen ruzie te ontstaan als een van beide een uitgave voor zichzelf doet.
Nou dan is het al lastiger bij te houden of dat niet ten koste van de ruimte van een ander gaat. En ook qua timing heb je er minder grip op. Stel je voor dat je graag een Rolex zou willen kopen. Maar ineens besluit je partner een paar duizend euro er vanaf te trekken voor wat anders. Dat heb je niet als het vooraf duidelijk is wel geld je daarvoor hebt.
  maandag 28 augustus 2023 @ 16:01:03 #180
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210456853
quote:
7s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:58 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Als mijn partner zulke duren dingen zou kopen waar ik eigenlijk niet achter sta zou dat niet opeens veranderen omdat we een eigen rekening zouden hebben, want het geld verdwijnt sowieso. Als ik dat vroeg tijdens het daten al weet (dat hij zulke bedragen wil uitgeven aan dat soort zaken) dan zou ik er uberhaupt niet verder mee gaan daten denk ik. Mja, als er gevoelens bij komen kijken is dat makkelijk gezegd natuurlijk. Ik denk alleen niet dat ik het wel opeens prima zou vinden dat hij om de zoveel paar jaar even 40.000 uit geeft aan een nieuwe auto; enkel en alleen omdat hij het van een prive rekening betaalt.
Ook niet als je partner het gewoon kan betalen? Het geld verdwijnt natuurlijk wel, maar alleen van zijn spaargeld dan. Heb ik geen last van. We sparen natuurlijk samen ook voor gezamelijke uitgaven, het is niet dat we geen eten kunnen betalen en hij vervolgens wel zo'n auto koopt. Dan zou ik ook niet met 'm samen zijn nee :+ Want in dat geval kan iemand gewoon niet met geld omgaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')