abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210415291
In november 2017 kregen Six. en ik de sleutel van onze drive-in woning. Op zich een prima woning en het plan was om langzamerhand wat cosmetisch op te knappen. Daarmee werd deze reeks geboren. Al snel bleek dat ik eigenlijk bij alles zoiets had van 'als we het doen, dan pakken we het gelijk helemaal goed aan'. Dus zodoende werd de layout van de begane grond op de kop gegooid, en uiteindelijk zijn we ook op de 2e verdieping heel rigoreus te werk gegaan. En Six. zat nogal op de verduurzaming van deze woning. Dus uiteindelijk hebben we de woning volledig gestript, alles geïsoleerd en alleen de schuifpui in de woonkamer en de kozijnen van de 3 slaapkamers zijn niet vervangen. Er is nog 1 origineel stopcontact. Er is een all-electric warmtepomp geïnstalleerd met 18 zonnepanelen, dus deze woning is energieneutraal.

Ergens in deel 12 kondigde ik het einde van deze serie aan. 5,5 jaar nadat we de sleutel kregen van onze drive-in woning, waren we 95% klaar met verbouwen. Er volgden er wel nog 2 delen met polls over kussentjes en keukengreepjes. En we hadden nog plannen voor de schuur. Maar ja, door omstandigheden moeten we toch rekening houden met aangepaste woning, en onze tuin is heerlijk maar voor Colin die ondertussen bijna 3 is, niet echt geschikt. Dus in deel 16 was het plan nog om eerst te verkopen, maar nog geen 3 weken later kwam er een geweldig huis op ons pad dat behoorlijk afwijkt van de wens om nu naar een instapklare woning te gaan. Dus zo komen we aan in deel 19. Welkom!

Sprong in de tijd naar mei 2023 - samenvatting van de eerste 16 delen kun je verderop lezen:

In mei 2023 volgt, na jaren onverklaarbare en best ernstige klachten, een doorverwijzing voor Six. naar de neuroloog met bijschrift 'MS?'. Die komt hard binnen. We beseffen dat we bij een volgende terugval in klachten misschien niet meer in een huis met zoveel trappen kunnen wonen. MS wordt voorlopig uitgesloten (zijn wij het niet mee eens) maar het besef dat dit op elk moment eigenlijk een lastig verhaal kan worden qua wonen, maakt wel dat we onze lange-termijnplannen omgooien. Dus we gaan 'oriënteren' om te kijken hoe verder. Als eerste bezichtigen we een enorme bouwval waarin een hoarder woont. Leuke woning maar deze verbouwing gaat echt te ver en is ook te duur. We spreken na de bezichtiging af: instapklaar, hooguit cosmetisch verbouwen. De tweede bezichtiging is toch bepaald geen instapklare woning, maar nog voor we weer vertrekken weten we al dat we gaan bieden.

quote:
2s.gif Op maandag 24 juli 2023 19:23 schreef Seven. het volgende:
Vanmorgen gebeld om te kijken hoeveel biedingen er waren. Daar deed de makelaar behoorlijk vaag over en ik kreeg geen antwoord. Dus dat stemde mij niet erg hoopvol. Na 12:00 heb ik elke 5 minuten mijn telefoon gecheckt en om kwart over 2 belde de makelaar eindelijk terug.

Onderaan de streep was ons bod het beste bod dus eind van de week gaan we de voorlopige koopovereenkomst tekenen!
Dit wordt onze nieuwe woning:

Met awkward indeling boven - waarin alle muren die over dwars staan, dragend blijken te zijn :+ dus bouwtechnische aanpassingen zullen uitdagend worden en dus ook mogelijk niet gebeuren:

Het plan:

Woonhuis opknappen, focus op de benedenverdieping. Boven moet de indeling (ooit) aangepast worden maar we kunnen waarschijnlijk niet én boven én aanbouwen. Er is een goede kans dat er ook uitgebouwd gaat worden. De aanbouw komt dan tussen woonhuis en garage in. De aanbouw wordt dan bijkeuken en 2e badkamer, de garage wordt slaapkamer met inloopkast.

Samenvatting van deel 1 t/m deel 16 - met idioot veel foto's dus als je geen zin hebt om te scrollen, NIET KLIKKEN!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Februari 2019: de verbouwing beneden is klaar!

Zomer 2019:

Six. bouwt een hangbank:

In april 2020 begint het weer een beetje te kriebelen. Het begint met een klusje van een paar daagjes:

Zolderverbouwing gaat in mei 2020 van start. Plan voor en plan na:

De slaapkamer van de oudste voor en na:

Aangezien zij 13 was toen we hier gingen wonen, hebben we die destijds geschilderd. We hebben de schoorsteen eruit gesloopt en de kamer kleiner gemaakt:

En de slaapkamer van de jongste moest er ook aan geloven. Ook dit was een echte kinderkamer (foto's hieronder). De kamer kreeg alleen een verfje toen we hier naartoe verhuisden.

De zolder krijgt nog een spectaculair verfje (idee van Claudia_x):

Six. komt nog heel ver in de badkamer. Voor:

Tijdens:

Derde slaapkamer moet alleen nog gestuct worden:

In juni 2021 bouwt Six. zelf nog even iets voor zijn vaderdag cadeau:

In juli 2021 laten we het dak vernieuwen. Voor:

Na:

In augustus 2021 laten we de vloer isoleren:

In januari 2022 laten we een balkon plaatsen voor het huis. In maart volgt de nieuwe raampartij met deur naar het balkon nog:

Six. legt er zelf een vloer in. En hij maakt de binnenkant klaar voor de afwerking:

Tijdens het slopen van de gevel, kwamen we dit geniale kunstwerk tegen. Dankzij arvensis is de oorspronkelijke artiest snel opgespoord via Facebook, hij vond het superleuk om deze foto te krijgen en hij en zijn ouders volgen nu de verbouwing op facebook :D .

Februari 2022 laten we 18 zonnepanelen en een 8kw warmtepomp plaatsen. We zijn dan net wel of net niet energie neutraal.

En in maart 2022 beginnen we dan met de laatste fase van de verbouwing. De keuken en woonkamer worden gestript. Na 7 weken buffelen en afzien, is het weer bewoonbaar!

Voor en tijdens:

Na:

Voor en tijdens:

En na O+

De badkamer is af!

De derde slaapkamer is klaar:

Six. schuurt het frame van de trap kaal en zet er een nieuwe laklaag op. In juli 2022 worden de glazen wanden geplaatst. Frame van de trap en de profielen van rondom de glazen wand hebben dezelfde RAL kleur:

En dan nog de wanden op mijn kantoor:

En aan deze mega OP, mogen de eindfoto's van de woonkamer en keuken natuurlijk niet ontbreken. Menig fokker heeft hierover mee kunnen beslissen (greepjes, kleur van de keukendeurtjes, indeling van de keuken en nog te beslechten: kussentjes op de bank):

Budget voor de drive-in woning (budget verbouwing):

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resistance is futile.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:26:43 #2
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_210415301
+1 wat betreft het fonteintje in de wc: liever mini dan geen. Anders moet je soms nog de badkamer in banjeren als iemand zich aan staat te kleden of zo.

Verder: geweldig dat jullie het hele proces met ons delen O+ heel leuk om te lezen.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:29:12 #3
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210415305
De plannen voor de badkamer boven: raam in de hoek laten we dichtmetselen. In plaats daarvan laten we een groot dakraam zetten (Velux 3-in-1 bijvoorbeeld).

Zowel de douchedeur als de gewone deur kunnen prima open, het wasmeubel is 80cn breed:

Toilet boven krijgt dezelfde tegels:

We kiezen voor een donkerbeige vloertegel met witte muurtegeltjes - met de muurverf willen we best knallen:

Toilet beneden:

Kan zijn dat ik dit nog ga wijzigingen. Ik wil knallen en eigenlijk wilde ik liever een groen toilet. En ik overweeg van die matchstick tegels O+ . Dus ik ga toch maar eens vragen of ze die in het groen hebben!

Resistance is futile.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:30:04 #4
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210415313
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 07:26 schreef Morgane89 het volgende:
+1 wat betreft het fonteintje in de wc: liever mini dan geen. Anders moet je soms nog de badkamer in banjeren als iemand zich aan staat te kleden of zo.

Verder: geweldig dat jullie het hele proces met ons delen O+ heel leuk om te lezen.
Ik heb 'm ook liever wel dan niet, hopelijk past het.
Resistance is futile.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:37:34 #5
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210415335
Gisteren hebben we een offerte laten maken voor parket ipv PVC. Viel me op zich nog wel mee. 19k voor 85m beneden en dan 30m laminaat boven.

Wie weet, als ons huis goed verkoopt en de offerte van de aannemer valt mee.. we hadden namelijk 10k voor de vloeren gerekend in het huis zelf. Met aanbouw komt daar nog eens 36m2 bij. Dus dan zit je al niet zo gek ver meer van je originele budget af.

in de komende 3 weken zullen we nog veel knopen door moeten hakken, afhankelijk van de verkoop van het huis en de offerte van de aannemer:

Wel/geen aanbouw (waarschijnlijk wel, m'n ouders willen ons daarvoor geld lenen)
Wel/geen aanpassing indeling boven
PVC of parket (of toch iets anders)
Wel/geen 2e dakraam in de aanbouw
Wel/geen bestrating in de tuin
Resistance is futile.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:31:49 #6
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_210417922
Enige tijd geleden ben ik in een huis geweest van Peter en Ina in Mantinge van stro en leem, als je googled kun je zien welk huis dat is, mijn man heeft daar meegeholpen met lemen. De afwerking binnen is daar dus van leem en dat voelde heel bijzonder. Op een of andere manier voelde de lucht erg zuiver, fris. Het leem regelt de luchtvochtigheid in huis. De lucht schijnt erg goed te zijn voor mensen met problemen aan de luchtwegen en dat geloof ik onmiddelijk na er enige tijd te hebben doorgebracht.

Wij gaan dus ons huisje ook helemaal afwerken met leem. 15 cm dik leem op de vloer en 3 tot 6 cm dik leem op de wanden. Ons leem komt uit die 'nieuwe' tunnel die in Emmen is gebouwd en gaan we zelf verwerken maar er zijn wel bedrijven die dit doen maar dat is veel prijziger natuurlijk en het is niet heel moeilijk om zelf te doen. Het leem was erg goedkoop, iets van 300 euro voor een vrachtwagen vol waar we ons heel huisje mee kunnen afsmeren. Dan komt er nog metselzand door wat duurder was dan het leem zelf en dan eventueel nog iets van vlas of hennep of kalk. Je kunt het vervolgens net zo strak afwerking als je wilt. De vloer gaan we erna behandelen met lijnolie en de muren niet. Je kunt het ook gewoon verven met speciale leemverf.

Het is een mogelijkheid die in Nederland niet meer vaak wordt toegepast maar het is zeker een optie. In dat huis in Mantinge is het zeer strak en modern toegepast, zowel binnen als buiten inclusief een groen dak. Vind het zelf prachtig.
To BG or not to BG!
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:56:45 #7
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210418831
Houd er wel rekening mee dat je met je duim een deuk in een lemen muur duwt (was in ieder geval de ervaring van buren van ons vorige huis).

Dus als je van strakke muren houdt en kinderen hebt....
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:25:25 #8
335476 oppiedoppie
pi_210419153
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 13:56 schreef bleiblei het volgende:
Houd er wel rekening mee dat je met je duim een deuk in een lemen muur duwt (was in ieder geval de ervaring van buren van ons vorige huis).

Dus als je van strakke muren houdt en kinderen hebt....
Dan hebben ze geen goede leem gemaakt. Onze eerste laag is keihard. En wil je het harder dan kun je extra kalk toevoegen dan wordt het als beton.
To BG or not to BG!
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:26:01 #9
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210421070
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 12:31 schreef oppiedoppie het volgende:
Enige tijd geleden ben ik in een huis geweest van Peter en Ina in Mantinge van stro en leem, als je googled kun je zien welk huis dat is, mijn man heeft daar meegeholpen met lemen. De afwerking binnen is daar dus van leem en dat voelde heel bijzonder. Op een of andere manier voelde de lucht erg zuiver, fris. Het leem regelt de luchtvochtigheid in huis. De lucht schijnt erg goed te zijn voor mensen met problemen aan de luchtwegen en dat geloof ik onmiddelijk na er enige tijd te hebben doorgebracht.

Wij gaan dus ons huisje ook helemaal afwerken met leem. 15 cm dik leem op de vloer en 3 tot 6 cm dik leem op de wanden. Ons leem komt uit die 'nieuwe' tunnel die in Emmen is gebouwd en gaan we zelf verwerken maar er zijn wel bedrijven die dit doen maar dat is veel prijziger natuurlijk en het is niet heel moeilijk om zelf te doen. Het leem was erg goedkoop, iets van 300 euro voor een vrachtwagen vol waar we ons heel huisje mee kunnen afsmeren. Dan komt er nog metselzand door wat duurder was dan het leem zelf en dan eventueel nog iets van vlas of hennep of kalk. Je kunt het vervolgens net zo strak afwerking als je wilt. De vloer gaan we erna behandelen met lijnolie en de muren niet. Je kunt het ook gewoon verven met speciale leemverf.

Het is een mogelijkheid die in Nederland niet meer vaak wordt toegepast maar het is zeker een optie. In dat huis in Mantinge is het zeer strak en modern toegepast, zowel binnen als buiten inclusief een groen dak. Vind het zelf prachtig.
Supertoffe suggestie! Wie weet gaan we er voor buiten nog iets mee doen :D .

@Six. wat vind jij hiervan?
Resistance is futile.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:57:40 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210421347
@Debsterr ik kom trouwens op 262 euro uit voor 3m railverlichting met 3 spits en 5 pendels van qub.nl ^O^ .
Resistance is futile.
Bespaar op je energiekosten - gaslicht.nlDe beste klusdeals vind je bij Toolstation.nlDe beste klusdeals vind je bij Toolstation.nl
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:48:25 #11
501817 Managarm
42
pi_210421842
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 12:31 schreef oppiedoppie het volgende:

Ik heb het geprobeerd maar ik vond het vooral heel erg zwaar. Stucen vind ik al niet leuk maar leem is een nog stuk zwaarder, wij hebben het bij 1 kamer gelaten. Ik hou van een hele strakke muur en dat was echt niet makkelijk.

Ik merkte overigens geen verschil met een andere kamer waarin stuc op de muur zat.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:55:38 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210421934
Oh, leuk huis gezien in een straatje waarvan ik altijd zei dat ik er wel wilde wonen, maar ouder dan ik (1 jaar) en energielabel E, dus het moet echt helemaal van onder tot boven gestript en vernieuwd, en ik denk niet dat ik dat aandurf, en slopen en nieuw bouwen is net wat te duur op die locatie.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:19:38 #13
497654 Zedi
pi_210422181
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 07:37 schreef Seven. het volgende:
Gisteren hebben we een offerte laten maken voor parket ipv PVC. Viel me op zich nog wel mee. 19k voor 85m beneden en dan 30m laminaat boven.

Wie weet, als ons huis goed verkoopt en de offerte van de aannemer valt mee.. we hadden namelijk 10k voor de vloeren gerekend in het huis zelf. Met aanbouw komt daar nog eens 36m2 bij. Dus dan zit je al niet zo gek ver meer van je originele budget af.

in de komende 3 weken zullen we nog veel knopen door moeten hakken, afhankelijk van de verkoop van het huis en de offerte van de aannemer:

Wel/geen aanbouw (waarschijnlijk wel, m'n ouders willen ons daarvoor geld lenen)
Wel/geen aanpassing indeling boven
PVC of parket (of toch iets anders)
Wel/geen 2e dakraam in de aanbouw
Wel/geen bestrating in de tuin
Sprak vandaag mensen die hun vloer gingen laten stucen! Wordt keihard, kras en vlekbestendig en beetje het idee van een gietvloer zeiden ze. Denk dat het stucdeco oid was als ik een rondje Google.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
  Spellchecker vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:22:57 #14
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_210422218
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 18:55 schreef Leandra het volgende:
Oh, leuk huis gezien in een straatje waarvan ik altijd zei dat ik er wel wilde wonen, maar ouder dan ik (1 jaar) en energielabel E, dus het moet echt helemaal van onder tot boven gestript en vernieuwd, en ik denk niet dat ik dat aandurf, en slopen en nieuw bouwen is net wat te duur op die locatie.
Nieuwe suggestie voor @Seven. ?
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:26:21 #15
335476 oppiedoppie
pi_210422252
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 18:48 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ik heb het geprobeerd maar ik vond het vooral heel erg zwaar. Stucen vind ik al niet leuk maar leem is een nog stuk zwaarder, wij hebben het bij 1 kamer gelaten. Ik hou van een hele strakke muur en dat was echt niet makkelijk.

Ik merkte overigens geen verschil met een andere kamer waarin stuc op de muur zat.
Mijn man heeft een deel van het huis in Mantinge gestuct met leem en heeft het helemaal in de vingers. Kreeg zelfs een baan aangeboden als leemstucker zo goed deed hij het dus daar ben ik niet bang voor. We hebben ook een dwangmenger gekocht om lekker snel door te kunnen werken.
En we maken ook ronde 'hoeken' bij de kozijnen bij j de ramen en deuren dus dat lijkt misschien ook minder 'strak'.

Ik merkte een zeer aangenaam klimaat in dat lemen huis, duidelijk verschil met ons eigen plek.
To BG or not to BG!
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:50:30 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210424259
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 19:22 schreef maily het volgende:

[..]
Nieuwe suggestie voor @:Seven. ?
Ik ben bang van niet :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:10:44 #17
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_210424554
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 17:57 schreef Seven. het volgende:
@:debsterr ik kom trouwens op 262 euro uit voor 3m railverlichting met 3 spits en 5 pendels van qub.nl ^O^ .
Oh dat is netjes! Valt me nog alleszins mee.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:20:51 #18
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210427096
Six. is eigenlijk nog niet zover, maar ik ben wel klaar om na te denken over schilderen en kleurtjes. En voor het buitenschilderwerk moeten we vergunning aanvragen dus eigenlijk moeten we al vrij vlot weten wat we willen qua kleur kozijnkleur. Ik wil dan ook de vergunning voor het kaleien aanvragen, dus ook daar moeten we wel een knoop door gaan hakken.

Verder moeten we nog nadenken over de gevelbekleding zelf, die driehoek is erg gedateerd en Six. stelt voor om er een verticale plank tot net onder de ramen te monteren. Van mij mag het ook helemaal weg, als het metselwerk erachter hetzelfde is als eronder. Maar we staan open voor leuke suggesties!

We hebben merbau of meranti hardhouten kozijnen en eigenlijk hoop ik dat die gewoon helemaal kaal geschuurd kunnen worden om ze vervolgens in een transparante buitenlak te zetten. Ze hebben namelijk onder de lelijke donkerbruine laklaag een hele mooie warme kleur. Dat zou ook mooi staan bij de dorpelstenen en dakpannen.

Is een transparante lak voor buiten wel aan te raden? Ik zie wel dat Sikkens een transparante lak voor buiten verkoopt: Sikkens Cetol TGL Satin Plus maar ik kan nog geen foto's vinden van hoe dat er dan uitziet.

Verder: hoe zit het eigenlijk met binnen en buiten verschillende lakkleur en toepassen? Kies je dan iets wat er bij past? Ik zou het geen ramp vinden om binnen het en der opvallende kleuren te gebruiken :P .

[ Bericht 1% gewijzigd door Seven. op 26-08-2023 08:26:14 ]
Resistance is futile.
  zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:22:23 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210427100
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 18:55 schreef Leandra het volgende:
Mooi huis O+ . Ik zeg: doen!
Resistance is futile.
  zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:23:24 #20
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210427101
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 19:19 schreef Zedi het volgende:

[..]
Sprak vandaag mensen die hun vloer gingen laten stucen! Wordt keihard, kras en vlekbestendig en beetje het idee van een gietvloer zeiden ze. Denk dat het stucdeco oid was als ik een rondje Google.
Een gestucte vloer?! Nog nooit van gehoord, interessant! Ik ga googelen.
Resistance is futile.
De beste klusdeals vind je bij Toolstation.nlDe beste klusdeals vind je bij Toolstation.nlBespaar op je energiekosten - gaslicht.nl
  zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:24:32 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210427104
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 19:26 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Mijn man heeft een deel van het huis in Mantinge gestuct met leem en heeft het helemaal in de vingers. Kreeg zelfs een baan aangeboden als leemstucker zo goed deed hij het dus daar ben ik niet bang voor. We hebben ook een dwangmenger gekocht om lekker snel door te kunnen werken.
En we maken ook ronde 'hoeken' bij de kozijnen bij j de ramen en deuren dus dat lijkt misschien ook minder 'strak'.

Ik merkte een zeer aangenaam klimaat in dat lemen huis, duidelijk verschil met ons eigen plek.
Ronde hoeken O+ . Hmmm, eens kijken hoe Six. daarover denkt. Zou me prachtig lijken voor de woonkamer en eetkamer.
Resistance is futile.
  zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:25:21 #22
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210427106
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 19:22 schreef maily het volgende:

[..]
Nieuwe suggestie voor @:Seven. ?
Six. ziet me al aankomen >:)
Resistance is futile.
  zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:52:11 #23
3499 Claudia_x
pi_210427226
Je kunt prima binnen een andere kleur voor de kozijnen toepassen.

Ik snap de charme van het kaleien maar ik vind het wel een gok om er nu vanuit te gaan dat je dat gaat doen, vooral in combinatie met het raam dat je dicht wilt laten zetten. Ga je daar dezelfde bakstenen voor gebruiken? Als ik de 3D-tekening van de badkamer zie, dan lijkt het raam dat er nu zit me in combinatie met het dakraam meer licht en ruimtelijkheid opleveren dan de situatie met één dakraam. En zo bespaar je ook weer geld (geen raam dicht laten zetten, niet kaleien) dat je op andere manieren kunt gebruiken. Maar goed, ik redeneer dan ook vanuit de buikpijn die ik had toen ik de eerste offertes zag.

Als het weghalen van de gevelplanken een optie is, dan verandert het beeld van de gevel al enorm. De huidige bekleding heeft een soort monobrow-effect en geeft de gevel een wat zwaar en grimmig uiterlijk. Als je die naar beneden trekt of weghaalt, dan is het effect groot.

Ik snap sowieso de problemen met de gele baksteen niet. :+ Ik vind gele bakstenen niet per se lelijk. Een heel ander gebouw, maar deze kleurstelling vind ik mooi:

Iets anders doen met de gevelbekleding en de kozijnen een andere kleur geven, lijkt me al een enorme transormatie.

Dit geeft ook een aardig beeld van het effect van verschillende kleuren kozijnen (en deur):

[ Bericht 3% gewijzigd door Claudia_x op 26-08-2023 09:03:01 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:08:01 #24
335476 oppiedoppie
pi_210427774
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 08:24 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ronde hoeken O+ . Hmmm, eens kijken hoe Six. daarover denkt. Zou me prachtig lijken voor de woonkamer en eetkamer.
Ja dat vind ik dus ook prachtig, we slijpen hoeken van de stenen om alle hoeken zoveel mogelijk rond te krijgen. Heb ook een rond raam in de kamer en daar kun je een platte vensterbank aan maken maar wij maken er een soort van uitsteeksel aan, in lijn met de ronding van het raam, waar de kat dan kan gaan liggen.
To BG or not to BG!
  zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:36:00 #25
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210428060
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 08:52 schreef Claudia_x het volgende:
Je kunt prima binnen een andere kleur voor de kozijnen toepassen.

Ik snap de charme van het kaleien maar ik vind het wel een gok om er nu vanuit te gaan dat je dat gaat doen, vooral in combinatie met het raam dat je dicht wilt laten zetten. Ga je daar dezelfde bakstenen voor gebruiken? Als ik de 3D-tekening van de badkamer zie, dan lijkt het raam dat er nu zit me in combinatie met het dakraam meer licht en ruimtelijkheid opleveren dan de situatie met één dakraam. En zo bespaar je ook weer geld (geen raam dicht laten zetten, niet kaleien) dat je op andere manieren kunt gebruiken. Maar goed, ik redeneer dan ook vanuit de buikpijn die ik had toen ik de eerste offertes zag.

Als het weghalen van de gevelplanken een optie is, dan verandert het beeld van de gevel al enorm. De huidige bekleding heeft een soort monobrow-effect en geeft de gevel een wat zwaar en grimmig uiterlijk. Als je die naar beneden trekt of weghaalt, dan is het effect groot.

Ik snap sowieso de problemen met de gele baksteen niet. :+ Ik vind gele bakstenen niet per se lelijk. Een heel ander gebouw, maar deze kleurstelling vind ik mooi:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Iets anders doen met de gevelbekleding en de kozijnen een andere kleur geven, lijkt me al een enorme transormatie.

Dit geeft ook een aardig beeld van het effect van verschillende kleuren kozijnen (en deur):

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het plan is sowieso om achter te kaleien. Dat doen we om de aanbouw en de achtergevel + gevel van de garage samen te trekken. Voor de aanbouw en het badkamerraam denken we gewoon bakstenen van hetzelfde soort te gebruiken. Het dichtgemetselde badkamerraam zullen we altijd blijven zien maar zal door kalei niet echt opvallen.

Verder vind ik kalei ook gewoon veel mooier dan een baksteen. Het brengt me direct terug naar België dus voor mij ook veel nostalgische warme gevoelens als ik kalei zie. De kleur van de bakstenen heb ik niet zoveel moeite mee, meer dat ik dat zelf nooit zou kiezen.

De lichtgrijze kozijnen vind ik veel mooier dan de zwarte in de voorbeelden . Maar in combinatie met geel, vind ik het zwart wel heel tof. Maar dat is ook in de art deco stijl, die slanke baksteen doet ook echt iets in het beeld.

Raam dichtmetselen: als we 'm gewoon laten zitten, hoeven we ook geen dakraam :+ , het is er al licht genoeg. Dat is pas een besparing! Het enige doel van dichtmetselen is om de indeling aan te passen zodat de badkamer kan blijven waar die is. De douchecabine kan gewoon nergens anders in die ruimte. Douchen voor een raam vind ik niet prettig en het kozijn vindt al dat water niet fijn na 40 jaar. En als we de badkamer verplaatsen, dan kunnen we de aanbouw wel vergeten ;) . Sowieso denk ik dat de aanpassingen in de indeling boven voorlopig ook niet gaan gebeuren.
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')