quote:
Op dinsdag 29 augustus 2023 00:35 schreef _mido het volgende:Mag ik ook een poging wagen?
[
afbeelding ]
Mijn gedachten:
- knip aanbouw visueel los van hoofdgebouw. Denk aan zoiets:[
afbeelding ]
Oud aan nieuw vastkoeken vind ik mwah. Wellicht kan je hiervoor de bestaande fundering van het bestaande pukkeltje daarvoor gebruiken? Hoe liggen de vloeren van de garage en woning te opzichte van elkaar qua hoogte? Is dat gelijk, wordt gelijk getrokken of kom er een overgangszone?
- Zicht vanuit keuken naar vogelvijver blijft want dat is inderdaad een mooie zichtlijn die de ruimte logisch indeelt.
- een inloopkast is leuk als je niet in een rolstoel zit. Nu moet je achteruit rijdend er weer uit. Rolstoelgebruik verdient nog wel wat aandacht denk ik. Let op dat je op goeie plekken een draaicirkel hebt van ø1500mm en dat je bij deuren aan de trekzijde plek hebt om je een beetje naast de kruk op kunt stellen en de deur langs je heen kunt trekken:
[
afbeelding ]
Ik las eerder volgens mij dat jullie deuren nu 1000mm waren? Je hoeft er toch niet met een bed doorheen te kunnen? Ik zou oppassen dat het niet teveel op een ziekenhuis gaat lijken met zulke lellen deuren. een deur van 850 of 900 is meer dan prima. Breedte voor en achter de deur is belangrijker.
Zorg in je slaapkamer dat je kasten mooi genoeg zijn en doe die aan weerskanten van het bed.
- Voor een aanpasbare badkamer zijn allerlei richtlijnen. Om eerlijk te zijn vind ik jullie badkamer wel heel groot. Je wilt toch niet het gevoel hebben dat je in een mindervalidentoilet je tanden staat te poetsen. Dat kan volgens mij wel wat compacter, zeker nu het bad daar verdwenen is. Dit is een fragmentje uit woonkeur:
[
afbeelding ]
Hier een link naar
de hele pdf, staat nog veel meer handige info in bijvoorbeeld hoeveel ruimte je moet hebben voor een wasmachine (1200mm).
Het hoekje boven bij het zitje/garderobe zit nog niet zo lekker in mijn plattegrond, dat moet nog beter kunnen. Zoals er vast nog wel meer geschaafd kan worden.

Zo'n glazen link vind ik heel gaaf en inderdaad véél mooier. Maar past waarschijnlijk niet in het budget. En het haalt dan ook een metertje van de rest van de aanbouw.
Je hebt de garage ook een halve meter breder gemaakt. Dat is helaas geen optie

want dan gaat de aanbouw 10k meer kosten.
Vloeren: laten we waarschijnlijk gelijk trekken, maar ik maak me wel zorgen over de hoogte van de trekbalken in de garage. Die zitten volgens mij op 220cm. Op zich geen big deal met de open ruimte er boven maar als je het geheel nog 20cm moet ophogen, dan mogelijk wel. Staat op m'n radar in ieder geval.
Inloopkast: de wanden monteren we op de kasten zelf dus ze zijn volledig aan te passen en de vloerverwarming loopt er gewoon onderdoor. Dus op termijn kunnen we ze opstellen in L vorm met deuren ervoor. Voor nu hebben we nog geen grote draaicirkel nodig daar, maar met het oog op de mogelijke toekomst wel besloten om die ruimte flexibel te houden.
De deuren tekenen we zo in dat die uiteindelijk vervangen kunnen worden door schuifdeuren. Voor nu vooral een budgetkwestie om dat nog niet te doen.
Badkamer indeling: daar kunnen we zeker nog wat mee spelen. Ik weet niet of ik 'm direct kleiner zou maken maar ik vind de indeling erg saai momenteel.