abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210511938
Wat fijn van het open huis, dat het zo gegaan is al!
  zaterdag 2 september 2023 @ 21:38:37 #227
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_210513347
@Seven noem het maar een saai filmpje, het is wel een duidelijk filmpje, ben benieuwd wat je gaat met .... dat bosje wat 2 meter naar links groeit. Zijn dat struiken die je kan terug snoeien zodat ze weer opnieuw beginnen (wanneer er wel genoeg lucht en licht is?)

Wat gaan jullie met de kozijnen/ramen doen?

Ik zit ook nog erg in dubio of ik ook een topic aan zal maken, misschien voor wat onderdelen omdat we bijvoorbeeld niet weten wat we ermee willen bijvoorbeeld.
Drop you like an ill, bad habit
  zaterdag 2 september 2023 @ 23:01:35 #228
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210514415
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 21:38 schreef pmponer het volgende:
@:seven noem het maar een saai filmpje, het is wel een duidelijk filmpje, ben benieuwd wat je gaat met .... dat bosje wat 2 meter naar links groeit. Zijn dat struiken die je kan terug snoeien zodat ze weer opnieuw beginnen (wanneer er wel genoeg lucht en licht is?)

Wat gaan jullie met de kozijnen/ramen doen?

Ik zit ook nog erg in dubio of ik ook een topic aan zal maken, misschien voor wat onderdelen omdat we bijvoorbeeld niet weten wat we ermee willen bijvoorbeeld.
Ik kan je alleen maar aanraden om een topic te maken. Ook een beetje eigenbelang want ik lees het graag. Je huis leent zich in ieder geval bijzonder goed voor een topic ^O^ .

Wij gaan het glas vervangen want het hout is echt nog prima.

En die struik die naar links groeit is m'n geliefde witte kornoelje. Ik heb er 2 (die grote heeft zich een beetje verspreid). Ik heb begrepen dat die niet kapot te krijgen zijn dus die wil ik terugsnoeien en verplaatsen als het koud genoeg is (eind september - begin oktober). Maar ik moet eerst de tuin laten ruimen om in te schatten waar ik 'm uiteindelijk wil neerzetten.
Resistance is futile.
pi_210514618
Aawh dat windscherm is nostalgie, dat hadden mijn opa en oma vroeger ook op hun boerderij (ouderlijk huis mijn moeder). Zowel t huis als de bewoners zijn inmiddels niet meer :/

Dat wil zeggen dat t windscherm echt heel oud is, vermoed ik :P. (Ik denk jaren 60/70 stijl zoiets).
pi_210515972
Wat een wilde bende in de tuin. Zo was het hier ook. Daar kun je gerust een kraan bijhalen want je krijgt er geen schop in de grond van alle wortels..
  zondag 3 september 2023 @ 07:49:41 #231
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210516001
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 23:22 schreef Sport_Life het volgende:
Aawh dat windscherm is nostalgie, dat hadden mijn opa en oma vroeger ook op hun boerderij (ouderlijk huis mijn moeder). Zowel t huis als de bewoners zijn inmiddels niet meer :/

Dat wil zeggen dat t windscherm echt heel oud is, vermoed ik :P. (Ik denk jaren 60/70 stijl zoiets).
Maar zo oud is het huis niet :D
Oveigens lijkt dat voor vrijwel het hele huis te gelden: het is in de jaren 80 gebouwd als een jaren 70 huis.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 3 september 2023 @ 08:20:17 #232
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210516074
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 23:22 schreef Sport_Life het volgende:

Ik vind het windscherm echt supermooi O+ maar zoals vrijwel alles dat goed is aan deze tuin: het staat op de verkeerde plek :') .

Hij staat al ingetekend op de bouwtekeningen dus stamt uit 1987 (en de persoon die het heeft laten bouwen leefde qua smaak eigenlijk ook wel 10-15 jaar in het verleden destijds).
Resistance is futile.
  zondag 3 september 2023 @ 08:20:39 #233
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210516077
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 07:49 schreef Leandra het volgende:

[..]
Maar zo oud is het huis niet :D
Oveigens lijkt dat voor vrijwel het hele huis te gelden: het is in de jaren 80 gebouwd als een jaren 70 huis.
Precies dat!
Resistance is futile.
  zondag 3 september 2023 @ 08:27:31 #234
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210516102
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 07:40 schreef tux87 het volgende:
Wat een wilde bende in de tuin. Zo was het hier ook. Daar kun je gerust een kraan bijhalen want je krijgt er geen schop in de grond van alle wortels..
Ja, het is zeker een wilde bende... Maar veel van de kleinere struiken krijgen een nieuw leven. Alle laurier gaat eruit, dan is zo'n 25% van de begroeiing al getackeld.

Wat me wel opvalt: er staan echt heel van die 'gemeenteplantjes', oftewel wat de gemeente gebruikt om openbare perkjes aan te planten. Ik zal gemeente Apeldoorn bellen of ze hun struiken terug willen :') .

De hoeveelheid spierstruik is echt niet normaal. De hele voortuin is spierstruik en de hele border onder de kersenboom/appelboom is overgenomen. Dus die heeft het duidelijk erg naar z'n zin gehad in de afgelopen 35 jaar :') .

We dachten eerst nog 'zelf doen' maar het is zwaar werk en zelf ben je weken bezig. Hovenier hooguit een paar dagen.
Resistance is futile.
  zondag 3 september 2023 @ 16:24:17 #235
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_210521552
quote:
7s.gif Op zondag 3 september 2023 08:27 schreef Seven. het volgende:
We dachten eerst nog 'zelf doen' maar het is zwaar werk en zelf ben je weken bezig. Hovenier hooguit een paar dagen.
Je kan ook een deel laten doen. Wij hebben de tuin laten leeg halen door een stratenmaker, die heeft daarna een prachtig pad, grasveld en twee terrassen gelegd en de rest van de tuin voorzien van zwarte aarde waar we vervolgens zelf de rest op hebben aangeplant.
Was alsnog niet goedkoop, maar wel goedkoper dan alles laten doen door een hovenier.
KuikenGuppy
  zondag 3 september 2023 @ 16:35:21 #236
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210521896
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2023 16:24 schreef Burdie het volgende:

[..]
Je kan ook een deel laten doen. Wij hebben de tuin laten leeg halen door een stratenmaker, die heeft daarna een prachtig pad, grasveld en twee terrassen gelegd en de rest van de tuin voorzien van zwarte aarde waar we vervolgens zelf de rest op hebben aangeplant.
Was alsnog niet goedkoop, maar wel goedkoper dan alles laten doen door een hovenier.
Bedoeling is dat de hovenier nu (een deel) gaat ruimen. Terrassen verwijderen, grasveld, aanplanten enzo doen we zelf. Bestrating laten we (waarschijnlijk volgend jaar pas) doen.
Resistance is futile.
pi_210530649
Mocht er alleen grondwerkzaamheden en bestrating gedaan moeten worden en jullie hebben geduld tot volgend jaar dan kan ik dat ook doen. ;) Just saying 😁
  maandag 4 september 2023 @ 19:58:50 #238
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210532905
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 15:28 schreef Makrolon het volgende:
Mocht er alleen grondwerkzaamheden en bestrating gedaan moeten worden en jullie hebben geduld tot volgend jaar dan kan ik dat ook doen. ;) Just saying 😁
Houden we zeker in gedachten. Kan best zijn dat we je Bobcat tzt nodig hebben.

Voor nu proberen we op korte termijn e.e.a. te ruimen want voor de bouw hebben we ruimte nodig. Ze hebben een dagje nodig, schijnbaar. Valt mee!

De hovenier denkt trouwens dat we een acacia hebben, in plaats van een es. Als we ook afscheid willen nemen van de wortels van laurier die er omheen staan, dan overleeft de boom dat niet. Dus dat stelt mij voor een lastig dilemma. De boom zelf is best wel mooi, maar of het nou een acacia of een es is: ze worden uiteindelijk veel te groot.
Resistance is futile.
  maandag 4 september 2023 @ 20:51:46 #239
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210533405
De offerte voor het vervangen van het glas valt tegen. Arbeidsloon pakt hoger uit dan gedacht. Dus we willen nu ook de vergelijking maken met het volledig vervangen van de hardhouten kozijnen voor aluminium. Wie weet is het verschil klein genoeg.

Kozijnen zelf minus subsidie (volgens mij is triple glas onder aan de streep goedkoper), en wij vervangen sowieso alles), en dan nog de kosten die we uitsparen omdat we dan ineens geen buitenschilderwerk meer hoeven te doen.

Eens kijken waar we dan op uitkomen. Eerst maar eens kijken bij Creon komende week, dan weten we binnen een uurtje of het interessant genoeg is.
Resistance is futile.
  maandag 4 september 2023 @ 21:03:40 #240
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_210533525
Ai, ik heb nog niet gevraagd voor glas vervangen, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen
Triple glas kan nog wel een dingetje zijn met condensvorming op de buitenkant.\

Verder ook in gewicht natuurlijk wanneer het om een grote lap gaat.
Drop you like an ill, bad habit
  maandag 4 september 2023 @ 21:25:17 #241
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210533715
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 21:03 schreef pmponer het volgende:
Ai, ik heb nog niet gevraagd voor glas vervangen, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen

@monsterd. zei het al: als het glas met een zekere kitsoort in het houten kozijn gezet is, dan is het een crime om de glaslatten te verwijderen. En dat is bij ons zeker het geval. Als we dan zien dat glas vervangen + buiten schilderwerk alsnog richting 20k gaat, dan is het niet zo gek om in ieder geval te kijken naar het volledig vervangen.

We hebben nu 26 ramen dus ook best wel veel eigenlijk :+ .
Resistance is futile.
  maandag 4 september 2023 @ 21:30:06 #242
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210533774
quote:

No offence maar wat is het "dingetje" met condens aan de buitenkant precies?

Ik heb nu al ruim 2 jaar triple glas, en ja, er staat soms condens op aan de buitenkant maar ik weet niet wat daar een probleem aan is, het oogt vooral old school gezellig, alsof de bloemen op de ramen staan, maar in plaats van in een tochtige hut zit je dan lekker warm en comfortabel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 4 september 2023 @ 22:42:39 #243
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210534500
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 21:30 schreef Leandra het volgende:

[..]
No offence maar wat is het "dingetje" met condens aan de buitenkant precies?

Ik heb nu al ruim 2 jaar triple glas, en ja, er staat soms condens op aan de buitenkant maar ik weet niet wat daar een probleem aan is, het oogt vooral old school gezellig, alsof de bloemen op de ramen staan, maar in plaats van in een tochtige hut zit je dan lekker warm en comfortabel.
Hoe balanceer je triple glas met ventilatie? Ik maak me een beetje zorgen over de slaapkamer waar straks geen beweegbaar raam zit (hoewel... Dat kunnen we wel regelen als de kozijnen vervangen worden).
Resistance is futile.
pi_210534539
quote:

Condens krijg je ook met hr++ glas, het is juist goed om het op glas te hebben want als de condens op de muur zit (indien raam beter is geïsoleerd dan muur) dan krijg je weer andere problemen.
pi_210534551
quote:
5s.gif Op maandag 4 september 2023 22:42 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hoe balanceer je triple glas met ventilatie? Ik maak me een beetje zorgen over de slaapkamer waar straks geen beweegbaar raam zit (hoewel... Dat kunnen we wel regelen als de kozijnen vervangen worden).
Je kunt zon rooster in laten bouwen als je het glas vervangt. Zou ik op de slaapkamer wel doen.
  maandag 4 september 2023 @ 22:50:30 #246
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210534593
Ja, dus de acacia, of es of wat het dan ook is... Voorgoed afscheid nemen van de heksenkring eronder, betekent ook afscheid van de boom. Deze vind ik wel pijnlijk.

Six. opperde wel om de stam de laten staan voor boomhuttendoeleinden. Vind ik leuk maar ik weet niet of dat wel veilig is. We trekken namelijk met het verwijderen van de laurierwortels ook enorm veel van de boomwortels mee.

Hovenier zegt: je hebt met die 4 enorme elzen van de gemeente echt meer dan genoeg hoogte en ze zorgen ook voor genoeg privacy. Alleen die bomen al verstikken de rest van de begroeiing.

Alternatief is dat de heksenkring afgezaagd wordt tot op de grond, en dan telkens opnieuw uit zal lopen, want een volwassen laurier is oersterk. De acacia is trouwens een invasieve exoot, dus als het inderdaad om een acacia gaat, dan zou ik me er wel iets beter bij voelen.
Resistance is futile.
  maandag 4 september 2023 @ 22:52:07 #247
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210534608
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 22:47 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Je kunt zon rooster in laten bouwen als je het glas vervangt. Zou ik op de slaapkamer wel doen.
Dat lijkt me zeker verstandig. Ik zal ff kijken of het meegenomen is in de offerte van het glas vervangen.
Resistance is futile.
pi_210534663
Ik kan me niet voorstellen dat de offerte voor het laten vervangen van ramen én kozijnen meevalt. Juist daar schrok ik enorm van.

Heb je hr++ glas overwogen? En misschien een suffe vraag, maar heb je rekening gehouden met ventilatieroosters voor zover die nu niet aanwezig zijn? Ik vond die post ook aantikken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_210534691
Als je de boom weg wilt, dan zou ik alles weg laten halen. De vele wortels eronder maken het moeilijk om andere planten goed aan te planten. Ik zou de hovenier vragen om de stammetjes achter te laten zodat je daar in de tuin iets mee kunt doen. Dan is de boom toch nog deel van de tuin.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_210534797
quote:
7s.gif Op maandag 4 september 2023 19:58 schreef Seven. het volgende:

[..]
Houden we zeker in gedachten. Kan best zijn dat we je Bobcat tzt nodig hebben.

Voor nu proberen we op korte termijn e.e.a. te ruimen want voor de bouw hebben we ruimte nodig. Ze hebben een dagje nodig, schijnbaar. Valt mee!

De hovenier denkt trouwens dat we een acacia hebben, in plaats van een es. Als we ook afscheid willen nemen van de wortels van laurier die er omheen staan, dan overleeft de boom dat niet. Dus dat stelt mij voor een lastig dilemma. De boom zelf is best wel mooi, maar of het nou een acacia of een es is: ze worden uiteindelijk veel te groot.
Cool! Bobcat staat wel te koop 😁 maar kan altijd huren mocht t nodig zijn ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')