Dus als half NL volle bak vrijwel gratis stroom het net in stuurt betaal je 27 cent en als dat niet zo is en er ook amper tot geen wind is betaal je het dubbele tot drie keer zoveel?quote:
Het is allemaal wat meid.quote:Op maandag 11 september 2023 14:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus als half NL volle bak vrijwel gratis stroom het net in stuurt betaal je 27 cent en als dat niet zo is en er ook amper tot geen wind is betaal je het dubbele tot drie keer zoveel?
Fantastische deal.
Ik hoop dat je gasprijzen gunstig zijn.
Ik vind de risico's in dit geval ook nogal hoog. De baten zijn maar beperkt zo te zien.quote:Op maandag 11 september 2023 14:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je betaalt nu 27 cent per kWh terwijl het bij half NL volle bak van de daken stroomt?
Wat een naaiers.
Dat valt reuze mee. Zonnepanelen kun je kopen om je leven goedkoper te maken, een goede gezondheid niet.quote:Op maandag 11 september 2023 14:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou poeh, inderdaad.... vervelend voor je.
Dat is de consequentie van dynamische tarieven. In de zomer kan dat heel goedkoop zijn, maar blijkbaar ook behoorlijk aan de prijs. Ik zou verwacht hebben dat het dan in de winter een stuk duurder zou zijn, maar dat is dus schijnbaar in de (na)zomer ook al mogelijk.quote:Op maandag 11 september 2023 14:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus als half NL volle bak vrijwel gratis stroom het net in stuurt betaal je 27 cent en als dat niet zo is en er ook amper tot geen wind is betaal je het dubbele tot drie keer zoveel?
Fantastische deal.
Wij zitten op een gemiddeld verbruik van 0.24 cent per kw/h dus dat is alsnog 10 cent goedkoper als bij Vattenfall variabel (nu) . Maar dat is sterk situatie gebonden. Als jij wél afhankelijk bent van de piekmomenten is een variabel of zelfs vast contract misschien wel voordeliger.quote:Op maandag 11 september 2023 14:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is de consequentie van dynamische tarieven. In de zomer kan dat heel goedkoop zijn, maar blijkbaar ook behoorlijk aan de prijs. Ik zou verwacht hebben dat het dan in de winter een stuk duurder zou zijn, maar dat is dus schijnbaar in de (na)zomer ook al mogelijk.
Gemiddeld 24 cent, en je hebt dat dynamische contract sinds wanneer?quote:Op maandag 11 september 2023 14:52 schreef Elan het volgende:
[..]
Wij zitten op een gemiddeld verbruik van 0.24 cent per kw/h dus dat is alsnog 10 cent goedkoper als bij Vattenfall variabel (nu) . Maar dat is sterk situatie gebonden. Als jij wél afhankelijk bent van de piekmomenten is een variabel of zelfs vast contract misschien wel voordeliger.
Maar goed het hele dynamische verhaal is sowieso eindig omdat er zonnepanelen komen in maart.
Ja joh, maar dan betaal je bij 3x zo veel dus 81ct per kWh? Koekkoek.quote:Op maandag 11 september 2023 14:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Fantastische deal.
Ja, dat lijkt me ook nogal seizoensgebonden als je bij zonnig weer dus al dat soort uitschieters gaat hebben. Daarnaast wil ik dat gemiddeld wel geloven ja, want je hebt nog niet zo heel lang dynamische tarieven, en dat was dan hartje zomer (en dan nog steeds 24ct betalen?) dus dat gemiddelde gaat met de winter meegenomen dan een stuk ongunstiger uitpakken.quote:Op maandag 11 september 2023 14:52 schreef Elan het volgende:
[..]
Wij zitten op een gemiddeld verbruik van 0.24 cent per kw/h dus dat is alsnog 10 cent goedkoper als bij Vattenfall variabel (nu) . Maar dat is sterk situatie gebonden. Als jij wél afhankelijk bent van de piekmomenten is een variabel of zelfs vast contract misschien wel voordeliger.
Maar goed het hele dynamische verhaal is sowieso eindig omdat er zonnepanelen komen in maart.
Windenergie heeft een veel groter aandeel dan zonne-energie in het totaalplaatje. Het waait al dagen amper, dus zo gunstig is de huidige situatie helemaal niet. Daarbij heeft iedereen en zijn moeder momenteel de airco volle bak draaien, wat ook weer zorgt voor hogere prijzen.quote:Op maandag 11 september 2023 14:56 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja joh, maar dan betaal je bij 3x zo veel dus 81ct per kWh? Koekkoek.
[..]
Ja, dat lijkt me ook nogal seizoensgebonden als je bij zonnig weer dus al dat soort uitschieters gaat hebben. Daarnaast wil ik dat gemiddeld wel geloven ja, want je hebt nog niet zo heel lang dynamische tarieven, en dat was dan hartje zomer (en dan nog steeds 24ct betalen?) dus dat gemiddelde gaat met de winter meegenomen dan een stuk ongunstiger uitpakken.
Tenminste, dat lijkt me dan, want als je dus nu piek al meer dan halve euro kunt betalen terwijl bij half nederland de panelen van het dak fakkelen, dan lijkt me dat niet gunstig voor het winter-weer-scenario.
Relatief kort inderdaad, kijk alleen naar het hier en nu en dan is het in elk geval voor ons een tot nu toe gunstige(re) deal dan variabel of vast contract..quote:Op maandag 11 september 2023 14:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Gemiddeld 24 cent, en je hebt dat dynamische contract sinds wanneer?
Het waait meer in de winter ^^quote:Op maandag 11 september 2023 14:56 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja joh, maar dan betaal je bij 3x zo veel dus 81ct per kWh? Koekkoek.
[..]
Ja, dat lijkt me ook nogal seizoensgebonden als je bij zonnig weer dus al dat soort uitschieters gaat hebben. Daarnaast wil ik dat gemiddeld wel geloven ja, want je hebt nog niet zo heel lang dynamische tarieven, en dat was dan hartje zomer (en dan nog steeds 24ct betalen?) dus dat gemiddelde gaat met de winter meegenomen dan een stuk ongunstiger uitpakken.
Tenminste, dat lijkt me dan, want als je dus nu piek al meer dan halve euro kunt betalen terwijl bij half nederland de panelen van het dak fakkelen, dan lijkt me dat niet gunstig voor het winter-weer-scenario.
Ik snap uiteraard dat het meer waait in de winter, maar ik heb vooralsnog nooit gezien dat de prijzen in de winter gunstiger waren dan in de zomer. Maar dat zegt op zich niet zo heel veel natuurlijk.quote:Op maandag 11 september 2023 15:18 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Het waait meer in de winter ^^
De hele winter, en lente, en zomer nog nooitzo'n gekke piek als dit gehad. Vandaar dat het freemd is. Het varieert tussen de 0.15 en 0.35 euro meestal.
Zal es kijken of ik een excel uit de app of site kan krijgen om te kijken hoeveel het gescheeld heeft. 's avonds is het meestal wel rond de 30 a 40 cent, terwijl gedurende de dag en natuurlijk nacht het veel lager is (maar ons verbruik ook)quote:Op maandag 11 september 2023 15:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap uiteraard dat het meer waait in de winter, maar ik heb vooralsnog nooit gezien dat de prijzen in de winter gunstiger waren dan in de zomer. Maar dat zegt op zich niet zo heel veel natuurlijk.
Maar er moet dus een reden zijn waarom nu ineens die uitschieter is. Nou, dan zal dat (wat de reden dan ook maar is) waarschijnlijk niet de énige reden zijn, dus er kunnen dan altijd uitschieters naar boven zijn.
Ik vind 15ct wel gunstig, ik vind 35ct helemaal niet zo gunstig aangezien ik piektarief 36ct betaal, maar dan wel vast. Maar dit is dan wel dynamisch waar hét grote voordeel 'goedkoper' is + 'direct profiteren van prijsdalingen', terwijl het nu in de zomer blijkbaar ook al extreem naar boven kan schieten.
Ik weet het niet, gevoelsmatig vind ik dan de kosten niet opwegen tegen de mogelijke baten. Maar, dat is niets meer dan gevoelsmatig.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 | Tijd kWh % 00:00 0,177 2,57% 01:00 0,149 2,16% 02:00 0,150 2,17% 03:00 0,150 2,17% 04:00 0,144 2,09% 05:00 0,150 2,17% 06:00 0,167 2,42% 07:00 0,224 3,25% 08:00 0,287 4,16% 09:00 0,319 4,63% 10:00 0,351 5,09% 11:00 0,326 4,73% 12:00 0,280 4,06% 13:00 0,271 3,93% 14:00 0,304 4,41% 15:00 0,338 4,90% 16:00 0,355 5,15% 17:00 0,529 7,67% 18:00 0,416 6,03% 19:00 0,435 6,31% 20:00 0,413 5,99% 21:00 0,399 5,78% 22:00 0,312 4,52% 23:00 0,250 3,62% |
Ik vind het bijzonder dat het dan morgen tussen de 30 en 40 cent is met dynamische tarieven. Want ik heb dus een vast contract en dat is 32ct en 36ct. Ik snap prima dat je dat voordeel dan hebt hoogzomer en de prijzen zijn negatief etc. Ik snap dat.quote:Op maandag 11 september 2023 15:30 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Zal es kijken of ik een excel uit de app of site kan krijgen om te kijken hoeveel het gescheeld heeft. 's avonds is het meestal wel rond de 30 a 40 cent, terwijl gedurende de dag en natuurlijk nacht het veel lager is (maar ons verbruik ook)
Denk eigenlijk dat het helemaal niet zoveel scheelt. Qua gas denk ik veel meer. Die zit op 1,260 vandaag (gisteren 1,264, morgen 1,260).
Stroom is ook relatief duur morgen tussen de 30 en 40 cent.
Zie vorige post, ja dus. Heel erg zelfs.quote:Op maandag 11 september 2023 16:10 schreef CoolGuy het volgende:
Ik vraag me alleen af of dat opweegt tegen de blijkbaar mogelijke hoge prijzen in de zomer, en en dan heb je het nog niet over de winter.
Ja maar heb je dat overzicht ook over een heel jaar al? Of heb je dat nog niet zo lang? En ik neem aan dat je geen zonnepanelen hebt? Oh en je hebt ook gas natuurlijk, maar omdat ik dat niet heb hou ik me met die tarieven niet bezig.quote:Op maandag 11 september 2023 16:12 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Zie vorige post, ja dus. Heel erg zelfs.
Dit is toch geen 18 cent gemiddeld?quote:Op maandag 11 september 2023 16:09 schreef Fe2O3 het volgende:
Yay data
1 December tot 31 Juli, min Juni omdat daar geen data van is in m'n Frank app (of Aug) en min Mei omdat ik niet die data in de sheet ga importeren toen ik merkte dat ik Mei niet erin had
Totaal kWh verbruikt: 1250,022
Totaal betaald voor die kWh: 231,06
Totaal als ik 35 cent per kWh zou betalen: 437,51
Totaal als ik 40 cent per kWh zou betalen: 500.01
En omdat ik het kan, gemiddeld verbruik per uur:
[ code verwijderd ]
Wel grappig, tussen 15:00 en middernacht verbruiken we dus 50% van de stroom, en tussen 18:00 en 21:00 als de stroom altijd het duurst is 25%.
Gemiddelde per kWh is dus geweest: 0,18 cent, en met ons verbruiksprofiel scheelt dynamisch dus de helft, of meer, tov. vastzetten tussen de 35 en 40 cent. En dat is dus met nog de onzekerheden van gas, oorlog ed. zelfs in Januari is de stroom 's nachts 14 of 15 cent bijv.
Dusch mja
Die 80 cent extra van vandaag kom ik wel overheen ...
Straks thuis nog ff gas doen.
Nee geen panelen nog, daar twijfel ik nog over ivm de tvt en het salderen en een terugleverboete. Als ik panelen had, zat ik ook niet bij een dynamische aanbieder denk ik. Blijkbaar moet ik genoeg panelen leggen om ~0.4 kW op te wekken per uur.quote:Op maandag 11 september 2023 16:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja maar heb je dat overzicht ook over een heel jaar al? Of heb je dat nog niet zo lang? En ik neem aan dat je geen zonnepanelen hebt? Oh en je hebt ook gas natuurlijk, maar omdat ik dat niet heb hou ik me met die tarieven niet bezig.
Jij had geen zonnepanelen he?
Excel zegt toch echt dat het gemiddelde 0.18s ... Vooral de warme maanden trekken het gemiddelde heel hard omlaag, en ook dat het maar 20% van de dag 'duur' is. Het is ook niet MIJN gemiddelde kWh prijs, het is de gemiddelde kWh prijs. Misschien was ik daar niet duidelijk genoeg in. Maar het is wel frappant dat het zoveel afwijkt van een variabel of vast contract.quote:Op maandag 11 september 2023 16:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit is toch geen 18 cent gemiddeld?
Als ik er zo doorheen kijk zit 80% van je gebruik daar (flink) boven.
Of lees ik het verkeerd?
Ah. Okay. Dan lees ik je tabel verkeerd. Dacht dat bij de kWh de prijs vermeld stond.quote:Op maandag 11 september 2023 16:34 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Excel zegt toch echt dat het gemiddelde 0.18s ... Vooral de warme maanden trekken het gemiddelde heel hard omlaag, en ook dat het maar 20% van de dag 'duur' is. Het is ook niet MIJN gemiddelde kWh prijs, het is de gemiddelde kWh prijs. Misschien was ik daar niet duidelijk genoeg in. Maar het is wel frappant dat het zoveel afwijkt van een variabel of vast contract.
In Juli was het gemiddelde bijv. 0,11 eur
Mijn verbruik in Juli was 228,937 kWh, en ik betaalde daarvoor 24,79 eur. Das onder de 11 cent zelfs.
Misschien zit het probleem dat vermindering energiebelasting er niet juist in verwerkt is?quote:Op maandag 11 september 2023 16:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit is toch geen 18 cent gemiddeld?
Als ik er zo doorheen kijk zit 80% van je gebruik daar (flink) boven.
Of lees ik het verkeerd?
quote:De 'vermindering energiebelasting' is een vast bedrag wat u terug krijgt van de overheid. Deze ontvangt u als uw leveringsadres bestemd is om te wonen, werken of een andere verblijfsfunctie heeft.
Die zit toch ook niet in de kWh-tarieven van vaste en variabele contracten verwerkt?quote:Op maandag 11 september 2023 16:40 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Misschien zit het probleem dat vermindering energiebelasting er niet juist in verwerkt is?
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |