abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 woensdag 23 augustus 2023 @ 13:32:45 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_210393507
McDonalds en andere fastfoodrestaurants worstelen al jaren met klanten die hun parkeerplaats gebruiken als een soort vuilnisbelt. In een nieuwe video op Dumpert is te zien hoe een vrouw het asociale gedrag van twee klanten zat is en het door hen weggegooide afval terug de auto in gooit. Het veelzeggende fragment staat volgens deskundigen symbool voor een landelijk probleem dat al jaren sluimert. ,,Dit is heel zorgelijk.”

En nu is het genoeg, zo lijkt een vrouw na haar bezoek aan McDonalds in Heerde (Gelderland) te denken. Gedecideerd loopt ze richting een auto op de parkeerplaats waarvan de voorste portieren openstaan. Op de grond liggen meerdere kartonnen verpakkingen. Weggegooid door twee jongeren die in hun auto hun hamburger zitten te eten, zo lijkt het. Opstaan om naar een prullenbak verderop te lopen lijkt te veel gevraagd, dus neemt de vrouw het heft in eigen handen.

Ze probeert het eerst diplomatiek op te lossen en wijst de inzittenden, naar verluidt twee jongens, op het afval dat op de grond ligt. Er volgt een woordenwisseling, waarna de vrouw het afval terug de auto in gooit. Vervolgens sluit ze het portier en steekt ze een duim omhoog naar een bekende die verderop staat. Een andere klant filmde de actie vanuit een stilstaande auto en stuurde de beelden naar filmpjeswebsite Dumpert, waar ze meer dan 125.000 keer zijn bekeken.

De reacties op het optreden van de vrouw zijn louter positief. ‘Wat sterk en dapper van die dame om zulke gasten aan te spreken’, valt onder meer te lezen. ‘Nog daadkrachtiger om die troep de auto in te slingeren.’ Anderen noemen haar zelfs ‘heldhaftig’.

Meerdere rondjes
Zwerfafval dat achterblijft op de parkeerplaats is helaas een doodnormale zaak geworden, bevestigt McDonalds. ,,We moeten tegenwoordig iedere dag meerdere rondjes maken om het terrein schoon te houden”, zegt een woordvoerder van de Gelderse vestiging. ,,Het is jammer dat het nodig is. Overal staan prullenbakken, maar kennelijk is het normaal om niet even de moeite te nemen om naar de prullenbak te lopen. Dat is niet een probleem van alleen de McDonalds, het is iets wat in de gehele maatschappij terugkomt.”

Deskundigen bevestigen dat. ,,We zien dit helaas al jaren”, verzucht Suzie van de Pas, woordvoerder bij de Koninklijke Vereniging voor Afval- en Reinigingsmanagement (NVRD), de vereniging voor bedrijven rond afvalbeheer. ,,Een deel van de bevolking ziet wegwerpverpakkingen als iets zonder waarde en gooit ze dan zonder na te denken weg. Je ziet dat inderdaad veel rondom fastfoodketens, maar het gebeurt ook veel rond supermarkten.” Dit komt steeds vaker voor, blijkt ook uit cijfers van de Landelijke Zwerfafvalmonitor. Verpakkingen vormen de meest voorkomende ‘soort’ binnen het fijne zwerfafval.

Deze bewustwording is ‘hard nodig’ want er belanden teveel verpakkingen in het milieu, zegt Ingrid Goethart, directeur van Stichting Nederland Schoon. ,,Het op straat gooien van verpakkingen voor eenmalig gebruik is geen recente trend en zien we helaas al jaren. Vele partijen zetten zich in om (zwerf)afval te verminderen”, vertelt ze. Met de campagne ‘Supporter van Schoon’ stimuleert Nederland Schoon het gebruik van herbruikbare verpakkingen. ,,Met als doel om er voor te zorgen dat er minder verpakkingen voor eenmalig gebruik, zoals te zien is in het filmpje, in de natuur belanden.”

Geen zwarte lijst
Voor McDonalds is het vele afval een doorn in het oog. ,,Je merkt het vooral in de weekenden. Dan komen gasten van een feestje of festival vandaan. Er is dan meer activiteit rond ons restaurant en dat zien we na afloop ook op de parkeerplaats. Het is gek om te zeggen dat we graag dat rondje lopen, maar we willen wel dat de omgeving schoon is. Hoewel we het zelf niet achterlaten, is het soms wel van ons restaurant afkomstig. We nemen daarin dus onze verantwoordelijkheid.”

Suzie van de Pas, NVRD
Saillant detail: lang niet al het gevonden afval komt van McDonalds. ,,We vinden ook veel verpakkingen die uit de supermarkt en tankstations komen. Het is erg zonde en vooral onnodig. Ons lijkt het een kleine moeite om het weg te gooien. Als we het zelf zien gebeuren, spreken we degene daarop aan. Met een zwarte lijst werken we niet. Dat heeft weinig zin, denk ik.” Wat McDonalds verder nog doet? ,,We geven presentaties op basisscholen waarin we duidelijk maken wat de gevolgen kunnen zijn voor het milieu.”

‘Dieren worden ziek’
Die gevolgen zijn niet niks, benadrukt de NVRD. ,,Er komen veel schadelijke afvalstoffen in het milieu, dieren eten ervan en worden ziek of gaan dood. En de omgeving vervuilt natuurlijk. Wat ons betreft is deze trend heel zorgelijk.” Het gedrag van de jongeren in het filmpje is volgens woordvoerder Van de Pas onbegrijpelijk. ,,Overal staan prullenbakken. Mensen vervuilen hun eigen leefomgeving tot grote irritatie van anderen. En wij mogen het opruimen. Het opruimen van zwerfafval kost 300 miljoen euro per jaar. Dat is zonde.”

Wat kunnen we hiertegen doen? ,,Het begint ermee dat mensen blijkbaar denken dat een ‘wegwerpverpakking’ dat ook letterlijk meteen is. We moeten als maatschappij dan ook toe naar minder wegwerp. We moeten gaan inzien hoeveel waarde spullen hebben, ook als wij er klaar mee zijn. Dat geldt eigenlijk voor alles”, stelt Van de Pas.

Gedragsverandering
De Europese Commissie heeft besloten producenten van verpakkingen mee te laten betalen aan het opruimen van zwerfafval, en om consumenten te laten betalen voor plastic wegwerpverpakkingen. ,,Dat leidt op het moment helaas nog niet tot meer herbruikbare verpakkingen of brede inzet van statiegeld”, constateert Van de Pas.

Gedragsverandering heeft bovendien tijd nodig, stelt Nederland Schoon. ,,We zien al veel herbruikbare (water)flessen en verwachten dat ook eigen bakjes daar op termijn aan toegevoegd worden. Denk ook bijvoorbeeld aan de toeslag op plastic tasjes. Sinds de invoering hiervan vinden we fundamenteel minder plastic tasjes in de natuur.”

https://www.ad.nl/binnenl(...)s-al-jaren~ad63c16b/

Ik deed het laatst bij me "voor" de deur, bij twee bouwvakkers. Gooiden een bananenschil uit hun auto precies voor m'n voeten. Deze dappere held raapte het op en gooide het terug in de auto. Liep stug door en keek maar niet achterom. Ze riepen me nog wel na: 'Vieze buitenlanders vriendje." Ik zie er schijnbaar Groen Linkserig uit. Ha ha ha.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_210393521
link naar de video: https://www.dumpert.nl/item/100069842_87fb2013

en een pic van de stumpert

[ Bericht 58% gewijzigd door #ANONIEM op 23-08-2023 13:34:15 ]
  Spellchecker woensdag 23 augustus 2023 @ 13:33:36 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_210393523
Super

Hopelijk gaan er meer volgen, zonder ellende achteraf ...
pi_210393542
ik had ook nog een stoeptegel door de achterruit gegooid

wat een stel mongolen
  Spellchecker woensdag 23 augustus 2023 @ 13:35:12 #5
197773 crew  maily
pi_210393553
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 13:34 schreef Jahr00n het volgende:

wat een stel mongolen
_O-
  Spellchecker woensdag 23 augustus 2023 @ 13:35:28 #6
197773 crew  maily
  woensdag 23 augustus 2023 @ 13:38:13 #7
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_210393590
Die lui moet je shamen, filmen en publiek tonen. En nisschien even in elkaar rammen als ze het blijven doen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_210393597
De Mac kan maar beter beginnen met het scannen van nummerborden.

Dit soort gastjes met de auto van papa een terrein/Mcdrive verbod geven.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  Spellchecker woensdag 23 augustus 2023 @ 13:38:50 #9
197773 crew  maily
pi_210393600
quote:
16s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 13:38 schreef FlippingCoin het volgende:
Die lui moet je shamen, filmen en publiek tonen. En nisschien even in elkaar rammen als ze het blijven doen.
Me dunkt, als je zo op Dumpert staat _O_
  woensdag 23 augustus 2023 @ 13:39:18 #10
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210393604
Bij mijn vorige woning woonde ik niet ver van een McDrive af naast een kruispunt. Bosjes naast dat kruispunt zaten echt helemaal vol met McDonalds afval. Mensen die bij stoplicht stil stonden, gewoon hun raampje open doen en dan spul naar buiten gooide. Vaak ook nog van die dure auto's met van die jonge gasten erin.
  Moderator woensdag 23 augustus 2023 @ 13:39:39 #11
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_210393606
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 13:34 schreef Jahr00n het volgende:

wat een stel mongolen
Nee, dat had je zeker weten niet gedaan. ;)
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
  Spellchecker woensdag 23 augustus 2023 @ 13:39:53 #12
197773 crew  maily
pi_210393608
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 13:39 schreef Momo het volgende:
Bij mijn vorige woning woonde ik niet ver van een McDrive af naast een kruispunt. Bosjes naast dat kruispunt zaten echt helemaal vol met McDonalds afval. Mensen die bij stoplicht stil stonden, gewoon hun raampje open doen en dan spul naar buiten gooide. Vaak ook nog van die dure auto's met van die jonge gasten erin.
Jij had er een dagtaak aan om alles terug te gooien? -O-
  Trouwste user 2022 woensdag 23 augustus 2023 @ 13:42:05 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_210393628
quote:
Wat dacht je hoe stranden worden achtergelaten ?

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_210393629
quote:
Terwijl er daar toch echt meerdere prullenbakken opgesteld staan. Ik snap die mentaliteit niet.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  woensdag 23 augustus 2023 @ 13:44:33 #15
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210393654
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 13:39 schreef maily het volgende:

[..]
Jij had er een dagtaak aan om alles terug te gooien? -O-
Zou wel een leuke baan zijn geweest... de gemeente ruimde het wel regelmatig omdat er anders waarschijnlijk een kleine vuilnisbelt zou ontstaan
  woensdag 23 augustus 2023 @ 13:45:06 #16
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210393660
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 13:42 schreef Hathor het volgende:

[..]
Terwijl er daar toch echt meerdere prullenbakken opgesteld staan. Ik snap die mentaliteit niet.
Schijnbaar ben je geen G als je afval netjes in de prullenbak doet
pi_210393689
Ach ja, toen de McDonalds hier van zins was een McDrive te openen gaven ze in reactie op zorgen in de buurt om zwerfafval ook aan dat ze zelf de boel zouden schoonhouden. Nou, inmiddels staat de McDrive er goed en wel een paar jaar, en van die beloftes is nauwelijks iets terecht gekomen. Het stikt er ook van de meeuwen en ander ongedierte nu.

Pauperketen voor tokkietuig.
pi_210393715
Idd wel dapper, klasse actie van deze jongedame :)

Hoewel ik hoop dat niet iedereen dit gaat doen, want ben bang dat sommige "jongeren" nogal agressief kunnen reageren en we dan een artikel lezen dat iemand is doodgeschopt bij de McDonald's.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
pi_210393759
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 13:38 schreef schommelstoel het volgende:
De Mac kan maar beter beginnen met het scannen van nummerborden.

Dit soort gastjes met de auto van papa een terrein/Mcdrive verbod geven.
Ach doen ze het niet bij de Mac dan gooien ze het wel uit het raam zodra ze wegrijden bij de Mac, woon ongeveer 2 km af van een Mac en zelfs bij in de straat liggen vaker complete zakken Mac afval op de grond wat gewoon uit de auto gegooid wordt. Actie van deze dame is klasse, hoewel ik iedereen wil aanraden dit echt niet overal te doen, ik heb mijn lesje ook wel geleerd met bepaalde types aan te spreken in dit land, dat draait meestal uit op zware agressie. Dit moet de politie gewoon oppakken, laat ze maar een maand rotzooi prikken als ze betrapt worden, dan leren ze het misschien eens af.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
pi_210393779
quote:
Pauperketen voor tokkietuig.
Flaming and gaming..
  woensdag 23 augustus 2023 @ 13:56:12 #21
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_210393799
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 13:33 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[ link | afbeelding ]
Vertel me dat je ouders nauw verwant zijn zonder te zeggen dat je ouders neef en nicht waren.
pi_210393814
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 13:52 schreef Tekaschi het volgende:

[..]
Ach doen ze het niet bij de Mac dan gooien ze het wel uit het raam zodra ze wegrijden bij de Mac, woon ongeveer 2 km af van een Mac en zelfs bij in de straat liggen vaker complete zakken Mac afval op de grond wat gewoon uit de auto gegooid wordt. Actie van deze dame is klasse, hoewel ik iedereen wil aanraden dit echt niet overal te doen, ik heb mijn lesje ook wel geleerd met bepaalde types aan te spreken in dit land, dat draait meestal uit op zware agressie. Dit moet de politie gewoon oppakken, laat ze maar een maand rotzooi prikken als ze betrapt worden, dan leren ze het misschien eens af.
Hier in mijn omgeving ook het geval.
Er zit hier masr 1 Mac, maar het is verwonderlijk hoe ver je van de Mac af nog afval kan vinden van de Mac.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  woensdag 23 augustus 2023 @ 13:58:34 #23
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_210393833
quote:

[..]
Wat er zou moeten gebeuren is dat je hier gewoon een foto kan maken en dat je ze dan kan melden waarop ze automatisch een boete krijgen thuisgestuurd, waarop ze dan in bezwaar kunnen gaan, zo als het gaat met kleinere snelheidsovertredingen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Spellchecker woensdag 23 augustus 2023 @ 14:00:00 #24
197773 crew  maily
pi_210393854
Ze hebben toch een tijdje de kentekens op de bon geprint?
Niet dat dat geholpen heeft ...
  woensdag 23 augustus 2023 @ 14:00:16 #25
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_210393858
quote:

[..]
Hier rijdt het tuig de straat in -waar ze wonen- vreten in de auto hun MekDrek op, gooien de verpakking dan uit het raam op straat en gaan naar binnen. Wel eerst de schoenen uit in de gang want anders wordt de woonwagen het huis van Tiffany en Lorenzo vies.

Als je ze aanspreekt hebben ze zo'n blik van het licht is wel aan maar er is niemand thuis, dezelfde blik als toen ik ze vroeg of het ze opgevallen was dat verder niemand een karaoke-machine in de tuin heeft.

En dat is dan nog de minst erge reactie want als je het minder vriendelijk vraagt waan je je in Maaskantje.
  Forum Admin woensdag 23 augustus 2023 @ 14:00:27 #26
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_210393865
De Mac heeft al eens geopperd om kentekens te koppelen aan verpakking (oid) maar dat mocht niet vanwege privacy.

Gooi de sanctie trouwens maar omhoog, iets van 500 euro ofzo.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin woensdag 23 augustus 2023 @ 14:01:03 #27
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_210393875
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 13:33 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[ link | afbeelding ]
Stereotype uiterlijk wel
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 23 augustus 2023 @ 14:02:13 #28
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_210393897
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 14:00 schreef Straatcommando. het volgende:
De Mac heeft al eens geopperd om kentekens te koppelen aan verpakking (oid) maar dat mocht niet vanwege privacy.

Moet wel toevallig die anderhalve agent die toevallig dienst heeft net langsrijden en zin hebben in hyperagressief gedoe en 3 uur administratie inzake de nasleep.
pi_210393906
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 14:00 schreef Straatcommando. het volgende:

Serieus? Zat net een beetje te denken hierover, hoe pak je dat nu aan, het idee van kentekens koppelen aan verpakking kwam meteen in mij op, gewoon ff een kleine print op het zakje en wat inhoud en bingo je hebt ze. :D

Toevallig, maar idd die privacy weer.

Vroeger hadden we hier in de buurt nog wel eens van die grote ringen langs de weg met van die netten eraan, waar automobilisten hun vuilnis in konden gooien, misschien daar maar weer eens wat meer van plaatsen, want die zijn immers allemaal weg. Zou anders ook niet weten hoe dit te stoppen, het is vooral opvoeding en denk niet dat de politie mankracht gaat uitrekken om te kijken wie wat weggooit bij de Mac.
pi_210393926
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 14:00 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Hier rijdt het tuig de straat in -waar ze wonen- vreten in de auto hun MekDrek op, gooien de verpakking dan uit het raam op straat en gaan naar binnen. Wel eerst de schoenen uit in de gang want anders wordt de woonwagen het huis van Tiffany en Lorenzo vies.

Als je ze aanspreekt hebben ze zo'n blik van het licht is wel aan maar er is niemand thuis, dezelfde blik als toen ik ze vroeg of het ze opgevallen was dat verder niemand een karaoke-machine in de tuin heeft.

En dat is dan nog de minst erge reactie want als je het minder vriendelijk vraagt waan je je in Maaskantje.
Mensen die zo'n rotzooi op straat gooien zijn gewoon tokkies, dus beter ver bij uit de buurt blijven. Het siert dat vrouwtje wel, maar ik had het zelf niet gedaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')