quote:
"Het gaat in een golfbeweging" /EvE-stem
Is elk jaar zo, weer of geen weer. Sterker nog, dat gaat niet om 450, maar om in totaal 4500 tickets. Of nog veel meer: 6750 in 2022. En dat de prijs altijd 100 tot zelfs 150 euro onder kostprijs uitkomt op een bepaald punt komt dan weer door paniek-verkopers. Het lijkt wel de beurs, vorige week was het waarschijnlijk het slechtste moment om te verkopen, en het beste moment om te kopen. Want een paar dagen terug stond de laagste prijs op 250 euro, nu zo te zien 289 euro. De genoemde golfbeweging. Uitverkocht betekent schaarste, en dat bestaat eigenlijk niet voor zulke massale evenementen.
Ik verbaas mij daarom dat er nog altijd mensen zijn die paniek-aankopen (ver boven kostprijs) voor uitverkochte evenementen doen als er nog maanden te gaan zijn. Na dik een decennium TicketSwap weet je toch wel welke kansen er nog komen. En je kunt alles relatief makkelijk onderzoeken en monitoren van afstand qua vraag, aanbod en gemiddelde prijs.
Maar, bij aanvang van het festival kun je dan ook weer echt geen tickets voor dumpprijzen scoren, omdat de kaarten dan al zijn opgeslokt. En dat is dan weer omdat mensen liever vroeg 100 euro verlies nemen (wat een half jaar geleden is afgeschreven) en het kunnen vergeten dan nog dagen in hun achterhoofd te hebben dat het misschien nog wel meer verlies gaat worden.
Meestal vind ik dit fenomeen wel een leuke sport voor de gein. Laatst The Roots in Paradiso, 75 euro. Absurde prijzen omdat ik niet kan vergeten wat het in een lang verloren tijd kostte. Stampuitverkocht in seconden, 2 avonden, hadden een derde avond kunnen doen met in totaal 1500 gezochte tickets op TicketSwap. Weinig tot geen tickets in de doorverkoop in de maanden daarna. Op de dag van de eerste show het eventjes bekeken: tientallen te koop, was gezakt naar 40-50 euro rond openen deur. Avond 2 volgde hetzelfde patroon, en voor de deur toegeslagen voor ongeveer die prijs.
Ben wel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen, want als iedereen zich bedenkt te gaan wachten tot er een mooi moment op de doorverkoopmarkt is, krijg je een hele interessante situatie.