Bron.quote:De belangrijkste politieke vraag van het land is eindelijk beantwoord: Pieter Omtzigt richt een eigen partij op en doet mee aan de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november. Onder de naam Nieuw Sociaal Contract staat hij met zijn partij op het stembiljet.
Een kandidatenlijst is er nog niet, een inhoudelijk programma wel. Het is tekenend voor Omtzigt, die pleit voor een inhoudelijke verkiezingscampagne. Waarbij het in de discussies wat hem betreft gaat over de vraag hoe grote problemen in het land moeten worden opgelost. Zodat bij de formatie duidelijk is waar alle partijen voor staan.
In een exclusief interview met Tubantia maakt hij zijn plannen bekend. Op zijn verzoek in Enschede, de stad waar hij woont. „Hier voel ik me thuis, dus vanaf hier wil ik mij kandidaat stellen.”
Sinds de val van het kabinet was het de meest gestelde vraag aan talkshowtafels en in kranten, wat gaat Pieter Omtzigt doen? Het antwoord op die vraag had hij zelf op dat moment nog niet paraat. Nu is de kogel door de kerk. Zaterdagochtend richtte hij bij de notaris officieel zijn partij Nieuw Sociaal Contract op.
‘46 zetels? Onverantwoord’
Hij gaat de sprong wagen. Maar het liefst in wat hij noemt „een vorm van verantwoorde groei.” In peilingen wordt voorspeld dat Omtzigt maar liefst 46 zetels zou kunnen halen bij deelname aan de verkiezingen. Een onverantwoord hoog aantal, denkt hij, verwijzend naar ervaringen uit het verleden met LPF en Forum voor Democratie. Of en hoe hij zelf in de hand kan houden om het aantal zetels behapbaar te houden, onderzoekt hij de komende weken.
Voor zichzelf ziet Omtzigt een rol als fractievoorzitter. Hij heeft geen ambitie premier te worden, mocht zijn partij de grootste worden. De Enscheder voelt zich thuis in de Tweede Kamer, waar hij al bijna twintig jaar in zit.
Wat klopt er niet? Meneer doet uit de hoogte als voorvechter voor integriteit en grondrechten, maar stemt vrolijk mee met een motie om vluchtelingen naar Rwanda te verschepen.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 12:52 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Goed verhaal. Nemen we mee.
NSC is dan in wezen ook een reactionaire partij.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 13:51 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Wat klopt er niet? Meneer doet uit de hoogte als voorvechter voor integriteit en grondrechten, maar stemt vrolijk mee met een motie om vluchtelingen naar Rwanda te verschepen.
En bij je zijn 'oeps foutje' met de MH17 nep getuige vergeten?
Het is reactionair inderdaad. Hij is een oppositievoerder, geen bestuurder. Vanuit narcisme staat hij graag op de barricades en kan hij zich goed vastbijten in een dossier.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 14:02 schreef capricia het volgende:
[..]
NSC is dan in wezen ook een reactionaire partij.
Omtzigt wil vanuit politieke overtuiging enkele, voor hem belangrijke situaties, uit het verleden herstellen. Hij vat dat samen tot het woord 'bestuur', noemt zelf de kinderopvangaffaire en de bestaanszekerheid. Deze punten zijn reactionair tov zijn oude partij.
Alle andere situaties waarin er (in zijn ogen) geen falend bestuur geweest is, of wat hem niet echt raakt, daar heeft ie veel minder aandacht voor.
Ik mis ook nog heel wat in zijn plannen en wacht met interesse zijn partijprogramma af. Ook om te zien in hoeverre hij afwijkt van het oude CDA.
Hein Pieper die zit dus met z'n reet bij de boeren.quote:Wat betekent samen het goede zoeken in de stikstofcrisis? Daar ligt ‘het goede’ toch allang vast in verdragen die we in 1992 ondertekend hebben. We hebben ons er alleen niet aan gehouden. En daar houdt de Raad van State de overheid nu aan.
„Dat is precies het probleem, we hebben toen in beton gegoten wat wel en niet natuur is. Terwijl, wat is natuur in Nederland? Er is hier geen centimeter die niet door ons is aangetast, op een zeker moment. En de vraag is ook of de opwarming van ons klimaat intussen niet om natuur vraagt die daartegen bestand is. Ik bedoel, in 1992 was de klimaatopwarming nog iets wat eraan zat te komen, inmiddels zitten we er middenin. Bij sommige bomen en planten – de fijnspar bijvoorbeeld, de lariks – kun je je afvragen of die nog wel passen in ons nieuwe klimaat. En de oorlog in Oekrane laat ook zien: meer voedselzekerheid is misschien zo gek nog niet. Dat je niet in alles van het buitenland afhankelijk bent. Is het wel zo verstandig om van een deel van onze boeren af te willen? Dr moet het gesprek over gaan, niet over of we wel precies een richtlijn van dertig jaar oud weten te halen. Die cijfermatige doelen veronderstellen dat je een soort perfectie kunt bereiken. Terwijl, je kunt als bestuurders hoogstens een optimum bereiken, het meest optimale gegeven de omstandigheden en de belangen van verschillende partijen.”
Je kan van klein Gristelijk zeggen wat je wilt, maar integer zijn ze, staan voor hun overtuiging, voeren debat op de inhoud en laten zich zelden door de waan van de dag drijven.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 14:21 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Maar integer? Nee, ik vind hem absoluut niet integer. Bovendien is hij nog conservatiever dan de SGP.
Ik weet niet wat je onder klein Gristelijk verstaat, maar als je Omtzigt integer vindt dan heb je echt niet opgelet de laatste jaren.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 18:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je kan van klein Gristelijk zeggen wat je wilt, maar integer zijn ze, staan voor hun overtuiging, voeren debat op de inhoud en laten zich zelden door de waan van de dag drijven.
SGP, CUquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 18:34 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je onder klein Gristelijk verstaat
Zeg niet dat ik er op zou stemmen, maar komen me oprechter over dan bv het CDAquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 18:37 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Eens dan. Er zit nogal wat hypocrisie in, maar dat is inherent aan gelovigen.
Ik heb kennelijk niet goed opgelet de laatste jaren. Voor mij valt de man juist onder fatsoenlijk rechts. Maar waaruit blijkt dat hij niet integer is?quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 18:34 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je onder klein Gristelijk verstaat, maar als je Omtzigt integer vindt dan heb je echt niet opgelet de laatste jaren.
Ik begrijp de kritiek ook niet zo goed, Omtzigt heeft een aantal interessante plannen vind ik. Het ligt er een beetje aan hoe het allemaal gaat verlopen, maar ik zou misschien wel op deze partij kunnen stemmen.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 18:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Is wel duidelijk hoe groot de wanhoop en de angst is als ik zie hoe men hier, en in Den Haag om zich aan het heen aan het slaan zijn.
Hij wil uiteindelijk de grootste worden, echter niet te snel. Wat opzich geen gekke gedachte is, als je ziet hoe het snelbloeiers meestal vergaat.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 18:12 schreef Elan het volgende:
Als hij niet de grootste wil worden waarom doet hij dan berhaupt mee? Walgelijke minachting van de kiezer.
Ook zo’n dooddoener dit. Je kan toch best wat vraagtekens hebben bij Omtzigt en z’n ideen? Ik denk eerlijk gezegd dat het tegen gaat vallen maar als er bijvoorbeeld PVV/FvD/JA21/BBB/BVNL/SP-stemmers zijn die nu toch voor Omtzigt gaan dan lijkt me dat uitstekend. Omtzigt is iig wel een serieus iemand met serieuze plannenquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 18:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Is wel duidelijk hoe groot de wanhoop en de angst is als ik zie hoe men hier, en in Den Haag om zich aan het heen aan het slaan zijn.
Ja. Eens. Denk dat ik er alleen maar blij van word als er mensen van de extremere flanken weer op een middenpartij gaan stemmen.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 19:23 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Ook zo’n dooddoener dit. Je kan toch best wat vraagtekens hebben bij Omtzigt en z’n ideen? Ik denk eerlijk gezegd dat het tegen gaat vallen maar als er bijvoorbeeld PVV/FvD/JA21/BBB/BVNL/SP-stemmers zijn die nu toch voor Omtzigt gaan dan lijkt me dat uitstekend. Omtzigt is iig wel een serieus iemand met serieuze plannen
Nee, het is geen dooddoener, het op de persoon gespeel en moddergooien laat zien hoe men de controle verloren heeft over de sluitspier en men als de dood is voor zijn mogelijk succesquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 19:23 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Ook zo’n dooddoener dit. Je kan toch best wat vraagtekens hebben bij Omtzigt en z’n ideen? Ik denk eerlijk gezegd dat het tegen gaat vallen maar als er bijvoorbeeld PVV/FvD/JA21/BBB/BVNL/SP-stemmers zijn die nu toch voor Omtzigt gaan dan lijkt me dat uitstekend. Omtzigt is iig wel een serieus iemand met serieuze plannen
Hij is heel transparant over wat de kiezer kan verwachten en je bent te gewend geraakt aan populisten.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 18:12 schreef Elan het volgende:
Als hij niet de grootste wil worden waarom doet hij dan berhaupt mee? Walgelijke minachting van de kiezer.
Ik heb volgens mij eens op CU gestemd om die reden. Was ergens in de LPF tijd toen het politieke landschap een grote puinzooi was.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 18:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je kan van klein Gristelijk zeggen wat je wilt, maar integer zijn ze, staan voor hun overtuiging, voeren debat op de inhoud en laten zich zelden door de waan van de dag drijven.
Op zijn partij als ik tenminste de kans krijg. Zijn thema's spreken me enorm aan en ik ben echt helemaal klaar met de gevestigde orde. Zowel links als rechts totaal geen vertrouwen meer in.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 19:53 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Hij is heel transparant over wat de kiezer kan verwachten en je bent te gewend geraakt aan populisten.
Op welke partij ga jij stemmen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |