abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210367307

Na een jaar afwezigheid staat Nederlands en Belgische enige Worldtour etappe koers op het programma.
De Beneluxtour.
Dit jaar onder een andere (Sponsor)naam. Renewi Tour.

Even wat historie.
Lange tijd kende Nederland een eigen wielerwedstrijd. De Ronde van Nederland, die doorgaans in Augustus plaatsvond.
In 2001 zat de organisatie in financieel zwaar weer, en met de komst van (titel) sponsor Eneco ging de wedstrijd officieel verder als de Eneco Tour.

Doordat in 2005 de UCI Pro Tour zijn intrede deed, had de organisatie de hoop dat de Eneco Tour hier ook zijn intrede in zou doen.
Omdat al snel bleek dat dit ijdele hoop was, werd er contact gezocht met organisator Golazo om er een Ronde van de Benelux van te maken, die ook als Eneco Tour door het leven zou gaan.

De eerste jaren verliep de wedstrijd zowel organisatorisch als sportief nog al chaotisch.
De auto’s werden het eerste jaar gesponsord door een ocassion dealer terwijl in de ardennen etappe de kopgroep de verkeerde kant werden opgestuurd, en pas na tussenkomst van de politie tot stoppen gedwongen konden worden.
De eerste winnaar was overigens Bobby Julich.

Het jaar erna kregen we opnieuw chaos.
In de slotetappe van en naar Ans kwam klassementsleider Hincapie ten val door een bruuske beweging van Schumacher (die 2e stond in het klassement). Schumacher beweerde dat dit kwam door een toeschouwer die zijn hand uitstak.
Doordat Schumacher wel overeind bleef nam hij dmv bonifactieseconden de leiderstrui, als ook het eindklassement over.

Na 2016 werd Binck Bank de titelsponsor, en bleef dit tot 2020.
Na een ‘sponsorloos’ jaar als Benelux tour, kunnen we met Renewi een nieuwe naam zien op de wielerkalender.
Opmerkelijk: ondanks dat de ronde van de Benelux is, heeft de wedstrijd nooit Luxemburg aangedaan. Daarintegen reed men in het verleden wel regelmatig door Duitsland.

De Winnaars van de laatste 10 edities:
2021 Sonny Colbrelli
2020 Mathieu Van der Poel
2019 Laurens de Plus
2018 Matej Mohorič
2017 Tom Dumoulin
2016 Niki Terpstra
2015 Tim Wellens
2014 Tim Wellens
2013 Zdeněk ¦tybar
2012 Lars Boom

Waar er de laatste jaren 7 etappes (Al dan niet kris kras) door Nederland en België waren is er dit jaar een wijziging.
Slechts 5 etappe’s, waarvan er 4 op belgisch grondgebied plaatsvinden.

Dit jaar geen rit door de Ardennen, en ook Zuid Limburg wordt compleet overgeslagen.
We kunnen dus langzaam spreken van een Ronde van België 2.0 of een echte Ronde van Vlaanderen.
Wel kennen we dit jaar weer de ‘traditionele’ Gouden KM.
We kunnen het concept: Binnen 1 km liggen er 3 tussensprints waar elke keer 3,2 en 1 bonificatieseconde te winnen zijn.
Even hard lachen:
Doordat een recycle bedrijf deze wedstrijd sponsort, is de naam van dit concept veranderd:
De Groene Kilometer – de duurzame opvolger van de Gouden Kilometer :')

De organisatie schijnt ook met elektrische voertuigen te rijden.
Dat gaat valpartijen opleveren omdat renners de auto’s niet horen aankomen.
Na de finish zullen dan waarschijnlijk weer dieselaggregaten staan om de auto’s op te laten.

De Etappes

Op Woensdag beginnen we met een biljartvlakke rit van Blankenberge naar Ardooie (182,9km).
90% kans dat dit dus een massasprint gaat worden

De 2e etappe vind plaats op Nederlands grondgebied. Meer specifiek in Zeeuws Vlaanderen
Hier is in en rondom Sluis een tijdrit uitgezet van 14km.
Het profiel. Biljartvlak

Etappe 3 is wellicht de koniginnerit van deze ronde en telt 171,2km.
We starten in Aalter (dat net als Ardooie) al jaren etappeplaats is .
We rijden door de vlaamse ardennen, dus dat betekend klimmetjes als de Beren en de Leberg.
Hellingen die we kunnen uit de Ronde van Vlaanderen en die 157 andere vlaamse voorjaarsklassiekers die altijd dezelfde wegen opzoeken in deze regio.
Ook finishplaats Geraardsbergen is geen onbekende.
Wie Geraardsbergen zegt, zegt natuurlijk de Muur.
En ook deze helling staat vandaag meermaals op het programma

Etappe 4 brengt ons naar Limburg. Belgisch Limburg.
We kennen de Ronde van Limburg, maar verder is er qua profkoersen niet heel veel in dit deel van België.
De start is gelegen in Beringen, niet geheel toevallig aangezien organisator Golazo in het kerkdorp Paal-Beringen gevestigd is. Ook de Baloise Belgium tour finishde hier.
Daarna maken we een lus door de kempen om rondom finishplaats Peer nog enkele lokale rondes te rijden.
Waar na 179,4km de finish is.

Etappe 5 (187,3km)
Voor de start van de slotetappe blijven we in Belgisch Limburg.
Startplaats Riemst staat ook alweer ettelijke jaren als etappeplaats van deze ronde bekend.
Leuk weetje: de startstreep is getrokken op de brug over het Albertkanaal. Deze ligt amper 400mtr van de Nederlandse grens. Gezien op deze 400mtr niet alle ploegbussen passen, mogen we (Stiekem) stellen dat deze etappe in 2 landen start. De start is om 10:45u Via de Hallembaye (noordkant) en Cote de Wonck rijden we noordwaarts richting finishplaats Bilzen.
Hier ligt enkele kliometers voor de de aankomst nog de Keiberg.
Als we deze de eerste keer gepasseerd zijn rijden we terug naar Riemst, en herhalen we dit nog een keer of 3. Nu staat echter ook nog de Slingerberg op het menu.
Allemaal geen super zware klimmen, maar in deze koers weet je het nooit.

27 augustus rond de klok van 15u weten we wie de winnaar is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sjoerd102 op 21-08-2023 14:54:10 ]
Net efkes anges
pi_210367345
De start niet in Saoedi-Arabië? Bijzonder.
pi_210368028
Deze koers wordt steeds minder. De Ronde van Nederland zou ervoor in de plaats moeten komen.
pi_210368163
Eigenlijk wel bizar
als ik het goed tel is deze wedstrijd (exlusief neutralisatie) 734,4km lang)
Waarvan bijna 45% (319,2km) door zowat de vlakste provincie van België (Limburg) gaat. 8)7

319,2km Limburg (BE)
187,2 km West Vlaanderen
166,9km Oost Vlaanderen
45,6km Luik
13,6km Zeeland
1,9KM Antwerpen.

Je had de slotetappe prima tussen Riemst en Bilzen kunnen organiseren en dan eerst een stuk de voerstreek in om vervolgens naar Bilzen te gaan.
Nu zit je vrijwel continu hetzelfde lusje te draaien (die ook nog eens ontzettend k*t is om als toeschouwer af te steken)
Net efkes anges
pi_210368543
Vraag me af of ze Tarling op dit parcours gaan lossen, die gaat vast uithalen in de tijdrit

Al kun je heel veel tijd pakken met al die boni's uiteraard
pi_210369129
De Groene Kilometer, jeetje.

Verder niet echt 'hyped' door deze ronde, zoals bijna elk jaar.
pi_210374630
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 15:33 schreef Dale__Cooper het volgende:
Deze koers wordt steeds minder.
Dit inderdaad
U MAD?
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 22 augustus 2023 @ 00:02:38 #8
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_210375273
Deze koers is weleens indrukwekkender geweest
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_210375843
Ook de koers van de 'relletjes' en incidenten.
Ik haalde er al 2 aan in de O.P.
Terpstra die in 2014 gediskwalicifeerd werd door het uitdelen van een kopstoot op een beklimming.
Ik herinner me nog een camerakraan die een fiets vanaf een volgauto takelt.
Boom die in 2017 een nogal opmerkelijk overwinningsgebaar maakt als hij die dag te horen krijgt dat hij niet geselecteerd is voor de Vuelta van dat jaar.
Net efkes anges
pi_210377124
Het parcours is zo matig dat zelfs Wout er geen zin meer in heeft _O-
pi_210377133
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 16:04 schreef Marcoss het volgende:
Vraag me af of ze Tarling op dit parcours gaan lossen, die gaat vast uithalen in de tijdrit

Al kun je heel veel tijd pakken met al die boni's uiteraard
Die gaat er keihard afgereden worden op de muur
pi_210377608
Het is wel te hopen dat er in de toekomst weer een 7 daagse koers komt.
5 etappes is wel erg karig voor een WT koers.
Net efkes anges
pi_210377665
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 10:43 schreef Sjoerd102 het volgende:
Het is wel te hopen dat er in de toekomst weer een 7 daagse koers komt.
5 etappes is wel erg karig voor een WT koers.
Mag echt nog wel twee etappes in Nederland bij wat mij betreft. 14 kilometer is wel echt heel karig.
pi_210377908
Nederlandse gemeentes halen liever een EK of grote ronde binnen ipv de Renewi tour.
Al verbaasd het me dat bv een Simac Ladies Tour het wel jaarlijks klaar krijgt.
Al zal dat budget technisch ook goedkoper zijn.
Net efkes anges
pi_210378009
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 11:09 schreef Sjoerd102 het volgende:
Nederlandse gemeentes halen liever een EK of grote ronde binnen ipv de Renewi tour.
Al verbaasd het me dat bv een Simac Ladies Tour het wel jaarlijks klaar krijgt.
Al zal dat budget technisch ook goedkoper zijn.
Ladies Tour bestaat uit;

proloog
etappe met 3 rondjes rond Gennep
Tijdrit in Leuven
Etappe met 2 rondjes rond Lelystad, met korte aanloop uit Emmeloord.
Etappe rond Valkenburg geloof 4 (verschillende) rondjes.
Etappe rond Arnhem 2 verschillende rondjes die in totaal 14 keer werden gedaan.

Dat is koersen op een zakdoek, dat lijkt mij makkelijker te organiseren dan etappes van 200 km door heel Zuid Holland bijv. Denk dat als je dat in een Renewi Tour doet het niet persé aantrekkelijker koersen wordt.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_210378668
Dat is vrijwel identiek aan de Renewi Tour.
Daar heeft men een lokale ronde rondom startplaats
Vervolgens een korte route naar de finishplaats, waar nog enkele lokale rondes volgen.

edit:
Etappe 1
Lokale lus rondom Blankenberge
Dan een aanloop richting Ardooie, waar een lokale lus 5x afgelegd wordt.

Etappe 2: tijdrit van 14km

Etappe 3
Lokale lus rondom Aalter
Dan een korte aanloop richting Oudenaarde waar nog 2x een lokale lus afgelegd wordt.

Etappe 4
Lokale lus rondom Beringen
Dan via een wat langere aanloop naar finishplaats Peer.
Hier 2x een lokale lus

Etappe 5
Een lus/ 8vorm tussen Riemst en Bilzen van circa 40km die men 3,5keer aflegt.
Net efkes anges
pi_210378690
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 11:59 schreef Sjoerd102 het volgende:
Dat is vrijwel identiek aan de Renewi Tour.
Daar heeft men een lokale ronde rondom startplaats
Vervolgens een korte route naar de finishplaats, waar nog enkele lokale rondes volgen.

de slotetappe bestaat ook uit een bijna identieke lus van 40km die men3,5keer rijdt.
Heeft dat niet vooral te maken met het beperken van de inzet van politie en vrijwilligers?
pi_210378747
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 12:00 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Heeft dat niet vooral te maken met het beperken van de inzet van politie en vrijwilligers?
In België speelt dat niet tot nauwelijks volgens mij.
Net efkes anges
  Moderator dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:53:18 #19
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_210379566
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 16:52 schreef Chiappucci het volgende:
De Groene Kilometer, jeetje.

Verder niet echt 'hyped' door deze ronde, zoals bijna elk jaar.
De steeds veranderende naam helpt ook niet echt mee.
pi_210380045
In de Rondegids staat:
Door hervormingen op de UCI-kalender is de Renewi Tour voortaan een vijfdaagse in plaats van een zevendaagse rittenkoers. -O- Lijkt dus niet eenmalig te zijn -O-
Net efkes anges
pi_210380325
quote:
Je had de slotetappe prima tussen Riemst en Bilzen kunnen organiseren en dan eerst een stuk de voerstreek in om vervolgens naar Bilzen te gaan.
Nu zit je vrijwel continu hetzelfde lusje te draaien (die ook nog eens ontzettend k*t is om als toeschouwer af te steken)
De etappe van 2021 had precies dezelfde start en aankomstplaats.
Toen maakte men wel nog een lus door de voerstreek
https://www.procyclingsta(...)tage-5/info/profiles
Net efkes anges
pi_210381476
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 13:26 schreef Sjoerd102 het volgende:
In de Rondegids staat:
Door hervormingen op de UCI-kalender is de Renewi Tour voortaan een vijfdaagse in plaats van een zevendaagse rittenkoers. -O- Lijkt dus niet eenmalig te zijn -O-
Het is op deze manier in ieder geval goed te combineren met Hamburg, met een start op maandag wordt dat krap
pi_210381539
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 15:07 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Het is op deze manier in ieder geval goed te combineren met Hamburg, met een start op maandag wordt dat krap
Niet handig om dan ook de Ronde van Duitsland in die week te combineren, wat misschien nog wel beter te combineren is :+
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_210381686
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 15:11 schreef franklop het volgende:

[..]
Niet handig om dan ook de Ronde van Duitsland in die week te combineren, wat misschien nog wel beter te combineren is :+
Haha, dat is ook waar. Wat dat betreft was volgende week misschien logischer geweest, dan is er geen rittenkoers naast de Vuelta (al zullen een aantal users vast ook de Tour of Iran niet onbenoemd willen laten)
pi_210391580
De Stagiair van de NOS is deze week in dienst van de Renewi Tour

quote:
Twee eindwinnaars aan de start

Het pakketje met kanshebbers op de eindzege is groot: Matej Mohoric (Bahrain-Victorious), Kasper Asgreen en Yves Lampaert (Soudal Quick Step), Jasper Stuyven (Lidl-Trek), Soren Kragh Andersen (Alpacin-Decuninck), Mikkel Bjerg (UAE Team Emirates), Florian Vermeersch (Lotto-Dstny), …Woensdag staan in Blankenberge met Zdenek Stybar (Jayco-Alula) en Tim Wellens (UAE Team Emirates) twee oud-winnaars aan de start.

Bij Lidl-Trek is het ook uitkijken naar Thibau Nys. “Ik hoop me deze week voor eigen volk te kunnen tonen”, blikte de 20-jarige youngster vooruit. “De goede prestaties van de ploeg zijn een extra bron van motivatie. Ik voel me goed, maar om mee te doen voor de eindzege is mijn tijdrit allicht niet goed genoeg. We trekken deze week in eerste instantie de kaart van Jasper.”
Mohoric, Stybar, en Wellens is bij mij toch echt 3.
Net efkes anges
pi_210394751
Alleen maar loden duo's als commentaar, jeetje ;(
pi_210394791
Niet eens Boplan nadars in Vlaanderen :{w
pi_210395727
De verwachte chute
pi_210395734
Slechts 1 tegen de grond. Dat valt me mee.
pi_210395746
We kunnen als Nederlanders nu weleens kritiek leveren op het vele straatmeubilair in België ipv andersom.
Net efkes anges
pi_210395757
Kooij slecht geplaatst, wel snelste sprint wellicht.
pi_210395763
Kooij snelste sprint, morele winnaar.
pi_210395772
De mensen daar die op TV willen komen :') Ga lekker thuis kruiswoordpuzzels oplossen
pi_210395780
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 16:57 schreef Frozen-assassin het volgende:
De mensen daar die op TV willen komen :') Ga lekker thuis kruiswoordpuzzels oplossen
Het is hier wel erg rustig. Zouden er WLR lieden tussen staan?
pi_210395789
Wat een snelheid van Kooij.
pi_210395799
Kooij veruit de snelste. Maar ja….
  woensdag 23 augustus 2023 @ 17:32:44 #37
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_210396133
Knap van Kooij na extra werk na die valpartij.

Achterlijk parcours voor een rondje met zoveel sprinters, maar wiens schuld is dat?
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_210396188
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 17:32 schreef Fretwork het volgende:
Knap van Kooij na extra werk na die valpartij.

Achterlijk parcours voor een rondje met zoveel sprinters, maar wiens schuld is dat?
pi_210396457
De Lie had net zijn contract verlengd, en daarbij gezegd dat hij niet meer voor een vierde plaats ging sprinten. :s)
pi_210397611
Nog steeds geen volledige uitslag van deze knakenkoers :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')