quote:
Op woensdag 6 september 2023 11:55 schreef miss_sly het volgende:@:Zana heeft je zoon een beetje zijn draai gevonden?
En jij, begin je een beetje om te kunnen gaan met het gebrek aan weten wat en hoe je kind doet zo op de middelbare school?
Wij hadden inmiddels de informatieavond, sommige dingen zijn best wel raar geregeld en wennen.
Zoals dat huiswerk in principe niet in magister staat, maar ergens waar ouders geen inloggegevens voor hebben, of in de papieren agenda van het kind als het goed is.
Sommige leerkrachten houden zich blijkbaar niet aan die afspraak en dat zorgde ook bij de andere ouders voor verwarring, want kinderen klaagden over veel huiswerk, terwijl ouders alleen maar een klein gedeelte in Magister zagen. Dat even meekijken met de planning aan het begin van het schooljaar is zo wel lastig.
Verder is mijn zoon best gesloten, maar hij gaat niet met tegenzin naar school.
In plaats van de 27 kinderen op de klassenlijst zijn ze met maar 25 begonnen, daar kwam ik gisteren per toeval achter. Verder heb ik geen idee, wie allemaal in de klas zit. Ergens iets gelezen over een schoolfotograaf binnenkort. Ik hoop op een klassenfoto, zodat ik een plaatje bij een naam heb, maar zelfs van de introductieweek heb ik alleen maar social media foto's gezien zonder herkenbare gezichten.
Binnenkort is nog een 15 minuten gesprek met de mentor/ coach.
Ze hadden ook al gedoe in de klas met telefoons, ongewenste foto's en scheldwoorden in chats. De leerlingencoordinator kwam al aan te pas en heeft foto's verwijderd en kinderen (en alle ouders tijdens de ouderavond) streng toegesproken. Ik had echt geen idee, waarover het ging of wie überhaupt erbij betrokken was...
Inmiddels staan de eerste twee proefwerken voor volgende week in Wiskunde en Frans gepland en hoorde ik vandaag iets over boek lenen in de bib en 300 woorden erover schrijven.
Dat ze in alle vakken huiswerk hebben en daarnaast nog moeten leren is wel wennen. Eerlijk gezegd, had ik een rustigere start verwacht. Dat inplannen en ook bijhouden is volgens mij nog lastig en heel overweldigend.
Ik wacht nog op de eerste keer dat een (werk)boek of schrift niet op de juiste plek is, maar dat heeft mijn zoon gelukkig van begin af aan goed opgepakt.
Ze hebben weinig physieke leerboeken (die sommige medescholieren zelfs nog niet eens ontvangen hadden, terwijl ze centraal door de school besteld waren). En de elektronische licenties hebben soms handige extra functies, maar dat moet je als ouder (en kind) ook eerst weten, bijvoorbeeld om Frans te leren.
Verder hebben ze volgens mij ook al kennis gemaakt met de strikte regels in een grote school, bijvoorbeeld waar ze mogen eten, dat ze niet te laat mogen komen naar de les (toilet of wat de ander in mijn ogen gegronde reden ook mag wezen).
Omdat ik niet in Nederland naar de middelbare ben gegaan, heb ik ook geen idee wat hier normaal of gangbaar is en daardoor misschien soms rare aanzichten.
[ Bericht 0% gewijzigd door Zana op 07-09-2023 09:40:05 ]