abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210473409
Gisteren achter gekommen dat niet alle leerkrachten Magister gebruiken om het huiswerk erin te zetten...weten wij dat ook weer.
  woensdag 30 augustus 2023 @ 11:13:24 #52
35189 Troel
scherp en bot
pi_210473422
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 11:10 schreef Zana het volgende:
Gisteren achter gekommen dat niet alle leerkrachten Magister gebruiken om het huiswerk erin te zetten...weten wij dat ook weer.
Toen mijn oudste begon op de middelbare school waren er nog 3 systemen die gebruikt werden en kwam vrij snel Teams erbij vanwege corona. Ik ben zo blij dat ie nu gewoon een PTA heeft en dus vorig jaar als wist wat hij dit jaar moet doen ;)

Overigens is het hier gewoon de regel dat alles in Somtoday moet staan qua huiswerk. Staat het er niet in, dan is het niet bestaand. Ik heb wel vrij snel mijn kinderen geleerd om een schermafdruk te maken als er daadwerkelijk iets niet staat ;)

Maar: het eerste wat je moet leren is natuurlijk gewoon je huiswerk netjes noteren in je agenda, dus da's meteen een goede les!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_210474037
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:32 schreef Purrito het volgende:

[..]
Ik zou alle clubjes stopzetten tot hij zijn draai heeft gevonden.
Even een club stopzetten, hoe kom je erop? Wat geef jij toch rare wereldvreemde adviezen in dit subforum, niet de eerste keer ook.
pi_210474617
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 12:20 schreef DjVero het volgende:

[..]
Even een club stopzetten, hoe kom je erop? Wat geef jij toch rare wereldvreemde adviezen in dit subforum, niet de eerste keer ook.
Omdat school voor hobby's gaat imho en hockey/voetbal minder belangrijk is dan rust en focus.
Purr.
pi_210475107
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 13:17 schreef Purrito het volgende:

[..]
Omdat school voor hobby's gaat imho en hockey/voetbal minder belangrijk is dan rust en focus.
De sportclubs zijn voor de broodnodige ontspanning door inspanning.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 30 augustus 2023 @ 14:11:07 #56
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_210475156
quote:
7s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 14:06 schreef miss_sly het volgende:

[..]
De sportclubs zijn voor de broodnodige ontspanning door inspanning.
Dat inderdaad. Die van mij is ook gewoon wezen trainen elke keer en wedstrijd zaterdag. Ja hij was moe. Opeens elke dag 25 minuten heen en weer 25 minuten terug fietsen. Maar dat is het hele pakket.

Hij begon gister spontaan aan zijn huiswerk.
Volgende week informatieavond maar door een eerder geplande werkafspraak kan ik er niet bij zijn. Mijn man gaat. Is ook stukje los laten. Ervanuit gaan dat hij het niet alleen kan, is ook een misplaatst idee dat hij niets kan en ik alles. Dus die gaat lekker alleen.
En dat loslaten gaat nu hard, maar ik zie ook al in een week een (pre)puber die ook zelf wel snakt naar dat stukje zelfstandigheid en het vooralsnog prima naar zin heeft.
~~~~~~Dream as if you 'll live forever, live like you 'll die today~~~~~
pi_210548167
@Zana heeft je zoon een beetje zijn draai gevonden?

En jij, begin je een beetje om te kunnen gaan met het gebrek aan weten wat en hoe je kind doet zo op de middelbare school?
pi_210554988
quote:
7s.gif Op woensdag 6 september 2023 11:55 schreef miss_sly het volgende:
@:Zana heeft je zoon een beetje zijn draai gevonden?

En jij, begin je een beetje om te kunnen gaan met het gebrek aan weten wat en hoe je kind doet zo op de middelbare school?
Wij hadden inmiddels de informatieavond, sommige dingen zijn best wel raar geregeld en wennen.

Zoals dat huiswerk in principe niet in magister staat, maar ergens waar ouders geen inloggegevens voor hebben, of in de papieren agenda van het kind als het goed is.
Sommige leerkrachten houden zich blijkbaar niet aan die afspraak en dat zorgde ook bij de andere ouders voor verwarring, want kinderen klaagden over veel huiswerk, terwijl ouders alleen maar een klein gedeelte in Magister zagen. Dat even meekijken met de planning aan het begin van het schooljaar is zo wel lastig.

Verder is mijn zoon best gesloten, maar hij gaat niet met tegenzin naar school.

In plaats van de 27 kinderen op de klassenlijst zijn ze met maar 25 begonnen, daar kwam ik gisteren per toeval achter. Verder heb ik geen idee, wie allemaal in de klas zit. Ergens iets gelezen over een schoolfotograaf binnenkort. Ik hoop op een klassenfoto, zodat ik een plaatje bij een naam heb, maar zelfs van de introductieweek heb ik alleen maar social media foto's gezien zonder herkenbare gezichten.

Binnenkort is nog een 15 minuten gesprek met de mentor/ coach.

Ze hadden ook al gedoe in de klas met telefoons, ongewenste foto's en scheldwoorden in chats. De leerlingencoordinator kwam al aan te pas en heeft foto's verwijderd en kinderen (en alle ouders tijdens de ouderavond) streng toegesproken. Ik had echt geen idee, waarover het ging of wie überhaupt erbij betrokken was...

Inmiddels staan de eerste twee proefwerken voor volgende week in Wiskunde en Frans gepland en hoorde ik vandaag iets over boek lenen in de bib en 300 woorden erover schrijven.

Dat ze in alle vakken huiswerk hebben en daarnaast nog moeten leren is wel wennen. Eerlijk gezegd, had ik een rustigere start verwacht. Dat inplannen en ook bijhouden is volgens mij nog lastig en heel overweldigend.

Ik wacht nog op de eerste keer dat een (werk)boek of schrift niet op de juiste plek is, maar dat heeft mijn zoon gelukkig van begin af aan goed opgepakt.
Ze hebben weinig physieke leerboeken (die sommige medescholieren zelfs nog niet eens ontvangen hadden, terwijl ze centraal door de school besteld waren). En de elektronische licenties hebben soms handige extra functies, maar dat moet je als ouder (en kind) ook eerst weten, bijvoorbeeld om Frans te leren.

Verder hebben ze volgens mij ook al kennis gemaakt met de strikte regels in een grote school, bijvoorbeeld waar ze mogen eten, dat ze niet te laat mogen komen naar de les (toilet of wat de ander in mijn ogen gegronde reden ook mag wezen).

Omdat ik niet in Nederland naar de middelbare ben gegaan, heb ik ook geen idee wat hier normaal of gangbaar is en daardoor misschien soms rare aanzichten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zana op 07-09-2023 09:40:05 ]
pi_210555507
Het is erg wennen, @Zana, dat geloof ik zeker.

Het is natuurlijk ook wel een beetje de bedoeling dat jongeren het meer en meer zelf gaan doen allemaal en dat ouders voor geval van nood achter hen staan om te helpen. Zoals met dat huiswerk: als je kind wil dat je meekijkt, kun je dat samen doen. En anders wordt hij/zij geacht om het zelf in de gaten te houden. De controle zoals op de basisschool door ouders wordt steeds moeilijker, maar is natuurlijk ook steeds minder gewenst.

Het kan allemaal best veel en overweldigend zijn, en ze hebben ook echt wel tijd nodig om te wennen, maar na een aantal weken of maanden weten ze niet meer anders.

Succes voor hem met de eerste toetsen!
pi_210555513
Ik heb overigens wel in Nederland op school gezeten, maar wel 40 jaar geleden, en er is echt heel veel veranderd in die tijd :D
  donderdag 7 september 2023 @ 08:18:16 #61
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_210555517
Hier geen foto’s van de introductie en ik hoor ook namen zonder gezicht. Ik heb niet de drang om daar een foto bij te hebben. Als het zijn vrienden worden ontmoet ik ze vanzelf wel een keer.
Hij heeft zijn eigen wereld daar en dat is prima.
We zijn hier overigens pas 3 dagen onderweg maar hij komt happy thuis dus ^O^
Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 7 september 2023 @ 08:20:16 #62
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210555529
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2023 08:18 schreef laziness het volgende:
Hier geen foto’s van de introductie en ik hoor ook namen zonder gezicht. Ik heb niet de drang om daar een foto bij te hebben. Als het zijn vrienden worden ontmoet ik ze vanzelf wel een keer.
Hij heeft zijn eigen wereld daar en dat is prima.
We zijn hier overigens pas 3 dagen onderweg maar hij komt happy thuis dus ^O^
Dit lijkt me een wat gezondere instelling dan die van TS, en vooral minder stressvol voor ouders en kind :+
pi_210557969
Op de basisschool hebben de juffen of meesters in het begin van elk schooljaar volgens mij allemaal zelfs een klassenfoto gemaakt. Ik vond dit juist leuk, je kon zien hoe de kinderen veranderden, wie weg ging of wie erbij kwam en wie dat jaar de leerkracht was.

Maar misschien is dat op de middelbare echt anders en willen ze ook niet meer gefotografeerd worden.
  donderdag 7 september 2023 @ 13:17:16 #64
35189 Troel
scherp en bot
pi_210557999
Het probleem met klassefoto's is de avg. Alhoewel de meningen daar ook over verschillen, maar dat is wat school aangeeft.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_210558213
Op de basisschool hier werd de klassenfoto door een fotograaf gemaakt en die was dan te bestellen. Op de middelbare school is ook een klassenfoto gemaakt, in de eerste week. Ik neem aan dat deze te bestellen zal zijn, anders is er ook weinig nut om een foto te maken
  donderdag 7 september 2023 @ 20:09:20 #66
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_210561493
Hier ook een brugklasser :o Fok! afgestoft om in deze nieuwe fase weer eens mee te lezen ;)
Oude (on)bekende.
pi_210566156
Hier de eerste huiswerkperikelen....een tekst van 200 en een van 300 woorden schrijven en drie(?) gedichten schrijven als huiswerk met één dag tussen...
Het stond er echt, zowel in zijn eigen agenda als in het overzicht in de elektronische leeromgeving...

Klassenkameraden reageerden niet, de leerkracht had hij ook nog een berichtje gestuurd, maar daar ook zo snel geen reactie...ik kon hem nog motiveren om èèn tekst te schrijven, maar verder...foutje van de leerkracht, of niet goed geluisterd in de klas, wat ze moeten doen...wij zullen zien.

En een opstootje op school..."ze hebben vandaag gevochten en ik heb het op film"...'s avonds maar het filmpje laten verwijderen van de telefoon, ik mocht het ook niet zien...Eerder deze week was al gedoe tussen andere kinderen in de klas met foto's en online gescheld.

Is dat normaal op de middelbare? Zal wel gebeuren buiten het zicht van de leerkrachten, al die hitsige pubers op een hoop, maar toch...

[ Bericht 0% gewijzigd door Zana op 08-09-2023 20:49:57 ]
  vrijdag 8 september 2023 @ 13:45:28 #68
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_210568523
Ik zou al deze tijd die je stopt met dit soort dingen overdenken een beetje stoppen in leren loslaten.

Ik heb een beetje het idee dat je een kind dat al aardig kan zwemmen toch elke keer een preventief een kurkje om doet en een plankje geeft, terwijl dit het moment is dat ze in het diepe horen te springen en je aan de zijkant staat en aanmoedigende woorden roept.
En pas als het nodig is dan geef je toch die reddingsboei en soms zal je die ook pas moeten geven nadat ze al 4 keer kopje onder zijn gegaan omdat ze hem blijven afslaan.

Er gaat veel huiswerk komen, te zware en lastige toetsen op dezelfde dagen.
En je kan er weinig aan veranderen, je gaat niet echt meer altijd weten waar ze uithangen en met wie ze omgaan.
En veel ouders zullen niet even bellen of ze daar mogen verblijven en al het zakgeld gaat ineens op aan frikandelbroodjes en sisi no bubbles of fristi of whatever weird drankje populair is binnen de vriendengroep voordat alcohol dat is ( :') )

En jullie gaan dat gewoon overleven en wanneer je halverwege de 2e denkt dit gaat wel lekker zo komt de uno reverse. En gaan ze weer een hele andere fase in. *O*
pi_210569815
Hier is bij oudste Magister leidend voor het huiswerk en Zermelo voor het rooster. Mijn jongste, net 1 week brugpieper, heeft Magister voor het rooster en een papieren agenda voor het huiswerk.
2 scholen en beide andere manieren, we beginnen gewoon opnieuw met alles uitzoeken.

Dat huiswerk was bij de oudste dubbel in het begin. Een deel van de docenten had zoiets van "laten we die ukkies maar rustig laten starten".. terwijl een ander deel de insteek had van "lekker aanpakken in het begin, dan komen ze sneller in een huiswerk ritme".
We zullen nu wel zien hoe dat hier gaat. Ze hebben volgende week nog een extra introductieweek, met ICT-lessen en meer kennismakingsdingen (omdat het rooster anders een gatenkaas is ivm uitjes van de hogere klassen). Dan hebben ze het begin van het sociale gehad voordat het schoolse werk eroverheen komt.

Je kind duikt in een groot nieuw avontuur en je kunt het gewoon niet meer zo begeleiden als op de basisschool. Het is de volgende stap van het loslaten O+
Hij neemt het ervan en is via de snackbar terug naar huis gefietst vandaag :D
  vrijdag 8 september 2023 @ 18:51:17 #70
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_210571873
Hier zit de eerste week erop! Zoon is enthousiast en als ouder ben ik ook blij :) Brugklassers worden zo fijn opgevangen. Er is bijv. een systeem met vijfdeklassers (7 per klas!) die het hele eerste jaar helpen waar nodig. Ze waren aanwezig bij de kennismakingsactiviteiten, lopen de eerste week de klas mee bij de wisseling van lokalen en beantwoorden heel geduldig alle vragen in de klassenapp O+
Oude (on)bekende.
pi_210573102
Dat huiswerk was dus echt de bedoeling....een deel van de kinderen had het gemaakt, sommige ook niet. Ze hebben nu tot volgende week de tijd om het in te halen....

Wij hebben net samen gekeken, wat het precies is en hoeveel tijd nodig is per opdracht...de jonge die naast hem zit had gezegd dat hij alles in 35 minuten af had....onmogelijk in mijn ogen, mijn zoon had al voor één onderdeel 30 minuten nodig en gisteren ook zeker 45 minuten, er zitten ook nog opdrachten tussen die samen met een ander persoon gemaakt moeten worden...niets tegen huiswerk, maar geef dan iets meer ruimte en niet 2 dagen later inleveren....dat ontmoedigt toch de kinderen in mijn ogen alleen maar, omdat ze het als een grote blok zien.

Vandaag weer "vechtpartij", deze keer wel ingegrepen door de leerkrachten...is dat een dingetje, dat ze nu in de eerste weken op die manier de rangorde bepalen? Maar er waren altijd kinderen uit verschillende klassen betrokken....
pi_210573132
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Zana op 08-09-2023 21:33:38 ]
pi_210661107
Hoe gaat het met andere brugklassers, zijn ze al een beetje gewend?
Afgelopen week 5 uur lesuitval en aankomende week 8 uur minder en deels verschoven naar de middag ( waarschijnlijk omdat docenten extra scholing hebben of/ en met TTO op stap gaan.

Is dat normaal, je zou een andere afspraak hebben gemaakt in de middag...
pi_210664876
Ja, dat is normaal. Niet fijn of handig, maar wel normaal. Ook dat gerel in de eerste weken is normaal.
pi_210665512
Hier hebben ze om die uitval reden vorige week nog een extra week introductie gehad. Ze hebben geoefend met online lesmateriaal en digitaal dingen inleveren. Bezoekje aan de bieb, dagje dramalessen. Zo zijn ze elke dag bezig gehouden van 9-13. Vanaf morgen heeft hij pas echt vakken. Het sociale wennen begint wat op gang te komen. Vakken zullen we komende weken zien.

Hier was de uitval door excursies van de oudere klassen. Normaal is er voor een uur uitval een andere docent beschikbaar het 1e jaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')