abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:05:39 #201
37248 BertV
Klei indiaan
pi_210326559
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 09:02 schreef exode het volgende:
De grote maatschappijen wachten nu even af wat de opinie is over de stap van Van de Bron. Ze kijken even hoe hard de overheid er tegening gaat. Dan gaan ze in de luwte hetzelfde doen....
Dus ik zou als ik geen vast contract had, er nu 1 afsluiten.
glazenbol:

De straks hypergroene overheid gaat deze taak overnemen.
Dus rechtstreeks zonnepaneel-belasting dat naar de netbeheerders gaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door BertV op 18-08-2023 08:24:40 ]
Handgemaakt | Doggerlandvluchteling
pi_210326578
"Wordt duurzaam" zeiden ze, "dat scheelt geld" zeiden ze.

En nu veel mensen zijn overgestapt op zonnepanelen lekker graaien. Top weer. Ik koop of maak wel een houtkachel en ga stoken. Daar zeiken ze al jaren over om te verbieden, maar gebeurt niet.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_210326937
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 08:05 schreef BertV het volgende:

[..]
glazenbol:

De straks hypergroene overheid gaat deze taak overnemen.
Dus rechtstreeks zonnepaneel-belasting dat naar de netbeheerders gaat.
Zou wel bijzonder zijn, van grote bedrijven privatiseren (nutsbedrijven, NS, Telecom) naar wederom overheidsinstanties.

Het grappige is wel dat veel mensen dit allang zagen aankomen. Ik heb geen glazen bol, maar riep het al toen ze geplaatst werden. Tegen de installateur dat hij zijn terugverdienmodellen moest aanpassen omdat we ongetwijfeld moeten gaan betalen voor het feit dat we ze hebben liggen.
Vond ie heel grappig.
De grotere bedrijven zijn hier al langer op aan het voorsorteren.

We waren veel in het huis aan het stoppen om te isoleren etc. Het laatste stuk geld van dat potje was eigenlijk voor een nieuwe dakkapel. Het werden toch zonnepanelen. Nog steeds blij mee. En de dakkapel die er ooit toch moet komen, krijgt ook 1 a 2 zonnepanelen. Dan komen we op 10 a 11 panelen. Nu komen we precies uit met 9.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:08:37 #204
37248 BertV
Klei indiaan
pi_210327029
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 08:56 schreef exode het volgende:

[..]
Ik heb geen glazen bol, maar riep het al toen ze geplaatst werden. Tegen de installateur dat hij zijn terugverdienmodellen moest aanpassen omdat we ongetwijfeld moeten gaan betalen voor het feit dat we ze hebben liggen.
Ik heb zelf geen zonnepanelen, maar vind onze overheid behoorlijk onbetrouwbaar.
Duitsland doet dat op dit gebied veel beter.

Zelf verbruik ik maar 1 a 2 kwh per dag (een reden waarom ik geen panelen had) maar een thuisaccu + panelen zou voor mij (tot zolang dat gaat duren) wel een optie zijn.
Handgemaakt | Doggerlandvluchteling
pi_210327074
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:08 schreef BertV het volgende:

[..]
Ik heb zelf geen zonnepanelen, maar vind onze overheid behoorlijk onbetrouwbaar.
Duitsland doet dat op dit gebied veel beter.

Zelf verbruik ik maar 1 a 2 kwh per dag (een reden waarom ik geen panelen had) maar een thuisaccu + panelen zou voor mij (tot zolang dat gaat duren) wel een optie zijn.
Wij zaten op 4000 kwh per jaar en hebben dat kunnen terugbrengen naar iets onder de 3000. Maar dat is het ook wel. Met die 9 panelen wekken we op jaarbasis genoeg op, we leveren in principe niets terug. Maar dat is met salderen.
We haden ook het geluk dat we ze hebben laten installeren voor de energiecrisis en nog voor een leuke prijs. Omdat wij middenin de energiecrisis op variabel terugvielen, hadden we behoorlijk hoge tarieven. Dat heeft er mede voor gezorgd dat we de panelen er al uit hebben.

Maar goed, ook lokaal zien we volledig onvolgbare beslissingen. Wij mogen veel niet aan ons huis laten doen maar staan wel op de lijst om versneld van gas af te gaan.
Ze hebben zelf gewoon geen idee, vandaar dat ik eerder schreef 'geen visie'.
pi_210328806
Ik heb gisteren avond nog even een berekening voor mijzelf gemaakt en ik voel me ergens toch wel in mijn kontje gepakt.
Ik heb een 12K geinvesteerd in panelen en airco's. Dit geld hadden we na de verhuizing over en moet toch in het huis. Ik had ervoor kunnen kiezen om het in de hypotheek te stoppen en dan heb ik op maandbasis een besparing van bijna 60 euro te pakken. Met de energiescrisis aan staande dacht ik er verstandig aan te doen om dan toch maar voor zonnepanelen te kiezen en als ik dan toch bezig ben gelijk airco's want de gasprijzen rezen de pan uit. Met mijn huidige contract levert me dat een besparing van zo'n 130 per maand op.

Met deze heffing zie ik het al aankomen dat ik in 2026, wanneer mijn vaste contract af loopt, ook zo'n heffing mag betalen en als die vergelijkbaar is met de heffing van Vandebron dan zit ik straks gewoon weer op mijn oude maandbedrag.

Ik heb het geluk dat ik tegen realtief gunstige prijzen nog een 5-jarig contract heb af kunnen sluiten en tegen 2026 heb ik het grootste gedeelte wel ''terugverdiend'' maar het voelt even goed als een mestteek in de rug.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:46:46 #207
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_210329184
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:02 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik heb gisteren avond nog even een berekening voor mijzelf gemaakt en ik voel me ergens toch wel in mijn kontje gepakt.
Ik heb een 12K geinvesteerd in panelen en airco's. Dit geld hadden we na de verhuizing over en moet toch in het huis. Ik had ervoor kunnen kiezen om het in de hypotheek te stoppen en dan heb ik op maandbasis een besparing van bijna 60 euro te pakken. Met de energiescrisis aan staande dacht ik er verstandig aan te doen om dan toch maar voor zonnepanelen te kiezen en als ik dan toch bezig ben gelijk airco's want de gasprijzen rezen de pan uit. Met mijn huidige contract levert me dat een besparing van zo'n 130 per maand op.

Met deze heffing zie ik het al aankomen dat ik in 2026, wanneer mijn vaste contract af loopt, ook zo'n heffing mag betalen en als die vergelijkbaar is met de heffing van Vandebron dan zit ik straks gewoon weer op mijn oude maandbedrag.

Ik heb het geluk dat ik tegen realtief gunstige prijzen nog een 5-jarig contract heb af kunnen sluiten en tegen 2026 heb ik het grootste gedeelte wel ''terugverdiend'' maar het voelt even goed als een mestteek in de rug.
Het framen van het AD als vervuiler stuit me nog het meeste tegen de borst eerlijk gezegd, de legitimatie van een partij oplichters die naar eigen goeddunken regeringsbeleid frustreert krijgt ook nog eens de kans om in de media (DPG pulp als AD) de paneelbezitter te framen als een vervuilende graaier die het vel over de neus van de buurman trekt. Maar dan weet ik het prima gemaakt, dan kijk je ook maar ook met je hele transitie. Investeringen van +20 jaar baseren op drijfzand, dat doen ze zelf maar, ik ga mijn CV ketel nog snel vervangen voor een ouderwetse, want een Warmtepomp toeslag wegens de asociale belasting van dit soort warmtepomp-tuig zal ook wel een item worden.

oh en die warmtepomp mag jetten persoonlijk in zijn hol steken, samen met zijn transitie
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
  Forum Admin vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:02:44 #208
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_210329907
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:46 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:

[..]
Het framen van het AD als vervuiler stuit me nog het meeste tegen de borst eerlijk gezegd, de legitimatie van een partij oplichters die naar eigen goeddunken regeringsbeleid frustreert krijgt ook nog eens de kans om in de media (DPG pulp als AD) de paneelbezitter te framen als een vervuilende graaier die het vel over de neus van de buurman trekt. Maar dan weet ik het prima gemaakt, dan kijk je ook maar ook met je hele transitie. Investeringen van +20 jaar baseren op drijfzand, dat doen ze zelf maar, ik ga mijn CV ketel nog snel vervangen voor een ouderwetse, want een Warmtepomp toeslag wegens de asociale belasting van dit soort warmtepomp-tuig zal ook wel een item worden.

oh en die warmtepomp mag jetten persoonlijk in zijn hol steken, samen met zijn transitie
Tevens een goed voorbeeld hoe je straks met een EV genaaid gaat worden.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_210330112
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:13 schreef exode het volgende:

[..]
Wij zaten op 4000 kwh per jaar en hebben dat kunnen terugbrengen naar iets onder de 3000. Maar dat is het ook wel. Met die 9 panelen wekken we op jaarbasis genoeg op, we leveren in principe niets terug. Maar dat is met salderen.
We haden ook het geluk dat we ze hebben laten installeren voor de energiecrisis en nog voor een leuke prijs. Omdat wij middenin de energiecrisis op variabel terugvielen, hadden we behoorlijk hoge tarieven. Dat heeft er mede voor gezorgd dat we de panelen er al uit hebben.

Maar goed, ook lokaal zien we volledig onvolgbare beslissingen. Wij mogen veel niet aan ons huis laten doen maar staan wel op de lijst om versneld van gas af te gaan.
Ze hebben zelf gewoon geen idee, vandaar dat ik eerder schreef 'geen visie'.
Wij hebben ze laten installeren een paar maanden voor de energiecrisis. Toen de crisis begon overgegaan op elektrische verwarming. Als ik zie waar we door VdB op ingeschat werden wat betreft maandelijkse kosten en wat we uiteindelijk betaald hebben, denk ik dat we in 1 jaar al bijna de helft terugverdiend hebben van de investering.

Wat bij mij schuurt in dit hele verhaal is dat zonnepaneelbezitters nu een beetje weggezet worden als profiteurs. Persoonlijk hoef ik echt geen cent te verdienen aan die panelen. Wat ik overproduceer mogen ze wat mij betreft aan de buren zonder panelen geven om ook hun kosten te kunnen verlagen (wat ze natuurlijk nooit zullen doen). Ik hoef daar geen cent voor te hebben.

Het is een gebrek aan visie van de overheid en de energiesector wat hiertoe geleid heeft. Deze transitie is al jaren geleden ingezet. Men had zich moeten voorbereiden op de huidige situatie. Dat hebben ze niet gedaan en nu mogen al die mensen die braaf naar de overheid geluisterd hebben de portemonnee trekken.
pi_210330246
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:02 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Maar waar houdt het dan op?

Ik leg zonnepanelen op het dak; lekker groen bezig en gratis stroom. (5K)
Kan ik net zogoed gelijk een EV aanschaffen want dan rijdt ik pratisch gratis (45K heb je al weinig voor)
Doe dan ook gelijk maar airco's want dat is met zonnepanelen goedkoper als mijn huis verwarmen met gas. (5K voor een heel huis ben je zo kwijt)
Ja nu gaat de salderingsregeling er af, best alles maar zelf verbruiken. Overdag ben ik werken dus moet 's avonds de EV opgeladen worden. Dan maar 20 kWh accu's plaatsen want met 10 kWh kom ik wel tekort. (15K)
Nu heb ik eigenlijk te weinig zonnepanelen om mijn verbruik af te dekken dus nog maar een setje plaatsen (5K)

Uiteindelijk 75K geinvesteerd en je bent op de lange termijn nog geen zak opgeschoten en je maandlasten zijn net zo hoog als die van de buurman zonder panelen en een benzineauto.

Maar je bent wel lekker groen bezig.
pi_210330279
Ik vind dit een wat vreemde beweging van Vandebron en wel hierom, Vandebron levert energie maar heeft geen verantwoording voor transmissie over het net, dat valt onder de infrastructuur bedrijven waar de klant, met of zonder zonnepanelen, al een maandelijkse vergoeding aan betaald.

Als een dergelijke heffing nodig is, prima, maar dan hoort die heffing bij de infrastructuur en niet bij de leverancier vandaan te komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-08-2023 14:44:01 ]
pi_210330472
Het kromste is nog wel dat Vandebron in Nederland onnoemelijk veel zonneparken heeft aangelegd. Ik denk dat ze netto meer zonne-energie opwekken dat dat ze tussen hun klanten moeten "verdelen".

Daarmee zijn ze zelf verantwoordelijk voor het overbelasten van het net en proberen dit nu op een slinkse manier bij de consument weg te leggen.
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:08:59 #213
236264 crew  capricia
pi_210330536
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 15:02 schreef Vliegbaard het volgende:
Het kromste is nog wel dat Vandebron in Nederland onnoemelijk veel zonneparken heeft aangelegd. Ik denk dat ze netto meer zonne-energie opwekken dat dat ze tussen hun klanten moeten "verdelen".

Daarmee zijn ze zelf verantwoordelijk voor het overbelasten van het net en proberen dit nu op een slinkse manier bij de consument weg te leggen.
Dat was mijn eerste reactie ook: dan schakelen ze hun eigen zonneparken maar uit. Als de prijs negatief is, of als het net het allemaal niet meer aankan.
Te zot voor woorden om alles maar bij de consument te leggen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210330584
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:23 schreef Robar het volgende:

[..]
Wij hebben ze laten installeren een paar maanden voor de energiecrisis. Toen de crisis begon overgegaan op elektrische verwarming. Als ik zie waar we door VdB op ingeschat werden wat betreft maandelijkse kosten en wat we uiteindelijk betaald hebben, denk ik dat we in 1 jaar al bijna de helft terugverdiend hebben van de investering.

Wat bij mij schuurt in dit hele verhaal is dat zonnepaneelbezitters nu een beetje weggezet worden als profiteurs. Persoonlijk hoef ik echt geen cent te verdienen aan die panelen. Wat ik overproduceer mogen ze wat mij betreft aan de buren zonder panelen geven om ook hun kosten te kunnen verlagen (wat ze natuurlijk nooit zullen doen). Ik hoef daar geen cent voor te hebben.

Het is een gebrek aan visie van de overheid en de energiesector wat hiertoe geleid heeft. Deze transitie is al jaren geleden ingezet. Men had zich moeten voorbereiden op de huidige situatie. Dat hebben ze niet gedaan en nu mogen al die mensen die braaf naar de overheid geluisterd hebben de portemonnee trekken.
Overheid is de meest onbetrouwbare partner.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_210330602
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:39 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Kan ik net zogoed gelijk een EV aanschaffen want dan rijdt ik pratisch gratis (45K heb je al weinig voor)
Doe dan ook gelijk maar airco's want dat is met zonnepanelen goedkoper als mijn huis verwarmen met gas. (5K voor een heel huis ben je zo kwijt)
Ja nu gaat de salderingsregeling er af, best alles maar zelf verbruiken. Overdag ben ik werken dus moet 's avonds de EV opgeladen worden. Dan maar 20 kWh accu's plaatsen want met 10 kWh kom ik wel tekort. (15K)
Nu heb ik eigenlijk te weinig zonnepanelen om mijn verbruik af te dekken dus nog maar een setje plaatsen (5K)

Uiteindelijk 75K geinvesteerd en je bent op de lange termijn nog geen zak opgeschoten en je maandlasten zijn net zo hoog als die van de buurman zonder panelen en een benzineauto.

Iedereen mag aan de milieugekte verdienen. Behalve de consument..
1947-2016
pi_210330771
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:39 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Een auto (of het nu brandstof of elektrisch is), kan je sowieso niet meerekenen als investering.
De duurste kilometers zijn die van de dealer naar huis.

Kijk, op het moment dat je in de markt bent voor een nieuwe (!) auto, dan kan je voor ¤40.000 bijvoorbeeld een ietwat aangeklede Golf 8 kopen of een Tesla Model 3.

En dan is de afweging weer heel anders.

Maar als je sowieso nooit een nieuwe auto koopt, zie ik niet in waarom je wel ineens een nieuwe EV zou kopen.

En isolatie in een woning is gewoon een nuttige investering, of je nu op gas, pellets of warmtepomp verwarmt: je gaat minder energie verbruiken en het comfort neemt iets toe.
pi_210330878
Zo te zien haalt Vandebron wat meer geld op dan dat het echt kost.

Ook het argument dat stroom juist door overschot van panelen in de zomer goedkoper ingekocht kan worden, wordt door Vandebron niet genoemd.

twitter
pi_210331342
Ik snap alleen niet waarom de overheid een onbetrouwbare partner is als een particulier bedrijf een kutstreek levert.

Of te wel ik zie het verband niet helemaal.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:02:01 #219
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_210331956
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:02 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dit dus, ja het is duidelijk, eenvoudig en simpel! Dank voor dit inzicht, Vandebron, bekijk het lekker, ik ga wel op reis, koop een paar CO2 aflaat-compensatie bomen erbij voor de show, want dit soort clowntjes zijn immers gek op show, en krijg verder lekker de tieves.met je zonneweide :')
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:02:51 #220
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210331964
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 16:56 schreef qajariaq het volgende:
Ik snap alleen niet waarom de overheid een onbetrouwbare partner is als een particulier bedrijf een kutstreek levert.

Omdat élke reden om de overheid af te zeiken een goede reden is. Ik denk dat het niet gecompliceerder is dan dat. Ik denk dat er m.b.t. dit onderwerp vooral een hoop onderbuikgevoeletjes spreken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210333055
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 16:56 schreef qajariaq het volgende:

Jesus wat kortzichtig weer.

Omdat de overheid visie uit zet voor de toekomst en het land daar naartoe moet. Maar zodra er ook ergens een voordeel voor de consument is die bedrijven niet zint, die overheid de consument laat stikken.
1947-2016
pi_210333108
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:26 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Jesus wat kortzichtig weer.

Omdat de overheid visie uit zet voor de toekomst en het land daar naartoe moet. Maar zodra er ook ergens een voordeel voor de consument is die bedrijven niet zint, die overheid de consument laat stikken.
Oh, dus als ik het goed begrijp is de overheid onbetrouwbaar omdat bedrijven zich niet fatsoenlijk gedragen.
pi_210333122
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:32 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Oh, dus als ik het goed begrijp is de overheid onbetrouwbaar omdat bedrijven zich niet fatsoenlijk gedragen.
De overheid is onbetrouwbaar omdat die een speelveld creëert waarin de consument uiteindelijk altijd het onderspit delft.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:36:02 #224
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_210333147
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:32 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Eigenlijk is het altijd de schuld van de overheid. Tenzij het arme mensen zijn of minderheden; dan is het hun eigen schuld.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_210333172
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:36 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Eigenlijk is het altijd de schuld van de overheid. Tenzij het arme mensen zijn of minderheden; dan is het hun eigen schuld.
Dat dus.

Vooral de overheid de schuld geven als een bedrijf wat creatief met regels omgaat. Zeker als bedrijven dat doen als de kamer op vakantie is, moeten ze maar niet op vakantie gaan.

En inderdaad, een niet al te mondige, niet al te grote groep ergens de schuld van geven is ook altijd erg handig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')