abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 augustus 2023 @ 20:33:38 #1
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_210203072
Theo Maassen (Oegstgeest, 1966) is de nieuwe presentator van het interviewprogramma VPRO Zomergasten. Maassen is cabaretier, acteur, presentator en regisseur. VPRO Zomergasten is van 23 juli tot en met 27 augustus 2023 elke zondagavond live te zien op NPO 2.

Sinds 1990 is Theo Maassen actief als grensverleggend cabaretier. In die hoedanigheid won hij meerdere festivals en prijzen, waaronder Cameretten en twee keer de Poelifinario. Als acteur vertolkte hij onder meer hoofdrollen in de speelfilms Minoes en TBS. In 2018 regisseerde hij zelf Billy. Voor de VPRO presenteerde hij eerder drie seizoenen lang 24 uur met… Vanaf 2020 maakt hij de podcast Ervaring voor beginners, een serie gesprekken met makers uit de culturele hoek over hun vak.

‘Ik ben blij en trots dat ik de nieuwe presentator van VPRO Zomergasten ben,’ vertelt Theo Maassen. ‘Ik kijk uit naar de zes ontmoetingen en de voorbereidingen daarop. Ik ben gefascineerd door de ontstaansgeschiedenis van iemands talent. Hoe heeft iemand zich ontwikkeld? Wat waren de obstakels? Is het talent, een kwestie van geluk, of pure monomanie het geheime ingrediënt dat maakt dat deze mensen zover komen? En wat heeft het iemand uiteindelijk gebracht?

'De gasten zijn mensen die per definitie excelleren in hun vak. Ik wil me laven aan de kennis en wijsheid die ze in de loop der jaren hebben vergaard. Ik wil ze proberen te begrijpen en een intermediair zijn tussen de gast in kwestie en de tv-kijker, zodat we ons gezamenlijk kunnen verwonderen over de onuitputtelijk fascinerende wereld waarin wij leven.’

VPRO-hoofdredacteur Sarah Sylbing: ‘We zijn verheugd met de keuze van Theo Maassen als presentator van VPRO Zomergasten. Wij zochten naar een gesprekspartner met veel eigen inbreng, nieuwsgierigheid en improvisatietalent. Maassen staat bekend als cabaretier die de controverse niet schuwt, maar het waren de uitzonderlijke gesprekken met kunstenaars voor zijn eigen podcast waardoor hij in het vizier kwam als opvolger van Janine Abbring.

https://www.vpro.nl/progr(...)omergasten-2023.html

https://www.vpro.nl/progr(...)leveringen/2023.html

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_210203433
Had meer van Theo verwacht qua vraagstelling.
pi_210204618
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2023 18:08 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Jemig, ze zat in een demissionair cabinet met de PvdA die verloor na de tussentijdse verkiezing, manoman.
Na de grote nederlaag van de PvdA (na kabinet-Rutte II) kwam ze gewoon terug als Kamervoorzitter, bij gebrek aan tegenkandidaten? Het betekent dat Kamerleden na vier jaar toch van mening veranderd zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 07-08-2023 21:52:59 ]
pi_210204747
quote:
5s.gif Op maandag 7 augustus 2023 21:45 schreef TomWaits het volgende:

[..]
Na de grote nederlaag van de PvdA (na kabinet-Rutte II) kwam ze gewoon terug als Kamervoorzitter?
Ken je geschiedenis, in kabinet Rutte !! zat de Pvda
pi_210204821
Ga boeven vangen ipv deze kneus meer aandacht geven
Moeten zij weten
pi_210204876
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2023 22:00 schreef H0D3NPYL het volgende:
Ga boeven vangen ipv deze kneus meer aandacht geven
Welke boeven?
pi_210205009
Compromissen en gezeur pas bij ons landje als een soort cultuur, niemand wil iets opgelegd krijgen, er moet overeenstemming komen en dat vind ik een groot goed, want daardoor geen dictatuur, besluiteloosheid is verlammend, daar lijdt men ook onder.
pi_210231044
Net heb ik de uitzending nog even afgekeken. Ik denk dat Arib een hele lastige geweest is op de werkvloer. Ik bedoel, je kunt toch gewoon vertellen wat er ongeveer gebeurd is? Wat haar mentaliteit op het werk is? En wanneer ze streng is voor mensen?

Maar ze geeft niets toe. Doet alsof ze geen fouten maakt. En dan vergelijkt ze zich ook nog met de aardbevingsslachtoffers uit Groningen.

Nog even een paar stukjes uit het uitgebreide NRC-artikel over haar functioneren achter de schermen:

quote:
Bij besprekingen kan Arib ambtenaren vernederen in het bijzijn van collega’s of bezoek van buiten. Ze horen haar dan dingen zeggen als: ‘Jij snapt er echt niets van’. Of: ‘Ik hoef niet te horen wat jij vindt.’ Ze zien hoe ze mensen manipuleert en tegen elkaar opzet. ‘Dit mag je absoluut niet met de griffier bespreken.’ Ze horen haar praten over collega’s: ‘Die is niet capabel.’ Of: ‘Die speelt onder één hoedje met die.’ Ze zien hoe collega’s worden buitengesloten, als Arib ze net voor een vergadering wegstuurt. ‘Jij hoeft hier niet bij te zijn.’ Het komt voor dat ze een stoel laat weghalen om tegen een ongewenste ambtenaar te zeggen: ‘Er is geen plek voor je.’

(...)

Met regelmaat staan mensen die een afspraak met haar hebben tevergeefs voor haar deur te wachten. Of ze verschuift die ter plekke met een uur. Secretaresses worden er horendol van, als ze het al bij haar volhouden. De eerste secretaresse die voor haar werkt, zit er al een tijdje: ze heeft drie Kamervoorzitters gediend, Arib is de vierde. Ze houdt het nog geen half jaar vol en vertrekt aangeslagen.

Ook dat is een bekend patroon. In de tijd vóór haar voorzitterschap, als Kamerlid voor de PvdA, draait Arib er zoveel ondersteunend personeel doorheen dat de ondernemingsraad van de partij zich uitspreekt tegen haar kandidatuur als fractiesecretaris. Tevergeefs, Arib wordt gekozen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)e-ambtenaar-a4143909
pi_210249110
Zondag:

Schrijfster Bibi Dumon Tak (Rotterdam, 1964) is op zondag 13 augustus de vierde gast in VPRO Zomergasten. Theo Maassen interviewt haar over haar favoriete televisieavond.

Bibi Dumon Tak is bekend om haar non-fictie kinderboeken over dieren. Ze won in 2023 zowel een Zilveren Griffel als de Woutertje Pieterseprijs voor Vandaag houd ik mijn spreekbeurt over de anaconda (samen met illustratrice Annemarie van Haeringen). Als vertelvorm hanteert ze dieren - van de poetsvis tot de helmkasuaris - die spreekbeurten over elkaar geven en zo in aantrekkelijke vorm de feiten overbrengen aan de lezer. Ook in haar werk voor volwassenen baseert ze zich op de werkelijkheid. In de roman De dag dat ik mijn naam veranderde (2020) schrijft ze over de onmacht, het verdriet en de woede die ze voelt als haar zwager haar na de dood van haar zusje verbiedt om haar neefjes nog te zien. Het boek kwam op meerdere eindejaarslijsten terecht. Eerder oogstte ze al lof met onder meer Rotjongens (2007), waarin ze het verhaal vertelde van jongeren in jeugdgevangenissen. Bibi Dumon Tak won in 2018 de driejaarlijks uitgereikte Theo Thijssenprijs voor kinder- en jeugdliteratuur, een oeuvreprijs van de Stichting P.C. Hooftprijs.

Bibi Dumon Tak groeit op in Capelle aan de IJssel en Rotterdam. Na haar studie Nederlands aan de Universiteit Utrecht geeft ze taallessen aan migranten. Daarna gaat ze aan het werk als freelancejournalist: ze schrijft over kunst en literatuur voor het Rotterdamse kindertijdschrift BoekieBoekie en over frieten voor het Rotterdams Dagblad. In 2001 verschijnt haar debuut Het koeienboek. Ze ging daarvoor op onderzoek uit bij keuringen, een slachthuis en bij boeren. Ze won er meteen een Zilveren Griffel mee. Een prijs die ze daarna nog vaker zou winnen, voor onder meer Bibi’s bijzondere beestenboek (2007), Fiet wil rennen (2010, ook Prentenboek van het jaar), Winterdieren (2012, Gouden Griffel), en Laat een boodschap achter in het zand (2019). In 2021 hield ze in haar Albert Verweylezing ‘Wipneus en zijn schimmelige vriendje Pim’ een pleidooi voor avontuurlijk lezen voor kinderen, in boeken waar een onbekende wereld op hen wacht. Dumon Tak werkte zeven jaar (2007-2014) als vrijwilliger bij de justitiële jeugdinrichting De Hartelborgt in Spijkenisse en vervolgens bij de dierenambulance in Amsterdam. Op dit moment werkt ze aan een serie voor de NRC waarin ze mensen interviewt die hun leven wijden aan het helpen van dieren.

Haar Zomergastenfim is: Deux.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_210250979
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2023 21:29 schreef luxerobots het volgende:
Net heb ik de uitzending nog even afgekeken. Ik denk dat Arib een hele lastige geweest is op de werkvloer. Ik bedoel, je kunt toch gewoon vertellen wat er ongeveer gebeurd is? Wat haar mentaliteit op het werk is? En wanneer ze streng is voor mensen?

Maar ze geeft niets toe. Doet alsof ze geen fouten maakt. En dan vergelijkt ze zich ook nog met de aardbevingsslachtoffers uit Groningen.

Nog even een paar stukjes uit het uitgebreide NRC-artikel over haar functioneren achter de schermen:
[..]
Er speelde meer.
Arib moest het ambtelijk apparaat reorganiseren.
Volgens dit onderzoeksartikel was er vooral strijd met het managementteam hiervan en herkennen de 20 hierover gesproken ambtenaren de klachten niet.
O ja, door de onveilige sfeer die het onderzoeksbureau creëert willen die ambtenaren anoniem blijven.

https://www.volkskrant.nl/a-be39e337
Wie is de baas in de Tweede Kamer? De machtsstrijd die de val van Arib inluidde is nog lang niet beslecht
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door svann op 11-08-2023 18:20:51 ]
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_210252769
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 18:14 schreef svann het volgende:

[..]
Er speelde meer.
Arib moest het ambtelijk apparaat reorganiseren.
Volgens dit onderzoeksartikel was er vooral strijd met het managementteam hiervan en herkennen de 20 hierover gesproken ambtenaren de klachten niet.
Er waren dus mensen die zich niet in de klachten herkenden, en er waren mensen die dat wel konden. En dat was vooral de dagelijkse leiding:

quote:
De klachten over mogelijk grensoverschrijdend gedrag lijken evenwel niet herkend te worden door de bronnen van de Volkskrant en ook niet door de collega’s om hen heen. In hun beleving heeft vooral de voormalige ambtelijke leiding een probleem met Arib. Die leiding bestaat uit het zeskoppige managementteam dat onlangs is opgestapt en dat eerder heeft verklaard last te hebben gehad van Aribs gedrag. Arib zou in de ogen van deze ambtelijke top een ‘sociaal onveilige werksfeer’ hebben gecreëerd.
Dat betekent dus niet dat er geen klachten waren.

En het betekent ook niet dat er alleen maar twee anonieme brieven liggen over Arib, en dat Vera Bergkamp in haar eentje de aanstichter van deze 'fluistercampagne' of 'lasterpraatjes' is.

quote:
O ja, door de onveilige sfeer die het onderzoeksbureau creëert willen die ambtenaren anoniem blijven.
Het lijkt me vooral dat de ambtenaren anoniem willen blijven omdat ze vrezen voor hun baan. Niet omdat het onderzoekbureau nou zo'n onveilige sfeer creëert.
  zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:09:18 #12
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_210261131
Zojuist Hoyte gezien. Heerlijke aflevering. Mooie fragmenten die worden ingeleid met heldere taal en n ongecompliceerde motivatie achter z'n keuzes. Ook mooi dat er ein-de-lijk n keer aandacht wordt besteed aan het genie Tarkovsky en dan ook nog de film _O_ Zerkalo/Mirror _O_ die tot mijn persoonlijke favorieten behoort.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_210263212
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2023 21:29 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Wat ik hiervan vind is dat Arib dit soort gedrag ook in het openbaar als voorzitter deed. Afhameren van gelul met een venijnig grappig sausje, zeker deed ze dat bij vele politici, ze stuurde oa de kletskous Baudet en Wilders weg van de microfoon meerdere malen en hun tegenstanders vonden het prachtig. In mijn ogen deed ze gewoon wat haar functie was, de 2de kamer leiden als voorzitter en ambtenaren op hun sodemieter geven als ze hun werk niet goed hadden voorbereid.
pi_210263436
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 20:05 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Wat ik hiervan vind is dat Arib dit soort gedrag ook in het openbaar als voorzitter deed. Afhameren van gelul met een venijnig grappig sausje, zeker deed ze dat bij vele politici, ze stuurde oa de kletskous Baudet en Wilders weg van de microfoon meerdere malen en hun tegenstanders vonden het prachtig. In mijn ogen deed ze gewoon wat haar functie was, de 2de kamer leiden als voorzitter en ambtenaren op hun sodemieter geven als ze hun werk niet goed hadden voorbereid.
Wat weet jij daar nou van? Was je er bij als ze ambtenaren op hun sodemieter gaf?
pi_210263697
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 20:25 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Wat weet jij daar nou van? Was je er bij als ze ambtenaren op hun sodemieter gaf?
Nou Sodemieters, leuke nickname btw, ik refereer naar het openbaar gedrag van Arib als voorzitter van de tweede kamer. Zij lijkt mij juist een regeltjesmens en geen roddeltante.
pi_210264172
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 20:43 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nou Sodemieters, leuke nickname btw, ik refereer naar het openbaar gedrag van Arib als voorzitter van de tweede kamer. Zij lijkt mij juist een regeltjesmens en geen roddeltante.
Je had het juist over haar gedrag achter de schermen. Je zei dat ze gewoon deed wat haar functie was, toen ze ambtenaren op hun sodemieter gaf.
pi_210264385
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 20:05 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Politici gebruiken de camera's en microfoons om aandacht te genereren, en daarbij trad Arib op als scheidsrechter, dat deed ze goed, dat vonden de meeste mensen ook.

Als kijker denk je dan Arib te kennen, maar het zegt niet zo veel over hoe ze achter de schermen was.
pi_210265899
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 21:27 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Politici gebruiken de camera's en microfoons om aandacht te genereren, en daarbij trad Arib op als scheidsrechter, dat deed ze goed, dat vonden de meeste mensen ook.

Als kijker denk je dan Arib te kennen, maar het zegt niet zo veel over hoe ze achter de schermen was.
Van wie wel dan? En in hoeverre achter welke schermen? Zonder een publiekelijke camera op de kop of ook in huiselijke kring?

Ik ben er een beetje zat van. Arib heeft tig jaar goed gefunctioneerd als (onpartijdige) voorzitter van de tweede kamer. Dat zij kreeg te maken met een glibberig kabinet kan zij niks aan doen. Diezelfde glibbers vliegen als kikkers uit de hete pan.
  zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:04:18 #19
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_210265944
Ben wel benieuwd naar die kinderboekenschrijfster van morgenavond.
Ken haar totaal niet.
Poef.....gone! ©golfer
pi_210265986
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 23:04 schreef golfer het volgende:
Ken haar totaal niet.
Stel je eens voor, hopen op meer diepgang?
  zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:15:38 #21
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_210266077
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 23:08 schreef Firuze60 het volgende:

Stel je eens voor, hopen op meer diepgang?
Geen idee. Ik ga het zonder (voor)oordelen bekijken.
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:18:21 #22
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_210266111
quote:
Ken haar totaal niet.
Ik heb haar heel kort (en niet heel goed) persoonlijk gekend in mijn studietijd. Ik vond haar erg aardig en erg slim, maar ben haar ook snel uit het oog verloren.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_210266117
quote:
Ken haar totaal niet.
Ik heb haar wel eens gehoord als columnist bij Vroege Vogels op NPO Radio 1. Anders had ik het ook totaal niet geweten.
pi_210266203
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 23:00 schreef Firuze60 het volgende:
Van wie wel dan? En in hoeverre achter welke schermen? Zonder een publiekelijke camera op de kop of ook in huiselijke kring?
Volgens meerdere bronnen was Arib nogal een pittige tante als de camera's niet op haar gericht stonden. Dit door collega's af te branden en buiten te sluiten.

Onder bejubeld kamervoorzitter Khadija Arib knakte de ene na de andere ambtenaar
pi_210266244
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 23:29 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Volgens meerdere bronnen was Arib nogal een pittige tante als de camera's niet op haar gericht stonden. Dit door collega's af te branden en buiten te sluiten.

Onder bejubeld kamervoorzitter Khadija Arib knakte de ene na de andere ambtenaar
:O

Dat verhaal is bekend. Maar ook tendentieus. Als je Arib als publiek voorzitter in de kamer hebt meegemaakt weet je gewoon dat ze enorm scherp was op protocol (met vileine humor). En dus ook achter de schermen. Zij moest herorganiseren, dat was haar opdracht, en dat gaat niet zonder gemekker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')