Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Zoals al aangegeven in de vorige mail, is er nieuwe informatie ontvangen over het project van SNEW Service Parts. Deze informatie wilden wij eerst natrekken, voordat wij met de inschrijving konden starten. Daarom hebben we het project aan het begin van deze week met een week opgeschoven voor inschrijving. De datum staat nu op 9 augustus as.
Uiteindelijk hebben wij de juiste informatie bij elkaar. En op basis van deze informatie hebben we besloten om het project niet verder te ondersteunen en de investeringskans van de website te halen. De ontstane situatie na de ontvangst van de informatie heeft uiteindelijk geleid tot onvoldoende vertrouwen in een correcte afwikkeling gedurende de looptijd van de lening.
Binnenkort hopen we weer met andere projecten op de site te komen.
Op vrijdag 4 augustus 2023 16:35 schreef KrekelJapie het volgende: Zoals al aangegeven in de vorige mail, is er nieuwe informatie ontvangen over het project van SNEW Service Parts. Deze informatie wilden wij eerst natrekken, voordat wij met de inschrijving konden starten. Daarom hebben we het project aan het begin van deze week met een week opgeschoven voor inschrijving. De datum staat nu op 9 augustus as.
Uiteindelijk hebben wij de juiste informatie bij elkaar. En op basis van deze informatie hebben we besloten om het project niet verder te ondersteunen en de investeringskans van de website te halen. De ontstane situatie na de ontvangst van de informatie heeft uiteindelijk geleid tot onvoldoende vertrouwen in een correcte afwikkeling gedurende de looptijd van de lening.
Binnenkort hopen we weer met andere projecten op de site te komen.
+ Linkje om eventueel gelijk te kunnen investeren: SPOILER1links Ik zit in het eerdere project en het is voor mij teveel administratie met mogelijk 10x een vervroegde aflossing.
+ Linkje om eventueel gelijk te kunnen investeren:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik had niet meegedaan in de eerdere lening een paar maanden geleden, kwam voor mij toen niet goed uit, hoewel ik het wel een interessent project vond, misschien alleen de plannen in een te vroeg stadium. Ik hield hem wel in het achterhoofd voor wanneer de grond daadwerkelijk gekocht zou worden. Dit weekend even verder naar kijken of ik hem nu wel mee wil nemen. Het teruggekomen bedrag van Renovita staat nog in mijn reservepotje, kan ik wel in deze kortlopende lening investeren.
Als ik het me goed herinner loopt deze sneller vol dan de eerdere lening.
Het is een Direct-lening dus veel informatie kunnen we niet verwachten maar hadden ze nou niet tenminste één zinnetje kunnen wijden aan de reden waarom meneer zijn administratieve bezigheden stopzet en een afhaalrestaurant begint en hoeveel ervaring meneer met deze laatste activiteit heeft?
Vuurvaste bekleding bij NLI, 8 mnd, 8.7% aflossingsvrij met garantie moederbedrijf.
Ik weet dat er op het moment een hoogoven stilgezet is om gerenoveerd te worden, mogelijk dat de investering daar me te maken heeft. Looptijd is mij te kort om me er verder in te verdiepen.
[..] Het is een Direct-lening dus veel informatie kunnen we niet verwachten maar hadden ze nou niet tenminste één zinnetje kunnen wijden aan de reden waarom meneer zijn administratieve bezigheden stopzet en een afhaalrestaurant begint en hoeveel ervaring meneer met deze laatste activiteit heeft?
Het eerste waar je aan denkt is een midlifecrisis?
Ze mogen wel eens beter kijken naar de (door de ondernemers aangleverde?) teksten. Bij de eerst genoemde ondernemer staat dat hij vorig jaar zijn eigen restaurant in Zeist startte. Hij is ook aandeelhouder van La Maison in Huizen, wat eerder in 2021 als Restaurant Sauvignon een lening aanging bij HCN en in die pitch staat ook dat hij vorig jaar dat restaurant in Zeist startte, wat nu dus intussen al 3 jaar geleden is. Misschien een kleinigheidje, maar vind ik wel slordig.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank voor het delen
Klopt het dat de LTV van deze lening op basis van huidige taxatie 900 / 430+395 = 109% betreft? Dat is wel fors, zelfs voor crowd funding. Lees verder niets over pas uitkeren van de gelden uit een bouwdepot als het werk (lees waardevermeerdering) gedaan is.
(en blijkbaar is 430 optimistisch getaxeerd, en is de prijs in de markt 420).
Ik schat het risico toch iets hoger in dan CCF blijkbaar.
Ik proef een significant risico in de pitch. Anderzijds; 11 panden succesvol via NLI gefinancierd, ze zullen er alles aan doen de lasten hiervan netjes te voldoen.
O.b.v. het trackrecord ("in het verleden behaalde resultaten......") durf ik 'm toch wel aan.
Klopt het dat de LTV van deze lening op basis van huidige taxatie 900 / 430+395 = 109% betreft? Dat is wel fors, zelfs voor crowd funding. Lees verder niets over pas uitkeren van de gelden uit een bouwdepot als het werk (lees waardevermeerdering) gedaan is.
(en blijkbaar is 430 optimistisch getaxeerd, en is de prijs in de markt 420).
Ik schat het risico toch iets hoger in dan CCF blijkbaar.
Ik snap het nut van een inschrijving van 9ton per pand niet echt als je vervolgens een deelroyement afspreekt tegen lagere bedragen.
Het pand in Hoofddorp zal verkocht worden. Er blijft dan nog een lening over van 400k en een onderpand van 395k. Een waarde die mogelijk eerder zal dalen dan stijgen de komende tijd.
Bloemen vandaag voor de helden uit het verre noorden en het diepe zuiden; Taco Mundo Leeuwarden en Le Salonard uit Maastricht Geen enkele termijn gemist volgens mij.
En onverwacht een paar termijnen van lang vervlogen defaults, altijd fijn om te zien dat hier nog altijd aan gewerkt wordt. Betreft Al*re advies en H*L24, projecten uit 2015/2016.
Misschien kijk ik niet goed, maar ik zie niet hoe je in de wallet van GvE de historische mutaties terughaalt. Zo gauw je iets betaalt, is het weg, lijkt het. Ook als je bijvoorbeeld een paar ontvangen termijntjes meeneemt in de betaling van een nieuw project. Foetsie?
Op zondag 6 augustus 2023 11:49 schreef obligataire het volgende: Misschien kijk ik niet goed, maar ik zie niet hoe je in de wallet van GvE de historische mutaties terughaalt. Zo gauw je iets betaalt, is het weg, lijkt het. Ook als je bijvoorbeeld een paar ontvangen termijntjes meeneemt in de betaling van een nieuw project. Foetsie?
Je kijkt goed. Heb begrepen dat er nog aan gewerkt wordt om historie zichtbaar te houden.