abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:03:39 #1
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210124654
Dit zou wel eens het grootste wetenschappelijke nieuws sinds lange tijd kunnen zijn.

De afgelopen dagen is de wetenschappelijke wereld opgeschut door een mogelijke ontdekking van een superconductor op kamertemperatuur. Een materiaal wat stroom kan geleiden zonder enige vorm van weerstand. Dit kan al, maar momenteel alleen bij temperaturen dicht bij het absolute nulpunt.

Waarom dit belangrijk is:
- Stroomtransport zonder verlies (Je kan de Sahara vol zetten met zonnepanelen om Europa van energie te voorzien)
- Computers die geen hitte opwekken (wat leidt tot veel snellere en meer compacte computers.
- Oneindig opslaan van stroom/batterijen waar de capaciteit altijd hetzelfde blijft.
- Compacte en goedkope MRI scanners
- Zweeftreinen/auto's

Wat is er precies gebeurd?

Vorige week heeft een Zuid-Koreaans team een paper gepubliceerd over een combinatie van materialen die na verhitting leidt tot een superconductor. Sindsdien is er een enorme rush ontstaan wereldwijd van laboratoria die het experiment proberen na te doen. Van labs in China tot de VS. Op dit moment zijn er waarschijnlijk honderden tot duizenden mensen bezig om dit onderzoek te verifieren.

Er is vrijwel geen Nederlands nieuws artikel over te vinden, dus post ik wat links van Nederlandse universiteiten en andere bronnen. Aanvullingen zijn welkom!

https://www.rug.nl/scienc(...)perconductor?lang=en

https://www.science.org/c(...)tor-new-developments

twitter

wikipedia artikel over dit materiaal: https://en.wikipedia.org/wiki/LK-99

[ Bericht 13% gewijzigd door Eyjafjallajoekull op 01-08-2023 22:14:40 ]
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  Forum Admin dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:07:16 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_210124702
Interessant! Ga ik volgen. Thanks!
  dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:10:59 #3
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210124745
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 22:07 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Interessant! Ga ik volgen. Thanks!
Zeker interessant. Ik geloof ook niet dat er ooit zo'n rush is geweest in de wetenschappelijke wereld die zo snel gaat. Het ene na het andere lab komt de afgelopen uren met de eerste (grove) resultaten. Overigens is er wel veel verschil tussen de eerste bevindingen. Sommige wetenschappers zeggen dat dit het niet is en dat het originele Koreaanse team fouten heeft gemaakt terwijl andere wetenschappers erg veelbelovende signalen zien.
  dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:15:29 #4
307622 Perox
(niet de echte)
pi_210124791
Zag een Youtube voorbij komen, het is pre-publicatie geloof ik dus wachten op peer review?
Maar toch het idee er achter was zeer interessant en de methode die werd gebruikt gaat uiteindelijk vele mogelijkheden opleveren zonder dat er rare-earths nodig zijn. ALS het waar is natuurlijk, wat ik wel hoop. Verhaal klinkt plausibel en de manier waarop men op de paper wil komen voor de Nobel prijs is ook wel een soort hint.

Effe de video opgesnord. Two Bit da Vinci altijd goed.

dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:18:53 #5
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210124818
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 22:15 schreef Perox het volgende:
Zag een Youtube voorbij komen, het is pre-publicatie geloof ik dus wachten op peer review?
Maar toch het idee er achter was zeer interessant en de methode die werd gebruikt gaat uiteindelijk vele mogelijkheden opleveren zonder dat er rare-earths nodig zijn. ALS het waar is natuurlijk, wat ik wel hoop. Verhaal klinkt plausibel en de manier waarop men op de paper wil komen voor de Nobel prijs is ook wel een soort hint.

Effe de video opgesnord. Two Bit da Vinci altijd goed.

Dat klopt. Op dit moment moeten er nog peer reviews komen dus het kan goed mogelijk zijn dat er een ander effect gaande is wat lijkt op het effect van een superconductor zonder dat het er 1 is.

Toch zijn er wel hoopvolle signalen van andere labs:
https://www.science.org/c(...)tor-new-developments

Conclusion

I am guardedly optimistic at this point. The Shenyang and Lawrence Berkeley calculations are very positive developments, and take this well out of the cold-fusion "we can offer no explanation" territory. Not that there's anything wrong with new physics (!), but it sets a much, much higher bar if you have to invoke something in that range. I await more replication data, and with more than just social media videos backing them up. This is by far the most believable shot at room-temperature-and-pressure superconductivity the world has seen so far, and the coming days and weeks are going to be extremely damned interesting.
pi_210124953
Als het maar niet de nieuwe Fleischmann en Pons is. Of niet toepasbaar op grote schaal.

Zou heel revolutionair kunnen zijn maar laat het eerst maar bevestigd worden.
pi_210125021
LK-99
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_210125066
Er zijn heel compacte mini computers te koop die weinig stroom verbruiken, maar die zijn ook veel lichter dan de laptops. Er zijn ook laptops die minder hitte gebruiken en verbruiken ook minder stroom, ligt veel aan een fabrikant wat ze er mee getest hebben. In ieder geval worden dingen veel kleiner, dat is ook gunstiger voor ruimtegebruik. Monitoren worden ook steeds platter en verbruiken ook minder stroom, hiermee heb je ook minder ruimte nodig afhankelijk van diameter en breedte van monitor zelf.
  dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:42:56 #9
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210125084
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 22:41 schreef Misrer1972 het volgende:
Er zijn heel compacte mini computers te koop die weinig stroom verbruiken, maar die zijn ook veel lichter dan de laptops. Er zijn ook laptops die minder hitte gebruiken en verbruiken ook minder stroom, ligt veel aan een fabrikant wat ze er mee getest hebben. In ieder geval worden dingen veel kleiner, dat is ook gunstiger voor ruimtegebruik. Monitoren worden ook steeds platter en verbruiken ook minder stroom, hiermee heb je ook minder ruimte nodig afhankelijk van diameter en breedte van monitor zelf.
Dit leest als een advertentie :P
pi_210125089
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 22:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Dit leest als een advertentie :P
Niet echt hoor, is echt waar.
pi_210125158
Hmm vreemd wel toch dat een team een prepublicatie doet zonder het patent eerst vast te leggen?
Ik zeg naar het land der fabelen cq komkommertijd in wetenschaps gebied.
Vakman pur sang
  dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:02:45 #12
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_210125322
Samenvatting van de afgelopen dagen:

quote:
A Room-Temperature Superconductor? New Developments

This is by far the most believable shot at room-temperature-and-pressure superconductivity the world has seen so far, and the coming days and weeks are going to be extremely damned interesting.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_210125574
Het is niet alleen kamertemperatuur, luchtdruk moet ook op zeeniveau zijn. Voor MRI-scanners bijvoorbeeld is niet alleen kamertemperatuur maar ook luchtdruk heel laag waardoor de magneten goed geleiden. Met alleen kamertemperatuur is het nog prijzig.
  dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:31:17 #14
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_210125595
Dit kwam een aantal dagen terug al op yt langs, het is dus nog steeds niet ontkrachtigd?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_210125611
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 23:28 schreef FordSierra het volgende:
Het is niet alleen kamertemperatuur, luchtdruk moet ook op zeeniveau zijn. Voor MRI-scanners bijvoorbeeld is niet alleen kamertemperatuur maar ook luchtdruk heel laag waardoor de magneten goed geleiden. Met alleen kamertemperatuur is het nog prijzig.
Wel lezen hè?
quote:
. National Lab (LBNL) results support LK-99 as a room-temperature ambient-pressure superconductor.
Vakman pur sang
  dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:53:16 #16
38496 Perrin
pi_210125792
quote:
16s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 23:31 schreef FlippingCoin het volgende:
Dit kwam een aantal dagen terug al op yt langs, het is dus nog steeds niet ontkrachtigd?
Ook nog niet bevestigd.

Meest interessante tot nu toe vind ik dat een aantal theoretici aan het materiaal heeft gerekend en dat er wel degelijk een theoretische basis lijkt te zijn voor de claims.

https://arxiv.org/pdf/2307.16040.pdf
https://arxiv.org/pdf/2307.16892.pdf

[ Bericht 0% gewijzigd door Perrin op 01-08-2023 23:58:32 ]
  dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:54:27 #17
459912 FlippingCoin
pi_210125802
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 23:53 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ook nog niet bevestigd.

Meest interessante tot nu toe vind ik dat een aantal theoretici aan het materiaal hebben gerekend en dat er wel degelijk een theoretische basis lijkt te zijn voor de claims.

https://arxiv.org/pdf/2307.16040.pdf
https://arxiv.org/pdf/2307.16892.pdf
Ik las dat er direct teams waren gestart om het te reproduceren om het zo mogelijk te onktrachtigen en dat dit vermoedeijke enkele dagen zou duren?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
  dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:57:19 #18
38496 Perrin
pi_210125823
quote:
16s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 23:54 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ik las dat er direct teams waren gestart om het te reproduceren om het zo mogelijk te onktrachtigen en dat dit vermoedeijke enkele dagen zou duren?
Ja veel groepen zijn nu druk bezig.
pi_210125958
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 23:57 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja veel groepen zijn nu druk bezig.
Het zou enorme invloed hebben als dit echt in de praktijk kan worden toegepast.
Maar begrijp ik nu goed dat het hele proces in de theoretische fase zit nog?
Vakman pur sang
  woensdag 2 augustus 2023 @ 00:11:41 #20
38496 Perrin
pi_210125965
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 00:10 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het zou enorme invloed hebben als dit echt in de praktijk kan worden toegepast.
Maar begrijp ik nu goed dat het hele proces in de theoretische fase zit nog?
Nog een beetje in de 'too good to be true' fase wat mij betreft. Als we zoiets daadwerkelijk ontdekken en weten toe te passen dan is dat ronduit revolutionair te noemen.
pi_210125978
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 00:11 schreef Perrin het volgende:

[..]
Nog een beetje in de 'too good to be true' fase wat mij betreft. Als we zoiets daadwerkelijk ontdekken en weten toe te passen dan is dat ronduit revolutionair te noemen.
De theorie laat al wat onmogelijkheden zien in schaalbaarheid wat ik zo vlug las.
Vakman pur sang
  woensdag 2 augustus 2023 @ 00:15:49 #22
38496 Perrin
pi_210125994
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 00:13 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
De theorie laat al wat onmogelijkheden zien in schaalbaarheid wat ik zo vlug las.
Yup, maar toch. Zelf als dit materiaal niet erg praktisch of schaalbaar is dan kunnen we met de kennis van dit materiaal wellicht eenzelfde truukje bedenken in een vergelijkbaar maar beter toepasbaar materiaal.

Vooralsnog eerst maar eens bewezen zien dat het echt supergeleiding bij kamertemperatuur (en luchtdruk) is..
  woensdag 2 augustus 2023 @ 00:53:27 #23
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_210126228
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 22:31 schreef Ericr het volgende:
Als het maar niet de nieuwe Fleischmann en Pons is
precies mijn eerste idee.
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
  woensdag 2 augustus 2023 @ 01:55:29 #24
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210126552
Afwachten inderdaad. Maar het feit dat zoveel wetenschappers/labs erop in springen is wel fascinerend.
  woensdag 2 augustus 2023 @ 02:08:05 #25
38496 Perrin
pi_210126591
quote:
2s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 01:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Afwachten inderdaad. Maar het feit dat zoveel wetenschappers/labs erop in springen is wel fascinerend.
Wetenschap is opwindend.
pi_210126646
interessant. ik heb de indruk dat er momenteel de een na de andere geweldige ontdekking wordt gedaan. we maken iets mee.
pi_210126690
quote:
2s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 01:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Deze onrust doet me denken aan dat akkefietje tien jaar geleden met een installatie die had gemeten dat neutrino's sneller dan het licht gingen. Dat bleek al vrij snel om een fout te gaan, maar je denkt toch even "wat als het echt waar is?" en plant alvast een Star Trek avondje om in de stemming te komen :D

In dit geval lijkt het hoopvoller, maar net zo goed wordt morgen bekend wat de fout was en gaan we weer over tot de orde van de dag.
pi_210127608
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 00:13 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Al zou je het maar kunnen inzetten in laptops etc gaat al een hoop schelen.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_210127617
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 08:59 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
:') :'(
Vakman pur sang
pi_210127638
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 09:00 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
:') :'(
Weet je hoe heet zware laptops (gaming etc) kunnen worden.. Als je daar maar een paar graden winst kan maken zijn we al op de goede weg.
pi_210127671
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 09:02 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Weet je hoe heet zware laptops (gaming etc) kunnen worden.. Als je daar maar een paar graden winst kan maken zijn we al op de goede weg.
Je snapt niet wat er bedoelt wordt met schaalbaarheid.
Het kan zijn dat de vorming en reproductie van dit materiaal alleen lukt in microscopisch kleine laboratorium condities met enorm veel voorwaarden waardoor het nooit de laboratorium fase zal verlaten. Dat wordt bedoelt met schaalbaarheid.
Vakman pur sang
pi_210127756
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 09:06 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het kan zijn dat de vorming en reproductie van dit materiaal alleen lukt in microscopisch kleine laboratorium condities met enorm veel voorwaarden waardoor het nooit de laboratorium fase zal verlaten. Dat wordt bedoelt met schaalbaarheid.
Aah my bad, ik zat al te denken in grotere schalen.. Heb er verder niets over gelezen :@
pi_210128153
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 09:06 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Een beetje zoals donkere materie.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator woensdag 2 augustus 2023 @ 10:11:40 #34
441859 crew  Lenny77
pi_210128368
quote:
17s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 02:08 schreef Perrin het volgende:

[..]
Wetenschap is opwindend.
Dit :)
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  woensdag 2 augustus 2023 @ 11:06:15 #36
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210129284
quote:
https://arxiv.org/abs/2308.00676

nog een paper. Iemand die slimmer is mag uitleggen of we hoopvol mogen zijn :P
pi_210129529
quote:
2s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 11:06 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
https://arxiv.org/abs/2308.00676

nog een paper. Iemand die slimmer is mag uitleggen of we hoopvol mogen zijn :P
Ach vrouw/man/Xexianomaluē!

Die supergeleider op kamertemperatuur is al decennia geleden beloofd, en op één of andere lukte het bij nader inzien nooit.

Maar dan hebben ze hun vijftien minuten roem al gehad.

Dan komt er weer een publicatie over en hé, dat is gek! Het komt er nooit van.
pi_210129588
Kan niet wachten.

You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  woensdag 2 augustus 2023 @ 11:30:16 #39
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210129651
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 11:20 schreef Horzula het volgende:

[..]
Ach vrouw/man/Xexianomaluē!

Die supergeleider op kamertemperatuur is al decennia geleden beloofd, en op één of andere lukte het bij nader inzien nooit.

Maar dan hebben ze hun vijftien minuten roem al gehad.

Dan komt er weer een publicatie over en hé, dat is gek! Het komt er nooit van.
De reden dat ik dit topic open is juist omdat er nu daadwerkelijk een kans lijkt te zijn. Meer dan 'normaal' in ieder geval.

15 minuten aan roem lijkt me wat weinig voor een team wat er al 24 jaar aan werkt, sinds 1999. Dit team heeft ook al een hoop publicaties en citaties op hun naam staan.
pi_210129726
Ik volg het op de voet, maar ik zit voorlopig nog in het kamp: too good to be true.
Implicaties zouden uiteraard enorm zijn.
pi_210130032
Sorry dubbel.post
pi_210130037
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 11:53 schreef Horzula het volgende:

[..]
Je onderschat wat men in de wetenschap allemaal overheeft voor een klein beetje bekendheid.

Alles, allés moet gepubliceerd, want managers moeten kunnen presenteren dat er daadwerkelijk iets gepresteerd wordt door de decennia heen voor het véle, véle geld wat anderen -die van de wetenschap doorgaans niet heel veel snappen- erin steken.
  woensdag 2 augustus 2023 @ 12:06:33 #43
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_210130181
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 02:38 schreef pokkerdepok het volgende:
interessant. ik heb de indruk dat er momenteel de een na de andere geweldige ontdekking wordt gedaan. we maken iets mee.
2023, het jaar van AI, superconductors en aliens.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
  woensdag 2 augustus 2023 @ 12:23:55 #44
38496 Perrin
pi_210130393
quote:
11s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 12:06 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

[..]
En dit nog: 'Kankerdodende pil' die tumoren lijkt te 'vernietigen' klaar voor test op mensen
pi_210130976
quote:
en deze..
er is nog veel meer, weet even niet zo snel. ik vind het opvallend. https://www.labiotech.eu/(...)marker-breakthrough/
pi_210131025
quote:
11s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 12:06 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

[..]
De aliens geven ons een beetje technologie zo lang we de werkelijke onthulling van buitenaards leven nog even uitstellen :P
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  woensdag 2 augustus 2023 @ 15:59:41 #47
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_210133544
Waarom is dit een topic? Toch allang bekend dat dit materiaal keramisch is en dus nooit gaat werken voor de doeleinden die men verwacht.

Verder zit hun demo vol met fouten.

[ Bericht 7% gewijzigd door S95Sedan op 02-08-2023 16:05:39 ]
  woensdag 2 augustus 2023 @ 21:23:36 #48
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210138029
quote:
6s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 15:59 schreef S95Sedan het volgende:
Waarom is dit een topic? Toch allang bekend dat dit materiaal keramisch is en dus nooit gaat werken voor de doeleinden die men verwacht.

Deel die bronnen dan, want daar gaat het topic over :P
  woensdag 2 augustus 2023 @ 21:25:19 #49
307622 Perox
(niet de echte)
pi_210138059
quote:
6s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 15:59 schreef S95Sedan het volgende:

Bedankt Hans.
  woensdag 2 augustus 2023 @ 21:41:38 #50
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_210138246
Superconducteur op kamertemperatuur: is de heilige graal gevonden???

https://www.instagram.com(...)75-8c84-dfbe700ef545

Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_210138388
Zou fantastisch zijn als het waar blijkt te zijn en ook nog in praktijk toepasbaar is. Maar voorlopig zijn mijn verwachtingen vergelijkbaar met die van het Sloot Digital Coding System.

quote:
11s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 21:41 schreef Tengano het volgende:

[ afbeelding ]
Dat is de heilige graal voor een ander probleem _O- Zouden er wel meer moeten doen. Dat wel.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 3 augustus 2023 @ 09:57:41 #52
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_210141541
quote:
11s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 21:41 schreef Tengano het volgende:

[ afbeelding ]
Nobelprijs voor deze man _O_
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:59:59 #53
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210155746
pi_210156143
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 21:56 schreef stavromulabeta het volgende:
Zou fantastisch zijn als het waar blijkt te zijn en ook nog in praktijk toepasbaar is. Maar voorlopig zijn mijn verwachtingen vergelijkbaar met die van het Sloot Digital Coding System.
[..]
Dat is de heilige graal voor een ander probleem _O- Zouden er wel meer moeten doen. Dat wel.
Dat was ook een gaaf verhaal zeg, van die Sloot. :9
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  donderdag 10 augustus 2023 @ 10:55:34 #55
459912 FlippingCoin
pi_210234956
https://interestingengine(...)no-superconductivity

quote:
With a great deal of sadness, we now believe that the game is over. LK99 is NOT a superconductor, not even at room temperatures (or at very low temperatures). It is a very highly resistive poor quality material. Period. No point in fighting with the truth. Data have spoken.
  donderdag 10 augustus 2023 @ 13:21:59 #56
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_210236668
Hoewel de heilige graal nog ver buiten bereik ligt, is het wel leuk om even in dit licht wat promotie voor donaties te zien van uitdagend onderzoek. Al vele jaren is men op zoek om van lood, goud te maken. Is het niet kernfusie, zijn wel snelleer dan het licht neutrino's of hier supergeleiding van een superisolator op kamertemperatuur.

Interessant is wel de theoretische onderbouwing waar het gedrag van verschillende elementaire deeltjes - waar stoffen mee zijn opgebouwd - elkaar onder invloed van bepaalde effecten, o.a. elektrisch (diagonaal, kruislings) kunnen opheffen. Wanneer dan de + en - invloed tot nul wordt gereduceerd, ontstaat een zg verliesvrij - super geleidend - medium.

Natuurlijk is het onderzoek wel nuttig, al was het maar dat materiaal onderzoek nuttig kan zijn voor het maken van bv minder energie verslindende halfgeleiders.
Zeggen dat LK-99 een supergeleider is, dat zelf slechter geleid dan koper; is een claim die - zo ja - anders gelezen moet worden. Voor een keramisch materiaal, is LK99 te zien als een supergeleidend omdat keramiek doorgaans juist uitstekend isoleert.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 10 augustus 2023 @ 14:17:09 #57
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_210237269
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 12:23 schreef vosss het volgende:

[..]
Dat was ook een gaaf verhaal zeg, van die Sloot. :9
Yep, echt geweldig als een modern sprookje dat bestond uit veel opgeklopte lucht met een kern van een halve waarheid.

Wat mij vooral boeit, was het geloof dat men het ei van Columbus had uitgevonden dat voor een passant, uiterst geloofwaardig was. Kan mij terugkomende discussies herinneren met best onderlegde collega's - figuren die serieus veel begrepen van hun eigen werkveld - maar weinig kaas konden maken van zaken daarbuiten.
Het bekende wanneer iemand iets begeert en niet weet hoe dat werkt, een vertoning al snel als bewijs zal overtuigen.

Het comprimeren van data dat immers niet stoffelijk is, zou zg alleen maar een kwestie zijn van een slim (verwijzings)algoritme waarmee elke film tot een geformuleerd - en ivm verkoopbaarheid, gecodeerd - getalletje kon worden samengeperst.
Sloot (1999rip) was een TV-technicus die besmet raakte met een beginnend computer enthousiasme, in de val liep van zijn eigen automagisch denken en andere daarin gelijkgestemden wist te overtuigen.
Menig persoon met een computer of ander hulpmiddel, raakt(e) overtuigd van de eigen krachten. Vooral heel leuk te zien bij kinderen die trots hun producties als prestaties gaan vertonen en ouders die dat gaan verkopen als nimmer geëvenaarde kwaliteit.
Moet destijds voor de wetenschappers op/in het Philips laboratorium in Eindhoven best frustrerend zijn geweest zijn om de (opper)baas Roel Pieper 'naar de mond te moeten spreken' zodat hun budget voor andere zaken niet te veel gehinderd werd.

Wat vaak niet goed begrepen was/wordt, is het begrip entropie (de mate van voorspelbare chaos) en onveranderlijke wetten van thermodynamica.
Iets - hier beeld en geluid - is wellicht te comprimeren maar eenmaal over een bepaalde grens, is vanuit die gereduceerde status zelf niet (meer) het oorspronkelijke origineel te herleiden.
Simpel voorbeeld is wanneer 2+3=5 is, degene die alleen het getal 5 ziet niet kan vertellen hoe, uit en met welke componenten dat getal is samengesteld. De beschrijving van uitkomst neemt meer ruimte dan de som zelf.
pi_210238168
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 08:59 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Wat denk je van elektromotoren? Auto's en treinen met bijna 100% rendement vanaf de accu tot het wegdek.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_210238433
quote:
14s.gif Op donderdag 10 augustus 2023 13:21 schreef Vallon het volgende:
Hoewel de heilige graal nog ver buiten bereik ligt, is het wel leuk om even in dit licht wat promotie voor donaties te zien van uitdagend onderzoek.
"Geldverspilling" is het woord dat je zoekt.
  donderdag 10 augustus 2023 @ 16:50:43 #60
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_210238682
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2023 16:16 schreef Horzula het volgende:

[..]
"Geldverspilling" is het woord dat je zoekt.
Deels maar dat is usance in de onderzoekswereld waar geld een hulpmiddel is om onderzoek te kunnen doen naar wat men graag verklaard wil zien worden.

De keren dat het wel iets lijkt op te leveren - met vaak weer andere consequenties - is het dan waard te weten wat men niet begreep. Het onderzoek naar gebakken quartz(ch)kan best heel nuttig gaan blijken.

Wat hier vooral mooi werkt is hoe wetenschap werkt. Iemand maakt/doet een botte claim als verklaring dat vervolgens niet helemaal juist blijkt te zijn.
Wel goed is dat naar een theorie (dwz een houdbare wetmatigheid) wordt gezocht voor iets dat niet was verwacht. Naar ik begrijp hier was dat LK-99, na het afbakken van kwartsverbindingen op 1800°C, sommige vlokjes zichzelf - magnetisch bleken te gaan op te richten. Terwijl doorgaans met verhitten het magnetisme verloren zou moeten gaan.

Interessant is ook te realiseren wat een wetenschapper bedoelt met uitlatingen zoals kamertemperatuur, mogelijk en hier ook geleiding; dat vaak een heel andere inhoudelijk betekenis heeft dan wat mensen zich zelf daarbij (willen) voorstellen.
pi_210238707
quote:
14s.gif Op donderdag 10 augustus 2023 14:17 schreef Vallon het volgende:

[..]
Yep, echt geweldig als een modern sprookje dat bestond uit veel opgeklopte lucht met een kern van een halve waarheid.

Wat mij vooral boeit, was het geloof dat men het ei van Columbus had uitgevonden dat voor een passant, uiterst geloofwaardig was. Kan mij terugkomende discussies herinneren met best onderlegde collega's - figuren die serieus veel begrepen van hun eigen werkveld - maar weinig kaas konden maken van zaken daarbuiten.
Het bekende wanneer iemand iets begeert en niet weet hoe dat werkt, een vertoning al snel als bewijs zal overtuigen.

Het comprimeren van data dat immers niet stoffelijk is, zou zg alleen maar een kwestie zijn van een slim (verwijzings)algoritme waarmee elke film tot een geformuleerd - en ivm verkoopbaarheid, gecodeerd - getalletje kon worden samengeperst.
Sloot (1999rip) was een TV-technicus die besmet raakte met een beginnend computer enthousiasme, in de val liep van zijn eigen automagisch denken en andere daarin gelijkgestemden wist te overtuigen.
Menig persoon met een computer of ander hulpmiddel, raakt(e) overtuigd van de eigen krachten. Vooral heel leuk te zien bij kinderen die trots hun producties als prestaties gaan vertonen en ouders die dat gaan verkopen als nimmer geëvenaarde kwaliteit.
Moet destijds voor de wetenschappers op/in het Philips laboratorium in Eindhoven best frustrerend zijn geweest zijn om de (opper)baas Roel Pieper 'naar de mond te moeten spreken' zodat hun budget voor andere zaken niet te veel gehinderd werd.

Wat vaak niet goed begrepen was/wordt, is het begrip entropie (de mate van voorspelbare chaos) en onveranderlijke wetten van thermodynamica.
Iets - hier beeld en geluid - is wellicht te comprimeren maar eenmaal over een bepaalde grens, is vanuit die gereduceerde status zelf niet (meer) het oorspronkelijke origineel te herleiden.
Simpel voorbeeld is wanneer 2+3=5 is, degene die alleen het getal 5 ziet niet kan vertellen hoe, uit en met welke componenten dat getal is samengesteld. De beschrijving van uitkomst neemt meer ruimte dan de som zelf.
De Broncode is ook wel een vermakelijk boek om te lezen :Y
  vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:49:10 #62
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_210245264
Aks ik me niet vergis heeft die groep al eerder zo'n ontdekking geclaimd, en bleek er nadien niets van te kloppen;
are we infinite or am I alone
pi_210245607
quote:
14s.gif Op donderdag 10 augustus 2023 13:21 schreef Vallon het volgende:
Hoewel de heilige graal nog ver buiten bereik ligt, is het wel leuk om even in dit licht wat promotie voor donaties te zien van uitdagend onderzoek. Al vele jaren is men op zoek om van lood, goud te maken. Is het niet kernfusie, zijn wel snelleer dan het licht neutrino's of hier supergeleiding van een superisolator op kamertemperatuur.

Interessant is wel de theoretische onderbouwing waar het gedrag van verschillende elementaire deeltjes - waar stoffen mee zijn opgebouwd - elkaar onder invloed van bepaalde effecten, o.a. elektrisch (diagonaal, kruislings) kunnen opheffen. Wanneer dan de + en - invloed tot nul wordt gereduceerd, ontstaat een zg verliesvrij - super geleidend - medium.

Natuurlijk is het onderzoek wel nuttig, al was het maar dat materiaal onderzoek nuttig kan zijn voor het maken van bv minder energie verslindende halfgeleiders.
Zeggen dat LK-99 een supergeleider is, dat zelf slechter geleid dan koper; is een claim die - zo ja - anders gelezen moet worden. Voor een keramisch materiaal, is LK99 te zien als een supergeleidend omdat keramiek doorgaans juist uitstekend isoleert.
Klopt, isoleert goed. Ik heb hier een setje keramische trimschroevendraaiers voor het afstellen van gevoelige potmeters, etc. Ideaal (maar kwetsbaar).
pi_210245620
quote:
14s.gif Op donderdag 10 augustus 2023 14:17 schreef Vallon het volgende:

[..]

Het is een beetje hetzelfde verhaal als die "auto op water", terwijl als je goed kijkt het niet meer is dan een luchtgekoelde motor uit een oude Volkswagen. Nog een spannend verhaal erbij hoe de uitvinder vermoord zou zijn en daar is je samenzwering ;)
  vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:20:35 #65
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_210247106
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 08:49 schreef crystal_meth het volgende:
Aks ik me niet vergis heeft die groep al eerder zo'n ontdekking geclaimd, en bleek er nadien niets van te kloppen;
Als je maar genoeg beweringen doet, gaat er vanzelf wel iets kloppen.
  vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:46:18 #66
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_210248877
Er zijn toch al testen geweest door anderen die deze bevindingen niet kunnen repliceren dus het ziet er voorlopig niet goed uit dacht ik. Maar dat is op korte termijn, nog even geduld oefenen maar ik zou er mijn spaarcenten nog niet op inzetten.
  vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:56:05 #67
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_210251335

Thunderf00t zegt bullshit en niet een gamechanger.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_210251360
Dit bericht komt elk jaar wel eens keer langs.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Manager PR/Moderator woensdag 16 augustus 2023 @ 19:51:01 #69
269689 crew  Viv
pi_210308586
Artikel van vandaag:

quote:
LK-99 isn’t a superconductor — how science sleuths solved the mystery
Replications pieced together the puzzle of why the material displayed superconducting-like behaviours.

Researchers seem to have solved the puzzle of LK-99. Scientific detective work has unearthed evidence that the material is not a superconductor, and clarified its actual properties.

The conclusion dashes hopes that LK-99 — a compound of copper, lead, phosphorus and oxygen — marked the discovery of the first superconductor that works at room temperature and ambient pressure. Instead, studies have shown that impurities in the material — in particular, copper sulfide — were responsible for the sharp drops in electrical resistivity and partial levitation over a magnet, which looked similar to properties exhibited by superconductors.

“I think things are pretty decisively settled at this point,” says Inna Vishik, a condensed-matter experimentalist at the University of California, Davis.
https://www.nature.com/articles/d41586-023-02585-7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')