Zeker interessant. Ik geloof ook niet dat er ooit zo'n rush is geweest in de wetenschappelijke wereld die zo snel gaat. Het ene na het andere lab komt de afgelopen uren met de eerste (grove) resultaten. Overigens is er wel veel verschil tussen de eerste bevindingen. Sommige wetenschappers zeggen dat dit het niet is en dat het originele Koreaanse team fouten heeft gemaakt terwijl andere wetenschappers erg veelbelovende signalen zien.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:07 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Interessant! Ga ik volgen. Thanks!
Dat klopt. Op dit moment moeten er nog peer reviews komen dus het kan goed mogelijk zijn dat er een ander effect gaande is wat lijkt op het effect van een superconductor zonder dat het er 1 is.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:15 schreef Perox het volgende:
Zag een Youtube voorbij komen, het is pre-publicatie geloof ik dus wachten op peer review?
Maar toch het idee er achter was zeer interessant en de methode die werd gebruikt gaat uiteindelijk vele mogelijkheden opleveren zonder dat er rare-earths nodig zijn. ALS het waar is natuurlijk, wat ik wel hoop. Verhaal klinkt plausibel en de manier waarop men op de paper wil komen voor de Nobel prijs is ook wel een soort hint.
Effe de video opgesnord. Two Bit da Vinci altijd goed.
Dit leest als een advertentiequote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:41 schreef Misrer1972 het volgende:
Er zijn heel compacte mini computers te koop die weinig stroom verbruiken, maar die zijn ook veel lichter dan de laptops. Er zijn ook laptops die minder hitte gebruiken en verbruiken ook minder stroom, ligt veel aan een fabrikant wat ze er mee getest hebben. In ieder geval worden dingen veel kleiner, dat is ook gunstiger voor ruimtegebruik. Monitoren worden ook steeds platter en verbruiken ook minder stroom, hiermee heb je ook minder ruimte nodig afhankelijk van diameter en breedte van monitor zelf.
Niet echt hoor, is echt waar.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dit leest als een advertentie
quote:A Room-Temperature Superconductor? New Developments
This is by far the most believable shot at room-temperature-and-pressure superconductivity the world has seen so far, and the coming days and weeks are going to be extremely damned interesting.
Wel lezen hè?quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 23:28 schreef FordSierra het volgende:
Het is niet alleen kamertemperatuur, luchtdruk moet ook op zeeniveau zijn. Voor MRI-scanners bijvoorbeeld is niet alleen kamertemperatuur maar ook luchtdruk heel laag waardoor de magneten goed geleiden. Met alleen kamertemperatuur is het nog prijzig.
quote:. National Lab (LBNL) results support LK-99 as a room-temperature ambient-pressure superconductor.
Ook nog niet bevestigd.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 23:31 schreef FlippingCoin het volgende:
Dit kwam een aantal dagen terug al op yt langs, het is dus nog steeds niet ontkrachtigd?
Ik las dat er direct teams waren gestart om het te reproduceren om het zo mogelijk te onktrachtigen en dat dit vermoedeijke enkele dagen zou duren?quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 23:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ook nog niet bevestigd.
Meest interessante tot nu toe vind ik dat een aantal theoretici aan het materiaal hebben gerekend en dat er wel degelijk een theoretische basis lijkt te zijn voor de claims.
https://arxiv.org/pdf/2307.16040.pdf
https://arxiv.org/pdf/2307.16892.pdf
Ja veel groepen zijn nu druk bezig.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 23:54 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ik las dat er direct teams waren gestart om het te reproduceren om het zo mogelijk te onktrachtigen en dat dit vermoedeijke enkele dagen zou duren?
Het zou enorme invloed hebben als dit echt in de praktijk kan worden toegepast.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 23:57 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja veel groepen zijn nu druk bezig.
Nog een beetje in de 'too good to be true' fase wat mij betreft. Als we zoiets daadwerkelijk ontdekken en weten toe te passen dan is dat ronduit revolutionair te noemen.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 00:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het zou enorme invloed hebben als dit echt in de praktijk kan worden toegepast.
Maar begrijp ik nu goed dat het hele proces in de theoretische fase zit nog?
De theorie laat al wat onmogelijkheden zien in schaalbaarheid wat ik zo vlug las.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 00:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nog een beetje in de 'too good to be true' fase wat mij betreft. Als we zoiets daadwerkelijk ontdekken en weten toe te passen dan is dat ronduit revolutionair te noemen.
Yup, maar toch. Zelf als dit materiaal niet erg praktisch of schaalbaar is dan kunnen we met de kennis van dit materiaal wellicht eenzelfde truukje bedenken in een vergelijkbaar maar beter toepasbaar materiaal.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 00:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De theorie laat al wat onmogelijkheden zien in schaalbaarheid wat ik zo vlug las.
precies mijn eerste idee.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:31 schreef Ericr het volgende:
Als het maar niet de nieuwe Fleischmann en Pons is
Wetenschap is opwindend.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 01:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Afwachten inderdaad. Maar het feit dat zoveel wetenschappers/labs erop in springen is wel fascinerend.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |