abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 juli 2023 @ 20:59:24 #1
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_210099860
Theo Maassen (Oegstgeest, 1966) is de nieuwe presentator van het interviewprogramma VPRO Zomergasten. Maassen is cabaretier, acteur, presentator en regisseur. VPRO Zomergasten is van 23 juli tot en met 27 augustus 2023 elke zondagavond live te zien op NPO 2.

Sinds 1990 is Theo Maassen actief als grensverleggend cabaretier. In die hoedanigheid won hij meerdere festivals en prijzen, waaronder Cameretten en twee keer de Poelifinario. Als acteur vertolkte hij onder meer hoofdrollen in de speelfilms Minoes en TBS. In 2018 regisseerde hij zelf Billy. Voor de VPRO presenteerde hij eerder drie seizoenen lang 24 uur met… Vanaf 2020 maakt hij de podcast Ervaring voor beginners, een serie gesprekken met makers uit de culturele hoek over hun vak.

‘Ik ben blij en trots dat ik de nieuwe presentator van VPRO Zomergasten ben,’ vertelt Theo Maassen. ‘Ik kijk uit naar de zes ontmoetingen en de voorbereidingen daarop. Ik ben gefascineerd door de ontstaansgeschiedenis van iemands talent. Hoe heeft iemand zich ontwikkeld? Wat waren de obstakels? Is het talent, een kwestie van geluk, of pure monomanie het geheime ingrediënt dat maakt dat deze mensen zover komen? En wat heeft het iemand uiteindelijk gebracht?

'De gasten zijn mensen die per definitie excelleren in hun vak. Ik wil me laven aan de kennis en wijsheid die ze in de loop der jaren hebben vergaard. Ik wil ze proberen te begrijpen en een intermediair zijn tussen de gast in kwestie en de tv-kijker, zodat we ons gezamenlijk kunnen verwonderen over de onuitputtelijk fascinerende wereld waarin wij leven.’

VPRO-hoofdredacteur Sarah Sylbing: ‘We zijn verheugd met de keuze van Theo Maassen als presentator van VPRO Zomergasten. Wij zochten naar een gesprekspartner met veel eigen inbreng, nieuwsgierigheid en improvisatietalent. Maassen staat bekend als cabaretier die de controverse niet schuwt, maar het waren de uitzonderlijke gesprekken met kunstenaars voor zijn eigen podcast waardoor hij in het vizier kwam als opvolger van Janine Abbring.

https://www.vpro.nl/progr(...)omergasten-2023.html

https://www.vpro.nl/progr(...)leveringen/2023.html

[ Bericht 6% gewijzigd door golfer op 30-07-2023 21:11:54 ]
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 30 juli 2023 @ 21:00:44 #2
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_210099871
Hoyte van Hoytema is een van de meest gevraagde cinematografen in de hedendaagse film. Hij was verantwoordelijk voor de cinematografie van Her van Spike Jonze, horrorfilm Nope van Jordan Peele en de James Bond-film Spectre van Sam Mendes. Het bekendst is hij als 'de rechterhand' van Christopher Nolan. Samen maakten ze de blockbusters Interstellar, Tenet en Dunkirk. Voor deze laatste film ontving Van Hoytema een Oscarnominatie, de eerste ooit voor een Nederlandse cameraman. Op 20 juli komt zijn nieuwste samenwerking met Nolan uit in de bioscopen: Oppenheimer, een film over de theoretisch natuurkundige die de eerste atoombom ontwikkelde.

Hoyte van Hoytema werd geboren in Zwitserland maar verhuisde op jonge leeftijd met zijn Nederlandse ouders naar Dinteloord in Brabant. Na tweemaal te zijn afgewezen voor de Nederlandse filmacademie ging hij op 20-jarige leeftijd studeren aan de Polish National Film School in Lódz, de prestigieuze filmschool van Polanski, Wajda en Kieslowski. Polen, het land van zijn opa, een jood die in de Tweede Wereldoorlog in Nederland terechtkwam, trok hem altijd al. In Lódz werd hij in traditionele stijl opgeleid tot cinematograaf en maakte vrienden voor het leven, maar omdat zijn handen jeukten om aan het werk te gaan, stopte hij vroegtijdig. Na een onzekere periode vond hij uiteindelijk een plek als trainee van de befaamde cameraman Robby Müller. De twee bleven tot aan Müllers dood bevriend.

Ook na zijn tijd met Muller ging het Van Hoytema niet van een leien dakje, hij kwam nergens aan het werk en vertrok gedesillusioneerd voor een tweede maal uit Nederland. Ditmaal naar Noorwegen en Zweden, waar het tij keerde en hij doorbrak met zijn cinematografie voor de artistieke vampierfilm van Tomas Alfredson Let The Right One In (2008). Zijn opmerkelijk beheerste en gevoelige filmtaal viel op en niet lang erna werd hij gevraagd door David O'Russel voor The Fighter, met Mark Wahlberg en Christian Bale, die genomineerd werd voor zeven Oscars. Sindsdien staan de grootste sterren ter wereld voor de lens van deze 'Hollandse meester', waaronder Matt Damon, Amy Adams, Anne Hathaway en Daniel Craig.

Christopher Nolan staat er als regisseur om bekend dat hij zijn megaprojecten zonder CGI visual effects wil realiseren. Dit stelt Van Hoytema geregeld voor ingewikkelde technische uitdagingen. Maar voor alles bedenkt Van Hoytema een ingenieuze oplossing. Zo ontwikkelde hij handheld IMAX-camera's en bouwde camera's die klein genoeg waren om in Spitfire-cockpits te passen en filmde daarmee de meest spectaculaire ruimtereizen en gevechtsscènes.

Toch staat Van Hoytema vooral bekend om de manier waarop hij de grootst opgezette films een ongekende intimiteit mee weet te geven. De toekomst in Spike Jonze's futuristische Her is niet onheilspellend, maar juist zacht, en het ruimtevaart-epos Interstellar werd voor zijn lens een intiem familiedrama.

Van Hoytema over zijn vak: 'Ik ben nooit zozeer geïnteresseerd geweest in het puur technologische of esthetische aspect van mijn vak, maar meer in de psychologische en filosofische kant ervan. En een van de meest inspirerende dingen voor mij is altijd geweest om samen te werken met een regisseur. Ik houd erg van het idee dat mijn beroep een soort accommoderende kunst is.'

Hoyte van Hoytema woont met zijn Zweedse vrouw en dochter in Los Angeles en Stockholm.

Zijn keuzefilm: For all Mankind

[ Bericht 73% gewijzigd door golfer op 30-07-2023 21:27:30 ]
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_210099923
_O-
pi_210099943
Sven Nykvist en Andrei Tarkovsky.
Dit was een stel hoor.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  Moderator / Redactie Sport zondag 30 juli 2023 @ 21:24:15 #5
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_210100177
Regie. Meer lichtvariatie van het decor graag.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  zondag 30 juli 2023 @ 21:24:47 #6
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_210100186
Ik vind het jammer dat de film van Tarkovsky niet de keuzefilm is.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 30 juli 2023 @ 21:26:15 #7
-1 #ANONIEM
Geverifieerd.
pi_210100204
Even tussenvraag: Zou Arib er volgende week om kunnen lachen als Theo de Johan Cruijff Schaal bij zich heeft?
Yea, she's on crack.
pi_210100213
quote:
6s.gif Op zondag 30 juli 2023 21:24 schreef borisz het volgende:
Regie. Meer lichtvariatie van het decor graag.
o|O
pi_210100218
Hoyte spreekt aangenaam, een zeldzaamheid tegenwoordig op tv.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 30 juli 2023 @ 21:31:13 #10
155387 Martinello
Pretty, Pretty, Pretty Good
pi_210100281
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 21:27 schreef Claudia_x het volgende:
Hoyte spreekt aangenaam, een zeldzaamheid tegenwoordig op tv.
Doet me wat denken aan de manier van praten van Sinan Can.
Just remember, it’s not a lie if you believe it.
  zondag 30 juli 2023 @ 21:36:04 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_210100353
Als je de cast van Heavens Gate bekijkt zie je inderdaad hele bekende acteursnamen.
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 30 juli 2023 @ 21:38:26 #12
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_210100391
Pief, paf, poef. :+
Poef.....gone! ©golfer
pi_210100423
Ik ben inmiddels wel op de hoogte van het bestaan van de Johnson county war waar de film over gaat. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 30 juli 2023 @ 21:41:47 #14
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_210100444
Hoyte met zijn " er zit punk in "

Hoezo, wat, waar is er punk aan?
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 30 juli 2023 @ 21:44:06 #15
389345 IkFok
jij fokt. wij fokken.
pi_210100478
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2023 21:41 schreef golfer het volgende:
Hoyte met zijn " er zit punk in "

Hoezo, wat, waar is er punk aan?
Dat heeft die vanavond al 3 keer eerder gezegd bij verschillende fragmenten
  zondag 30 juli 2023 @ 21:45:30 #16
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_210100500
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 21:44 schreef IkFok het volgende:

Dat heeft die vanavond al 3 keer eerder gezegd bij verschillende fragmenten
Daarom ook mijn vraag.
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 30 juli 2023 @ 21:46:34 #17
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_210100522
Punk in zijn lijf. 4e keer dus. :+
Poef.....gone! ©golfer
pi_210100526
Denk dat ie doelt op een zeker nonconformisme.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 30 juli 2023 @ 21:51:16 #19
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_210100591
Ik moet nog wel wennen aan de camera posities dat je Theo of de gast van achteren/zijkant bekijkt. En de ander dus redelijk van voren. Levert een apart beeld op.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_210100627
Deze openings-scene was echt gaaf gemaakt ^O^
  zondag 30 juli 2023 @ 21:53:34 #21
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_210100640
Wat een geweldige one-take, deze scène. _O_
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 30 juli 2023 @ 21:54:36 #22
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_210100658
Ongelofelijk dat one-shot van die Athena-film. Je gaat met die camera in en uit een rijdende auto. Hoe dan?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_210100686
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 21:46 schreef Monolith het volgende:
Denk dat ie doelt op een zeker nonconformisme.
Het voelt op de een of andere manier tamelijk misplaatst bij Tarkovsky en MiamiVice
anonieme razernist
pi_210100696
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2023 21:51 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Ik moet nog wel wennen aan de camera posities dat je Theo of de gast van achteren/zijkant bekijkt. En de ander dus redelijk van voren. Levert een apart beeld op.
Zeker als de gast even gaat verzitten. Heb al drie keer gedacht dat 'ie er klaar mee was en op zou staan.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_210100698
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 21:54 schreef thedeedster het volgende:
Ongelofelijk dat one-shot van die Athena-film. Je gaat met die camera in en uit een rijdende auto. Hoe dan?
Ook nooit begrepen, maar op een gegeven moment moet je het toch opknippen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')