quote:Grote brand op vrachtschip boven Ameland, schip dreigt te zinken
Een vrachtschip is boven Ameland in de Noordzee in grote problemen gekomen nadat er brand was uitgebroken aan boord. Het schip, de Fremantle Highway, was onderweg vanuit Bremerhaven in Duitsland naar Port Said in Egypte, met aan boord zo'n 3000 auto's.
Boven Ameland brak er brand uit. Vermoedelijk ontstond het vuur in een elektrische auto, zegt een woordvoerder van de kustwacht. Daarna sloegen de vlammen om zich heen. Vanwege het gevaar aan boord, werd er besloten geen brandweerlieden meer in te zetten om de brand op het schip te blussen.
Er waren bij het uitbreken van de brand 23 mensen aan boord. Het is onduidelijk hoe zij eraan toe zijn. Er is medische hulp ingeschakeld. De KNRM heeft twee reddingsboten naar het schip gestuurd vanuit Ameland en Schiermonnikoog.
Door de hevigheid van de brand sprong een aantal opvarenden gecontroleerd van boord, waarna ze uit water werden gehaald. Volgens de kustwacht ligt het schip inmiddels schuin in het water. Er wordt alles aan gedaan om het schip te koelen en niet te laten zinken. "Maar we houden rekening met alle scenario's", zegt de woordvoerder.
Het schip heeft geen voortstuwing meer.
https://nos.nl/artikel/24(...)hip-dreigt-te-zinken
Positief dat ze aan boord kunnen, en het schip niet dreigt te zinken.quote:Rijkswaterstaat en bergingsbedrijven zijn begonnen met de voorbereidingen om het vrachtschip Fremantle Highway te verslepen. Het vaartuig wordt verder naar het oosten gesleept, naar een locatie op 16 kilometer ten noorden van Schiermonnikoog, meldt Rijkswaterstaat.
De verwachting is dat deze operatie tussen de twaalf en veertien uur gaat duren. Wanneer het verslepen precies begint, hangt af van de rook die nog altijd vrijkomt door de brand op het schip en de weersomstandigheden.
Rijkswaterstaat benadrukt in een persbericht dat het schip stabiel ligt. Het is nog intact, ook onder de waterlijn, en het schip helt niet over, luidt het. "Er worden geen directe gevolgen voor de Waddeneilanden en zijn bewoners en natuur verwacht", meldt Rijkswaterstaat over de operatie.
Waar de Fremantle uiteindelijk naartoe wordt gebracht is nog onduidelijk. De nieuwe plek is tijdelijk, later moet het naar een haven worden gebracht.
Eerder op de dag gingen bergers aan boord van het schip om een vaste sleepverbinding te maken, waardoor het beter kan worden
Brandend schip waarschijnlijk dit weekend verder naar het oosten versleept
Rijkswaterstaat en bergingsbedrijven zijn begonnen met de voorbereidingen om het vrachtschip Fremantle Highway te verslepen. Het vaartuig wordt verder naar het oosten gesleept, naar een locatie op 16 kilometer ten noorden van Schiermonnikoog, meldt Rijkswaterstaat.
De verwachting is dat deze operatie tussen de twaalf en veertien uur gaat duren. Wanneer het verslepen precies begint, hangt af van de rook die nog altijd vrijkomt door de brand op het schip en de weersomstandigheden.
Rijkswaterstaat benadrukt in een persbericht dat het schip stabiel ligt. Het is nog intact, ook onder de waterlijn, en het schip helt niet over, luidt het. "Er worden geen directe gevolgen voor de Waddeneilanden en zijn bewoners en natuur verwacht", meldt Rijkswaterstaat over de operatie.
Waar de Fremantle uiteindelijk naartoe wordt gebracht is nog onduidelijk. De nieuwe plek is tijdelijk, later moet het naar een haven worden gebracht.
Eerder op de dag gingen bergers aan boord van het schip om een vaste sleepverbinding te maken, waardoor het beter kan worden verplaatst.
De brand op het vrachtschip ontstond dinsdag ten noorden van Ameland. Een deel van de 23 bemanningsleden is geëvacueerd, een ander deel sprong overboord en werd opgepikt door schepen die te hulp schoten. Een van de bemanningsleden kwam om het leven. Tot gisteren werd de Fremantle Highway doorlopend gekoeld, maar inmiddels gebeurt dat niet meer om te voorkomen dat er te veel water aan boord komt en de stabiliteit van het schip in gevaar komt.
Bron; https://nos.nl/artikel/24(...)het-oosten-versleept
Op zee heb ik twee keer brand meegemaakt en twee keer een gaslekkage. Een warmgelopen V-snaar, een frequentieregelaar, een slecht geïnstalleerde hogedruk-tubing bij de putmeting en een lekkage in het fuelgas-systeem lage druk gelukkig.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 07:06 schreef VEM2012 het volgende:
Al iets over de oorzaak bekend? Ik las ergens dat de brand niet zou zijn ontstaan in het compartiment waar de elektrische auto’s stonden. Zou ook niet de eerste keer zijn dat een elektrische auto de zwarte piet krijgt in de pers en achteraf zonder aandacht blijkt dat het gewoon een stinkbak was.
is geen berging nog, ze slepen de boot naar een hoekje bij schiermonnikoog waar hij geen gevaar kan opleveren mocht ie toch nog omvallen of zinkenquote:
Mensen aan boord?quote:Op zaterdag 29 juli 2023 11:54 schreef Jaroon het volgende:
Wat raar dat er nog mensen aan boord zijn
Ze komen uit de stad van de Vliegende Hollander.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 11:54 schreef Jaroon het volgende:
Schreef ik al op andere plek. Wat raar dat er nog mensen aan boord zijn. Daar hoorde je niets over.
https://www.omroepzeeland(...)brandend-vrachtschipquote:Medewerkers van bergingsbedrijf Multraship uit Terneuzen zijn aan boord geweest van het brandende vrachtschip Fremantle Highway bij Terschelling. Samen met SMIT Salvage hebben ze een sleepverbinding gemaakt. Tot dusver was er alleen een noodverbinding tussen sleepboten en het vrachtschip.
Nee. Dacht ik ook. Er zijn/waren tot deze ochtend in elk geval mensen aan boord. Er waren mensen die sprongen (40 meter) en dat werd afgeraden.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 11:55 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Mensen aan boord?
Alleen toch even om sleepverbinding te maken?
nou 30 meter , maar dan nog is het een flat van 10 verdiepingen en dan is het water net zo hard als een stoepquote:Op zaterdag 29 juli 2023 14:24 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Nee. Dacht ik ook. Er zijn/waren tot deze ochtend in elk geval mensen aan boord. Er waren mensen die sprongen (40 meter) en dat werd afgeraden.
Zeer zwaar gewond idd. Maar waar komen die mensen nu ineens vandaan?quote:Op zaterdag 29 juli 2023 14:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou 30 meter , maar dan nog is het een flat van 10 verdiepingen en dan is het water net zo hard als een stoep
Het water doet dan niets meer
die mensen waren op sterven na dood
uit terneuzen geloof ikquote:Op zaterdag 29 juli 2023 14:40 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Zeer zwaar gewond idd. Maar waar komen die mensen nu ineens vandaan?
quote:bergingsbedrijf Multraship uit Terneuzen
En de reactie brandende batterijen op water is? Waarschijnlijk een ontploffing. Maar apart versturen is een idee.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 16:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wat klets jij nu , ,is niet de eerste keer dat een boot met autos vergaat , deze zinkt niet dat scheelt al
ze moeten de electrisch autos met een aparte boot verzenden of in een apart containerdeel van de boot die men in nood vol met water kan zetten
Zoiets zal wel worden, ben wel benieuwd in welke auto het begonnen is
Denk de BMWquote:Op zaterdag 29 juli 2023 16:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wat klets jij nu , ,is niet de eerste keer dat een boot met autos vergaat , deze zinkt niet dat scheelt al
ze moeten de electrisch autos met een aparte boot verzenden of in een apart containerdeel van de boot die men in nood vol met water kan zetten
Zoiets zal wel worden, ben wel benieuwd in welke auto het begonnen is
Ja tuurlijk , of in een aparte delen met 50 autos, die in nood vol gezet kunnen worden met water, zo iets zal t wel wordenquote:Op zaterdag 29 juli 2023 23:12 schreef Jaroon het volgende:
[..]
En de reactie brandende batterijen op water is? Waarschijnlijk een ontploffing. Maar apart versturen is een idee.
Bron https://nos.nl/artikel/24(...)t-mogelijk-door-windquote:Het is nu niet mogelijk om het vrachtschip bij de Waddeneilanden, de Fremantle Highway, te verslepen. Bij de huidige zuidwestenwind zou de sleepboot tijdens het verplaatsen volgens Rijkswaterstaat continu in de rook liggen.
"Dan is dat niet zonder risico's en de veiligheid en de gezondheid van de bemanning staat altijd voorop", schrijft Rijkswaterstaat in een liveblog. Ook de komende dagen komt de wind uit het zuidwesten. Daardoor duurt het vermoedelijk nog enkele dagen voordat de operatie van start kan gaan.
Wel is er vandaag een tweede noodsleepverbinding aangelegd bij de achterzijde van het vrachtschip, dat nu ten noorden van Terschelling ligt. Het plan is dat het schip wordt versleept naar een veiligere, tijdelijke locatie, zo'n 16 kilometer ten noorden van Schiermonnikoog.
Het vaartuig ligt dan op grotere afstand van het scheepvaartverkeer. Ook is het dan beter beschut als het weer verslechtert. De operatie gaat waarschijnlijk zo'n 12 tot 14 uur duren.
Het moment van verplaatsen is volgens Rijkswaterstaat onder meer afhankelijk van de rookontwikkeling, de weersverwachtingen, het getij en de stroming.
Zodra de operatie van start gaat, wordt de stabiliteit van het schip "continu gemonitord", schrijft minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer. Verder zal het oliebestrijdingsschip Arca worden ingezet en de Kustwacht zal de scheepvaart begeleiden.
Volgens Harbers gaat het om "een uitdagende opgave". Toch worden er "geen directe gevolgen voor de Waddeneilanden, haar bewoners en de natuur verwacht". De burgemeester van Schiermonnikoog zegt op Twitter "vinger aan de pols" en "ons hart vast" te houden.
Als de Fremantle Highway op de nieuwe, tijdelijke locatie ligt, is het de bedoeling dat het schip daarna naar een "nader te bepalen haven" wordt versleept, schrijft Harbers. Dat is pas mogelijk als de situatie aan boord van het schip dat toelaat.
Waarom gebruiken ze de Nordic niet? Die was er eerder deze week ook bij.quote:Op zondag 30 juli 2023 08:45 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Bron https://nos.nl/artikel/24(...)t-mogelijk-door-wind
Gaat nog even duren dat verslepen vrees ik. En ondertussen brand het door
quote:Die Nordic ist für den Betrieb in zündfähiger oder gesundheitsgefährdender Atmosphäre, beispielsweise nach einer Tankerhavarie, vorbereitet. In einem solchen Fall werden der komplette Aufbau sowie der Maschinenraum gasdicht verschlossen. Eine Seewasserkühlung der Abgasanlage reduziert die Abgastemperatur auf Werte unter 135 °C, wodurch sich die Motorleistung auf etwa 4.000 kW reduziert. Flammsperren verhindern, dass die Außenluft durch die Motoren entzündet werden kann. Darüber hinaus werden die Motoren beim Ansaugen von zündfähigen Gasen so überwacht und geregelt, dass ein Überdrehen verhindert und die Motorleistung in Abhängigkeit von der Temperatur in den Ansaugschächten reduziert wird.[10][11]
Stand 2015 ist die Nordic der weltweit einzige Schlepper mit einer außenluftunabhängigen Atemluftversorgung
Als ze die gebruiken zal ook de bemanning van de Nordic in de rook staan.quote:Op zondag 30 juli 2023 09:17 schreef Hyperdude het volgende:
Waarom gebruiken ze de Nordic niet? Die was er eerder deze week ook bij.
Ding ligt nu stil iets boven Norderney, das een halve dag stomen.
Niet helemaal. Die Nordic kan in een gas- of rookwolk varen. Alle ventilatie van buiten wordt dan afgesloten.quote:Op zondag 30 juli 2023 16:17 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Als ze die gebruiken zal ook de bemanning van de Nordic in de rook staan.
De rook is het probleem. Niet het slepen ansich.
nee het omdonderen tijdens het slepen is het probleem , hij hangt nu al scheef door al dat bluswaterquote:Op zondag 30 juli 2023 16:17 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Als ze die gebruiken zal ook de bemanning van de Nordic in de rook staan.
De rook is het probleem. Niet het slepen ansich.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |