abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 28 juli 2023 @ 23:27:16 #1
490410 Dr8gonOfLife
#VaccinatieschadeAwareness
pi_210076012
Oprechte vraag.

Waarom doen mensen aan self harm/automutilatie? Mentale problemen? Aandacht?
16x geboosterd 💉, Xe/Xem, MSM, BLM 👨🏿, D66 stemmer, Vegan, XR, klimaatverandering, 3 mondkapjes dragen 😷 trotse transactivist 🏳️‍⚧️. Wokisme is de nieuwe toekomst. 💕
pi_210076076
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 23:36 schreef Dr8gonOfLife het volgende:

[..]
Maar goed, daar gaat het topic niet over. Het gaat over snijden en dat soort dingen.
Mentale problemen? Dat is je vraag?
Nee, ik denk dat ze opeens zo een jeuk hebben dat ze een mesje pakken en zichzelf gaan snijden. Daarom.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lenny77 op 30-07-2023 22:05:34 ]
  vrijdag 28 juli 2023 @ 23:40:03 #3
490410 Dr8gonOfLife
pi_210076085
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 23:38 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Mentale problemen? Dat is je vraag?
Nee, ik denk dat ze opeens zo een jeuk hebben dat ze een mesje pakken en zichzelf gaan snijden. Daarom.
Ik vraag mij af wat de onderliggende gedachte is van mensen om zichzelf te verminken.
16x geboosterd 💉, Xe/Xem, MSM, BLM 👨🏿, D66 stemmer, Vegan, XR, klimaatverandering, 3 mondkapjes dragen 😷 trotse transactivist 🏳️‍⚧️. Wokisme is de nieuwe toekomst. 💕
  vrijdag 28 juli 2023 @ 23:42:01 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210076096
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 23:40 schreef Dr8gonOfLife het volgende:

[..]
Ik vraag mij af wat de onderliggende gedachte is van mensen om zichzelf te verminken.
Ja, daar gaat vast een heel rationeel proces aan vooraf.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 28 juli 2023 @ 23:43:30 #5
134630 aeque
Zijne draequeligheid
pi_210076107
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 23:40 schreef Dr8gonOfLife het volgende:

[..]
Er zijn meerdere redenen.

https://wijzijnmind.nl/ps(...)ken-zelfbeschadiging
Op dinsdag 22 oktober 2024 17:23 schreef maily het volgende:
Aquequelequ :B
  zaterdag 29 juli 2023 @ 00:11:33 #6
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_210076294
Daar zijn meerdere redenen voor, al zou ik niet zeggen dat aandacht er een van is.
Mensen die ik ken die zichzelf beschadigden kampten met serieuze mentale problemen.
Op zich is er online genoeg uitleg over, maar ik denk dat het moeilijk te bevatten is als je er zelf niet veel mee te maken hebt.
pi_210077058
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 23:27 schreef Dr8gonOfLife het volgende:

Waarom doen mensen aan self harm/automutilatie? Mentale problemen? Aandacht?
De redenen die ik heb gehoord lopen uiteen van "om iets te voelen" naar "hekel aan zichzelf".
Google is your friend, abuse your friends
pi_210077253
quote:
11s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 07:06 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
De redenen die ik heb gehoord lopen uiteen van "om iets te voelen" naar "hekel aan zichzelf".
Of dan voel ik me beter :’(
pi_210077383
De beschrijving dat "de fysieke pijn een afleiding kan zijn van de ondraaglijke mentale pijn" heb ik wel eens gehoord.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
  Moderator zaterdag 29 juli 2023 @ 10:58:58 #11
441859 crew  Lenny77
pi_210078536
quote:
17s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 08:29 schreef Speedfight het volgende:
De beschrijving dat "de fysieke pijn een afleiding kan zijn van de ondraaglijke mentale pijn" heb ik wel eens gehoord.
Je bent me voor :)

Niet echt hetzelfde maar mensen die erge jeuk hebben (bv bij eczeem) krabben ook alles kapot omdat de pijn minder erg is dan de jeuk. 'Helaas' gaat het dan genezen en jeukt het nog erger, krabben ze weer alles open en zit je in een vicieuze cirkel.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator zaterdag 29 juli 2023 @ 10:59:51 #12
441859 crew  Lenny77
pi_210078540
Maar aandacht denk ik wel als laatste reden. Ze verstoppen het en doen het op plaatsten waar het niet snel zichtbaar zal zijn voor een ander.
  Moderator zaterdag 29 juli 2023 @ 11:20:10 #13
225562 crew  Speedfight
pi_210078690
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 10:59 schreef Lenny77 het volgende:
Maar aandacht denk ik wel als laatste reden. Ze verstoppen het en doen het op plaatsten waar het niet snel zichtbaar zal zijn voor een ander.
Eens. En zelfs als t voor aandacht is, is het wel een teken dat ze om hulp vragen.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
  Moderator zaterdag 29 juli 2023 @ 11:21:21 #14
441859 crew  Lenny77
pi_210078698
quote:
17s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 11:20 schreef Speedfight het volgende:

[..]
Eens. En zelfs als t voor aandacht is, is het wel een teken dat ze om hulp vragen.
Idd, niet zo van: kijk mij eens lekker stoerrr en edgy zijn. Niemand zal snel in zijn eigen huid snijden voor de ooeeehs en aaahhss
pi_210078711
quote:
17s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 08:29 schreef Speedfight het volgende:
Volgens mij klopt dit als een bus.
Misschien ook voor het stukje hulpvraag te kunnen beantwoorden.
Wil je hulp krijg je dat niet altijd heel snel of makkelijk in Nederland. Ga je jezelf verwonden vergroot dat mogelijk de kans (in gedachten van deze mensen).
pi_210079247
Je was toch zon top zelfonderzoekert. Genoeg te vinden over dit onderwerp.

Al blijft het bij jouw afwachten wat de echte reden voor dit topic is...
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_210079447
Als iemand bijvoorbeeld opgroeit met het idee dat als hij zijn boosheid toont hij een slecht persoon is, wat hem wordt aangeleerd door ouders die hun eigen frustraties op hem projecteren en hem daarmee mishandelen.

Er zijn dan continu aanleidingen waarbij de persoon onrecht wordt aangedaan. Bij een gezondere emotieregulatie zou hij dus door zijn boosheid voor zichzelf opkomen. Echter hem is aangeleerd dat als hij dat doet hij een slecht persoon is. En tijdens de jeugd zijn mensen afhankelijk van hun ouders of verzorgers: er komt dan dus ook nog de angst bij dat als hij het waagt te laten merken dat hij boos is, zijn ouders hem aan zijn lot overlaten of nog veel erger gaan mishandelen.

Die boosheid gaat niet weg. Door het onrecht wat hem wordt aangedaan, bouwt de stress zich op. Het lichaam en onderbewustzijn wil van die stress af en geeft aan het bewustzijn door dat al die opgekropte spanning moet worden ontladen. Echter de persoon is daar zo vervreemd van geraakt dat hij daar geen uiting meer aan kan geven zoals de meeste mensen dat doen. Het opmerken van die woede bevestigt ook meteen weer de geconditioneerde overtuiging dat die persoon slecht is.

Het gevolg is dat het gedrag om uiting te kunnen geven aan de woede zelfdestructief wordt.

Als er wordt beweerd: "Mensen die zichzelf snijden, zijn uit op aandacht!" Ergens is dat ook zo, want mensen hebben het als sociale wezens ook nodig om aandacht van elkaar te ontvangen (en geven). Dat er zo'n negatieve associatie gekoppeld is aan aandacht vragen, heeft vooral te maken door angst om door die persoon belazerd te worden. Een beetje hetzelfde idee dat iemand zich eenzaam voelt en daarom gaat verzinnen dat hij een ernstige ziekte heeft.

Mensen die aan automutilatie doen, hebben van zichzelf vaak het idee dat ze zich aanstellen. Dat staat ook weer in verband met de reden waarom die automutilatie is ontstaan. Die overtuigingen zijn heel diep in de persoonlijkheidsontwikkeling geramd, daarom is het voor mensen die het doen ook zo moeilijk om dit gedrag af te leren. Het voelt voor hen in het begin heel onwennig om uiting te geven aan hun emoties op een manier zoals de meeste mensen dat doen.

Gelukkig kan je het wel afleren. En een dermatoloog kan achteraf ook de littekens behandelen, waardoor ze een stuk minder zichtbaar worden.
pi_210081715
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 11:23 schreef Ponsai het volgende:

[..]
Volgens mij klopt dit als een bus.
Misschien ook voor het stukje hulpvraag te kunnen beantwoorden.
Wil je hulp krijg je dat niet altijd heel snel of makkelijk in Nederland. Ga je jezelf verwonden vergroot dat mogelijk de kans (in gedachten van deze mensen).
Waarom zouden mensen die al hulp hebben, zichzelf dan nog verwonden?

Zijn er hier ook mensen die het uit eigen ervaring weten of is het alleen maar "ik denk dat" en "volgens mij".

Ik heb wel eigen ervaring en het was absoluut niet om aandacht. Want ik wilde juist dat niemand het zag.
Wat wel?
- boosheid (misschien dekt "woede" de lading beter) naar mezelf
- onmacht
- ontladen van spanning

En ik wist dat het geen goede manier is en toch deed ik het. De fysieke pijn leidde me af.
Gelukkig nooit zo diep gedaan dat je het nu nog ziet. Maar ik ken mensen bij wie het jaren later nog steeds zichtbaar is. En ik ben in therapiegroepen ook wel mensen tegen gekomen bij wie ik me afvroeg of het niet deels wel een aandachtsdingetje was.
Dus ik denk dat de reden niet voor iedereen gelijk is.
Fake it till you make it...
pi_210082017
Ik heb een kloon aangemaakt om hier een reactie te plaatsen. Zelfs voor op Fok, waar ik al jaren meepost, is de schaamte te groot om onder mijn eigen account te posten.
Vroeger een periode veel geautomutileerd, toen therapie gevolgd en daarna waren mijn psychische klachten en andere factoren in mijn leven zoveel verbeterd dat de behoefte er minder was.
Toch is het nooit helemaal beter geworden en doe ik het nog steeds bijna maandelijks.

Ik kan niet zeggen dat ik nou zo'n lastig leven heb gehad of veel heb meegemaakt, maar ik heb gewoon nooit geleerd om met emoties om te gaan en soms wordt me dat gewoon teveel en is zelfbeschadiging een copingmechanisme.
Ik heb dan geen andere manier om met de emoties om te gaan.
In real life zijn er een paar mensen die weten dat ik dit vroeger heb gedaan. Deze mensen, afgezien van mijn partner, hebben daar niet goed op gereageerd (geen hulp geboden, alleen veroordeeld) en nu weet niemand dat ik het nog steeds doe.
Hoewel ik er zeker niet trots op ben is dit wel deel van mijn leven, en een stuk wat mij helpt als alles mij teveel wordt.

Dit is voor andere mensen niet te begrijpen en dan is het altijd makkelijker om het te veroordelen dan om sympathie te voelen. Hoe vaak ik wel niet lees dat het een schreeuw om aandacht is, terwijl ik dit niet eens durf te delen met mijn partner :N
pi_210084881
Omdat fysieke pijn beter te handelen is dan mentale pijn. Hoe groter de mentale pijn, hoe ernstiger de self harm. Het is denk ik gewoon afleiding. Even je hoofd naar wat anders.

Kan me er goed ook wel wat bij voorstellen eerlijk gezegd.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_210085346
Ik wil straks wel even serieus antwoorden als dit topic nog open is en normaal loopt :P
Twiddel
pi_210085382
Ik heb het ook wel eens gedaan omdat lichamelijke pijn minder erg is dan emotionele pijn, maar het is erg lang geleden dat ik dat gedaan heb
  Moderator zaterdag 29 juli 2023 @ 21:35:12 #23
441859 crew  Lenny77
pi_210087714
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 18:53 schreef summer2bird het volgende:
Ik wil straks wel even serieus antwoorden als dit topic nog open is en normaal loopt :P
Ik ben er ook nog he :*
  zondag 30 juli 2023 @ 18:40:21 #24
490410 Dr8gonOfLife
pi_210098222
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 18:23 schreef Discombobulate het volgende:
Omdat fysieke pijn beter te handelen is dan mentale pijn. Hoe groter de mentale pijn, hoe ernstiger de self harm. Het is denk ik gewoon afleiding. Even je hoofd naar wat anders.

Kan me er goed ook wel wat bij voorstellen eerlijk gezegd.
Dus te vergelijken met jezelf lamzuipen o.i.d?
  zondag 30 juli 2023 @ 18:42:04 #25
490410 Dr8gonOfLife
pi_210098235
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 12:06 schreef MatthijsDJ het volgende:
Je was toch zon top zelfonderzoekert. Genoeg te vinden over dit onderwerp.

Al blijft het bij jouw afwachten wat de echte reden voor dit topic is...
Er zijn veel tegensprekende bronnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')