abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211406308
Leuk, dat er interesse in de olijfolie is. Ik ga er nog even op broeden ;) .

De eieren liggen op het uitkom rooster, we hopen dat het werkt, er is altijd een risico met eieren op laten sturen.

Ik heb er een camera opgezet die op beweging af gaat en elk uur een foto neemt.

Verder met isoleren, platen inlijmen

Het smeltapparaat om de rondjes eruit te branden.

Die gaten worden weer gevuld met het stuk wat er uit is gebrand om de plug er in te meppen.

Binnen liggen de platen waar de gaten alvast in zijn gemaakt, als de platen op de muur zitten komen er op de overgangen tussen de platen ook nog gaten en pluggen.

Onze kachel is geleverd! Een dag eerder. Er zijn dus bedrijven in Portugal die wel op tijd en zelfs vroeger leveren. Aardige werknemer genaamd Bruno heeft alles geregeld, keurig telefoontje dat de chauffeur weg reed. De kachel staat voor de deur, nu moet ie nog naar binnen.

Foto van de spullen voor de kachel, we hebben overigens de lelijkste schoorsteen die je voor kunt stellen, zal vandaag eens foto's nemen. Maar wel de beste voor de wind die wij hebben.

En Ronya is nog steeds een hele blije mieuw.

We zijn de omheining van het terrein aan het vernieuwen, alle oude palen (de vorige eigenaar gebruikte palen van hout van eigen terrein) worden verzaagd tot brandhout. Dit zijn de palen die losstaan, oftewel de aansluiting op de grond is doorgerot, je kan zo'n paal met 1 vinger breken.

Voor het zagen gebruiken we een elektrische kettingzaag omdat de benzine zager nogal wat verbruikt. Elektriciteit kost ons geen geld (meer).

[ Bericht 3% gewijzigd door Managarm op 24-11-2023 09:11:03 ]
pi_211416652
Ik snap die interesse in olijfolie wel:Stijgende olijfolieprijs blijft een probleem in de Spaanse en Italiaanse keuken https://www.nu.nl/economie/6290974/stijgende-olijfolieprijs-blijft-een-probleem-in-de-spaanse-en-italiaanse-keuken.html
pi_211419422
Onze kippen komen uit het ei:

pi_211420731
Olijfolie :9
pi_211421443
Kip :9

Leuk oO< oO< oO<
pi_211422365
Kipjens O+
Spoilers!
pi_211422390
Wat een beestenboel wordt het daar! Kuikentjes 🐥 🐥
pi_211436406
De uitgekomen kuikens zitten in hun nieuwe huis.

Ronya komt altijd ons bewaken als we in de moestuin bezig zijn

pi_211483701
De zijmuur van de keuken is klaar voor het renovliesbehang.

De Portugezen die ons hielpen met het schoonmaken van het terrein komen niet meer terug, budget op en er waren wat extra bomen omgezaagd die niet afgesproken waren.

Overigens zijn er maar drie van de zestien eieren uitgekomen, magere score, maar niet getreurd. Ik ga straks nog even de eieren bekijken en zien of er ontwikkeling is geweest. Hopelijk zijn het niet drie haantjes :) .

[ Bericht 34% gewijzigd door Managarm op 01-12-2023 11:07:28 ]
pi_211495911
Het kattenluik

Onze houtkachel, maakt water warm dat naar het buffervat gaat. Daarvoor liggen er al twee twintig millimeter buizen met isolatie in het beton.

Wat snoeihout verbranden, al het bruikbare hout is er al af gehaald. Eik composteert echt voor geen meter, dus de fik erin. Ik kan het ook niet in mijn chipper duwen, te hard.

Uitzicht

Ed in actie

Doro komt even naar het met zand bedekte vuur kijken

pi_211503496
Blije tjieps

pi_211569839
Ezels hebben een pad dat precies langs het hek loopt. Het gaas stond trouwens netjes straks, 400 kilo ezel doet echt wonderen met je mooie hek.

Eerste muur van het kantoor

Tweede laag voor de kachelbasis, toen ik vanmorgen met de volgende stap verder ging bleek er een steen los te zitten. Dus met beton en draadeinden de stenen aan elkaar gezet.

Keukenmuur verder klaar, we wilden eerst het renovlies behang gaan proberen, maar het is beter om als eerste de plinten erop te zetten. We zagen een vloertegel doormidden en dat wordt dan de plint (hopelijk). Als we eerst behangen en je morst dan tegellijm op het behang ga je echt vloeken.

Mijn verzameling cactussen en vetplanten wordt groter

[ Bericht 3% gewijzigd door Managarm op 10-12-2023 13:39:15 ]
pi_211572562
Ik kwam gisteren GFRC (Glass Fiber Reinforced Concrete) beton tegen versterkt met glasvezel, daardoor kan je een dunnere laag beton maken dan normaal. Ideaal voor bijvoorbeeld onze vensterbanken (of het keukenblad).

Meer informatie op https://www.highdesignholland.nl/

De zaak die onze keuken zou leveren kwam met een prijs voor onze binnendeuren die nogal hoog was, 800 euro per deur. Dat vond ik behoorlijk duur dus ik heb ze vriendelijk bedankt. Omdat de deuren na inmeten iets groter waren werd de originele offerte met 30% verhoogd.

Dat betekent dus dat we een Ikea keuken gaan krijgen, ik ben wel een beetje klaar met dit soort bedrijven. Alleen nu nog op zoek naar andere deurtjes, of toch maar de zwarte Ikea deurtjes met nerf.

Ik vond deze wel mooi: https://www.koakdesign.co(...)rm-naturel-eiken-300

We hebben nog negen maanden. dus echt haast zit er nog niet achter.
  zondag 10 december 2023 @ 10:35:25 #289
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_211572968
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 09:38 schreef Managarm het volgende:
Ik kwam gisteren GFRC (Glass Fiber Reinforced Concrete) beton tegen versterkt met glasvezel, daardoor kan je een dunnere laag beton maken dan normaal. Ideaal voor bijvoorbeeld onze vensterbanken (of het keukenblad).

Meer informatie op https://www.highdesignholland.nl/

De zaak die onze keuken zou leveren kwam met een prijs voor onze binnendeuren die nogal hoog was, 800 euro per deur. Dat vond ik behoorlijk duur dus ik heb ze vriendelijk bedankt. Omdat de deuren na inmeten iets groter waren werd de originele offerte met 30% verhoogd.

Dat betekent dus dat we een Ikea keuken gaan krijgen, ik ben wel een beetje klaar met dit soort bedrijven. Alleen nu nog op zoek naar andere deurtjes, of toch maar de zwarte Ikea deurtjes met nerf.

Ik vond deze wel mooi: https://www.koakdesign.co(...)rm-naturel-eiken-300

We hebben nog negen maanden. dus echt haast zit er nog niet achter.
De link voor het beton heb ik even opgeslagen voor onze buiten projecten 🥰

Bedrijven die prijzen zo enorm aanpassen zijn echt heel vervelend.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zondag 10 december 2023 @ 11:09:38 #290
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211573206
Hmm, dit topic was verdwenen uit mijn actieve topics. Mooie updates weer! En mooi spul idd.
Resistance is futile.
pi_211648859
Van de week wat basislaag voor het stuken opgezet, en de profielen gezet daarvoor. Ook de basis voor de cv-houtkachel is aan gewerkt, de bekisting is klaar.

Bekisting wordt nog ingesmeerd met olijfolie voor het storten, OSB is niet het meest geschikte materiaal maar dat hadden we nog liggen.

We waren helemaal klaar om te storten toen ik me bedacht dat je eigenlijk vuurvast cement nodig hebt daarvoor, dus op vrijdag naar Castelo Branco geweest om dat te halen (samen met profielen voor het stuken, wit cement voor de vensterbanken).

Gelijk maar even een broodjes kebab gegeten als lunch, ze hadden iets veranderd aan de saus en het vlees want we vonden het allebei niet echt lekker, normaal gesproken krijg je de neiging om een tweede te bestellen (niet dat je dat op kan want die broodjes zijn echt groot).

Bij onze bouwmarkt zagen we een mooie trap staan, die kunnen ze echter niet leveren want ooit een keer neergezet door leverancier en het liep niet, wel e-mailadres van leverancier gekregen.

Kipjes worden groter, ze zijn nu 3 weken oud.

Het was vandaag gierendag blijkbaar, op meerdere plekke zagen we ze vliegen.

pi_211650345
Leuke manier van verhalen posten: een mix van bouwen, beesten en boodschappen.

De kipjes 😎
  zondag 17 december 2023 @ 20:00:30 #293
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211650616
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2023 19:28 schreef AnneX het volgende:
Leuke manier van verhalen posten: een mix van bouwen, beesten en boodschappen.

De kipjes 😎
Jaaa, leest heerlijk weg! Niet alleen het bouwen maar gewoon zo'n leventje in Portugal. Het is volgens mij best hard werken maar toch veel relaxter dan in NL.
Resistance is futile.
pi_211653976
Jaja, 'gieren-foto's', je post ze gewoon om de strak blauwe lucht te laten zien! Ik was al bijna vergeten hoe dat eruit ziet hier in Engeland!

Trouwens, wat betreft die gieren. Aan de hand van gps-data van gieren kun je bijna de grens tussen Spanje en Portugal uittekenen, ze trekken zelden de grens over. Een goed voorbeeld hoe je kunt zien hoe beleid invloed heeft op dieren.

https://bigthink.com/strange-maps/why-do-vultures-care-about-the-spanish-portuguese-border/

pi_211655057
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 22:59 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Jaja, 'gieren-foto's', je post ze gewoon om de strak blauwe lucht te laten zien! Ik was al bijna vergeten hoe dat eruit ziet hier in Engeland!

Trouwens, wat betreft die gieren. Aan de hand van gps-data van gieren kun je bijna de grens tussen Spanje en Portugal uittekenen, ze trekken zelden de grens over. Oh, ik lees net de link pas, maar ja, het is wel heel erg duidelijk. Wij zien ze een paar keer per jaar, de laatste tijd vaker overigens. Dat is de tweede keer in een week.

https://bigthink.com/strange-maps/why-do-vultures-care-about-the-spanish-portuguese-border/

[ afbeelding ]
Ja, dat over de grens heen gaan heeft een groot deel met regelgeving te maken. In Spanje mogen ze de karkassen van dood vee niet opruimen, daar zijn de gieren voor. Oh ik lees net je link pas, maar ja heel erg duidelijk. Dit is de tweede week dat we ze zien dus we houden hoop. En ja, het was heerlijk werken gisteren.

Alhoewel je voor 8:00 niet naar buiten wilt, het vriest nu wel in de morgen. Om 10:00 is het dan weer 15 graden, hoogste temperatuur gisteren was rond de 20 graden.

We hebben het hekwerk vernieuwd, alles wat er zat was oud en er stond een paar vierkante meter braam op een stuk, je ziet het als je tussen de boompjes door kijkt. Bruut aangevallen met de bosmaaier, ik heb een opzetstuk voor mata (ik denk dat het vertaald als struiken), dat verpulvert echt alles.

[ Bericht 3% gewijzigd door Managarm op 18-12-2023 07:58:20 ]
pi_211658472

Klaar om te stuken

Spellchecker maandag 18 december 2023 @ 14:25:09 #297
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_211658510
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2023 14:25 schreef maily het volgende:
Nog veel blad aan de bomen bij jullie!
Steeneiken, kurkeiken, citrus en dennenbomen blijven groen en dat is 95% van de bomen in de omgeving (en Eucualyptus, ook groenblijvend).

[ Bericht 3% gewijzigd door Managarm op 18-12-2023 14:46:29 ]
pi_211668928
Ondertussen vallen in het huurhuis de tegels van de muur (met lichte hulp van een sloophamer)

Nieuw speeltje, paar bokken, ideaal als werktafel

Gast slaapkamer stuken

pi_211673695
Meters maken!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')