superniger | woensdag 26 juli 2023 @ 04:52 |
Grote brand op vrachtschip boven Ameland, schip dreigt te zinken Een vrachtschip is boven Ameland in de Noordzee in grote problemen gekomen nadat er brand was uitgebroken aan boord. Het schip, de Fremantle Highway, was onderweg vanuit Bremerhaven in Duitsland naar Port Said in Egypte, met aan boord zo'n 3000 auto's. Boven Ameland brak er brand uit. Vermoedelijk ontstond het vuur in een elektrische auto, zegt een woordvoerder van de kustwacht. Daarna sloegen de vlammen om zich heen. Vanwege het gevaar aan boord, werd er besloten geen brandweerlieden meer in te zetten om de brand op het schip te blussen. Er waren bij het uitbreken van de brand 23 mensen aan boord. Het is onduidelijk hoe zij eraan toe zijn. Er is medische hulp ingeschakeld. De KNRM heeft twee reddingsboten naar het schip gestuurd vanuit Ameland en Schiermonnikoog. Door de hevigheid van de brand sprong een aantal opvarenden gecontroleerd van boord, waarna ze uit water werden gehaald. Volgens de kustwacht ligt het schip inmiddels schuin in het water. Er wordt alles aan gedaan om het schip te koelen en niet te laten zinken. "Maar we houden rekening met alle scenario's", zegt de woordvoerder. Het schip heeft geen voortstuwing meer. https://nos.nl/artikel/24(...)hip-dreigt-te-zinken Blub. | |
#ANONIEM | woensdag 26 juli 2023 @ 05:08 |
Electrische auto's ![]() Lekker gezond ook al die accus in de zee. | |
myShizzle | woensdag 26 juli 2023 @ 05:59 |
Godverdomme | |
MichaelScott | woensdag 26 juli 2023 @ 06:15 |
Dat gaat gevolgen hebben voor de verzekering. Zou me niet verbazen als er binnenkort geen elektrische auto's meer per schip vervoerd mogen worden. | |
Metalfrost | woensdag 26 juli 2023 @ 06:50 |
![]() bron: NOS bron: https://www.balticshipping.com/vessel/imo/9667344 Dat is een flinkerd. | |
Het_Bokje | woensdag 26 juli 2023 @ 06:57 |
3000 auto's naar de donder ![]() (en ik me maar goed voelen dat ik voor plastic tasjes mag betalen in de Supermarkt, zodat 'het milieu' weer goed wordt ![]() | |
Starhopper | woensdag 26 juli 2023 @ 07:07 |
Lelijke boot ![]() | |
Toine51 | woensdag 26 juli 2023 @ 07:09 |
3000 Golfjes?![]() | |
ESF1Gamer | woensdag 26 juli 2023 @ 07:10 |
https://www.omropfryslan.(...)skip-boppe-it-amelan Ook al een dode gevallen | |
Metalfrost | woensdag 26 juli 2023 @ 07:14 |
Vertaling: Het Panamese schip vervoert zo'n 3000 auto's, waarvan ongeveer 25 elektrische. Volgens Omrop Frysln zijn het er 'maar' 25. | |
Jed1Gam | woensdag 26 juli 2023 @ 07:19 |
Electrich ![]() | |
tesssssssss | woensdag 26 juli 2023 @ 07:22 |
Het vermoeden is dat de brand is uitgebroken in een elektrische auto", aldus de Kustwacht. | |
asco | woensdag 26 juli 2023 @ 07:22 |
Ja, en nu? Naar goed Hollands gebruik dan maar de E-auto's verbieden? Oh nee, dat gaat niet, want ze moeten het klimaat gaan redden volgens onze alwetende beleidsbepalers. ![]() ![]() | |
Het_Bokje | woensdag 26 juli 2023 @ 07:32 |
Er liggen nu ook ~3000 ICE auto's op de bodem van de zee die geen CO2-uitstoot meer gaan hebben. Dat is ook winst. ![]() ![]() | |
tesssssssss | woensdag 26 juli 2023 @ 07:34 |
Ik zou ook even nakijken hoe dat kan, dat die electrische auto zo in brand vliegt. (als dat waar mocht zijn) | |
ESF1Gamer | woensdag 26 juli 2023 @ 07:35 |
25, zie artikel omropfryslan | |
ESF1Gamer | woensdag 26 juli 2023 @ 07:37 |
Al kapotte accu. Zou daar niet nog een check op moeten zitten als de auto al in elkaar is gezet? | |
Het_Bokje | woensdag 26 juli 2023 @ 07:44 |
25 wat? ![]() En voorlopig ligt er nog niets op de bodem van de zee. (gelukkig) | |
ESF1Gamer | woensdag 26 juli 2023 @ 07:45 |
Iemand beweert 3000 elektrische auto's, maar het zijn er 25 ![]() | |
Het_Bokje | woensdag 26 juli 2023 @ 07:45 |
wie dan? | |
Centenbak | woensdag 26 juli 2023 @ 08:04 |
Elektrische auto's waren toch zo goed voor het milieu? Kan me niet voorstellen dat een schip met 3000 auto's in zee droppen zo milieubewust is. En dat allemaal door 1 elektrische auto. Stel je voor dat ze dat allemaal doen? Dan is een gewone verbrandingsmotor nog helemaal zo slecht nog niet. Hopelijk komt er snel een verbod op het aandrijven van auto's mbv elektromotoren, hier gaat het milieu aan kapot! | |
Starhopper | woensdag 26 juli 2023 @ 08:16 |
Oohja want auto's die rijden op benzine kunnen niet in de fik vliegen ![]() | |
Gunner | woensdag 26 juli 2023 @ 08:18 |
Wel weer des Foks om zo'n bericht aan te grijpen om je jaloezie richting EV te etaleren hoor. de tandjes. jullie stellen echt nooit teleur. [ Bericht 7% gewijzigd door Gunner op 26-07-2023 08:34:30 ] | |
Raw85 | woensdag 26 juli 2023 @ 08:19 |
Laten we alle zorgmedewerkers ook afschaffen omdat er weleens een kwaadaardige arts tussen zit | |
VEM2012 | woensdag 26 juli 2023 @ 08:24 |
De kans dat een elektrische auto in de hens vliegt is veel kleiner dan een auto met verbrandingsmotor. Dus maar eens even afwachten wat er mis is gegaan. | |
Ponsai | woensdag 26 juli 2023 @ 08:30 |
Flink schip. Hoe springt daar een deel van de bemanning eigenlijk gecontroleerd / veilig vanaf? Is toch een behoorlijke hoogte | |
TheFreshPrince | woensdag 26 juli 2023 @ 08:41 |
Dat valt wel wat mee. In de zee zit van nature al 1,8mg lithium per liter zeewater en met 1.332.000.000.000.000.000.000 liter zeewater is dat best interessant. Ze willen in de toekomst zelfs lithium gaan winnen uit zeewater, als daar een rendabele methode voor gevonden kan worden. En voor de rest zitten er vooral metalen in een accu, zoals koper, nikkel, aluminium, klein beetje kobalt (wat bijvoorbeeld ook in koeienmest zit en op die manier in het water terecht komt). | |
TheFreshPrince | woensdag 26 juli 2023 @ 08:44 |
Ik weet niet of het nieuwe auto's waren. Ze gingen naar Egypte lees ik, dus dat zou ook een schip met exportauto's kunnen zijn. | |
TheFreshPrince | woensdag 26 juli 2023 @ 08:44 |
Weet niet, horen die dingen geen reddingsbootjes te hebben met een mechanisme om die veilig in het water te laten zakken? | |
KaheemSaid | woensdag 26 juli 2023 @ 08:46 |
2975 auto’s op fossiele brandstof minder, zo’n stookolie verstokend schip minder, deze potentile CO2 besparing hadden die auto’s anders nooit gehaald! | |
Starhopper | woensdag 26 juli 2023 @ 08:47 |
Op het achterschip zie je ook een spleet waar de stuurman waarschijnlijk vanaf gesprongen is.De anderen zullen wel eea gebroken hebben bij het neerkomen. ![]() | |
Ponsai | woensdag 26 juli 2023 @ 08:48 |
Juist. Ze hebben denk ik wel van die overlevingspakken aan boord, maar die zijn volgens mij niet geschikt om veilig te springen. Wel om even in water te kunnen dobberen | |
Hyperdude | woensdag 26 juli 2023 @ 08:48 |
30 km uit de kust en nog geen beelden? | |
TheFreshPrince | woensdag 26 juli 2023 @ 08:53 |
| |
Het_Bokje | woensdag 26 juli 2023 @ 08:54 |
Probleem is: ls het fout gaat bij een EV.... dan gaat het ook goed fout. Het is gewoon niet te blussen. | |
TheFreshPrince | woensdag 26 juli 2023 @ 08:56 |
Dat is wel correct. Ik denk dat er op dat vlak wel met meer compartimenten en betere blusmethoden (om omliggende overtuigen koel te houden) gewerkt moet gaan worden op die RoRo schepen. Aan de andere kant worden er nu jaarlijks miljoenen EV's en accu's verscheept en het is niet alsof er dagelijks een schip zinkt. | |
Het_Bokje | woensdag 26 juli 2023 @ 08:57 |
Juist op RoRo schepen lijkt me compartimentatie een lastig ding.... (overal drempels in t ruim ![]() Qua aantallen/statistieken.... ja, dan valt alles mee | |
Starhopper | woensdag 26 juli 2023 @ 08:58 |
Zou een benzineauto makkelijker te blussen zijn op zo'n schip? Ik denk het niet, de ruimtes worden al snel te heet en dat maakt het lastig om te gaan blussen. Als het fout gaat op zo'n schip, dan gaat het ook goed fout. | |
TheFreshPrince | woensdag 26 juli 2023 @ 08:58 |
Ja, daarom juist. Het is heel efficint ingedeeld maar als er brand is in een auto, dan gaat ook alles in vlammen op omdat, tegen de tijd dat je het opmerkt, de brand al te ver verspreid is. Brand bestrijden in een afgesloten ruimte is gewoon lastig en gevaarlijk. Naja, daar komt het wel op neer. Als er 10x per jaar een schip met auto's zou uitbranden zou het vervoer al aangepast zijn. | |
Het_Bokje | woensdag 26 juli 2023 @ 09:00 |
Ja, maar een Benzine-auto-brand is met de juiste blusmiddelen echt wel tijdig te blussen. Een EV niet echt. (de brandweer moet op land niet voor niets containers/bakken met water laten aanrukken omdat ze steeds weer in de fik vliegen als de vlammen weg zijn) | |
Starhopper | woensdag 26 juli 2023 @ 09:04 |
Als je er water op blijft sproeien blijft de brand gecontroleerd. De brand was al heel snel uit de klauwen gelopen of ze hebben niet de juiste blusmiddelen. | |
Centenbak | woensdag 26 juli 2023 @ 09:05 |
Er komt gewoon een nieuw schip natuurlijk, en er worden 2975 extra auto's geproduceerd. | |
Basp1 | woensdag 26 juli 2023 @ 09:05 |
Daarom hebben tunnel branden ook altijd zo'n goede afloop omdat dit gebeurde met brandstofautos. Het is weer bizar dat hier een kustwacht medewerker die niet eens op het schip geweest is een vermoeden dat de brand in een electrische auto is uitgebroken heeft uitgesproken. Mijn kustwacht medewerkers petje op. Ik vermoed dat er een ontevreden medewerker het heeft aangestoken. ![]() | |
Starhopper | woensdag 26 juli 2023 @ 09:07 |
Ja! Een false flag van een klimaatveranderingsontkenner om EV's in een kwaad daglicht te zetten. | |
TheFreshPrince | woensdag 26 juli 2023 @ 09:08 |
Maar je kan het wel gecontroleerd laten uitbranden en omliggende auto's beschermen met de juiste blusmiddelen zodat de brand niet overslaat (en dat kan een vooraf aangelegde blusinstallatie zijn zodat je de ruimte niet in hoeft). Ik vermoed dat de blusmiddelen niet heel indrukwekkend zijn. | |
Frutsel | woensdag 26 juli 2023 @ 09:17 |
Hyperdude | woensdag 26 juli 2023 @ 09:21 |
![]() Uit RTL bericht hierboven. Beetje scheef en goeie fik. ![]() | |
nixxx | woensdag 26 juli 2023 @ 09:25 |
Zal met zeewater geblust worden.. en elektrische auto’s zijn natuurlijk niet ontworpen om in een hele lading zout water te staan/besproeid te worden. Dan kan je denk ik nog meer kortsluiting veroorzaken waardoor er nog meer elektrische auto’s de fik in gaan. | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 09:27 |
Hier wordt een liveblog bijgehouden: https://www.rtlnieuws.nl/(...)stwacht-knrm-redding Gelukkig waren de stuurlui van Fok! er al vroeg bij om alles in goede banen te leiden zie ik.
[ Bericht 8% gewijzigd door Tengano op 26-07-2023 09:36:06 ] | |
Zorro | woensdag 26 juli 2023 @ 09:29 |
Boven Ameland? Ja wat is het nou, een boot of een vliegtuuuug? | |
Het_Bokje | woensdag 26 juli 2023 @ 09:35 |
De Vliegende Hollander? | |
michaelmoore | woensdag 26 juli 2023 @ 09:47 |
een vliegend schip met 3000 electrische autos aan boord, zal er eentje bij zijn met een slechte accu nu weet je waarom men een hekel heeft aan accus en batterijen in de lading kennelijk is dat met auto s geen probleem nog | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 09:48 |
Foto's van Urker sensatie vissers:![]()
| |
Hyperdude | woensdag 26 juli 2023 @ 09:50 |
Heeft Raymond van Barneveld een nieuwe baan? ![]() | |
bleiblei | woensdag 26 juli 2023 @ 09:52 |
Lees de volgende keer ff voordat je op ctrl s ramt ![]() | |
bleiblei | woensdag 26 juli 2023 @ 09:53 |
Sow ja ![]() Ze kunnen ook een beetje moeite doen om dat ding te raken ![]() | |
TheFreshPrince | woensdag 26 juli 2023 @ 09:54 |
Een schip met 3.000 auto's aan boord, waarvan ongeveer 25 EV's. | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 09:55 |
Op RTL nieuws zeiden ze dat ze volgens mij even stopten met blussen omdat al dat water wel eens zou kunnen zorgen dat dat schip dan instabiel wordt, kapseist en uiteindelijk op de bodem van de Waddenzee voor anker gaat. Het fikkie is dan wel uit, maar ja die zeehontjes zijn daar wss niet blei mee. Schip is ook helemaal afgeladen denk ik. | |
Rodgrod | woensdag 26 juli 2023 @ 09:57 |
Ze hebben geluk dat het nabij Ameland gebeurde en niet zomaar ergens in de middle nowhere. | |
Hyperdude | woensdag 26 juli 2023 @ 09:59 |
Waarom zou dat ding in de Waddenzee zinken? ![]() | |
michaelmoore | woensdag 26 juli 2023 @ 10:01 |
omdat ie daar is denk ik | |
Hyperdude | woensdag 26 juli 2023 @ 10:01 |
Hier krijg je een beetje de indruk van de afmetingen. | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 10:10 |
Ik weet het niet, maar dat ding is zo gruwelijk groot dat hij ook niet meer te bergen is af hij naar de bodem gaat. Dit zijn ongeveer de mogelijkheden die ik zie. • Gewoon uit laten fikken en daarna wegslepen. Drijft hij dan nog, als hij uitgefikt is? Hoe lang kan dat gaan duren? • Blussen met het risico dat hij zinkt. • Wegslepen en ergens anders laten affikken of afzinken. Hoe schadelijk zou dat eigenlijk zijn als dat schip daar zinkt? Het is gelukkig geen olietanker. | |
TheFreshPrince | woensdag 26 juli 2023 @ 10:12 |
Je denkt dat de Waddenzee ten noorden van Ameland ligt n dat er vrachtschepen in de Waddenzee kunnen varen? | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 10:13 |
Aha, ik snap hem ![]() Foutje van mij idd ![]() | |
PzKpfw | woensdag 26 juli 2023 @ 10:16 |
Blussen ze nu de zee? | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 10:17 |
Nee joh, ze proberen het water rond die boot koel te houden. | |
nils7 | woensdag 26 juli 2023 @ 10:24 |
Als het geen EV is zie je het nieuws nooit een rectificatie plaatsen | |
Hyperdude | woensdag 26 juli 2023 @ 10:27 |
Denk wel dat ze 'm uit dat verkeersscheidingstelsel willen wegslepen als ie gaat zinken. Hij ligt nu in de middenberm. Bij wijze van spreken. Die paarse balk op de kaart: https://webapp.navionics.com/#boating@8&key=y%7CteIw~pa%40. Ongeveer 2 zeemijl (=3,5-4km.) breed. Geen idee wat de kans op zinken is. [ Bericht 1% gewijzigd door Hyperdude op 26-07-2023 10:33:12 ] | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 10:38 |
Volgens mij kun je ook geen sleepkabels meer aan zo'n schip aanbrengen als het in de fik staat. En als je met sleepboten dat ding ergens naartoe zou willen duwen kom je wel heel erg dichtbij. Lijkt me best link zo dichtbij dat vuur, en zeker als dat schip instabiel is. Als ik me niet vergis heeft @bleiblei verstand van dat soort dingen. | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 10:42 |
Uit de Telegraaf. Er staat trouwens een klein filmpje bij. https://www.telegraaf.nl/(...)ighway-boven-ameland Als ik het goed lees is het een Panamees schip ![]() Mooi kort en bondig, puntsgewijs verslag van de Telegraaf ![]() | |
nixxx | woensdag 26 juli 2023 @ 10:45 |
Alles valt te bergen als je maar wilt. De Kursk is vanaf veel grotere diepte geborgen en de Thialf van Heerema tilt complete olie platform topsides op. Pioneering Spirit is er denk ik ook groot genoeg voor. Onder water in behapbare stukken snijden als het moet en gaan met die banaan. https://en.m.wikipedia.org/wiki/SSCV_Thialf https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pioneering_Spirit | |
Hyperdude | woensdag 26 juli 2023 @ 10:46 |
RTL schrijft dat ze met de Hunter het ding op zijn plaats houden incl. plaatje. Hunter ligt altijd in West-Terschelling. Achtergelaten door de Amerikanen in 1945 ofzo, dacht ik. ![]() ![]() ![]() https://www.rtlnieuws.nl/(...)stwacht-knrm-redding | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 10:47 |
Oh, gelukkig ![]()
| |
Gunner | woensdag 26 juli 2023 @ 10:51 |
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/2571/ Niet volgens deze gegevens. Bouwjaar 1972 | |
Dusthor92 | woensdag 26 juli 2023 @ 10:56 |
Dit. ![]() (Vind ik als tevreden brandstofverbruiker) | |
Hyperdude | woensdag 26 juli 2023 @ 10:56 |
Bedoelde een "oud ding", vandaar ook ![]() | |
Gunner | woensdag 26 juli 2023 @ 10:57 |
En ik was benieuwd of het echt zo was ![]() | |
Dusthor92 | woensdag 26 juli 2023 @ 10:58 |
Niet laten zakken, maar vallen. Is zo’n oranje Z-pil waar je je als een achtbaan in vergrendeld. Kan 10 rondjes om zn as draaien, maar komt altijd weer met de bovenkant boven water. Zit ook een reddingsvlot inclusief life support bij. | |
Dusthor92 | woensdag 26 juli 2023 @ 11:01 |
Ik had exact hetzelfde gedaan ![]() | |
Dusthor92 | woensdag 26 juli 2023 @ 11:02 |
Dit dan weer wel | |
Dusthor92 | woensdag 26 juli 2023 @ 11:04 |
Is inderdaad een machtig groot ding. Valt al snel op als je er rondloopt. Er ligt nog een groter joekel, maar dat is geen duwert volgens mij | |
Hyperdude | woensdag 26 juli 2023 @ 11:12 |
Duitsers hebben Nordic gestuurd. Die is ook gearriveerd. 80 meter. https://de.wikipedia.org/wiki/Nordic_(Schiff,_2011) | |
Dusthor92 | woensdag 26 juli 2023 @ 11:19 |
![]() | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 11:28 |
Kan volgens mij niet lang meer duren voordat we horen wat ze nou gaan doen/voor welk scenario ze gaan kiezen. | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 11:36 |
Hyperdude | woensdag 26 juli 2023 @ 11:39 |
![]() "Pap, ik moet overgeven." ![]() | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 11:42 |
| |
Frozen-assassin | woensdag 26 juli 2023 @ 11:48 |
Sensatiezucht ![]() | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 11:48 |
Vliegtuigjes die foto's willen maken wellicht en uploaden. | |
Frozen-assassin | woensdag 26 juli 2023 @ 11:50 |
![]() Lekker geilen op sensatie. | |
Drass | woensdag 26 juli 2023 @ 11:51 |
Hamvraag, welk merk veroorzaakte dit brandje en kunnen we alle schade op verhalen. Greenpeace zal ook alvast de trossen los gooien. | |
suijkerbuijk | woensdag 26 juli 2023 @ 11:56 |
Je kan een electrische wagen niet blussen. Alleen onder dompelen of onder zand begraven. Dit heeft met de accu samenstelling te maken. De accu van een electrische wagen maak namelijk eigen zuurstof tijdens de verbranding. Dat heeft mee te maken hoe die accu is gebouwd. Blussen zorgt alleen voor dat de rest van de cellen niet oververhit raken en ontploffen. Alleen LiFePO4 accu ontploffen niet en verbranden niet Probleem is dat deze accu uit bakken staan . En de anderen accu uit pasta bestaat. Gelukkig komen steeds meer wagens met LiFePO4 . Zelfs fietsen en brommers | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 12:02 |
Expert over blussen scheepsbrand: 'Het schip in gaan, is zelfmoord' Kop van Premium artikel uit de Telegraaf. ![]() | |
RAVW | woensdag 26 juli 2023 @ 12:07 |
Waarom trekken ze dat ding niet naar het ondiepe , dat is altijd beter dan het te laten afzinken | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 12:10 |
Ze zijn bezig met een plan te maken, een strategie te kiezen hoe ze dit gaan handelen. Dus wat jij noemt is ook een mogelijkheid. Maar bij al die opties zitten nadelen en risico's, dus het blijft een lastige afweging. Maar op enig moment moeten ze ergens voor kiezen en er voor gaan. En dat moet tussen nu en iets van vijf uur vanmiddag toch wel bekend worden lijkt mij. | |
Starhopper | woensdag 26 juli 2023 @ 12:10 |
Wat snap je niet aan dikgedrukt? Ik zeg nergens dat ze het kunnen blussen.
| |
#ANONIEM | woensdag 26 juli 2023 @ 12:12 |
De kabel die er nu aan vast zit is te zwak om te kunnen slepen. Die zit er nu alleen aan om hem op positie te houden. En om een sterkere kabel eraan te koppelen zullen ze aan boord moeten, wat nu nog te gevaarlijk is. [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 26-07-2023 12:13:06 ] | |
Zorro | woensdag 26 juli 2023 @ 12:15 |
Die brandweerboten moeten nog examen doen? | |
bleiblei | woensdag 26 juli 2023 @ 12:16 |
Neuh, ik ben maar gewoon internet-expert ![]() | |
suijkerbuijk | woensdag 26 juli 2023 @ 12:16 |
Je kan het niet onder controle houden Als de wagen niet kan blussen De boel blijft branden simpel. Alleen van de dek afgooien in het water als enige oplossing. | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 12:17 |
Plan van aanpak Ik zou zelf denken dat je niet eerder moet blussen dan dat iig die lithiumbrandjes zijn uitgefikt. Die lithiumbrandjes trekken zich geen reet aan van dat zeewater en je bent dat schip dan onnodig aan het verzadigen met zeewater waarmee je het risico op afzinken vergroot. The best outcome is toch wel dat dat ding iig blijft drijven en je een enorme bergingsoperatie (en kosten) vermijdt. Dus af laten fikken (onder omstandigheden die je wellicht nog kunt beinvloeden) zodat hij blijft drijven lijkt mij de beste optie. * Tengano scheepsbrandexpert | |
RAVW | woensdag 26 juli 2023 @ 12:17 |
je hoeft niet te slepen dat ding kun je ook duwen naar een zandbank. Zo iets moet toch wel te regelen zijn omdat ding even naar een hooggelegen stuk te duwen https://www.ankerbeer.nl/projecten/duwboten/duwboot-impala | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 12:26 |
Brandt het onder water ook gewoon door net als met Natrium? | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 12:31 |
Dat lijkt me wel een kritisch punt inderdaad. Je wilt dat ding drijvend houden zodat hij na de brand weg te slepen is. Maar als hij dreigt te zinken moet je dat ding wel op tijd ergens naartoe duwen zodat hij daar niet in die vaarroute afzinkt. En dat wegduwen zal wel de nodige tijd kosten, maar wanneer kun je goed zien dat een schip een uur later gaat zinken? Lijkt me best lastig. Misschien moeten ze hem dan toch alvast maar een beetje naar de zijkant duwen. | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 12:36 |
Wss een plaatje dat door zo'n privevliegtuigje aan de Telegraaf is verkocht. Het is blijkbaar belangrijk om even te melden dat er wss geen Nederlanderse verwanten aan boord waren. https://www.telegraaf.nl/(...)nning-brandend-schip ![]() Dit is dan wel weer gunstig ![]()
| |
Kriegel | woensdag 26 juli 2023 @ 12:38 |
Is het toch nog een verbrandingsmotor geworden! | |
Basp1 | woensdag 26 juli 2023 @ 12:42 |
Teveel de klepel van de klok tegen je hoofd gekregen? We zien hier toch duidelijk aan de thermische beelden dat die branddeken werkt. Vanaf heden elke electrische auto aan boord dan maar preventief met een brand deken bedekken. ![]() | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 12:44 |
Een grote thermische deken dus over die boot heengooien dan. | |
Ponsai | woensdag 26 juli 2023 @ 12:49 |
Waarom zouden ze die niet gebruikt hebben met zijn allen? Door de paniek? Het lijkt me nogal wat om van deze hoogte het water in te springen, in de donkere zee. Het bemanningslid wat is overleden is verkeerd gevallen tijdens de sprong? | |
Basp1 | woensdag 26 juli 2023 @ 12:52 |
Bij de meeste branden is het idd een kwestie van zuurstof afsluiten. Een branddeken van formaat schip zal wel niet aanwezig zijn. ![]() | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 12:53 |
Nee, geen paniek lijkt mij. Er was contact onderling blijkbaar en ook met de Kuswacht. Misschien lag die boot op een plek die niet te bereiken was agv het vuur. Dat zou wel zuur zijn trouwens; waar heb je zo'n ding anders voor. En dan hebben ze idd geluk gehad dat ze zo relatief dicht bij de wal zaten; op dat ene bemanningslid na dan. | |
Hyperdude | woensdag 26 juli 2023 @ 12:57 |
Hunter(LV) lijkt echt superklein tov. die sleepreuzen. Die Duitsers kunnen beter mikken. ![]() | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 13:02 |
| |
RAVW | woensdag 26 juli 2023 @ 13:07 |
Met die Zeeslepers er naast lijkt die boot die in brand staat ook niet zo groot meer :-) | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 13:09 |
[ Bericht 41% gewijzigd door Tengano op 26-07-2023 13:14:38 ] | |
#ANONIEM | woensdag 26 juli 2023 @ 13:15 |
Al iets meer bekend over de overleden persoon? | |
Ponsai | woensdag 26 juli 2023 @ 13:19 |
Dit, of soortgelijk, is zo'n reddingsboot die ze aan boord moeten hebben, mogelijk wel meer dan n. Raar dat ze deze niet gebruikt hebben, maar misschien wat @Tengano zegt > niet bereikbaar ivm de brand/rook. EDIT: Je hebt er meer zie ik https://nl.wikipedia.org/wiki/Reddingsboot | |
Basp1 | woensdag 26 juli 2023 @ 13:23 |
Ja die leeft niet meer. ![]() | |
Dusthor92 | woensdag 26 juli 2023 @ 13:25 |
Goeie vraag. Misschien te heet om erbij in de buurt te komen? | |
#ANONIEM | woensdag 26 juli 2023 @ 13:25 |
Hoe dat gebeurd is bedoel ik. | |
Ponsai | woensdag 26 juli 2023 @ 13:26 |
Kan vanalles zijn. Bv teveel rook binnen gekregen, maar kan ook verkeerd terecht zijn gekomen door de sprong. Als je bv op je hoofd/nek valt kan er bij deze hoogte al veel mis gaan. | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 13:30 |
Zo zie ik het ineens een beetje voor me. Ze zijn zelf bezig geweest om die brand te blussen en blijkbaar is dat niet gelukt. Dus terwijl ze aan het blussen waren is die brand gewoon verder uitgeslagen en dat schip is 32 meter breed. Dat betekent dat je wellicht niet genoeg ruimte meer hebt om te passeren als er ergens op dat dek een flinke brand woedt. Communicatie met al die bemanningsleden gebeurde mogelijk vanuit de kapitein met luidsprekers op het schip. Hij zal degene zijn die contact hield met de kustwacht. En op enig moment zal hij dus in overleg met de kustwacht zijn bemanning hebben geboden om het schip direct te verlaten en dat reddingswerkers onderweg waren. En ik vraag me ook af wat er dan met die overleden persoon is gebeurd. In zo'n situatie kun je eigenlijk niet meer verrast of overvallen worden in wat er plaats vindt. Maar achteraf hadden ze dus eerder in die reddingsboot moeten stappen want er viel toch niks te redden, maar dat is nu makkelijk praten vanaf je zolderkamer natuurlijk. #durfTeSpeculeren [ Bericht 0% gewijzigd door Tengano op 26-07-2023 13:42:35 ] | |
suijkerbuijk | woensdag 26 juli 2023 @ 13:31 |
Ja tot dat de zuurstof wat het zelf maakt op is . Hier zie je waar het van gemaakt is. https://zerauto.nl/lithiu(...)-ingredienten-eruit/ Nog een gevaar wat mensen niet weten Een gelijkspanning accu boven de 48volt valt onder krachtstroom. Het is dus dodelijk om de polen vast pakken. Simpele uitleg. Wissel spanning verkrampt je en kan je hard stilstand krijgen . Gelijk spanning word je rode bloedlichaampjes ontploft en krijg je een bloed vergiftiging. Waarom is gelijk spanning onder de 48volt save om de accu klemmen vast te pakken ? De natuurlijk weerstand van ons lichaam is groter waardoor de stroom niet kan lopen van een pool naar de anderen . Dan nog zal ik niet voor de fun accu klemmen gaan vast houden. | |
suijkerbuijk | woensdag 26 juli 2023 @ 13:35 |
Iemand geeft de juiste antwoord al in de klipje. Well with a classic fuel car, the blanket cuts the oxygen-supply (the oxygen being reduced) form the air, so the fuel can't burn (be oxidated) anymore. But as this car has both parts of the Red-Ox-Reaction in its own batteries, the basic reaction continues and that blanket provides mostly a heat protection e.g. for the tunnel roof and reduces damage done by the toxic and corrosive gases, as apparently less smoke is released. Dus nee het stopt niet met branden masr voorkomt dat het overslaat . Dus je het werk gedeeltelijk dus En zal gewoon door fikken en de vraag is hoelang houd die deken het vol. | |
michaelmoore | woensdag 26 juli 2023 @ 13:44 |
hpenb dat ie blijft drijevn zoveel bluswater dat is ook niet goed lijkt me https://www.telegraaf.nl/(...)r-enorme-vuurhaarden | |
Ponsai | woensdag 26 juli 2023 @ 13:47 |
Zou goed kunnen dat het zo gegaan is. Ik ga er vanuit dat de auto's beneden staan. Als het op het dek zo snel uitbreid of zo'n groot vuur is dan sta je dus als het ware al "op de vlammen" Ik denk dat hij n van de springers is. Dan spreek je over een HET ongeval. Geloof mij, ik spreek uit ervaring: dan kun je zwaar gewond zijn of met pech gewoon dood zijn. | |
PluggieOD | woensdag 26 juli 2023 @ 13:51 |
Vorige keer bij de Azoren zonk ook een dergelijk schip met duizenden electrische auto's, kopie van dit verhaal. Onblusbaar. | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 14:02 |
Ik zie dat dat schip twee reddingsboten heeft. Eentje links en eentje rechts (zie onderste foto, die orange bootjes) en die zitten beide net achter de stuurhut en de werk- en verblijfplaats van de bemanning. Gesitueert dus op 'een kwart' afstand van het hele schip. Logisch ook want, die dingen moeten voor de bemanning snel en goed te bereiken zijn. En op die andere foto's kun je zien dat het vuur vooral in het midden zit. En als je dus achterop dat schip aan het blussen bent, en het vuur slaat steeds verder uit, dan kun je wss niet meer naar voren bij die reddingsboten komen. Plus dat er wellicht ook nog sprake van vuur was rondom die reddingsboten, maar dan zou je eigenlijk te laat het besluit hebben genomen om het schip te verlaten. ![]() Er staan nog duidelijkere (en veeeeel meer) foto's op internet maar die kan ik hier niet plaatsen. Maar met deze link kun je ze wel bekijken en op sommigen kun je die reddingsbootjes ook wat beter zien. https://www.marinetraffic(...)?order=date_uploaded Wat mij bij die andere foto's in die link opvalt is dat die bootjes dus in van die Davits lieren hangen. Dus volgens mij geen reddingsboten die gelanceerd worden zoals hier eerder werd gezegd. Dat zou ook beteken dat het langer, of te lang zou duren, als je van die reddingsboten gebruik had willen maken. Ben toch wel heel benieuwd naar dat verhaal waarom die reddingsboten niet gebruikt zijn. Klinkt bijna als een Titanic-achtig verhaal. [ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 26-07-2023 14:23:36 ] | |
Ponsai | woensdag 26 juli 2023 @ 14:17 |
Helder verhaal. Ze konden denk ik idd niet meer bij de bootjes. Te lang gewacht met verlaten kan, maar ook dat het vuur plots razendsnel om zich heen heeft gegrepen. Opzich ook raar dat je niet aan de achterkant nog een reddingsboot hebt | |
michaelmoore | woensdag 26 juli 2023 @ 14:22 |
raar dat er geen touwladders / reddingslijnen zijn met knopen | |
Sapstengel | woensdag 26 juli 2023 @ 14:23 |
Inb4 het clubje teslafappers die komt claimen dat elektrisch veel veiliger is en beter voor het milieu en we straks allemaal een D66 goedgekeurde elektrische auto moeten rijden. | |
Elan | woensdag 26 juli 2023 @ 14:25 |
Vraag me af wat ze gaan doen mocht dat ding zinken. Zal wel te groot/complex zijn voor een bergingsoperatie door onze helden van Smit? | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 14:31 |
Goeie ![]() https://kustwacht.nl/live(...)chip-op-de-noordzee/ Laatste update:
| |
bleiblei | woensdag 26 juli 2023 @ 14:33 |
Waarom? Die hebben wel voor hetere vuren gestaan hoor ![]() | |
Klepper272 | woensdag 26 juli 2023 @ 14:33 |
| |
bleiblei | woensdag 26 juli 2023 @ 14:35 |
Verdorie, ik was nog aan het zoeken en je had em al ![]() | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 14:45 |
Brand rampschip Ameland kan nog dagen duren Flink artikel in de Telegraaf inclusief filmpje. https://www.telegraaf.nl/(...)-kan-nog-dagen-duren | |
Elan | woensdag 26 juli 2023 @ 14:45 |
Hoezo was dat een lastigere klus dan? Deze is nog 50 meter langer die Baltic Ace lag ook maar op 35 meter diepte. | |
Starhopper | woensdag 26 juli 2023 @ 14:49 |
Je hoeft een brand niet te blussen om hem onder controle te hebben. | |
Red_85 | woensdag 26 juli 2023 @ 14:50 |
Hmmm... 2023 Defensie experts Duikboot experts Scheepsbrand experts | |
Starhopper | woensdag 26 juli 2023 @ 14:50 |
Smit kan alles. | |
TheFreshPrince | woensdag 26 juli 2023 @ 14:50 |
En wat maakt jou de user expert? | |
Red_85 | woensdag 26 juli 2023 @ 14:52 |
Ik constateer alleen Prince, ik constateer alleen. | |
michaelmoore | woensdag 26 juli 2023 @ 15:07 |
hoe hoog is dat schip wel niet joh om af te springen wel 60 meter of zo | |
Klepper272 | woensdag 26 juli 2023 @ 15:09 |
Waar beweer ik dat het een lastiger klus was? | |
VEM2012 | woensdag 26 juli 2023 @ 15:10 |
Het is bewezen dat ze veel beter voor het milieu zijn. Verder mag iedereen gewoon blijven dieselen of op benzine blijven rijden. Dus waar maak je je druk om? | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 15:13 |
Circa 25 meter vanaf het dek tot het water. [ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 26-07-2023 15:19:03 ] | |
michaelmoore | woensdag 26 juli 2023 @ 15:14 |
o dat valt mee , maar toch om te springen zonder ervaring met zware kleding | |
TLC | woensdag 26 juli 2023 @ 15:15 |
Als dat schip zinkt is de brand tenminste wel uit ![]() ![]() | |
michaelmoore | woensdag 26 juli 2023 @ 15:15 |
dat wel en de vissen ook voorlopig | |
michaelmoore | woensdag 26 juli 2023 @ 15:19 |
https://www.telegraaf.nl/(...)waren-zwart-van-roet
| |
tesssssssss | woensdag 26 juli 2023 @ 15:19 |
Maar ontploffen die accu's dan niet 1 voor 1? | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 15:27 |
Die boot is 199 meter lang. Dus als je een centimeter op je scherm legt en je meet de lengte dan kun je ook de hoogte van het dek vanaf het water uitrekenen. En dan kom je op ongeveer een achtse van de lengte. Anders gezegd dan krijg je acht mooie vierkante blokjes van 25 x 25. Zo kwam ik iig op die circa 25 meter. Ik zal het nog een keer narekenen trouwens. Momentje.... verhouding lengte vs hoogte schip: 56 : 7 werkelijkheid 199 meter (volgens de specs) : 24,875 (schatting) is dus zoals ik er op kom circa 25 meter. En ik vind dat als Stal zegt 30 of 40 meter dat daar wel een behoorlijk verschil in zit ![]() Oh, wacht even. Die Stal is een schipper die ze opgepikt heeft. Die heeft dat daar ter plaatse zo ingeschat terwijl hij tegen dat schip opkeek. ![]() Op deze foto kun je het misschien makkelijker inschatten. Het schip is namelijk 32 meter breed. En volgens mij zie je daar links ook vier mensen (poppetjes) aan dek staan (onder dat rode vierkantje). Het is iig wel heel erg hoog om daar vanaf te springen.... ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 26-07-2023 15:56:17 ] | |
michaelmoore | woensdag 26 juli 2023 @ 15:30 |
Ok, we houden het op 30 meter | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 15:58 |
Je kunt hier een filmpje downloaden met beelden vanuit de lucht. Dan kun je zelf zien of de reddingsboten er nog op zitten.
Maar ook op Youtube te zien: | |
Klepper272 | woensdag 26 juli 2023 @ 16:09 |
Ongeveer dezelfde afmeting ![]() | |
bleiblei | woensdag 26 juli 2023 @ 16:13 |
![]() Zee is daar zo te zien niet heel veel dieper. | |
Ponsai | woensdag 26 juli 2023 @ 16:15 |
Wat een hoogte joh. Dat ze niet allemaal dood zijn of in levensgevaar zijn vind ik bijzonder. Door de enorme sprong hoogte | |
Hyperdude | woensdag 26 juli 2023 @ 16:20 |
Op ongeveer 0.15 zie je een schip in de geul varen. Krijg je een beetje een idee van de afstanden tot de Fremantle. | |
Elan | woensdag 26 juli 2023 @ 16:21 |
Je hebt met schoonspringen duikplanken die 27 meter hoog zijn. Dat gezegd hebbende moet je niet verkeerd landen, maar als je normaal springt met je voeten naar beneden zou dat makkelijk moeten kunnen. | |
Hyperdude | woensdag 26 juli 2023 @ 16:23 |
Niemand springt "normaal" van 30 meter brandend schip. Vermoed ik ![]() | |
Ponsai | woensdag 26 juli 2023 @ 16:25 |
Water breekt die klap? Ik dwcht dat dat ook keihard was, en de kans op draaien van dek tot water lijkt me ook aanwezig? | |
Elan | woensdag 26 juli 2023 @ 16:25 |
Jij zou een driedubbele salto met schroef proberen? | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 16:26 |
Zijn ze nou in de nacht gesprongen of was het al licht? Dat maakt ook wel verschil lijkt me ![]() | |
Elan | woensdag 26 juli 2023 @ 16:29 |
Je hebt duikplanken en ook bruggen waar mensen dagelijks vanaf springen met die hoogte, snelheid is echter dan meer dan 80 kilometer per uur, er moet inderdaad niks mis gaan dan ![]() Klap je verkeerd op een golf is het net beton. | |
Ponsai | woensdag 26 juli 2023 @ 16:30 |
03:49 waren ze aan het redden, dus waren ze al gesprongen. https://nos.nl/artikel/24(...)ighway-is-uitgebrand | |
Ponsai | woensdag 26 juli 2023 @ 16:33 |
Inderdaad, en laten we niet vergeten dat je vaak de gevolgen van een HET ongeval pas later merkt. Ik spreek uit ervaring. Dus hoe die mannen er over paar maanden bij lopen is ook nog de vraag. Hebben die pakken die ze dragen trouwens niet iets van parachute? Of soort airbag? | |
kurk_droog | woensdag 26 juli 2023 @ 17:10 |
Het gaat om max 25 elektrische autos, de overige 2500 zijn fossiel. Maar nee, het schip is onblusbaar door die 25 autos. Wat een stemmingmakerij weer. | |
BE | woensdag 26 juli 2023 @ 17:13 |
Dat zijn geen mensen, zoom maar in. Anders zou de stuurhut ook manshoge ramen hebben, dat lijkt me vrij sterk, meestal zit daar een heel instrumentenpaneel voor | |
Ponsai | woensdag 26 juli 2023 @ 17:15 |
Moet je je eens voorstellen hoe dat gaat als we dadelijk allemaal een elektro auto moeten rijden. Vliegt er eentje in de parkeergarage in de fik, brand de hele toko af ... inclusief bovengelegen flat. | |
kurk_droog | woensdag 26 juli 2023 @ 17:18 |
Dat valt reuze mee. Niet zo dramatisch doen. | |
Ponsai | woensdag 26 juli 2023 @ 17:20 |
![]() Wat is die K eigenlijk? En kijk hoe groot dit schip is, wow [ Bericht 11% gewijzigd door Ponsai op 26-07-2023 17:40:13 ] | |
spoilert | woensdag 26 juli 2023 @ 17:29 |
Bron Maar hoe zit dat met Luster Maritime? dat is/was ook de "eigenaar" van de Ever Given" maar bijna onvindbaar op het internet.. | |
Elan | woensdag 26 juli 2023 @ 17:32 |
Denk dat je dat onderschat. Elektrische auto's zijn onder normale omstandigheden al extreem moeilijk te blussen dat weet ik wel. Laat staan in een afgesloten ruim op volle zee. Probleem is als het vuur gedoofd is kan het spontaan weer ontbranden. | |
Starhopper | woensdag 26 juli 2023 @ 17:34 |
Wow! De kustwachtboot heb ik eens van dichtbij gezien. Die is echt heel groot! En vergeleken met de brandende boot is hij mini ![]() ![]() | |
TheFreshPrince | woensdag 26 juli 2023 @ 17:40 |
Niet als ze uitgebrand zijn. In dit geval komt de brandweer er amper bij dus het dooft niet en ze branden gewoon uit. | |
Klepper272 | woensdag 26 juli 2023 @ 17:45 |
200 meter bij 32 meter is niks bijzonders, overdrijf niet zo! Kom eens van je zolderkamer en ga eens in de haven van Rotterdam kijken. | |
Ponsai | woensdag 26 juli 2023 @ 17:46 |
Ook wel interessant om te zien hoe zo'n enorme car carrier geladen wordt: Die auto's staan echt hutjemutje op elkaar. Drijvende parkeergarage! | |
Stupidisco | woensdag 26 juli 2023 @ 17:48 |
[ Bericht 8% gewijzigd door sp3c op 26-07-2023 18:05:45 ] | |
TheFreshPrince | woensdag 26 juli 2023 @ 17:51 |
Toch vreemd dat er na honderden jaren scheepvaart geen betere methoden zijn om van het schip af te komen. | |
TheFreshPrince | woensdag 26 juli 2023 @ 17:52 |
Ja, maakt niet zoveel uit wat er in de brand staat, als het brandt dan gaat alles. | |
rutger05 | woensdag 26 juli 2023 @ 17:52 |
Een uitgebreid verhaal in Het Parool https://www.parool.nl/ned(...)-niet-doen~b9ffee6a/ | |
Janneke141 | woensdag 26 juli 2023 @ 17:53 |
Het lijkt me eerder een kosten/batenanalyse. | |
rutger05 | woensdag 26 juli 2023 @ 17:55 |
In de Volkskrant een duidelijk artikel over elektrische auto's en scheepvaart en eventuele milieuschade. https://www.volkskrant.nl(...)cheepvaart~b2e096b7/ | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 17:56 |
| |
Starhopper | woensdag 26 juli 2023 @ 18:00 |
Ik vond het indrukwekkend hoor ![]() ![]() | |
Ponsai | woensdag 26 juli 2023 @ 18:05 |
De kustwacht heeft dus geweigerd om eerder een helikopter in te zetten. Dit was wel het verzoek van de kapitein. "De kapitein wil graag dat een helikopter zijn personeel oppikt. De kustwacht: "Momenteel gaan we dat nog niet doen." | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 18:07 |
Als je dat verhaal uit het Parool leest, is dit dus echt ware horror geweest voor die mensen ![]() In dat verhaal wordt duidelijk dat de mensen die gesprongen zijn er het slechtst aan toe waren. Als je midden in de nacht springt van een brandend schip, met ademhalingsproblemen door de rook en je valt na 30 meter met 80 kilometer per uur in zee... Ik moet er niet aan denken ![]() En die 80 kilometer per uur krijg je dus al na 25 meter hoogte. Als het echt 30 meter zou zijn, ga je dus nog harder. https://natuurwetenschapp(...)-x-meters-vrije-val/
[ Bericht 5% gewijzigd door Tengano op 26-07-2023 18:27:51 ] | |
rutger05 | woensdag 26 juli 2023 @ 18:13 |
Inderdaad. Ik neem aan dat de gang van zaken bij de redding uitgebreid gevalueerd zal worden. | |
Ponsai | woensdag 26 juli 2023 @ 18:16 |
Ik heb zo'n ladder al in huis: https://www.arbowinkel.nl(...)fx20k6kaAq4SEALw_wcB Je zou verwachten dat zoiets (soortgelijk) ook te gebruiken is op een schip? Over de reling werpen en omlaag, of althans een stuk omlaag. Of denk ik nu met boerenverstand en is dit onmogelijk? Zal natuurlijk niet makkelijk zijn op een bewegende boot, maar beter dan springen zou je zeggen Denk dat je de kapitein niet voorbij moet gaan. Die is namelijk ter plekke | |
maily | woensdag 26 juli 2023 @ 18:18 |
En misschien bots je nog een paar keer tegen die boot aan .... ![]() | |
Klepper272 | woensdag 26 juli 2023 @ 18:22 |
| |
Elan | woensdag 26 juli 2023 @ 18:26 |
Hoe lang duurt dat? Apart dat ze die auto's niet apart verschepen in brandveilige containers/kooien of iets van die strekking. Aangezien het er maar 5 zijn en de rest brandstofauto's zou dat potentieel een hoop problemen schelen. | |
maily | woensdag 26 juli 2023 @ 18:27 |
Dat weten ze nu allemaal voor de volgende keer ... Harde les ... | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 18:29 |
Beter vervoer je dan die accu's apart of ga je daar op een aparte manier mee om. Daar zit het gevaar. Bijvoorbeeld dat je die 25 accu's in een of meerdere containertjes op het dek opbergt, zodat je die hele container zo over boord kan flikkeren als het nodig is. (Ik noem maar even iets hoor.) Maar dat was wel minder dramatisch geweest dan dit. [ Bericht 3% gewijzigd door Tengano op 26-07-2023 18:34:22 ] | |
Elan | woensdag 26 juli 2023 @ 18:30 |
Die schepen hebben allemaal afschietbare reddingsboten maar daar moet je dan wel kunnen komen als je boot vol rook staat is dat lastig . | |
Elan | woensdag 26 juli 2023 @ 18:34 |
Ja dat zou het beste zijn maar weet niet of dat zomaar kan qua assemblage en garantie. Een accu vervangen van een EV is een vrij tijdrovende en dure aangelegenheid. | |
Ponsai | woensdag 26 juli 2023 @ 18:35 |
Zoiets inderdaad. Dat zou je toch aan iedere kant van de boot moeten hebben. Kop, achter, zijkant voor en achter. | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 18:35 |
Wat denk je dat dit kost? En die accu hoeft er dan niet in de fabriek in gezet te worden maar bij de garage die hem aflevert. Dit is misschien wel te risicovol. Als werkelijk blijkt dat slechts 1 accu van zo'n auto deze impact heeft gehad, zal je toch definitief naar een andere oplossing moeten kijken. Dit moet je niet nog een keer willen immers. | |
Wienerschnitzels | woensdag 26 juli 2023 @ 18:40 |
Als ik dat artikel op de AD-site lees mag er wel een grondige evaluatie komen van de reddingsoperatie. | |
tesssssssss | woensdag 26 juli 2023 @ 18:43 |
Dat zou niet zo mooi zijn als hij alsnog zou zinken, dan. | |
Elan | woensdag 26 juli 2023 @ 18:44 |
Je kan volgens mij niet zomaar even een accu vervangen dat kost 10-15 uur aan gespecialiseerde arbeid. Verder geen idee om hoeverre die elektrische auto's een specifiek probleem opleveren in deze brand of wellicht zelfs de oorzaak zijn maar het klinkt logisch om een draai aan de logistiek te geven om te zorgen dat er geen accubranden op zee kunnen plaatsvinden. Er zijn ook wel richtlijnen voor die erger moeten voorkomen zoals maximaal 50% opladen waardoor je minder intensieve branden krijgt etc. | |
Ponsai | woensdag 26 juli 2023 @ 18:44 |
Inderdaad. Zeker bij de KNRM ... waarom stuur je geen helikopter als een kapitein daar om vraagt? Ben je dan verantwoordelijkheid voor de zeven zwaargewonden en de matroos die is overleden? | |
tesssssssss | woensdag 26 juli 2023 @ 18:47 |
Kan dat schip nu eigenlijk niet meer zinken? | |
Zwansen | woensdag 26 juli 2023 @ 18:48 |
De KNRM zijn toch (bijna) allemaal vrijwilligers. Hebben die de beschikking over een helikopter? | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 18:50 |
Dan moet dat probleem maar bij de fabrikant gelegd worden en niet bij de logistiek. 15 uur inbouwen voor een accu met een gespeciliseerd team klinkt mij wel een beetje als een overkill. En als dat noodzakelijk gaat worden zal die auto dus ook duurder worden, wat impact heeft op de vraag en de opbrengste van de fabrikant. Die zal er dan maar voor moeten zorgen dat dat voortaan in een of twee uur zou moeten kunnen. Bij een fietsaccu kan zoiets in een kwartiertje en dat zal wel niet lukken bij een auto. Maar 15 uur vind ik eigenlijk wel een beetje belachelijk voor een moderne auto. | |
Ponsai | woensdag 26 juli 2023 @ 18:53 |
Jawel, dat kan nog altijd Die vrijwilligers zullen niet vliegen, maar er zal ook altijd iemand zijn die wel kan vliegen. Ze wilde nog niet uitrukken met de heli. Het was niet dat er geen personeel beschikbaar was. Eigenlijk ook bizar dat die KNRM bijna helemaal uit vrijwilligers moet bestaan. Pomp hier als overheid maar wat meer geld in, dan aan het klimaat. | |
Klepper272 | woensdag 26 juli 2023 @ 19:07 |
In 2015 werden de accu pakketen en aandrijflijn van Tesla gedemonteerd bij de fabriek in Freemont US en weer in Nederland gemonteerd om belastingtechnische redenen. https://www.autoweek.nl/a(...)ecentrum-in-tilburg/ | |
Glider76 | woensdag 26 juli 2023 @ 19:15 |
Zelf 15 jaar gevaren op de koopvaardij, maar gelukkig nog nooit zoiets meegemaakt. Brand is het allergrootste gevaar aan boord van schepen. En zeker in deze omvang. Als bemanning oefen je er wel op, en je krijgt aan land training in speciale oefencentra, met elke 5 jaar een dagje opfriscursus. Maar de werkelijkheid valt natuurlijk vies tegen in vergelijking met een gecontroleerde omgeving waarbij je een aantal scenario's oefent. En die zijn zeker niet van deze omvang. De autodekken hebben allemaal wel sprinklerinstallaties maar zullen verder onbegaanbaar zijn door de sterke rookontwikkeling. De accomodatie is wel voorop, maar de machinekamer zit achterin. En door de brand van 2 kanten te bestrijden zijn ze op een gegeven moment van elkaar gescheiden. Op het achterdek zal nog wel een reddingsvlot zijn. En touwladders zijn er ook wel. De loods komt op een veel lagere plek het schip in, net boven de waterlijn. Maar door de rook en hitte en het gevaar ook vast niet meer begaanbaar. Al met al is het ook totale paniek en de bemanning is meer zeevarende dan gespecialiseerd brandweer man. Ik zelf geef ook training aan scheepsbemanningen en mijn sterke advies bij brand is zo snel mogelijk CO2 erin en niet de held uit gaan hangen met een brandpak en ademluchttoestel om een machinekamer te betreden die vol staat met rook waarin je niks ziet. Dit is een andere situatie, en waarschijnlijk ook heel snel uit de hand gelopen. | |
Ponsai | woensdag 26 juli 2023 @ 19:19 |
Maar waarom niet gebruikt denk je? Door de rook oid niet daar bij kunnen komen? Brand op een schip lijkt me inderdaad vreselijk. Je zit als een rat in de val. Daarbij zullen de meeste ook wel in bed gelegen hebben toen het brandalarm af ging | |
Glider76 | woensdag 26 juli 2023 @ 19:25 |
Ik denk dat door de paniek en de situatie er ook niet meer helder en rustig kan worden nagedacht. En wie weet zijn ze wel overboord gesprongen omdat ze van 2 kanten zijn ingesloten met vuur. Het lijkt mij dat ze dit als enige uitweg hebben gezien want het is niet direkt het meest verstandige. Alle ruimen zullen wel camera bewaking hebben, rook en hittemelders, sprinklerinstallaties. Het grootste deel van de bemanning zal inderdaad op bed hebben gelegen. Als er daadwerkelijk zo'n EV in de brand staat gaat het denk ik ook wel heel hard. Zelfs op land krijgen ze die branden niet geblust op de ouderwetse manier. Aan boord hebben ze ook niet veel meer dan een paar brandslangen. En die sprinklers. | |
TheFreshPrince | woensdag 26 juli 2023 @ 19:27 |
Verschil is wel dat Tesla tegenwoordig de stoelen en bekleding al op de accu monteert voor deze geplaatst wordt. Dat is een stuk efficinter assembleren, je schuift de hele vloer met stoelen en al er zo in. Dat is voor de Model Y en Model 3 zo en die waren er nog niet in 2015 ![]() | |
Glider76 | woensdag 26 juli 2023 @ 19:27 |
Geluk bij een ongeluk is het tenminste wel een kalme zee. | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 19:29 |
Je bedoelt het schip staat in brand, er zijn wat mensen aan het blussen en de rest ligt lekker chill in bed te slapen. Ik heb niet op zee gewerkt (wel bij een scheepswerf trouwens), maar dit klinkt voor mij toch onlogisch. Die mensen hebben volgens het bericht in de Parool niet zelf bedacht om te springen; dat was het advies van de kapitein in overleg met de kustwacht. En misschien heb ik je verkeerd begrepen met dat slapen, maar volgens mij is zo'n situatie letterlijk "ALLE HENS AAN DEK" [ Bericht 6% gewijzigd door Tengano op 26-07-2023 19:34:46 ] | |
Glider76 | woensdag 26 juli 2023 @ 19:38 |
Zeker. Ik bedoel dat het grootste deel lag te slapen op het moment dat de brand uitbrak. Dus eerst moet het brandalarm gaan. Iedereen uit zijn bed strompelen en zich verzamelen en klaar gaan maken om de brand proberen te blussen. Als het advies was om te springen zullen veiligere opties al niet meer echt mogelijk zijn geweest. Lijkt mij een beetje een laatste uitweg van die hoogte. als je al het water in springt dan in ieder geval van een lager niveau. Er zitten nog deuren in de romp net boven de waterlijn. Waar je die horizontale streep ziet. Dat is de gangway waar je normaal aan boord komt als het schip tegen de kant ligt. Maar vanaf daar moet je dan binnendoor verder het schip in. Gezien de situatie zal dat niet meer toegangkelijk zijn geweest. | |
Ponsai | woensdag 26 juli 2023 @ 19:41 |
Hoe ervaar jij als ex zeeman de veiligheid op dit soort schepen bij brand? Is dit gewoon pure pech of kan een en ander op dit gebied een stuk beter? | |
Elan | woensdag 26 juli 2023 @ 19:46 |
Klopt maar daar zijn ze jaren geleden ook alweer mee gestopt omdat het veel te duur bleek (goh) . https://www.rtlnieuws.nl/(...)bouwen-autos-tilburg | |
Jan_Onderwater | woensdag 26 juli 2023 @ 19:48 |
Ligt het aan mij of zijn autotransport schepen net zo als Meubelhandels? Ik heb zo het idee dat iedere 2-3 jaar zo een schip vol met dure limousines ineens in de fik staat of zinkt. | |
Jan_Onderwater | woensdag 26 juli 2023 @ 19:52 |
Ga eens een havenrondvaart in Rotterdam doen, vooral richting maasvlakte, tankers, containerschepen, bulk carriers, ze zijn echt ongelofelijk groot. Als je ze bij wat zeegang op zee tegen komt, dan zie ook weer dat je baas boven baas hebt, golven die over het dek slaan, deze gigantische dingen doen slingeren en stampen. Grote olietankers zijn 2 keer zo lang als dit autoschip, net als containerschepen. * Jan_Onderwater heeft een paar jaar gevaren. [ Bericht 3% gewijzigd door Jan_Onderwater op 26-07-2023 20:37:12 ] | |
Glider76 | woensdag 26 juli 2023 @ 19:53 |
Als er een gewone auto in de brand gaat, en je bent er redelijk op tijd bij kan je het nog wel bolwerken, maar nu met die EV gevallen is het niet meer te blussen voor jan de zeeman met een slangetje. Die sprinkler installaties zetten ook niet het hele ruim vol met water. En het gevaar bestaat dan ook nog van kapseizen. Er zullen vast wel allemaal protocollen en procedures zijn, ze varen al tientallen jaren met autocarriers. Nu heb ik geen verstand van een EV brand, maar wat ik ervan begrijp moeten ze zo'n auto dagenlang in een bak met water zetten. Maar aan boord is dat dus niet mogelijk. Het zijn wel eyeopeners. Niet alleen het vervoer ervan op dit soort schepen, maar ook aan land als er 1 in een parkeergarage in de hens gaat. Ik weet ook niet of het nog uitmaakt of de accu volgeladen of leeg is voor de heftigheid van de brand. | |
Ponsai | woensdag 26 juli 2023 @ 19:58 |
Helder. Maar in zijn algemeen toen jij op de vaart zat: wist je bv goed wat je moest doen als een brandalarm ging, hoe je van de boot kon komen etc? | |
ikweethetookniet | woensdag 26 juli 2023 @ 20:13 |
Maar dan wel boven water ![]() ![]() | |
Glider76 | woensdag 26 juli 2023 @ 20:14 |
Ja en nee. Daar wordt wekelijks op geoefend. Schip verlaten. Brandrol etc. Maar dat is ook een beetje een spelletje. En wordt overdag geoefend. Bij daglicht. En bij goed weer. Bij slecht weer en zwaar slingerend schip verandert alles. Zoiezo is schip verlaten het allerlaatste wat je moet doen. Ja, er wordt op geoefend. Iedereen heeft een taak daarin. Tegelijkertijd is het niet onze hoofdtaak. Je bent zeevarende. In de machinekamer of stuurman ofzo, dat is je primaire taak. Brand blussen hoort erbij, je krijgt er training in enz. Maar dat is niet hetzelfde als de professionele brandweer. Die daar dagelijks mee bezig zijn en in oefenen. En ook veel betere spullen voor hebben. Verder wordt de bemanning ook continue gewisseld. Je hebt dus steeds andere mensen aan boord wat echt goede teambuilding in de weg staat. En de gemiddelde zeeman maakt dit soort dingen niet in het echt mee. Dus ervaring in brandblussen is er niet echt. Enkel wat oefening. Zeker niet in deze omvang. De meeste oefening is dan toch de brand proberen te beheersen ipv echt bestrijden. Gaat vanzelf wel uit als je het maar kunt compartimeren. Op kunt sluiten zodat het niet verder kan verspreiden. | |
quo_ | woensdag 26 juli 2023 @ 20:18 |
Inderdaad. Niks aan verloren. Dit soort lelijke misbaksels zouden ze allemaal in de fik moeten steken. (wel even eerst de zeelui van boord halen natuurlijk) | |
Starhopper | woensdag 26 juli 2023 @ 21:11 |
Ik kom af en toe in IJmuiden en daar vind ik de boten al groot ![]() | |
Ponsai | woensdag 26 juli 2023 @ 21:51 |
Ze zijn dus wel bezig met die elektrowagens. | |
Ponsai | woensdag 26 juli 2023 @ 21:53 |
Sow, dat is vaak. Maar goed ook nodig denk ik. Dat maakt het ook lastig. Ik dacht dat je bv drie maanden met een vaste groep zat, drie maanden thuis en dan weer drie maanden met die vaste groep het schip op. Ga je bij een brandalarm naar een soort calamiteitenruimte met zijn allen? Waar je de pakken aantrekt en instructie krijgt etc. | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 22:05 |
Bizar ![]() ![]() ![]() ![]() Dit had dus helemaal niet nodig geweest en is dus helemaal geen verrassingsgeval ![]() Had dan die accu's maar aan dek gezet in een paar containers die ze overboord hadden kunnen mikken. | |
bleiblei | woensdag 26 juli 2023 @ 22:26 |
Welk dek ![]() | |
Ponsai | woensdag 26 juli 2023 @ 22:38 |
Naast het appartementencomplex van de crew ![]() | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 22:48 |
Het bovenste dek, waar je er het beste bij kunt. Middenin dat schip zelf wil je geen gemakkelijk ontvlambare goederen hebben staan. Dat is te risicovol. Als die zooi op het bovenste dek staat en er zijn voorzieningen getroffen om het snel over boord te mikken als het nodig is, dan lijkt me dat een redelijk veilige oplossing. Iig veiliger dan hoe het hier is aangepakt. En 25 accupakketten, waar het hier om ging, dat zal nou ook weer niet zo heel veel ruimte innemen. Daar krijg je iig geen zeecontainer mee vol, maar die oplossing had wel dit schip en de lading kunnen redden en de reddings- en aankomende bergingskosten uit kunnen sparen. En ik denk dat de verzekering of de rederij graag mee had willen betalen aan het in- en uitbouwen van die accu's als ze deze outcome van tevoren hadden geweten. En natuurlijk kan dat niet, maar in een post hiervoor staat dus dat dit een jaar geleden ook al is gebeurd en dat toen dat hele schip is afgebrand en in de oceaan is afgezonken. Dit soort gebeurtenissen zijn dus niet onbekend. En ook al zijn er geen officiele regels voor, dan kun je nog als rederij of verzekering zelf maatregelen nemen om dit type vervoer aan te passen. [ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 26-07-2023 23:03:24 ] | |
Tengano | woensdag 26 juli 2023 @ 23:22 |
Kustwachtblog Alle 23 bemanningsleden zijn van boord gehaald. Een deel van de bemanning is van boord gesprongen en uit het water gehaald door reddingboten van de KNRM en Rederij Noordgat. De kustwachthelikopter heeft de overige bemanningsleden van boord gehaald. En bemanningslid is helaas overleden. Hoe dat is gebeurd is niet bekend bij de Kustwacht. Meerdere bemanningsleden raakten gewond De situatie is op dit moment stabiel. De oorzaak van de brand is nog onbekend.
| |
einzeinz | woensdag 26 juli 2023 @ 23:27 |
Daar wordt al over gesproken ja | |
einzeinz | woensdag 26 juli 2023 @ 23:36 |
Kon je op voorhand ook al weten! Elektrische auto's vatten snel vuur en zijn moeilijk te blussen. Vorig jaar zat ik op een veerdienst met mijn wagen en in de rij stond een Tesla. Toen al maakte ik me de bedenking of is in een afzonderlijk compartiment zou staan in geval van brand... Nee hoor. Staat gewoon tussen de andere wagens. Net zoals ondergrondse parkeergarages. Daar heb je ook de ene na de andere elektrische wagen naast elkaar. | |
einzeinz | woensdag 26 juli 2023 @ 23:42 |
Wordt tijd dat ze solid state batterijen in auto's steken. De technologie bestaat en bij solid state neemt de kans op brand drastisch af (zou dan even groot zijn als een brandstofwagen). Bijkomend voordeel is dat solid state meer energie kan opslaan op een beperkte ruimte. Dus met dezelfde grootte aan batterij pers je er 15% 20% meer rendement/radius uit. | |
Niels0Kurovski | donderdag 27 juli 2023 @ 05:12 |
Sleep maar naar ondiep met hoog water en dan ballasten. Kunnen ze het rustig laten uitfikken.![]() | |
Glider76 | donderdag 27 juli 2023 @ 05:31 |
Er moet wettelijk gezien wekelijks worden geoefend. Maar dat is de ene keer verzamelen bij de reddingsboot, dan een bewusteloos persoon op een brancard vervoeren, een brandrol enz. En het moet allemaal tussen de normale werkzaamheden door gedaan worden. Officieren zitten 3 a 4 maanden aan boord, matrozen 6-8 maanden. Maar iemand die aan zijn tijd zit wordt afgelost. Die ploeg wisselt dus continue. En soms zijn het mensen die weer terug komen op hetzelfde schip, soms weer een nieuwe. Het schip is ook niet onderweg naar Egypte, maar naar het Suez kanaal. De werkelijke bestemming ligt verder weg maar het is normaal dat je Port Said opgeeft als je door het Suez Kanaal gaat. Na het Suez Kanaal wordt dan de werkelijke bestemming in de AIS ingevoerd. Bij alarm ga je inderdaad naar een vooraf bepaalde plek. Meestal de brug, of een muster station ergens op dek. Van daaruit worden de instructies gegeven wie wat gaat doen. Wat ook wel van te voren al bepaald is. Op stragische plekken zijn ruimtes waar brandpakken en perslucht is opgeslagen. | |
Niels0Kurovski | donderdag 27 juli 2023 @ 06:41 |
Meestal twee crewsets met uitwisseling van individuen. Er wordt niet een complete bemanning gewisseld. De kapiteins lopen over de sets heen zodat ze met iedereen te maken hebben. Althans, zo werkt het in de offshore. In de offshore is het overigens 3 tot 6 weken rotatieschema, geen 3 maanden of zo. Moet ik ook niet aan denken. In geval van calamiteiten geldt de Station Bill (Muster Roll). https://www.imorules.com/SOLAS_REGIII.B.V.37.html [ Bericht 1% gewijzigd door Niels0Kurovski op 27-07-2023 06:52:01 ] | |
daNpy | donderdag 27 juli 2023 @ 07:00 |
Bij de Fisker Karma zit ie gewoon aan de onderkant met (veel) boutjes vast. Hij weegt wel 280kg en je moet nog steeds certificeringen hebben om het te mogen doen, maar het kan wel relatief makkelijk. Bij moderne auto's weet ik het niet, ik geloof wel dat het daar moeilijker of meer werk kan zijn ivm inbouwruimtes, gewicht etc. Mensen willen toch nog kunnen zitten tussen de stoel en het dak ![]() | |
FranticDJ | donderdag 27 juli 2023 @ 09:04 |
![]() Zie daar, de Fremantle highway. Zie daar ook naast de klep 2 boldertjes recht boven elkaar, recht boven de skeg/het roer. Daar zit ie vast. Heb je geen lui voor aan boord nodig, kan een sleepboot zo vastknopen. In geval van nood is het 1 druk op de knop en kapt de sleepboot de sleepdraad zo door/laat ie 'm los. Kost ze een sleepdraad, maar ja. Dat is wel 't minste. [ Bericht 4% gewijzigd door FranticDJ op 27-07-2023 09:25:37 ] | |
FranticDJ | donderdag 27 juli 2023 @ 09:06 |
Juist op roro schepen wordt gewerkt met compartimenten. Oa vanwege waterdichtheid. denk aan herald of free enterprise oa | |
FranticDJ | donderdag 27 juli 2023 @ 09:07 |
De 'downwind nevel' doet ook al veel qua blus/koel effect hoor ![]() | |
FranticDJ | donderdag 27 juli 2023 @ 09:10 |
Zo'n boot die jij linkt mag daar niet eens komen ![]() En ook een duwboot moet een 'fysieke' verbinding maken dmv kabels. | |
FranticDJ | donderdag 27 juli 2023 @ 09:14 |
Bij schoonspringen worden niet voor niks luchtbubbels in het water gepompt, om de klap te breken. | |
FranticDJ | donderdag 27 juli 2023 @ 09:14 |
Die K is het embleem van de rederij. | |
FranticDJ | donderdag 27 juli 2023 @ 09:15 |
Schepen zitten vaak los ondergebracht in financile 'eigen ondernemingen' daarover heen gaan dan nog verschillende lagen aan management en charteraar/uitbater met elk hun eigen onderneming. | |
FranticDJ | donderdag 27 juli 2023 @ 09:16 |
Ten tijde van de Titanic waren er nog geen regels.. Nu is er SOLAS. Er zijn zat regels / methoden. Helaas kunnen die nooit in 100% van de denkbare situaties voor zien. | |
FranticDJ | donderdag 27 juli 2023 @ 09:17 |
Vergelijkbare materialen zijn er ook zeker wel. Maar je moet er maar net bij kunnen komen. Want je zeult dat niet elke dag onder je arm mee. | |
FranticDJ | donderdag 27 juli 2023 @ 09:19 |
Afschietbaar? Nee. Vrijeval, ja veel schepen hebben dat. Al heeft het schip in dit topic sloepen die dmv zwaartekracht aan staalkabels te water gaan. Waarbij de haken automatisch lossen na landing in het water. | |
Hyperdude | donderdag 27 juli 2023 @ 09:20 |
Gisteren plaatste Tengano dit: https://www.telegraaf.nl/(...)schip-nu-koel-houden Zeerecht kan wel een update gebruiken. | |
FranticDJ | donderdag 27 juli 2023 @ 09:21 |
Dit is dan ook niet het eerste incident. | |
FranticDJ | donderdag 27 juli 2023 @ 09:24 |
Dat is veel te kort door de bocht. Stel ik heb een autoverhuurbedrijf, dan ben ik niet automatisch verantwoordelijk voor veroorzaakte auto ongevallen veroorzaakt door het gebruik van mijn voertuigen. Via contracten etc. wordt dat bij de huurder neergelegd. Zo moet je het min of meer ook voor (deze) schepen zien. | |
Apotheose | donderdag 27 juli 2023 @ 09:29 |
haha ja de ironie ![]() | |
FranticDJ | donderdag 27 juli 2023 @ 09:30 |
Ter aanvulling hierop: die boldertjes zijn berekend op havensleepwerk waarbij je niet te maken hebt met zeegang. Nood (zee) slepen wordt meestal gedaan via extra versterkt bolders die hogerop op deze schepen aan bezig zijn. Dat zwarte gat boven de A in highway moet de draad dan bv door, maar bij voorkeur gebeurt dit voorop via (een combinatie van) de ankerkettingen/ankerwinches dan wel een extra versterkte bolder. https://maritimeexpert.fi(...)cy-towing-manual.pdf zie bijvoorbeeld hier. Elk schip heeft ook zo'n boekwerk aan boord voor hun specifieke schip. Liefst wordt er van voren gesleept, om het gedrag van het gesleepte schip zo gecontroleerd mogelijk te houden. | |
Hyperdude | donderdag 27 juli 2023 @ 09:35 |
Weet ik ook wel. Maar zeevaart kan wel wat extra regeltjes gebruiken. ![]() | |
FranticDJ | donderdag 27 juli 2023 @ 09:38 |
nog meer ![]() | |
fokexpert | donderdag 27 juli 2023 @ 09:39 |
Stel je voor dat het er in de toekomst echt 3000 zouden zijn ![]() | |
Hyperdude | donderdag 27 juli 2023 @ 09:41 |
Kom maar eens aan land werken. ![]() | |
Hyperdude | donderdag 27 juli 2023 @ 09:43 |
Op vesselfinder komt nu de Chesapeake Highway langs. Lijkt wel een tweeling. Gaan ze de auto's overladen? ![]() | |
FranticDJ | donderdag 27 juli 2023 @ 09:46 |
Dat doe ik intussen al even ![]() | |
einzeinz | donderdag 27 juli 2023 @ 12:51 |
Is ie al gezonken? | |
TheFreshPrince | donderdag 27 juli 2023 @ 13:27 |
Met de wetenschap dat EV's minder vaak in brand vliegen dan brandstofauto's en dat zo'n schip sowieso verloren is als er voldoende auto's in brand vliegen, is het verschil niet zo groot. Er worden jaarlijks al honderdduizenden EV's verscheept en het is niet zo alsof er iedere week een schip uitbrandt. Neemt niet weg dat er wel verbeteringen nodig zijn, zoals meer afzonderlijke en afsluitbare compartimenten, betere blussystemen en de auto's met nagenoeg lege accu's op het schip zetten (wat de kans op spontante ontbranding bij een defecte cel verkleint). Maar daar is al regelgeving voor in de maak. | |
Ponsai | donderdag 27 juli 2023 @ 14:55 |
Nee, wel afgedreven door sterke stroming. Richting Terschelling. 16 km van de kust (nog maar) | |
Ponsai | donderdag 27 juli 2023 @ 15:38 |
Officieel geluidsfragement ten tijde van brand: https://www.rtlnieuws.nl/(...)n-verschroeid-eiland | |
Ponsai | donderdag 27 juli 2023 @ 21:44 |
Zou gunstig zijn als de brand wat afneemt. Maar ik vraag me af of je daar uberhaupt aan boord kunt, ook al is het minder warm? | |
FranticDJ | donderdag 27 juli 2023 @ 21:54 |
kan wel.. maar als de kern van het staal loeiheet is kan het wel een paar dagen duren. Aan dek voor een noodsleepverbinding zal best prima te doen kunnen zijn. | |
Joost1991 | donderdag 27 juli 2023 @ 22:24 |
raar verhaal. waarom zou een auto op een schip zomaar in brand vliegen? die verhalen over brandende elektrische auto's blijken vaak auto's te zijn die (te lang) aan de lader hangen. en een enkele keer dat er iets de accu heeft doorboord op de snelweg. beide kan toch zomaar niet? hoe vliegen benzine en diesel auto's eigenlijk in brand behalve brandstichting en ongelukken op de snelweg? | |
tesssssssss | donderdag 27 juli 2023 @ 22:35 |
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ht-fremantle-highway Wegslepen geen optie Nieuwe beelden brandend schip Noordzee laten schade zien: 'Geen scheuren of gaten' De kustwacht heeft nieuwe beelden van het schip Fremantle Highway op de Noordzee gedeeld. Daarop is te zien dat er nog steeds veel rookontwikkeling is en de boot beschadigd is. Het gaat vooral om afbladderende verf. De intensiteit van de brand lijkt te zijn afgenomen, meldt de kustwacht. En vooralsnog zijn er geen scheuren of gaten waargenomen. Eerder vandaag zorgde de sterke stroming in het water ervoor dat het brandende schip naar Terschelling dreef. De stroming draait nu, waardoor de kustwacht probeert het schip te draaien in oostelijke richting. "Want in dit gebied kan het schip 'vrij' drijven zonder obstakels", laat de kustwacht weten. De afstand tot de kust is nu ongeveer 16 kilometer. Noodverbinding Wegslepen is geen optie, omdat de brand aan boord nog niet uit is. Via een zogenoemde 'noodverbinding' wordt het schip wel buiten de verkeersbanen gehouden, 'zodat het scheepvaartverkeer op veilige afstand kan passeren', meldt de kustwacht. Het is vanwege de brand ook nog niet mogelijk om personen aan boord te laten gaan. De kustwacht is gestopt met het constant koelen van het schip, omdat het de stabiliteit van het vaartuig in gevaar bracht. | |
Ponsai | donderdag 27 juli 2023 @ 22:40 |
Dat is behoorlijk lang. En hoelang heb je daarna dan eigenlijk vrij? | |
Glider76 | vrijdag 28 juli 2023 @ 05:58 |
Ik ben begonnen met varen in 1998. In die tijd was 4 maanden de normale term. Daarna was je ongeveer 2 maanden vrij. Filipijnse matrozen zaten 8 maanden aan boord. Sindsdien is er wel veel veranderd en vandaag de dag zullen Nederlanders geen 4 maanden meer varen. Het 1 op 1 systeem is bijna overal doorgevoerd. Dus 1 dag aan boord is 1 dag verlof. Afhankelijk van het type schip en vaargebied zul je tussen de 2 weken en 3 maanden aan boord zitten. Ferry's tussen bv. engeland en europa hebben veelal 2 weken op/af. Baggerschepen en offshoreschepen 6 weken op/af. Een vrachtschip wat in europa vaart 8 weken op/af. Grotere vrachtschepen mogelijk nog 3 maanden. En daarna dus 3 maanden vrij. Lijkt mij zelf wel ideaal schema. Meestal vloog de tijd voorbij. 1 keer ruim 5 maanden aan boord gezeten. Maar dit schip had een bemanning uit India. Die hebben nog niet zulke riante verlofregelingen. | |
FranticDJ | vrijdag 28 juli 2023 @ 08:37 |
4 maanden op / 2 maanden af en 3 maanden op / 2 maanden af is nog steeds een regulier schema voor de koopvaardij (bij nederlandse/europese clubs). Ook binnen europa. Ik begon ooit met 4 maanden op 6 weken af ![]() Deze lui zullen minimaal 6 maanden aan boord zitten. [ Bericht 14% gewijzigd door FranticDJ op 28-07-2023 08:42:20 ] | |
einzeinz | vrijdag 28 juli 2023 @ 09:03 |
Water en erosie aan de batterij. Maar inderdaad, langer opladen dan nodig is in veel gevallen de oorzaak van brand. | |
einzeinz | vrijdag 28 juli 2023 @ 09:10 |
Op marine traffic is ie er af gehaald. Is de apparatuur opgefikt misschien? | |
Ponsai | vrijdag 28 juli 2023 @ 09:49 |
Nu zal op die schepen vanales te doen zijn, maar ga je je op den duur niet vervelen? Het lijkt me niet prettig om alleen maar water onder je voeten te hebben of steeds te zien. Ga er niet vanuit dat je ook eens een weekje vakantie hebt aan wal ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 28 juli 2023 @ 10:51 |
De brandende Fremantle Highway voor de kust van de Waddeneilanden heeft geen 25, maar bijna 500 elektrische auto's aan boord. Dat meldt uitvoerder K Line vrijdagochtend. Dat is een belangrijk verschil, want brandende accu's van elektrische voertuigen zijn erg moeilijk uit te krijgen. https://www.ad.nl/binnenl(...)eneilanden~a96aa4c7/ ![]() | |
Jan_Onderwater | vrijdag 28 juli 2023 @ 11:10 |
Enige mogelijkheid is, uit laten branden, hopen dat ie niet zinkt. En dan een tijdje laten ankeren om af te wachter dat het niet opnieuw begint. Daarna ergens waar ie veilig uitgeladen kan worden, en daarna slopen. | |
tesssssssss | vrijdag 28 juli 2023 @ 11:12 |
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ip-fremantle-highway Veel meer dan eerder gemeld Bijna 500 elektrische auto's aan boord van brandend vrachtschip Er zijn 498 elektrische auto's aan boord van het brandende vrachtschip Fremantle Highway. Dat meldt K Line, de charteraar van het vaartuig. Eerder was er sprake van dat er 25 elektrische auto's aan boord waren. Op het schip met aan boord 3783 auto's brak in de nacht van dinsdag op woensdag brand uit. Volgens de kustwacht waren 23 bemanningsleden aan boord, allemaal uit India. Een van hen heeft het niet overleefd, enkele anderen raakten gewond. Persbureau Bloomberg meldde eerder dat het in ieder geval gaat om 300 Mercedes-Benz-wagens. Daarnaast zouden er enkele honderden BMW's en Mini's aan boord zijn. Ford, Nissan, Renault en Stellantis - het moederbedrijf van merken als Opel, Peugeot, Alfa Romeo, Jeep en Fiat - hebben aangegeven geen auto's op het schip te hebben. Toyota noemt het onwaarschijnlijk, Volkswagen kon niets zeggen. Tesla reageerde niet op vragen. Een woordvoerder van K Lines in het Verenigd Koninkrijk kon eerder naar eigen zeggen weinig informatie geven over de exacte lading 'vanwege vertrouwelijkheidsafspraken met autobedrijven'. K Lines is niet de eigenaar van het schip, maar chartert het vaartuig van het Japanse Shoei Kisen Kaisha. Het schip, dat onder Panamese vlag vaart, zou als eindbestemming Singapore hebben, en een stop maken in Egypte. De brand is nog altijd niet uit. Meerdere schepen met bergingsspecialisten zijn in de buurt aanwezig. Rijkswaterstaat houdt nog steeds rekening met alle scenario's met betrekking tot het brandende vrachtschip bij de Waddeneilanden. "Gezien de ontwikkelingen nu, zou het mooiste zijn het schip te verplaatsen en zo snel mogelijk aan boord te komen", zegt een woordvoerder. Te heet Op dit moment lijkt de rookontwikkeling minder te zijn. Ook de brand zelf lijkt minder te worden. Er wordt met een vliegtuig van de Kustwacht gemeten hoe warm het in het schip is en hoe warm de romp is. Dat is nog altijd te heet om aan boord te komen, zegt de woordvoerder. "Aan de hand van deze gegevens zijn de bergers bezig met een plan. In eerste instantie moet er een sterkere sleepverbinding tot stand komen en moeten we bekijken hoe we aan boord kunnen komen." Het is ook nog niet bekend waar het schip naartoe verplaatst wordt, maar dat zal een 'veiligere locatie dan nu' zijn, zegt Rijkswaterstaat. Het schip, de Fremantle Highway, drijft nu 17 kilometer ten noorden van Terschelling. | |
#ANONIEM | vrijdag 28 juli 2023 @ 11:23 |
Bijzonder dat dat nu pas bekend is gemaakt. Mag toch hopen dat de hulpdiensten meteen op de hoogte zijn van de lading. Het kan een behoorlijk verschil maken hoe je je inzet doet. | |
Toine51 | vrijdag 28 juli 2023 @ 11:35 |
Dan weet je dus niet wat voor vracht er aan boord is in eerste instantie. Pas na dagen weten ze het dus. En ook niet even een kleine afwijking van de lading.... 3800 ipv 3000, 500 ev's ipv 25. Lekker dan als bestrijder van branden, dan wil je als bevelvoerder toch asap weten wat de lading is... | |
bleiblei | vrijdag 28 juli 2023 @ 11:50 |
De hulpdiensten waren woensdag al op de hoogte met vrachtlijsten. Er zit doorgaans een aardig verschil tussen wat de direct betrokkenen weten en wat wij in de krant lezen ![]() | |
Toine51 | vrijdag 28 juli 2023 @ 11:54 |
Maar hoe komt de media dan aan 3000 auto's en 25 EV's? | |
michaelmoore | vrijdag 28 juli 2023 @ 11:56 |
nu blijken het wel 4000 autos te zijn waaronder 500 EV | |
#ANONIEM | vrijdag 28 juli 2023 @ 12:03 |
Bron? | |
bleiblei | vrijdag 28 juli 2023 @ 12:12 |
https://www.ed.nl/binnenl(...)dend-schip~a96aa4c7/ | |
#ANONIEM | vrijdag 28 juli 2023 @ 12:14 |
Daar staat toch echt dat de hulpdiensten ook van niks wisten, pas in de middag ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-07-2023 12:15:08 ] | |
bleiblei | vrijdag 28 juli 2023 @ 12:15 |
Tjongejonge, moet ik echt alles voorkauwen ![]()
| |
bleiblei | vrijdag 28 juli 2023 @ 12:17 |
Maar als dat niet voldoende is, kan je ook Edwin ff een bellen: https://www.linkedin.com/in/edwingranneman | |
#ANONIEM | vrijdag 28 juli 2023 @ 12:21 |
[/quote] Woensdagnacht stond dat ding in de fik, in de middag wisten ze pas de juiste lading. Dat is niet zoals het hoort nee. | |
bleiblei | vrijdag 28 juli 2023 @ 12:26 |
Volgens mij stel je nu heel wat anders dan wat ik postte. Dat noemen we doelpalen verzetten. Ik postte dat de hulpdiensten woensdag al wisten wat er op stond. Daar is geen woord van gelogen. Dat jij daarnaast denkt dat het mogelijk is om binnen 4 uur de exacte vrachtlijsten op te hoesten van elk schip ter wereld... tja. Dat mag je verwachten. Realiteit is anders blijkt maar weer. | |
#ANONIEM | vrijdag 28 juli 2023 @ 12:36 |
Euh ja, die moeten meteen te overhandigen zijn. | |
FranticDJ | vrijdag 28 juli 2023 @ 12:37 |
Het is een heel andere mindset. je bent aan het werk en je bent heel intens met je werk bezig (met z'n allen). Lange werkdagen.. vaak wel ergens nog een paar uurtjes voor jezelf, maar dan moet je ook je 'huishouden' doen (hut schoonmaken/kleding wassen etc.) maar je kan ook met wat medebemanningsleden een film kijken of spelletjes spelen Ja ik kom nog uit de tijd dat je 1 mail via de satelliet per week mocht sturen. | |
ikweethetookniet | vrijdag 28 juli 2023 @ 13:49 |
‘Bedrijfsgeheim’ na twee dagen openbaar: honderden elektrische auto’s op brandend schip De brandende Fremantle Highway ten noorden van de Waddeneilanden heeft geen 25, maar bijna 500 elektrische auto’s aan boord. Dat meldt uitvoerder K Line vrijdagochtend. Volgens het bedrijf mocht dat getal eerder niet naar buiten, omdat het gaat om gevoelige bedrijfsinformatie. Het gaat echter om een belangrijk verschil, want brandende accu’s van elektrische voertuigen zijn erg moeilijk uit te krijgen. De hulpdiensten gingen er woensdagochtend nog vanuit dat er enkele tientallen elektrische auto’s aan boord waren. Acht stonden in brand, was de eerste melding. Mogelijk was er n ontploft. Maar binnen de kortste keren breidde het vuur zich uit en moest het schip worden gevacueerd. Daarbij raakten enkele van de 23 bemanningsleden gewond. En lid van de crew kwam om het leven. Overleg met fabrikanten K Line heeft de afgelopen dagen met de verschillende fabrikanten moeten overleggen over het vrijgeven van de aantallen. ,,Zodra wij goedkeuring kregen, hebben we het gedeeld.” Om welke automerken het gaat, is nog grotendeels onduidelijk, ook vanwege bedrijfsgeheimen. Persbureau Bloomberg meldde woensdag dat het in ieder geval gaat om driehonderd Mercedes-Benz-wagens en enkele honderden BMW’s en Mini’s. https://www.ad.nl/binnenl(...)dend-schip~a96aa4c7/ We zijn dus allemaal gewoon belazerd incl hulpdiensten ![]() ![]() | |
Ponsai | vrijdag 28 juli 2023 @ 13:53 |
Kans op een natuurramp is nog veel groter ... met 20x zoveel EV aan boord dan gedacht | |
Glider76 | vrijdag 28 juli 2023 @ 16:32 |
Valt best mee. Om te beginnen is het natuurlijk wel een keuze en een way of life om daadwerkelijk op zee te varen. Dus water zien is niet vervelend. Als je wacht loopt heb je niet heel veel vrije tijd. je moet nog eten ook. Filmpje of serie kijken. Veel boeken lezen. Beetje computeren op je laptop. Ik heb nog gevaren in de tijd dat er geen internet aan boord was. Later kwam er wel email. Een weekje vakantie tussendoor is er niet bij. Maar ik ben zo goed als overal wel de wal op geweest om te stappen, shoppen of rondtouren met een huurauto voor een dagje. En na afloop van een term aan boord weleens een maand achtergebleven in Thailand. Ik heb voornamelijk op general cargo en heavy lift/semi-submersible schepen gevaren die werkelijk de hele wereld over gingen en je wist nooit waar je aan boord moest opstappen, tussendoor allemaal terecht zou komen oen vanwaar je weer naar huis zou gaan. Zeer avontuurlijk was die tijd. Als je dan ook nog wat geluk hebt met de lading is er nog best veel gelegenheid om de wal op te gaan. Ben werkelijk zo ongeveer overal geweest en op veel schepen een zeer goede tijd gehad. Ook aan boord zelf. Op schepen waar je dagdienst liep had je het weekend en avonden vrij. Soms verveel je je dan, maar dat viel eigenlijk best mee. Je moet er ook zelf wat van maken. | |
ikweethetookniet | vrijdag 28 juli 2023 @ 19:10 |
Zou er nu van die 4000 auto’s er een zijn die nog onbeschadigd is ![]() | |
Hyperdude | vrijdag 28 juli 2023 @ 19:15 |
Denk het niet. Misschien een Dacia Sandero, ergens achterin? ![]() | |
michaelmoore | vrijdag 28 juli 2023 @ 19:23 |
die gaan allemaal terug naar de fabriek , worden ontmanteld verzekering betaald | |
ikweethetookniet | vrijdag 28 juli 2023 @ 19:28 |
Snap ik maar gewoon nieuwsgierig ![]() Zou er een het overleefd hebben ![]() | |
michaelmoore | vrijdag 28 juli 2023 @ 20:09 |
met die hitte, de lak zal van allemaal wel eraf zijn kan wel 1000 graden geweest zijn is niet een auto nog goed [ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 28-07-2023 20:32:28 ] | |
Ponsai | zaterdag 29 juli 2023 @ 01:15 |
Nee, allemaal kapot gegaan in die oven denk ik |