Ik vermoed dat de Baron Elvis zou worden, met een snor. De bakkebaarden waren dan makkelijk weg te werken.quote:Op maandag 24 juli 2023 20:44 schreef Writersright het volgende:
Wie van de boeven zou als Elvis verkleed zijn en wie als Gene Simmons?
Het is een mooi scenario, maar ik denk dat het wensdenken is. Het is bekend dat de eigenlijke opzet voor Amerika ook het zoeken van pakjes was. Alleen was de Baron dan de opdrachtgever, en zou het Curaçao-scenario zich gewoon steeds herhalen. Dat werd toch te flauw en herhalend ivm de reeks ervoor gevonden, waarmee de quiz dus een alternatief werd om toch naar Amerika te gaan. Anders dan wat wordt geschetst, is de quiz dus wel een 'plan B'.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 12:59 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Vind ik juist een mooi opstapje náár Amerika. Vergeet ook niet dat de serie door de mislukte val van Japie op de Emmabrug compleet overhoop gehaald is. Achtervolgingen konden niet meer rennend, B&A konden niet meer op onderzoek of zelf achter iemand... Aangaan... Hé. Ik bedenk ineens iets.
Ergens heb ik zo het idee dat, maar nu wordt het echt een theorie vol speculatie, dat Bassie en Adriaan de boeven aan het eind van de Curacao-saga spotten en daadwerkelijk achter ze aan gingen, de wereld rond. In plaats van Europa waar het vooral een "de boefjes volgen hen, maar B&A hebben tot het eind niets door op Bassie na"-situatie was (iets wat Amerika uiteindelijk opnieuw werd), denk ik dat de achtervolging na Curacao een voorbode was voor de rest van de reeks; Bassie en Adriaan gaan achter de boefjes aan en achtervolgen ze héél Amerika door. Het klopt dan ook veel meer met de hoogst idiote videoband-titels 'Op zoek in San Francisco/Las Vegas/Het Wilde Westen/Amerika'. Op zoek, waarnaar? Souvenirs?
Het is een prima bruggetje, die originele sequence. Ze rijden weg in een roze chevrolet (hallo Flodder), dús kunnen B&A denken, ze zullen wel naar Amerika willen gaan. Die hele quiz met Tineke Verburg voelt namelijk ook in alles als een gigantisch bizarre plotwending (waarom wil Bassie ineens meedoen aan een quiz?). Vervang dat door een 'de Nederlandse politie heeft door jullie avonturen op de televisie gezien hoe goed jullie zijn in het vangen van boeven, gaan JULLIE ze maar achterna, kosten noch moeite gespaard'.
Vergeet ook niet: na alles wat op koopvideo 1 (Curacao) is gepropt komt de avonturenserie van B&A (die bij de TROS wordt uitgezonden in dat serie-universum) ook totaal niet meer terug. Ze zijn televisiesterren, maar het wordt enkel en alleen nog maar één keer aangehaald door de meisjes die de boeven tijdens de inbraak herkennen en B&A hierover bellen.
Ik denk oprecht dat we echt een geweldige laatste grote avonturenreeks zijn misgelopen.
Mee eens dat de plot van ArnieAlberts inderdaad tot een veel dynamischer serie had geleid, en het qua opnames niet eens zoveel had hoeven veranderen.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 19:15 schreef Writersright het volgende:
[..]
Dat idee klinkt in ieder geval als een beter idee. Je hebt ook gelijk dat die quiz echt als soort plot device wordt gebruikt om te rechtvaardigen dat ze naar Amerika gaan. Dat van die titels klinkt inderdaad wel apart.
Daarbij zitten er ook stukjes in de Amerika-serie die restandjes van een vorig script lijken, zoals de Amerikaanse collegas van de Baron. Dat gebeurde in New York...en daarna opeens niet meer? Was er maar 1 collega? Later zijn er volgens mij wel telefonische collegas maar er is maar 1 fysieke rol gecast als ik het goed heb.
Even aannemend dat je gelijk hebt met jouw aanname dan zouden veel stukken enorm veel interessanter kunnen zijn met de boeven die ipv random pech steeds net moeten ontsnappen. Alcatraz, het deel met de Indianen, Universal Studios, het zou allemaal een stuk spannender en logischer kunnen zijn.
Zoals de serie uiteindelijk geworden is kunnen de boeven er uiteindelijk voor 90% uitgeknipt worden gezien ze niet echt invloed op het verhaal hebben. Ik kan me niet indenken dat dit de oorspronkelijke bedoeling was. Je hebt zo'n groot canvas en je maakt er op die manier niet echt gebruik van. Daarnaast kost het filmen ed van de boevenscenes ook tijd en geld.
Als de serie "Bassie en Adriaan op vakantie" zou zijn vanaf het begin dan hadden ze beter meer locaties kunnen aandoen en de boeven er uit kunnen halen.
En dit is de quote/user die het balletje aan het rollen brengt! Omdat jij ook niet weet of het echt om de inbraak gaat, wil ik hier nog wel op door fantaseren. Ik zie het op Curaçao namelijk wel gebeuren dat de boeven (toch al in Hawaï hemd en Jungle kostuum) een willekeurig gebouw in vluchten en verkleedkleren vinden. Alles om maar te zorgen dat Bassie en Adriaan er niet achter komen dat zij ook op Curaçao zijn. Het is gewoon niet iets wat je in Nederland verwacht, ofzo. Dan is het ook logisch dat de Baron, na het zien van de quiz, zegt dat ze zich weer als die rockband vermommen. Dan is dat niet iets wat ze praktisch de dag ervoor al hebben gedaan, maar iets langer terug. Het enige wat niet strookt met een Curaçao-scenario, is dat de politie ook achter de boeven aan zat, volgens het boek van Aad (maar hoe geloofwaardig is die bron, terwijl het de originele bedenker is 😂)quote:Op zaterdag 22 juli 2023 22:40 schreef Retroboy2023 het volgende:
Het is trouwens mogelijk dat de scènes met het boevenlied en de vermomming zouden worden gebruikt bij het ontsnappen van het inbreken van het huis in aflevering 3. De tekst die de baron in aflevering 4 had moeten zeggen is namelijk: we vermommen ons weer als die rockband.
Volgens Aad zijn boek speelde dit zich af in augustus 1993, dus na de opnames in het buitenland. Daarnaast was Paul van Soest niet aanwezig in Curacao, Florida en Sint Maarten. Kortom de enige plek waar dit kan in de serie is als de boeven inbreken en vluchten in Nederland. En zoals ik eerder aangaf is er een alternatieve scène te zien van het draaiboek in aflevering 3 rond de 27e minuut. Kortom deze wijziging is in overleg gegaan met de acteurs en niet zoals Aad beweert dat hij op een blauwe maandag als de grote regisseur besloot scènes te schrappen zodat de acteurs geen opnames meer hadden en hij van ze af was.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 08:29 schreef Japepk het volgende:
Wat wel zou stroken met de verkleedscene op 'Curacao', is dat de opnames er voor de boeven dan op zaten als ze dat niet op hoefden te nemen. In de uiteindelijke serie is de hele afwikkeling van Curaçao ook gewoon een voice over. Wel een typische Aad-oplossing. Maar dit is natuurlijk allemaal speculatie.
In de krant zet je dan inderdaad dat Jaap reuze druk is, niet dat het een kwal van een vent is.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 12:59 schreef Ceviche het volgende:
Achteraf, na zoveel jaar, lopen de verhalen daarover steeds meer uiteen, ieder z'n eigen ervaringen en ze hebben het vast niet meer uitgepraat. B&A zelf zullen wel een beetje hun eigen echokamer zijn geweest![]()
Maar op het moment zelf zeg je natuurlijk ook niet: 'we komen net kijken, maar Jaap is verschrikkelijk en we willen nooit meer met hem werken' want dan is de kans groot dat er geen tweede B&A serie komt.
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen en daar kunnen best meerdere redenen voor zijn geweest.
Dat is geen Jaap Stobbe, maar Joop Teuteberg.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 17:03 schreef Writersright het volgende:
Als ze Jaap Stobbe echt zo naar vonden dan hadden ze hem niet uitgenodigd voor een gastrol in de shorties.
(Clown Gino in "Gefeliciteerd")
Wacht eens...aan het einde van de Plaaggeest zegt Douwe dat hij misschien wel een clown zou willen worden....onbedoelde continuiteit dus?
Vreemd. Jaap Stobbe staat zelfs in de credits op de DVD.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 18:02 schreef JOO het volgende:
[..]
Dat is geen Jaap Stobbe, maar Joop Teuteberg.
Ik heb de draaiboeken er nog ff bij gepakt. Helaas ontbreken 15 bladzijde van het draaiboekquote:Op dinsdag 25 juli 2023 10:32 schreef JOO het volgende:
[..]
Volgens Aad zijn boek speelde dit zich af in augustus 1993, dus na de opnames in het buitenland. Daarnaast was Paul van Soest niet aanwezig in Curacao, Florida en Sint Maarten. Kortom de enige plek waar dit kan in de serie is als de boeven inbreken en vluchten in Nederland. En zoals ik eerder aangaf is er een alternatieve scène te zien van het draaiboek in aflevering 3 rond de 27e minuut. Kortom deze wijziging is in overleg gegaan met de acteurs en niet zoals Aad beweert dat hij op een blauwe maandag als de grote regisseur besloot scènes te schrappen zodat de acteurs geen opnames meer hadden en hij van ze af was.
Geweldig dat je die hebt. Even om dingen uit te sluiten: het draaiboek wat je hebt is uiteindeljke versie? Er kan daarna geen revisie meer zijn?quote:Op dinsdag 25 juli 2023 18:59 schreef Retroboy2023 het volgende:
[..]
Ik heb de draaiboeken er nog ff bij gepakt. Helaas ontbreken 15 bladzijde van het draaiboek
van aflevering 3. Dit is dus de aflevering waarin de boefjes inbreken. De rest van de draaiboeken gaat over Curaçao etc. Hierin wordt niet over de vermomming gesproken. Dus ik denk vermomming scenes zich toch in Nederland hadden moet afspelen.
Lees ze en je weet het, zou ik zeggenquote:Op donderdag 27 juli 2023 11:44 schreef Scorpion_17 het volgende:
Hoe kunnen jullie t nu nog steeds topicslang over b en a hebben?
Ik ben blij dat ze het doenquote:Op donderdag 27 juli 2023 11:44 schreef Scorpion_17 het volgende:
Hoe kunnen jullie t nu nog steeds topicslang over b en a hebben?
Ik zou Aad weleens willen horen praten over die nep Bassie bij Jenssen destijds.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 22:01 schreef Writersright het volgende:
Aad is 5, 9 en 12 Augustus in Nederland voor meet and greets. Wie van de vaste topicgangers hier gaat Aad grillen over dat boevennummer?😉
Ik ook, al vraag ik me af in hoeverre Aad bereid is om met name over de Plaaggeest te praten.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 10:18 schreef WouterBoeve het volgende:
Een vraag voor Aad kan ook zijn, wat nou de verwijderde scènes zijn van de Plaaggeest en het geheim van de sleutel
Heb het idee dat Aad daar wel om kan lachenquote:Op zaterdag 29 juli 2023 09:41 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Ik zou Aad weleens willen horen praten over die nep Bassie bij Jenssen destijds.
Ze vonden The Exorcist een prima maatstaaf voor de series.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 22:56 schreef TLC het volgende:
Ik zou weleens willen weten hoe ze op het idee zijn gekomen om Tubular bells van Mike Oldfield te gebruiken
Mensen dachten dat dat de echte Bassie was die zo grof was op de radio, dus dat schaadde dan wel hun merk.. mensen riepen gewoon Hey Bassiee.. teringleieerr!! naar hem. 🥲quote:Op zaterdag 29 juli 2023 12:24 schreef Writersright het volgende:
[..]
Ik ook, al vraag ik me af in hoeverre Aad bereid is om met name over de Plaaggeest te praten.
[..]
Heb het idee dat Aad daar wel om kan lachen
Het einde van De Reis vol Verrassingen is toch ook gejat van De Heineken Ontvoering? Het feit dat Cor van Hout en Holleeder gepakt zijn op Sint-Maarten.quote:Op zondag 30 juli 2023 10:23 schreef Writersright het volgende:
Tja, voor alle originele dingen hebben ze ook aardig wat ehhh gejat.
Het einde van de Kroon is rechtstreeks uit Chitty Chitty Bang Bang gepakt.
Urban legend, al jaren geleden ontkracht. Deze informatie moet echt een keer losgelaten worden, want dat is een eigen leven gaan leiden.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 17:03 schreef Writersright het volgende:
Als ze Jaap Stobbe echt zo naar vonden dan hadden ze hem niet uitgenodigd voor een gastrol in de shorties.
(Clown Gino in "Gefeliciteerd")
Wacht eens...aan het einde van de Plaaggeest zegt Douwe dat hij misschien wel een clown zou willen worden....onbedoelde continuiteit dus?
Ik hoop dat je het mij niet kwalijk neemt dat ik een beetje op de oppervlakte en dus wat sceptisch blijf, de enige foto die je deelde was vanuit de expositie en nu heb je zelf ook draaiboeken. Ik weet uit eerdere ervaringen dat er nogal wat types zijn geweest door de jaren heen die interessant kwamen doen met (naar later bleek) verzonnen onzin, dus als je daadwerkelijk wat kan fotograferen en laten zien zou dat heel tof zien.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 18:59 schreef Retroboy2023 het volgende:
[..]
Ik heb de draaiboeken er nog ff bij gepakt. Helaas ontbreken 15 bladzijde van het draaiboek
van aflevering 3. Dit is dus de aflevering waarin de boefjes inbreken. De rest van de draaiboeken gaat over Curaçao etc. Hierin wordt niet over de vermomming gesproken. Dus ik denk vermomming scenes zich toch in Nederland hadden moet afspelen.
Ik vond die previewschetsen zó mooi.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 13:19 schreef JOO het volgende:
Dit heeft mij ook altijd wel gefascineerd. Hoe zou het zijn geweest als de boeven uit de sleutel/diamant in Het geheim van de schatkaart te zien waren geweest. Of dat de Reis vol verrassingen oorspronkelijk zich zou afspelen in Mexico en de Huilende professor op Malta.
[ afbeelding ]
Aad kennende: platen luisteren. Luisteren, luisteren, luisteren. Wellicht dat hij de film eerder gezien had en het muziekje zich kon herinneren, daar wel vond passen, dus de fonotheek van Hilversum in en hup, eronder gemonteerd. Zo was het monteren van en editingkeuzes maken voor B&A in a nutshell.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 22:56 schreef TLC het volgende:
Ik zou weleens willen weten hoe ze op het idee zijn gekomen om Tubular bells van Mike Oldfield te gebruiken
Heel gek vind ik het niet. De man lijkt op Stobbe en volgens mij wordt Stobbe ook vermeld in de creditsquote:Op zondag 30 juli 2023 12:10 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Urban legend, al jaren geleden ontkracht. Deze informatie moet echt een keer losgelaten worden, want dat is een eigen leven gaan leiden.
Het was geen foto van de expositie:)quote:Op zondag 30 juli 2023 12:12 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Ik hoop dat je het mij niet kwalijk neemt dat ik een beetje op de oppervlakte en dus wat sceptisch blijf, de enige foto die je deelde was vanuit de expositie en nu heb je zelf ook draaiboeken. Ik weet uit eerdere ervaringen dat er nogal wat types zijn geweest door de jaren heen die interessant kwamen doen met (naar later bleek) verzonnen onzin, dus als je daadwerkelijk wat kan fotograferen en laten zien zou dat heel tof zien.
Gaaf dat je die hebt hoor!quote:Op maandag 31 juli 2023 21:55 schreef Retroboy2023 het volgende:
[..]
Het was geen foto van de expositie:)
Nou bij deze incl tekst over de vermomming:
https://i.ibb.co/tL28sYC/20230731-214342.jpg
https://i.ibb.co/dpntNbr/20230731-214318.jpg
Daarom zegt de Baron ook we vermommen ons 'weer', wat te lezen was in het vorige topicquote:Op woensdag 2 augustus 2023 09:11 schreef Japepk het volgende:
En ook een spelfout in boeven verblijf. Niet per se overtuigd? Maar misschien wil ik er wel ook gewoon niet aan hahah. Het is gewoon dezelfde tekst als in de huidige scène, en dan zitten de boeven random in vermomming? Terwijl tussen de inbraak en het telefoontje uit New York enkele weken zitten..
Ik snap het nu. Ik dacht dat de boeven er hier pas achter kwamen dat B&A in Amerika waren, maar dat klopt natuurlijk niet. Dat wisten ze met het winnen van de quiz al.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 11:30 schreef Retroboy2023 het volgende:
[..]
Daarom zegt de Baron ook we vermommen ons 'weer', wat te lezen was in het vorige topic
https://i.ibb.co/pR5TvG4/20230721-213142.jpg
Ik twijfel niet aan de echtheid en ik vind het lastig voor te stellen dat de Baron een zin als "We vermommen ons weer als die rockband." zou uitspreken.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 11:30 schreef Retroboy2023 het volgende:
[..]
Daarom zegt de Baron ook we vermommen ons 'weer', wat te lezen was in het vorige topic
https://i.ibb.co/pR5TvG4/20230721-213142.jpg
En daar volgen spontaan de PB's en DM's van de gekkiesquote:Op maandag 31 juli 2023 21:55 schreef Retroboy2023 het volgende:
[..]
Het was geen foto van de expositie:)
Nou bij deze incl tekst over de vermomming:
https://i.ibb.co/tL28sYC/20230731-214342.jpg
https://i.ibb.co/dpntNbr/20230731-214318.jpg
Ja waarom Jaap op de aftiteling van die shorty-compilatie genoemd wordt is me ook niet duidelijk (Sowieso hadden de losse shorties zelf nooit credits), maar wellicht is daar de fout destijds erin geslopen omdat iemand (Martijn?) daar ook foutief Jaap Stobbe in herkende ofzo.quote:Op maandag 31 juli 2023 20:38 schreef Writersright het volgende:
[..]
Heel gek vind ik het niet. De man lijkt op Stobbe en volgens mij wordt Stobbe ook vermeld in de credits
Wie denk je dat ik ben?;)quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 14:42 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
En daar volgen spontaan de PB's en DM's van de gekkiesIk heb zo het idee dat ik weet wie er achter dit profiel steekt, if so: leuk! Welkom en dank voor deze mooie bijdrage
Vind die toevoeging 'definitief' ook zo lekker. Iets van een datum vermeld in de scripts?
In de hoop niet teveel informatie te delen; er zijn een paar namen waar ik even over twijfelde. Ik weet dat Paul ooit na het aanhoudend gezeik al zijn B&A meuk heeft weggedaan aan een groot fan, ik dacht heel even dat je wellicht die persoon was (maar waarom zou Paul een 'reserve copy' hebben)? Toen dacht ik eigenlijk aan Aads technische rechterhand Martijn, óf Bas jarenlange trouwe side-kick Evert. Inmiddels denk ik het wel te weten, not surequote:Op vrijdag 4 augustus 2023 19:16 schreef Retroboy2023 het volgende:
[..]
Wie denk je dat ik ben?;)
Helaas geen data vermeld in de scripts.
Of...plottwist...het is Aad zelfquote:Op vrijdag 4 augustus 2023 23:24 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
In de hoop niet teveel informatie te delen; er zijn een paar namen waar ik even over twijfelde. Ik weet dat Paul ooit na het aanhoudend gezeik al zijn B&A meuk heeft weggedaan aan een groot fan, ik dacht heel even dat je wellicht die persoon was (maar waarom zou Paul een 'reserve copy' hebben)? Toen dacht ik eigenlijk aan Aads technische rechterhand Martijn, óf Bas jarenlange trouwe side-kick Evert. Inmiddels denk ik het wel te weten, not sure
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |