abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 juli 2023 @ 18:23:05 #1
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209945562
https://www.rtlnieuws.nl/(...)m-wennen-spanje-tips

Dit weekend wacht ons stralend zomerweer met hoge temperaturen. Voor de één reden om uren op het strand te liggen, terwijl de ander liever de hele dag binnen bij de airco zit. Allebei geen goed idee, zeggen experts. En hoe doen ze dat eigenlijk in Spanje, waar het regelmatig loeiheet is?

Allereerst: hoe warm wordt het nou precies? Nou, behoorlijk warm dus, aldus Marc de Jong van Buienradar. "Vandaag wordt het op sommige plekken al 30 graden, en vooral zaterdag en zondag wordt het warm. Alleen op de Wadden is het koeler, een graad of 18."

Het is niet alleen heel warm, maar de zon straalt ook nog eens extra krachtig. De zonkracht is de komende dagen een 7 op de UV-index. Dat betekent dat onbeschermde huid al binnen 15 minuten kan verbranden.

Insmeren dus! In onderstaande video legt huidarts Marlies Wakkee uit waarom het belangrijk is dat je je goed insmeert, en hoe je dat het beste doet.

Goed insmeren helpt om je huid te beschermen, maar beschermt je natuurlijk niet tegen de hitte zelf. In Spanje, waar het nog veel vaker erg warm is dan bij ons, blijven mensen daarom het liefst uit de zon, ziet onze Spanje-correspondent Richard Hogenkamp.

Spanje
"Spanjaarden doen vooral geen erg inspannende dingen tussen 13:00 en 17:00 uur", zegt Hogenkamp vanuit Madrid. "De hele Spaanse maatschappij is daarop ingesteld, dat is natuurlijk anders dan in Nederland. Maar wat je wel kunt doen is op het heetst van de dag uit de zon blijven, net zoals de meeste Spanjaarden doen."

Waar de zomermaanden in Nederland volgepland zijn met evenementen en festivals, vinden die in Spanje juist eerder en later in het jaar plaats, om de ergste hitte te vermijden. "Vooral in juli en augustus vinden er hier eigenlijk geen evenementen plaats", zegt Hogenkamp. "En ook op het strand komen Spanjaarden in die maanden weinig. Dan liggen de stranden vol met toeristen."

Airco
Ook beschikken de meeste huizen in Spanje over airconditioning. Ook in Nederland neemt de populariteit van airco in huis toe, al zijn daar ook flinke bezwaren tegen. Airco's slurpen namelijk energie, en dat is slecht voor het klimaat én de portemonnee.

Daarnaast is de hele dag naast de airco zitten bij warm weer ook niet aan te raden. Dat zegt Maria Hopman, hoogleraar fysiologie aan de Radboud Universiteit.

Volgens Hopman is het juist goed om je nu bloot te stellen aan de hitte. "Dat het nu warm is overleef je wel, maar het is voor de komende zomer handig als je lichaam zich aanpast aan die warmte," zegt zij.

"Aanpassing krijg je alleen maar als je je aan de hitte blootstelt. Doe dus de komende dagen vooral de dingen die je normaal ook buiten doet. Als het straks in juli of augustus 35 of 40 graden is, is je lichaam al een beetje gewend en kun je dat ook aan."

Wennen
Volgens de hoogleraar kan ons lichaam de hoge temperaturen van de komende tijd prima verdragen, als we maar de tijd nemen om eraan te wennen.

"Wij zijn evolutionair gebouwd om ons aan te passen aan verschillende temperaturen, maar dat heeft wel wat tijd nodig. Je zweetklieren moeten weer wennen, zodat je sneller gaat transpireren en zo warmte kwijtraakt. Ook wordt je bloedvolume wat aangevuld."

Hopman waarschuwt er wel voor om niet te overdrijven. "Doe ook weer geen heel extreme dingen, en wees alert," adviseert ze.

"Zorg er sowieso voor dat je je goed insmeert. Je hoeft niet per se in de zon te zijn om je lichaam te laten wennen aan de hitte. Die 30 graden die voorspeld wordt is temperatuur in de schaduw. En je hoeft ook niet op het heetst van de dag naar buiten, maar onttrek je niet helemaal aan de hitte."

Niet mijn OP.
  dinsdag 18 juli 2023 @ 18:25:22 #2
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209945587
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 18:18 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Kaartje lijkt afkomstig te zijn van een officieel Italiaans meteo instantie. Ik weet niet waarom je dit zo nodig moet downplayen zonder enige bron.

Maar ok.
http://www.sias.regione.sicilia.it/frameset_pcum01.htm

Hier staan ze ook gewoon

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 18:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Heb je ook gezien hoe groot de regionale verschillen zijn tussen de metingen?
Het is geen Nederland daar met een pannenkoek oppervlak, je hebt gebergtes en water daar.

pi_209945600
quote:

[..]
Nah, und? Dat het ergens geen 45 graden is maakt de 45 graden ergens anders minder heet? Wat is je punt?
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_209945711
Het is een vrij extreme meting. Bijzonder dat het geen nieuws is.

Hoe Sicilië eruit ziet weet ik overigens vrij aardig. Ik vlieg er nogal eens over.

Vandaag bij ons een 35 graden gemeten. Heel erg in lijn met de bron die ik heb. Nergens zeg ik dat die andere bron beter is. Ik geef alleen maar aan dat er nog wel voor mij een reden is om het niet direct voor waar aan te nemen.
  dinsdag 18 juli 2023 @ 18:55:33 #5
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209945935
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 18:34 schreef VEM2012 het volgende:

Hoe Sicilië eruit ziet weet ik overigens vrij aardig. Ik vlieg er nogal eens over.

Vandaag bij ons een 35 graden gemeten. Heel erg in lijn met de bron die ik heb. Nergens zeg ik dat die andere bron beter is. Ik geef alleen maar aan dat er nog wel voor mij een reden is om het niet direct voor waar aan te nemen.
Bron voor die hoge temperaturen is letterlijk officieel meteorologisch bureau daar, dit zijn SIAS network meteorological stations, jij komt aan met een kaartje die achter een betaalmuur zou staan bij de telegraaf...

De 45,3 graden in Catalonië is ook officieel gemeten op het AEMET netwerk.
pi_209945998
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 18:55 schreef Momo het volgende:

[..]
Bron voor die hoge temperaturen is letterlijk officieel meteorologisch bureau daar, dit zijn SIAS network meteorological stations, jij komt aan met een kaartje die achter een betaalmuur zou staan bij de telegraaf...

De 45,3 graden in Catalonië is ook officieel gemeten op het AEMET netwerk.
Zonder te weten welke data ik naar verwijs, ben jij al aan het concluderen. Wie is er hier nu objectief?

Ook andere bronnen die ik vandaag heb geraadpleegd bleven onder de 40 graden op Sicilië overigens.
  dinsdag 18 juli 2023 @ 19:01:35 #7
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209946007
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 19:00 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zonder te weten welke data ik naar verwijs, ben jij al aan het concluderen. Wie is er hier nu objectief?

Ook andere bronnen die ik vandaag heb geraadpleegd bleven onder de 40 graden op Sicilië overigens.
Post die bronnen dan, die staan vast niet enkel achter betaalmuren.
  dinsdag 18 juli 2023 @ 20:38:00 #8
22565 asco
Los in deze tent
pi_209947358
Werkelijk alles wordt er nu bijgehaald inclusief Stovepipe Wells. Ik zie komende 10 dagen temperaturen tussen de 40 45 graden als voorspelling. Dat is gewoon heel normaal. En 50+ is ook totaal geen uitzondering maar nu is het opeens nieuws.

Ook voor bijvoorbeeld Madrid zie ik hele normale temperaturen.

Maar tegenwoordig zoeken we elke dag de extreemste plekjes wereldwijd schijnbaar op en staan we vervolgens aan de rand van de totaalvernietiging. 🙄

Laat je vooral goed gek maken. 🤣
pi_209947414
Nou poeh poeh, wat een Spaanse hitte hier in NL :')
pi_209947488
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 20:42 schreef trotse_wappie het volgende:
Zeker nooit Madrid in december gezien?
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_209947644
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 20:38 schreef asco het volgende:
Werkelijk alles wordt er nu bijgehaald inclusief Stovepipe Wells. Ik zie komende 10 dagen temperaturen tussen de 40 45 graden als voorspelling. Dat is gewoon heel normaal. En 50+ is ook totaal geen uitzondering maar nu is het opeens nieuws.

Maar tegenwoordig zoeken we elke dag de extreemste plekjes wereldwijd schijnbaar op en staan we vervolgens aan de rand van de totaalvernietiging. 🙄

De gemiddelde temperatuur in bv Palermo in de zomer is rond de 30 graden. 40-45 graden is niet normaal.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_209947783
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 20:42 schreef trotse_wappie het volgende:
Het is nu normaal zomers weer voor deze tijd
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  dinsdag 18 juli 2023 @ 22:07:09 #13
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209948715
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 18 juli 2023 @ 22:20:07 #14
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_209948860
quote:

De enigen die gek worden zijn de ontkenners die zich in alle bochten wringen om aan te tonen dat dit heel normaal is en elk berichtje er over een links complot.
Wie dit leest is gek
pi_209948883
Mensen kunnen ook niet goed het verschil tussen 30 en 40 graden inschatten. Dat is echt gigantisch hoor. 10 graden en 0 graden heeft men een veel beter beeld of gevoel bij.

Richting de 40 is echt niet normaal hoor hier in Zuid Europa.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_209950486
quote:

[..]

objectief :') _O-.

Iemand die zijn bronnen niet kan vrijgeven of de bronnen die openbaar zijn en die mensen hier wel publiceren laten duidelijk zien dat er op sicilie weldegelijk een plaats was waar de 46 graden gehaald is.
  woensdag 19 juli 2023 @ 09:52:59 #17
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209951853
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 17:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De bron die ik heb houdt het toch echt op 36 graden max vandaag op Sicilië. En die is ook accuraat tav de recordmeting in Rome vandaag.
_O-
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 19 juli 2023 @ 09:53:39 #18
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209951862
quote:

[..]
_O-
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 19 juli 2023 @ 09:54:02 #19
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209951868
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 18:34 schreef VEM2012 het volgende:

_O-
  woensdag 19 juli 2023 @ 09:54:15 #20
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209951870
quote:

[..]

_O-
  woensdag 19 juli 2023 @ 09:54:25 #21
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209951873
quote:

_O-
  woensdag 19 juli 2023 @ 10:04:35 #22
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209951992
Nou, na het kunnen lachen om het grote aantal imbeciele posts weer even terug naar de realiteit:

GFS houdt al de hele week vol dat de Donaudelta in Bulgarije en Roemenië rond de 26e met hitte van epische proporties te maken krijgen. Ik schuifde het eerst aan de kant maar gezien de concequentie die GFS toont, en het gemiddelde dat maar omhoog blijft kruipen, is er toch wel potentie dat het een bijzondere dag gaat worden op de Balkan.

Dat is overigens ook de verwachting voor aanstaande zaterdag. Ter verduidelijking: De records in Bulgarije en Roemenië staan op 45,2°C en 44,5°C

pi_209952015
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 22:23 schreef Discombobulate het volgende:
Mensen kunnen ook niet goed het verschil tussen 30 en 40 graden inschatten. Dat is echt gigantisch hoor. 10 graden en 0 graden heeft men een veel beter beeld of gevoel bij.

Richting de 40 is echt niet normaal hoor hier in Zuid Europa.
Het is bovengemiddeld. Maar niet abnormaal. Net als dat 30 graden in Nederland niet abnormaal is, maar wel bovengemiddeld.
pi_209952070
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 07:22 schreef Basp1 het volgende:

[..]
objectief :') _O-.

Iemand die zijn bronnen niet kan vrijgeven of de bronnen die openbaar zijn en die mensen hier wel publiceren laten duidelijk zien dat er op sicilie weldegelijk een plaats was waar de 46 graden gehaald is.
Ik heb mijn bron gegeven. Dus je bent weer eens als een kleine kleuter aan het zeiken.
  woensdag 19 juli 2023 @ 10:15:25 #25
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209952124
Op Sicilië staan we alweer op het punt om de 40 graden te overschrijden. Let wel, om iets na 10:00.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')