Hangt denk ik nogal van de situatie af.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 01:01 schreef Wuss het volgende:
Mijn vraag: geldt het gegeven dat je tijdens en vanwege je vakantie niet aan urenopbouw kunt doen als belemmerend in bovenbedoelde zin? En mag je om die reden geweigerd worden om met vakantie te kunnen gaan?
Nee, beide niet, het opbouwen gaat gewoon 'op pauze'.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 01:01 schreef Wuss het volgende:
Mijn vraag: geldt het gegeven dat je tijdens en vanwege je vakantie niet aan urenopbouw kunt doen als belemmerend in bovenbedoelde zin?
En mag je om die reden geweigerd worden om met vakantie te kunnen gaan?
Dat geld niet alleen voor je vakantie natuurlijk. Als je rugklachten hebt en je gaat bungeejumpen word dat ook niet gewaardeerd.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 01:01 schreef Wuss het volgende:
Dag, op internet lees ik dat vakantie re-integratie bij ziekte niet mag belemmeren. Je mag geen gevaarlijke dingen doen :-) en re-integratieactiviteiten mogen er niet door belemmerd worden.
Mijn vraag: geldt het gegeven dat je tijdens en vanwege je vakantie niet aan urenopbouw kunt doen als belemmerend in bovenbedoelde zin? En mag je om die reden geweigerd worden om met vakantie te kunnen gaan?
Dank en groet Wuss
Ik kan alleen maar spreken van een praktijkervaring en dat was dat ik tijdens ziekte mijn zomerverlof kreeg en dat de uren afgeschreven werden, ik had midden in mijn zomerverlof een afspraak gepland staan met de bedrijfsarts.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 11:13 schreef Wuss het volgende:
Hoi! Bedankt voor de reacties. Het gaat mijn werkgever niet om de ‘inhoud’, ik doe niets tov de meeste valantiegangers geen bijzondere dingen.
Het gaat ze om de urenopbouw die onderbroken wordt. Ik wil vier weken omdat het me goed doet met mijn gezin te kunnen zijn. Daarnaast wil ik bij terugkomst nog zelf een weekje kunnen fietsen.
Ik ga het bespreekbaar maken inderdaad 👍🏻.
Dank nogmaals en groeten Wuss
Dat jouw werkgever misschien wat ongeduldig is kan ik mij nog voorstellen want door deze vakantie duurt het traject terug naar 100% inzetbaarheid langer, maar dat ongeduldig zijn is 100% zijn/haar probleem. Jij bent in je verlof niet verplicht om aan je re-integratie te werken. (En dat jij wel 24/7 bezig bent om te herstellen is al mooi meegenomen, vanzelfsprekend doe je ook geen dingen om het herstellen tegen te werken.)quote:Op zaterdag 15 juli 2023 14:00 schreef Wuss het volgende:
Het gaat echt over de vraag of een vakantie van vier weken in de zomer een te zware wissel trekt op de voortgang van mijn re-integratie.
Dit stuk heeft hij uitbesteed aan de bedrijfsarts, en zijn organisatie, deze gaan over het inzetbaar zijn van de werknemer tijdens ziekte. Dus ik zou zeker nog even overleggen met de bedrijfsarts want als hij/zij eerder al aangaf:quote:Op zaterdag 15 juli 2023 14:00 schreef Wuss het volgende:
Dat betekent dat je na je vakantie van 4 weken 4 x 2 uur per week = 8 uur (1 dag) meer moet werken dan je voor je vakantie deed’.
Dan heeft jouw werkgever misschien wel een andere en een meer duidelijke inzetbaarheidsadvies van de bedrijfsarts nodig?quote:Op zaterdag 15 juli 2023 14:00 schreef Wuss het volgende:
(waarbij de bd-arts dus zegt ‘start met het aantal uren waarmee je eindigde’)
Het mag, het was wat mij betreft het niet nodig geweest, ik heb geen enkele seconde gedacht dat jij er niet serieus mee bezig bent.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 14:00 schreef Wuss het volgende:
Misschien goed om te zeggen: ik neem mijn re-integratie heel serieus en heb er overigens alle vertrouwen in dat het daarmee goed komt.
Dank. Dan is het bij mij andersom gegaan. Nou ja, zal niks uit maken.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 23:12 schreef Wuss het volgende:
Hoi ponsai,
strikt genomen is je werkgever verantwoordelijk en geeft de bd-arts advies. De werkgever kan dat advies negeren. Daarvoor kan de werkgever dan maar beter wel een goede reden hebben want als je als werknemer een zaak aanspant dan gaat je werkgever zonder goede reden voor afwijken nat.
Groet Wuss
Oh nog ff andere tip, als je vakantie verlof krijgt..over die dagen hoor je 100% loon uitbetaald te krijgen ( tenzij je niet gekort werd?) Dat gaat nogal eens fout nl.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 23:12 schreef Wuss het volgende:
Hoi ponsai,
strikt genomen is je werkgever verantwoordelijk en geeft de bd-arts advies. De werkgever kan dat advies negeren. Daarvoor kan de werkgever dan maar beter wel een goede reden hebben want als je als werknemer een zaak aanspant dan gaat je werkgever zonder goede reden voor afwijken nat.
Groet Wuss
Alleen als je je volledige uren opneemt toch?quote:Op zondag 16 juli 2023 07:03 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Oh nog ff andere tip, als je vakantie verlof krijgt..over die dagen hoor je 100% loon uitbetaald te krijgen ( tenzij je niet gekort werd?) Dat gaat nogal eens fout nl.
Het omgekeerde is in ieder geval zo: als je als gezonde werknemer vakantie opneemt en tijdens je vakantie 100% ziek wordt, dan hoef je voor die ziektedagen geen vakantiedagen af te boeken.quote:Op zondag 16 juli 2023 10:35 schreef Wuss het volgende:
je bent bij 100% ziekte zonder re-integratieactiviteiten niet verplicht uren van je vakantiesaldo te laten afschrijven.
Zo had ik ooit iemand die tot de kerst ziek was met migraine. Wilde zich de 27e weer ziek melden. Weer migraine.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 03:01 schreef Viv het volgende:
@:Wuss het lijkt mij dat mensen die aan het reïntegreren zijn gewoon vakantiedagen mogen opnemen als ieder ander. Het gaat er denk ik vooral om wat men tijdens die vakantie uitspookt.
Dus bijvoorbeeld iemand die aan het reïntegreren is vanwege heupklachten, en tijdens de vakantie meedoet aan de Nijmeegse Vierdaagse, en vervolgens op het werk aangeeft dat de heupklachten zijn toegenomen.![]()
Maar ik ben geen jurist.
Damnquote:Op zondag 16 juli 2023 13:46 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Zo had ik ooit iemand die tot de kerst ziek was met migraine. Wilde zich de 27e weer ziek melden. Weer migraine.
Een paar dagen later:
"Ja ik had met kerst wel erg veel gedronken en gefeest". Wtf rly?
Jupquote:Op zondag 16 juli 2023 08:23 schreef BE het volgende:
[..]
Alleen als je je volledige uren opneemt toch?
Dit soort mensen verpesten het voor de mensen die echt ziek zijn. Vreselijkquote:Op zondag 16 juli 2023 13:46 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Zo had ik ooit iemand die tot de kerst ziek was met migraine. Wilde zich de 27e weer ziek melden. Weer migraine.
Een paar dagen later:
Ik moest aan dit topic denken omdat ik een soortgelijk verhaal van iemand hoorde. Hoe is het bij jou afgelopen?quote:Op zaterdag 15 juli 2023 16:14 schreef Wuss het volgende:
Bedankt weer allemaal, fijn om te lezen, voelt toch als bevestiging en support
Het idee van fictieve belastbaarheid vind ik een grappige vondst, ga ik misschien wel vragen inderdaad hoewel ik in een wereld werk waar grapjes niet zo gewaardeerd worden.
Ik ga goed mijn zaterdagmiddag in verder en wens jullie dat ook, groeten Wuss
Zo hebben wij een collega die burn-out thuis zit maar wel verre reizen maaktquote:Op zondag 16 juli 2023 13:46 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Een paar dagen later:
Fijn dat het zo voor je is afgelopen, maar zo zie ik het niet. Als zieke medewerker bouw je vakantiedagen op, het is niet zo dat je niet van vakantie kan genieten als er geen sprake is van re-integratie. Ook als je niet re-integreert, kunnen er vakantiedagen worden genoten. Je hoeft op dat moment immers niet bereikbaar te zijn, bezoeken af te leggen bij de bedrijfsarts, gesprekken te voeren of andere verplichtingen tijdens ziekte. Met de kanttekening dat je tijdens deze periode wel 100% krijgt uitbetaald (omdat het van je vakantiesaldo afgaat).quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 12:01 schreef Wuss het volgende:
In mijn geval is het zo afgelopen: mijn werkgever (in de persoon van mijn re-integratie casemanager) beweerde dat ik vakantie moest opnemen. Ik maakte kenbaar dat dit volgens mij niet zo is: als je 100% ziek bent kun je geen vakantie opnemen. Je opbouw gaat wel door. Dit dispuut is voorgelegd aan een interne jurist waarbij ik documentatie meestuurde waaruit bleek dat er voor mijn standpunt juridische onderbouwing was. De interne jurist erkende dat ik gelijk had. Toen is de onterechte registratie van vakantie-uren die had plaatsgevonden teruggedraaid.
Groet, Wuss
'Niet in staat om te werken' is dan ook wat anders dan 'niet in staat om te reizen', me dunkt.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 13:07 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Zo hebben wij een collega die burn-out thuis zit maar wel verre reizen maakt
Je mag met vakantie als je ziek bent.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 01:01 schreef Wuss het volgende:
Dag, op internet lees ik dat vakantie re-integratie bij ziekte niet mag belemmeren. Je mag geen gevaarlijke dingen doen :-) en re-integratieactiviteiten mogen er niet door belemmerd worden.
Dank en groet Wuss
Vind ik niet, als jij wel de mogelijkheid hebt om mentaal en fysiek verre reizen naar Bali en Thailand te maken. Maar je kunt niet een paar uurtjes per dag werken. Dan klopt er iets niet.quote:Op maandag 18 november 2024 20:52 schreef Wiedanwel het volgende:
Eens, als je tijdens ziekte in redelijkheid op vakantie kunt, en gaat, is het gebruikelijk dat hier gewoon volle weken vakantieuren voor afgeboekt worden.
Grappig dat hier in eerste instantie ook geen onenigheid over was tussen werkgever en werknemer. Pas toen de werkgever het onderste uit de kan probeerde te halen met onzin als 'fictieve urenopbouw' is ts op zijn strepen gaan staan en heeft juist hij het onderste uit de kan gekregen.
Deksel op de neus van werkgever.
[..]
'Niet in staat om te werken' is dan ook wat anders dan 'niet in staat om te reizen', me dunkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |