Dan moet je de sensor van Hue gebruiken maar die reageert op alles dus je krijgt dan een hoop false positives.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 19:35 schreef Seven. het volgende:
[..]
Geofencing is op zich wel een optie maar dat doet 'ie het alleen als wij zelf thuiskomen. Onze families staan meestal ook op de oprit geparkeerd. En ik kan evt ook via Android auto koppelen met Google Home en dan met een voice command of geofencing aanzetten als ik de straat in rij.
Dat ligt ook aan de plaatsing van de sensor, die kan je bijvoorbeeld ook zo plaatsen dat ie alleen afgaat als er een auto de oprit oprijdt (dus de sensor staat gericht op de zijkant van de auto, in plaats van ervoor).quote:Op vrijdag 10 mei 2024 13:38 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Eens, maar dat probleem heb je met de sensor ook want die ziet ook het verschil niet tussen een auto die langs rijdt of een persoon die naar de auto loopt
Ach, loqed gaat er ahteraanquote:Op woensdag 15 mei 2024 19:05 schreef De_Hertog het volgende:
Teleurstellend bericht net in de mail: het bedrijf achter Slide (slimme gordijnmotor op bestaande rails) gaat er mee stoppen. En ik was net van plan volgende maand een tweede aan te schaffen.. Bestaande Slides blijven lokaal bestuurbaar, zeggen ze, maar ik voel er toch weinig voor om te investeren in een dood product..
Hier nog andere mensen die een slimme gordijnmotor hebben? Zo ja, tips? Switchbot en andere batterij-aangedreven varianten heb ik liever niet.
@Puala welke heb jij?quote:Op woensdag 15 mei 2024 19:05 schreef De_Hertog het volgende:
Teleurstellend bericht net in de mail: het bedrijf achter Slide (slimme gordijnmotor op bestaande rails) gaat er mee stoppen. En ik was net van plan volgende maand een tweede aan te schaffen.. Bestaande Slides blijven lokaal bestuurbaar, zeggen ze, maar ik voel er toch weinig voor om te investeren in een dood product..
Hier nog andere mensen die een slimme gordijnmotor hebben? Zo ja, tips? Switchbot en andere batterij-aangedreven varianten heb ik liever niet.
Voor Zigbee heb je zogenaamde zigbee repeaters. Die kun je kopen bij de Ikea, of in ieder geval, dat kón, en ik weet dat het werkt want ik heb ze hier zelf in gebruik. Ik ga even zoeken.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 17:06 schreef qltel het volgende:
Ik zie door de bomen het bos niet meer..
Ik heb hier Home Assistant draaien op een Raspberry Pi 3. Gebruik ik momenteel alleen voor het uitlezen van mijn zonnepanelen en de elektriciteitsmeter.
Nu wil ik graag wat gaan schakelen met Zigbee. Gewoon om eens te proberen hoe dat werkt. Nu heb ik al gevonden dat ik daarvoor een RaspBee II kan kopen.
Maar.. Ik wil ook nog iets kunnen schakelen wat te ver van die RPi vandaan is om hem met die Raspbee aan te sturen. Er is wel wifi. Dan moet ik dus een losse Zigbee-hub voor hebben? Iets wat via Wifi contact maakt met Home assistant en dan daar een lokaal Zigbee netwerkje maakt. Ik weet dat Zigbee een Mesh-netwerk is, maar er zit teveel afstand en muren tussen om als 1 netwerk te werken.
Wie helpt me op weg?
Hm, ik vraag me af of dat een oplossing is voor mijn uitdaging..quote:Op dinsdag 25 juni 2024 18:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Voor Zigbee heb je zogenaamde zigbee repeaters. Die kun je kopen bij de Ikea, of in ieder geval, dat kón, en ik weet dat het werkt want ik heb ze hier zelf in gebruik. Ik ga even zoeken.
Edit: https://www.ikea.com/nl/nl/p/tradfri-signaalversterker-10400408/ gevonden. Deze dingne heb ik 3 stuks van in gebruik. Werkt top, en ik heb ze omdat ik exact hetzelfde issue had als jij. Ik heb sensoren op alle deuren en ramen en de ramen het verst weg werden niet gezien.
Toen heb ik deze dingen toegevoegd en vanaf toen werkt het als een zonnetje.
Nou, die dingen kosten 8 euro ofzo, dus ik zou zeggen; scoor er een paar en probeer het uit. Dan kost het je wellicht 24, maar daar is overheen te komen. Denk ik?quote:Op dinsdag 25 juni 2024 19:13 schreef qltel het volgende:
[..]
Hm, ik vraag me af of dat een oplossing is voor mijn uitdaging..
Ik woon hier in een breed huis (20 meter ongeveer) met een brandveilige en dus dikke muur en daarachter een grote schuur (ex boerderij). En uiteraard is onze woonkamer aan de ene kant en de schuur precies aan de andere (en daar wil ik wat dingen schakelen).
Wifi komt sowieso niet door die muur heen. Vandaar dat de schuur zijn eigen netwerk heeft. En daarom dacht ik dus aan 2 Zigbee netwerkjes.
Ikea heeft trouwens wel mooi (en betaalbaar) Zigbee-spul zie ik nu.
Dat is waar, ik ben nog aan het ontdekken hoe het allemaal werkt, maar dit is zeker een optie. Bedankt voor de info!quote:Op dinsdag 25 juni 2024 19:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, die dingen kosten 8 euro ofzo, dus ik zou zeggen; scoor er een paar en probeer het uit. Dan kost het je wellicht 24, maar daar is overheen te komen. Denk ik?
Ik gebruik nu zelf Home Assistant al een paar jaar, en ik vind het een verademing. Ik weet natuurlijk niet of die Zigbee oplossing gaat werken in de specifieke situatie die jij beschrijft, maar voor die paar euro ben je er snel achter.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 19:19 schreef qltel het volgende:
[..]
Dat is waar, ik ben nog aan het ontdekken hoe het allemaal werkt, maar dit is zeker een optie.
Ik zou er gewoon in elke ruimte een plaatsen. Voor de kosten hoef je het niet te laten en je hebt door het hele huis heen een mesh netwerk je liggen.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 22:11 schreef qltel het volgende:
Ik kreeg intussen een slim idee (denk ik). De muren op de eerste etage zijn veel dunner. Dus ik denk dat ik die Ikea-dingen daar ga plaatsen, dat gaat vast wel werken.
Ik vind Home Assistant inderdaad ook geweldig. Het werkt echt super en ik heb hierdoor veel gegevens bij elkaar.
Bedankt voor alle tips, ik ga het binnenkort maar eens bestellen.
Ja, die heb ik dus, en ik was eigenwijs dus ik voegde die Ikea repeaters toe nadat ik al die Aqara dingen had hangen, en dat werkte dus niet. Dus heb ik alles verwijderd, toen de Ikea repeaters toegevoegd en daarna de Aqara sensoren en hoppa, instant werkend.quote:Op woensdag 26 juni 2024 09:11 schreef BlackLining het volgende:
Het mooie van Zigbee is juist dat dat dus niks uitmaakt. Het mesh netwerk past zichzelf aan als de omstandigheden veranderen. Na grote veranderingen zal de boel misschien een paar uur wat instabiel zijn, maar als je daarna je network map bekijkt zul je zien dat het netwerk zich heeft aangepast aan de nieuwe situatie.
Belangrijke uitzondering overigens zijn Xiaomi/Aqara sensors, die weigeren hun route aan te passen. En dat is jammer, want verder zijn dat hele goede en goedkope sensors.
Dat is niet het probleem, het probleem is die HF-dichte muur tussen huis en schuur.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 23:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik zou er gewoon in elke ruimte een plaatsen. Voor de kosten hoef je het niet te laten en je hebt door het hele huis heen een mesh netwerk je liggen.
Ja, maar dan zou ik nog steeds in alle ruimtes doen, want dan ga je van je gang naar je woonkamer naar je keuken naar de eerste etage slaapkamer 1 naar slaapkamer 2 die boven de schuur is (ik zeg maar wat) en dan vervolgens door de vloer heen naar de schuur waar je óók een repeater hebt. Dan ga je met een omweg maar je komt er wel. Dat is het proberen waard.quote:Op woensdag 26 juni 2024 10:42 schreef qltel het volgende:
[..]
Dat is niet het probleem, het probleem is die HF-dichte muur tussen huis en schuur.
Maar op de eerste etage zit die muur er niet ( want het huis is op die plek niet zo hoog) dus via de eerste etage moet ik er kunnen komen.
Het huis zit anders in elkaar, maar dat is wel het idee..quote:Op woensdag 26 juni 2024 10:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar dan zou ik nog steeds in alle ruimtes doen, want dan ga je van je gang naar je woonkamer naar je keuken naar de eerste etage slaapkamer 1 naar slaapkamer 2 die boven de schuur is (ik zeg maar wat) en dan vervolgens door de vloer heen naar de schuur waar je óók een repeater hebt. Dan ga je met een omweg maar je komt er wel. Dat is het proberen waard.
Not a problem. HA is best een ontdekkingsreis, al is het over de jaren heen wel een stuk makkelijker geworden om mee te werken.quote:Op woensdag 26 juni 2024 10:50 schreef qltel het volgende:
[..]
Het huis zit anders in elkaar, maar dat is wel het idee..
Het is hele nieuwe techniek voor me, en alleen ontdekken hoe het werkt vind ik al leuk. En je hebt me daarmee prima geholpen! Waarvoor dank.
Ik bedoelde meer Zigbee. Maar over de combi HA en Zigbee zullen vast ook nog wel vragen komen..bquote:Op woensdag 26 juni 2024 10:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Not a problem. HA is best een ontdekkingsreis, al is het over de jaren heen wel een stuk makkelijker geworden om mee te werken.
Mocht je HA inhoudelijke vragen hebben, laat maar weten!
Maar over zigbee valt niet zo heel veel te vertellen, anders dan dat Philips Hue óók zigbee is, maar die versterken niét je netwerk voor overige zigbee devices, schijnbaar.quote:Op woensdag 26 juni 2024 12:46 schreef qltel het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer Zigbee. Maar over de combi HA en Zigbee zullen vast ook nog wel vragen komen..b
HAquote:Op woensdag 3 juli 2024 11:09 schreef bleiblei het volgende:
Kick... net mail binnen dat Homey overgenomen is door LG. Na wat andere minder jofele acties (zoals de community-appstore die opgeheven is. Wat net 1 van de krachten van Homey was.) Ben ik er wel klaar mee.
Ik zoek dus een dummy proof alternatief dat niet in de cloud draait maar waarvoor je ook geen cursus nodig hebt om het aan de gang te krijgen (ben een uiterst matige computer engineering gebleken ondanks mijn opleiding).
Is Home Assistant ondertussen redelijk gebruiksvriendelijk? Ik heb ondertussen Aqara, HUE, Plugwise, Fibaro, Wiz, en Sonoff in gebruik.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |