Dan ben ik toch wel benieuwd: waarom? Ik had jaren geleden zo'n ding van Philips (toe ik er werkte, ze waren vrij nieuw dus misschien early adaptor probleem) maar ik vond het maar niets. Maakte niet zo goed schoon, borstels liepen vol en kwam vaak niet terug bij de lader. Nou geloof ik best dat die laatste twee dingen inmiddels verbeterd zijn, maar als je zelf al aangeeft ook nog steeds een gewone stofzuiger nodig te hebben denk ik toch 'ja laat maar dan'quote:Op vrijdag 14 juli 2023 23:11 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, ik besloot dat ik eigenlijk helemaal niet hoef te wachten tot volgende week en dus net een 2e besteld voor boven.
Oh nou, wij stofzuigen zo'n 4 a 5x per week het hele huis. Handmatig dus. Dat is veel werk. Ik merk dus in de afgelopen 4 weken dat af en toe de hoekjes doen waar de stofzuiger niet komt veel minder tijd kost. Die tijd is me dat wel waard.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 23:15 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dan ben ik toch wel benieuwd: waarom? Ik had jaren geleden zo'n ding van Philips (toe ik er werkte, ze waren vrij nieuw dus misschien early adaptor probleem) maar ik vond het maar niets. Maakte niet zo goed schoon, borstels liepen vol en kwam vaak niet terug bij de lader. Nou geloof ik best dat die laatste twee dingen inmiddels verbeterd zijn, maar als je zelf al aangeeft ook nog steeds een gewone stofzuiger nodig te hebben denk ik toch 'ja laat maar dan'
quote:Op zondag 23 juli 2023 14:06 schreef CoolGuy het volgende:
Heeft iemand hier toevallig een deur/raam contact sensor buiten in gebruik? Zo ja welke, en hoe bevalt dat (ivm weersinvloeden)?
5x per week? Dat laat ik mijn robot niet eens doen.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 23:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh nou, wij stofzuigen zo'n 4 a 5x per week het hele huis. Handmatig dus. Dat is veel werk. Ik merk dus in de afgelopen 4 weken dat af en toe de hoekjes doen waar de stofzuiger niet komt veel minder tijd kost. Die tijd is me dat wel waard.
Die zijn niet voor buiten. Ik heb die hier binnen inderdaad overal hangen, maar ik dacht dat die niet geschikt waren voor buiten. Daar zijn ze ook niet voor gecertificeerd, maar bij jou werkt het dus goed? En hoe gaat dat met de batterij icm koud weer?quote:Op zondag 23 juli 2023 14:22 schreef BlackLining het volgende:
[..]Xiaomi/Aqara dingetje. Hangt al een jaar onbeschermd buiten. Niks aan de hand.
Er hangt er ook een ín het vriesvak van de koelkast trouwens. Zelfde verhaal, geen enkel probleem.
Ja, 5x per week. Wij hebben een (heel) klein hondje, en die verliest haar, en al het haar wat elke dag wordt weg gezogen heeft minder kans om in hoekjes terecht te komen waar de robot er niet bij kan.quote:Op zondag 23 juli 2023 14:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
5x per week? Dat laat ik mijn robot niet eens doen.
Overigens beste aankoop van 2020 geweest, de hoeveelheid tijd die dat ding al bespaard heeft.
Dat klopt. Maar het is maar 3.3V dus veel kwaad kan het niet. En echt gecertificeerd voor buiten is veel duurder.quote:Op zondag 23 juli 2023 14:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die zijn niet voor buiten. Ik heb die hier binnen inderdaad overal hangen, maar ik dacht dat die niet geschikt waren voor buiten. Daar zijn ze ook niet voor gecertificeerd, maar bij jou werkt het dus goed? En hoe gaat dat met de batterij icm koud weer?
In het vriesvak? Waarom?
Maar...jij zegt IN de vriezer. Ik zou het snappen dat je hem op de deur hebt van het vriezergedeelte, maar IN de vriezer zie ik als dat dat ding IN een vriesvak ligt/hangt?quote:Op zondag 23 juli 2023 17:25 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar het is maar 3.3V dus veel kwaad kan het niet. En echt gecertificeerd voor buiten is veel duurder.
Zoals ik zei: hij hangt op de zuidwestelijke gevel dus vol in de wind en regen, maar het werkt allemaal prima. Batterij kan ik weinig over zeggen. Ik heb 2 jaar terug een hele doos van die sensoren gekocht en die gebruiken allemaal nog de meegeleverde batterij. In HomeAssistant rapporteren ze allemaal nog minstens 80%. Die buiten en die in de vriezer allebei nog 99%, maar die hangen er beide pas een jaar. Ik houd er wel rekening mee dat ze *ineens* leeg zijn, maar vooralsnog is dat niet aan de orde.
Die in de vriezer is voor het kattenvoermijn kat krijgt rauw vlees te eten, en dat moet ik 's avonds steeds uit de vriezer halen. Als ik het licht in de woonkamer uit doe 's avonds, en de vriezer is de laatste 3 uur niet open geweest, stuurt HomeAssistant me een herinnering op mijn telefoon
Er zit er ook één in de kattenbak om me eraan te herinneren die schoon te maken als ik dat vergeet
Dat klopt. Is een vriesvak. Als ik hem op de buitenkant had gezet kon de koelkastdeur niet meer dichtquote:Op zondag 23 juli 2023 18:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar...jij zegt IN de vriezer. Ik zou het snappen dat je hem op de deur hebt van het vriezergedeelte, maar IN de vriezer zie ik als dat dat ding IN een vriesvak ligt/hangt?
Wel goed om te weten van die Aqara dingen, straks even eentje bestellen. Maar het is zonde om 1 zo'n ding te bestellen dus ik zit even te kijken wat ik nog meer kan bestellen, maar ik kan niks zinnigs bedenken.
Ja nice, maar 1 sensor bestellen vind ik ook een beetje onzinnig, dus even verder zoeken. Ik wil nog altijd zo'n regen en windsensor voor mijn Netatmo weerstation, misschien dat ik die ook maar direct mee bestel dan.quote:Op zondag 23 juli 2023 18:04 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat klopt. Is een vriesvak. Als ik hem op de buitenkant had gezet kon de koelkastdeur niet meer dichtmaar binnenin werkt dus ook.
Die dingen kunnen echt veel hebben.
Kijk eens rond bij Shellyquote:Op zondag 23 juli 2023 22:46 schreef admiraal_anaal het volgende:
Tips?
Het enige aan smart nu zijn bij mij 30 hue lampen/spotjes, 3 rolluiken en 2 screens. En wat google hubs door het huis.
Mijn partner vind het maar storend dat ze steeds haar telefoon moet gebruiken om even 1 lampje aan of uit te zetten. Want als ze nu de lichtschakelaar uitdrukt gaat de spanning eraf en is het niet meer te bedienen.
Wat is de makkelijkste manier om domme schakelaars smart te maken en welke systemen heb ik daarvoor nodig?
Je kunt die hue remotes nemen, maar die heb je dus naast je reguliere lichtknoppen. Je kunt je lichtknoppen allemaal vervangen, en je hebt ook van die dingetjes die fysiek op een knop drukken maar die moet je dan dus op je lichtschakelaars plakken.quote:Op zondag 23 juli 2023 22:46 schreef admiraal_anaal het volgende:
Tips?
Het enige aan smart nu zijn bij mij 30 hue lampen/spotjes, 3 rolluiken en 2 screens. En wat google hubs door het huis.
Mijn partner vind het maar storend dat ze steeds haar telefoon moet gebruiken om even 1 lampje aan of uit te zetten. Want als ze nu de lichtschakelaar uitdrukt gaat de spanning eraf en is het niet meer te bedienen.
Wat is de makkelijkste manier om domme schakelaars smart te maken en welke systemen heb ik daarvoor nodig?
Mja, ben ik toch niet helemaal met je eens. Al is het wel een enorm gepriegel om dat allemaal zo in te regelen dat het niet vervelend is. Weinig dingen zo irritant als eigenwijze smarthomes.quote:Op maandag 24 juli 2023 08:56 schreef qajariaq het volgende:
Soms is een sensor handig maar heel vaak is een knop toch echt wel praktisch. Het grote verschil met normale licht schakelaars is dat je ze kunt plaatsen waar je wilt en je kan meerdere lampen gelijktijdig inschakelen. En ja, sommige zaken zijn nuttig te automatiseren zoals b.v. mijn aquarium met licht, water en voer. Ook het wc licht en dan gelijk de afzuiging even hoog is werkt prettig. Maar het licht in mijn kamer wil ik toch echt zelf verzinnen wanneer het aan en uit gaat, met een Ikea knop dus, wel alles met een druk op de knop aan, uit of beneden uit maar slaapkamer aan en de laatste optie is zo veel mogelijk licht aan voor b.v. schoonmaken.
Voor elk wissewasje de telefoon moeten grijpen en dan zoeken naar de juiste ap ben ik ook wel snel klaar mee. Helemaal alles vanzelf geeft al snel het gevoel dat het huis er met jou vandoor gaat, zeker voor de genen die de logica niet zelf hebben bedacht.
Dus eigenlijk zou ik met een homey pro (ook om rolluiken en screens te bedienen) en shelley 1 achter elke lichtschakelaar(in dedicated modus ofzo) eigenlijk al klaar zijn om domme en smartlampen (hue) te bedienen?quote:Op zondag 23 juli 2023 22:49 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Kijk eens rond bij Shelly
Is wel WiFi spul, maar fatsoenlijke Zigbee alternatieven zijn er voor zover ik weet niet.
Je kunt er ook esphome op flashen, als je het leuk vindt om wat met de software te kutten.
Ja en ja.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 21:01 schreef admiraal_anaal het volgende:
En aan homey kan ik dan ook luchtvochtigheidsensoren hangen voor de mechanische ventilatie in de badkamer en evt raamsensoren?
Wacht even, ik lees dit als in dat je de aanschaf van een Homey Pro overweegt, en niet dat je die al hébt? Want als je hem nog niet hebt, kun je imho veel beter een Home Assistant device kopen, daar heb je veel meer keuzevrijheid en mogelijkheden mee.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 21:01 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zou ik met een homey pro (ook om rolluiken en screens te bedienen) en shelley 1 achter elke lichtschakelaar(in dedicated modus ofzo) eigenlijk al klaar zijn om domme en smartlampen (hue) te bedienen?
En aan homey kan ik dan ook luchtvochtigheidsensoren hangen voor de mechanische ventilatie in de badkamer en evt raamsensoren?
Klopt, heb geen homey of iets dergelijks.quote:Op woensdag 26 juli 2023 14:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wacht even, ik lees dit als in dat je de aanschaf van een Homey Pro overweegt, en niet dat je die al hébt? Want als je hem nog niet hebt, kun je imho veel beter een Home Assistant device kopen, daar heb je veel meer keuzevrijheid en mogelijkheden mee.
Edit: en is kant en klaar ook goedkoper dan een Homey Pro.
Home assistant is heel makkelijk in het gebruik. Ik heb zelf voor mijn nuc incl zwave en zigbee usb sticks en home assistant voorgeïnstalleerd iets van 325 euro betaald ofzo. Hashop.nl (geen aandelen in) heb ik mijn ding gekocht. Uitpakken, aansluiten en gaan.quote:Op woensdag 26 juli 2023 21:34 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Klopt, heb geen homey of iets dergelijks.
Zal eens zoeken of ik ergens makkelijke documentatie kan vinden van Home Assistent
Mja, maar bij een Pi heb je het probleem dat ie data schrijft naar een SD kaartje. Dat gaat op een gegeven moment kapot.quote:Op donderdag 27 juli 2023 09:18 schreef qajariaq het volgende:
Home Assitant kan je ook testen op een oude of zelfs bestaande pc. Op bestaande is wel gedoe met docker of andere virtuele server. Op een oud pctje of laptop is het prima testen maar je energiegebruik is wat hoog voor permanent.
Ik heb op die manier wat ervaring opgedaan en na aanschaf van een raspberry pi toch opnieuw begonnen om namen e.d. wat duidelijker te hebben.
Klopt op zich maar als je de recorder juist instelt met grote buffer en je gebruikt een beetje een behoorlijk kaartje, kan dat heel lang goed gaan.quote:Op donderdag 27 juli 2023 10:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Mja, maar bij een Pi heb je het probleem dat ie data schrijft naar een SD kaartje. Dat gaat op een gegeven moment kapot.
Mja, ik heb gewoon een NUC gekocht en daar zit een SSD in. Het eerste device zat ook een kaartje in en die crashte binnen een jaar. Uiteraard de backup niet fatsoenlijk geregeld dus ik kon alles opnieuw doen. Dat heb ik nu anders geregeld uiteraard, maar imho is Home Assistant the way to go in plaats van Homey.quote:Op donderdag 27 juli 2023 11:05 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Klopt op zich maar als je de recorder juist instelt met grote buffer en je gebruikt een beetje een behoorlijk kaartje, kan dat heel lang goed gaan.
SD kaartje wat hier nu zit, draait ook alweer drie jaar mee. Al wordt het overhand wel tijd voor preventieve vervanging.
Overigens kun je dan ook kijken naar een HomeAssistant Yellow doosje. Zit je ook rond de 300 euro maar dan hoef je zelf niet meer te kutten met het toevoegen van Zigbee en het installeren van het OS.
En er draait hier ook een tweede instance op mijn Synology NAS. Dat gaat ook wel, maar die is wel aanzienlijk langzamer dan de Pi4B. De NAS is wel ook een 7 jaar oud ARM beestje.
Dat zal vast te koppelen zijn. Ik weet niet wat Velux voor motoren gebruikt, maar als dat bv mogelijk is met Somfy, dan kun je die koppelen. Overigens is iets als Home Assistant sterk aan te raden vanwege de vrijheid die je dat oplevert aan systemen.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 12:10 schreef Seven. het volgende:
Ik heb een Hue en Innr combinatie die ik voornamelijk via Google home bestuurde. De laatste weken doet de voice control het niet meer goed dus ik ben alternatieven aan het overwegen.
We gaan verhuizen over een paar maanden dus het plan is om Innr achter te laten en het Hue systeem mee te nemen. Omdat we niet overal meer lichtknoppen voor hebben, moet ik dus eerst een bridge kopen. Plan is om dan een Innr bridge te regelen voor de kopers van ons huis maar kun je daar een Hue lichtknop mee besturen?
Ik wil wel zoveel mogelijk van lichtknoppen en afstandsbedieningen wegblijven in het nieuwe huis. Hue moet dus uitgebreid worden. En ik wil ook meer bij de voice control wegblijven dus meer automatiseren.
Verder komen er een paar (Velux) dakramen die een elektrische verduistering moeten krijgen, is Velux te koppelen met Google home of een alternatief? Shelly heb ik geen goeie ervaring mee.
Hoe combineer je die met je normale lichtknoppen?quote:Op donderdag 17 augustus 2023 12:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat zal vast te koppelen zijn. Ik weet niet wat Velux voor motoren gebruikt, maar als dat bv mogelijk is met Somfy, dan kun je die koppelen. Overigens is iets als Home Assistant sterk aan te raden vanwege de vrijheid die je dat oplevert aan systemen.
Weg blijven van knoppen kan, maar dan moet je wel vergaand gaan programmeren. Want als jij stil op de bank zit terwijl je lampen aan gingen toen je binnen kwam, dan gaan ze op een gegeven moment uit. Dat wil je niet. Maar als je die logica uitzet dan gaan ze niet meer uit zonder een handmatige actie, en dan moet je dus weer je telefoon pakken of vergaande logica gaan bouwen of gebruik maken van een afstandsbediening.
Ik heb overal in huis die Hue afstandsbedieningen.
Bij Hue heb je normale lichtknoppen op 'aan' staan, altijd, dus daar blijf je daarna van af. De lampen bedien je dan met of de app, of automatisch, of met die afstandsbedieningen.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 12:57 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoe combineer je die met je normale lichtknoppen?
En met Home Assistant bedoel je zeker niet Google Home Assistant?
Ik.quote:Op zondag 27 augustus 2023 13:50 schreef admiraal_anaal het volgende:
Zijn er mensen die homewizard gebruiken?
https://smarthomefans.nl/homewizard-energy-display/
Heb je de kw meter op een of meerdere groepen gezet of andere opstelling? Sta op het punt namelijk om volledige meterkast van porseleinen stoppen om te laten bouwen naar een abb meterkast ivm zonnepanelen. Dus ben aan het zoeken naar iets om te monitoren.quote:Op zondag 27 augustus 2023 13:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik.
Maar ik schaf dat display niet aan omdat precies die informatie ook te zien is op je telefoon en daarnaast in Home Assistant:
[ afbeelding ]
Dat grafiekje gebruikt (deels) de data afkomst van die HomeWizard P1 meter.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 | # Loads default set of integrations. Do not remove. default_config: # Load frontend themes from the themes folder frontend: themes: !include_dir_merge_named themes automation: !include automations.yaml script: !include scripts.yaml scene: !include scenes.yaml rest: !include rest.yaml http: #ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem #ssl_key: /ssl/privkey.pem use_x_forwarded_for: true trusted_proxies: - 172.30.33.0/24 ip_ban_enabled: true login_attempts_threshold: 5 |
Nee andere opstelling. Je zet die Homewizard P1 meter namelijk niet op individuele groepen maar stop in je de P1 poort van je meter. Je meter. Dus dat ding waarmee gemeten wordt wat je afneemt/teruglevert als totaal.quote:Op zondag 27 augustus 2023 14:15 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Heb je de kw meter op een of meerdere groepen gezet of andere opstelling? Sta op het punt namelijk om volledige meterkast van porseleinen stoppen om te laten bouwen naar een abb meterkast ivm zonnepanelen. Dus ben aan het zoeken naar iets om te monitoren.
Heb geen slimme elektra meter dus de p1 meter is nog niet mogelijk. Heb nog een oude ferrarismeter
Ik heb geen idee, want ik gebruik geen duckdns..quote:Op zondag 27 augustus 2023 14:30 schreef qajariaq het volgende:
OK, ik heb wat hulp nodig voor Home Assistent vrees ik. Configureren van Nginx wil niet erg. Zit er al een week tegen aan te hikken.
Duckdns draait, daarmee is HA uitsluitend bereikbaar via SSL. Sindsdien is de locale toegang iets lastiger maar vervelender is dat diverse hardware daardoor niet wil. De oplossing zou zijn met de NginX add-on een ssl proxy te maken zodat HA intern zonder ssl kan draaien en bij externe benadering wel ssl nodig heeft.
Duckdns draait dus, echter nu op ssl. Als ik in de config.yaml twee regels uit zet (met # ervoor) en herstart draait het weer zonder SSL maar volgens verwachting kan ik dan niet meer van buitenaf benaderen. Haal ik de comments # weer weg dan kan ik weer van buitenaf benaderen, lokaal dan uitsluitend via SSL (met de nodige fouten negeren). Dat deel werkt dus wel naar behoren lijkt mij.
Mn router laat ik poort 8123 verwijzen naar poort 8123 op de HA raspberry pi.
NginX add-on gaat echter mis op de netwerk sectie, zie plaatje.
[ link | afbeelding ]
configuration.yaml
[ code verwijderd ]
Wat doe ik mis?
Volgend filmpje heb ik gebruikt als werkwijze, echter nadat het me niet lukte.
Als je de groepenkast gaat vervangen dan kan je er van deze dingen tussen laten zetten per groep.quote:Op zondag 27 augustus 2023 14:15 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Heb je de kw meter op een of meerdere groepen gezet of andere opstelling? Sta op het punt namelijk om volledige meterkast van porseleinen stoppen om te laten bouwen naar een abb meterkast ivm zonnepanelen. Dus ben aan het zoeken naar iets om te monitoren.
Heb geen slimme elektra meter dus de p1 meter is nog niet mogelijk. Heb nog een oude ferrarismeter
Dat kan inderdaad wel, maar dat is wel een omslachtigere (en duurdere) oplossing als hij tóch al een slimme meter krijgt (ik heb ergens gelezen dat dat zo is, maar ik kan het mis hebben)quote:Op zondag 27 augustus 2023 15:00 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Als je de groepenkast gaat vervangen dan kan je er van deze dingen tussen laten zetten per groep.
[ afbeelding ] Zoek eens op dinrailmeter of een dergelijke term.
Die dingen hebben een schermpje maar zijn ook weer uit lezen met b.v. https://smart-stuff.nl/product/s0-dongel-esphome/
Met een slimme meter kan je niet per groep uitlezen en ik begrijp dat dat juist de bedoeling is. Deze 'tussenmeters' zijn niet zo duur, rond de twee tientjes voor het metertje en ook zo iets voor de wifi uitlezing. Echter als je het zelf niet in wilt bouwen zal de montage wel wat extra kosten.quote:Op zondag 27 augustus 2023 15:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad wel, maar dat is wel een omslachtigere (en duurdere) oplossing als hij tóch al een slimme meter krijgt (ik heb ergens gelezen dat dat zo is, maar ik kan het mis hebben)
Ah ja, de youless is dan wel een alternatief, want die kan wel kijken naar een ferrarismeter inderdaad.quote:Op zondag 27 augustus 2023 15:06 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Met een slimme meter kan je niet per groep uitlezen en ik begrijp dat dat juist de bedoeling is. Deze 'tussenmeters' zijn niet zo duur, rond de twee tientjes voor het metertje en ook zo iets voor de wifi uitlezing. Echter als je het zelf niet in wilt bouwen zal de montage wel wat extra kosten.
Als het om het totaal uitlezen gaat dan bied de youless nog een oplossing, die kan ook kijken (met een ledje) naar de ferarismeter.
Het nadeel is echter verzin ik net dat de youless dan geen onderscheid maakt tussen verbruik en terugleveren. Hij telt letterlijk gewoon hoe vaak het rode (of zwarte) streepje op de draaischijf voorbij komt, richting heeft ie geen benul van.quote:Op zondag 27 augustus 2023 15:13 schreef CoolGuy het volgende:
Ah ja, de youless is dan wel een alternatief, want die kan wel kijken naar een ferrarismeter inderdaad.
Maar als het alleen om de panelengroep gaat, waarom zou je hoe dan ook kijken naar die P1 meter van HomeWizard, want die is daar hoe dan ook niet geschikt voor. Die kijkt alleen naar de totalen van de (slimme) meter.quote:Op zondag 27 augustus 2023 15:17 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Het nadeel is echter verzin ik net dat de youless dan geen onderscheid maakt tussen verbruik en terugleveren. Hij telt letterlijk gewoon hoe vaak het rode (of zwarte) streepje op de draaischijf voorbij komt, richting heeft ie geen benul van.
Als het alleen om de panelen groep gaat dan is die tussenmeter bruikbaarder en niet duurder.
Na wat onderzoek kom ik tot de conclusie dat de HomeWizard een mooi wifi dingetje is voor drie tientjes en een leuke app, maar dat je eigenlijk een abonnement moet afnemen als je meer dan 4 meetmomenten per dag wil gebruiken in die HomeWizard. Ik ben niet zo van de afhankelijke abonnementen, dus ging ik ook eens kijken naar andere oplossingen, maar die lopen al gauw in meer dan 100¤ en zijn een flink stuk complexer in opbouw en onderhoud.quote:Op zondag 27 augustus 2023 14:52 schreef CoolGuy het volgende:
Je zet die Homewizard P1 meter namelijk niet op individuele groepen maar stop in je de P1 poort van je meter. Je meter. Dus dat ding waarmee gemeten wordt wat je afneemt/teruglevert als totaal.
Dit is niet waar. Ik weet wel waar die 4 meetmomenten vandaan komen, maar ik denk dat je iets door de war haalt.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 10:48 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Na wat onderzoek kom ik tot de conclusie dat de HomeWizard een mooi wifi dingetje is voor drie tientjes en een leuke app, maar dat je eigenlijk een abonnement moet afnemen als je meer dan 4 meetmomenten per dag wil gebruiken in die HomeWizard. Ik ben niet zo van de afhankelijke abonnementen, dus ging ik ook eens kijken naar andere oplossingen, maar die lopen al gauw in meer dan 100¤ en zijn een flink stuk complexer in opbouw en onderhoud.
En de 'app van de energieleverancier' geeft me eigenlijk ook een hele hoop data. Geen ander apparaatje nodig.
Dus mijn vraag is eigenlijk wat nu precies de meerwaarde kan/zal zijn van een HomeWizard zonder abonnement ten opzichte van de app van de energieleverancier?
Ah die heb ik, dus dat zit wel ok.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 10:57 schreef CoolGuy het volgende:
Heb je een DSMR 5 meter, dan meet ie elke seconde.
Ah zo.. dank je wel. Een misverstandje denk ik. Excusesquote:Ik denk dat ik wel weet waar dat vandaan komt van die 4 momenten, en dat is van de watermeter die HomeWizard ook verkoopt. Die watermeter kun je voeden met een stroomkabel of met batterijen. Als je kiest voor batterijen, dan meet ie maar 4 keer per dag.
Nice. Dus wel degelijk meerwaarde dan alleen de app van de energieleverancier zelf.quote:Ik weet dit zeker, want ik heb zowel de P1 meter als de watermeter al een hele tijd, en heb pas sinds vorige maand een abonnement. Daarvoor dus zeker 2 jaar niet, en ik kon alsnog alles zien. Daar komt bij, dat als je Home Assistant gebruikt, je dat abonnement sowieso niet nodig hebt omdat je binnen Home Assistant de Homewizard apparaten kunt integreren, en dan zie je álles, ook zonder abonnement.
Als je die hebt zie je gewoon elke seconde. Mocht jij ook een 3-fase aansluiting hebben, dan zie je die 3 fasen alleen maar als je dus een abonnement hebt, anders zie je gewoon je totale verbruik, en dus niet per fase.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 16:53 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Ah die heb ik, dus dat zit wel ok.
Not a problem.quote:Ah zo.. dank je wel. Een misverstandje denk ik. Excuses
Ja, in mijn optiek zeer zeker.quote:Nice. Dus wel degelijk meerwaarde dan alleen de app van de energieleverancier zelf.
Anytimequote:Dank je wel voor je snelle antwoorden!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |