ThePlaneteer | donderdag 13 juli 2023 @ 13:44 |
https://www.telegraaf.nl/(...)-verkoop-van-fietsen eerst de productie verkopen jongens ga maar ff lang op vakantie ]
| |
ThePlaneteer | donderdag 13 juli 2023 @ 13:45 |
Omdat je niet in staat bent om te snappen dat regulier fietsen beter voor de planeet is dan elektrisch. | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 13 juli 2023 @ 13:46 |
En beter voor je lichaam en portemonnee. | |
ThePlaneteer | donderdag 13 juli 2023 @ 13:54 |
En shoutout naar alle helden die in plaats van met de auto nu met de ebike naar werk gaan. Jullie zijn lekker bezig. | |
kibo | donderdag 13 juli 2023 @ 13:54 |
En beter voor de verkeersveiligheid. | |
XDo | donderdag 13 juli 2023 @ 13:56 |
Ook als die mensen zonder een elektrische fiets de benzine/diesel auto zouden pakken? | |
ThePlaneteer | donderdag 13 juli 2023 @ 13:57 |
Nee dan niet natuurlijk. Maar die zijn in verhouding ver in de minderheid. | |
Doug-Heffernan | donderdag 13 juli 2023 @ 14:08 |
Waarom gaat het hier over elektrisch fietsen wel of niet goed is of wat dan ook Dit is een topic over een bedrijf dat in de financiële problemen zit | |
Farenji | donderdag 13 juli 2023 @ 14:19 |
Misschien nuttig voor mensen met een vanMoof fiets (en een iPhone): https://bikey-app.cowboy.bike/ Heb je geen iphone dan heb je misschien hier iets aan: https://github.com/grossartig/vanmoof-encryption-key-exporter (zelf niet getest, heb geen vanMoof) | |
Duiveltja | donderdag 13 juli 2023 @ 14:19 |
Eigenlijk non nieuws, want kutbedrijf dat kut fietsen maakt. | |
Basp1 | donderdag 13 juli 2023 @ 14:31 |
Ik word al jaren door collegas voor gek verklaard dat ik geen auto heb en 12 kilometer enkele reis op een fiets door weer en wind naar mijn werk ga. ![]() Nog lang niet hier op mijn werk is er nog steeds een grote groep die met de auto komen terwijl ze op minder dan 5 kilometer van het werk wonen. Daar zijn ze allang mee bezig. De helft van mijn route is een snelfietspad. | |
Homey | donderdag 13 juli 2023 @ 14:51 |
Dat is buiten de Randstad, dat telt niet ![]() | |
Basp1 | donderdag 13 juli 2023 @ 15:20 |
Daar hebben in ieder geval weinig mensen een van moof gekocht waardoor de fietspaden druk bezet blijven. ![]() In 2019 was er wel het volgende plan Alle steden Randstad in 2025 verbonden met snelfietsroute Nog 2 jaar voor de Randstad. ![]() | |
GereDathan | donderdag 13 juli 2023 @ 15:27 |
Zit je dan met je de dure hipster troep die constant kapot is en straks niet meer van het slot kan ![]() Waarom trappen de mensen in praatjes van dit soort oplichters? | |
TargaFlorio | donderdag 13 juli 2023 @ 15:30 |
Maar de kapotte fiets heeft zo'n mooi design! | |
GereDathan | donderdag 13 juli 2023 @ 15:35 |
Mooi voor in de slaapkamer, kan je fijn je knaapjes aan ophangen! | |
Kleffe_Dop | donderdag 13 juli 2023 @ 17:17 |
![]() [NU.nl] Fietsenmaker Cowboy komt met app om digitale VanMoof-sleutel te bewaren Slimme marketing zet van Cowboy. ![]() | |
PiyeReloaded | donderdag 13 juli 2023 @ 17:31 |
Het kon dus toch nog Hollandser. | |
stavromulabeta | donderdag 13 juli 2023 @ 19:15 |
En dat geldt bij mij niet alleen voor mijn fiets maar voor alles met een levenscyclus die langer is dan de gemiddelde softwarelevensduur. Ik heb geen zin om straks een nieuwe wasmachine of warmtepomp te moeten kopen omdat het gebruikte wifi-protocol obsoleet is of omdat de server uit de lucht gehaald is. | |
TargaFlorio | donderdag 13 juli 2023 @ 19:22 |
Dit inderdaad. | |
NoCigar | donderdag 13 juli 2023 @ 20:10 |
Als je een gokje wil maken is dit het goede moment om op Marktplaats te kijken voor een Van Mook. (Jammer dat iedereen je uitlacht als je er op rijdt.) | |
CoExist | donderdag 13 juli 2023 @ 20:14 |
https://www.ad.nl/economi(...)ties-br-br~a8b3a7dc/ | |
machtpen | donderdag 13 juli 2023 @ 20:22 |
Die brengen daar nog 1000 euro op, blijft een hoop geld. | |
stavromulabeta | donderdag 13 juli 2023 @ 20:24 |
Het FD meldt zojuist dat Van Moof de afgelopen weken met Accell en PON onderhandeld heeft maar daar die geen trek hadden vanwege de enorme kwaliteitsproblemen en het ontbreken van schaalvoordelen vanwege alle afwijkende onderdelen. | |
michaelmoore | donderdag 13 juli 2023 @ 21:20 |
Katja is ook de sjaak https://www.rtlboulevard.(...)moof-fiets-instagram | |
spicymchaggis | donderdag 13 juli 2023 @ 21:50 |
"Planned obsolescence", de reden waarom hier bijv. nooit Sonos troep in huis zal komen. | |
Eyjafjallajoekull | donderdag 13 juli 2023 @ 22:30 |
lol ![]() https://www.at5.nl/artike(...)kopen-op-marktplaats | |
NoCigar | donderdag 13 juli 2023 @ 22:34 |
Haha, kijk, waar wonen al die mensen? | |
michaelmoore | donderdag 13 juli 2023 @ 23:23 |
Fijn mijn trouwe gazelle chamonix c7 trapfiets weer voor het jaarlijks onderhoud gebracht bij de lokale fietsen hersteller , in 2015 gekocht in het fietsenplan met anti lekbanden, kostte 549 euro Prima fiets kost nu het dubbele, ben benieuwd wat ze bij inruil teruggeven voor een 2023 gazelle ![]() [ Bericht 21% gewijzigd door michaelmoore op 14-07-2023 08:11:55 ] | |
DeHovenier | donderdag 13 juli 2023 @ 23:37 |
Ik heb 2 weken geleden de C8 gekocht, erg fijne fiets! | |
Tengano | donderdag 13 juli 2023 @ 23:57 |
Logisch. Dit lijkt me nou typisch zo'n tent waar je beter voor kunt bedanken. Het basisprobleem is gewoon dat het produkt niet deugt en dat staat nog helemaal los van alle financiele problemen. In feite hebben ze dus helemaal niets aan te bieden behalve een onverkoopbaar en slecht produkt wat nog zwaar overpriced is ook, en dan nog zitten ze in de rode cijfers. In de Dragon's Den zouden ze er daarom een mooi verhaal van maken en dan zeggen "And that's why I'm out." ![]() ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Tengano op 14-07-2023 00:02:55 ] | |
Perrin | vrijdag 14 juli 2023 @ 00:06 |
Ze zijn zelf stinkend rijk geworden, dus mission accomplished. | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 06:57 |
Schandalig! als dat op zo'n manier gaat en je laat zoveel gedupeerden achter. Doet mij een beetje aan Sywert van Lienden praktijken denken. | |
Kreator | vrijdag 14 juli 2023 @ 07:12 |
Die tweede gebruikt. Werkt wel. | |
dop | vrijdag 14 juli 2023 @ 07:39 |
Wat een onzin, vergelijking. Dit is geen bedrijfje wat is opgericht om snel rijk te worden. het is ook niet dat ze faliet gaan aan het geld dat in de zakken van de eigenaren is gegaan. Het zit financieel en technisch gezien zeker niet geweldig in elkaar. Dat lijkt nu ook de ondergang te worden. Maar je van Lienden vergelijking is onterecht. | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 07:57 |
Het zijn gewoon simpele fietsen met de eenvoudigste wijze van ondersteuning: een voorwielmotor. En in dat segment (ebikes met voorwielmotor) worden de goedkoopste ebikes gemaakt. Als je dan ruim het dubbele vraagt voor zo'n fiets met krakkemikkige software dan wordt er naar mijn idee geen geld voor de waar geleverd en wordt je gewoon getild. Plus dat je als consument niet meer terecht kunt voor service bij dit bedrijf omdat ze hun eigen (software)problemen niet op kunnen lossen en uiteindelijk de tent sluiten. Dat maakt het voor mij niet tot een partner die voor mij vertrouwen en duurzaamheid uitstraalt. En de dubbele prijs bij zoveel ellende maakt het voor mij iets als wanprestatie en dan druk ik me nog mild uit. | |
Drekkoning | vrijdag 14 juli 2023 @ 07:58 |
Die dingen hebben geen middenmotor? Voor dat geld?? Wtf. | |
dop | vrijdag 14 juli 2023 @ 08:02 |
Dat kun je allemaal vinden, maar het is een bedrijf wat 15jaar bestaat, en waar van niemand gedwongen wordt hun fietsen te kopen. En ook niemand is met de hand op de rug zijn geld afgenomen. Dus nogmaals je van Lienden vergelijking is niet terecht. Disclaimer, ik heb geen van moof en heb niets met het bedrijf te maken. Ook geen fiets die ik zelf zou kopen. | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 08:02 |
Voorwielmotors en ook achterwielmotor zie ik. En als je voor de luxe versie ![]() | |
Kreator | vrijdag 14 juli 2023 @ 08:07 |
Ik denk dat het zelfoverschatting is geweest. "wij worden de nieuwe Tesla of Apple". Maar hebben onderschat hoeveel onderhoudskosten je hebt als je productie en kwaliteitscontrole niet op orde is. Tesla had veel meer geld, Apple had geschiedenis en ervaring. VanMoof was te snel te populair zonder dat er een goed bedrijf achter zat. Als ze dit design hadden gemaakt met servicable-components was er weinig aan de hand geweest. Dan had je alsnog 'vanMoof' hubs kunnen hebben, maar waren er minder klachten. Maarrr de techniek is juist prachtig, ik heb nog nooit een fiets gezien die dit soort dingen kan en daarom heb ik er 1 gekocht destijds. Het concept dat je fiets weer terug kan vinden als ie gestolen is, is ook gewoon briljant geweest. Voor die prijs kon je destijds nergens iets kopen dat ook maar in de buurt kwam. 1800 euro betaald voor een fiets die eigenlijk destijds al 3000 had moeten kosten, minimaal. Mijn vriendin kocht destijds een gazelle met een blok batterij achterop voor dezelfde prijs. Waardeloze troep, batterij is slecht, motor is slecht, fiets is troep. Die gaat echt niet langer mee dan mijn vanMoof. Nou dat wilde ik nog even kwijt. Het is niet allemaal slecht, er zijn veel tevreden fietsers van vanMoof. De kwaliteitscontrole was gewoon kut. Jammer wel. | |
Kreator | vrijdag 14 juli 2023 @ 08:09 |
Dit is feitelijk gewoon onjuist. Er is niets mis met de software. Toen de S3 uitkwam waren fietsen met een middenmotor dik boven de 3000 euro. | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 08:12 |
Ik ben misschien ook wel wat kort door de bocht en irriteer me gewoon aan zo'n produkt als het er flashy uitziet maar intussen is het, waar het daadwerkelijk om gaat (de techniek zelf), niet op orde. Dan zou ik me zwaar belazerd voelen. Dan heb ik liever een fiets die er minder hip uitziet en waar ik wel op kan rekenen. Als nou iets teleurstellend en frustrerend is, zijn het wel mooie produkten die het om allerlei redenen iedere keer niet doen ![]() | |
mschol | vrijdag 14 juli 2023 @ 08:12 |
en nu zonder roze bril op ![]() ![]() ![]() | |
Kreator | vrijdag 14 juli 2023 @ 08:17 |
De reparatietijden waren echt dramatisch (zelf nooit meegemaakt) en er gingen bepaalde onderdelen te vaak kapot, zoals het vrij revolutionaire schakelsysteem. Daar voelen mensen zich wel (terecht) belazerd over. Net als het feit dat ze een fiets kochten en deze 6 maanden later pas kregen en dat hij dan meteen kapot was. Dat kan natuurlijk niet. Daarom gaan ze ook failliet. ik heb altijd wel plezier gehad aan mijn hip-uitziende fiets. Kreeg er veel vragen/complimenten over en dat mensen het als een hipster fiets zien, doet me niet zoveel. Ik ben alles behalve een hipster. | |
Kreator | vrijdag 14 juli 2023 @ 08:20 |
Er zijn best goede gazelles maar in 2020 waren de goede ook gewoon aan de prijs. Hier wordt elke keer net gedaan of zo'n fiets destijds voor recordprijzen werden verkocht en alsnóg ruk was. Dat is dus gewoon niet waar. De vergelijkbare producten van concurrenten hadden ook gewoon slechte onderdelen, maar daar hoor je niemand over omdat die wat makkelijker vervangbaar waren en het service apparaat in Nederland gewoon goed is. Het is dan ook niet voor niks dat vanMoof bv in de VS een enorm succes is. | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 08:21 |
Ik weet niet wat het is, maar ik heb weinig vertrouwen in dat bedrijf en in hun produkt. En het heeft voor mijn gevoel iets met hun filosofie te maken. ![]() | |
Kidjuh | vrijdag 14 juli 2023 @ 08:27 |
Bron? Ik zie ze alleen maar overal pochen met x% toenamen in verkoop of omzet. Wat lekker makkelijk lullen is als je net een jaar in betreffende land zit. | |
Kreator | vrijdag 14 juli 2023 @ 08:36 |
Die cijfers heb ik niet, wellicht heb ik het mis. Ik bedoelde ook eigenlijk meer dat die fiets daar enorm goed werd onthaald en dat men dat principe van hubs daar wel prima vond. Er waren best wel wat winkels in SF, LA en andere steden. Op amerikaanse fora ook niets dan lof voor de fiets, daar baseer ik mijn idee op dat de fiets er populair was. (behalve dan bovengenoemde ellende die volgens mij in de VS nog veel erger was dan hier) | |
dop | vrijdag 14 juli 2023 @ 08:36 |
Noem eens een elektrische fiets waar van je niets teleurstellend kunt zeggen als je goed gaat kijken naar het product. Ik zie een markt met heel veel slechte en matige producten. | |
Perrin | vrijdag 14 juli 2023 @ 08:39 |
En als je zelf astronomische bedragen aan het bedrijf onttrekt.. | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 08:40 |
Ik ken die markt niet goed genoeg, dus kan ik je er geen antwoord op geven. Het enige wat mij opvalt is dat het lijkt dat bij vanMoof de meeste klachten binnenkomen en dat zij binnen het ebike segment wel de grootste prutsers zijn. Je kunt wel zoveel mogelijk toeters en bellen op je produkt aanbieden en mensen daarmee verleiden, maar als het niet werkt of het hapert iedere keer maak je je klanten doodongelukkig. Dan zitten ze nog liever op een gewone fiets. Mensen hebben nou eenmaal geen behoefte aan drama (in hun eigen leven) en zeker niet voor zoveel geld. | |
PiyeReloaded | vrijdag 14 juli 2023 @ 08:45 |
Dat zegt toch enkel wat over hun marketing? Als het echt zo'n succes was dan hadden ze met hun Amerikaanse tak de boel wel kunnen redden lijkt me. Of dan stond er iemand te springen om ook in te stappen. | |
dop | vrijdag 14 juli 2023 @ 08:46 |
Stella fietsen zat onlangs nog in het zelfde schuitje. Veel andere merken vallen onder een veel grotere eigenaar zoals pon. Die gaan niet makkelijk faliet omdat er veel geld is. | |
Kreator | vrijdag 14 juli 2023 @ 08:47 |
Nee? | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 08:51 |
Wellicht dat Pon uiteindelijk nog toehapt, maar dan voor een heel laag bedrag. Als die fiets verder helemaal goed zou zijn, is er vast wel markt voor. Volgens mij hebben ze (Pon) aanvankelijk gezegd geen interesse te hebben, maar dat kan ook tactiek zijn. Net zoals een tirekicker dat doet "Nee, een auto met zo'n poepkleur zit niemand op te wachten." ![]() En het kan ook zijn dat ze (Pon) die fiets enigzins versimpelen waardoor het wel werkt (KISS), maar wel het model op deze manier zo aanhouden. Als ik zo'n grote speler als Pon zou zijn wil ik ook zoveel mogelijk verschillende merken en produktgroepen heb, zodat ik iedereen kan bedienen en daar geld aan kan verdienen. Plus dat je je resources en software kan sharen aangaande die verschillende fietsen. Onzin natuurlijk om letterlijk overal het electrische wiel en de software uit te vinden. En geen enkele gebruiker zou door hebben dat de software die in zijn fiets zit grotendeels dezelfde is als die van de 'concurent' (die ook onder Pon valt). KPN doet dat ook met al haar verschillende providers. Heb maakt bijna niet uit waar je je abonnnement afsluit, want grote kans is dat je uiteindelijk toch bij KPN terecht komt. [ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 14-07-2023 08:58:23 ] | |
dop | vrijdag 14 juli 2023 @ 08:59 |
Het is moeilijk inschatten wat ze bij pon doen. Ze zijn ook eigenaar van Swapfiets, een concept waar van je ook afvraagt waarom ze daar geld in pompen. In de ebike markt lijken alleen de producenten van onderdelen geld te verdienen. (Shimano en bosch) | |
#ANONIEM | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:00 |
het merk is beschadigd, publieke opinie is dat het kut fietsen zijn, moof fietsen staan massaal op marktplaats omdat iedereen er van af wil, de kwaliteit is bagger. waarom zou een pon daar nog in willen investeren? [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 14-07-2023 09:01:03 ] | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:04 |
Omdat het frame en het uiterlijk veel mensen aanspreekt. De batterij zit in het frame verwerkt en hij ziet er hip uit. Als ze als nieuwe eigenaar kunnen garanderen dat al die problemen verholpen zijn, maken ze best wel kans denk ik. En dat lukt je niet als vanMoof zijnde, maar wel als 'oude rot' in het vak. Dingen zijn altijd op te lossen, ook al lukt dan vanMoof nu niet. Zij hebben de kwaliteiten, het management, de kundigheid, resources en procedures er blijkbaar niet voor. Ja, dan houdt het gewoon een keer op en loop je als bedrijf gewoon vast. Als bedrijf je dus op de verkeerde dingen gefocussed. Grote stappen maken naar de VS bijvoorbeeld terwijl je je shit hier nog niet op orde hebt. Te snel willen groeien, te ambitieus, te veel willen gaan voor de doekoes. | |
Jor_Dii | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:07 |
Kunnen ze het speciale gereedschap niet gewoon massaal verspreiden over fietsenmakers in het land? Dat zou toch al een boel op kunnen lossen? | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:08 |
Het zijn vooral softwareproblemen (bugs) die ze hebben en fietsenmakers zijn weer wat minder goed in programma's aanpassen en robuuster maken. | |
Duiveltja | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:10 |
Dat is natuurlijk een ruk strategie. Zo zorg je ervoor dat klanten alleen bij vanMoof terecht kunnen. Dat is prima als je product tantoe goed is, maar dat zijn de fietsen niet. Een ebike kopen bij vanMoof is je verbinden aan dat bedrijf als je "hippe" fiets stuk gaat. Dat is sowieso een domme keuze. | |
Kreator | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:11 |
![]() Als Pon dit in de luwte weer opbouwt en leert van de fouten die gemaakt zijn, denk ik dat we over 3 nergens meer over praten, behalve over de fouten van de vorige eigenaren. | |
Kreator | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:12 |
Heb je hier ook een bron van, want je blijft het herhalen en volgens mij zijn de grootste problemen vooral hardware. | |
dop | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:13 |
Er zijn maar weinig fietsenmakers die zitten en te wachten op fietsen die ze niet zelf hebben verkocht maar waar ze wel het onderhoud van mogen doen. Fietsenmakers verkopen liever fietsen en onderdelen. Daar zit de winst niet in de arbeid | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:15 |
Ik heb idd even gegoogeld en zie mensen allerlei vragen stellen hoe ze allerlei errorcodes kunnen verhelpen en wat ze dan zouden moeten doen. En dan wordt er geroepen dat de software geupdate ![]() Maar ondertussen blijven die mensen maar terugkomen. Tja ![]() | |
xpompompomx | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:15 |
Je zal maar een fiets hebben met softwareproblemen. EEN. FIETS. MET SOFTWAREPROBLEMEN. Hoe koekoek is dat. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:16 |
firmware dan | |
xpompompomx | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:17 |
Ja, het boeit me niet hoe ze dat noemen hoor. ![]() Maar denken dat er in iets simpels als een fiets iets zou moeten zitten als software is totaal gestoord imho. ![]() | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:19 |
Het gaat nog een tandje verder want er zit, als ik het goed begrijp, ook nog een SIM kaart in om het nog wat storingsgevoeliger te maken.
| |
xpompompomx | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:20 |
Dan ben je als ontwerper de weg toch echt wel helemaal kwijt. ![]() ![]() ![]() | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:21 |
| |
dop | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:23 |
Volgens mij valt het met de software inderdaad wel mee. Ik heb 3 collega's met een van moof. 1 van hen heeft wel eens problemen, maar dat gaat dan altijd over een software update die hij niet snapt, (digibeet) hij loopt dan altijd naar een andere collega van moof bezitter die het wel snapt en dat voor hem fixed/ uitlegt. Tja en als je hem vergeet te laden en je er op moet fietsen zonder ondersteuning dan is het natuurlijk ook een zware kutfiets. Dat soort ervaringen en klachten kan geen merk wat aan doen. | |
Kreator | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:24 |
Je snapt dat dit heel erg 1980 hutje op de hei geschreeuw is hè? Een auto zonder software bestaat ook niet. Een verwarmingsketel ook niet. Het is een elektische fiets met features die niet op andere fietsen zitten, daar heb je software voor nodig. | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:25 |
Als je als gebruiker niet in staat bent om je eigen fiets op een eenvoudige en gebruikersvrinedelijke manier rijdend te houden, dan vind ik het niet zo 'meevallen' zoals jij zegt. Voor mij is het dan gewoon een kutfiets. Ik wil er gewoon op kunnen rijden en heb helemaal geen behoefte aan gezeik. Ik heb de fiets, en het is niet de bedoeling dat de fiets mij heeft. | |
xpompompomx | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:27 |
Dat zal allemaal best, maar toch kan ik er met mijn pet niet bij waarom er per se iets van software en zelfs een simkaart zou moeten zitten in iets simpels als een fiets. | |
PiyeReloaded | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:27 |
Jawel, je enige punt dat niet over marketing ging haal je namelijk direct onderuit, door aan te geven dat daarin niet bovengenoemde ellende, die daar nog veel erger was, is meegenomen. Voor de rest zijn het alleen praatjes van Vanmoof, positieve ontvangst in de media en teren op kapitaal dat ze niet hadden. Geweldige bedrijfsvoering! | |
Kreator | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:27 |
Dat kan dan met geen enkele elektrische fiets, Hans. De punten die je af en toe maakt, raken kant nog wal. laten we het weer over het faillisement van vanMoof hebben en niet over dit soort dom geneuzel. | |
Kreator | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:29 |
Wellicht ben je daar dan te ouderwets voor. Ik heb bijvoorbeeld ook een telefoon met software. En een printer. En een computer. Mijn boek is zelfs voorzien van software. Mijn lampen thuis gaat niet aan zonder software. De gordijnen gaan open met software. Gekkenhuis. Dat jij er met je pet niet bij kan zegt meer over jou. | |
Kreator | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:31 |
Nou nee. Niet. Jij bepaalt niet waar ik mijn mening op gebaseerd heb. ![]() Maar dat het marketing van vanMoof zou zijn, is jouw idee, niet de mijne. | |
dop | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:31 |
Er zijn gewoon (veel) mensen die een fiets willen met elektronisch slot tracking en antidiefstal systeem, automatische verlichting en een app op hun telefoon. Hoe ga je dat fixen zonde software | |
Culkin | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:36 |
zo'n gewone fiets geeft je idd nog het meeste peace of mind | |
Lokale_Notabele | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:37 |
Als je de kinderlijke tryhard teksten op hun website leest dan heb je toch al gegeten en gedronken? "Rides, bike hunters, bike doctors", mijn hemel. Hoe krijg je het verzonnen? Het lijkt wel een schoolproject van een stel middelbare scholieren. | |
dop | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:38 |
Tja hoeveel mensen willen niet de laatste iPhone, zonder dat ze er werkelijk ene kut van snappen. Ik wil ook geen van moof, maar genoeg mensen die zulke gadgets graag op hun fiets hebben. Er is gewoon markt voor, dat kun je van moof niet kwalijk nemen. | |
xpompompomx | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:40 |
Klopt. Ik weiger mee te gaan in de gekte dat overal maar simkaarten en software in moet zitten. Nogal veel dingen in het leven werken gewoon prima en daar hoeft helemaal geen software in te zitten. Het is naar mijn idee dan ook een vooral een gecreëerde behoefte en absoluut geen noodzaak, tenzij je zwaar lichamelijk gehandicapt bent natuurlijk. | |
Perrin | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:41 |
Hipstermarketing. | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:42 |
Die komen ook wel weer terug en past ook beter in de tiny houses filosofie. En het zijn ook fietsen die je zelf nog kunt fixen en repareren zonder dat het je een fortuin kost. En dat staat nog los van het feit dat het veel gezonder voor je is. | |
Basp1 | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:42 |
Heb je voor ons wat verkoopcijfers per land die dit bevestigen? ![]() | |
Perrin | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:42 |
Nee dat klopt. Je kunt ze wel kwalijk nemen om voor veel geld een gammel product aan te bieden en dan zelf in de Quote 500 te klagen dat het zo'n ontzettende last is om meer dan 12 miljoen euro te hebben. De enige die straks van al deze ellende beter zijn geworden zijn zij zelf. Klanten, werknemers en leveranciers blijven allemaal met lege handen achter. | |
dop | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:47 |
Ieder zijn wensen, maar een alarm op mijn telefoon en tracking zodat ik kan zien als iemand mijn fiets probeert te stellen vind ik wel een feature die ik ook op mijn fiets zou willen hebben. We hebben niet allemaal de zelfde wensen dat maakt mijn wens of die van andere niet gelijk belachelijk | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:47 |
Nog even een tussendoortje, die ebikes zorgen daarnaast ook nog eens voor een berg ewaste. Van een oude fiets kun je nog iets maken met andere onderdelen. Maar de meeste ebikes die tegenwoordig worden gemaakt zijn later niet meer geschikt om als gewone fiets om te bouwen. En om als ebike rijdend te houden wordt zo'n oude ebike gewoon te kostbaar waardoor mensen maar weer een nieuwe kopen waar weer extra features op zitten ![]() | |
dop | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:50 |
Onzin zij gaan ook gewoon een hoop geld verliezen. Werknemers hebben jarenlang een prima boterham verdient en klanten hebben jaren gefietst en zijn niet in eens allemaal hun fiets kwijt. Natuurlijk zijn er gedupeerden in een faillissement. Dat is voor niemand leuk. | |
Basp1 | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:52 |
Nou terug naar de loopfiets voor jou zonder iets. Hoeveel telefoons en laptops heb jij in je leven al versleten en waarom ben je niet bij de eerst gebleven je hebt wel veel e waste veroorzaakt. ![]() | |
Kidjuh | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:52 |
Urban Arrow. Minpunt; duur. Ken niemand die er ooit een hardware/software fout mee heeft gehad. | |
Kidjuh | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:56 |
Ik denk dat 95% van de huidige VanMoof/Cowboys/Veloretti eigenaren nooit meer terug gaat naar een fiets zonder trapondersteuning. Luie randstedelingen met genoeg te besteden. | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:58 |
Ik moet ook eerlijk zeggen dat een ebike superlekker rijdt, maar toch rij ik op een gewone fiets. | |
Perrin | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:59 |
Geld verliezen wat ze onttrokken hebben aan deze ellende. En reken maar dat ze vele miljoenen overhouden. Alle klanten zitten straks met een onbruikbaar en niet-onderhoudbaar vervoermiddel. | |
-Sigaartje | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:02 |
Wat is dit nou weer voor een rare mening? Een fiets is geen computer, daar hoort geen software in. Een fiets is gewoon een heel simpel mechanisch trapding. En als ze er een motortje in zetten, hoeft daar geen software in. En mijn licht thuis gaat nog steeds aan met een simpel knopje. Daar hoef ik niets voor te updaten. Ouderwets, kom op zeg. | |
PzKpfw | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:02 |
Ben ik even blij met m'n 'oude' Gazelle waarmee ik gewoon bij elke willekeurige fietsenmaker terecht kan voor reparaties. | |
Marsenal | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:02 |
Precies, dat is een hele degelijke bakfiets. De mijne rijdt al twee jaar probleemloos. Het is inderdaad duur, maar dat is mn auto ook, en die kan ik heel veel laten staan omdat die Urban Arrow met drie kinderen erin een bereik van makkelijk 15 kilometer heen en terug heeft. | |
dop | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:06 |
log niet geschikt voor grotere afstanden. Duur had je zelf al door. | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:07 |
Ik heb nog nooit mijn fiets naar een fietsenmaker gebracht. Ik doe echt alles zelf. Van banden plakken, tot trapassen vervangen en mijn eigen wielen vlechten en richten. En zelfs aan mijn eigen frames verbouw ik nog dingen. Maar je moet er natuurlijk wel een beetje lol in hebben. En voor het geld wat je uitspaart kun je je gereedschap kopen zoals een simpel iets als een cranktrekker (10 euro) of een pedaalsleutel oid. | |
Perrin | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:08 |
Als het aan Kreator ligt, moet je straks al je gebruiksvoorwerpen updaten en er gespecialiseerde storingsmonteurs voor bellen als je koelkast weer eens een bug heeft of je voordeur niet open wil omdat hij geen verbinding met zijn server kan krijgen. Je kunt ook doorslaan met overal software en connectiviteit inbouwen. (en dat zeg ik als software engineer) | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:09 |
Geen mes en vork hebben zonder simkaart ![]() | |
Perrin | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:09 |
Mijn T-shirt kan zelf googlen. | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:10 |
En die bedient ook je eigen wasmachine; weet precies welk proprietary programma hij nodig heeft ![]() | |
xpompompomx | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:10 |
Heb je net lekker zitten beren op de plee, kun je niet meer doortrekken omdat je de firmware van de spoelbak niet hebt geüpdate. | |
Perrin | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:12 |
Zo maak je van je hele leefomgeving een storingsgevoelige digitale hel. | |
Kreator | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:15 |
Eerst zeggen dat ik een rare mening heb en dan bevestigen dat je ouderwets denkt. Ik vind het gezegend. Als jij denkt dat je nu een fiets met motor op de markt kunt zetten zonder software, dan valt er weinig te discussieren verder. geen idee wat er verder in dit topic aan de hand is met de anti-elektrische-fiets hetze en de jaren 80 mentaliteit van sommige boomers hier, maar ik ben er wel klaar mee. Als het weer over van vanMoof gaat, kom ik wel terug. | |
stavromulabeta | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:16 |
Mijn buren hebben hier al eens voor de deur gestaan om hun reservesleutel te lenen omdat ze hun huis niet meer binnenkwamen vanwege een internetstoring ![]() | |
dop | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:17 |
Ik heb geen idee hoeveel geld ze er in die 15 jaar aan zullen hebben verdiend. Maar ik denk niet dat jij en ik daar nu precies zicht op hebben. Het is straks aan de curator om daar een oordeel over te hebben. Het is niet dat bedragen in de quote500 netto ontvangen geld op een bankrekening zijn. Dat is vaak ook aandelen waarden die straks gewoon ¤0 waard is. De werknemer hebben 15jasr lang salaris gehad, dat hoeven ze niet terug te betalen daar van hebben ze ook gewoon boodschappen gedaan de huur/hypotheek betaald en auto gereden. Natuurlijk sneu dat ze nu mogelijk hun baan verliezen en een nieuwe baan moeten zoeken. De fietsen zijn niet onbruikbaar. Het onderhoud is ook niet geheel onmogelijk al zullen sommige dingen inderdaad niet meer vervangen kunnen worden. Dat is gewoon risico voor een consument wat ook bestaat bij elke ander ebike. Niet leuk zeker niet. [ Bericht 8% gewijzigd door dop op 14-07-2023 10:26:47 ] | |
-Sigaartje | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:17 |
Ik bedoelde "Ouderwets?", laat me niet lachen. En het is geen anti-electrische-fiets-hetze. Ik vind het alleen vreemd dat er software zit in een fiets. Je praat hier over een electrische motor met een accu, niks bijzonders aan. Het zijn trouwens juist boomers die op electrische fietsen rijden. | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:18 |
Dit is mijn Gazelle. Kan ik altijd op bouwen ![]() ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door Tengano op 14-07-2023 10:24:29 ] | |
Hyperdude | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:19 |
Piet Pelle ![]() | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:20 |
Handige tas achterop ![]() ![]() Topfiets gewoon. ![]() [ Bericht 11% gewijzigd door Tengano op 14-07-2023 10:25:34 ] | |
Hyperdude | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:21 |
![]() | |
Basp1 | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:25 |
Dan koop je het niet of bouw je je eigen ding tegenwoordig zit in bijna alles wat electronica heeft wel software, daar kun je over blijven klagen maar dat zal het echt niet meer veranderen. ![]() | |
Culkin | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:26 |
straks ook in je hoofd ![]() | |
Perrin | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:34 |
Ja daar zorgt Elon wel voor. Moet je straks ook een storingsmonteur voor je hoofd regelen als je weer eens last van een bug hebt. | |
dop | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:35 |
Vroeger was alles beter. Toch zou ik die fiets nog niet willen hebben als ik geld toe kreeg. Je zou ook geen droog brood verdienen tegenwoordig als je dit nu nog zou verkopen. | |
Farenji | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:37 |
Op zich niks mis met software in een fiets, maar dat betekent in de praktijk helaas: gesloten software waarvan de broncode niet openbaar is en die niet aan te passen is, en die afhankelijk is van een gesloten server die zomaar uit de lucht kan gaan waardoor de hele software vastloopt, en je er in het ergste geval niet eens meer mee kan fietsen. Mensen denken er veel te weinig bij na wat dat betekent als ze "smart" producten kopen. Die denken hoogstens dat die servers altijd online zullen blijven. Maar dat is natuurlijk niet zo, zie ook dit geval. Dan moet ik ook altijd denken aan die keer dat er een compleet datacentrum van Amazon down ging, en een heleboel mensen bijvoorbeeld hun huis niet meer konden stofzuigen omdat hun robotstofzuiger niks deed zonder connectie met de server. ![]() Ik zit zelf in de IT, ik bouw software en zet infrastructuur op. Maar in mijn huis is behalve mijn electriciteitmeter (daar ik heb ik weinig keus) helemaal niks "smart". Ik bedien mijn gordijnen, lichten en sloten gewoon met de hand. Mijn fiets heeft behalve een offline snelheidsmeter/kmteller helemaal niks digitaals. En dat is heel bewust, omdat ik weet wat er allemaal fout kan gaan. En omdat verreweg de meeste "smart" oplossingen volledig gesloten zijn en afhankelijk zijn van gesloten diensten van derde partijen, die offline of kapot kunnen gaan. | |
Basp1 | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:39 |
Zelfs zonder software werkt de logica in veel hoofden die hier ouderwets willen blijven niet. Een update zou voor deze fossielen idd geen slecht idee zijn. ![]() | |
Perrin | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:42 |
Yup, hierzo ook. Ik ben dol op (bijna) alles wat digitaal is en werk als senior software engineer. Die onnodige afhankelijkheid van storingsgevoelige zaken is voor mij een veel grotere bron van ergernis dan enig extra gemak dat al die doorgeslagen digitalisering van allerlei gebruiksvoorwerpen in de persoonlijke leefomgeving meebrengt. Ik doe mijn gordijnen zelf wel dicht en maak mijn voordeur zelf wel open. En ik hoef niet op een app te zien wie er aan de voordeur staat. Mijn koelkast hoeft ook niet zelf na te denken. Mijn fiets hoeft zeker geen verbinding met een server te maken om te ontgrendelen. | |
-Sigaartje | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:42 |
Waarom heeft een robotstofzuiger connectie nodig met een server? Een robotstofzuiger kan toch ook stofzuigen met een computerprogramma die geen internetconnectie heeft? Zoiets valt goed in Java te doen. | |
-Sigaartje | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:44 |
Piet Pelle is toch een kinderfiets? | |
Weltschmerz | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:46 |
Precies, gewoon lekker hersenloos met de tijd meegaan, anders wordt je nog voor ouwe lul aangezien. Dat je je fiets niet kunt gebruiken vanwege een storing in een server die je prive data aan het verzamelen is of vanwege een faillissement is wat we vooruitgang noemen. | |
Farenji | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:49 |
Er is nog steeds een markt voor degelijke vakantie- en toerfietsen, en daar is het van belang dat ze altijd blijven werken, en als ze dan een keer kapot gaan, dat ze vrijwel overal gerepareerd kunnen worden. Ook middenin de bush bush van Bokkie-Wokkieland. Maar dat is geen grote markt, de merken zijn ook vaak onbekend. Koga kent men nog wel, want die maken ook "gewone" fietsen, maar Santos is een stuk onbekender, en wie heeft er ooit gehoord van Avaghon? Die worden met de hand in Rotterdam volledig op maat in elkaar gezet, echt topspul. En je kan er als je dat echt wil ook een middenmotor op laten zetten, dan heb je dus een e-bike die ook zonder ondersteuning ook prima rijdt. Itt 90% van alle e-bikes die verkocht worden. | |
Perrin | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:51 |
Iedereen moet lekker doen wat ie zelf wil, de gevolgen van je keuzes zijn voor jezelf. Ik erger me persoonlijk rot aan onnodig gedoe, energieverbruik en storingen van allerlei apparaten waar prima werkende analoge varianten van bestaan. Je levert voor vaak een beetje schijncomfort heel veel robuustheid van je leefomgeving in. | |
Culkin | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:53 |
Je kan via de app op een plattegrond van je huis aanduiden welke kamers moeten gestofzuigd worden, je kan ook no-go zones aanduiden of barrières plaatsen.Timers instellen enzomeer. | |
dop | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:54 |
Ik ken bike4travel ![]() | |
xpompompomx | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:54 |
Daarvoor heb ik een Surly Ogre, natuurlijk zelf in elkaar geschroefd ![]() | |
xpompompomx | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:55 |
Grote cringe laatst: Iemand zien fietsen op een electrische racefiets. Incl snel pakje ![]() | |
-Sigaartje | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:55 |
Ik heb niets tegen electrische fietsen, maar ik begin hier het gevoel te krijgen dat men hier denkt dat als je nog op een gewone trapfiets rijdt, je ouderwets bent. Alsof de electrische fiets de mechanische moet vervangen. In de eerste plaats vind ik een electrische fiets veel te duur. Een paar duizend euro voor een fiets, dat heb ik er echt niet voor over. En in de tweede plaats betekent een gewone fiets beweging. Ik doe met opzet alles op de fiets (of lopend) zodat ik aan mijn beweging kom. Waar ik me wel aan stoor zijn de fietsfolders. Ik blader ze altijd graag door. Ik kijk naar accessoires, maar ook naar de fietsen zelf, misschien koop ik ooit een nieuwe. Maar tegenwoordig staan er alleen maar electrische fietsen in. Nooit meer mechanische fietsen. Ik maak me ernstig zorgen dat die gaan verdwijnen en dat die alleen maar bereikbaar blijven voor wielrenners. En dan heb je het weer over (vele) duizenden euro's. Ik denk dat mijn mechanische fietsen later veel geld waard worden, omdat ze gewoon verdwijnen. | |
Farenji | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:55 |
Natuurlijk kan dat, maar die software wil je wel kunnen updaten, dus dan heb je al een internetverbinding nodig. En wat mensen zich niet realiseren dat de meeste robotstofzuigers eigenlijk een spion in vermomming zijn. Je complete huis-layout (en meer) wordt geupload naar de servers. Die data is geld waard. Dit geldt voor heel veel smart troep, zoals de "slimme" deurbellen, al die "slimme" speakers, hun primaire doel is data verzamelen, en die deurbel, dat is een bonus. En nee, dat is geen paranoia, dat is gewoon de werkelijkheid. | |
michaelmoore | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:55 |
nu ik heb net de fiets opgehaald die had ik gebracht van een lekke achterband lekker hoor zo een fietsenmaker , ieder zijn werk kreeg nog kop koffie ook | |
Kidjuh | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:56 |
Omdat je niet gewend bent aan een ebike na 2x erop fietsen. Mensen die er 6+ maanden op hebben gefietst, gaan niet zo snel terug naar een normale fiets. | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:58 |
Ik zou nog liever een nieuwe Rohloff naaf kopen en die in mijn fiets vlechten dan dat ik een nieuwe ebike koop. Die Rohloff naaf gaat het langer volhouden dan die ebike dat weet ik zeker. Of wat dacht je van een fiets met een Pionion schakelkast? Dat gaat ook lang mee en doet het altijd. Eigenlijk heb je dan ook iets hips maar heb je tegelijkertijd ook een stuk kwaliteit. | |
Kidjuh | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:59 |
ik haal gewoon 60 kilometer met 1 accu ![]() Daarnaast log... Heb je er zelf al eens op gefietst? | |
Hyperdude | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:59 |
Mijn vader had precies zo'n fiets. Was van een overleden oom geweest. Nog jaren mijn studentenfiets geweest. Rond 1978 kosten die dingen 600-700 florijnen volgens mijn pa. Die tassen ook. Van dat "DDR-kunstleer" dat 100% op plastic lijkt en 0% op leer. ![]() | |
Perrin | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:59 |
Atrofiëring van de beenspieren zeker? disclaimer: mijn vrouw is dolblij met haar e-bike voor woonwerkverkeer | |
Culkin | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:00 |
Ik heb een tweedehands Batavus stream die 600 euro kostte, prima fiets. | |
Kidjuh | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:00 |
Nee, luiheid en gemak van de mens. Doe niet zo wijsneuzerig. | |
Perrin | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:01 |
Garpje, sorry. | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:05 |
In de tijd dat jij hem naar de fietsenmaker hebt gebracht en weer terugbent, heb ik hem allang geplakt en zit ik dan inmiddels aan mijn tweede bak koffie. Ik begrijp echt niet dat mensen voor een band plakken naar een fietsenmaker toe moeten ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Tengano op 14-07-2023 11:10:53 ] | |
Farenji | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:05 |
Rohloff is echt top. Ik heb die gekocht omdat ie superdegelijk is, nauwelijks onderhoud nodig heeft, en dezelfde range als een gemiddelde derailleur heeft, zonder de nadelen. Je hoeft alleen 1 keer per jaar de olie te verwisselen, wat je best zelf kan. Maar een wiel vlechten, dat vind ik wel een klusje voor de vakman hoor, ik kan dat iig niet. Maargoed die vakmensen vind je overal ter wereld wel, want dat is universele techniek. | |
-Sigaartje | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:08 |
Ik geloof je direct. Ik heb een printer-scanner die begon te mopperen toen ik iets wilde scannen en ik off-line was (Als ik niet internet, doe ik de connectie gewoon uit). Daar stond ik wel even van te kijken. Wat ik ook bijzonder vind is dat je soms Windows-updates niet kunt weigeren. Ik snap zoiets niet. Het is toch mijn computer? | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:08 |
Jawel, ik het er een jaar op gereden, en merkte dat ik toen minder kracht in mijn benen had als ik op mijn gewone fiets stapte. En toen ben ik afgehaakt. Sigaartje zei al dat het ook gewoon beweging is, of anders gezegd een regelmatige workout. Mensen die met hun ebike naar de sportschool gaan zijn daarom een beetje atypisch bezig. Wellicht kun je ook lekker het bos in met je fiets, in de frisse lucht en doet daar je ding. | |
Farenji | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:08 |
Als je ziet wat er in de stad rondrijdt is zelfs het oppompen van de banden al te moeilijk voor veel mensen. En dan klagen ze dat de fiets zo zwaar rijdt en dat de banden zo vaak lek gaan ![]() | |
Farenji | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:12 |
Daarom open en vrije software gebruiken, iets is pas echt van jou als je overal aan kan sleutelen zonder beperkingen. Anders heb je alleen een "gebruiksrecht" dat op elk moment ingetrokken kan worden. | |
Hyperdude | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:13 |
Jarenlang bij fietsenmaker/garage gewerkt tijdens middelbare school. Bandenplakken was toen al goud geld business. En snel dat we waren. ![]() | |
dop | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:16 |
50 kilometer is voor mij echt een lachertje, en is voor ebikes aan de onderkant van de markt. Het is natuurlijk appels met peren vergelijken maar een bakfiets is log vergeleken met een normale stadsfiets. Ik heb op zo ongeveer alles gefietst wat je je kunt bedenken. Van ligfiets tot downhill mtb. Maar dan wel zonder ondersteuning graag. | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:18 |
De eerste keer is ook best even goed opletten, maar als je het een aantal keren gedaan hebt, je bent een beetje handig en technisch bent, en wat ervaring krijgt, is het hartstikke leuk om zelf te doen. En dan maak je betere en stijvere wielen dan dat je van de fietsenmaker krijgt. En het regent tegenwoordig van de filmpjes op Youtube waarin je precies kunt zien hoe ze dat soort dingen aanpakken. En iedereen doet het een beetje op zijn eigen manier en je vindt vanzelf uit wat dan voor jou het beste werkt. Het beste wat je eigenlijk kunt doen is een oud voorwiel helemaal schoonnaken, dan uit elkaar halen, nog een keer schoonmaken en daarna zelf op gaan bouwen. En dat soort wielen vind je of gratis op marktplaats, of bij de kringloop voor een paar euro. En het hoeft trouwens niet perse een 28 inch wiel te zijn he. Met een gewoon 20 inch vouwfiets of kinderfietswieltje kun je het ook leren. Dat is weer eens wat anders dan een kruiswoordpuzzel of GTA spelen. En dan leer je tenminste ook echt iets, waar je bovendien nog iets waar je iets aan hebt. [ Bericht 3% gewijzigd door Tengano op 14-07-2023 11:31:55 ] | |
loveli | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:24 |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:28 |
Krijg nou wat! dat is een Gazelle ![]() | |
dop | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:30 |
Ik kan een prima wiel vlechten. Maar vergeet niet dat een wiel voor een vakantie fiets echt zwaar belast wordt. Dan ga je het niet redden zonder goed gereedschap en voldoende kennis. Hoe je een wiel moet ontstressen zie ik ook nergens op youtube filmpjes. | |
Weltschmerz | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:37 |
Nee, het wordt je opgedrongen en wat stiekempjes ook. Het komt er hier gewoon niet in. Maar daarvoor moet je wel een uitdrukkelijke keuze maken terwijl ik toch al niet zo van nieuwe spullen kopen ben. Ik redeneer altijd dat als iets het al 20 jaar doet het wel erg toevallig zou zijn als het in komende jaar stuk gaat, in tegenstelling tot dingen die nog maar een jaar hebben gewerkt. Het meest fundamentele probleem ermee is nog wel dat het helemaal niet in het belang van de klant is die zijn geld daarvoor neertelt. Er wordt stilzwijgend gerommeld aan de fundamenten van de producent-consument relatie die we voor vanzelfsprekend aannemen. Dit voorlopige dieptepunt is inmiddels als 7 jaar oud. Dat is ongeveer de termijn waarop ze ontworpen zijn om nu onrepareerbaar stuk te gaan. . | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:38 |
Ik zocht net al naar een goeie video maar kon die jammergenoeg niet vinden. Ik weet niet zeker wat je met ontstressen bedoeld, maar de bedoeling is eigenlijk dat je een wiel bouwt waar geen slack meer inzit. Die moet je er tijdens het bouwen al uithalen. Iets wat bij een fietsenmaker wss niet gebeurt, want dat kost gewoon te veel tijd. En zonder professionele wielrichter kun je trouwens ook een heel eind komen. Er zijn genoeg mogelijkheden om met een oude voorvork en wat frutseltjes te zorgen dat je iig de zijdelingse slag er uit krijgt. Maar als je het vaker gedaan hebt, en je hebt er lol in, koop je wss ook wel een goeie wielrichter. | |
Kidjuh | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:39 |
Wat voor Ebike reed je? | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:40 |
Mijn eerste ebike was een Sparta Ion die ik voor 75 euro gekocht had. Ik koop nooit nieuwe fietsen maar alles tweedehands. Is goedkoper en minder diefstalgevoelig. Mijn fietsen zien er niet uit en iedere dief schaamt zich kapot als ie daarmee wegloopt, maar ze rijden wel als een tierelier. | |
Kidjuh | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:41 |
Ja daarom doelde ik met mijn eerste reactie op VanMoof/Cowboy/Veloretti rijders die niet terug gaan naar Mechanisch fietsen. Vaak wat verwender randstad-volk wat luier is dan de gemiddelde Nederlander ![]() | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:41 |
Fietsen is gezond ![]() ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door Tengano op 14-07-2023 11:52:53 ] | |
Kidjuh | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:45 |
Ja hartstikke leuk wat jij vindt, daarom koop jij ook geen Urban Arrow. Je stelling is dat er aan iedere ebike iets teleurstellends is. Ik ken geen Urban Arrow eigenaren die afstand, dan wel "logheid", iets teleurstellends vinden aan de fiets. Eigenlijk ben ik nog nooit iemand tegengekomen die iets teleurstellends vindt aan deze fiets. | |
dop | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:59 |
ontstressen is het op de juiste manier belasten van de spaken tijdens het spaak proces. Als je dit goed kunt en snapt heb je uiteindelijk een wiel dat niet meer hoeft te worden nagestelt. Daar van vind je geen youtube filmpjes. Die gaan allemaal over basic vlechten en richten. De gemiddelde fietsenmaker is ook geen wielbouwer. Dat is echt een apart vak. | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:00 |
Dit vond ik de beste video op Youtube on wheel building. In deze video zie je ook hoe hij alle slack (zo noem ik het zelf maar even) er uit haalt, en uiteindelijk zelfs verbindingen soldeert tussen de spaken om hem nog stijver te maken. Iets wat ik niet doe trouwens (dat solderen). video duurt dus 2! uur ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Tengano op 14-07-2023 12:07:11 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:02 |
Gazelle Classic verkoopt volgens mij best prima, zijn met een prijs van grofweg ¤700 ook stukken betaalbaarder dan VanMoof. Maar goed, je moet wel helemaal zelf fietsen ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-07-2023 12:04:40 ] | |
xpompompomx | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:03 |
...eet meer fiets! | |
dop | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:03 |
ik ben hier niet om te twisten over welke fiets de beste is. Dat is voor iedereen anders. VanMoof is ook niet alleen maar goede of alleen maar slechte fiets. | |
Gimmick | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:10 |
Ik ben nu op de weg terug van een vakantie naar o.a. Oslo en Kopenhagen. Steden die een enorme ontwikkeling hebben doorgemaakt: minder auto vriendelijk, meer ov en fiets infrastructuur. Geweldige steden dus. Stockholm loopt overigens behoorlijk achter en vond ik gelijk ook de minst fijne van de drie. Al die steden hebben uiteraard ook met deel fietsen en steps. Het verbaasde mij dat die vrijwel allemaal elektrisch zijn. Dat gaat om hinderden fietsen en een veelvoud aan accu’s. Oslo is nog een beetje heuvelachtig, maar Kopenhagen is vlak. Ik kan mij inderdaad niet voorstellen dat dat een netto positief resultaat oplevert voor het milieu. Ook de logistieke operatie om die weer te laden. Deelvervoer is mijn inziens deel van de oplossing voor leefbare steden, maar helaas wordt niet elk project even goed doordacht. | |
Weltschmerz | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:12 |
Ik heb zo'n fietsenmaker die nog in een klaslokaal heeft geleerd om een Sturmey Archer naaf te reparen, die heeft ook al die onderdeeltjes op voorraad, dat ga ik ech niet zelf doen. Ik heb er ook niet zoveel lol in, maar de moeite is snel kleiner dan dat ding naar de fietsenmaker brengen. Ik heb ook graag stangremmen. Gazelle verkoopt daar nog fietsen mee maar die zijn gewoon slechter dan die uit de jaren 80 en 70. Die willen gewoon niet stuk dus dan is het een kwestie van Marktplaats een paar maanden in de gaten houden voor de juiste maat en kleur. Wielen rechttrekken vind ik wel een leuk, een mooie combinatie van analyse en gevoel. De trappers blijf ik liever vanaf en de kettingkast eigenlijk ook maar dat moet soms en dan zit je een YT filmpje te kijken om de Mexicaanse zadelsteek onder de knie te krijgen zodat je dat ding weer goed kunt dichtnaaien. Ik heb altijd eerst 'doe ik wel even', dan heb ik na een half uur spijt dat ik hem niet naar de fietsenmaker heb gebracht, en daarna toch weer voldoening. De fietsenmaker doet ook bepaalde dingen gewoon niet en dat moet je ook respecteren. Dan wil ik bepaalde banden, maar dan heb je nauwelijks marge bij de spatbordsteunen enzo. Dus bij een kleine slag loopt het aan, daar gaat zo'n man geen verantwoordelijkheid voor nemen terwijl ik denk, dat zien we dan wel weer. | |
Ulx | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:18 |
De vergelijking met Tesla klopt wel. Alleen niet zoals de broers hadden gedacht. Bij Tesla hebben ze veel kwaliteitsissues met hun auto's. Volgens mij zijn leasebedrijven daarom niet meer zo happig op dat merk. | |
Perrin | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:22 |
Yup. Hip, duur en bakken problemen. Veel geld voor matige kwaliteit en veel gedoe. Maar wel hip dus. | |
Gimmick | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:23 |
• Omdat je de levensduur van een accu enorm kunt verlengen door die slim op te laden. • Omdat ze gelimiteerd op 25 km/h en de ondersteuning daarvan afhankelijk is. • Omdat het moet weten hoeveel trap ondersteuning het moet geven, afhankelijk van externe krachten. Een simpele accu en motor zal nooit de efficiëntie en comfort geven van een software gestuurde. Wel zou dit kern proces onafhankelijk moeten werken van alle gimmicks. | |
Perrin | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:24 |
Dat je moet inloggen op private servers om uberhaupt je fiets te ontgrendelen ![]() | |
dop | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:25 |
in het filmpje vanaf ongeveer 1 uur tot 1:10 is ontstressen. goed filmpje ![]() | |
inslagenreuring | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:26 |
Op een of andere manier kan ik heel erg van deze ondergang genieten. Sta je daar met je fiets van 3 rooitjes en tech support neemt niet op... ![]() | |
Lokale_Notabele | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:34 |
@TheFreshPrince | |
Lokale_Notabele | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:37 |
Investeerders in dit bedrijf hadden ook stront in de ogen. Cost of goods sold was hoger dan de revenue na 13 jaar ondernemen. | |
Tengano | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:37 |
Volgens mij vergis jij je in de controller (microprocessor) die ook in zo'n fiets zit. Daar draait het operating system of de firmware op. Daar zitten ook al je parameters in in welke mate hij ondersteund en tot hoe ver hij begrenst is en dergelijke. En die software wordt ook iedere keer geflashed ("De software moet even geupdate worden mevrouwtje" ![]() Maar die sim kaart maakt het dus nog een stapje ingewikkelder. Daarmee kun je dan inderdaad verbinding maken met een server die ergens op de wereld staat en afhankelijk van de dialagen die daar plaats vinden, kun je dan wel of niet wegkomen met je fiets. En juist dat maakt dat hele systeem extra kwetsbaar. Ik snap natuurlijk ook wel dat je dan nog meer rare hippe features in kunt bouwen, maar dat komt naast een extra prijskaartje dus ook met extra risico's op storingen. En voor een robuuste fiets waar je op wilt vertrouwen is dat dus een gedurfde keuze. Maar marketing technisch en met een gelikt verhaal doe je het dan (op korte termijn) weer wel goed. Maar dat geldt dan meer voor het bedrijf dat zo'n produkt verkoopt. | |
StateOfMind | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:41 |
Je kunt hem altijd nog aan muur hangen ![]() | |
TheFreshPrince | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:41 |
Hadden. Vergeet ook niet dat er inmiddels 3 nieuw Gigafactories opgeschaald zijn en de eerste modellen uit de oude Fremont fabriek kwamen: - Shanghai - Berlijn - Houston Diezelfde Sandy Munro (van Sandy Munro Engineering) uit dat artikel is inmiddels groot fan van Tesla, nadat hij o.a. een Model Y en een Model S Plaid geheel uit elkaar gehaald heeft. Overigens staat in dat artikel ook:
[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-07-2023 12:47:00 ] | |
dop | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:45 |
Als dat zo is kwalijke zaak maar kun je deze claim ook hard maken? dat zou interessanter zijn voor het topic dan slechts dit roepen. volgens mij moet dit namelijk nog maar blijken. | |
Ulx | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:46 |
Nou.....Dit jaar kwamen er nog stuurwielen los bij een paar auto's. En nee, dat is niet bepaald een gevalletje "kèn beur'n, hehehe". | |
TheFreshPrince | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:49 |
Noem een random automerk en ik vind wel meldingen van loskomende motorkappen, dakramen, sturen, wielen (Toyota), etc. Het ging om 2 exemplaren op >4 miljoen auto's waarbij het gebeurd is, logisch dat er dan naar die serie wordt gekeken. Inmiddels is de productie/controle aangepast zodat het niet meer zou moeten kunnen gebeuren. Het feit dat je dit weet, is omdat Tesla recalls de media halen. Andere merken hebben ook letterlijk tientallen recalls per jaar maar daar hoor je weinig van. ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-07-2023 12:54:19 ] | |
Perrin | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:51 |
Nee ik nam dat aan op basis van die interviews in Quote waarbij ze aangaven dat alles boven de 12 miljoen maar ballast is. Ben benieuwd hoeveel miljoenen in hun zak zijn beland en of ze idd beter waren in geld onttrekken aan een bedrijf dan een bedrijf managen en winstgevend maken. | |
MichaelScott | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:54 |
Ach, de een cosplayed als elfje en de ander als wielrenner. | |
Eyjafjallajoekull | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:56 |
Zouden ze ook zo snel geirriteerd en aggresief zijn als je ze in de weg zit (aka normaal aan het fietsen bent ) | |
inslagenreuring | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:59 |
Inlijsten en je hebt toch maar een 'echte vanmoof' aan je muur hangen. | |
Ulx | vrijdag 14 juli 2023 @ 13:00 |
Het probleem is dat dit soort incompetenties bij quality control Tesla een reputatie heeft bezorgd van pannebakken. Mensen gaan toch eens zoeken en zien berichten over loskomende voorwielen bij de Model 3, afbrekende ophanging in de Model S. Ga zo maar door. Een goede reputatie ben je met dit soort geintjes heel snel kwijt. En zie die maar eens terug te winnen. Dat is ook bij VanMoof. Als jij een maand je fiets kwijt bent omdat je moet wachten op een onderdeeltje ga je dat merk niet aanraden aan andere mensen. Flashy en hip en trendy en design is allemaal leuk en aardig, maar uiteindelijk is het gewoon een ding dat moet doen waarvoor je het hebt gekocht. En als je daar niet op kunt vertrouwen kan de fabrikant heel snel een probleem krijgen. | |
StateOfMind | vrijdag 14 juli 2023 @ 13:02 |
Eigenlijk moet de CEO een oor afsnijden en dan worden ze écht veul waard ![]() | |
TheFreshPrince | vrijdag 14 juli 2023 @ 13:04 |
"Toyota announced a recall for the bZ4X electric vehicle in June, acknowledging that wheels might detach from the car because of malfunctioning hub bolts and asking customers to stop driving the vehicle." Alle merken hebben problemen, je zou de terugroepacties van o.a. NHTSA eens moeten lezen, daar zitten echt de meest stupide terugroepacties tussen van automerken die al >70 jaar bestaan. We hebben net letterlijk het Stellantis PureTech 1.2 probleem gehad dat honderdduizenden auto's treft maar de media berichten er amper over. Dat is dan geen terugroepactie maar wel een probleem met een distributieriem die door motorolie draait en om de 60.000km voor veel geld vervangen moet worden omdat anders je motor in de soep draait. Maar dat is misschien ook wel logisch te verklaren; die autobedrijven adverteren en betalen diezelfde kranten en nieuwssites voor paginagrote advertenties. Tesla adverteert amper tot niet, verkoopt 1,8 miljoen auto's dit jaar en groeit 40 tot 50% year over year. Dus met die reputatie valt het wel wat mee. Nogmaals: iedere terugroepactie van Tesla is blijkbaar "nieuws". Daar kan het merk niets aan doen. Ondertussen hebben ze van alle grote merken de minste terugroepacties en gaat een groot deel "OTA", waardoor je niet eens terug naar de dealer hoeft. Een loszittend stuur lukt uiteraard niet OTA. En dit is ook wel weer genoeg Tesla in een VanMoof topic ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-07-2023 13:14:55 ] | |
Gimmick | vrijdag 14 juli 2023 @ 13:16 |
Dat zou kunnen, ik weet niets van hoe de software werkt in een fiets. Maar zelfs dan kan ik wel een paar processen opnoemen die praktisch gezien echt niet meer zonder software kunnen. Dat laatste herkent volgens mij iedereen wel die in de software actief is. Marketing en sales willen nieuwe features, de teams geven aan dat de software stabiel gemaakt moet worden. Bij VanMoof won sales waarschijnlijk de meest discussies. ‘Een fiets die blaft als iemand er aan zit. Hoe vet is dat?’ | |
Ulx | vrijdag 14 juli 2023 @ 13:25 |
Maar perceptie is waarom het gaat. Hoge bomen vangen ook veel wind. Ik zie andere bedrijven ook niet met veel poeha allerlei superduper foefjes beloven om ze vervolgens initieel slecht te implementeren. Dus dan spelen die andere bedrijven het slimmer. VanMoof overleeft dit niet omdat hun producten de reputatie kregen van fietsen die het vaker niet dan wel deden. Waarschijnlijk onterecht, ik denk dat de meeste het wel goed deden, maar als de servicecentra niet in staat zijn simpele zaken snel op te lossen ga je gewoon de bietenbrug op als bedrijf. Je krijgt gewoon een slechte reputatie, en iemand die 3000 piek heeft gelapt voor een fiets met voor zijn gevoel alleen maar problemen gaat daarna niet nog een keer 3000 piek uitgeven voor een nieuwer model. Of de QA problemen nou zijn opgelost volgens allerlei bloggers of niet. En VanMoof heeft ook geen goedkope modellen, dat is ook een issue waar Tesla tegenaan liep (hoewel die model E nu geloof ik goedkoper is). Dus zijn mensen wat voorzichtiger met geld uitgeven vanwege redenen, dan hebben ze die mensen niets te bieden, Terwijl grote autobedrijven of een Gazelle teruglopende verkoop in het duurdere segment kunnen opvangen door meer goedkopere modellen te leveren. VanMoof kan dat niet. | |
TheFreshPrince | vrijdag 14 juli 2023 @ 13:41 |
Ik weet niet wat de verkoopcijfers van VanMoof in 2020, 2021 en 2022 waren en hoe dat zich verhoudt tot 2023. VanMoof is zover ik weet nooit winstgevend geweest en daarnaast is er door de hoge claim rate een hoop geld opgebrand. Tesla is al enkele jaren zeer winstgevend en heeft daarnaast een lage garantie claim rate, bijvoorbeeld bijna 5x lager dan Volkswagen, 3x lager dan Ford en GM en ongeveer gelijk aan die van Toyota. | |
Pedante_Mansplainer | vrijdag 14 juli 2023 @ 13:52 |
Als je regulier fietst moet je meer eten en voedselproductie heeft geen geringe footprint. | |
TheFreshPrince | vrijdag 14 juli 2023 @ 13:55 |
Oké, hoeveel zijn dat er? | |
michaelmoore | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:01 |
https://www.telegraaf.nl/(...)-koop-op-marktplaats
| |
Ulx | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:04 |
Het zal allemaal best. Maar als de perceptie dat de QA slecht is gaat elk voorval worden uitvergroot. | |
capricia | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:06 |
Kwestie van kanibaliseren dus. Net als met onze F16's. ![]() | |
StateOfMind | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:13 |
Boh een Van Moof met een afterburner ![]() Mach 2 met je fiets ![]() | |
capricia | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:14 |
![]() | |
Ulx | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:18 |
Een electrische afterburner? Een opgevoerde föhn? | |
NoCigar | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:04 |
Hopelijk komen hierna die fatbikes aan de beurt. Zijn die eigenlijk van één fabrikant? Die dingen zijn volgens mij gevaarlijker dan de VanMoofs: ongehelmde vijftienjarigen die keihard over de wegens scheuren is een garantie voor ongelukken. | |
ThePlaneteer | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:16 |
Ik heb in t vorige topic genoeg links gedropt waar onderzocht is dat ebikes vooral reguliere fietsen vervangen en amper auto's. | |
Eyjafjallajoekull | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:18 |
Zo te zien al prijzen zo laag als 600 euro nu![]() | |
NoCigar | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:37 |
ALs je er drie koopt kun je er een in elkaar zetten om er hopelijk een jaartje op te rijden. | |
Lokale_Notabele | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:46 |
Waarschijnlijk kun je zo'n ding het beste verkopen voor de deur van een Starbucks of Apple Store. Wel even wat VanMoof marketing oneliners instuderen natuurlijk. | |
Eyjafjallajoekull | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:51 |
![]() | |
Inbox | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:51 |
VanMoof, de Kronan2.0 ![]() Waarom in godsnaam zou je een fiets willen hebben die werkt met/op een App om bijv. het slot te open? | |
Kidjuh | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:53 |
Benieuwd hoe de verzekeringsmaatschappijen hiermee omgaan. Iedereen die All-risk verzekerd is, pleurt hem het IJ in. | |
michaelmoore | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:54 |
nou als je zelf vaak het sleuteltje kwijt raakt denk ik maar als ze je mobiel stelen dan heb je een dubbel probleem | |
Basp1 | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:55 |
Die gaan de bike hunters van van moof inhuren. ![]() | |
Zelva | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:56 |
Opkopen en dan de onderdelen voor goud geld verpatsen. | |
Basp1 | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:59 |
Een werkende kopen nooit meer aanraken en over 50 jaar als collectors item voor miljoenen verkopen. ![]() | |
Lokale_Notabele | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:02 |
Als je de Google reviews van hun New York en San Francisco stores leest dan lijken die fietsen ook wel echt rommel te zijn. | |
Pedante_Mansplainer | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:10 |
Neuh die fatbikes zijn juist vooral kapot cheape Chinese prullen met generieke onderdelen en non-existente QC. [ Bericht 0% gewijzigd door Pedante_Mansplainer op 14-07-2023 18:47:23 ] | |
spicymchaggis | vrijdag 14 juli 2023 @ 22:13 |
Consumentenelektronica met apps, firmware updates, planned obsolescence en jaarlijks een nieuwe versie is gewoon een gehaaid verdienmodel wat vooral enorme hoeveelheden zgn. "e-waste" oplevert. | |
spicymchaggis | zaterdag 15 juli 2023 @ 09:05 |
Ik kan er wel van genieten dat dit "bedrijf" afgebrand wordt en uiteindelijk zelfs op de fles gaat, dat zou met veel meer van dit soort kwalitatief uitermate teleurstellende rotzooi verkopende oplichters moeten gebeuren. Rotzooi verkopen zou simpelweg geen verdienmodel meer mogen zijn. | |
Kidjuh | zaterdag 15 juli 2023 @ 09:11 |
Mwah wel weer redelijk gezichtsverlies op de internationale markt voor een NL bedrijf dat veel aanzien had. | |
Kreator | zaterdag 15 juli 2023 @ 09:21 |
Ja man. Dat is de instelling die de wereld meer kan gebruiken. Mensen die er van genieten dat duizenden mensen geld kwijt zijn en hun fiets niet meer kunnen laten repareren. Banen verloren, stukje nederlandse herkenning kapot. Geniet ervan. Dat is de positiviteit die we keihard nodig hebben. | |
Perrin | zaterdag 15 juli 2023 @ 09:22 |
Dat is duidelijk niet zijn punt. Bedrijven die met gladde marketing gammele troep aan de man brengen krijgen dat als een boemerang terug. | |
spicymchaggis | zaterdag 15 juli 2023 @ 09:38 |
Ik geniet er van dat dit bedrijfsmodel, waar bedrijven als bijv. amazon en booking.com ook op gebaseerd zijn, gewoon kan klappen. Al helemaal omdat het bij VanMoof gebaseerd was op het met veel marketingpoeha verkopen van rommel. Een autofabrikant als Volkswagen komt voorlopig nog wel weg met het verkopen van zo goedkoop mogelijk geproduceerde rotzooi voor veel te hoge prijzen, maar VanMoof heeft gelukkig de deksel op de neus gekregen. Consumentenproducten die normaliter decennialang meegaan horen geen onderdeel te worden van de wegwerpeconomie, alleen al uit het oogpunt van duurzaamheid. | |
Perrin | zaterdag 15 juli 2023 @ 09:44 |
En mensen die 3500 euro kunnen missen voor een fiets met een voorwielmotor die kunnen een financiële setback vaak best lijden. Bovendien is dit ook een leerzame ervaring om eens verder te kijken dan de gelikte facade. | |
dop | zaterdag 15 juli 2023 @ 09:44 |
tja dat is wel heel erg gedacht van uit de gedachte een fiets is een fiets Frame twee wielen en een stuur. Niet elke consument wil een fiets gebouwd en rijdend als een tank. | |
Lokale_Notabele | zaterdag 15 juli 2023 @ 09:50 |
Voor het personeel is het vervelend maar verder bestaan de "slachtoffers" in dit verhaal voornamelijk uit de D66 elite die van gekkigheid niet meer weten wat ze met hun geld moeten doen en in hun materialistische strijd met de buren bij een e-bike met een Halo Ring Interface, over-the-air-updates en complementaire "peace of mind services" zijn uitgekomen. | |
dop | zaterdag 15 juli 2023 @ 09:51 |
Heb je ook bedacht dat als je niet mee wil in de houdgreep van de onderdelen leveranciers, dat je dan misschien juist wel uit komt bij een voorwielmotor. dat het ook een dappere keuze kan zijn om dingen anders te doen in een ingewikkelde markt. | |
capricia | zaterdag 15 juli 2023 @ 09:54 |
Het is hoe dan ook zonde voor de Nederlandse maakindustrie. En zo veel hebben we daar niet van. | |
Lokale_Notabele | zaterdag 15 juli 2023 @ 09:55 |
De kwaliteit was niet goed. | |
Perrin | zaterdag 15 juli 2023 @ 09:57 |
Ieder zijn eigen smaak. Ik vond die VanMoofs juist behoorlijk lomp en hoekig. Cube: VanMoof: ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 15 juli 2023 @ 09:58 |
Werd dit spul in Nederland gemaakt dan? Ik heb de indruk dat alles aan die fiets uit het verre oosten komt. | |
Perrin | zaterdag 15 juli 2023 @ 10:02 |
Productie en assemblage was in Taiwan. | |
dop | zaterdag 15 juli 2023 @ 10:02 |
ik val ook niet voor een vanMoof , en die cube zou ik ook nooit kopen belt drive is kut ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door dop op 15-07-2023 10:15:50 ] | |
capricia | zaterdag 15 juli 2023 @ 10:06 |
Van Moof wordt tot de NLse maakindustrie gerekend. Ook al komen de onderdelen uit Taiwan. https://www.nrc.nl/nieuws(...)jf-erachter-a4169829 | |
Perrin | zaterdag 15 juli 2023 @ 10:18 |
Sexy. Ik ken Open helemaal niet. Zelf wel fan van beltdrive, maar nogal offtopic. | |
Zelva | zaterdag 15 juli 2023 @ 10:25 |
Taiwan toch gewoon? Designindustrie misschien, maar maakindustrie zeker niet. | |
Basp1 | zaterdag 15 juli 2023 @ 10:28 |
Er is nog redelijk wat maakindustrie maar deze bedrijven zijn vaak niet zo bekend bij het grote publiek. Hier een onderzoek uit 2016 van moof zou met hun 80 miljoen omzet rond plek 50 van de top 100 mkb maak bedrijven geweest zijn. | |
spicymchaggis | zaterdag 15 juli 2023 @ 10:39 |
Nee hoor, ik ben er vast van overtuigd dat het prima mogelijk is om een degelijke e-bike te bouwen met onderdelen van de plank en zonder verplichte app voor basale zaken als de fiets op slot zetten of voor het bedienen van de fietsbel. Een in Nederland geproduceerde fiets (afgezien van de bouwmarkt rotzooi) gaat over het algemeen decennialang mee, een app hooguit twee à drie jaar tot de bijbehorende hardware niet meer ondersteund wordt. Die twee werelden en verdienmodellen zijn simpelweg onverenigbaar. | |
spicymchaggis | zaterdag 15 juli 2023 @ 10:47 |
Er worden in Nederland zo goed als geen consumentenproducten meer gefabriceerd, maar voor de industrie wordt er nog meer dan genoeg geproduceerd in Nederland. | |
Perrin | zaterdag 15 juli 2023 @ 10:49 |
Vrij diepgravend achtergrondartikel van Boos: Hoe klanten de dupe worden van de onhoudbare groei van VanMoof ![]() | |
spicymchaggis | zaterdag 15 juli 2023 @ 10:53 |
Het riekt inmiddels ronduit naar pure oplichting. | |
tizitl2 | zaterdag 15 juli 2023 @ 10:54 |
Zodra het geen consumentenproducten zijn vallen bedrijven veel minder op. Opvallen door het design was nou net wat Vanmoof wél goed deed. Er was best wat van te maken met dat opvallende design van ze, alleen hadden ze het moeten houden bij de designfeatures in plaats van het wiel opnieuw uit te vinden met alle andere onderdelen. Nu werd de productie veel en veel te duur en creëerden ze hun eigen onderhoudsprobleem. Als 90% gewoon standaardonderdelen was geweest kon iedere fietsenmaker het fiksen (dus zonder slechte reviews over klantenservice) en was de productie per fiets gewoon rendabel geweest en hadden ze nu een leuk bedrijf gehad met meerwaarde. | |
Perrin | zaterdag 15 juli 2023 @ 11:01 |
Of incompetentie, beetje afhankelijk van met hoeveel miljoenen ze zelf met de noorderzon vertrekken. Als je die verhalen van werknemers ook leest dan vraag je je echt af hoe Ties en Taco uberhaupt ooit zo ver zijn gekomen met hun aanpak en opzet. Iig bizar dat ze alleen de marketing en het design op orde leken te hebben en de rest van het bedrijf jarenlang een rommeltje was en bleef. | |
Kreator | zaterdag 15 juli 2023 @ 11:04 |
Simplistisch gelul en de koe in de kont kijken. 3,4,5 jaar geleden was er helemaal geen sprake van de zaken die nu lopen. Mensen die toen een fiets kochten kun je weinig kwalijk nemen. Elk bedrijf heeft wel wat opstartproblemen.het is wel erg makkelijk om nu te roepen dat het wellicht geen goede keus was om een ebike van dit merk te kopen. De rest van je opmerking is zo dom dat het de moeite niet waard is. | |
Basp1 | zaterdag 15 juli 2023 @ 11:09 |
Ook toen was er al de vendorlock. Als je niet in de randstad woont ben je in ieder geval niet bijster slim geweest als je een van moof fiets gekocht hebt die niet binnen 5 kilometer door een lokale fietsenmaker gemaakt kan worden. ![]() | |
Kreator | zaterdag 15 juli 2023 @ 11:16 |
Goed verhaal. Wat een zooitje als je dit verhaal leest. Met name slecht management en kwaliteitsproblemen in Taiwan. Niet luisteren naar je personeel en te snel nieuwe modellen uitbrengen die onvoldoende worden getest. Je zou ze persoonlijk aansprakelijk moeten kunnen stellen. | |
michaelmoore | zaterdag 15 juli 2023 @ 11:17 |
juist doe net als ik, koop gewoon een goede gazelle, van piet pelle 8 versnellingen en jaarlijks een beurt bij de lokale fietsenboer met kofffie mijn fiets was in 2015 slechts 549 euro en ook nog via het fietsen plan | |
Kreator | zaterdag 15 juli 2023 @ 11:23 |
Dat is wel waar, daar heb ik zelf ook onvoldoende over nagedacht, ook al woon ik op fietsafstand van een repairhub. (Ik zou een ander merk ook in deze stad hebben gekocht en mijn mountainbike komt ook van verder weg, dat is op zich niet zo extreem gek) Denk wel dat ik geluk heb gehad met een second chance fiets met 50km op de teller die in de winkel stond (en dus was nagekeken) als aanbieding. Staat thuis ook gewoon altijd binnen, denk dat dat ook wel helpt met deze fiets. | |
Perrin | zaterdag 15 juli 2023 @ 11:24 |
Waarschijnlijk een combi van naïviteit, overmoed en koppigheid. Vind ze nu niet echt als kwaadaardige oplichters overkomen, eerlijkgezegd. Ze kunnen zichzelf wel echt kwalijk nemen dat er slecht over basiszaken als businessmodel en bedrijfsvoering is nagedacht en dat ze het zelfinzicht misten om daar goede mensen voor aan te nemen. De visie wat betreft design was in grote lijnen niet eens zo slecht maar de uitvoering en aanpak echt gebrekkig. | |
Kreator | zaterdag 15 juli 2023 @ 11:26 |
Appels en peren vergelijken. Geen idee wat dat met VanMoof te maken heeft. Mijn mtb was drie keer zo duur als een VanMoof en heeft ook geen computer of batterij. | |
Basp1 | zaterdag 15 juli 2023 @ 11:37 |
Op jou mountainbike van verder weg zal waarschijnlijk wel een standaard verkrijgbaar schakelsysteem zitten waarbij bijvoorbeeld de derraileur en tandwielen door elke fietsenmaker te bestellen en te vervangen zijn. Een Nederlandse fietsenmaker die een fiets ontwikkeld die altijd binnen moet staan om te blijven functioneren heeft toch een van de meeste belangrijke functie-eisen vergeten, namelijk functioneren bij elk weertype. ![]() | |
Eyjafjallajoekull | zaterdag 15 juli 2023 @ 11:40 |
Zag deze op Reddit: Niet zo gek dat ze zo snel kapot gaan in Nederlands weer https://www.reddit.com/r/(...)ts_not_up_certified/ ![]() | |
Basp1 | zaterdag 15 juli 2023 @ 11:49 |
Als ze de electronica dan nog ingegoten zouden hebben dat minder een probleem kan vormen. Maar dit is echt een bizar ontwerp zo. ![]() | |
spicymchaggis | zaterdag 15 juli 2023 @ 11:59 |
Elektronische componenten in een omgeving met mechanische componenten die - normaliter - gesmeerd worden, what could possibly go wrong? | |
tizitl2 | zaterdag 15 juli 2023 @ 12:11 |
Yup, dat denk ik ook. De designvisie op zich was eigenlijk prima zelfs, maar houdt het bij wat onderscheidend is: frame, verlichting, motor, eventueel zelfs dat slot. Daar betalen de klanten je ook extra voor. Maar eigen remmen, versnellingen, zadels en wielen ontwikkelen is waanzin: de kostprijs vliegt omhoog omdat de aantallen te beperkt zijn en ontwikkelen gewoon geld kost, je krijgt allerlei kinderziektes in je fiets en servicegedoe omdat het lastig te repareren valt. Dubbel waanzinnig is al die dingen met hun kinderziektes tegelijk te ontwikkelen. | |
Culkin | zaterdag 15 juli 2023 @ 12:13 |
wrs een lijntje te veel gesnoven | |
TargaFlorio | zaterdag 15 juli 2023 @ 14:04 |
Overdrijven is ook een vak. | |
TargaFlorio | zaterdag 15 juli 2023 @ 14:13 |
Bij een bedrijf dat in 2009 opgericht is mag je tien jaar later niet meer spreken van opstartproblemen. | |
spectrumanalyser | zaterdag 15 juli 2023 @ 15:33 |
zijn er hier mensen met een defecte Vanmoof fiets? een reparatiedienst voor vanmoof is momenteel een gat in de markt. de fietsenmaker op de hoek durft het niet aan. de printplaat in de foto zou voorzien moeten zijn van een coating. je kan dat zelf ook doen met bijvoorbeeld haarlak. | |
Farenji | zaterdag 15 juli 2023 @ 15:55 |
Er zijn wel fietsenmakers die het aandurfden maar die kwamen er snel op terug. Vooral omdat ze de meeste defecten helemaal niet konden repareren omdat die in het electronische deel zaten. En met al die slechte custom onderdelen die ook lastig te verkrijgen zijn haal je je ook allerlei ellende op de hals. Bovendien zijn er helemaal niet zoveel fietsen. Vanmoof heeft grote naamsbekendheid maar heeft in vergelijking helemaal niet zo veel verkocht. Dus ik vraag me af hoe lucratief het uberhaupt is. | |
spectrumanalyser | zaterdag 15 juli 2023 @ 16:52 |
Vanmoof had als doel om snel te groeien. de kosten werden laag gehouden om een concurrerende electrische fiets in de markt te zetten. De problemen zijn er wel degelijk. Er ontstond zelfs een VanMoof-quotom bij fietsenmakers die wel reparatie aanboden. Maximaal 1 VanMoof per dag. Anders kwamen ze niet toe aan reparaties van andere fietsen. Contact krijgen met VanMoof is lastig. Zie de reportage van Tros Radar | |
Kreator | zaterdag 15 juli 2023 @ 16:54 |
In vergelijking met wie? 200.000 fietsen is niet zo weinig toch. | |
#ANONIEM | zaterdag 15 juli 2023 @ 17:43 |
Gazelle verkoopt per jaar alleen al meer fietsen dan Van Moof in totaal in de kleine 15 jaar die ze ondertussen bestaan. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-07-2023 17:47:39 ] | |
StateOfMind | zaterdag 15 juli 2023 @ 18:07 |
Klopt, circa 250.000 stuks per jaar. | |
TargaFlorio | zaterdag 15 juli 2023 @ 18:58 |
Als ik me niet vergis wat betreft aantallen 15e merk van Nederland. | |
spectrumanalyser | zaterdag 15 juli 2023 @ 20:12 |
Dat zijn er al flink meer dan dat Stella er verkocht heeft in heel 2022. Door de hoge inflatie zijn de verkopen nogal gekelderd. | |
Raap | zondag 16 juli 2023 @ 07:15 |
Heel goed dat notoir yupisme wordt afgestraft. Fietsen die gaan krijsen als je er een andere fiets naast zet in de stalling ![]() | |
Eightyone | zondag 16 juli 2023 @ 08:25 |
12 jaar oud, anderhalf jaar gewerkt (voor zover dat op die leeftijd mag) & gespaard voor een VanMoof van 3500 euro, en nu - niks. https://www.nu.nl/economi(...)-af-op-kalender.html
| |
de_boswachter | zondag 16 juli 2023 @ 08:32 |
Huh wat dat dan? | |
de_boswachter | zondag 16 juli 2023 @ 08:33 |
Ik ben gestopt na ‘Tako’ en toen ‘Flor’ Verschrikkelijk, juppen. Insert lulverhaal. Wie laat z’n kind nou zelf sparen voor een fiets als hij naar de middelbare moet. En dan een ding van ¤3500- Fuck off. | |
Kidjuh | zondag 16 juli 2023 @ 09:02 |
Als je je brugklasser van 12 op een fiets zet die 30 gaat, ben je ook achterlijk in je hoofd. | |
de_boswachter | zondag 16 juli 2023 @ 09:08 |
Tako snapt dit niet. Tako is wild teleurgesteld in jouw opmerking als hij dit leest. | |
Perrin | zondag 16 juli 2023 @ 09:41 |
Als Tako 18 is mag hij dat helemaal zelf beslissen. | |
Eyjafjallajoekull | zondag 16 juli 2023 @ 09:45 |
Daar klaagde ik dus ook over in deel 1. Er zit een alarmsysteem op wat klinkt als een robothond/schreeuw maar die is best wel gevoelig. Ik hoorde die fiets dus meerdere keren afgaan op een avond omdat iedereen hier z'n fiets kwijt moet in een klein aantal rekken. Dus veel proppen en schuiven. Als je je fiets naast een vanmoof moet parkeren is het een beetje alsof je Dokter Bibber aan het spelen bent. | |
michaelmoore | zondag 16 juli 2023 @ 09:50 |
brugklassers moeten geen dure spullen mee naar school nemen, krijg je ellende van fietsen op een goedkope fiets is goed voor ze | |
de_boswachter | zondag 16 juli 2023 @ 09:55 |
Worden die dingen dan niet gigantisch vaak kapot gestampt? Ik zou er mateloos agressief van worden denk ik ![]() | |
michaelmoore | zondag 16 juli 2023 @ 09:57 |
![]() X ALPHA 45 - 8.599,- ![]() ![]() Het basismodel kost ¤ 7.090,- | |
Kreator | zondag 16 juli 2023 @ 10:03 |
En je punt is? | |
Kreator | zondag 16 juli 2023 @ 10:06 |
https://www.trekbikes.com(...)7420/?colorCode=blue 15700 euro. Zonder computer of batterij. | |
spicymchaggis | zondag 16 juli 2023 @ 10:10 |
Waarom zou je je kind een fiets van 3500 euro laten slopen tijdens zijn middelbare schoolperiode? ![]() | |
Jacy-Jacy | zondag 16 juli 2023 @ 10:11 |
![]() Wel een mooie foto van een keihard nadenkende Katja op Instagram Ik heb mijn electrische fiets gewoon van de Decathlon Gelukkig, blijkt nu. Hij doet-ut gewoon, dus | |
Claudia_x | zondag 16 juli 2023 @ 10:15 |
Is dat tegenwoordig normaal op sociale media, een sexy foto maken met een citaatcollage om een klacht over een bedrijf over te brengen? Dat plaatje vind ik misschien nog wel het meest schokkende van dit topic. | |
Basp1 | zondag 16 juli 2023 @ 10:16 |
Hij laat zien dt hij kan googlen maar het verschil tussen een normale ebike en speedelec niet begrijpt. ![]() | |
Jacy-Jacy | zondag 16 juli 2023 @ 10:18 |
Voor Katja Schuurman wel ![]() Ik meen me te herinneren dat ze ooit haar kont postte in een campagne over gelijke rechten voor vrouwen of zoiets dergelijks Zoiets he? Dat iedereen echt dacht "oooooh Katja" ![]() | |
Jacy-Jacy | zondag 16 juli 2023 @ 10:22 |
Neem me niet kwalijk, het ging over seksisme, en Katja dacht "ik plaats mijn kont" Ik heb me wel eens afgevraagd hoe dat moet zijn om met Katja samen te wonen ![]() [ Bericht 41% gewijzigd door Jacy-Jacy op 16-07-2023 10:28:48 ] | |
michaelmoore | zondag 16 juli 2023 @ 10:28 |
Dan ben je haar om de haverklap kwijt en ligt ze weer in een ander bed Dat is niet leuk, Ik heb ook zo een vriendinnetje gehad een 15 jaar terug , die ging iedere dag vreemd met ene ander, soms twee keer per dag Zijn altijd broodmager, want continu hebben ze beweging Maar prima sex [ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 16-07-2023 12:10:01 ] | |
Leandra | zondag 16 juli 2023 @ 10:29 |
Whut? Wordt zelfs het "voor mijn kind van 12" mantra ingezet? De tering, een fiets van ¤ 3.500 voor je kind van 12, om naar de middelbare te kunnen fietsen ![]() | |
michaelmoore | zondag 16 juli 2023 @ 10:29 |
beetje wie verwend ons kind het meeste | |
Jacy-Jacy | zondag 16 juli 2023 @ 10:30 |
Ja, en dan eerst heel haar seksleven uit de doeken doen op tv en ik alle social media, en dan even later zeggen " oooooh, mijn dochter vond dat niet leuk" ![]() Echt Gewoon . Echt. Geen woorden voor. Hoe dom kan je zijn? Maar sorry voor de off-topic. Irritatiefactortje. | |
Basp1 | zondag 16 juli 2023 @ 10:32 |
Weer eens wat anders als overprijsde een Gucci tas of een stone island kledingstuk. In ieder geval wel wat functioneler. ![]() | |
Farenji | zondag 16 juli 2023 @ 10:33 |
Hoe heb ik mijn jeugd in hemelsnaam overleefd? Ik moest de 10km naar school fietsen op een motorloze Union fiets zonder versnellingen, met terugtrapremmen! ![]() | |
Leandra | zondag 16 juli 2023 @ 10:34 |
Mwah, je schoolboeken kunnen toch ook in een Gucci tas? ![]() | |
Leandra | zondag 16 juli 2023 @ 10:36 |
Dat gaat me wel wat te ver, mijn kind heeft gewoon handremmen en versnellingen. Op zowel de fiets hier als in de plaats waar hij naar school gaat. Maar zelfs hier koop ik niet eens een nieuwe voor hem, een goede tweedehands is prima, de fiets staat immers toch de halve dag op het station. | |
Basp1 | zondag 16 juli 2023 @ 10:37 |
Ik werk in een stukje bible belt voor sommige gelovigen daar is de dichtbijzijnde middelbare school met het juiste geloof op 35 kilometer afstand waar ze hun kroost naar toe sturen. ![]() Die koters krijgen dan wel een functionele electrische fiets. | |
Eightyone | zondag 16 juli 2023 @ 10:38 |
Zolang het werkt. | |
michaelmoore | zondag 16 juli 2023 @ 10:38 |
Mijn gazelle chamonix is nu 8 jaar oud en die wordt net als wijn steeds beter, iedere keer als ik hem voor onderhoud bij de fietsenmaker heb opgehaald en hij weer netjes afgesteld is Helaas zijn de meeste mensen te zuinig om een goede fiets voor onderhoud te brengen | |
Leandra | zondag 16 juli 2023 @ 10:39 |
Die ouders fietsten diezelfde 35 km twintig jaar geleden ook, op een gewone fiets. Over het algemeen wel een hele goede, dat wel. Maar idd, bij de gemiddelde reformatorische middelbare school staan de rekken vol met elektrische fietsen, maar geen Van Moofs. | |
StateOfMind | zondag 16 juli 2023 @ 10:59 |
Niet op een PG Bikes BT-01 rijden van 59.500 euro ![]() | |
StateOfMind | zondag 16 juli 2023 @ 11:06 |
![]() | |
Sapstengel | zondag 16 juli 2023 @ 11:23 |
Zal ook wel een hippe app bij zitten die elke keer als iemand je fiets aantikt met een of andere melding gaat komen op je telefoon? Alles moet tegenwoordig een app hebben. | |
Claudia_x | zondag 16 juli 2023 @ 11:30 |
Ik zie regelmatig een puber op een VanMoofje, maar nog veel meer pubers die die kromgebogen over hun stuur tegen de wind zichzelf een weg banen. | |
Leandra | zondag 16 juli 2023 @ 11:32 |
Het zal de regio ook zijn hoor, ik zie hier nooit een VanMoof, terwijl ik ze bij bosjes zie staan als ik van de Zuidas naar het museumplein loop. | |
Claudia_x | zondag 16 juli 2023 @ 11:33 |
Ik woon natuurlijk in VanMoofland. | |
AchJa | zondag 16 juli 2023 @ 12:26 |
Maar liever dat nog, dan het bord voor de kop van de zakenman... |