abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 11 juli 2023 @ 14:58:20 #1
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209852719

Van 16 tot 29 juli worden de wereldkampioenschappen waterpolo voor zowel de mannen als de vrouwen gespeeld op het WK Zwemsporten 2023 in Fukuoka, Japan. Alle wedstrijden worden gespeeld in het Marine Messe Fukuoka. Het vorige WK is maarliefst één jaar geleden (uitgesteld wegens een pandemie) en werd gewonnen door Spanje bij de heren en de VS bij de dames.

Bij de heren doet Nederland net zoals vorig jaar helaas niet mee, ze grepen op het EK dat eveneens vorig jaar gehouden werd nipt naast een ticket: ze waren het zesde nog niet geplaatste team terwijl er maar drie tickets beschikbaar waren. De Nederlandse dames zijn door brons op het vorige WK wel weer van de partij, en zullen wederom een gooi doen naar een medaille.

Op het herentoernooi zal er wel weer vuurwerk te verwachten zijn. Dit toernooi wordt van oudsher gedomineerd door landen uit de Balkan, en de voormalig Joegoslavische landen in het bijzonder, maar recente regelwijzigingen hebben ertoe geleid dat ook landen als Spanje, Italië en de VS hoge ogen kunnen scoren. Spanje en Italië zijn de teams om rekening mee te houden dit jaar; de twee landen hebben in de finale van 2019 en 2022 gestaan.

Het vrouwentoernooi kent een zekere vorm van voorspelbaarheid tot de kwartfinale, dus dat is iets minder boeiend. De Verenigde Staten is al sinds jaar en dag de onbetwiste nummer 1 en zal ook nu het te kloppen team zijn. Daarachter ontlopen Hongarije, Nederland, Griekenland, Italië, Spanje en Australië elkaar amper. Buiten deze zeven landen zijn er geen andere kandidaten voor het goud, dus zelfs in de kwartfinale is niet elke wedstrijd een spannende.

De Nederlandse dames zijn ingedeeld in poule B samen met Spanje, Israel en Kazachstan. Van die drie zal enkel Spanje een lastige pot zijn, die andere twee wedstrijden zijn alleen leuk voor het doelsaldo. De groepswinnaar van elke poule gaat direct door naar de kwartfinale, waar er gespeeld gaat worden tegen de winnaar van de play-off ronde waar alle nummers twee en drie voor geplaatst zijn.

Net zoals altijd zal het mooi zijn om de VS uit poule A te ontlopen tot de finale, iets dat met deze poule-indeling mogelijk is als of Nederland of de VS niet als groepswinnaar naar de kwartfinale gaat. Groepswinnaar worden is voor Nederland extra belangrijk, want dan is Nederland als enige land verzekerd van een zwakke tegenstander in de kwartfinale. Het is dan wel aannemlijk dat de VS al in de halve finale getroffen wordt, maar die moet ook verslagen worden om wereldkampioen te worden w/

Speelschema Nederland
16 juli 05:00: Nederland - Spanje
18 juli 02:00: Kazachstan - Nederland
20 juli 13:30: Israel - Nederland

De tijden zijn zwaar bout, maar na de ko-fase zijn alle wedstrijden op schappelijkere tijden.
Alles zal weer te kijken zijn in een krakkemikkig NOS streampje op nos.nl.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 11 juli 2023 @ 15:06:15 #2
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_209852853
Wat voor regelwijzigingen?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 11 juli 2023 @ 15:12:55 #3
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209852960
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 15:06 schreef heywoodu het volgende:
Wat voor regelwijzigingen?
Stamt volgens mij nog van voor de lockdowns, het is zo lang geleden dat ik de details niet eens meer ken. Er wordt sneller en strenger gefloten voor verdedigende overtredingen, en snel en dynamisch spel wordt op die manier beloond. Die oostbloklanden waren van het worstelen, en dat gaat dus niet zomaar meer.

Er is komend seizoen ook nog een wijziging betreffende de twee-meter zone (een soort buitenspel), maar ik kan niet vinden of ie ook op dit WK al geldt. Feitelijk wordt die lijn een gebied direct om het doel heen, in plaats van een gebied over de hele breedte.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_209861748
Vermoedelijk willen Spanje en Nederland allebei tweede worden in de poule, zodat de route naar de finale (en dus een Olympisch ticket) open komt te liggen. Ben benieuwd hoe ze dat in de eerste wedstrijd tegen elkaar gaan oplossen. Zou me niet verbazen als er een gelijkspel uitrolt en het later in de week op doelsaldo wordt bepaald (zodra duidelijk is dat VS nummer 1 in de andere poule wordt).
  Redactie Sport woensdag 12 juli 2023 @ 10:48:17 #5
274204 crew  Mexicanobakker
pi_209861802
Het zou matig zijn als NL of Spanje de OS niet haalt. Wie heeft de beste papieren als de VS ze eruit kegelt voor latere kwalificaties?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Moderator / Redactie Sport woensdag 12 juli 2023 @ 11:17:45 #6
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209862210
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juli 2023 10:48 schreef Mexicanobakker het volgende:
Het zou matig zijn als NL of Spanje de OS niet haalt. Wie heeft de beste papieren als de VS ze eruit kegelt voor latere kwalificaties?
Alles zit heel dicht bij elkaar, dus dat kan echt alle kanten op. In het meest gunstige geval staan er twee Europese landen in de finale, dan gaan alle toplanden naar de OS.

Ik zal wel Australië in de gaten gaan houden, die hebben als enigen al met de nieuwe regels (die dus hier gelden) de competitie gespeeld.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Redactie Sport woensdag 12 juli 2023 @ 12:44:12 #7
pi_209863517
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 11:17 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Alles zit heel dicht bij elkaar, dus dat kan echt alle kanten op. In het meest gunstige geval staan er twee Europese landen in de finale, dan gaan alle toplanden naar de OS.

Ik zal wel Australië in de gaten gaan houden, die hebben als enigen al met de nieuwe regels (die dus hier gelden) de competitie gespeeld.
Oh ik zie het al, er zijn 6 'globale' plaatsen en daarnaast maar 1 EU plaats. Dusja, gewoon hopen dat hier VS en Australië niet in de finale staan. Vooral die laatste niet.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 12 juli 2023 @ 13:04:37 #8
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209863943
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 12:44 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Oh ik zie het al, er zijn 6 'globale' plaatsen en daarnaast maar 1 EU plaats. Dusja, gewoon hopen dat hier VS en Australië niet in de finale staan. Vooral die laatste niet.
Ik zie net dat er volgend jaar weer een WK is. Ik weet niet wat de FINA in godsnaam aan het doen is, maar dit slaat echt nergens op _O-
Op dat WK worden ook weer twee tickets verdeeld.

In het minst gunstige geval heb je dan maar 3 Europese landen op de OS. Ik wist niet eens dat de kwalificatieprocedure was aangepast, maar dit is echt belachelijk in een sport waar 5 van de 7 beste landen Europees zijn. En dan voor absolute nobodies als Nieuw-Zeeland oid.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Redactie Sport woensdag 12 juli 2023 @ 13:30:53 #9
pi_209864282
Oh mja ik keek scheef. 4 zal wel het minimum zijn tenzij er een grote stunt komt, maar Frankrijk zit daarbij.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 12 juli 2023 @ 13:35:20 #10
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209864314
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 13:30 schreef Mexicanobakker het volgende:
Oh mja ik keek scheef. 4 zal wel het minimum zijn tenzij er een grote stunt komt, maar Frankrijk zit daarbij.
3. Eentje van het EK en 2 van het WK volgend jaar.

Kunnen er 5 zijn als er twee Europese landen in de finale staan nu. De VS en Australië kwalificeren zich dan via lokale toernooien.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Redactie Sport woensdag 12 juli 2023 @ 13:44:22 #11
pi_209864390
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 13:35 schreef Nattekat het volgende:

[..]
3. Eentje van het EK en 2 van het WK volgend jaar.

Kunnen er 5 zijn als er twee Europese landen in de finale staan nu. De VS en Australië kwalificeren zich dan via lokale toernooien.
Ja, 4 dus. Maar Frankrijk nemen wij inderdaad niet serieus.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 12 juli 2023 @ 13:48:15 #12
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209864418
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 13:44 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Ja, 4 dus. Maar Frankrijk nemen wij inderdaad niet serieus.
Zo serieus neem ik Frankrijk, dat ik er niet eens aan dacht.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_209868119
Ze hadden gewoon na dit WK en na het Europees kwalificatietoernooi een OKT moeten organiseren om de laatste tickets. Het kan nu heel oneerlijk uitpakken als je door loting dit jaar én volgend jaar het bijna onverslaanbare VS treft in de kwart -of halve finale. Stel dat Nederland dat overkomt, hebben ze eigenlijk alleen op het Europees kwalificatietoernooi (dat is het EK) een échte kans.

Tickets uitdelen terwijl er al gekwalificeerde landen meedoen, is nooit eerlijk.

Stel je voor dat VS en Australië dit WK de finale halen. Dan heb je dus op de OS:

Frankrijk - zwak
VS
Canada - zwakker dan alle Europese toplanden
Australië
Nieuw-Zeeland - zwak
Zuid-Afrika - onwaarschijnlijk zwak
China - zwak
En 3 Europese landen

De FINA had echt wel wat beters kunnen bedenken.

Maar goed, normaal gesproken is het Nederlandse damesteam goed genoeg om zich voor de OS te plaatsen. Ze hebben echt talentvolle speelsters en een goede coach, dus ik heb er - ondanks de loting - vertrouwen in.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 12 juli 2023 @ 19:02:34 #14
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209868395
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 18:43 schreef Riofan83 het volgende:
Ze hadden gewoon na dit WK en na het Europees kwalificatietoernooi een OKT moeten organiseren om de laatste tickets
Dat OKT is het WK van volgend jaar. Enige verschil met de vorige OS is dat er het ticket van de world league verhuisd is naar dit WK.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_209869894
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 19:02 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dat OKT is het WK van volgend jaar. Enige verschil met de vorige OS is dat er het ticket van de world league verhuisd is naar dit WK.
Het grootste verschil is dat al geplaatste landen meedoen aan dat OKT. Op een 'normaal' OKT is dat niet zo.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 12 juli 2023 @ 21:02:05 #16
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209870261
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 20:40 schreef Riofan83 het volgende:

[..]
Het grootste verschil is dat al geplaatste landen meedoen aan dat OKT. Op een 'normaal' OKT is dat niet zo.
Dat is ook zo. Gelukkig is dat eenmalig door FINA gepruts.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Redactie Sport woensdag 12 juli 2023 @ 21:04:12 #17
pi_209870292
Ik wil gewoon NL en Spanje op de OS. Al moet ik zeggen dat waterpolo allerminst mijn favoriete teamsport op de Spelen is.
  Moderator / Redactie Sport zondag 16 juli 2023 @ 08:23:10 #18
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_209912309
7-6
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_209914801
Waterpolsters winnen van Spanje en lijken daarmee hun eigen graf te hebben gegraven wat betreft het binnenhalen van een Olympisch ticket. Plekje in de halve finale op dit WK is wel een stukje realistischer geworden met deze uitslag.
  Moderator / Redactie Sport zondag 16 juli 2023 @ 13:51:20 #20
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209915767
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 12:18 schreef Riofan83 het volgende:
Waterpolsters winnen van Spanje en lijken daarmee hun eigen graf te hebben gegraven wat betreft het binnenhalen van een Olympisch ticket. Plekje in de halve finale op dit WK is wel een stukje realistischer geworden met deze uitslag.
Dat is ook wel belangrijk, een makkelijk traject. Om de dag spelen is een behoorlijke slijtageslag.

Nu maar hopen dat Australië de VS naar de playoffs weet te krijgen. De VS is niet onverslaanbaar, die zijn gewoon heel goed in pieken op de OS.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport zondag 16 juli 2023 @ 13:57:45 #21
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209915823
quote:
Waterpolosters beginnen WK met nipte, maar belangrijke zege op Spanje

De Nederlandse waterpolosters zijn het WK in het Japanse Fukuoka begonnen met een overwinning. In een slordige en spannende wedstrijd klopte Oranje de Europees kampioen Spanje met 7-6.

Door die zege zet Nederland nu al een grote stap naar de eerste plaats in de groep, en daarmee directe plaatsing voor de kwartfinales, want met de andere tegenstanders Kazachstan en Israël zal de ploeg van Evangelos Doudedis normaal gesproken geen enkele moeite hebben.

Tegen de Spaansen moest Nederland wel tot het uiterste gaan, zeker nadat het in de eerste twee kwarten aanvallend te veel fouten maakte en maar weinig gevaarlijk kon worden.

Na rust was Oranje minder slordig en werd met vier treffers op rij een 3-5 achterstand omgebogen. Mede dankzij een sterke keepster Laura Aarts, die tien reddingen verrichtte op zestien schoten, kon Spanje niet meer langszij komen.

Aarts: "Het was niet mooi en niet goed, maar het is wel een heel belangrijke overwinning."
Ander dingetje dat opviel vandaag (alle toplanden speelden verder tegen mindere landen): Australië had verrassend moeite met Frankrijk. Ben benieuwd of Frankrijk zo goed is, of dat Australië een mindere dag had.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 18 juli 2023 @ 05:26:41 #22
194695 franklop
Fran knock
pi_209936948
30-2 tegen Kazachstan
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 18 juli 2023 @ 11:44:40 #23
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209939931
Spannende pot
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 18 juli 2023 @ 11:53:57 #24
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209940007
De VS heeft helaas gewonnen van Australië, dus die gaan de groep winnen. In het perfecte scenario wint één van de Europese landen dan die kwartfinale zodat het ticket van Noord-Amerika naar de VS in plaats van Canada gaat.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_209941030
Kwartfinales liggen zo'n beetje vast:

VS - Griekenland
Nederland - Canada
Italië - Australië
Hongarije - Spanje

Waarbij Griekenland en Italië nog kunnen omwisselen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')