abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209840254
Rutte stopt als partijleider VVD en kondigt vertrek aan uit politiek

Mark Rutte stapt uit de politiek. In zijn verklaring voorafgaand aan het debat over de val van zijn vierde kabinet zei hij dat hij niet opnieuw lijsttrekker wordt van de VVD. Hij wil nog wel aanblijven als demissionair premier tot na de verkiezingen als er nieuw kabinet is.

"Er is de afgelopen dagen gespeculeerd over wat mij zou motiveren. Het enige antwoord is: Nederland", zei Rutte. "Mijn positie daaraan is volstrekt ondergeschikt. Zondag heb ik besloten dat ik niet beschikbaar ben als lijsttrekker voor de VVD bij de komende verkiezingen."

Na zijn verklaring stond Rutte de pers te woord en zei hij "gemengde gevoelens" te hebben. "Dit gaat niet helemaal zonder emotie", zei de demissionair premier. "Maar het voelt ook goed om het stokje door te geven." Rutte is bijna 13 jaar premier van Nederland en 17 jaar politiek leider van de VVD.

Verhalen dat hij uit zou zijn geweest op de val van het kabinet omdat de VVD er nu relatief goed voorstaat in de peilingen, spreekt Rutte tegen. "Dat is gewoon niet waar." Gevraagd naar wat hem het meest bij zal blijven van zijn premierschap zei Rutte zichtbaar geraakt "MH17". "Dat was zo groot", zei hij refererend aan het neerhalen van die vlucht boven Oekraïne in 2014 .

Rutte zei verder nog niet te weten wat hij gaat doen als zijn tijd als demissionair premier erop zit. Een topbaan bij de NAVO, waarvoor hij weleens wordt genoemd, ambieert hij niet, zei Rutte. De 56-jarige Rutte geeft al jaren een keer per week maatschappijleer op een school in Den Haag. "Misschien ga ik dat een paar dagen doen."

Nadat Rutte de pers te woord had gestaan, ging hij naar VVD-fractiekamer in het Kamergebouw. Daar werd hij met applaus ontvangen door Kamerleden van zijn partij.

Aan het begin van debat over de val van Rutte IV kreeg Rutte ook lof van politieke tegenstanders. PVV-leider Geert Wilders complimenteerde hem met zijn "tomeloze inzet", waarop Kamerleden lang op de tafeltjes roffelden. PvdA-leider Attje Kuiken wenste Rutte veel sterkte. "Op naar nieuwe lucht."

Het kabinet viel vrijdagavond over het migratiebeleid. Na een maandenlange discussie over maatregelen om de asielinstroom te beperken concludeerden de vier coalitiepartijen dat ze er samen niet uit gingen komen. Vooral Ruttes VVD en de kleinste regeringspartij ChristenUnie stonden daarbij lijnrecht tegenover elkaar.

https://nos.nl/collectie/(...)rek-aan-uit-politiek

[ Bericht 56% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2023 15:08:04 ]
  maandag 10 juli 2023 @ 15:09:20 #2
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_209840292
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2023 13:11 schreef laforest het volgende:

[..]
100% serieus. De reden is simpelweg dat dit de enige manier is om relevant te blijven in een wereld waar de VS op zijn retour is en andere wereldmachten in opkomst zijn.

Die gezamenlijke cultuur en identiteit moet men creëren.
Okee, maar ik begrijp je redenering verder niet echt. Meer dan genoeg Europese landen zijn toch nog altijd enorm relevant in de wereld? En hoe wil je de enorme verschillen binnen de EU gaan wegwerken? Ook een cultuur waar je het dan nu over hebt, die creëer je nu zomaar even. Het is geen Amerika hè. Europa is altijd al enorm divers geweest cultureel gezien, dat krijg je er echt niet zomaar uit. Zelfs binnen Europese landen zelf heb je erg veel regionale culturele verschillen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_209840325
Minstens een paar jaar te laat maar beter te laat dan nooit. :W :W :W
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_209840391
quote:
14s.gif Op maandag 10 juli 2023 15:09 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Okee, maar ik begrijp je redenering verder niet echt. Meer dan genoeg Europese landen zijn toch nog altijd enorm relevant in de wereld? En hoe wil je de enorme verschillen binnen de EU gaan wegwerken? Ook een cultuur waar je het dan nu over hebt, die creëer je nu zomaar even. Het is geen Amerika hè. Europa is altijd al enorm divers geweest cultureel gezien, dat krijg je er echt niet zomaar uit. Zelfs binnen Europese landen zelf heb je erg veel regionale culturele verschillen.
Europese landen tellen helemaal niet mee. Het is pas als we onze krachten bundelen dat we een beetje indruk kunnen maken op een China of US, maar zelfs een Duitsland zal nooit tegen dit soort krachten kunnen opboksen.

En het is altijd gek dat als we het over een beter samenwerkend Europa hebben de meeste onderbuiken alweer gelijk afgaan op 'huh maar onze cultuur dan'

Ten eerste lijkt mij het samenwerken niet direct op cultuur te zitten, maar juist op veiligheid, financieel, onderhandelingspositie. Niet wat de Europeanen op 5 december vieren.

Daarnaast wordt onze cultuur vaak echt overschat. Want juist landen als Amerika en China beheersen onze cultuur bijna, het is echt om eng te worden. Onze social media, wat we kijken op tv, internet, muziek, politiek, het is allemaal vanuit onze influence zone.

Tegen deze beinvloeding moet Europa zich weren, en dat lukt je als een Nederland echt niet.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  maandag 10 juli 2023 @ 15:28:05 #5
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_209840621
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 15:13 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
Europese landen tellen helemaal niet mee. Het is pas als we onze krachten bundelen dat we een beetje indruk kunnen maken op een China of US, maar zelfs een Duitsland zal nooit tegen dit soort krachten kunnen opboksen.

En het is altijd gek dat als we het over een beter samenwerkend Europa hebben de meeste onderbuiken alweer gelijk afgaan op 'huh maar onze cultuur dan'

Ten eerste lijkt mij het samenwerken niet direct op cultuur te zitten, maar juist op veiligheid, financieel, onderhandelingspositie. Niet wat de Europeanen op 5 december vieren.

Daarnaast wordt onze cultuur vaak echt overschat. Want juist landen als Amerika en China beheersen onze cultuur bijna, het is echt om eng te worden. Onze social media, wat we kijken op tv, internet, muziek, politiek, het is allemaal vanuit onze influence zone.

Tegen deze beinvloeding moet Europa zich weren, en dat lukt je als een Nederland echt niet.
Probeer eens te onderbouwen waarom Europese landen niet zouden meetellen? Daarnaast is punt met betrekking tot cultuur tegenstrijdig, aan de ene kant is het overschat en doet het er niet toe wat we vieren op 5 december, maar aan de andere kant zijn de invloeden van Amerika en China te groot. Okee, wat is het nu? Want als je dit tweede van mening bent is het misschien juist wel belangrijk wat er op 5 december wordt gevierd.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_209840946
quote:
14s.gif Op maandag 10 juli 2023 15:28 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Probeer eens te onderbouwen waarom Europese landen niet zouden meetellen? Daarnaast is punt met betrekking tot cultuur tegenstrijdig, aan de ene kant is het overschat en doet het er niet toe wat we vieren op 5 december, maar aan de andere kant zijn de invloeden van Amerika en China te groot. Okee, wat is het nu? Want als je dit tweede van mening bent is het misschien juist wel belangrijk wat er op 5 december wordt gevierd.
De economie van Duitsland, wat zon beetje de belangstijke EU partner is, valt al weg vergeleken met VS en China. Laat staan die van NL.

En mijn punt is juist dat men niet zo moet miepen over cultuur en Brussel terwijl we massaal afhankelijk zijn van cultuur uit US en China. Die hele cultuur wordt massaal overschat door al dat anti Brussel volk.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_209840951
Dit is absoluut niet goed voor Nederland.
Rutte was een hele goede premier die echt alles van zijn leven gegeven heeft voor Nederland.
Of je het nou altijd met hem eens was of niet, in de tijd dat hij premier was is het altijd heel goed gegaan met Nederland. En elke crisis is gewoon top aangepakt.

Enige wat echt niet goed is, is afgelopen week met de asielaanpak.
Die rare eis op tafel legen en daarom het kabinet laten vallen sloeg echt helemaal nergens op.
Dat gaat de VVD echt veel kosten.
pi_209841137
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 15:49 schreef bianconeri het volgende:
En elke crisis is gewoon top aangepakt.

8)7

Of zit je nu gewoon te trollen? :o
  maandag 10 juli 2023 @ 16:03:50 #9
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_209841200
Anne Kuik loopt al warm naast Heerma met een kapsel uit het tijdperk dat het cda nog groot was.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  maandag 10 juli 2023 @ 16:16:23 #10
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_209841409
quote:
Rutte was een hele goede premier die echt alles van zijn leven gegeven heeft voor Nederland.
Of je het nou altijd met hem eens was of niet, in de tijd dat hij premier was is het altijd heel goed gegaan met Nederland. En elke crisis is gewoon top aangepakt.

Die rare eis op tafel legen en daarom het kabinet laten vallen sloeg echt helemaal nergens op.
Bianconerigod

@Coco @Wereldgozer @Oriente @onlogisch @LordVoldemort
graag op anoniem
pi_209841575
quote:

Ah, Rutte himself joined the chat...

_O-
pi_209841623
Met Dijkhoff heeft de VVD een stemmenkanon in huis. Hij is bovendien niet besmet door de crises waar de kabinetten Rutte de afgelopen jaren mee worstelden.

Zoals ik de stemming in de media en op sociale media een beetje aanvoel, acht ik de kans ook groot dat Dijkhoff het wordt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 10 juli 2023 @ 16:39:19 #13
181519 Guanabana
Pluviophile
pi_209841708
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 16:32 schreef KoosVogels het volgende:
Met Dijkhoff heeft de VVD een stemmenkanon in huis. Hij is bovendien niet besmet door de crises waar de kabinetten Rutte de afgelopen jaren mee worstelden.

Zoals ik de stemming in de media en op sociale media een beetje aanvoel, acht ik de kans ook groot dat Dijkhoff het wordt.
Kan me niet voorstellen dat hij daar zin in heeft.
Koel en donker bewaren
pi_209841724
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 16:39 schreef Guanabana het volgende:

[..]
Kan me niet voorstellen dat hij daar zin in heeft.
Dijkhoff is een politicus. Als het hoogste ambt lonkt, komt zijn vurige ambitie toch weer bovendrijven.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_209841778
Ongeacht wat je vond van Rutte, is een regelmatige wisseling van premierschap m.i. sowieso niet verkeerd.

Dit gaat met de komende verkiezingen dan ook waarschijnlijk een compleet ander kabinet opleveren, dus ik ben erg benieuwd.
pi_209841822
quote:
14s.gif Op maandag 10 juli 2023 15:28 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Veel kleinere bewonersaantallen, economie en legers. Dat zijn de drie pijlers waarop de macht van een land op het wereldtoneel is gebouwd.
pi_209841844
Ligt het aan mij of is het hele "vertrekt uit de politiek" een interpretatie van de media. Rutte heeft alleen verklaard geen lijsttrekker te worden en ook niet in de Kamer gaat zitten.
  Trouwste user 2022 maandag 10 juli 2023 @ 16:56:30 #18
7889 tong80
Spleenheup
pi_209841890
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 16:51 schreef Bugno3 het volgende:
Ligt het aan mij of is het hele "vertrekt uit de politiek" een interpretatie van de media. Rutte heeft alleen verklaard geen lijsttrekker te worden en ook niet in de Kamer gaat zitten.
Ja ligt aan jou.

Verder een genante vertoning de afgelopen paar uur. :{

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_209841894
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 16:40 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Dijkhoff is een politicus. Als het hoogste ambt lonkt, komt zijn vurige ambitie toch weer bovendrijven.
Hij is onlangs ook een politieke podcast begonnen met Segers. Lijkt erop dat hij de politiek toch niet los kon laten.
  Trouwste user 2022 maandag 10 juli 2023 @ 16:58:17 #20
7889 tong80
Spleenheup
pi_209841906
quote:

De crises die de VVD en Rutte zelf hebben veroorzaakt zijn er nog steeds.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_209841984
quote:

Hoe gaat het met de woningcrisis inmiddels, Bianca?
Zelfs voor je beloved asielzoekers is er geen huisje meer over. Nu begrijp ik wel dat je liever een Nederlander uit zn huis flikkert om em daar te laten wonen maar dat kan helaas niet.
Heb jij nog een slaapkamer over anders?

De toeslagenaffaire is nog niet eens afgerond, man. Over welke crisis heb jij het eigenlijk?
Over dat men ging hamsteren tijdens de pandemie en Mark zei dat we rustig konden poepen? Dat heeft die idd goed opgelost. Hulde.
Go hard or go home
  Moderator maandag 10 juli 2023 @ 18:44:08 #22
8781 crew  Frutsel
pi_209843238
Dijkhof of Dilan. En dan een lijstverbinding aangaan met JA21 als tegenreactie op PvdA en Gl om te voorkomen dat timmermans weer terugkomt O-)
pi_209843284
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2023 18:44 schreef Frutsel het volgende:
Dijkhof of Dilan. En dan een lijstverbinding aangaan met JA21 als tegenreactie op PvdA en Gl om te voorkomen dat timmermans weer terugkomt O-)
een gezamenlijke kieslijst bedoel je zeker. Lijstverbindingen zijn niet meer toegestaan sinds 2017.
https://www.parlement.com(...)en_lijstverbindingen
  Moderator maandag 10 juli 2023 @ 18:50:42 #24
8781 crew  Frutsel
pi_209843333
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 18:46 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
een gezamenlijke kieslijst bedoel je zeker. Lijstverbindingen zijn niet meer toegestaan sinds 2017.
https://www.parlement.com(...)en_lijstverbindingen
Nou dat dan. Maar regels zijn er om gebroken te worden of we maken ze ongedaan of buigen ze :)
pi_209843484
Het is niet de meest populaire mening. Maar Rutte heeft het gewoon goed gedaan. Fouten gemaakt, natuurlijk. Maar niet gezwicht voor het zuur van de oppositie en ook impopulaire beslissing durven te nemen. Hoe erg dit ook als "landverraad" etc geframed werdt. Dank!
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')