Volgens mij leveren heel veel bomen gratis zaad en gratis zaailingen. En heel raar maar daar vraagt de moederboom echt helemaal niets voor.quote:Op donderdag 13 juli 2023 00:05 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Aangeplante bomen komen vaak van kwekerijen, en hebben een lage genetische diversiteit, omdat het zaad vaak slechts van enkele individuen afkomstig is. Daar is wel wat aan te doen, maar dat kost behoorlijk wat.
Maar het is niet gratis om dat zaad van de boom naar een plek te krijgen waar je zaailingen op kunt kweken. En om goede genetische diversiteit te houden, moet je je zaad dus ook van heel veel verschillende bomen en plekken halen, dat maakt het ook duurder. Wat nu gebeurd is dat een kweker bijv met het zaad van 1 boom duizenden en duizenden zaailingen opkweekt, maar dat wil je dus niet als je een natuurlijk bos wilt ontwikkelen.quote:Op donderdag 13 juli 2023 08:33 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Volgens mij leveren heel veel bomen gratis zaad en gratis zaailingen. En heel raar maar daar vraagt de moederboom echt helemaal niets voor.
Tevens zijn er projecten gaande waarbij er zaailingen uit de natuur worden uitgegraven en gered worden om ergens anders in de omgeving geplant te worden.
Dankje voor deze uitleg waar ik zelf natuurlijk helemaal niets van weet na mijn studie bos- en natuurbeheerquote:Op donderdag 13 juli 2023 18:09 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar het is niet gratis om dat zaad van de boom naar een plek te krijgen waar je zaailingen op kunt kweken. En om goede genetische diversiteit te houden, moet je je zaad dus ook van heel veel verschillende bomen en plekken halen, dat maakt het ook duurder. Wat nu gebeurd is dat een kweker bijv met het zaad van 1 boom duizenden en duizenden zaailingen opkweekt, maar dat wil je dus niet als je een natuurlijk bos wilt ontwikkelen.
Tjsa, dat bleek niet uit je antwoord...quote:Op donderdag 13 juli 2023 22:15 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Dankje voor deze uitleg waar ik zelf natuurlijk helemaal niets van weet na mijn studie bos- en natuurbeheer
Ik vind het ook wel knap van de primitieve mens dat ze de mammoet uit hebben geroeid. Zo veel uitgestrekt landschap en zo weinig mensen, relatief.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 16:00 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Meer bijzonder hoe veel leven het honderden miljoenen jaren hebben volgehouden zonder de mens, maar na een miljoen jaar met de mens ernstig in de problemen komen.
Mammoeten, en andere dieren uit die tijd, hadden ook veel moeite met het zich aanpassen aan het veranderende klimaat, en dat klimaat veranderde een stuk langzamer dan het huidige tempo. Mammoeten hebben overigens nog tot 3-4.000 jaar geleden geleeft, de laatsten op een eiland in Siberie waarschijnlijk.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 18:37 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Ik vind het ook wel knap van de primitieve mens dat ze de mammoet uit hebben geroeid. Zo veel uitgestrekt landschap en zo weinig mensen, relatief.
ach die wil politiek Den Haag toch weg hebbenquote:Op woensdag 12 juli 2023 21:36 schreef Nielsch het volgende:
[..]
In Nederland is daar geen ruimte voor want al het land is voor de boer.
Vooral zonder de mens met z'n houtkap, bemesting en duizelingwekkend snelle klimaatverandering.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 12:02 schreef BertV het volgende:
Toch bijzonder hoe bomen het 385 miljoen jaar vol gehouden hebben zo zonder de mens met z'n studies.
Staatsbosbeheer maakt geen winst. Hangt van subsidie aan elkaar en verliest vijf miljoen per jaar. Bron? Jaarverslag wat je gewoon van hun website kunt downloaden.quote:Op maandag 10 juli 2023 09:57 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Ja ik vind het ook debiel. Ik snap als je recreatie natuur wilt dat je het moet bijhouden. Maar laat op veel plekken de natuur gewoon zijn gang gaan.
Staatsbosheer is trouwens een verschrikkelijke partij. Die kappen veel en graag. Zogenaamd vanwege Natura2000. Maar ze verdienen er ook hun geld mee.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |