abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209800632
https://nos.nl/artikel/24(...)ien-liever-zonwering

"Experts" kunnen zoveel willen toch? De reden is duidelijk (CO2-uitstoot) maar uiteindelijk kiest de mens zelf waar-ie zijn of haar geld aan uitgeeft. Nutsmaximalisatie. In heel veel landen hebben ze standaard airco, waarom zou het dan in Nederland niet kunnen?
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_209800642
Nederland gaat de wereld redden
pi_209800659
Moeten die experts weten
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_209800673
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 19:49 schreef TLC het volgende:
Moeten die experts weten
Dit ja, ik wil ook zoveel.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_209800683
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 19:47 schreef core2duo het volgende:

"Experts" kunnen zoveel willen toch? De reden is duidelijk (CO2-uitstoot) maar uiteindelijk kiest de mens zelf waar-ie zijn of haar geld aan uitgeeft. Nutsmaximalisatie. In heel veel landen hebben ze standaard airco, waarom zou het dan in Nederland niet kunnen?
Gewoon beide

Is nog beter voor de portemonnee ook
pi_209800704
Ik heb een boom als een zonwering voor mijn woning. dit is mooier dan zonwering of airco.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_209800808
Dat gezeur over airco’s. Er wordt nooit in de berekening meegenomen dat veel mensen met airco’s zonnepanelen hebben. De stroom moet toch ergens aan op, en het helpt met het opmaken, dus minder belasten van het falende stroomnetwerk. En je hebt nog wat aan je stroom als je niet meer kun salderen over een tijd.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_209800837
Een mobiele airco is natuurlijk niet zo heel rendabel, die voert de warme lucht af naar buiten en zal daarom verse lucht aanzuigen via kieren in je woning. En omdat het buiten warm is, is die lucht ook warm.

Maar een goede split-airco kan heel efficiënt koelen én verwarmen. De kunst is om zo'n apparaat niet op standje 20 graden te zetten maar gewoon zoeken naar een comfortabele temperatuur (bijvoorbeeld 25 graden als het buiten 33 graden is). De lucht wordt ook droger door een airco (gecondenseerd vocht wordt afgevoerd) dus dat voelt sowieso al minder klam aan.

Zeker als je zonnepanelen hebt, kan je in de zomer met gemak (overdag!) een airco daar op laten draaien.
Dat helpt ook nog eens tegen de hoge netspanning in de wijk op mooie dagen.

En in de winter kan je er goedkoop mee (bij)verwarmen.
Dankzij het hoge rendement kan je ongeveer 3 tot 3,5kWh warmte uit 1kWh stroom halen.

edit: zoals je hier ziet kan ik met gemak vanaf 7:00 tot 20:30 een airco laten draaien zonder ook maar 1kWh te hoeven afnemen. Ik lever dan wel wat minder terug maar dat is juist prima.

[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-07-2023 22:00:21 ]
pi_209800846
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 19:59 schreef Akkerdjie het volgende:
Dat gezeur over airco’s. Er wordt nooit in de berekening meegenomen dat veel mensen met airco’s zonnepanelen hebben. De stroom moet toch ergens aan op, en het helpt met het opmaken, dus minder belasten van het falende stroomnetwerk. En je hebt nog wat aan je stroom als je niet meer kun salderen over een tijd.
Klopt, zeker in woonwijken met veel zonnepanelen is het juist een perfecte oplossing om van de overschotten af te komen en het voltage omlaag te krijgen (zodat omvormers niet uitvallen).

Het echte probleem met airco's zijn de kantoorpanden die wel airco's geïnstalleerd hebben maar niet de capaciteit aan zonnepanelen om daar zelf voor te compenseren.
pi_209801223
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 20:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Een mobiele airco is natuurlijk niet zo heel rendabel, die voert de arme lucht af naar buiten en zal daarom verse lucht aanzuigen via kieren in je woning. En omdat het buiten warm is, is die lucht ook warm.

Maar een goede split-airco kan heel efficiënt koelen én verwarmen. De kunst is om zo'n apparaat niet op standje 20 graden te zetten maar gewoon zoeken naar een comfortabele temperatuur (bijvoorbeeld 25 graden als het buiten 33 graden is). De lucht wordt ook droger door een airco (gecondenseerd vocht wordt afgevoerd) dus dat voelt sowieso al minder klam aan.

Zeker als je zonnepanelen hebt, kan je in de zomer met gemak (overdag!) een airco daar op laten draaien.
Dat helpt ook nog eens tegen de hoge netspanning in de wijk op mooie dagen.

En in de winter kan je er goedkoop mee (bij)verwarmen.
Dankzij het hoge rendement kan je ongeveer 3 tot 3,5kWh warmte uit 1kWh stroom halen.

edit: zoals je hier ziet kan ik met gemak vanaf 7:00 tot 20:30 een airco laten draaien zonder ook maar 1kWh te hoeven afnemen. Ik lever dan wel wat minder terug maar dat is juist prima.

[ afbeelding ]
Eens, maar er is niets zo efficiënt als je in het begin al het buiten houden van de warmte probeert. door dikke muren zoals ze in zuidelijke landen, luiken en wit geschilderde huizen of een zonnescherm of screens. Wat niet opgewarmd is hoeft ook niet gekoeld te worden.

Natuurlijk kun je middels airco’s een grote metalen doos die vol in de zon staat koel houden.

Zonder die airco kook je van binnen weg

Staat die doos in de schaduw dan scheelt dat een hele hoop koel capaciteit
pi_209801417
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 20:19 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Eens, maar er is niets zo efficiënt als je in het begin al het buiten houden van de warmte probeert. door dikke muren zoals ze in zuidelijke landen, luiken en wit geschilderde huizen of een zonnescherm of screens. Wat niet opgewarmd is hoeft ook niet gekoeld te worden.

Natuurlijk kun je middels airco’s een grote metalen doos die vol in de zon staat koel houden.

Zonder die airco kook je van binnen weg

Staat die doos in de schaduw dan scheelt dat een hele hoop koel capaciteit
Als het om eigen productie gaat maakt dat natuurlijk niet zoveel uit. Op een warme zomerdag als het net je electriciteit niet wil hebben en de keuze is om het de gebruiken voor je comfort of gewoon niets meer op te wekken lijkt de keuze me simpel.
  vrijdag 7 juli 2023 @ 20:32:59 #12
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_209801526
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 19:52 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ik heb een boom als een zonwering voor mijn woning. dit is mooier dan zonwering of airco.
Dit, en veel groen tegen de muren , scheelt enorm :Y
pi_209801528
Als we uiteindelijk woning koel willen houden, begint het met goed isolatie en ventilatie in de woning.
Zonder dat beide kan je de woning niet goed op temperatuur stellen.

Dus 1e punt: Duurzaam woning bouwen heeft alleen zinvol als de bestaande woning dat toelaat. Er moet ook mogelijk voor staan dat je woning kan slopen en duurzaam van bouwen. Neem bijvoorbeeld woningen die 70 of ouder zijn. Deze woning is niet makkelijk te isoleren enzo.
De nieuwbouw woning is al met modernste voorzien.. Ander woningen vereist wel aanpassingen.
Dan blijft de oude woningen nog over. Die hebben een monumentenwet aan de broek. Die moet ook op schop.

Tweede punt: de onze energienetwerk is verouderd, het heeft enorme onderhoud en uitbreiding nodig. Daarvoor zijn miljarden nodig, de netbeheerders hebben op dit moment geen geld en mankracht voor. Er mist ook volledig regie over de energienetwerk. Zonder dat kunnen woningen, bedrijven en overheidsinstellingen geen zonnepanelen op zetten. En of airco, apparaturen enzo.
Een nieuwe kerncentrale erbij, prima.. Maar dan moet de netwerk ook in tiptop staan en uitgebreid voor toekomst.

Derde punt. We moeten meer groen in omgeving aanleggen deze verkoelen de omgeving ook, dus woning ook.
Je kan een eenvoudig opstelling neerzetten, stukje steen en stukje gras die hele dag in zon staan. Welk van deze kan je probleemloos staan of pakken zonder jezelf verbranden. Dan weet je het genoeg.
Ik begrijp ook dat niet elke woning een boom voor de gevel kan staan.

Deze drie punten zouden ik graag terugzien bij de aanpak van klimaatprobleem rondom woning en elektriciteit.

De mobiliteit komt ook eraan, die moeten ook meenemen.. Nou ja.

conclusie: we hebben een soort deltaplan voor de klimaat veranderingen nodig. Een regie die overal in goed banen leiden.

[ Bericht 4% gewijzigd door Captain_Ghost op 07-07-2023 20:40:16 ]
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_209801693
quote:

Klopt maar de experts hebben gelijk. Het is vele malen effectiever en goedkoper om de zon buiten te houden dan de airco te laten draaien.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_209801721
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 20:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Klopt maar de experts hebben gelijk. Het is vele malen effectiever en goedkoper om de zon buiten te houden dan de airco te laten draaien.
Alleen niet elke woningen kan je zomaar een boom of wering plaatsen.

Wat het ook nog effectiever is, is jouw tuin groener maken. En woningen goed isoleren en ventilatie voorzien.
pi_209801742
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 20:41 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Alleen niet elke woningen kan je zomaar een boom of wering plaatsen.

Wat het ook nog effectiever is, is jouw tuin groener maken. En woningen goed isoleren en ventilatie voorzien.
Zolang het geen monument is kun je gewoon schermen of ritzscreens plaatsen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_209801800
quote:
Volgens Milieu Centraal werken een goede dak- en muurisolatie en zonwering buiten het beste tegen hitte in huis. "Die combinatie geeft 80 procent minder kans op oververhitting", zegt De Jongh. "Dan heb je geen airco meer nodig
Dit is een leugen. Ik heb een energie label A huis en goede zonnewering. Dat helpt de eerste paar warme dagen bij het buiten houden van de warmte. Zodra deze echter in de muren zit blijft het huis echt niet koel meer. Dan heb je een airco nodig om het te koelen.

We moeten wel allemaal aan de stroomvreters genaamd warmtepompen, maar over airco lopen ze te zeiken. Terwijl die grotendeels draaien op mijn eigen zonnestroom.
pi_209801818
Airco in huis.
Beste investering ooit wat ik in mijn huis heb gedaan.

_O_
pi_209801947
Uitgerekend ik heb vandaag schriftelijk toestemming gekregen van de woningbouw om twee airco's te mogen plaatsen in mijn woning met binnen en buitenunit. _O_

Die zg ''experts'' en klimaat knuffelaars kunnen mij een reet roesten! :W
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_209801984
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 20:51 schreef -Hakuna- het volgende:
Uitgerekend ik heb vandaag schriftelijk toestemming gekregen van de woningbouw om twee airco's te mogen plaatsen in mijn woning met binnen en buitenunit. _O_

Die zg ''experts'' en klimaat knuffelaars kunnen mij een reet roesten! :W
Haha jij hebt echt schijt aan alles en iedereen als je maar lekker je ding kan doen. Heerlijk!
pi_209802034
Ummm 23 graden zou goed zijn voor liefde , gevoel en romantiek

en beste studie resultaten dus iq gerelateerd en denkwerk zou het beste functioneren rond de 19 graden
pi_209802088
We moeten toch allemaal aan een warmtepomp?
pi_209802110
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 20:57 schreef 111210 het volgende:
Warmtepomp good, airco bad. Aldus de klimaat industrie
pi_209802149
quote:
Ja, ik snap het ook niet.
pi_209802708
Mobiele airco's zijn ook compleet ruk. Zelfs in de beste situatie trekken die kut dingen constant 1kw uit de muur. Maar al die experts hoor je ondertussen niet over het feit dat een beetje degelijke vaste airco installatie hooguit 200w verbruikt om te koelen, en in de winter kan dienen als een veel efficiëntere verwarming dan gas.

Ik doe hier nooit meer zonder airco. Ik heb een slaapkamer op het zuiden, ben gekke henkie niet :{w
No amount of money ever bought a second of time.
  vrijdag 7 juli 2023 @ 21:32:51 #26
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_209802747
Zijn airco's niet in principe omgedraaide warmtepompen?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_209803243
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 21:32 schreef SpecialK het volgende:
Zijn airco's niet in principe omgedraaide warmtepompen?
Airco's zijn inderdaad warmtepompen.

En of het omgedraaid is, is wat lastig te stellen.
In feite kan iedere kant van de airco koelen of verwarmen, afhankelijk van de werkrichting.

Maar om het praktisch te houden hebben ze de buitenunit duidelijk weerbestendig gemaakt en de binnenunit geschikt om op te hangen :+
pi_209803338
17 zonnepanelen op mijn nieuwbouwhuis gekletst en een split unit airco ertegenaan gegooid, wie maakt me gek
  vrijdag 7 juli 2023 @ 22:10:33 #29
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209803369
Ik heb een airco, twee buitenunits, drie binnen. In de zomer, als het warm is, zoals de komende week koel ik daarmee het huis en kan ik gewoon thuis werken. In het voorjaar en herfst, ja zelfs in de winter op zonnige dagen produceren mijn zonnepanelen genoeg stroom dat ik daarmee ook kan stoken. Op de dagen stook ik daarmee het hele huis naar 22-23 graden.
De zogenaamde experts kunnen mijn rug op. Ik heb de afgelopen winter de centrale verwarming nauwelijks tot niet aangehad.
pi_209803381
Sinds de coronapandemie en de helmplicht voor snorfietsen luister ik niet meer naar experts.
  vrijdag 7 juli 2023 @ 22:13:17 #31
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209803413
En dan nog iets, op zonnige dagen in de zomer klapt de upload er bij heel veel mensen er uit omdat het netwerk het niet aankan. De stroom van de zonnepanelen is voor de kat zijn kut, dan kan je het veel beter in de airco steken en je huis droog en leefbaar houden. Als je in een koel huis thuis kan werken hoef je geen diesel te verbranden om naar kantoor te gaan.
  vrijdag 7 juli 2023 @ 22:15:09 #32
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209803453
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 19:52 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ja ja, en je derdehands auto heeft ARKO
  vrijdag 7 juli 2023 @ 22:22:45 #33
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_209803566
Het probleem van goed geïsoleerde huizen is, dat je de warmte niet meer kwijt raakt als die eenmaal binnen is. Fijn in de winter, niet zo fijn in de zomer. Zonwering zorgt dat het langzamer opwarmt, maar het eindresultaat is hetzelfde. Airco is in zo'n situatie gewoon nodig om oververhitting te voorkomen.
Never explain, never apologize.
pi_209803765
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 22:22 schreef Lurf het volgende:
Het probleem van goed geïsoleerde huizen is, dat je de warmte niet meer kwijt raakt als die eenmaal binnen is. Fijn in de winter, niet zo fijn in de zomer. Zonwering zorgt dat het langzamer opwarmt, maar het eindresultaat is hetzelfde. Airco is in zo'n situatie gewoon nodig om oververhitting te voorkomen.
De isolatie is niet de probleem, maar ventilatie moet je het hebben. Een groen aanleggen helpt mee.
Door ventilatie in avond-nachts koelt je huis ermee.
  Moderator vrijdag 7 juli 2023 @ 22:53:51 #35
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209803993
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 22:08 schreef Scorpie het volgende:
17 zonnepanelen op mijn nieuwbouwhuis gekletst en een split unit airco ertegenaan gegooid, wie maakt me gek
Jep, vanmiddag ook 4 airco's besteld. Het moet er toch maar weer van komen.

1x woonkamer
2x slaapkamer
1x zolder.

Maar ik heb dan ook 29 panelen op m'n dak, maar ja, die airco's komen niet meer deze zomer, zoveel is me al duidelijk gemaakt. Nou ja, dan hangen ze dan voor volgend jaar.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_209804896
Millieu Centraal is een subsidieclubje , de deskundigheid daar stelt niet zo veel voor.
pi_209805130
De laatste jaren zijn er ook veel airco’s gemonteerd om te verwarmen.

Ook wel een lucht/lucht warmtepomp.

Afhankelijk van de naam is het een probleem of een oplossing. ;)
pi_209805158
Geen split unit hebben 8)7 :')
pi_209805183
Die experts hebben gewoon gelijk: mensen denken onvoldoende na over hun energieverbruik. Denk ook aan de tuinverlichtingtrend. Prima natuurlijk als je zo'n airco aanknalt al je zonnepanelen aan het opwekken zijn, maar dat is niet altijd het geval.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209805264
Ik heb geen airco
Ik heb geen zonnepanelen
Parasolletjes op t balkon

Fuck hitte. Gewoon ff niet fappen, dan is het wel te overleven hoor....

Maargoed, eerst iedereen aan de airco/warmtepomp om van t gas af te gaan, en nu is dat dus ook al niet goed. :')

TL:DR Ga gewoon dood, dan verbruik je niets meer. :P
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_209805960
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 00:48 schreef Claudia_x het volgende:
Die experts hebben gewoon gelijk: mensen denken onvoldoende na over hun energieverbruik. Denk ook aan de tuinverlichtingtrend. Prima natuurlijk als je zo'n airco aanknalt al je zonnepanelen aan het opwekken zijn, maar dat is niet altijd het geval.
Druppel op een gooeiende plaat. Geneuzel in de marge.

De verduurzaming moet op industrieterreinen beginnen. Niet in de tuin van tante Hilde.
pi_209805981
quote:
Ja, die vreten geen stroom gelukkig..

Oh wacht...
  zaterdag 8 juli 2023 @ 08:29:11 #43
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209806030
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 00:48 schreef Claudia_x het volgende:
Plus dat warmte die je niet binnen hebt, je er ook niet uit hoeft te krijgen.

Zonwering is simpelweg voorkomen dat je huis te warm wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209806117
quote:

Mijn huis is pas gerenoveerd/geisoleerd, maar het is hier nu al 25 graden.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_209806160
Mijn huis blijft koel genoeg in de zomer.
Ik houd wel de gordijnen en alle ramen en balkondeuren/ schuifpui dicht, alleen het badkamer raam staat op een kier.

Ik heb witte muren en plavuizen beneden wat heel koel blijft.
Ik heb nog geen airco, zit er wel aan te denken ivm verwarmen in de winter.
Maar ik weet niet of de zonnepanelen in de winter genoeg zonlicht vangen om genoeg warmte te geven voor de airco. Al is het sowieso goedkoper dan de CV lijkt mij.

Ik denk dat ik die dit jaar of volgend jaar; dat ligt aan de wachtlijsten wel laat plaatsen.

In hete zomers doe ik snachts zo n ventilator aan, maar tot nu toe is dat nog niet nodig geweest.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 09:17:06 #46
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_209806366
Veel succes met het passief koelen van een moderne woning nieuwbouwwoning met zonwering, als de warmte erin zit gaat deze er niet meer uit. Daarnaast is fatsoenlijke zonwering duurder dan een split én minder effectief.

De NOS verteld zoals gewoonlijk weer de helft van het verhaal.

Afgelopen maand 160kWh verbruikt om het hele huis te koelen, ECHTER heb ik die maand ook 1500kWh opgewekt, daarnaast kan je met een split bijzonder efficiënt verwarmen. Verwarmen en koelen kost mij ongeveer 1100kWh per jaar. Ik ben er van overtuigd dat een lucht-lucht warmtepomp voor veel Nederlandse huizen een oplossing kan zijn om goedkoop te (bij te) verwarmen zonder dat hier een torenhoge investering tegenover staat.

Ongezien de tiefus voor de klimaat facisten en de mainstream media

[ Bericht 16% gewijzigd door Revolution-NL op 08-07-2023 09:24:51 ]
  zaterdag 8 juli 2023 @ 09:24:21 #47
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209806454
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 08:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Plus dat warmte die je niet binnen hebt, je er ook niet uit hoeft te krijgen.

Zonwering is simpelweg voorkomen dat je huis te warm wordt.
Rolluiken hier, aan de kant waar de zon schijnt, rolluiken naar beneden, dan komt het zonlicht geeneens door het raam.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 09:27:34 #48
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_209806493
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 20:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt, zeker in woonwijken met veel zonnepanelen is het juist een perfecte oplossing om van de overschotten af te komen en het voltage omlaag te krijgen (zodat omvormers niet uitvallen).

Het echte probleem met airco's zijn de kantoorpanden die wel airco's geïnstalleerd hebben maar niet de capaciteit aan zonnepanelen om daar zelf voor te compenseren.
Is dat dan geen symptoombestrijding? Eigenlijk is de belangrijkste stap in de verduurzaming dat we minder energie moeten gaan gebruiken. Met iedereen aan de airco ga je dan niet helemaal de goede kant op.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 09:29:51 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209806519
Ik had vroeger (2 huizen geleden) in eerste instantie zo'n oranje zonnescherm voor het raam aan de zuidkant, gewoon zo'n valscherm.
Later vervangen voor een geel met wit gestreept knikarmscherm, maar het licht in huis werd zo gezellig met dat ouderwetse oranje scherm, als ik maar een of twee zonneschermen nodig had zou ik het alleen daarom al overwegen O+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 8 juli 2023 @ 09:31:23 #50
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_209806544
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 09:27 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Is dat dan geen symptoombestrijding? Eigenlijk is de belangrijkste stap in de verduurzaming dat we minder energie moeten gaan gebruiken. Met iedereen aan de airco ga je dan niet helemaal de goede kant op.
Als je die airco in de winter gebruikt om te verwarmen, dan kan je de hele zomer koelen en zal je alsnog een (veel) lagere footprint hebben dan wanneer je met gas stookt.

Ik verbruik 1100kWh per jaar om te verwarmen én te koelen, dat is 100 gelijk aan 100m3 gas per jaar.
Veel mensen die alleen koelen hebben overigens zonnepanelen, dus zelfs dán is er geen probleem, gezien de airco's aan staan wanneer de zon schijnt en er vaak een overschot is aan electriciteit.

Maar laten wij het vooral niet over de feiten hebben en de desinformatie van de mainstream media klakkeloos overnemen.
pi_209806572
quote:

[..]
Zeker maar de goedkoopste oplossing wordt gekozen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209806586
quote:

[..]
We hoeven helemaal niet minder energie te gaan verbruiken
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 09:35:21 #53
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_209806595
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 09:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Zeker maar de goedkoopste oplossing wordt gekozen.
Zonwering is niet effectiever, 1 het is duurder en 2, bij langere periodes van warmte wordt het binnen gewoon warm wanneer de hitte doorslaat van de buitenmuur naar de binnenmuur, heb je goede isolatie dan koelt het ook niet meer af.

Maar ze zoeken het maar uit, de airco op zolder heb ik gister weer op een 24/7 schema gezet op 19c *O*
  zaterdag 8 juli 2023 @ 09:36:58 #54
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209806614
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 08:21 schreef Toine51 het volgende:

[..]

Oh wacht...
Gemiddelde stroomprijs is ¤0,46
Een beetje Warmtepomp heeft een efficientie van 4 keer, ieder kW aan stroom geeft je dan 4 kW aan warmte in huis.
Dus, ¤0,115 per KW aan warmte.
Aardgas
¤ 1,67 per Kuub, en per Kuub ongeveer 10kWh aan energie, ¤0,1667 per kWh, stel je CV is heel efficiënt en je krijgt 95% van de warmte in je huis, zit je op ¤0,175 per kWh aan warmte.
Verschil van een 50% wat warmtepomp goedkoper is aan energieverbruik als je alles koopt. Als je nu nog zonnepanelen hebt, dan is de kostprijs van je stroom (zonnepanelen kosten geld) zo rond de 7-8 cent per kWh.
Zit je dus op 1/6
Iedere zonnige dag waar je stroom over hebt in de herfst en voorjaar stook je dan voor 2 cent per kWh aan warmte, en aangezien je in NL nog steeds kan salderen, zorg dat je veel PV panelen hebt, dan kan je de teveel geproduceerde stroom in de winter gebruiken om te stoken.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 09:37:46 #55
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_209806618
Die zogenaamde experts zitten zeker zelf lekker in de hitte?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zaterdag 8 juli 2023 @ 09:39:01 #56
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_209806635
Voor die paar dagen per jaar dat het tropisch is, nounoupoepoe, overdreven.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_209806659
quote:

[..]

Oh wacht...
Een warmtepomp werkt op stroom en mijn 3.250kWh per jaar voor de warmtepomop klinkt misschien als veel stroom.
Maar voorheen ging er 1.450m3 aardgas doorheen, en dat staat gelijk aan 1.450 x 9,77kWh = 14.167kWh energie.

Mijn warmtepomp verbruikt dus een factor (14.167 / 3.250) = 4,36x minder energie.
Volgens de berekende opgaaf door mijn warmtepomp overigens een sCOP van 3,72 dus dat ontloopt elkaar niet zoveel.
Maar de praktijkbesparing die ik vaststel is nog groter dan wat de warmtepomp opgeeft.

Zoals Jan_Onderwater al voorrekende: het rendement van een warmtepomp / airco is een stuk hoger dan dat van een CV-ketel dus je verbruikt fors minder energie.

M'n (negatieve) energierekening bewijst dat al 5 jaar.

[ Bericht 12% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-07-2023 09:47:20 ]
  zaterdag 8 juli 2023 @ 09:40:57 #58
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209806661
quote:

[..]
Nee, de efficiëntste manier is, PV op het dak, zon buiten houden en de airco laten draaien op je PV. De kostprijs van de PV om de airco hier het huis te koelen zit bij mij bij ¤0,50 en ¤1,00 per dag (kostprijs PV Stroom) afhankelijk van hoe warm het is. Stoken met de airco in herfst en voorjaar ongeveer het zelfde en dan heb ik het hele huis op 22 graden.
pi_209806688
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 09:35 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]
Zonwering is niet effectiever, 1 het is duurder en 2, bij langere periodes van warmte wordt het binnen gewoon warm wanneer de hitte doorslaat van de buitenmuur naar de binnenmuur, heb je goede isolatie dan koelt het ook niet meer af.

Maar ze zoeken het maar uit, de airco op zolder heb ik gister weer op een 24/7 schema gezet op 19c *O*
Precies fat zeg ik. De goedkoopste oplossing wordt gekozen
pi_209806706
quote:

[..]

Oh wacht...
Ja zo sprak ik een tijd terug met iemand die zijn elektrische auto weer wegdeed want hij kreeg de jaarrekening van zijn energieleverancier en hij waarschuwde iedereen hiervoor. Endit is helaas geen grapje. Hij zou zomaar een fokker kunnen zijn.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 09:48:10 #61
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_209806729
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 09:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ja zo sprak ik een tijd terug met iemand die zijn elektrische auto weer wegdeed want hij kreeg de jaarrekening van zijn energieleverancier en hij waarschuwde iedereen hiervoor.
:')
Dan ben je ook compleet achterlijk, je weet wat je verbruikt met laden, je weet wat je energietarieven thuis zijn. Hoe kan je dan verrast zijn?

Daarnaast is een EV nog steeds goedkoper dan een benzine auto, ja ook als je buiten het prijsplafond valt, uitwijken naar publiek laden blijft dan een optie.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 09:48:13 #62
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209806730
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 09:39 schreef TweedeKlum het volgende:
Voor die paar dagen per jaar dat het tropisch is, nounoupoepoe, overdreven.
Hier heb ik een 50-60 dagen per jaar dat het boven de 25 graden is en onder het dak waar ik mijn kantoor heb en de computers staan is het dan snel nog warmer. Airco aan en hop, 21 graden
pi_209806765
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 09:48 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]
Dan ben je ook compleet achterlijk, je weet wat je verbruikt met laden, je weet wat je energietarieven thuis zijn. Hoe kan je dan verrast zijn?

Daarnaast is een EV nog steeds goedkoper dan een benzine auto, ja ook als je buiten het prijsplafond valt, uitwijken naar publiek laden blijft dan een optie.
Sommigen mensen zijn gewoon zo... Op fok zie je die genoeg.

Het klopt dat elektrische auto's en warmtepompen stroomvreters zijn.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 09:55:34 #64
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_209806804
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 09:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Het klopt dat elektrische auto en warmtepompen stroomvreters zijn.
Klopt alleen het (fossiele) alternatief is energetische gezien velen en velen malen erger. Helaas hebben weinig mensen het inzicht wat de calorische waarde is van de verschillende energiedragers /soorten.
pi_209806815
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 09:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Gemiddelde stroomprijs is ¤0,46
Een beetje Warmtepomp heeft een efficientie van 4 keer, ieder kW aan stroom geeft je dan 4 kW aan warmte in huis.
Dus, ¤0,115 per KW aan warmte.
Aardgas
¤ 1,67 per Kuub, en per Kuub ongeveer 10kWh aan energie, ¤0,1667 per kWh, stel je CV is heel efficiënt en je krijgt 95% van de warmte in je huis, zit je op ¤0,175 per kWh aan warmte.
Verschil van een 50% wat warmtepomp goedkoper is aan energieverbruik als je alles koopt. Als je nu nog zonnepanelen hebt, dan is de kostprijs van je stroom (zonnepanelen kosten geld) zo rond de 7-8 cent per kWh.
Zit je dus op 1/6
Iedere zonnige dag waar je stroom over hebt in de herfst en voorjaar stook je dan voor 2 cent per kWh aan warmte, en aangezien je in NL nog steeds kan salderen, zorg dat je veel PV panelen hebt, dan kan je de teveel geproduceerde stroom in de winter gebruiken om te stoken.
Maar in de koude korte wintermaanden heb je (bijna) niks aan de zonnepanelen, moet je ook nog genoeg hebben ofcourse, en je huis moet ook optimaal geisoleerd zijn. Investering van alles en opbrengste staat niet in verhouding, áls je je huis nog moet verduurzamen.

Daarbij verdwijnt? mogelijk het salderen ook nog eens.

Mijn huis is 100+ jaar oud, verduurzamen voor een warmtepomp is niet mogelijk. Daartegenover staat dat wij met z'n 2en iets meer verbruiken dan een persoon in een appartement. (Volgens Essent)
Wel zonnspanelen btw.
pi_209806816
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 09:55 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]
Klopt alleen het (fossiele) alternatief is energetische gezien velen en velen malen erger. Helaas hebben weinig mensen het inzicht wat de calorische waarde is van de verschillende energiedragers /soorten.
Niet van die moeilijke woorden gebruiken
Ze kijken gewoon naar hun jaarrekening
  zaterdag 8 juli 2023 @ 09:56:37 #67
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209806817
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 09:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Het klopt dat elektrische auto's en warmtepompen stroomvreters zijn.
Heb net voorgerekend waarom warmtepompen goedkoper zijn, en electrisch rijden is dat ook nog steeds.
Kleine auto
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/wat-kost-het
Grote auto
https://www.businessinsid(...)sel-kosten-verschil/

En dat is als je alle stroom koopt, heb je veel PV stroom ben je nog veel goedkoper uit
pi_209806831
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 09:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Heb net voorgerekend waarom warmtepompen goedkoper zijn, en electrisch rijden is dat ook nog steeds.
Kleine auto
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/wat-kost-het
Grote auto
https://www.businessinsid(...)sel-kosten-verschil/

En dat is als je alle stroom koopt, heb je veel PV stroom ben je nog veel goedkoper uit
Weer van die moeilijke woorden... De jaarrekening is veel belangrijker.

Maar wellicht moet ik het anders formuleren: waarom reageer je rationeel?
  zaterdag 8 juli 2023 @ 09:59:36 #69
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209806846
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 09:56 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Maar in de koude korte wintermaanden heb je (bijna) niks aan de zonnepanelen, moet je ook nog genoeg hebben ofcourse, en je huis moet ook optimaal geisoleerd zijn. Investering van alles en opbrengste staat niet in verhouding, áls je je huis nog moet verduurzamen.

Mijn huis is 100+ jaar oud, verduurzamen voor een warmtepomp is niet mogelijk. Daartegenover staat dat wij met z'n 2en iets meer verbruiken dan een persoon in een appartement. (Volgens Essent)
Wel zonnspanelen btw.
Lezen blijft lastig, in mijn rekenvoorbeeld kan je zien dat ook met gekochte stroom je een 50% goedkoper uit bent dan met gas stoken qua stookkosten. Een split unit Airco heb je voor een paar duizend, verdien je snel terug.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 10:00:07 #70
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209806854
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 09:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Weer van die moeilijke woorden... De jaarrekening is veel belangrijker.

Maar wellicht moet ik het anders formuleren: waarom reageer je rationeel?
Waarom ben jij dom en een troll?
pi_209806867
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 09:48 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Mweh, wacht maar tot de tarieven van de wegenbelasting bekend worden voor EV's...

Alhoewel ik met smart wacht op de R5 EV.
Wat een bazenbak.
_O_
pi_209806926
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 09:56 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Het is een misverstand dat een woning optimaal geïsoleerd moet zijn voor een warmtepomp.

Om energie te besparen moet een woning echter wél (optimaal) geïsoleerd zijn.

Maar het verwarmen van je woning is niets anders dan het warmteverlies weer aanvullen met warmte.
Daarvoor moet je ten eerste een warmtepomp hebben met voldoende vermogen en ten tweede een afgiftesysteem dat aansluit op dat vermogen.

Zo'n afgiftesysteem kan vloerverwarming zijn, dat kunnen LTV-radiatoren / convectoren zijn of oversized radiatoren al dan niet met boost ventilatoren.

Als je gasverbruik nu bijvoorbeeld 2.200m3 aardgas per jaar is, dan zou ik alleen al om die reden gaan isoleren. Maar met een warmtepomp van (2.200 x 8) / 1.650 = afgerond 11kW zou je de toko warm moeten krijgen.
Mijn oud collega bewijst dat met een vrijstaande woning uit 1900-nogwat.

Die is van 2.200m3 aardgas naar net geen 4.000kWh stroomverbruik gegaan met een Hitachi 11kWh 3-fase warmtepomp.

quote:
Daar kan je wel vanuit gaan. Maar ook dan heb je nog direct verbruik. November, december en januari zijn ronduit slecht voor de opbrengst. Maar oktober, februari, maart, april (en soms mei als het koud is) kan je overdag nog aardig wat doen met je eigen energie. En in de zomer kan je er bijna 100% op koelen als je een airco hebt.

Dat salderen verdwijnt betekent niet dat je kWh's niets meer opleveren, overigens.
Het direct verbruik optimaliseren (of een thuisaccu ooit) loont dan wel meer.

quote:
Wel zonnspanelen btw.
Als je in een woning van 100+ jaar oud het verbruik hebt van een appartement, dan krijg je het zeker warm met een warmtepomp (mits je er ruimte voor hebt natuurlijk, dat kan bij een monument wel een probleem zijn).

Het enige wat je daarvoor wel moet aanpakken zijn je radiatoren, hoe meer warmte ze kunnen afgeven bij een lage aanvoertemperatuur, hoe efficiënter een warmtepomp in je woning zal kunnen werken.
pi_209806946
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 09:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Lezen blijft lastig, in mijn rekenvoorbeeld kan je zien dat ook met gekochte stroom je een 50% goedkoper uit bent dan met gas stoken qua stookkosten. Een split unit Airco heb je voor een paar duizend, verdien je snel terug.
Ja, maar de investering om je huis zó te verduurzamen om een warmtepomp te kunnen gebruiken,niet.
pi_209806955
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 10:06 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Ja, maar de investering om je huis zó te verduurzamen om een warmtepomp te kunnen gebruiken,niet.
Lees hierboven.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 10:09:50 #75
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_209806975
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 10:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Sarcism is a bitch ;)
  zaterdag 8 juli 2023 @ 10:11:48 #76
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209806994
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 10:06 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Een split unit airco heb je voor een paar duizend 2 buiten units en 3-4 binnen, daar krijg je een huis mee warm. Wat je daar bespaart op stookkosten heb je hem er snel uit. in een groot appertement heb je aan 1 buitenunit en 2 binnen units genoeg.
Dus, niet "ja maar" "ja maar" gewoon eens gaan doorrekenen.
pi_209807016
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 10:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is een misverstand dat een woning optimaal geïsoleerd moet zijn voor een warmtepomp.

Om energie te besparen moet een woning echter wél (optimaal) geïsoleerd zijn.

Maar het verwarmen van je woning is niets anders dan het warmteverlies weer aanvullen met warmte.
Daarvoor moet je ten eerste een warmtepomp hebben met voldoende vermogen en ten tweede een afgiftesysteem dat aansluit op dat vermogen.

Zo'n afgiftesysteem kan vloerverwarming zijn, dat kunnen LTV-radiatoren / convectoren zijn of oversized radiatoren al dan niet met boost ventilatoren.

Als je gasverbruik nu bijvoorbeeld 2.200m3 aardgas per jaar is, dan zou ik alleen al om die reden gaan isoleren. Maar met een warmtepomp van (2.200 x 8) / 1.650 = afgerond 11kW zou je de toko warm moeten krijgen.
Mijn oud collega bewijst dat met een vrijstaande woning uit 1900-nogwat.
[..]
Daar kan je wel vanuit gaan. Maar ook dan heb je nog direct verbruik. November, december en januari zijn ronduit slecht voor de opbrengst. Maar oktober, februari, maart, april (en soms mei als het koud is) kan je overdag nog aardig wat doen met je eigen energie. En in de zomer kan je er bijna 100% op koelen als je een airco hebt.

Dat salderen verdwijnt betekent niet dat je kWh's niets meer opleveren, overigens.
Het direct verbruik optimaliseren (of een thuisaccu ooit) loont dan wel meer.
[..]
Als je in een woning van 100+ jaar oud het verbruik hebt van een appartement, dan krijg je het zeker warm met een warmtepomp (mits je er ruimte voor hebt natuurlijk, dat kan bij een monument wel een probleem zijn).

Het enige wat je daarvoor wel moet aanpakken zijn je radiatoren, hoe meer warmte ze kunnen afgeven bij een lage aanvoertemperatuur, hoe efficiënter een warmtepomp in je woning zal kunnen werken.
Gasverbruik was vorig jaar net 1000m3.
Heb geen optimale dakisolatie en vloer of spouwmuurisolatie. Volgens zo'n verduurzamer moest dat wel voor een warmtepomp. Kosten waren, laat maar....:')

Thuisaccu zijn een optie maar nog flink aan de prijs..
  zaterdag 8 juli 2023 @ 10:14:33 #78
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_209807030
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 10:13 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Heb geen optimale dakisolatie en vloer of spouwmuurisolatie. Volgens zo'n verduurzamer moest dat wel voor een warmtepomp. Kosten waren, laat maar....:')

Met een verbruik van 1000m3 kan je met gemak met een lucht/lucht warmtepomp (airco) verwarmen in de winter.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 10:14:39 #79
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209807031
quote:

Wat heeft een thuis accu er mee te maken?
pi_209807047
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 10:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Een split unit airco heb je voor een paar duizend 2 buiten units en 3-4 binnen, daar krijg je een huis mee warm. Wat je daar bespaart op stookkosten heb je hem er snel uit. in een groot appertement heb je aan 1 buitenunit en 2 binnen units genoeg.
M'n moeder krijgt deze zomer een warmtepomp in haar woning maar afgelopen winter heeft ze vanwege de hoge gasprijzen de woning verwarmd met haar airco.

De thermostaat van de CV-ketel hebben we tijdelijk verhuisd naar de gang (en op 16,5 graden ingesteld) en de airco in woon- en slaapkamer kon gewoon op 21 graden.

Het gasverbruik daalde naar 20m3 aardgas per maand (dus alleen nog voor warm water, afwas, douchen) en het extra stroomverbruik van oktober tot en met mei was in totaal zo'n 1.700kWh.
Maar ze heeft 20 zonnepanelen, dus de afrekening is alsnog negatief.
pi_209807101
quote:

Wat is efficiënter, de warmte buiten houden of hem eerst binnen laten komen en dan naar buiten jagen? Voila, je antwoord. Kun je gaan bitchen op de mening van experts, maar dit is nou niet bepaald hogere wiskunde.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 20:44 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Dit is een leugen. Ik heb een energie label A huis en goede zonnewering. Dat helpt de eerste paar warme dagen bij het buiten houden van de warmte. Zodra deze echter in de muren zit blijft het huis echt niet koel meer. Dan heb je een airco nodig om het te koelen.

We moeten wel allemaal aan de stroomvreters genaamd warmtepompen, maar over airco lopen ze te zeiken. Terwijl die grotendeels draaien op mijn eigen zonnestroom.
Niet helemaal mee eens. Als je 's nachts de boel ventileert haal je vrij snel warmte uit je huis. Mijn huis is volledig na geïsoleerd en ik heb er weinig last van, ook al staat de hele dag de zon op het huis. Gewoon 's nachts de ramen op kiepstand, ventilatieroosters open en alle binnendeuren open laten. Dan trekt de koele lucht er snel genoeg door. Hier dan ook geen airco.
pi_209807114
quote:

[..]

Dat is het probleem met adviseurs helaas. Ik zit al ruim 5 jaar in het warmtepomp-topic op Tweakers en daar zie je de laatste jaren natuurlijk de ene na de andere gebruiker die even komt buurten omdat hij / zij een warmtepomp wil. Heel vaak is het advies vanuit de bedrijven dan een "complete renovatie" terwijl als je een beetje je best doet, het veel goedkoper kan.

Uiteraard, als je isoleert daalt je warmteverlies en zal je minder energie nodig hebben om het warm te houden. Dat geldt voor iedere manier van verwarmen, gas, hout, pellets, warmtepomp.

Het is simpele natuurkunde: als je afgiftesysteem 12kW kan doen bij 35 graden aanvoer (Ta) dan krijg je een woning met 2.200m3 gasverbruik warm met een warmtepomp.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 10:21:09 #83
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209807128
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 10:19 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Wat is efficiënter, de warmte buiten houden of hem eerst binnen laten komen en dan naar buiten jagen? Voila, je antwoord. Kun je gaan bitchen op de mening van experts, maar dit is nou niet bepaald hogere wiskunde.
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 09:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Nee, de efficiëntste manier is, PV op het dak, zon buiten houden en de airco laten draaien op je PV. De kostprijs van de PV om de airco hier het huis te koelen zit bij mij bij ¤0,50 en ¤1,00 per dag (kostprijs PV Stroom) afhankelijk van hoe warm het is. Stoken met de airco in herfst en voorjaar ongeveer het zelfde en dan heb ik het hele huis op 22 graden.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 10:24:05 #84
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_209807163
quote:

Niet helemaal mee eens. Als je 's nachts de boel ventileert haal je vrij snel warmte uit je huis. Mijn huis is volledig na geïsoleerd en ik heb er weinig last van, ook al staat de hele dag de zon op het huis. Gewoon 's nachts de ramen op kiepstand, ventilatieroosters open en alle binnendeuren open laten. Dan trekt de koele lucht er snel genoeg door. Hier dan ook geen airco.
Ik heb een EPC0 nieuwbouwwoning en dat gaat hem hier echt niet worden, een druppel op een gloeiende plaat
Funfact in juni heb ik meer verbruikt om te koelen dan januari voor verwarmen
pi_209807179
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 10:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
[/quote]

Je zonne energie terugleveren is nog efficiënter. Dan krijg je geld toe.
pi_209807199
quote:

[..]
[..]
Het is hier in het oosten 's nachts 21 - 24 graden met een hoge luchtvochtigheid tijdens hittegolven. Dan koelt het zelfs als je goed ventileert binnen vrijwel niets af.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 10:27:45 #87
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209807202
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 10:24 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]
Ik heb een EPC0 nieuwbouwwoning en dat gaat hem hier echt niet worden, een druppel op een gloeiende plaat
Funfact in juni heb ik meer verbruikt om te koelen dan januari voor verwarmen
Ja, moderne huizen, kan nauwelijks nog een raam open
  zaterdag 8 juli 2023 @ 10:28:44 #88
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209807208
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 10:25 schreef Niek92 het volgende:

En je zweet je de tering
  zaterdag 8 juli 2023 @ 10:29:15 #89
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_209807216
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 09:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
We hoeven helemaal niet minder energie te gaan verbruiken
Daar zijn de meningen over verdeeld. Bij klimaatontkenners snap ik die stelling, maar verder is daar best wel consensus over.
pi_209807245
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 10:25 schreef Niek92 het volgende:

[..]

Mijn goede nachtrust is mij meer waard dan die paar euro's extra aan teruglevering.
pi_209807257
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 10:27 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Het is hier in het oosten 's nachts 21 - 24 graden met een hoge luchtvochtigheid tijdens hittegolven. Dan koelt het zelfs als je goed ventileert binnen vrijwel niets af.
Ik woon ook in het oosten, weinig last van. Wel in een klein dorpje, vrij uitzicht naar achteren dus altijd wel wat wind.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 10:33:41 #92
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209807265
Airco staat hier alweer te pruttelen op 23C. Kunt de hitte maar vast voor zijn :7

Overigens ook geen enkele m3 gas verbruikt voor verwarmen afgelopen winter. Totale energiekosten ongeveer gehalveerd
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_209807266
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 10:33 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Ik woon ook in het oosten, weinig last van. Wel in een klein dorpje, vrij uitzicht naar achteren dus altijd wel wat wind.
Ik in een middelgrote stad en hier is het vaak windstil.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 10:35:52 #94
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_209807282
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 10:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Oh ja, bij de Action zeker?

Als je een goed merk airco laat installeren met meerdere units ben je echt wel meer kwijt dan een paar duizend euro. Bovendien komen daar nog onderhoudskosten bij. Als je al een airco laat installeren dan eentje die tevens kan verwarmen in de winter. Wil je meerdere ruimtes van een airco voorzien: kassa. Dan heel goed doorrekenen of het geheel wel rendabel is in verhouding tot de aanschafkosten!
"Hoka Hey!"
pi_209807320
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 20:44 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Dit had ik ook kunnen typen, helemaal eens.
  Moderator zaterdag 8 juli 2023 @ 10:40:27 #96
16180 crew  CoolGuy
pi_209807321
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 10:35 schreef matspontius het volgende:

[..]

Als je een goed merk airco laat installeren met meerdere units ben je echt wel meer kwijt dan een paar duizend euro. Bovendien komen daar nog onderhoudskosten bij. Als je al een airco laat installeren dan eentje die tevens kan verwarmen in de winter. Wil je meerdere ruimtes van een airco voorzien: kassa. Dan heel goed doorrekenen of het geheel wel rendabel is in verhouding tot de aanschafkosten!
Ja, was een paar jaar geleden grofweg 6k en is nu niet heel veel duurder want ik heb er gisteren 4 besteld. Die onderhoudskosten komen er helemaal niet bij want dat is helemaal niet verplicht en we moeten ook niet doen alsof dat onderhoud zo duur is. Daar hoef je ook helemaal geen contract voor af te sluiten.

De eigenaar van het bedrijf waar ik ze besteld heb ken ik dan wel goed, dus ik weet niet in hoeverre die prijs daardoor beïnvloed wordt, dat heb ik ook niet gevraagd.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 10:40:40 #97
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209807325
quote:

[..]

Lul niet zo slap MHI Multisplit 6kW met 2 binnenunits (5kW en 2kW) laten installeren voor ¤4500,- Onderhoud kun je prima zelf doen (filtertjes schoonmaken enz.)

En alle moderne airco’s kunnen koelen en verwarmen. Zolang de stroomprijs minder dan de helft van die van gas is zit je goed (immers 1m3 = 8kW en 1kW wordt 4kW met COP4)

*= is ongeveer gelijk aan bij HR ketel
  zaterdag 8 juli 2023 @ 10:41:13 #98
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209807332
quote:

[..]

Zelf installeren.
Ik heb hier 2 Aermec buitenunits en 3 binnen, 24 panelen op het dak en een 7,7k accu.
Ik zag ook alleen maar beren op de weg, tot ik het ging doorrekenen, wou dat ik het 10 jaar eerder had gedaan.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 10:43:00 #99
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209807346
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 10:40 schreef Stoorzendert het volgende:

En alle moderne airco’s kunnen koelen en verwarmen. Zolang de stroomprijs minder dan de helft van die van gas is zit je goed (immers 1m3 = 8kW en 1kW wordt 4kW met COP4)

En met PV op het dak is het helemaal feest
  zaterdag 8 juli 2023 @ 10:43:09 #100
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209807348
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 10:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zelf installeren.
Ik heb hier 2 Aermec buitenunits en 3 binnen, 24 panelen op het dak en een 7,7k accu.
Ik zag ook alleen maar beren op de weg, tot ik het ging doorrekenen, wou dat ik het 10 jaar eerder had gedaan.
Zelf installeren mag in principe niet. Althans het vullen dan
  zaterdag 8 juli 2023 @ 10:43:32 #101
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209807351
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 10:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En met PV op het dak is het helemaal feest
Gratis koelen!
  zaterdag 8 juli 2023 @ 10:45:39 #102
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209807370
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 10:43 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Gratis koelen!
Bijna gratis, zit op een 8 cent kostprijs
pi_209808329
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 10:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Bijna gratis, zit op een 8 cent kostprijs
Voor wie daar aan twijfelt:

Als rekenvoorbeeld neem ik een set van 10 panelen van 370Wp die ongeveer 3.500kWh per jaar opbrengt.

Aanschafkosten zijn ongeveer ¤5.250 voor de set en ¤1.500 voor een nieuwe omvormer over de gehele levensduur van 25 jaar (de kans is ~65% dat de omvormer een keer sneuvelt gedurende die 25 jaar).

Na 25 jaar zou je set nog zo'n 85% van de jaaropbrengst moeten halen, dus laten we 92,6% als gemiddelde jaaropbrengst aanhouden.

Dan zit je op 92,6% van 3500, ofwel 3.341kWh per jaar gedurende 25 jaar.
Dat is 81.025kWh opbrengst.
De kosten zijn ¤6.750 en gedeeld door 81.025kWh is dat ¤0,083 per kWh.

Met een goedkopere set nog een stuk goedkoper, uiteraard.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 12:15:01 #104
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_209808421
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 10:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zelf installeren.
Een paar Daikins is duurder. Overigens voor mijn ouders ook gekeken maar 4 losse units is goedkoper dan een splitunit. 8)7 .
pi_209808449
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 12:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Een paar Daikins is duurder. Overigens voor mijn ouders ook gekeken maar 4 losse units is goedkoper dan een splitunit. 8)7 .
Het kan nut hebben om 2 buitenunits te nemen ipv 1.
Je kan dan het vermogen wat beter afstemmen op je stookgedrag.
Beneden of op een werkkamer zal je langer op een dag verwarmen dan een slaapkamer (tenzij je kinderen hebt die daar veel rondhangen).

Dus combineer zoveel mogelijk de ruimten die je gelijktijdig verwarmt of koelt in 1 apparaat.

De minimale afgifte kan ook te hoog zijn als je op momenten bijvoorbeeld maar 1 van de 4 ruimten verwarmt en dan gaat je airco pendelen (aan - uit - aan - uit - aan - uit...) en dat geeft extra slijtage.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 12:19:24 #106
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_209808484
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 12:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het kan nut hebben om 2 buitenunits te nemen ipv 1.
Je kan dan het vermogen wat beter afstemmen op je stookgedrag.
Beneden of op een werkkamer zal je langer op een dag verwarmen dan een slaapkamer.
Dus combineer zoveel mogelijk de ruimten die je gelijktijdig verwarmt.
Sorry ik was niet duidelijk. Een multisplit met 4 losse binnenunits aanschaffen was duurder dan 4 complete sets.
Wat daar de economische reden achter is is mij nog steeds onduidelijk. Het is overigens ook nog eens energiezuiniger want de enkelvoudige buitenunits kunnen verder terugmoduleren.
pi_209808548
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 12:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Sorry ik was niet duidelijk. Een multisplit met 4 losse binnenunits aanschaffen was duurder dan 4 complete sets.
Wat daar de economische reden achter is is mij nog steeds onduidelijk. Het is overigens ook nog eens energiezuiniger want de enkelvoudige buitenunits kunnen verder terugmoduleren.
Ja, ik begreep je ;)
Ik vulde aan dat het (sowieso) interessant kan zijn om meer dan 1 buitenunit te nemen als er nogal verschil zit in "stookgedrag" per ruimte en inderdaad, een kleinere airco kan vaak verder terugmoduleren.

Heb je ook naar 2 sets met ieder 2 binnenunits gekeken? Scheelt wel een hoop leidingwerk misschien.

Denk ook even aan de eisen voor de groepen in de meterkast en werkschakelaars.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 12:27:16 #108
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209808577
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 12:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Daikin is niet super voor verwarmen. Wel voor koelen. Als ik de Tweakers nerds mag geloven is MHI de gulden middenweg. Deze zit overigens in hetzelfde prijs segment (Daikin een paar tientjes duurder meestal)

Daikin heeft wel mooiere binnenunits, dat dan weer wel

Losse units schijnt idd beter te zijn, al zijn de meningen een beetje verdeelt. Ik heb zelf een multisplit
  zaterdag 8 juli 2023 @ 12:36:50 #109
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_209808683
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 12:27 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Daikin is niet super voor verwarmen. Wel voor koelen. Als ik de Tweakers nerds mag geloven is MHI de gulden middenweg. Deze zit overigens in hetzelfde prijs segment (Daikin een paar tientjes duurder meestal)

Daikin heeft wel mooiere binnenunits, dat dan weer wel

Losse units schijnt idd beter te zijn, al zijn de meningen een beetje verdeelt. Ik heb zelf een multisplit
We hebben nu 1 Daikin Stylish gekocht om te kijken hoe goed het werkt doel is verwarmen maar koelen gaat iig goed.
pi_209809443
Het is ook te belachelijk voor woorden om een airco aan te schaffen voor die twee drie tropische dagen. Als we nou ergens in zuid-amerika leefden ok, maar voor Nederland? Kom op..

Is weer zo'n trieste hype die het gemunt heeft op de portemonnees.
pi_209809570
quote:

[..]
Precies. Daarom haalde ik ook het voorbeeld aan van tuinverlichting. Dat kwam ik eens in een boek tegen. Door de led-lamp is verlichten energiezuiniger geworden. Tegelijkertijd is het totale energieverbruik door verlichting toegenomen. Rara hoe kan dat? Mensen zijn meer gaan verlichten omdat het zo zuinig is. Fantastische paradox natuurlijk. Tuinverlichting draagt er sterk aan bij. Gezellig, vinden veel mensen, maar ons energieverbruik neemt erdoor toe. En dan zijn er nog de gevolgen van lichtvervuiling.

Ik heb m'n cv-ketel vervangen door een lucht-waterwarmtepomp. Die kan ik gebruiken om het huis te koelen in de zomer en dat kan ik dan verantwoorden door te stellen dat het beter is dan een cv-ketel hebben. Nog beter is het gewoon niet doen, tenzij ik de warmtepomp alleen laat koelen als m'n zonnepanelen genoeg energie opwekken.

Wat me daarnaast ergert is de onderhoudsvrije tuin-trend en de manier waarop mensen zichzelf het warmteleed voor een groot deel aandoen. En dan maar weer een makkelijke uitweg kopen, zonder eerst eens te kijken hoe je je gedrag aan zou kunnen passen.

Daarbij is het goed om te beseffen dat je jezelf kunt trainen om te wennen aan warmte, net zoals in de winter steeds op het forum wordt geroepen dat je jezelf kunt trainen om te wennen aan kou. Gek genoeg hoor ik die stoere praatjes ineens niet meer.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 13:45:36 #112
378023 Wotte
wotte!?
pi_209809634
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 13:30 schreef Werkperd het volgende:
Het is ook te belachelijk voor woorden om een airco aan te schaffen voor die twee drie tropische dagen. Als we nou ergens in zuid-amerika leefden ok, maar voor Nederland? Kom op..

Allemaal leuk en aardig maar probeer maar eens nee te zeggen tegen een vrouw die het warm heeft.
pi_209809833
quote:

We hebben er nu al meer dan drie gehad en we zitten pas in begin juli. Er komen er steeds meer hier in Nederland, best een probleem.
  Moderator zaterdag 8 juli 2023 @ 14:15:58 #114
16180 crew  CoolGuy
pi_209810040
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 13:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Precies. Daarom haalde ik ook het voorbeeld aan van tuinverlichting. Dat kwam ik eens in een boek tegen. Door de led-lamp is verlichten energiezuiniger geworden. Tegelijkertijd is het totale energieverbruik door verlichting toegenomen. Rara hoe kan dat? Mensen zijn meer gaan verlichten omdat het zo zuinig is. Fantastische paradox natuurlijk. Tuinverlichting draagt er sterk aan bij. Gezellig, vinden veel mensen, maar ons energieverbruik neemt erdoor toe. En dan zijn er nog de gevolgen van lichtvervuiling.

Ik heb m'n cv-ketel vervangen door een lucht-waterwarmtepomp. Die kan ik gebruiken om het huis te koelen in de zomer en dat kan ik dan verantwoorden door te stellen dat het beter is dan een cv-ketel hebben. Nog beter is het gewoon niet doen, tenzij ik de warmtepomp alleen laat koelen als m'n zonnepanelen genoeg energie opwekken.

Wat me daarnaast ergert is de onderhoudsvrije tuin-trend en de manier waarop mensen zichzelf het warmteleed voor een groot deel aandoen. En dan maar weer een makkelijke uitweg kopen, zonder eerst eens te kijken hoe je je gedrag aan zou kunnen passen.

Daarbij is het goed om te beseffen dat je jezelf kunt trainen om te wennen aan warmte, net zoals in de winter steeds op het forum wordt geroepen dat je jezelf kunt trainen om te wennen aan kou. Gek genoeg hoor ik die stoere praatjes ineens niet meer.
Ik wil helemaal niet trainen om te wennen aan warmte of kou. Ik wil het gewoon comfortabel hebben.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 14:17:09 #115
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209810056
quote:

Verwarmen… Koelen is luxe maar kan met zonnepanelen.

Een airco is gewoon een warmtepomp hè?
  Moderator zaterdag 8 juli 2023 @ 14:17:55 #116
16180 crew  CoolGuy
pi_209810065
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 14:17 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Verwarmen… Koelen is luxe
Dat is verwarmen ook als het winter is. Een luxe bedoel ik dus.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 14:19:30 #117
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209810096
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 14:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is verwarmen ook als het winter is. Een luxe bedoel ik dus.
Jij noemt het luxe om te verwarmen als het buiten vriest?
  Moderator zaterdag 8 juli 2023 @ 14:22:10 #118
16180 crew  CoolGuy
pi_209810134
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 14:19 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Jij noemt het luxe om te verwarmen als het buiten vriest?
Ja, want dat is hetzelfde principe als koelen in de zomer. Vroeger bouwde je dan een vuurtje, maar dat doen we niet meer want we draaien nu aan een knop, en presto, warm. Maar het ís natuurlijk een luxe, want dat is afgelopen winter duidelijk geworden toen mensen het niet meer konden betalen om te verwarmen.
pi_209810145
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 14:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik wil helemaal niet trainen om te wennen aan warmte of kou. Ik wil het gewoon comfortabel hebben.
Je bent in ieder geval als een van de weinigen consistent.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 14:23:19 #120
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209810156
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 14:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, want dat is hetzelfde principe als koelen in de zomer. Vroeger bouwde je dan een vuurtje, maar dat doen we niet meer want we draaien nu aan een knop, en presto, warm. Maar het ís natuurlijk een luxe, want dat is afgelopen winter duidelijk geworden toen mensen het niet meer konden betalen om te verwarmen.
Volgens mij is het niet zo gezond als het in je slaapkamer 10°C is en de condens overal opstaat

Is een vuurtje stoken zoveel gezonder voor je zelf en je omgeving?
  Moderator zaterdag 8 juli 2023 @ 14:26:27 #121
16180 crew  CoolGuy
pi_209810215
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 14:23 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Volgens mij is het niet zo gezond als het in je slaapkamer 10°C is en de condens overal opstaat

Is een vuurtje stoken zoveel gezonder voor je zelf en je omgeving?
Nee, ik stel dat de mogelijkheid hebben om een koude omgeving warmte te creëren zonder moeite net zo wel of niet luxe is als in een warme omgeving koelte creëren. Meer niet.
  Moderator zaterdag 8 juli 2023 @ 14:27:41 #122
16180 crew  CoolGuy
pi_209810231
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 14:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je bent in ieder geval als een van de weinigen consistent.
Ach ja.

Overigens geloof ik ook niet zo zeer in het argument van 'weinig warme dagen' als reden om geen airco aan te schaffen. Ik denk vooral dat daar een andere reden voor is. Maar daar heb ik uiteraard geen bewijs voor.
pi_209810247
Wennen aan kou lijkt mij een stuk makkelijker (en haalbaarder) dan wennen aan warmte. Voor het wennen aan kou kan je bv minder kleren dan 'normaal' dragen, wat betekent dat je gedurende een lange(re) periode het lichaam kan laten wennen aan minder warmte, maar hoe doe je dat andersom? Meer kleren aan? Dat bijt (in de overlapmaanden) het eerste doel. In de zomer pal in de zon gaan zitten (met trui)? De verwarming op max? Hoeveel dagen moet je dat doen alvorens je gewend bent voor hoeveel dagen effect?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209810275
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 14:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ach ja.

Overigens geloof ik ook niet zo zeer in het argument van 'weinig warme dagen' als reden om geen airco te gebruiken. Ik denk vooral dat daar een andere reden voor is. Maar daar heb ik uiteraard geen bewijs voor.
Wat bedoel je?

Ik vind het aantal dagen/nachten waarop het belachelijk warm is erg laag in Nederland. Overdag ga ik dan in een hangmat onder een boom, waar het prima toeven is. Een paar nachten per jaar zijn wel vervelend, maar met de ramen open en een klamboe is het te doen.

Het constant 19 graden willen hebben in huis in de zomer vind ik zoiets als je huis de hele winter door stoken tot 23 graden.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 14:32:05 #125
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209810301
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 14:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat bedoel je?

Ik vind het aantal dagen/nachten waarop het belachelijk warm is erg laag in Nederland. Overdag ga ik dan in een hangmat onder een boom, waar het prima toeven is. Een paar nachten per jaar zijn wel vervelend, maar met de ramen open en een klamboe is het te doen.

Het constant 19 graden willen hebben in huis in de zomer vind ik zoiets als je huis de hele winter door stoken tot 23 graden.
Daar noem je wel wat extremen. 23°C op warme dagen zoals vandaag, 21°C in de winter
pi_209810348
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 14:28 schreef Akathisia het volgende:
Wennen aan kou lijkt mij een stuk makkelijker (en haalbaarder) dan wennen aan warmte. Voor het wennen aan kou kan je bv minder kleren dan 'normaal' dragen, wat betekent dat je gedurende een lange(re) periode het lichaam kan laten wennen aan minder warmte, maar hoe doe je dat andersom? Meer kleren aan? Dat bijt (in de overlapmaanden) het eerste doel. In de zomer pal in de zon gaan zitten (met trui)? De verwarming op max? Hoeveel dagen moet je dat doen alvorens je gewend bent voor hoeveel dagen effect?
We zijn nota bene gemaakt voor warme omgevingen, aldus universitair hoofddocent Fysiologie Eijsvogels:

"Het is juist niet slim om de hele dag binnen in een koude omgeving, bijvoorbeeld met airconditioning, te blijven. Het is goed om de warmte af en toe op te zoeken. Het menselijk lichaam is gemaakt voor warme omstandigheden, aldus Eijsvogels. ‘De eerste mens liep niet voor niets rond op de savanne. We zijn daarna steeds noordelijker getrokken, maar we kunnen ons snel aanpassen aan tropische temperaturen.’

Dat zag Eijsvogels in zijn onderzoek waarin topsporters werden voorbereid op de hitte in Tokio tijdens de Olympische Spelen in 2021. ‘Binnen tien dagen zijn de meeste lichamen gewend aan hogere temperaturen en kunnen we er goed in functioneren. Sommige mensen hebben maar vijf dagen nodig.’ Dit betekent dat we tijdens een hittegolf, zoals ie nu voorspeld wordt, langzaam maar zeker wennen aan de warmte om ons heen. " Bron
  zaterdag 8 juli 2023 @ 14:38:38 #127
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209810384
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 14:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
We zijn nota bene gemaakt voor warme omgevingen, aldus universitair hoofddocent Fysiologie Eijsvogels:

"Het is juist niet slim om de hele dag binnen in een koude omgeving, bijvoorbeeld met airconditioning, te blijven. Het is goed om de warmte af en toe op te zoeken. Het menselijk lichaam is gemaakt voor warme omstandigheden, aldus Eijsvogels. ‘De eerste mens liep niet voor niets rond op de savanne. We zijn daarna steeds noordelijker getrokken, maar we kunnen ons snel aanpassen aan tropische temperaturen.’

Dat zag Eijsvogels in zijn onderzoek waarin topsporters werden voorbereid op de hitte in Tokio tijdens de Olympische Spelen in 2021. ‘Binnen tien dagen zijn de meeste lichamen gewend aan hogere temperaturen en kunnen we er goed in functioneren. Sommige mensen hebben maar vijf dagen nodig.’ Dit betekent dat we tijdens een hittegolf, zoals ie nu voorspeld wordt, langzaam maar zeker wennen aan de warmte om ons heen. " Bron
Mijn Neanderthaler genen denken daar anders over
pi_209810482
Nou mooi. Dus voor onze lichamen is die global warming wel lekker?

*start de Hummer H1 voor een plezierritje*
pi_209810609
quote:

[..]

Vijf dagen is wel snel maar met de rappe schommelingen hier heb je daar niet veel aan.
Dit keer ook. Gisteren 28, vandaag 33, morgen 27 en dan weer rap naar beneden. Verder zie ik ook niet echt mogelijkheden in wat ie zegt. Ik gebruik geen airco en ben veel buiten. Wel vermijd ik vanaf 24 graden de zon ivm risico's.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209810626
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 14:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Mijn Neanderthaler genen denken daar anders over
Daarbij hebben we het op de Savanna benodigde pigment niet meer.

Zelf vind ik 33 graden wel te doen in de schaduw en wanneer ik me kan overgeven aan het minder (willen) doen. Wanneer ik op hetzelfde niveau en in dezelfde mate wil presteren merk ik wel dat ik zeker niet afdoende gewend ben (dit toont al een mate van subjectiviteit hieromtrent @Hangmat Claudia). Ik vraag me ook af of de eerste mens, in Savanna-omstandigheden, wél tot hetzelfde in staat geweest zou zijn. Qua lichamelijke inspanning allicht, maar qua cognitief kunnen?

[ Bericht 14% gewijzigd door Akathisia op 08-07-2023 15:17:50 ]
  zaterdag 8 juli 2023 @ 15:02:29 #131
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209810652
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 15:00 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Daarbij hebben we het op de Savanna benodigde pigment niet meer.
Als je niet tegen de warmte kan, dan is dat onzin, wen er maar aan, bla bla bla, maar als vrouwen het altijd koud hebben is dat natuurlijk heel normaal
pi_209810757
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 15:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Als je niet tegen de warmte kan, dan is dat onzin, wen er maar aan, bla bla bla, maar als vrouwen het altijd koud hebben is dat natuurlijk heel normaal
Waarom denk je dat ik het zeg? Ik weet nog goed hoe het er in de winter op het forum aan toeging, terwijl vrouwen aantoonbaar meer last hebben van kou dan mannen.
pi_209810808
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 15:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Waarom denk je dat ik het zeg? Ik weet nog goed hoe het er in de winter op het forum aan toeging, terwijl vrouwen aantoonbaar meer last hebben van kou dan mannen.
Hebben mannen het ook aantoonbaar zwaarder in de zomer en heeft dat dan misschien dezelfde oorzaak? Namelijk dat wij onszelf meer lijken op te warmen. Ik word met regelmaat 'kacheltje' genoegd bv.

[ Bericht 1% gewijzigd door Akathisia op 08-07-2023 15:23:21 ]
  zaterdag 8 juli 2023 @ 15:16:30 #134
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209810814
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 15:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Klopt, en ik heb meer last van warmte, maar dat mag van jou blijkbaar niet
pi_209810913
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 15:15 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Hebben mannen het ook aantoonbaar zwaarder in de zomer en heeft dat dan misschien dezelfde oorzaak? Namelijk dat wij onszelf meer lijken op te warmen. Ik word met regelmaat 'kacheltje' genoegd bv.
Heb je het zelf geprobeerd op te zoeken?
  zaterdag 8 juli 2023 @ 15:26:44 #136
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209810930
quote:
3s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 15:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Waarom moet hij het verantwoorden terwijl jij wel wil voorschrijven voor anderen dat airco overbodig en onzin is?
pi_209810959
quote:
3s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 15:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het leek me wel een compliment om jou als bron te raadplegen. En er was natuurlijk een kans dat waar jij het van hebt een (die) oorzaak had aangedragen, en daaropvolgend eventueel had toegevoegd dat mannen het (om die oorzaak) inderdaad zwaarder kunnen hebben in de zomer.
pi_209810980
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 15:29 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Het leek me wel een compliment om jou als bron te raadplegen.
Het is intellectuele luiheid.
pi_209810993
quote:

[..]

We zijn niet gesmaakt om in warme omgevingen te slapen. De ideale slaapkamertemperatuur is tussen de 16 en 21 c. Niet 24 - 28c zoals het tijdens hittegolven in mijn slaapkamer kan zijn. Dus mijn airco blijft lekker brommen 's nachts.
pi_209810994
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 15:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Waarom moet hij het verantwoorden terwijl jij wel wil voorschrijven voor anderen dat airco overbodig en onzin is?
Wacht even, die gedachtegang volg ik niet. Waarom verwacht ik van hem dat hij even uitzoekt hoe het zit nadat ik dat zelf ook heb gedaan en dat nota bene laat zien?
pi_209811015
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 15:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
En dan zo jezelf buiten spel zetten in een discussie :|W
  zaterdag 8 juli 2023 @ 15:40:36 #142
3542 Gia
User under construction
pi_209811037
Heerlijk die airco. En in het voor- en najaar kan hij voldoende verwarmen zodat de CV nog niet aan hoeft.
pi_209811067
quote:
12s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 15:36 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
We zijn niet gesmaakt om in warme omgevingen te slapen. De ideale slaapkamertemperatuur is tussen de 16 en 21 c. Niet 24 - 28c zoals het tijdens hittegolven in mijn slaapkamer kan zijn. Dus mijn airco blijft lekker brommen 's nachts.
Ik zou er een kopen die stil is. Slaap je nog beter. ;)
pi_209811097
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 15:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik zou er een kopen die stil is. Slaap je nog beter. ;)
Die binnenunit is stil, de buiten bromt wel een beetje. ;)
pi_209811139
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 15:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, of ik stond op het punt de deur uit te gaan. Het was bovendien niet eens een argument maar gewoon een vraag die me interessant leek ter opvolging van de twee gegeven punten.
pi_209812029
quote:
Precies. Altijd wat met de deugbrigade.

Ik heb mijn airco (=warmtepomp) aangeschaft als backup verwarming. Bovendien erg handig in voor- en najaar als je een klein beetje warmte in huis nodig hebt. Heb het nagerekend en gemeten; is op zo'n moment goedkoper dan je cv laten branden.
Als je dit hardop zegt krijg je luide bijval van de groene ridders en wereldredders.

En verdraaid, nu ik heb "ontdekt" dat hetzelfde ding ook prima kan koelen is het plotseling fout.
Laat ze ajb opflikkeren allemaal. Dat maak ik zelf wel uit.
-
  zaterdag 8 juli 2023 @ 16:59:39 #147
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209812692
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 16:28 schreef quo_ het volgende:

[..]
Precies. Altijd wat met de deugbrigade.

Ik heb mijn airco (=warmtepomp) aangeschaft als backup verwarming. Bovendien erg handig in voor- en najaar als je een klein beetje warmte in huis nodig hebt. Heb het nagerekend en gemeten; is op zo'n moment goedkoper dan je cv laten branden.
Als je dit hardop zegt krijg je luide bijval van de groene ridders en wereldredders.

En verdraaid, nu ik heb "ontdekt" dat hetzelfde ding ook prima kan koelen is het plotseling fout.
Laat ze ajb opflikkeren allemaal. Dat maak ik zelf wel uit.
Dito, je mag ja, MOET een warmtepomp hebben om te stoken, echter, gebruik je hem om te koelen, dan is dat weer fout, terwijl er op dagen als vandaag een enorm overschot is aan stroom uit alle PV. Ja, in veel wijken gaat het de aarde in omdat het de wijk niet uit kan, maar ach en wee als je het gebruikt om je huis te koelen.
Laat prima zien dat deze mensen meer relifanatici zijn dan wat anders.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 17:02:47 #148
25175 suijkerbuijk
suijkerbuijk
pi_209812745
quote:

Je kan ook stoken?
Ben je gelijk van het gas af .

Gebruik er een op een boot .
Als kachel en in de avond even de warmte er uit blazen.
Kan je lekker slapen zonder dat je zweet.
pi_209812817
Hier onder een plat dak in een appartementencomplex, jarenlang redelijk kunnen redden met én zonnescreens én verduisterende rolgordijnen binnen, alles potdicht dus bij erg warm weer.
Bij ons trekt de warmte op een gegeven moment echter door het dak naar binnen, en dan is er geen ontkomen meer aan.

Aantal jaren geleden hebben we daarom airco genomen, in ons geval een pure noodzaak, en ook vandaag genieten we heerlijk van de koelte in de airco. Als ik dit niet had, zou ik me toch best wel zeer ongemakkelijk voelen.
Elke FOK'er met een zolderkamer :+ , weet hoe warm (heet) het daar kan worden in de zomer, en als het niet meer om te harden is, ga je naar beneden, waar het meestal iets koeler is. Wel, wij kunnen niet naar beneden :P .
"Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
pi_209813822
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 10:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
ik reageer gewoon totaal niet rationeel op dat gezwam over stroomverbruik. Jij wel en ik vraag me af waarom? Wat bereik je ermee? De andere persoon hoort of leest: bla bla bla
  zaterdag 8 juli 2023 @ 18:18:15 #151
25175 suijkerbuijk
suijkerbuijk
pi_209813856
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 17:07 schreef KillerBee4ever het volgende:
Hier onder een plat dak in een appartementencomplex, jarenlang redelijk kunnen redden met én zonnescreens én verduisterende rolgordijnen binnen, alles potdicht dus bij erg warm weer.
Bij ons trekt de warmte op een gegeven moment echter door het dak naar binnen, en dan is er geen ontkomen meer aan.

Aantal jaren geleden hebben we daarom airco genomen, in ons geval een pure noodzaak, en ook vandaag genieten we heerlijk van de koelte in de airco. Als ik dit niet had, zou ik me toch best wel zeer ongemakkelijk voelen.
Elke FOK'er met een zolderkamer :+ , weet hoe warm (heet) het daar kan worden in de zomer, en als het niet meer om te harden is, ga je naar beneden, waar het meestal iets koeler is. Wel, wij kunnen niet naar beneden :P .
Ja dat kan ik wel.
Mijn ouwe huis had een platdak achter en voor een schuin.
Boven verdieping van een ouwe flat van 4 hoog
Met een raam in de woonkamer.
En achter gelukkige twee deuren naar de balkon.
Probleem was dat de flat in een cirkel staat
Geen wind niks.
Altijd warm en zweterige.
Zelfs de katten lagen toen in de douche op de tegels omdat het de koudste plek van het huis was.
pi_209813917
Ik heb rolluiken als zonnewering en een airco om te koelen. Moet wel bekennen dat veel warmte al buiten blijft als de rolluiken dicht zijn. Dus hij zal later aan gaan dan de buren waar de zon vol op de raam staat te branden uren lang.
Airco gaat vooral aan bij broerig weer, dat de lucht wat droger wordt. En voor het slapen gaan een paar uur, zodat de slaapkamer gekoeld wordt
pi_209814403
Airco is zelfs goedkoper dan screen of zonneschermen. Zo’n knikarm is ook al 1500-2000¤
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')