Dit ja, ik wil ook zoveel.quote:
Gewoon beidequote:Op vrijdag 7 juli 2023 19:47 schreef core2duo het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)ien-liever-zonwering
"Experts" kunnen zoveel willen toch? De reden is duidelijk (CO2-uitstoot) maar uiteindelijk kiest de mens zelf waar-ie zijn of haar geld aan uitgeeft. Nutsmaximalisatie. In heel veel landen hebben ze standaard airco, waarom zou het dan in Nederland niet kunnen?
Klopt, zeker in woonwijken met veel zonnepanelen is het juist een perfecte oplossing om van de overschotten af te komen en het voltage omlaag te krijgen (zodat omvormers niet uitvallen).quote:Op vrijdag 7 juli 2023 19:59 schreef Akkerdjie het volgende:
Dat gezeur over airco’s. Er wordt nooit in de berekening meegenomen dat veel mensen met airco’s zonnepanelen hebben. De stroom moet toch ergens aan op, en het helpt met het opmaken, dus minder belasten van het falende stroomnetwerk. En je hebt nog wat aan je stroom als je niet meer kun salderen over een tijd.
Eens, maar er is niets zo efficiënt als je in het begin al het buiten houden van de warmte probeert. door dikke muren zoals ze in zuidelijke landen, luiken en wit geschilderde huizen of een zonnescherm of screens. Wat niet opgewarmd is hoeft ook niet gekoeld te worden.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 20:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Een mobiele airco is natuurlijk niet zo heel rendabel, die voert de arme lucht af naar buiten en zal daarom verse lucht aanzuigen via kieren in je woning. En omdat het buiten warm is, is die lucht ook warm.
Maar een goede split-airco kan heel efficiënt koelen én verwarmen. De kunst is om zo'n apparaat niet op standje 20 graden te zetten maar gewoon zoeken naar een comfortabele temperatuur (bijvoorbeeld 25 graden als het buiten 33 graden is). De lucht wordt ook droger door een airco (gecondenseerd vocht wordt afgevoerd) dus dat voelt sowieso al minder klam aan.
Zeker als je zonnepanelen hebt, kan je in de zomer met gemak (overdag!) een airco daar op laten draaien.
Dat helpt ook nog eens tegen de hoge netspanning in de wijk op mooie dagen.
En in de winter kan je er goedkoop mee (bij)verwarmen.
Dankzij het hoge rendement kan je ongeveer 3 tot 3,5kWh warmte uit 1kWh stroom halen.
edit: zoals je hier ziet kan ik met gemak vanaf 7:00 tot 20:30 een airco laten draaien zonder ook maar 1kWh te hoeven afnemen. Ik lever dan wel wat minder terug maar dat is juist prima.
[ afbeelding ]
Als het om eigen productie gaat maakt dat natuurlijk niet zoveel uit. Op een warme zomerdag als het net je electriciteit niet wil hebben en de keuze is om het de gebruiken voor je comfort of gewoon niets meer op te wekken lijkt de keuze me simpel.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 20:19 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Eens, maar er is niets zo efficiënt als je in het begin al het buiten houden van de warmte probeert. door dikke muren zoals ze in zuidelijke landen, luiken en wit geschilderde huizen of een zonnescherm of screens. Wat niet opgewarmd is hoeft ook niet gekoeld te worden.
Natuurlijk kun je middels airco’s een grote metalen doos die vol in de zon staat koel houden.
Zonder die airco kook je van binnen weg
Staat die doos in de schaduw dan scheelt dat een hele hoop koel capaciteit
Dit, en veel groen tegen de muren , scheelt enormquote:Op vrijdag 7 juli 2023 19:52 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ik heb een boom als een zonwering voor mijn woning. dit is mooier dan zonwering of airco.
Klopt maar de experts hebben gelijk. Het is vele malen effectiever en goedkoper om de zon buiten te houden dan de airco te laten draaien.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 19:47 schreef core2duo het volgende:
"Experts" kunnen zoveel willen toch? De reden is duidelijk (CO2-uitstoot) maar uiteindelijk kiest de mens zelf waar-ie zijn of haar geld aan uitgeeft. Nutsmaximalisatie. In heel veel landen hebben ze standaard airco, waarom zou het dan in Nederland niet kunnen?
Alleen niet elke woningen kan je zomaar een boom of wering plaatsen.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 20:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt maar de experts hebben gelijk. Het is vele malen effectiever en goedkoper om de zon buiten te houden dan de airco te laten draaien.
Zolang het geen monument is kun je gewoon schermen of ritzscreens plaatsen.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 20:41 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Alleen niet elke woningen kan je zomaar een boom of wering plaatsen.
Wat het ook nog effectiever is, is jouw tuin groener maken. En woningen goed isoleren en ventilatie voorzien.
Dit is een leugen. Ik heb een energie label A huis en goede zonnewering. Dat helpt de eerste paar warme dagen bij het buiten houden van de warmte. Zodra deze echter in de muren zit blijft het huis echt niet koel meer. Dan heb je een airco nodig om het te koelen.quote:Volgens Milieu Centraal werken een goede dak- en muurisolatie en zonwering buiten het beste tegen hitte in huis. "Die combinatie geeft 80 procent minder kans op oververhitting", zegt De Jongh. "Dan heb je geen airco meer nodig
Haha jij hebt echt schijt aan alles en iedereen als je maar lekker je ding kan doen. Heerlijk!quote:Op vrijdag 7 juli 2023 20:51 schreef -Hakuna- het volgende:
Uitgerekend ik heb vandaag schriftelijk toestemming gekregen van de woningbouw om twee airco's te mogen plaatsen in mijn woning met binnen en buitenunit.![]()
Die zg ''experts'' en klimaat knuffelaars kunnen mij een reet roesten!
Warmtepomp good, airco bad. Aldus de klimaat industriequote:Op vrijdag 7 juli 2023 20:57 schreef 111210 het volgende:
We moeten toch allemaal aan een warmtepomp?
Ja, ik snap het ook niet.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 20:57 schreef 111210 het volgende:
Airco's zijn inderdaad warmtepompen.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 21:32 schreef SpecialK het volgende:
Zijn airco's niet in principe omgedraaide warmtepompen?
Ja ja, en je derdehands auto heeft ARKOquote:Op vrijdag 7 juli 2023 19:52 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ik heb een boom als een zonwering voor mijn woning. dit is mooier dan zonwering of airco.
De isolatie is niet de probleem, maar ventilatie moet je het hebben. Een groen aanleggen helpt mee.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 22:22 schreef Lurf het volgende:
Het probleem van goed geïsoleerde huizen is, dat je de warmte niet meer kwijt raakt als die eenmaal binnen is. Fijn in de winter, niet zo fijn in de zomer. Zonwering zorgt dat het langzamer opwarmt, maar het eindresultaat is hetzelfde. Airco is in zo'n situatie gewoon nodig om oververhitting te voorkomen.
Jep, vanmiddag ook 4 airco's besteld. Het moet er toch maar weer van komen.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 22:08 schreef Scorpie het volgende:
17 zonnepanelen op mijn nieuwbouwhuis gekletst en een split unit airco ertegenaan gegooid, wie maakt me gek
Druppel op een gooeiende plaat. Geneuzel in de marge.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 00:48 schreef Claudia_x het volgende:
Die experts hebben gewoon gelijk: mensen denken onvoldoende na over hun energieverbruik. Denk ook aan de tuinverlichtingtrend. Prima natuurlijk als je zo'n airco aanknalt al je zonnepanelen aan het opwekken zijn, maar dat is niet altijd het geval.
Ja, die vreten geen stroom gelukkig..quote:Op vrijdag 7 juli 2023 20:57 schreef 111210 het volgende:
Plus dat warmte die je niet binnen hebt, je er ook niet uit hoeft te krijgen.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 00:48 schreef Claudia_x het volgende:
Die experts hebben gewoon gelijk: mensen denken onvoldoende na over hun energieverbruik. Denk ook aan de tuinverlichtingtrend. Prima natuurlijk als je zo'n airco aanknalt al je zonnepanelen aan het opwekken zijn, maar dat is niet altijd het geval.
Mijn huis is pas gerenoveerd/geisoleerd, maar het is hier nu al 25 graden.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 19:47 schreef core2duo het volgende:
Rolluiken hier, aan de kant waar de zon schijnt, rolluiken naar beneden, dan komt het zonlicht geeneens door het raam.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 08:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Plus dat warmte die je niet binnen hebt, je er ook niet uit hoeft te krijgen.
Zonwering is simpelweg voorkomen dat je huis te warm wordt.
Is dat dan geen symptoombestrijding? Eigenlijk is de belangrijkste stap in de verduurzaming dat we minder energie moeten gaan gebruiken. Met iedereen aan de airco ga je dan niet helemaal de goede kant op.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 20:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, zeker in woonwijken met veel zonnepanelen is het juist een perfecte oplossing om van de overschotten af te komen en het voltage omlaag te krijgen (zodat omvormers niet uitvallen).
Het echte probleem met airco's zijn de kantoorpanden die wel airco's geïnstalleerd hebben maar niet de capaciteit aan zonnepanelen om daar zelf voor te compenseren.
Als je die airco in de winter gebruikt om te verwarmen, dan kan je de hele zomer koelen en zal je alsnog een (veel) lagere footprint hebben dan wanneer je met gas stookt.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 09:27 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Is dat dan geen symptoombestrijding? Eigenlijk is de belangrijkste stap in de verduurzaming dat we minder energie moeten gaan gebruiken. Met iedereen aan de airco ga je dan niet helemaal de goede kant op.
Zeker maar de goedkoopste oplossing wordt gekozen.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 20:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt maar de experts hebben gelijk. Het is vele malen effectiever en goedkoper om de zon buiten te houden dan de airco te laten draaien.
We hoeven helemaal niet minder energie te gaan verbruikenquote:Op zaterdag 8 juli 2023 09:27 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Is dat dan geen symptoombestrijding? Eigenlijk is de belangrijkste stap in de verduurzaming dat we minder energie moeten gaan gebruiken. Met iedereen aan de airco ga je dan niet helemaal de goede kant op.
Zonwering is niet effectiever, 1 het is duurder en 2, bij langere periodes van warmte wordt het binnen gewoon warm wanneer de hitte doorslaat van de buitenmuur naar de binnenmuur, heb je goede isolatie dan koelt het ook niet meer af.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 09:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zeker maar de goedkoopste oplossing wordt gekozen.
Gemiddelde stroomprijs is ¤0,46quote:Op zaterdag 8 juli 2023 08:21 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja, die vreten geen stroom gelukkig..
Oh wacht...
Een warmtepomp werkt op stroom en mijn 3.250kWh per jaar voor de warmtepomop klinkt misschien als veel stroom.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 08:21 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Oh wacht...
Nee, de efficiëntste manier is, PV op het dak, zon buiten houden en de airco laten draaien op je PV. De kostprijs van de PV om de airco hier het huis te koelen zit bij mij bij ¤0,50 en ¤1,00 per dag (kostprijs PV Stroom) afhankelijk van hoe warm het is. Stoken met de airco in herfst en voorjaar ongeveer het zelfde en dan heb ik het hele huis op 22 graden.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 20:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Precies fat zeg ik. De goedkoopste oplossing wordt gekozenquote:Op zaterdag 8 juli 2023 09:35 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Zonwering is niet effectiever, 1 het is duurder en 2, bij langere periodes van warmte wordt het binnen gewoon warm wanneer de hitte doorslaat van de buitenmuur naar de binnenmuur, heb je goede isolatie dan koelt het ook niet meer af.
Maar ze zoeken het maar uit, de airco op zolder heb ik gister weer op een 24/7 schema gezet op 19c![]()
Ja zo sprak ik een tijd terug met iemand die zijn elektrische auto weer wegdeed want hij kreeg de jaarrekening van zijn energieleverancier en hij waarschuwde iedereen hiervoor. Endit is helaas geen grapje. Hij zou zomaar een fokker kunnen zijn.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 08:21 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Oh wacht...
quote:Op zaterdag 8 juli 2023 09:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja zo sprak ik een tijd terug met iemand die zijn elektrische auto weer wegdeed want hij kreeg de jaarrekening van zijn energieleverancier en hij waarschuwde iedereen hiervoor.
Hier heb ik een 50-60 dagen per jaar dat het boven de 25 graden is en onder het dak waar ik mijn kantoor heb en de computers staan is het dan snel nog warmer. Airco aan en hop, 21 gradenquote:Op zaterdag 8 juli 2023 09:39 schreef TweedeKlum het volgende:
Voor die paar dagen per jaar dat het tropisch is, nounoupoepoe, overdreven.
Sommigen mensen zijn gewoon zo... Op fok zie je die genoeg.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 09:48 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dan ben je ook compleet achterlijk, je weet wat je verbruikt met laden, je weet wat je energietarieven thuis zijn. Hoe kan je dan verrast zijn?
Daarnaast is een EV nog steeds goedkoper dan een benzine auto, ja ook als je buiten het prijsplafond valt, uitwijken naar publiek laden blijft dan een optie.
Klopt alleen het (fossiele) alternatief is energetische gezien velen en velen malen erger. Helaas hebben weinig mensen het inzicht wat de calorische waarde is van de verschillende energiedragers /soorten.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 09:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Sommigen mensen zijn gewoon zo... Op fok zie je die genoeg.
Het klopt dat elektrische auto en warmtepompen stroomvreters zijn.
Maar in de koude korte wintermaanden heb je (bijna) niks aan de zonnepanelen, moet je ook nog genoeg hebben ofcourse, en je huis moet ook optimaal geisoleerd zijn. Investering van alles en opbrengste staat niet in verhouding, áls je je huis nog moet verduurzamen.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 09:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Gemiddelde stroomprijs is ¤0,46
Een beetje Warmtepomp heeft een efficientie van 4 keer, ieder kW aan stroom geeft je dan 4 kW aan warmte in huis.
Dus, ¤0,115 per KW aan warmte.
Aardgas
¤ 1,67 per Kuub, en per Kuub ongeveer 10kWh aan energie, ¤0,1667 per kWh, stel je CV is heel efficiënt en je krijgt 95% van de warmte in je huis, zit je op ¤0,175 per kWh aan warmte.
Verschil van een 50% wat warmtepomp goedkoper is aan energieverbruik als je alles koopt. Als je nu nog zonnepanelen hebt, dan is de kostprijs van je stroom (zonnepanelen kosten geld) zo rond de 7-8 cent per kWh.
Zit je dus op 1/6
Iedere zonnige dag waar je stroom over hebt in de herfst en voorjaar stook je dan voor 2 cent per kWh aan warmte, en aangezien je in NL nog steeds kan salderen, zorg dat je veel PV panelen hebt, dan kan je de teveel geproduceerde stroom in de winter gebruiken om te stoken.
Niet van die moeilijke woorden gebruikenquote:Op zaterdag 8 juli 2023 09:55 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Klopt alleen het (fossiele) alternatief is energetische gezien velen en velen malen erger. Helaas hebben weinig mensen het inzicht wat de calorische waarde is van de verschillende energiedragers /soorten.
Heb net voorgerekend waarom warmtepompen goedkoper zijn, en electrisch rijden is dat ook nog steeds.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 09:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Sommigen mensen zijn gewoon zo... Op fok zie je die genoeg.
Het klopt dat elektrische auto's en warmtepompen stroomvreters zijn.
Weer van die moeilijke woorden... De jaarrekening is veel belangrijker.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 09:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heb net voorgerekend waarom warmtepompen goedkoper zijn, en electrisch rijden is dat ook nog steeds.
Kleine auto
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/wat-kost-het
Grote auto
https://www.businessinsid(...)sel-kosten-verschil/
En dat is als je alle stroom koopt, heb je veel PV stroom ben je nog veel goedkoper uit
Lezen blijft lastig, in mijn rekenvoorbeeld kan je zien dat ook met gekochte stroom je een 50% goedkoper uit bent dan met gas stoken qua stookkosten. Een split unit Airco heb je voor een paar duizend, verdien je snel terug.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 09:56 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Maar in de koude korte wintermaanden heb je (bijna) niks aan de zonnepanelen, moet je ook nog genoeg hebben ofcourse, en je huis moet ook optimaal geisoleerd zijn. Investering van alles en opbrengste staat niet in verhouding, áls je je huis nog moet verduurzamen.
Daarbij verdwijnt? mogelijk het salderen ook nog eens.
Mijn huis is 100+ jaar oud, verduurzamen voor een warmtepomp is niet mogelijk. Daartegenover staat dat wij met z'n 2en iets meer verbruiken dan een persoon in een appartement. (Volgens Essent)
Wel zonnspanelen btw.
Waarom ben jij dom en een troll?quote:Op zaterdag 8 juli 2023 09:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Weer van die moeilijke woorden... De jaarrekening is veel belangrijker.
Maar wellicht moet ik het anders formuleren: waarom reageer je rationeel?
Mweh, wacht maar tot de tarieven van de wegenbelasting bekend worden voor EV's...quote:Op zaterdag 8 juli 2023 09:48 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dan ben je ook compleet achterlijk, je weet wat je verbruikt met laden, je weet wat je energietarieven thuis zijn. Hoe kan je dan verrast zijn?
Daarnaast is een EV nog steeds goedkoper dan een benzine auto, ja ook als je buiten het prijsplafond valt, uitwijken naar publiek laden blijft dan een optie.
Het is een misverstand dat een woning optimaal geïsoleerd moet zijn voor een warmtepomp.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 09:56 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Maar in de koude korte wintermaanden heb je (bijna) niks aan de zonnepanelen, moet je ook nog genoeg hebben ofcourse, en je huis moet ook optimaal geisoleerd zijn. Investering van alles en opbrengste staat niet in verhouding, áls je je huis nog moet verduurzamen.
Daar kan je wel vanuit gaan. Maar ook dan heb je nog direct verbruik. November, december en januari zijn ronduit slecht voor de opbrengst. Maar oktober, februari, maart, april (en soms mei als het koud is) kan je overdag nog aardig wat doen met je eigen energie. En in de zomer kan je er bijna 100% op koelen als je een airco hebt.quote:Daarbij verdwijnt? mogelijk het salderen ook nog eens.
Als je in een woning van 100+ jaar oud het verbruik hebt van een appartement, dan krijg je het zeker warm met een warmtepomp (mits je er ruimte voor hebt natuurlijk, dat kan bij een monument wel een probleem zijn).quote:Mijn huis is 100+ jaar oud, verduurzamen voor een warmtepomp is niet mogelijk. Daartegenover staat dat wij met z'n 2en iets meer verbruiken dan een persoon in een appartement. (Volgens Essent)
Wel zonnspanelen btw.
Ja, maar de investering om je huis zó te verduurzamen om een warmtepomp te kunnen gebruiken,niet.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 09:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Lezen blijft lastig, in mijn rekenvoorbeeld kan je zien dat ook met gekochte stroom je een 50% goedkoper uit bent dan met gas stoken qua stookkosten. Een split unit Airco heb je voor een paar duizend, verdien je snel terug.
Lees hierboven.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:06 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja, maar de investering om je huis zó te verduurzamen om een warmtepomp te kunnen gebruiken,niet.
Sarcism is a bitchquote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarom ben jij dom en een troll?
Een split unit airco heb je voor een paar duizend 2 buiten units en 3-4 binnen, daar krijg je een huis mee warm. Wat je daar bespaart op stookkosten heb je hem er snel uit. in een groot appertement heb je aan 1 buitenunit en 2 binnen units genoeg.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:06 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja, maar de investering om je huis zó te verduurzamen om een warmtepomp te kunnen gebruiken,niet.
Gasverbruik was vorig jaar net 1000m3.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is een misverstand dat een woning optimaal geïsoleerd moet zijn voor een warmtepomp.
Om energie te besparen moet een woning echter wél (optimaal) geïsoleerd zijn.
Maar het verwarmen van je woning is niets anders dan het warmteverlies weer aanvullen met warmte.
Daarvoor moet je ten eerste een warmtepomp hebben met voldoende vermogen en ten tweede een afgiftesysteem dat aansluit op dat vermogen.
Zo'n afgiftesysteem kan vloerverwarming zijn, dat kunnen LTV-radiatoren / convectoren zijn of oversized radiatoren al dan niet met boost ventilatoren.
Als je gasverbruik nu bijvoorbeeld 2.200m3 aardgas per jaar is, dan zou ik alleen al om die reden gaan isoleren. Maar met een warmtepomp van (2.200 x 8) / 1.650 = afgerond 11kW zou je de toko warm moeten krijgen.
Mijn oud collega bewijst dat met een vrijstaande woning uit 1900-nogwat.
[..]
Daar kan je wel vanuit gaan. Maar ook dan heb je nog direct verbruik. November, december en januari zijn ronduit slecht voor de opbrengst. Maar oktober, februari, maart, april (en soms mei als het koud is) kan je overdag nog aardig wat doen met je eigen energie. En in de zomer kan je er bijna 100% op koelen als je een airco hebt.
Dat salderen verdwijnt betekent niet dat je kWh's niets meer opleveren, overigens.
Het direct verbruik optimaliseren (of een thuisaccu ooit) loont dan wel meer.
[..]
Als je in een woning van 100+ jaar oud het verbruik hebt van een appartement, dan krijg je het zeker warm met een warmtepomp (mits je er ruimte voor hebt natuurlijk, dat kan bij een monument wel een probleem zijn).
Het enige wat je daarvoor wel moet aanpakken zijn je radiatoren, hoe meer warmte ze kunnen afgeven bij een lage aanvoertemperatuur, hoe efficiënter een warmtepomp in je woning zal kunnen werken.
Met een verbruik van 1000m3 kan je met gemak met een lucht/lucht warmtepomp (airco) verwarmen in de winter.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:13 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Gasverbruik was vorig jaar net 1000m3.
Heb geen optimale dakisolatie en vloer of spouwmuurisolatie. Volgens zo'n verduurzamer moest dat wel voor een warmtepomp. Kosten waren, laat maar....:')
Thuisaccu zijn een optie maar nog flink aan de prijs..
Wat heeft een thuis accu er mee te maken?quote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:13 schreef Toine51 het volgende:
M'n moeder krijgt deze zomer een warmtepomp in haar woning maar afgelopen winter heeft ze vanwege de hoge gasprijzen de woning verwarmd met haar airco.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Een split unit airco heb je voor een paar duizend 2 buiten units en 3-4 binnen, daar krijg je een huis mee warm. Wat je daar bespaart op stookkosten heb je hem er snel uit. in een groot appertement heb je aan 1 buitenunit en 2 binnen units genoeg.
Dus, niet "ja maar" "ja maar" gewoon eens gaan doorrekenen.
Wat is efficiënter, de warmte buiten houden of hem eerst binnen laten komen en dan naar buiten jagen? Voila, je antwoord. Kun je gaan bitchen op de mening van experts, maar dit is nou niet bepaald hogere wiskunde.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 19:47 schreef core2duo het volgende:
Niet helemaal mee eens. Als je 's nachts de boel ventileert haal je vrij snel warmte uit je huis. Mijn huis is volledig na geïsoleerd en ik heb er weinig last van, ook al staat de hele dag de zon op het huis. Gewoon 's nachts de ramen op kiepstand, ventilatieroosters open en alle binnendeuren open laten. Dan trekt de koele lucht er snel genoeg door. Hier dan ook geen airco.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 20:44 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dit is een leugen. Ik heb een energie label A huis en goede zonnewering. Dat helpt de eerste paar warme dagen bij het buiten houden van de warmte. Zodra deze echter in de muren zit blijft het huis echt niet koel meer. Dan heb je een airco nodig om het te koelen.
We moeten wel allemaal aan de stroomvreters genaamd warmtepompen, maar over airco lopen ze te zeiken. Terwijl die grotendeels draaien op mijn eigen zonnestroom.
Dat is het probleem met adviseurs helaas. Ik zit al ruim 5 jaar in het warmtepomp-topic op Tweakers en daar zie je de laatste jaren natuurlijk de ene na de andere gebruiker die even komt buurten omdat hij / zij een warmtepomp wil. Heel vaak is het advies vanuit de bedrijven dan een "complete renovatie" terwijl als je een beetje je best doet, het veel goedkoper kan.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:13 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Gasverbruik was vorig jaar net 1000m3.
Heb geen optimale dakisolatie en vloer of spouwmuurisolatie. Volgens zo'n verduurzamer moest dat wel voor een warmtepomp. Kosten waren, laat maar....:')
quote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:19 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Wat is efficiënter, de warmte buiten houden of hem eerst binnen laten komen en dan naar buiten jagen? Voila, je antwoord. Kun je gaan bitchen op de mening van experts, maar dit is nou niet bepaald hogere wiskunde.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 09:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee, de efficiëntste manier is, PV op het dak, zon buiten houden en de airco laten draaien op je PV. De kostprijs van de PV om de airco hier het huis te koelen zit bij mij bij ¤0,50 en ¤1,00 per dag (kostprijs PV Stroom) afhankelijk van hoe warm het is. Stoken met de airco in herfst en voorjaar ongeveer het zelfde en dan heb ik het hele huis op 22 graden.
Ik heb een EPC0 nieuwbouwwoning en dat gaat hem hier echt niet worden, een druppel op een gloeiende plaatquote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:19 schreef Niek92 het volgende:
Niet helemaal mee eens. Als je 's nachts de boel ventileert haal je vrij snel warmte uit je huis. Mijn huis is volledig na geïsoleerd en ik heb er weinig last van, ook al staat de hele dag de zon op het huis. Gewoon 's nachts de ramen op kiepstand, ventilatieroosters open en alle binnendeuren open laten. Dan trekt de koele lucht er snel genoeg door. Hier dan ook geen airco.
Het is hier in het oosten 's nachts 21 - 24 graden met een hoge luchtvochtigheid tijdens hittegolven. Dan koelt het zelfs als je goed ventileert binnen vrijwel niets af.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:19 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Wat is efficiënter, de warmte buiten houden of hem eerst binnen laten komen en dan naar buiten jagen? Voila, je antwoord. Kun je gaan bitchen op de mening van experts, maar dit is nou niet bepaald hogere wiskunde.
[..]
Niet helemaal mee eens. Als je 's nachts de boel ventileert haal je vrij snel warmte uit je huis. Mijn huis is volledig na geïsoleerd en ik heb er weinig last van, ook al staat de hele dag de zon op het huis. Gewoon 's nachts de ramen op kiepstand, ventilatieroosters open en alle binnendeuren open laten. Dan trekt de koele lucht er snel genoeg door. Hier dan ook geen airco.
Ja, moderne huizen, kan nauwelijks nog een raam openquote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:24 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik heb een EPC0 nieuwbouwwoning en dat gaat hem hier echt niet worden, een druppel op een gloeiende plaat
Funfact in juni heb ik meer verbruikt om te koelen dan januari voor verwarmen
En je zweet je de teringquote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:25 schreef Niek92 het volgende:
Je zonne energie terugleveren is nog efficiënter. Dan krijg je geld toe.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Bij klimaatontkenners snap ik die stelling, maar verder is daar best wel consensus over.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 09:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
We hoeven helemaal niet minder energie te gaan verbruiken
Mijn goede nachtrust is mij meer waard dan die paar euro's extra aan teruglevering.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:25 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Je zonne energie terugleveren is nog efficiënter. Dan krijg je geld toe.
Ik woon ook in het oosten, weinig last van. Wel in een klein dorpje, vrij uitzicht naar achteren dus altijd wel wat wind.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:27 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Het is hier in het oosten 's nachts 21 - 24 graden met een hoge luchtvochtigheid tijdens hittegolven. Dan koelt het zelfs als je goed ventileert binnen vrijwel niets af.
Ik in een middelgrote stad en hier is het vaak windstil.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:33 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Ik woon ook in het oosten, weinig last van. Wel in een klein dorpje, vrij uitzicht naar achteren dus altijd wel wat wind.
Oh ja, bij de Action zeker?quote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Een split unit airco heb je voor een paar duizend 2 buiten units en 3-4 binnen, daar krijg je een huis mee warm. Wat je daar bespaart op stookkosten heb je hem er snel uit. in een groot appertement heb je aan 1 buitenunit en 2 binnen units genoeg.
Dus, niet "ja maar" "ja maar" gewoon eens gaan doorrekenen.
Dit had ik ook kunnen typen, helemaal eens.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 20:44 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dit is een leugen. Ik heb een energie label A huis en goede zonnewering. Dat helpt de eerste paar warme dagen bij het buiten houden van de warmte. Zodra deze echter in de muren zit blijft het huis echt niet koel meer. Dan heb je een airco nodig om het te koelen.
We moeten wel allemaal aan de stroomvreters genaamd warmtepompen, maar over airco lopen ze te zeiken. Terwijl die grotendeels draaien op mijn eigen zonnestroom.
Ja, was een paar jaar geleden grofweg 6k en is nu niet heel veel duurder want ik heb er gisteren 4 besteld. Die onderhoudskosten komen er helemaal niet bij want dat is helemaal niet verplicht en we moeten ook niet doen alsof dat onderhoud zo duur is. Daar hoef je ook helemaal geen contract voor af te sluiten.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:35 schreef matspontius het volgende:
[..]
Oh ja, bij de Action zeker?
Als je een goed merk airco laat installeren met meerdere units ben je echt wel meer kwijt dan een paar duizend euro. Bovendien komen daar nog onderhoudskosten bij. Als je al een airco laat installeren dan eentje die tevens kan verwarmen in de winter. Wil je meerdere ruimtes van een airco voorzien: kassa. Dan heel goed doorrekenen of het geheel wel rendabel is in verhouding tot de aanschafkosten!
Lul niet zo slap MHI Multisplit 6kW met 2 binnenunits (5kW en 2kW) laten installeren voor ¤4500,- Onderhoud kun je prima zelf doen (filtertjes schoonmaken enz.)quote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:35 schreef matspontius het volgende:
[..]
Als je een goed merk airco laat installeren met meerdere units ben je echt wel meer kwijt dan een paar duizend euro. Bovendien komen daar nog onderhoudskosten bij. Als je al een airco laat installeren dan eentje die tevens kan verwarmen in de winter. Wil je meerdere ruimtes van een airco voorzien: kassa. Dan heel goed doorrekenen of het geheel wel rendabel is in verhouding tot de aanschafkosten!
Zelf installeren.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:35 schreef matspontius het volgende:
[..]
En met PV op het dak is het helemaal feestquote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:40 schreef Stoorzendert het volgende:
En alle moderne airco’s kunnen koelen en verwarmen. Zolang de stroomprijs minder dan de helft van die van gas is zit je goed (immers 1m3 = 8kW en 1kW wordt 4kW met COP4)
Zelf installeren mag in principe niet. Althans het vullen danquote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zelf installeren.
Ik heb hier 2 Aermec buitenunits en 3 binnen, 24 panelen op het dak en een 7,7k accu.
Ik zag ook alleen maar beren op de weg, tot ik het ging doorrekenen, wou dat ik het 10 jaar eerder had gedaan.
Gratis koelen!quote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En met PV op het dak is het helemaal feest
Voor wie daar aan twijfelt:quote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Bijna gratis, zit op een 8 cent kostprijs
Een paar Daikins is duurder. Overigens voor mijn ouders ook gekeken maar 4 losse units is goedkoper dan een splitunit.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zelf installeren.
Ik heb hier 2 Aermec buitenunits en 3 binnen, 24 panelen op het dak en een 7,7k accu.
Ik zag ook alleen maar beren op de weg, tot ik het ging doorrekenen, wou dat ik het 10 jaar eerder had gedaan.
Het kan nut hebben om 2 buitenunits te nemen ipv 1.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 12:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Een paar Daikins is duurder. Overigens voor mijn ouders ook gekeken maar 4 losse units is goedkoper dan een splitunit..
Sorry ik was niet duidelijk. Een multisplit met 4 losse binnenunits aanschaffen was duurder dan 4 complete sets.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 12:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het kan nut hebben om 2 buitenunits te nemen ipv 1.
Je kan dan het vermogen wat beter afstemmen op je stookgedrag.
Beneden of op een werkkamer zal je langer op een dag verwarmen dan een slaapkamer.
Dus combineer zoveel mogelijk de ruimten die je gelijktijdig verwarmt.
Ja, ik begreep jequote:Op zaterdag 8 juli 2023 12:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Sorry ik was niet duidelijk. Een multisplit met 4 losse binnenunits aanschaffen was duurder dan 4 complete sets.
Wat daar de economische reden achter is is mij nog steeds onduidelijk. Het is overigens ook nog eens energiezuiniger want de enkelvoudige buitenunits kunnen verder terugmoduleren.
Daikin is niet super voor verwarmen. Wel voor koelen. Als ik de Tweakers nerds mag geloven is MHI de gulden middenweg. Deze zit overigens in hetzelfde prijs segment (Daikin een paar tientjes duurder meestal)quote:Op zaterdag 8 juli 2023 12:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Een paar Daikins is duurder. Overigens voor mijn ouders ook gekeken maar 4 losse units is goedkoper dan een splitunit..
We hebben nu 1 Daikin Stylish gekocht om te kijken hoe goed het werkt doel is verwarmen maar koelen gaat iig goed.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 12:27 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Daikin is niet super voor verwarmen. Wel voor koelen. Als ik de Tweakers nerds mag geloven is MHI de gulden middenweg. Deze zit overigens in hetzelfde prijs segment (Daikin een paar tientjes duurder meestal)
Daikin heeft wel mooiere binnenunits, dat dan weer wel
Losse units schijnt idd beter te zijn, al zijn de meningen een beetje verdeelt. Ik heb zelf een multisplit
Precies. Daarom haalde ik ook het voorbeeld aan van tuinverlichting. Dat kwam ik eens in een boek tegen. Door de led-lamp is verlichten energiezuiniger geworden. Tegelijkertijd is het totale energieverbruik door verlichting toegenomen. Rara hoe kan dat? Mensen zijn meer gaan verlichten omdat het zo zuinig is. Fantastische paradox natuurlijk. Tuinverlichting draagt er sterk aan bij. Gezellig, vinden veel mensen, maar ons energieverbruik neemt erdoor toe. En dan zijn er nog de gevolgen van lichtvervuiling.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 09:27 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig maar probeer maar eens nee te zeggen tegen een vrouw die het warm heeft.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 13:30 schreef Werkperd het volgende:
Het is ook te belachelijk voor woorden om een airco aan te schaffen voor die twee drie tropische dagen. Als we nou ergens in zuid-amerika leefden ok, maar voor Nederland? Kom op..
Is weer zo'n trieste hype die het gemunt heeft op de portemonnees.
We hebben er nu al meer dan drie gehad en we zitten pas in begin juli. Er komen er steeds meer hier in Nederland, best een probleem.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 13:30 schreef Werkperd het volgende:
Het is ook te belachelijk voor woorden om een airco aan te schaffen voor die twee drie tropische dagen. Als we nou ergens in zuid-amerika leefden ok, maar voor Nederland? Kom op..
Ik wil helemaal niet trainen om te wennen aan warmte of kou. Ik wil het gewoon comfortabel hebben.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 13:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Precies. Daarom haalde ik ook het voorbeeld aan van tuinverlichting. Dat kwam ik eens in een boek tegen. Door de led-lamp is verlichten energiezuiniger geworden. Tegelijkertijd is het totale energieverbruik door verlichting toegenomen. Rara hoe kan dat? Mensen zijn meer gaan verlichten omdat het zo zuinig is. Fantastische paradox natuurlijk. Tuinverlichting draagt er sterk aan bij. Gezellig, vinden veel mensen, maar ons energieverbruik neemt erdoor toe. En dan zijn er nog de gevolgen van lichtvervuiling.
Ik heb m'n cv-ketel vervangen door een lucht-waterwarmtepomp. Die kan ik gebruiken om het huis te koelen in de zomer en dat kan ik dan verantwoorden door te stellen dat het beter is dan een cv-ketel hebben. Nog beter is het gewoon niet doen, tenzij ik de warmtepomp alleen laat koelen als m'n zonnepanelen genoeg energie opwekken.
Wat me daarnaast ergert is de onderhoudsvrije tuin-trend en de manier waarop mensen zichzelf het warmteleed voor een groot deel aandoen. En dan maar weer een makkelijke uitweg kopen, zonder eerst eens te kijken hoe je je gedrag aan zou kunnen passen.
Daarbij is het goed om te beseffen dat je jezelf kunt trainen om te wennen aan warmte, net zoals in de winter steeds op het forum wordt geroepen dat je jezelf kunt trainen om te wennen aan kou. Gek genoeg hoor ik die stoere praatjes ineens niet meer.
Verwarmen… Koelen is luxe maar kan met zonnepanelen.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 13:30 schreef Werkperd het volgende:
Dat is verwarmen ook als het winter is. Een luxe bedoel ik dus.quote:
Jij noemt het luxe om te verwarmen als het buiten vriest?quote:Op zaterdag 8 juli 2023 14:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is verwarmen ook als het winter is. Een luxe bedoel ik dus.
Ja, want dat is hetzelfde principe als koelen in de zomer. Vroeger bouwde je dan een vuurtje, maar dat doen we niet meer want we draaien nu aan een knop, en presto, warm. Maar het ís natuurlijk een luxe, want dat is afgelopen winter duidelijk geworden toen mensen het niet meer konden betalen om te verwarmen.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 14:19 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Jij noemt het luxe om te verwarmen als het buiten vriest?
Je bent in ieder geval als een van de weinigen consistent.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 14:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik wil helemaal niet trainen om te wennen aan warmte of kou. Ik wil het gewoon comfortabel hebben.
Volgens mij is het niet zo gezond als het in je slaapkamer 10°C is en de condens overal opstaatquote:Op zaterdag 8 juli 2023 14:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, want dat is hetzelfde principe als koelen in de zomer. Vroeger bouwde je dan een vuurtje, maar dat doen we niet meer want we draaien nu aan een knop, en presto, warm. Maar het ís natuurlijk een luxe, want dat is afgelopen winter duidelijk geworden toen mensen het niet meer konden betalen om te verwarmen.
Nee, ik stel dat de mogelijkheid hebben om een koude omgeving warmte te creëren zonder moeite net zo wel of niet luxe is als in een warme omgeving koelte creëren. Meer niet.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 14:23 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Volgens mij is het niet zo gezond als het in je slaapkamer 10°C is en de condens overal opstaat
Is een vuurtje stoken zoveel gezonder voor je zelf en je omgeving?
Ach ja.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 14:22 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je bent in ieder geval als een van de weinigen consistent.
Wat bedoel je?quote:Op zaterdag 8 juli 2023 14:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ach ja.
Overigens geloof ik ook niet zo zeer in het argument van 'weinig warme dagen' als reden om geen airco te gebruiken. Ik denk vooral dat daar een andere reden voor is. Maar daar heb ik uiteraard geen bewijs voor.
Daar noem je wel wat extremen. 23°C op warme dagen zoals vandaag, 21°C in de winterquote:Op zaterdag 8 juli 2023 14:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat bedoel je?
Ik vind het aantal dagen/nachten waarop het belachelijk warm is erg laag in Nederland. Overdag ga ik dan in een hangmat onder een boom, waar het prima toeven is. Een paar nachten per jaar zijn wel vervelend, maar met de ramen open en een klamboe is het te doen.
Het constant 19 graden willen hebben in huis in de zomer vind ik zoiets als je huis de hele winter door stoken tot 23 graden.
We zijn nota bene gemaakt voor warme omgevingen, aldus universitair hoofddocent Fysiologie Eijsvogels:quote:Op zaterdag 8 juli 2023 14:28 schreef Akathisia het volgende:
Wennen aan kou lijkt mij een stuk makkelijker (en haalbaarder) dan wennen aan warmte. Voor het wennen aan kou kan je bv minder kleren dan 'normaal' dragen, wat betekent dat je gedurende een lange(re) periode het lichaam kan laten wennen aan minder warmte, maar hoe doe je dat andersom? Meer kleren aan? Dat bijt (in de overlapmaanden) het eerste doel. In de zomer pal in de zon gaan zitten (met trui)? De verwarming op max? Hoeveel dagen moet je dat doen alvorens je gewend bent voor hoeveel dagen effect?
Mijn Neanderthaler genen denken daar anders overquote:Op zaterdag 8 juli 2023 14:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
We zijn nota bene gemaakt voor warme omgevingen, aldus universitair hoofddocent Fysiologie Eijsvogels:
"Het is juist niet slim om de hele dag binnen in een koude omgeving, bijvoorbeeld met airconditioning, te blijven. Het is goed om de warmte af en toe op te zoeken. Het menselijk lichaam is gemaakt voor warme omstandigheden, aldus Eijsvogels. ‘De eerste mens liep niet voor niets rond op de savanne. We zijn daarna steeds noordelijker getrokken, maar we kunnen ons snel aanpassen aan tropische temperaturen.’
Dat zag Eijsvogels in zijn onderzoek waarin topsporters werden voorbereid op de hitte in Tokio tijdens de Olympische Spelen in 2021. ‘Binnen tien dagen zijn de meeste lichamen gewend aan hogere temperaturen en kunnen we er goed in functioneren. Sommige mensen hebben maar vijf dagen nodig.’ Dit betekent dat we tijdens een hittegolf, zoals ie nu voorspeld wordt, langzaam maar zeker wennen aan de warmte om ons heen. " Bron
Vijf dagen is wel snel maar met de rappe schommelingen hier heb je daar niet veel aan.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 14:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
We zijn nota bene gemaakt voor warme omgevingen, aldus universitair hoofddocent Fysiologie Eijsvogels:
"Het is juist niet slim om de hele dag binnen in een koude omgeving, bijvoorbeeld met airconditioning, te blijven. Het is goed om de warmte af en toe op te zoeken. Het menselijk lichaam is gemaakt voor warme omstandigheden, aldus Eijsvogels. ‘De eerste mens liep niet voor niets rond op de savanne. We zijn daarna steeds noordelijker getrokken, maar we kunnen ons snel aanpassen aan tropische temperaturen.’
Dat zag Eijsvogels in zijn onderzoek waarin topsporters werden voorbereid op de hitte in Tokio tijdens de Olympische Spelen in 2021. ‘Binnen tien dagen zijn de meeste lichamen gewend aan hogere temperaturen en kunnen we er goed in functioneren. Sommige mensen hebben maar vijf dagen nodig.’ Dit betekent dat we tijdens een hittegolf, zoals ie nu voorspeld wordt, langzaam maar zeker wennen aan de warmte om ons heen. " Bron
Daarbij hebben we het op de Savanna benodigde pigment niet meer.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 14:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mijn Neanderthaler genen denken daar anders over
Als je niet tegen de warmte kan, dan is dat onzin, wen er maar aan, bla bla bla, maar als vrouwen het altijd koud hebben is dat natuurlijk heel normaalquote:Op zaterdag 8 juli 2023 15:00 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Daarbij hebben we het op de Savanna benodigde pigment niet meer.
Waarom denk je dat ik het zeg? Ik weet nog goed hoe het er in de winter op het forum aan toeging, terwijl vrouwen aantoonbaar meer last hebben van kou dan mannen.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 15:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als je niet tegen de warmte kan, dan is dat onzin, wen er maar aan, bla bla bla, maar als vrouwen het altijd koud hebben is dat natuurlijk heel normaal
Hebben mannen het ook aantoonbaar zwaarder in de zomer en heeft dat dan misschien dezelfde oorzaak? Namelijk dat wij onszelf meer lijken op te warmen. Ik word met regelmaat 'kacheltje' genoegd bv.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 15:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ik het zeg? Ik weet nog goed hoe het er in de winter op het forum aan toeging, terwijl vrouwen aantoonbaar meer last hebben van kou dan mannen.
Klopt, en ik heb meer last van warmte, maar dat mag van jou blijkbaar nietquote:Op zaterdag 8 juli 2023 15:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ik het zeg? Ik weet nog goed hoe het er in de winter op het forum aan toeging, terwijl vrouwen aantoonbaar meer last hebben van kou dan mannen.
Heb je het zelf geprobeerd op te zoeken?quote:Op zaterdag 8 juli 2023 15:15 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Hebben mannen het ook aantoonbaar zwaarder in de zomer en heeft dat dan misschien dezelfde oorzaak? Namelijk dat wij onszelf meer lijken op te warmen. Ik word met regelmaat 'kacheltje' genoegd bv.
Waarom moet hij het verantwoorden terwijl jij wel wil voorschrijven voor anderen dat airco overbodig en onzin is?quote:Op zaterdag 8 juli 2023 15:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heb je het zelf geprobeerd op te zoeken?
Het leek me wel een compliment om jou als bron te raadplegen. En er was natuurlijk een kans dat waar jij het van hebt een (die) oorzaak had aangedragen, en daaropvolgend eventueel had toegevoegd dat mannen het (om die oorzaak) inderdaad zwaarder kunnen hebben in de zomer.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 15:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heb je het zelf geprobeerd op te zoeken?
Het is intellectuele luiheid.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 15:29 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Het leek me wel een compliment om jou als bron te raadplegen.
We zijn niet gesmaakt om in warme omgevingen te slapen. De ideale slaapkamertemperatuur is tussen de 16 en 21 c. Niet 24 - 28c zoals het tijdens hittegolven in mijn slaapkamer kan zijn. Dus mijn airco blijft lekker brommen 's nachts.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 14:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wacht even, die gedachtegang volg ik niet. Waarom verwacht ik van hem dat hij even uitzoekt hoe het zit nadat ik dat zelf ook heb gedaan en dat nota bene laat zien?quote:Op zaterdag 8 juli 2023 15:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarom moet hij het verantwoorden terwijl jij wel wil voorschrijven voor anderen dat airco overbodig en onzin is?
Ik zou er een kopen die stil is. Slaap je nog beter.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 15:36 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
We zijn niet gesmaakt om in warme omgevingen te slapen. De ideale slaapkamertemperatuur is tussen de 16 en 21 c. Niet 24 - 28c zoals het tijdens hittegolven in mijn slaapkamer kan zijn. Dus mijn airco blijft lekker brommen 's nachts.
Die binnenunit is stil, de buiten bromt wel een beetje.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 15:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik zou er een kopen die stil is. Slaap je nog beter.
Ja, of ik stond op het punt de deur uit te gaan. Het was bovendien niet eens een argument maar gewoon een vraag die me interessant leek ter opvolging van de twee gegeven punten.quote:
Precies. Altijd wat met de deugbrigade.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 20:57 schreef 111210 het volgende:
Dito, je mag ja, MOET een warmtepomp hebben om te stoken, echter, gebruik je hem om te koelen, dan is dat weer fout, terwijl er op dagen als vandaag een enorm overschot is aan stroom uit alle PV. Ja, in veel wijken gaat het de aarde in omdat het de wijk niet uit kan, maar ach en wee als je het gebruikt om je huis te koelen.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 16:28 schreef quo_ het volgende:
[..]
Precies. Altijd wat met de deugbrigade.
Ik heb mijn airco (=warmtepomp) aangeschaft als backup verwarming. Bovendien erg handig in voor- en najaar als je een klein beetje warmte in huis nodig hebt. Heb het nagerekend en gemeten; is op zo'n moment goedkoper dan je cv laten branden.
Als je dit hardop zegt krijg je luide bijval van de groene ridders en wereldredders.
En verdraaid, nu ik heb "ontdekt" dat hetzelfde ding ook prima kan koelen is het plotseling fout.
Laat ze ajb opflikkeren allemaal. Dat maak ik zelf wel uit.
Je kan ook stoken?quote:Op zaterdag 8 juli 2023 13:30 schreef Werkperd het volgende:
ik reageer gewoon totaal niet rationeel op dat gezwam over stroomverbruik. Jij wel en ik vraag me af waarom? Wat bereik je ermee? De andere persoon hoort of leest: bla bla blaquote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarom ben jij dom en een troll?
Ja dat kan ik wel.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 17:07 schreef KillerBee4ever het volgende:
Hier onder een plat dak in een appartementencomplex, jarenlang redelijk kunnen redden met én zonnescreens én verduisterende rolgordijnen binnen, alles potdicht dus bij erg warm weer.
Bij ons trekt de warmte op een gegeven moment echter door het dak naar binnen, en dan is er geen ontkomen meer aan.
Aantal jaren geleden hebben we daarom airco genomen, in ons geval een pure noodzaak, en ook vandaag genieten we heerlijk van de koelte in de airco. Als ik dit niet had, zou ik me toch best wel zeer ongemakkelijk voelen.
Elke FOK'er met een zolderkamer, weet hoe warm (heet) het daar kan worden in de zomer, en als het niet meer om te harden is, ga je naar beneden, waar het meestal iets koeler is. Wel, wij kunnen niet naar beneden
.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |