abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209949133
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 21:42 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Klimaatontkenning door het fossiele grootkapitaal nog wat meer. Hoe dan ook, wat heeft Musk die Orwell aanhaalt met klimaatverandering te maken? Lijkt me sterk dat hij daar op doelt, gezien zijn eigen positie daarin.
Niemand ontkent dat klimaat bestaat.
Mankind is poised midway between the gods and the beasts
pi_209949184
4 kilometer ijs, gemiddeld, op antarctica.

Wie heeft dat daarheen gesleept joh?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_209949244
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 22:41 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
CO2 percentages over hoeveel duizend jaar?
Na CO2 reconstructies uit sentiment zit de aarde in een erg laag CO2 gehalte, waardes van 800 - 1000ppm waren veel gemiddelder.

Ook is het aannemelijk dat CO2 al veel vaker snel is gestegen met wat 100ppm. Na gigantische bosbranden, grote vulkaan uitbarstingen enz.
Het enige wat er nu gebeurt is dat er massa’s organisch bewaarde CO2 uit de bodem wordt opgestookt. Dit omwoelen van de aarde is denk ik zelfs het nut van de mens voor de aarde.
Alleen door die kring in omloop te houden blijft er voldoende co2, groen en dus zuurstof en leven op aarde.
Nee, vulkaanuitbarstingen stoten niet veel uit (ongeveer 1% van wat mensen uitstoten) en bosbranden leiden ertoe dat het terug kan groeien in dat gebied met CO2 opname na de brand tot gevolg en zijn dus doorgaans onderdeel van de korte koolstofcyclus.

Buiten dat kunnen we de afkomst berekenen, omdat fossiele brandstoffen een andere verhouding heeft van 13C vs 12C atomen. 12C wordt makkelijker opgenomen door fotosynthese. Je verwacht dus door de uitstoot van fossiele brandstoffen een verhoudingsgewijze afname van 13C. En dat is ook precies wat we meten en reconstrueren.

[ Bericht 1% gewijzigd door SnertMetChoco op 18-07-2023 23:02:21 ]
pi_209949252
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 22:46 schreef Nagelslak het volgende:

[..]
Deze mag je ook op een respectvolle manier plaatsen-

[ Bericht 5% gewijzigd door loveyoulongtime op 18-07-2023 22:56:27 ]
pi_209949268
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 22:52 schreef SnertMetChoco het volgende:
Nee, vulkaanuitbarstingen stoten niet veel
Not cf my understanding.?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_209949278
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 22:52 schreef SnertMetChoco het volgende:
Buiten dat kunnen we de afkomst berekenen, omdat fossiele brandstoffen een andere verhouding heeft van 13C vs 12C atomen. 12C wordt makkelijker opgenomen door fotosynthese. Je verwacht dus door de uitstoot van fossiele brandstoffen een verhoudingsgewijze afname van 13C. En dat is ook precies wat we meten en reconstrueren.
Toename dan?

Juist dit feit was problematisch omdat de toename van X% CO2 sinds 1870, dan een bepaalde verwachting hebben nu, terwijl de atmosfeer eigenlijk lijkt te zeggen dat het allemaal natuurlijke CO2 is.

Anyway, deze geluiden kwam ik onlangs tegen op Twitter, dus dat ligt ter verificatie.
pi_209949292
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 22:53 schreef ludovico het volgende:

[..]
Not cf my understanding.?
Het is bij mijn weten ongeveer 1% uit van wat wij mensen doen.
pi_209949298
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 22:56 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Het is bij mijn weten ongeveer 1% uit van wat wij mensen doen.
Er zijn weleens grote klappers.
Dat maken wij nu niet mee, gelukkig.
pi_209949321
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 22:46 schreef Nagelslak het volgende:

[..]
Kennelijk moet ik het netter plaatsen dan dat ik net deed. Laat ik het maar doen: als mensen de term klimaatontkenner gebruiken, bedoelen ze niet dat die mensen ontkennen dat klimaat bestaat, maar dat ze ontkennen dat het klimaat verandert door menselijk handelen en/of dat ze ontkennen dat deze door menselijk handelen veroorzaakte veranderingen zorgwekkend zijn.
  dinsdag 18 juli 2023 @ 22:59:16 #85
381159 loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_209949328
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 22:56 schreef ludovico het volgende:

[..]
Er zijn weleens grote klappers.
Dat maken wij nu niet mee, gelukkig.
Ho ho, Yellowstone waarschuwen ze ook al 100 jaar of meer voor :) Maar het begint echt gekkigheid te worden.
Lach met een schone bips
pi_209949333
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 22:58 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Kennelijk moet ik het netter plaatsen dan dat ik net deed. Laat ik het maar doen: als mensen de term klimaatontkenner gebruiken, bedoelen ze niet dat mensen ontkennen dat klimaat bestaat, maar dat ze ontkennen dat het klimaat verandert door menselijk handelen en/of dat ze ontkennen dat het zorgwekkend is.
Het is niet zorgwekkend. We komen uit periodes van grote honger en weet ik veel wat voor narigheid, de fucking builenpest. Nu moeten we bang zijn want het is gemiddeld straks 2 graden warmer op de planeet. Boehoe.

Nordhaus heeft uitgerekend wat het optimum zou moeten zijn, daar kun je uiteraard over twisten verder, maar hij is wel het dichtst in de buurt gekomen van een serieus te nemen berekening, en hij concludeert als volgt: Optimum temperatuurstijging tolereren ligt bij de 3.5graad.

Stel we investeren max in kernenergie, beprijzen CO2, eens zien hoe ver we dan al komen.
pi_209949347
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 23:00 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het is niet zorgwekkend. We komen uit periodes van grote honger en weet ik veel wat voor narigheid, de fucking builenpest. Nu moeten we bang zijn want het is gemiddeld straks 2 graden warmer op de planeet. Boehoe.
He wat? De logica ontgaat me hier. Het gaat ook niet om het getal van 2 graden (2 graden valt trouwens nog enigszins mee), maar de gevolgen daarvan uiteraard.
  dinsdag 18 juli 2023 @ 23:01:29 #88
381159 loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_209949357
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 22:58 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Kennelijk moet ik het netter plaatsen dan dat ik net deed. Laat ik het maar doen: als mensen de term klimaatontkenner gebruiken, bedoelen ze niet dat mensen ontkennen dat klimaat bestaat, maar dat ze ontkennen dat het klimaat verandert door menselijk handelen en/of dat ze ontkennen dat het zorgwekkend is.
Kan het zijn dat het een cyclus is? Dat is namelijk wat ik denk :) Golfstroom warmt op etc. etc. En laten we ook nu el Nino niet vergeten die wel het perfecte klimaat heeft nu. Daarbij die hete temperaturen, die hebben we echt al wel eerder gehad.
Lach met een schone bips
pi_209949361
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 23:00 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
He wat? De logica ontgaat me hier.
Zorgwekkend, kerel, komop, dit is niet erg. Waar the hell vergelijk je het mee dat je er zorgen over zou moeten hebben?

Als je zegt dat het een item is dat aandacht verdient en beleid rechtvaardigt ben ik het met je eens.
Maar "zorgwekkend" man, mietjes,

Nederland is een druppel overigens op de totale gloeiende plaat, we kunnen er niet eens significant invloed op uitoefenen, lekkere positie om je in zorgen te maken _O-
  dinsdag 18 juli 2023 @ 23:04:53 #90
381159 loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_209949389
Ik ga snurken... Lief zijn :*
Lach met een schone bips
pi_209949454
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 23:00 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
He wat? De logica ontgaat me hier. Het gaat ook niet om het getal van 2 graden (2 graden valt trouwens nog enigszins mee), maar de gevolgen daarvan uiteraard.
De gevolgen zijn hoe dan ook uitermate positief.

Of de gevolgen vallen erg mee en de mensheid zal in welvaart raken en co2 neutraal kunnen leven. De zee rijst maar een meter en met wat landverplaatsing is het opgelost.

Of de gevolgen worden echt extreem waarna de wereldbevolking en welvaart afnemen met een erg flink percentage, bv 70% afname aardpopulatie.
Daarna hersteld de atmosfeer en de natuur op aarde zich snel.

Of er is een andere oorzaak, een buitenkerkelijke snelle klimaatverandering door bv zonnestraling/sterkte of de voorbode van een nieuwe ijstijd.
Maar ook dan neemt de aarde met 70% af en zal zich herstellen.

Er is op geen manier een echt doemscenario te voorspellen (behalve door zure klimaatdrammers)
De aarde zal zich eruit redden en blijven ontwikkelen.

Dus uiteindelijk blijft er maar één ding over: “het eigen hachje redden” dus zijn klimaat drammers uiteindelijk gewoon laffe herders die zich druk maken om hun eigen aardse leventje.
Vakman pur sang
pi_209949471
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 23:01 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Kan het zijn dat het een cyclus is? Dat is namelijk wat ik denk :) Golfstroom warmt op etc. etc. En laten we ook nu el Nino niet vergeten die wel het perfecte klimaat heeft nu. Daarbij die hete temperaturen, die hebben we echt al wel eerder gehad.
Qua opwarming en afkoeling heb je inderdaad wel cycli, dat is zeker. Je hebt bv. veranderingen in de as en positie van de aarde ten opzichte van de zon, wat leidt tot warme en koude periodes. Die heten Milankovitch cycles. Zie bv. https://en.wikipedia.org/wiki/Milankovitch_cycles

Maar we meten hogere CO2 concentraties. We meten ook (door de andere verhouding van koolstofisotopen) dat dit door fossiele verbranding komt en we weten dat hierdoor op lange termijn meer hitte wordt vastgehouden (in tegenstelling tot bv. sec meer waterdamp, wat er weer uitregent, maar wat ook strikt genomen een broeikasgas is). Of in andere woorden, het is CO2 wat zorgt voor meer waterdamp, en niet vice versa. (En je hebt nog een stel andere gassen, maar ok)

Hete temperaturen heeft de aarde zeer zeker eerder gehad. Nog veel heter dan nu ook. In de begintijd had je het over duizend graden Celsius. Dat daalde natuurlijk vrij snel. In andere periodes was het ook warmer. Dat is niet zozeer het punt. Los van verandering en vernietiging van ecosystemen is het punt denk ik dat er nu mensen leven in relatief snel veranderende omstandigheden. In ons geval kunnen we voorlopig hier blijven wonen gelukkig, maar dat komt door ons relaxte klimaat ook al moeten we ons wel steeds meer wapenen tegen de stijgende zeespiegel en meer regenval. In gebieden die al warm waren zullen mensen weg moeten trekken. En op globale schaal komt voedselvoorziening in de problemen naar mate het warmer wordt. Het voordeel van meer CO2 is niet eeuwig rekbaar wat dat betreft. Naast dit heb je ook meer overstromingen in bepaalde gebieden en meer of minder regenval, etc.
pi_209949490
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 23:13 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Qua opwarming en afkoeling heb je inderdaad wel cycli, dat is zeker. Je hebt bv. veranderingen in de as en positie van de aarde ten opzichte van de zon, wat leidt tot warme en koude periodes. Die heten Milankovitch cycles. Zie bv. https://en.wikipedia.org/wiki/Milankovitch_cycles

Maar we meten hogere CO2 concentraties.
Niet een beetje ook niet.
Vakman pur sang
pi_209949497
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 23:17 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Niet een beetje ook niet.
[ afbeelding ]
Wat niet een beetje ook niet?
pi_209949509
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 23:17 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Wat niet een beetje ook niet?
De aarde zit in een rel lage co2 zone.
Vakman pur sang
pi_209949518
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 23:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
De aarde zit in een rel lage co2 zone.
En? Je lijkt te denken dat ik zeg dat de enige manier om een CO2 toename te krijgen menselijk handelen is. Dat is uiteraard niet wat ik zeg.
pi_209949529
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 23:13 schreef SnertMetChoco het volgende:
. En op globale schaal komt voedselvoorziening in de problemen naar mate het warmer wordt. Het voordeel van meer CO2 is niet eeuwig rekbaar wat dat betreft. Naast dit heb je ook meer overstromingen in bepaalde gebieden
Dit soort shit haal je dan weer uit je grote teen of van Jan Rotmans o.i.d.
pi_209949532
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 23:20 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dit soort shit haal je dan weer uit je grote teen of van Jan Rotmans o.i.d.
Nee, dat haal ik uit de IPCC rapporten.
pi_209949538
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 23:21 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Nee, dat haal ik uit de IPCC rapporten.
Dat is dan triest, want dat is niet wetenschappelijk onderbouwd.
pi_209949540
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 23:19 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
En? Je lijkt te denken dat ik zeg dat de enige manier om een CO2 toename te krijgen menselijk handelen is. Dat is uiteraard niet wat ik zeg.
Het boeit niet.
Jij leeft je leven, en je kinderen na jou. Continu zorgen maken heeft 0 invloed.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')