quote:Er schreeuwt een man, doordringend. Hij staat op het platform op het dak van een gebouw naast het busstation, meters boven ons. Gealarmeerd schieten de blikken van de mensen rondom mij omhoog. Als hij stopt met schreeuwen en wegloopt, gaan blikken weer terug naar telefoons. Dan komt de man opnieuw bij de balustrade staan en schreeuwt. Alsof hij niets meer weet behalve dat er wanhoop in hem raast. Mensen kijken op en weer weg. Niemand komt in actie. Ook de buschauffeurs die een paar meter verderop pauze aan het houden zijn niet. Vertwijfeld doordat iedereen doet alsof er geen nood is, rol ik naar wat mensen in de buurt: 'is dit niet een situatie waarin je 112 moet bellen?' Ze halen hun schouders op. Niet omdat ze geen gevaar zien, maar omdat ze het niet hun verantwoordelijkheid lijken te vinden om iets te doen of er zorg voor te dragen dat iemand anders iets doet.
Ik bel 112, de politie gaat direct op weg en belt even later terug met de vraag om het signalement aan te vullen. Daar had ik niet goed op gelet en inmiddels zit ik in de bus. Ik vraag het aan medepassagiers. Tot nu toe leken ze niet betrokken bij het telefoongesprek dat ik voerde over een situatie waar ze getuige van waren, maar ze weten me nu de kleur van zijn shirt te vertellen, en hoe zijn haar zat. Nu ze iets doen zie ik pas hoe bezorgd ze zijn over wat ze net hebben gehoord en gezien.
Ik voel me voortdurend zoals vorige week op het busstation. Verbijsterd dat de mensen om me heen de klimaatnoodsituatie niet herkennen. Ik ga er bijna aan twijfelen of het wel een noodsituatie is. Maar dan zie ik de feiten weer. De onontkoombare feiten. Zoals VN-topman Antonio Guterres verwoordde: "We zitten op de snelweg naar de klimaathel, met onze voet op het gaspedaal."
Bijna alle spelers in het spel om een leefbare toekomst binnen bereik te houden zijn bevroren, durven niet te doen wat nodig is. Denk niet dat een ander namens jou in actie komt: dit is een alle-hens-aan-dek situatie en het is nu of nooit.
Jij, specifiek jij, kunt van alles doen. Bijvoorbeeld in actie komen om fossiele subsidies te stoppen:
- Sluit op 9 september (en daarna) aan bij de steundemonstratie van de A12-blokkade die er zal zijn tot de fossiele subsidies zijn gestopt
- Help blokkeren. Volg in dat geval eerst een actietraining bij jou in de buurt: https://lnkd.in/dDFYuqWM
- Laat je organisatie zich aansluiten bij https://lnkd.in/emUgew8e
- Een compleet overzicht aan tips voor wat je allemaal kunt doen vind je in mijn boek.
www.a12blokkade.nl
Klimaatchange terreur?quote:Op woensdag 5 juli 2023 18:26 schreef VEM2012 het volgende:
Trouwens, was dit onderwerp niet al uitgekauwd en uitgespuugd?
Het is niet meer te stoppen.quote:Op woensdag 5 juli 2023 18:31 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Klimaatchange terreur?
Helaas niet.
nee dit is niet te stoppen nog niet met 6.000,000 rob jettens, die 25.000 triljoen in de sloot mogen flikkerenquote:
Dit onderwerp blijft actueel tot de oceaan 42C en groengeel ziet , Iran, Irak en syrie onleefbare stoffige vlaktes zijn geworden, en iedere Afrikaan in nederland woontquote:Op woensdag 5 juli 2023 18:26 schreef VEM2012 het volgende:
Trouwens, was dit onderwerp niet al uitgekauwd en uitgespuugd?
schaatsen kan niet meer maar bier zuipen nog volopquote:Op woensdag 5 juli 2023 18:23 schreef ZanneG het volgende:
Gelukkig de zomer is bijna terug!
Tijd voor lange zomeravonden en strand
Rob snapt het probleem.quote:Op woensdag 5 juli 2023 19:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dit is niet te stoppen nog niet met 6.000,000 rob jettens, die 25.000 triljoen in de sloot mogen flikkeren
Als de Noordzee 42 graden wordt, krijg jij van mij een fust, ok?quote:Op woensdag 5 juli 2023 19:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dit onderwerp blijft actueel tot de oceaan 42C en groengeel ziet , Iran, Irak en syrie onleefbare stoffige vlaktes zijn geworden, en iedere Afrikaan in nederland woont
[..]
schaatsen kan niet meer maar bier zuipen nog volop
dat kan best nog 40 jaar duren, das voor mij te lang, of de ijskap moet opeens gesmolten zijnquote:Op woensdag 5 juli 2023 19:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als de Noordzee 42 graden wordt, krijg jij van mij een fust, ok?
quote:NOS Nieuws
Zaterdag 8 april, 20:44
Aangepast zaterdag 8 april, 22:49
Zorgen over recordtemperatuur oceaanwater: 'Geen tijd voor herstel ecosystemen'
Deskundigen zijn bezorgd over de temperatuur van de Stille Oceaan.
Deze week werd daar aan de oppervlakte een recordwarmte gemeten van 21,1 graden.
Het zeewater is sinds het begin van de satellietmetingen nog nooit zo warm geweest.
Die temperatuur kan grote gevolgen hebben, zegt onder meer Erik van Sebille, oceanograaf en klimaatwetenschapper aan de Universiteit van Utrecht.
"Voor al die dieren en organismen in de oceaan is het zeker niet goed dat de oceaan aan het opwarmen is", zegt hij. "Zij zijn die warmte helemaal niet gewend. Ze moeten verhuizen en verplaatsen en dat heeft impact op ecosystemen."
We zijn nog steeds bezig om uit de ijstijd te stappen.quote:Op woensdag 5 juli 2023 19:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat kan best nog 40 jaar duren, das voor mij te lang, of de ijskap moet opeens gesmolten zijn
[..]
je hebt wel een beetje gelijk, maar normaal gaat zo een temperatuur verandering in eeuwen een 100.000 jaarquote:Op woensdag 5 juli 2023 20:23 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
We zijn nog steeds bezig om uit de ijstijd te stappen.
Maar goed vraag me toch af .
Als Romeinse wegen tevoorschijn zijn komen onder het ijs vandaan
Is het wel een opwarming ?
Of herstel juist alles nu namelijk
Ik zie de Romeinse tijd niet dat ze sneeuws en ijs weg scheppen om een weg aan te leggen om vervolgens weer onder het ijs te stoppen
https://www.nationalgeogr(...)d-onder-smeltend-ijs
https://archeologieonline(...)n%20object%20stuitte.
Ook een mooi stuk.
https://dpa-factchecking.com/netherlands/220202-99-951189/
Een gegeven paard moet je niet in de bek schijten...quote:Op woensdag 5 juli 2023 19:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat kan best nog 40 jaar duren, das voor mij te lang, of de ijskap moet opeens gesmolten zijn
[..]
Dat dacht de statisticus ook toen hij door een rivier liep die gemiddeld 1 meter diep was, hij verdronkquote:Op woensdag 5 juli 2023 20:51 schreef michaelmoore het volgende:
we weten allemaal dat het nooit meer gaat vriezen in Nederland , need i say more, als dat weer gebeurt dan staat nederland op de kop, want daar rekent niemand op
[ afbeelding ]
ik geloof jouw helemaal , maar niet dat we nu een koude winter gaan krijgen , want dan gaat mijn hele mening omtrent het einde der tijden overboordquote:Op donderdag 6 juli 2023 11:55 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Dat dacht de statisticus ook toen hij door een rivier liep die gemiddeld 1 meter diep was, hij verdronk![]()
Het begrip gemiddelde temperatuur is problematisch, omdat 1 kuub lucht van 20 graden, 1 kuub beton van 20 graden of 1 kuub water van 20 graden allemaal een andere warmtecapaciteit hebben.. Bovendien: wanneer meet je de temperatuur? En het belangrijkste hoe snel koelt het in de nacht af?
Verder is het zo, dat wat er ook gebeurt het volgens de "klimaatwetenschappers" allemaal wordt veroorzaakt door de mensen gemaakte klimaatveanderin. De recente storm, te droog, te nat, te warm, te koud: allemaal door de klimaatverandering. Dus volgens deze zgn. deskundigen is extreem weer ook een gevolg, dus kan het best plotseling een koude winter worden.
Wat er ook gebeurt het is allemaal in overeenstemming met de klimaatmodellen
quote:Zuid-Europa zucht onder extreme hitte: Italië kan record breken met 49 graden
Updated 2 uur geleden
3 uur geleden in BUITENLAND
Amper twee weken na de laatste hittegolf heeft het zuiden van Spanje opnieuw te maken met een hittegolf. In delen van Andalusië steeg het kwik maandag tot 44 graden.
In Italië is de situatie nog zorgwekkender. Daar komt het Europees record in zicht met temperaturen van 48 graden die voorspeld worden.
Wel bizar hoe snel het klimaat lijkt te veranderen.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 10:37 schreef michaelmoore het volgende:
In Italie wordt het veel warmer
Lekker toch
het zeeijs smelt ervan heb ik gehoord en de oceanen warmen ook lekker op
https://www.telegraaf.nl/(...)breken-met-49-graden
[..]
de warme oceanen hebben tot gevolg dat het zeeijs nog sneller smelt, is de Artica en de Antartica eenmaal gesmolten dan kan het echte opwarmen beginnenquote:Op dinsdag 11 juli 2023 10:40 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Wel bizar hoe snel het klimaat lijkt te veranderen.
Misschien zijn er wel processen die exponentieel werken, want heb het idee dat de veronderstelling is dat het allemaal vrij lineair gaat.
Dat belooft dan wel wat voor de komende decennia.
Nou zal Italië vooral vakantiegangers aantrekken die juist naar warmte en zon zoeken, maar er zijn grenzen.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 10:37 schreef michaelmoore het volgende:
In Italie wordt het veel warmer
Lekker toch
het zeeijs smelt ervan heb ik gehoord en de oceanen warmen ook lekker op
https://www.telegraaf.nl/(...)breken-met-49-graden
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |