Heb je precies zo'n bus als op de foto staat? die hebben namelijk in de inwerpopening een schuin stuk zitten, wat denk ik bedoeld is om er voor te zorgen dat niemand z'n hand er in kan steken om post er uit te halen. Het nadeel daar van is dat brievenbuspakjes daardoor niet meer goed door de opening passen. Dus als je zo'n bus hebt, dan is het antwoord simpel: je bus is het probleem.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 20:33 schreef Ponsai het volgende:
Ik heb een bovenlader: https://www.bol.com/nl/nl(...)00000083913773/?s2a=
Maar als er dan een te grote envelop in komt, of vooral brievenbuspakket, dan mag hij uit de box steken?
Of moet eigenlijk de bezorger er altijd voor zorgen dat de box goed gesloten kan worden?
Hangt van de situatie af. Ik heb jarenlang in een jaren '30 wijk gelopen met brievenbussen die niet meer waren dan een gedecoreerde steen met een smalle gleuf. Alles groter dan een ansichtkaart past daar niet doorheen, tenzij (meermaals) dubbelgevouwen. Als ik daar steeds had moeten aanbellen had nu nog buiten gelopen. Mensen hebben zelf ook een verantwoordelijkheid om voor een goede bus te zorgen. Daar gaat PostNL immers ook vanuit, en dat is de reden dat brievenbuspakjes goedkoper zijn in de verzending dan belpakjes. Als je voor buspakjes ook steeds moet gaan bellen doe je in feite werk waar niet voor betaald is.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 20:51 schreef wbwb het volgende:
[..]
Waarschijnlijk is je brievenbus dan te klein. Het is wettelijk verplicht dat deze aan de eisen op https://www.consuwijzer.n(...)or/regels-brievenbus voldoen, echter zijn er helaas veel en veel te veel brievenbussen die hier niet aan voldoen.
Als het pakje niet in je brievenbus past, omdat je brievenbus te klein is of het pakje te groot is, dan hoort de bezorger aan te bellen. Als je niet thuis bent, dan hoort de bezorger bij 2 buren aan te bellen. Als deze ook niet thuis zijn of je pakje niet aan willen nemen, dan hoort de bezorger het naar de retailer te brengen.
Dus nee, dat hoort niet, maar je waarschijnlijk te kleine brievenbus hoort ook niet en op zich snap ik wel dat sommige bezorgers dat dan zo doen, maar zelf zou ik dat nooit zo doen.
Ik ben wel een postbezorger en ik werk zeker ook keihard. Ik word elke dag op 3 wijken ingepland en zaterdag (en ook wel eens als er iemand vrij heeft of ziek is) zelfs op 4 wijken.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 20:27 schreef ophaling10 het volgende:
Postbodes ja die zijn er niet veel meer,ik ben er wel een.Wat je het meeste ziet rondlopen zijn postbezorgers,in de media wordt dit ook vaak verkeerd gebruikt,neemt niet weg dat die ook keihard werken.
Ja, klopt, maar wat dan zou moeten gebeuren is dat PostNL besluit op die adressen helemaal niet meer te bezorgen totdat ze wel een brievenbus hebben die aan de wet voldoet. Het is niet aan jou als postbezorger om dan zomaar te besluiten af te wijken van de regels, je wordt immers door PostNL betaald om dat werk volgens hun werkwijze te bezorgen en krijgt daarvoor dan ook voor elke gewerkte minuut betaald.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 21:04 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Hangt van de situatie af. Ik heb jarenlang in een jaren '30 wijk gelopen met brievenbussen die niet meer waren dan een gedecoreerde steen met een smalle gleuf. Alles groter dan een ansichtkaart past daar niet doorheen, tenzij (meermaals) dubbelgevouwen. Als ik daar steeds had moeten aanbellen had nu nog buiten gelopen. Mensen hebben zelf ook een verantwoordelijkheid om voor een goede bus te zorgen. Daar gaat PostNL immers ook vanuit, en dat is de reden dat brievenbuspakjes goedkoper zijn in de verzending dan belpakjes. Als je voor buspakjes ook steeds moet gaan bellen doe je in feite werk waar niet voor betaald is.
Helder.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 21:00 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Heb je precies zo'n bus als op de foto staat? die hebben namelijk in de inwerpopening een schuin stuk zitten, wat denk ik bedoeld is om er voor te zorgen dat niemand z'n hand er in kan steken om post er uit te halen. Het nadeel daar van is dat brievenbuspakjes daardoor niet meer goed door de opening passen. Dus als je zo'n bus hebt, dan is het antwoord simpel: je bus is het probleem.
Ik wijk vaak genoeg af van de regels, dat doet PostNL ook. Bijv. de regel dat 95% van de brievenbuspost de volgende werkdag bezorgd moet zijn. Of de regel dat aanleveringstijden van wijken niet zomaar zonder overleg of zelfs maar communicatie een uur of meer verlaat mag worden. Of de regel dat je als postbezorger nooit meer dan 5.30 uur per dag hoeft te lopen en zeker niet na 17.00 uur.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 21:16 schreef wbwb het volgende:
[..]
Ja, klopt, maar wat dan zou moeten gebeuren is dat PostNL besluit op die adressen helemaal niet meer te bezorgen totdat ze wel een brievenbus hebben die aan de wet voldoet. Het is niet aan jou als postbezorger om dan zomaar te besluiten af te wijken van de regels, je wordt immers door PostNL betaald om dat werk volgens hun werkwijze te bezorgen en krijgt daarvoor dan ook voor elke gewerkte minuut betaald.
Ten gevolge van allerlei lopende reorganisaties, zoals OLK (Optimalisatie Logistieke Keten) is het nogal een zooitje momenteel. En waar PostNL vroeger tegen ons kon zeggen "voor jou tien anderen" kunnen wij dat nu tegen PostNL zeggen: "Voor PostNL 10 andere werkgevers". Dus we zitten ook slecht in de mensen, met fikse vertragingen tot gevolg. Wat voor soort poststuk is, maakt niet uit. Een buspakje heeft net zoveel kans op vertraging als een ansichtkaart.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 21:27 schreef Ponsai het volgende:
Oja, nu ik jullie bezorgers/bodes toch bevraag (sorry voor de vragen haha).
Woensdag bestelling gedaan, brievenbuspakket.
Donderdag wordt het verzonden. Vandaag en gisteren het pakket niet ontvangen.
Wel andere poststukken.
Blijft een brievenbuspakket langer liggen in het sorteercentrum?
Is overigens een dun iets in een plastic "tas envelop". Geen karton oid.
Is momenteel echt een drama inderdaad. Laatst had ik een poststuk waar ik een herstelsticker op geplakt had en die verscheen pas 2 weken later weer…quote:Op zaterdag 15 juli 2023 21:30 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ten gevolge van allerlei lopende reorganisaties, zoals OLK (Optimalisatie Logistieke Keten) is het nogal een zooitje momenteel. En waar PostNL vroeger tegen ons kon zeggen "voor jou tien anderen" kunnen wij dat nu tegen PostNL zeggen: "Voor PostNL 10 andere werkgevers". Dus we zitten ook slecht in de mensen, met fikse vertragingen tot gevolg. Wat voor soort poststuk is, maakt niet uit. Een buspakje heeft net zoveel kans op vertraging als een ansichtkaart.
De reject van de kleine post daarentegen loopt wel flink wat vertraging op. Dat moeten de voorbereiders op de juiste plek tussen de machinepost steken. Als het code-100 post betreft moet dit ook nog eens handmatig gecodeerd worden, omdat voorbereiders alleen nog maar op codeerregel kunnen werken, omdat ze haat geen wijkenkennis meer hebben. Zo had ik de hele afgelopen week nog de Gall & Gall folders van 2 weken (!) geleden er tussen zitten. Eigenlijk te gênant om nog te bezorgen, met aanbiedingen die nog maar 1 dag geldig waren.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 22:11 schreef wbwb het volgende:
[..]
Is momenteel echt een drama inderdaad. Laatst had ik een poststuk waar ik een herstelsticker op geplakt had en die verscheen pas 2 weken later weer…
Overigens heeft kleine post geloof ik juist bijna geen vertragingen, gezien die helemaal gesorteerd uit de machine komen en de problemen vooral bij Voorbereiden spelen.
Dat klopt, vandaar ook dat ze nu tijdelijk die reject niet tussen de bundel machinepost stoppen, maar echt fijn is kleine post in een andere bundel natuurlijk niet voor ons als bezorgers.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 23:48 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
De reject van de kleine post daarentegen loopt wel flink wat vertraging op. Dat moeten de voorbereiders op de juiste plek tussen de machinepost steken. Als het code-100 post betreft moet dit ook nog eens handmatig gecodeerd worden, omdat voorbereiders alleen nog maar op codeerregel kunnen werken, omdat ze haat geen wijkenkennis meer hebben. Zo had ik de hele afgelopen week nog de Gall & Gall folders van 2 weken (!) geleden er tussen zitten. Eigenlijk te gênant om nog te bezorgen, met aanbiedingen die nog maar 1 dag geldig waren.
Wij krijgen tegenwoordig aparte bundels aangeleverd voor kleine post, grote post en pakjes. Kleine post zijn poststukken van maximaal C5-formaat (en maximaal 5 mm dik), dat is zeg maar een envelop waar een dubbelgevouwen A4'tje in past.quote:
In het verleden heeft een collega dit gedaan. Smalle gleuf waar ook tijdschriften te groot voor waren en dubbelgevouwen waren ze te dik. Aan de bewoners uitgelegd maar die wilden geen nieuwe brievenbus kopen. Na overleg met teamleider mocht alles wat niet in de gleuf pastte naar de retailer tot er een nieuwe brievenbus kwam.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 21:16 schreef wbwb het volgende:
[..]
Ja, klopt, maar wat dan zou moeten gebeuren is dat PostNL besluit op die adressen helemaal niet meer te bezorgen totdat ze wel een brievenbus hebben die aan de wet voldoet. Het is niet aan jou als postbezorger om dan zomaar te besluiten af te wijken van de regels, je wordt immers door PostNL betaald om dat werk volgens hun werkwijze te bezorgen en krijgt daarvoor dan ook voor elke gewerkte minuut betaald.
ja hier zie je dat afschuifsysteem weer,ipv dat ze het goed vinden dat je het naar een ratailer stuurt,moeten ze gewoon een blokkade op dat adres zetten(regels handhaven,en niet op bezorgers afschuiven),moet je eens kijken hoe snel er een andere bus is.quote:Op zondag 16 juli 2023 09:12 schreef Bladblazer het volgende:
[..]
In het verleden heeft een collega dit gedaan. Smalle gleuf waar ook tijdschriften te groot voor waren en dubbelgevouwen waren ze te dik. Aan de bewoners uitgelegd maar die wilden geen nieuwe brievenbus kopen. Na overleg met teamleider mocht alles wat niet in de gleuf pastte naar de retailer tot er een nieuwe brievenbus kwam.
Met een hele wijk van die dingen vraag ik me af hoe ze dat dan zouden doen, als ze dat uberhaupt al zouden doen met een hele wijk.
ja daar zullen ze wel van geschrokken zijn,plus al die positieve reclame in de media.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 21:30 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ten gevolge van allerlei lopende reorganisaties, zoals OLK (Optimalisatie Logistieke Keten) is het nogal een zooitje momenteel. En waar PostNL vroeger tegen ons kon zeggen "voor jou tien anderen" kunnen wij dat nu tegen PostNL zeggen: "Voor PostNL 10 andere werkgevers". Dus we zitten ook slecht in de mensen, met fikse vertragingen tot gevolg. Wat voor soort poststuk is, maakt niet uit. Een buspakje heeft net zoveel kans op vertraging als een ansichtkaart.
Ja, inderdaad, precies dat. Ze zouden dat echt veel vaker moeten doen i.p.v. het maar weer eens op de bezorger afschuiven…quote:Op zondag 16 juli 2023 12:11 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
ja hier zie je dat afschuifsysteem weer,ipv dat ze het goed vinden dat je het naar een ratailer stuurt,moeten ze gewoon een blokkade op dat adres zetten(regels handhaven,en niet op bezorgers afschuiven),moet je eens kijken hoe snel er een andere bus is.
Bovendien ben je er dan nog steeds druk mee als er elke dag voor naar de retailer moet. Hier hebben ze ook nog die ongein dat bezorgers voor meerdere wijken vanaf hetzelfde depot voor elke wijk naar een andere retailer zouden moeten. Overigens ga ik dan toch maar naar 1 retailer (de eerste waar ik iets voor heb), net als de meeste hier, we blijven niet bezig.quote:Op zondag 16 juli 2023 12:21 schreef wbwb het volgende:
[..]
Ja, inderdaad, precies dat. Ze zouden dat echt veel vaker moeten doen i.p.v. het maar weer eens op de bezorger afschuiven…
Met Logisch Bezorgen hadden ze hier ook bedacht dat we verschillende wijken bij 3 verschillende retailers moeten zijn. Bij sommige wijken hadden ze zelfs bedacht dat we naar een retailer een paar km verderop in een ander dorp zouden moeten gaan, echt compleet onlogisch. Sowieso hebben wij niet eens stickers van die andere 2 retailers en brengen we nu ook alles naar 1 specifieke retailer. Daar hebben we dus wel iets van gezegd en het gaat nu gewoon bij die ene retailer blijven, maar echt, hoe verzinnen ze het?quote:Op zondag 16 juli 2023 13:36 schreef zerebus het volgende:
[..]
Bovendien ben je er dan nog steeds druk mee als er elke dag voor naar de retailer moet. Hier hebben ze ook nog die ongein dat bezorgers voor meerdere wijken vanaf hetzelfde depot voor elke wijk naar een andere retailer zouden moeten. Overigens ga ik dan toch maar naar 1 retailer (de eerste waar ik iets voor heb), net als de meeste hier, we blijven niet bezig.
Ik miste bij mijn piekwijken vandaag juist veel grote post. Geen enkele TV Gids, geen Makro, geen Linda, geen folderpakketten van Folderkiezer. Zijn ze eindelijk klaar met het wegwerken van de achterstanden van de afgelopen weken, gaan ze weer nieuwe achterstanden opbouwen.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 15:28 schreef wbwb het volgende:
Vandaag miste ik bij een piekwijk de pakjes. Bij mijn andere wijken had ik daarentegen echt veel pakjes. Ik ben dus benieuwd wat ik morgen dan krijg qua pakjes.
Ik had wel een tv-gids gezien, maar daar stond achterop groot een bericht van PostNL dat het door "een technische storing" (yeah, right…) kan zijn dat die later bezorgd is dan normaal.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 16:16 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik miste bij mijn piekwijken vandaag juist veel grote post. Geen enkele TV Gids, geen Makro, geen Linda, geen folderpakketten van Folderkiezer. Zijn ze eindelijk klaar met het wegwerken van de achterstanden van de afgelopen weken, gaan ze weer nieuwe achterstanden opbouwen.
Er was wel een paar weken terug een storing waardoor veel post foute codeerregels had. Maar ik dacht dat dit inmiddels was opgelost?quote:Op dinsdag 18 juli 2023 16:19 schreef wbwb het volgende:
[..]
Ik had wel een tv-gids gezien, maar daar stond achterop groot een bericht van PostNL dat het door "een technische storing" (yeah, right…) kan zijn dat die later bezorgd is dan normaal.
Dat klopt, maar ze spreken natuurlijk liever van een technische storing dan van wanbeleid (met het sluiten van VBL's, OLK en personeelstekort enzo) denk ik zo.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 16:20 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Er was wel een paar weken terug een storing waardoor veel post foute codeerregels had. Maar ik dacht dat dit inmiddels was opgelost?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |