abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209762278
Vandaag kwam de kat weer eens met een muis aanzetten. Meestal lukt het me om zo'n muis weer levend en wel buiten te zetten maar deze heeft (voor zover mijn diergeneeskundige talenten strekken) een gebroken achterpoot. Verder lijkt het ('het' omdat ik niet weet of het een hij/zij is en al helemaal niet hoe het zich identificeert) best vrolijk, actief en eet goed van de havervlokken en kaas. Het heeft ook al een naam: Mickey.

Verder heb ik geen verstand van muizen maar bij gebrek aan hobbies of een echt doel in mijn leven, heb ik besloten Mickey weer zo goed en kwaad als het kan op te kalefateren. Als ik morgen tijd heb, ga ik even langs de kringloop om te kijken of ze iets van een kooi hebben. Verder heb ik inmiddels ook wat ijsbergsla bij Mickey gelegd zodat er ook wat vocht is (uit een melkpak-dopje drinken, lijkt ie niet te snappen).

Hebben mensen nog tips hoe ik een muis met een gebroken achterpoot zo goed mogelijk kan verzorgen en een fijne oude dag kan bezorgen? Gezien wat dat beestje nu al gegeten heeft, lijkt mij een dieet van havervlokken en kaas niet goed voor z'n BMI. Een paar oude kranten in de doos, zou die dat fijn vinden? Spalkje maken satéprikkers? Nog wat tips?

N.B.: Een hamer op z'n kop is misschien de meest rationele keuze maar wat deze betreft geen optie.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_209762313
Hou er rekening mee dat er een grote kans is dat je kat al inwendige bloedingen heeft veroorzaakt en de muis alsnog dood gaat, wat je ook doet.

Dus hecht je er de komende 48 uur niet teveel aan :P
Twiddel
pi_209762435
:')
  roze dinsdag 4 juli 2023 @ 19:43:47 #4
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_209762456
Meeste van deze muizen gaan alsnog dood.
Your beauty never ever scared me.
pi_209762467
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 juli 2023 19:33 schreef summer2bird het volgende:
Hou er rekening mee dat er een grote kans is dat je kat al inwendige bloedingen heeft veroorzaakt en de muis alsnog dood gaat, wat je ook doet.

Dus hecht je er de komende 48 uur niet teveel aan :P
Goed om te weten. Ik ga in ieder geval regelmatige updates geven over zijn welbevinden.
  roze dinsdag 4 juli 2023 @ 19:44:54 #6
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_209762474
Morgen: hij is ontsnapt of hij is dood.
pi_209762560
Dierenambulance een optie?
pi_209762697
Een muis in een kooi? Die hebben aan 1cm ruimte al genoeg om te ONTSNAPPEN Beter in een oud aquarium
pi_209762711
Kaas is sowieso geen geschikt muizenvoer (in tegenstelling tot wat je in tekenfilms ziet).
Melk ook niet.

Water uit een schaaltje of dopje gaat prima.

Die vlokken zijn op zich ook niet erg.

Stukje ongezouten noot of pinda's gaat ook prima.
Wortel, aardbei, erwten, broccoli, lusten ze hier ook wel.

En als hij (of zij) het overleeft, dan gewoon muizenvoer.

De muis heeft z'n oogjes open maar is niet heel groot, dus minimaal 12 en maximaal 16 dagen oud denk ik.

Aan het pootje valt weinig te doen denk ik, als het echt gebroken is. Hopelijk is het alleen een kneuzing.

Wat goed werkt als tijdelijke kooi is een plastic opbergbox en een deksel met veel kleine gaatjes (zoek op "bin cage").
Dat hoeft nu niet zo groot te zijn, aangezien hij in z'n huidige situatie toch geen grote afstanden zal lopen.

Muizen hebben graag schuilplaatsen, lege keukenrol / toiletrol kan prima dienst doen.
En verder een stukje stof (oud shirt bijvoorbeeld) om in weg te kruipen.

1 mei kreeg ik 9 wilde muisjes met de ogen nog dicht aangeboden, die wonen hier ook alle 9 nu :+

F&F / Muizenissen

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-07-2023 20:33:34 ]
pi_209762917
De haren op de pootjes zijn trouwens wel echt anders dan bij mijn huismuizen.
Vraag me af wat voor soort dit is.
  Vis een optie? dinsdag 4 juli 2023 @ 20:26:21 #12
70532 loveli
N
pi_209763099
quote:
Ja, dat is 'm wel denk ik.
Veel meer haar op de pootjes.
pi_209763106
Hoe gaat het intussen met de muis? Kans is groot dat ie morgenochtend weg is.
Van zodra jij uit het zicht bent, begint de ontsnapping.
Cindy De Vuyst
pi_209763119
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juli 2023 20:30 schreef einzeinz het volgende:
Hoe gaat het intussen met de muis? Kans is groot dat ie morgenochtend weg is.
Van zodra jij uit het zicht bent, begint de ontsnapping.
Valt wel wat mee.

Ik had de jonge muizen zelfs in een bak zonder deksel in het begin.
En deze heeft een achterpootje dat niet meewerkt, dus springen zal er niet bij zijn nu.

En er is best kans dat het heelt, als het gebroken is (wel scheef wss). In het wild zou hij dan geen kans maken maar in gevangenschap kan het raar lopen.
pi_209763146
Als hij eind deze week weet te halen, zou ik hem 'in huis' nemen ;)
Cindy De Vuyst
pi_209763163
In theorie kan het een beschermde soort zijn (zie je beter als het beestje een maand oud is) maar als het beestje niet voor zichzelf kan zorgen, is uitzetten ook geen optie meer. Wat niet weet...
pi_209763273
Dank @TheFreshPrince ! Inmiddels heb ik ook wat kooiverrijking aangebracht, het moet natuurlijk een 3-sterren Beter Leven-muis worden. En nog altijd actief (en kennelijk niet bang voor mij), dus ik heb hoop dat deze het haalt.

dinsdag 4 juli 2023 @ 20:56:55 #19
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_209763514
Zoals hierboven al gezegd, een kartonnen doos bijten ze doorheen of klimmen ze tegenop (ook met drie poten).

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt, tot het gebroken pootje aan toe, met Chester O+ . In een aquarium gezet met veel zaagsel en verstopplekjes, caviavoer en wat water erbij en met rust gelaten. Na een week wist hij mijn hand al goed te ontwijken en liet ik hem vrij.

Voor die ene Chester gingen er ook bosjes dood na een dag, dus wees niet te optimistisch.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  dinsdag 4 juli 2023 @ 20:57:51 #20
pi_209763527
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juli 2023 20:41 schreef stavromulabeta het volgende:
Dank @:thefreshprince ! Inmiddels heb ik ook wat kooiverrijking aangebracht, het moet natuurlijk een 3-sterren Beter Leven-muis worden. En nog altijd actief (en kennelijk niet bang voor mij), dus ik heb hoop dat deze het haalt.

[ afbeelding ]
Chester leek ook niet bang, totdat hij weer weg kon rennen. Het is een wild dier, niet vergeten en vrij laten als hij dit overleeft.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_209763795
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 juli 2023 20:57 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Chester leek ook niet bang, totdat hij weer weg kon rennen. Het is een wild dier, niet vergeten en vrij laten als hij dit overleeft.
Als dat pootje goed heelt zal dat wel lukken denk ik, anders wordt het wel pittig om te overleven.

De muizen hier kreeg ik toen ze ongeveer 8 dagen oud waren, oogjes nog dicht, met penseeltje gevoed.
Die zijn niet echt bang voor me. Ook niet handtam, ze gaan niet op m'n hand zitten, maar ze snuffelen er wel aan en pakken wel eten aan (als het lekker genoeg is) en blijven lekker in hun wiel rennen als ik voorbij loop.

Uitzetten ga ik niet doen, als ze bij een kat ook gaan zitten wachten op een lekker hapje dan worden ze dat zelf ;)
  Spellchecker dinsdag 4 juli 2023 @ 21:15:27 #22
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209763807
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juli 2023 20:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
Kaas is sowieso geen geschikt muizenvoer (in tegenstelling tot wat je in tekenfilms ziet).
Melk ook niet.

Water uit een schaaltje of dopje gaat prima.

Die vlokken zijn op zich ook niet erg.

Stukje ongezouten noot of pinda's gaat ook prima.
Wortel, aardbei, erwten, broccoli, lusten ze hier ook wel.

En als hij (of zij) het overleeft, dan gewoon muizenvoer.

De muis heeft z'n oogjes open maar is niet heel groot, dus minimaal 12 en maximaal 16 dagen oud denk ik.

Aan het pootje valt weinig te doen denk ik, als het echt gebroken is. Hopelijk is het alleen een kneuzing.

Wat goed werkt als tijdelijke kooi is een plastic opbergbox en een deksel met veel kleine gaatjes (zoek op "bin cage").
Dat hoeft nu niet zo groot te zijn, aangezien hij in z'n huidige situatie toch geen grote afstanden zal lopen.

Muizen hebben graag schuilplaatsen, lege keukenrol / toiletrol kan prima dienst doen.
En verder een stukje stof (oud shirt bijvoorbeeld) om in weg te kruipen.

1 mei kreeg ik 9 wilde muisjes met de ogen nog dicht aangeboden, die wonen hier ook alle 9 nu :+

F&F / Muizenissen
even bijlezen :P
pi_209763869
Als die tandjes heeft noemen wij hem Kluun het eerste online FOK! Huisdier.
pi_209763911
Ahhww wat een lieverd
  dinsdag 4 juli 2023 @ 21:22:38 #25
pi_209763922
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juli 2023 21:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als dat pootje goed heelt zal dat wel lukken denk ik, anders wordt het wel pittig om te overleven.

De muizen hier kreeg ik toen ze ongeveer 8 dagen oud waren, oogjes nog dicht, met penseeltje gevoed.
Die zijn niet echt bang voor me. Ook niet handtam, ze gaan niet op m'n hand zitten, maar ze snuffelen er wel aan en pakken wel eten aan (als het lekker genoeg is) en blijven lekker in hun wiel rennen als ik voorbij loop.

Uitzetten ga ik niet doen, als ze bij een kat ook gaan zitten wachten op een lekker hapje dan worden ze dat zelf ;)
Oké, het zal ook afhankelijk zijn van de leeftijd. Ik vond het in elk geval niet koosjer om Chester als wild diertje opgesloten te houden. Ze zijn op zo'n ander leven ingesteld dat me dat niet leuk lijkt. Maar het kan best zijn dat Chester niet lang heeft mogen genieten van zijn vrijheid. Zo gaat dat vaak bij muizen.
pi_209764059
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 juli 2023 21:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Oké, het zal ook afhankelijk zijn van de leeftijd. Ik vond het in elk geval niet koosjer om Chester als wild diertje opgesloten te houden. Ze zijn op zo'n ander leven ingesteld dat me dat niet leuk lijkt. Maar het kan best zijn dat Chester niet lang heeft mogen genieten van zijn vrijheid. Zo gaat dat vaak bij muizen.
Dat is ook een dilemma.

Had ik ze vorige maand vrijgelaten, dan was de groep vast al gehalveerd in het wild, misschien nog wel erger aangezien ze niet zo heel schuw zijn.

En nu leven ze een lui leventje met eten en drinken zoveel ze willen en een luxe loopwiel (dat ook echt constant draait als ze wakker zijn) ;)

De mannetjes (grootste groep) zitten in een terrarium van 120 x 50 x 60. Komt niet in de buurt van het leefgebied buiten maar echt klein is het ook niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-07-2023 21:37:55 ]
  Vis een optie? dinsdag 4 juli 2023 @ 22:29:06 #27
70532 loveli
N
pi_209764862
Veldmuisjes eten ook spinnen, slakken, wormen. krijgen ze meteen vocht binnen
crap in = crap out
pi_209764945
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juli 2023 22:29 schreef loveli het volgende:
Veldmuisjes eten ook spinnen, slakken, wormen. krijgen ze meteen vocht binnen
Lekkere hapjes :)

Slakken kunnen wel parasieten hebben die gevaarlijk zijn voor honden (en ook mijn fret moet er mee uitkijken volgens de vereniging). Dus weet niet of dat voor muizen dan ook ideaal is.

edit: ze zijn hier ook gek op snoep- en cherrytomaatjes, goed gerijpt. Half snoeptomaatje is voor 4-5 muizen meer dan genoeg, anders komt het niet op.

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-07-2023 22:44:49 ]
pi_209766334

Mickey heeft de eerste nacht overleefd en is de dag gestart met een lekker cherrytomaatje.
pi_209777293

Het gaat nog steeds goed en steeds beter. Mickey loopt nou ook weg van mij. Ook even aan het interieurdesignen geweest, grotere doos, met een kleine doos er in als huisje. En dat alles in een plastic krat, mocht Mickey zich er uit knagen.

Springen of klimmen gaat het echt niet worden. Die achterpoot hangt er op een rare manier bij. Enigszins hobbelend lopen gaat aan redelijk goed.
  roze woensdag 5 juli 2023 @ 20:54:15 #31
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_209777402
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2023 20:42 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]

Het gaat nog steeds goed en steeds beter. Mickey loopt nou ook weg van mij. Ook even aan het interieurdesignen geweest, grotere doos, met een kleine doos er in als huisje. En dat alles in een plastic krat, mocht Mickey zich er uit knagen.

Springen of klimmen gaat het echt niet worden. Die achterpoot hangt er op een rare manier bij. Enigszins hobbelend lopen gaat aan redelijk goed.
Je weet dat knaagdieren ook door plastic heen kunnen knagen?
pi_209778452
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juli 2023 20:54 schreef Ama het volgende:

[..]
Je weet dat knaagdieren ook door plastic heen kunnen knagen?
Hoef je niet bang voor te zijn.

Ik heb hier 4 muizendames in een 140 liter "bin cage", ofwel een plastic bak en daar zitten ze al ongeveer 6 weken in.
Nog geen knaagspoor aan gevonden.

Is ook een vrij gangbare manier om muizen te houden als je dat met een klein budget wil doen.

In het terrarium daarboven (120 x 50 oppervlak) zitten 5 heren.
De dames gaan wel naar wat groters verhuizen maar ben nog niet iets in de juiste prijsklasse (en in de buurt) tegengekomen.

pi_209801734
Mickey leeft nog steeds en maakt het goed. Dus ik ben naar de Action geweest om huisvesting en wat caviaspullen te kopen. Ik kwam met de boormachine al nauwelijks door het deksel om ventilatiegaten te maken, dus met dat doorknagen zal het ook niet zo'n vaart lopen. En kattenbakvulling als bodembedekking. Ethisch nogal dubieus maar hij zal het er maar mee moeten doen.

Tot mijn verbazing werd het kartonnen huisje ook gelijk ingericht. Ineens lag er allemaal hooi en eten in en is er zelfs een poging tot het schilderen van de muren in tomatenkleur ondernomen.

Spellchecker vrijdag 7 juli 2023 @ 20:43:56 #34
197773 crew  maily
pi_209801782
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 20:41 schreef stavromulabeta het volgende:
Mickey leeft nog steeds en maakt het goed. Dus ik ben naar de Action geweest om huisvesting en wat caviaspullen te kopen. Ik kwam met de boormachine al nauwelijks door het deksel om ventilatiegaten te maken, dus met dat doorknagen zal het ook niet zo'n vaart lopen. En kattenbakvulling als bodembedekking. Ethisch nogal dubieus maar hij zal het er maar mee moeten doen.
[ afbeelding ]

Tot mijn verbazing werd het kartonnen huisje ook gelijk ingericht. Ineens lag er allemaal hooi en eten in en is er zelfs een poging tot het schilderen van de muren in tomatenkleur ondernomen.

[ afbeelding ]
Leuk leuk leuk! *O*
pi_209801923
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 20:41 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Haha, ja, er wordt heel wat afgesleept met nestmateriaal.

Goed teken dat je muis zo actief is.
Dat geeft wel een beetje hoop op een redelijke afloop.

Als de muis redelijk hersteld is maar je toch besluit om 'm te houden, dan is hennepvezel (mini hemp) wel heel fijn voor kleine knaagdieren, kunnen ze makkelijk in graven / tunnelen. Laagje van ~10cm is mooi.
pi_209802180
tvp
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209803398
Misschien woont er wel een Fok!er bij je in de buurt die een grote kooi/ aquarium over heeft. Wat heb je nog nodig?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_209817845
Hoe is het met Mickey?
pi_209818204
Alles OK met Mickey?
Leuk topic!
Cindy De Vuyst
pi_209819656
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2023 01:02 schreef einzeinz het volgende:
Alles OK met Mickey?
Leuk topic!
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 23:57 schreef lichtknopje het volgende:
Hoe is het met Mickey?

Zeker. Hij heeft een nieuw favoriet plekje ontdekt in een oude sok. Ik dacht even dat hij toch ontsnapt was, totdat de sok begon te bewegen.
pi_209821769
Lief beestje
pi_209827736
cute
Cindy De Vuyst
pi_209827740
Op de duur zul je hem niet meer vrij willen laten.
Cindy De Vuyst
pi_209883066

Weer tijd voor een muizenkiekje.

Het gaat nog steeds prima, lopen gaat ook weer best goed. Ik moet alleen op zoek naar een nieuw huisje. Zijn favoriete Huawei-doosje was smerig, dus dat heb ik vervangen door een pasta-doosje maar dat bevalt een stuk minder.

@TheFreshPrince: is het normaal dat muizen enorm veel slapen, ook 's nachts?
pi_209883155
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 20:55 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]

Weer tijd voor een muizenkiekje.

Het gaat nog steeds prima, lopen gaat ook weer best goed. Ik moet alleen op zoek naar een nieuw huisje. Zijn favoriete Huawei-doosje was smerig, dus dat heb ik vervangen door een pasta-doosje maar dat bevalt een stuk minder.

@:thefreshprince: is het normaal dat muizen enorm veel slapen, ook 's nachts?
Overdags zie ze soms heel even als ik een drinkbak verschoon of wat lekkers in de kooi verstop / verspreid.
Er loopt er bijvoorbeeld nu 1 sinds 10 minuten op een wiel te klooien maar de overige 8 zitten in hun kurktunnels.

Maar 's nacht zou er wel actie moet zijn. Het kan wel zijn dat hij zich wat verveelt.
Als hij zich wat beter voelt, zou je een loopwiel kunnen proberen.
Wel een beetje een fatsoenlijke grootte, minimaal 20cm doorsnede aanhouden zodat hij z'n rug goed kan strekken.

Ik heb de iets grotere versie van deze maar ik heb dan ook 5 / 4 muizen per kooi en die willen er allemaal tegelijktertijd in :+

https://www.drdknaagdierwinkel.nl/nl/trixie-looprad-20-cm.html

Sowieso een fijne webshop, al paar keer wat besteld, hebben ook veel lekkere hapjes voor muizen en andere knaagdieren.
pi_209883239
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 21:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Overdags zie ze soms heel even als ik een drinkbak verschoon of wat lekkers in de kooi verstop / verspreid.
Er loopt er bijvoorbeeld nu 1 sinds 10 minuten op een wiel te klooien maar de overige 8 zitten in hun kurktunnels.

Maar 's nacht zou er wel actie moet zijn. Het kan wel zijn dat hij zich wat verveelt.
Als hij zich wat beter voelt, zou je een loopwiel kunnen proberen.
Wel een beetje een fatsoenlijke grootte, minimaal 20cm doorsnede aanhouden zodat hij z'n rug goed kan strekken.

Ik heb de iets grotere versie van deze maar ik heb dan ook 5 / 4 muizen per kooi en die willen er allemaal tegelijktertijd in :+

https://www.drdknaagdierwinkel.nl/nl/trixie-looprad-20-cm.html

Sowieso een fijne webshop, al paar keer wat besteld, hebben ook veel lekkere hapjes voor muizen en andere knaagdieren.
Moest je nou die link delen? Ik ben bang dat ik straks een tweede hypotheek op mijn huis moet afsluiten _O-
pi_209883250
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 21:06 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Moest je nou die link delen? Ik ben bang dat ik straks een tweede hypotheek op mijn huis moet afsluiten _O-
Herkenbaar, herkenbaar :D
pi_210149778
Hoe is het met de muis? En met de rare poot? En met de hypotheek?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_210153175
quote:
5s.gif Op donderdag 3 augustus 2023 21:06 schreef sigme het volgende:
Hoe is het met de muis? En met de rare poot? En met de hypotheek?
Niet zo goed helaas. Hij lag vorige week dinsdag ineens vanuit het niets dood in het hokje. :'(
Terwijl ik de dag ervoor nog het idee had dat die prima opgeknapt was en ook wat minder bang werd voor mij.

Geen idee waar het aan lag, toch nog wat opgelopen schade, gezondheidsproblemen of dat er toch iets ontbrak aan mijn verzorging.
  Spellchecker vrijdag 4 augustus 2023 @ 06:47:59 #50
197773 crew  maily
pi_210153241
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 05:42 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Niet zo goed helaas. Hij lag vorige week dinsdag ineens vanuit het niets dood in het hokje. :'(
Terwijl ik de dag ervoor nog het idee had dat die prima opgeknapt was en ook wat minder bang werd voor mij.

Geen idee waar het aan lag, toch nog wat opgelopen schade, gezondheidsproblemen of dat er toch iets ontbrak aan mijn verzorging.
Achgos wat sneu ...

Maar je hebt er wel je best voor gedaan!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')