quote:Dit kun je vandaag verwachten van de boerenprotesten
Boeren die het niet eens zijn met het stikstofbeleid van het kabinet hebben voor vandaag acties door het hele land aangekondigd. Ze willen "Nederland platleggen", zo dreigen ze op sociale media. In ons liveblog lees je de stand van zaken, hieronder welke eventuele overlast die je kunt verwachten.
Om met de deur in huis te vallen: een deel van de verwachte chaos bestaat eruit dat niet precies bekend is wat er gaat gebeuren. En dus ook niet hoe groot de acties en overlast worden.
De boerenorganisatie Farmers Defence Force (FDF) zegt zelf geen coördinerende rol te spelen bij de actiedag. Hetzelfde geldt voor boerenactiegroep Agractie. De boeren worden opgeroepen de acties vanuit hun eigen regio's te organiseren.
Als de boeren hun dreigementen waarmaken, worden toegangswegen naar de luchthavens Schiphol, Eindhoven en Rotterdam geblokkeerd. Schiphol raadt reizigers aan om maandag met de trein naar het vliegveld te komen.
Volgens KLM kunnen de protesten mogelijk ook de vertrek- en aankomsttijden beïnvloeden. "Uw vlucht kan worden verstoord als u van, naar of via Schiphol reist", waarschuwt de luchtvaartmaatschappij.
Omdat boerenprotesten vaak bestaan uit het blokkeren van (snel)wegen, zullen maandag vermoedelijk ook automobilisten te maken krijgen met vertragingen, zo waarschuwt ook Rijkswaterstaat zondag. Het is nog niet bekend waar in Nederland maandag wegen afgesloten zullen zijn.
Boerenorganisaties hebben eerder opgeroepen om in ieder geval vluchtstroken vrij te laten. Mensen met haast voor bijvoorbeeld ziekenhuisbezoek zouden dan na overleg met de blokkerende boeren toch door kunnen rijden.
Als je boodschappen wilt doen of wacht op een pakketje, zou het kunnen dat je een leeg schap aantreft in de winkel of langer moet wachten op de bezorging. Er wordt namelijk opgeroepen distributiecentra voor levensmiddelen en de Rotterdamse haven als doelwit voor acties te kiezen. De oproep wordt gedaan via verschillende kanalen, waaronder op WhatsApp en Telegram.
Het grote logistiekbedrijf Jan de Rijk heeft klanten ervoor gewaarschuwd dat er maandag mogelijk sprake is van vertragingen bij ritten met vrachtwagens.
Albert Heijn, waarvoor dagelijks veel trucks in de weer zijn, betreurt de boerenacties waarvan klanten mogelijk hinder zullen ondervinden. De supermarktketen zegt er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat alle producten "en zeker ook die van de boeren en telers" te koop blijven.
De politie heeft maandag de mogelijkheid om met materieel van Defensie trekkers weg te slepen. De capaciteit is wel relatief beperkt.
"Bij een of twee trekkers lukt het wel", zegt een politiewoordvoerder tegen NU.nl. "Maar bij hele grote aantallen door het hele land heeft ook defensie te weinig materieel beschikbaar."
https://www.nu.nl/binnenl(...)boerenprotesten.html
nou ja het is al beter dan voorheen; ze gewoon hun gang laten gaanquote:Op donderdag 29 juni 2023 10:12 schreef TweedeKlum het volgende:
Trekkers hebben de snelweg verlaten, kentekens zijn genoteerd. Manmanman, wat een slap optreden weer.
Nou ja in hun (farmers) defense; het FDF is maar een klein radicaal clubje die ook niet goed valt bij LTO en Agriactie. Qua leden zijn ze het kleinste maar vallen ze door hun radicale acties het meeste op.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:19 schreef KoosVogels het volgende:
Aha, dus de boeren blazen zelf het Landbouwakkoord op en gaan vervolgens weer lastig lopen doen. Vorig jaar kon ik nog wel enige sympathie opbrengen voor de boeren, maar het is nu wel een keertje klaar. Als je niet wil meebewegen, dan moet je gewoon lekker je bek houden als sector.
quote:Op donderdag 29 juni 2023 09:45 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Een sterke inhoudelijke reactie zoals verwacht
Het is prachtig iigquote:Op donderdag 29 juni 2023 10:27 schreef tesssssssss het volgende:
Is dit de fanclub van de boeren?
(ben een beetje melig)
Best een slechte fanclub, hoor.
Ik kan alleen maar melden dat er ook een heleboel boeren zijn die zich hier niet mee willen associëren en zich dood schamen, maar die hoor je amper. Niet alleen omdat dat niet scoort, ook omdat ze zich gedeisd houden omdat de halve zolen die we nu zien ook niet vies zijn van een potje intimideren.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:19 schreef KoosVogels het volgende:
Aha, dus de boeren blazen zelf het Landbouwakkoord op en gaan vervolgens weer lastig lopen doen. Vorig jaar kon ik nog wel enige sympathie opbrengen voor de boeren, maar het is nu wel een keertje klaar. Als je niet wil meebewegen, dan moet je gewoon lekker je bek houden als sector.
" Alle haat verzameld in 1 topic."quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:29 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het is prachtig iig
Laat de haat maar vloeien.
Dan heb je er echt niet zoveel verstand van.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:22 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik zie alleen maar veronderstellingen en inhoudsloos teksten. En dan wil jij een sterke inhoudelijke reactie?
De haat richting de boeren hier is 1 grote oppervlakkige aanval. Dat 80% van ons eten uit het buitenland komt, terwijl we hier toch een van de beste productiegronden ter wereld hebben, daar mag jij je voor in de spiegel gaan kijken. Want eigenlijk is het grootste deel van die 80% dus helemaal niet nodig om hier naar binnen te halen. Maar hey, jij bent niet van plan om 10ct meer voor je uien te betalen. Dus moeten ze komen uit Nieuw Zeeland.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:32 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dan heb je er echt niet zoveel verstand van.
Het is namelijk geen veronderstelling dat het overgrote deel van wat we eten uit het buitenland komt, zo'n 80%. Het is geen veronderstelling dat er miljarden landbouwsubsidie is, deels vanuit het Rijk, deels vanuit Europa. Het is geen veronderstelling dat de helft van ons landoppervlakte landbouwgrond is en dus in handen is van een klein groepje grootgrondbezitters en het is geen veronderstelling dat bijna de helft van de Nederlandse boeren miljonair is. En ik mag toch aannemen dat ik je niet hoef te vertellen dat ze door aanhoudende protesten wel érg doen alsof zij het slachtoffer zijn.
Dat zijn geen vooroordelen, geen veronderstellingen, dat zijn gewoon de feiten. Als je iets in te brengen hebt tegen de conclusies die ik daaraan verbind, is dat natuurlijk je goed recht. Sterker nog, dat is de bedoeling van dit forum. Maar als reactie op een mening onderbouwd met feiten zou het je wel sieren als je met meer komt dan oppervlakkige aanvallen.
De meeste mensen die hier de boeren aan het dissen zijn, hebben er volgens mij nog nooit eentje van dichtbij gezien.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:32 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dan heb je er echt niet zoveel verstand van.
Het is namelijk geen veronderstelling dat het overgrote deel van wat we eten uit het buitenland komt, zo'n 80%. Het is geen veronderstelling dat er miljarden landbouwsubsidie is, deels vanuit het Rijk, deels vanuit Europa. Het is geen veronderstelling dat de helft van ons landoppervlakte landbouwgrond is en dus in handen is van een klein groepje grootgrondbezitters en het is geen veronderstelling dat bijna de helft van de Nederlandse boeren miljonair is. En ik mag toch aannemen dat ik je niet hoef te vertellen dat ze door aanhoudende protesten wel érg doen alsof zij het slachtoffer zijn.
Dat zijn geen vooroordelen, geen veronderstellingen, dat zijn gewoon de feiten. Als je iets in te brengen hebt tegen de conclusies die ik daaraan verbind, is dat natuurlijk je goed recht. Sterker nog, dat is de bedoeling van dit forum. Maar als reactie op een mening onderbouwd met feiten zou het je wel sieren als je met meer komt dan oppervlakkige aanvallen.
quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:44 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
De meeste mensen die hier de boeren aan het dissen zijn, hebben er volgens mij nog nooit eentje van dichtbij gezien.
Maar prettige voortzetting
Do ermee wat je wiltquote:Op donderdag 29 juni 2023 10:45 schreef xpompompomx het volgende:
[..]![]()
Wat een bijzonder rare veronderstelling is dat altijd.
ME+het leger om ze van de wegen te houden/knuppelen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:17 schreef Pleun2011 het volgende:
Die schijtboeren zijn dus weer bezig.. 0,0 sympathie voor. Pappen en nathouden werkt niet, beter hard aanpakken deze druktemakers.
Fijn dat jullie wel een groep hele beschaafde mensen zijn. Wees er trots op.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:47 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
ME+het leger om ze van de wegen te houden/knuppelen.
Ben de afgelopen vijftien jaar vaak bij boerenbedrijven op bezoek geweest, en het zijn over het algemeen vriendelijke lui. Maar dat betekent niet dat deze protesten terecht zijn.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:44 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
De meeste mensen die hier de boeren aan het dissen zijn, hebben er volgens mij nog nooit eentje van dichtbij gezien.
Uiteraard. De boeren moeten beseffen dat de maatschappij ze niet meer nodig heeft. Nederland heeft veel te veel boeren en landbouw/veegrond.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:48 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Fijn dat jullie wel een groep hele beschaafde mensen zijn.
Beter komt ER de volgende keer ook met trekkersquote:Op donderdag 29 juni 2023 10:47 schreef Duiveltja het volgende:
Als je een tractor hebt mag je alles maken in Nederland.
Bjina onze hele voedselbank draait op de boeren. Laat de allerarmsten maar weer lijden.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ben de afgelopen vijftien jaar vaak bij boerenbedrijven op bezoek geweest, en het zijn over het algemeen vriendelijke lui. Maar dat betekent niet dat deze protesten terecht zijn.
quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:53 schreef tesssssssss het volgende:
Bjina onze hele voedselbank draait op de boeren. Laat de allerarmsten maar weer lijden.
Als ik jouw reakties lees ben ik echt blij dat ik aan de goede kant sta.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:55 schreef Duiveltja het volgende:
[..]Nou nou poeh poeh.
Nee hou op als je dit als argument aandraagt is je wereld wel erg klein. Veel succes in de bijstand en stemmen op BBB.
Post het op LinkedIn en vraag om een lolly. Nobody cares.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:56 schreef tesssssssss het volgende:
Ik ben daar namelijk vrijwillliger.
Er zijn gewoon te veel boeren in dit kleine landje. Punt.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:53 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Bjina onze hele voedselbank draait op de boeren. Laat de allerarmsten maar weer lijden.
Zo zal het gewoon wel altijd blijven.
Succes met jullie topic![]()
Ook als de stikstofaanpak wordt doorgezet, blijven er na 2035 nog gewoon boeren over om jullie voedselbankje te steunen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:53 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Zo zal het gewoon wel altijd blijven.
Succes met jullie topic![]()
Zie hier het probleem: Iedereen lijkt maar een kamp te moeten kiezen ofzo. Oh je vind wat anders? Ben je meteen een hater!quote:Op donderdag 29 juni 2023 11:01 schreef Montagui het volgende:
Het enige waar ik de haters gelijk in geef zijn de megastallen en het aantal stuks vee per boer, dat mag allemaal wel een stuk minder.
Verder: #teamboer
quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:51 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Uiteraard. De boeren moeten beseffen dat de maatschappij ze niet meer nodig heeft. Nederland heeft veel te veel boeren en landbouw/veegrond.
Dat moeten worden afgepakt en heringericht voor woningen.Dat komt hoe dan ook er aan. Het is nu wel wel klaar met het ontzien van de boeren. Vergeet niet dat ze allemaal aan de subsidie kraan liggen en bakken met geld verdienen. Het is geen natuur en ze zijn niet zielig.
Het inkomen van boeren verschilt sterk per type bedrijf. Ik heb wat cijfers van 2019 bekeken en varkenshouders doen het met 250.000 erg goed. Daar staat tegenover dat akkerbouwers zo’n 37.000 per jaar verdienen. Dat ze bakken met geld verdienen klopt dus niet.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:51 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Uiteraard. De boeren moeten beseffen dat de maatschappij ze niet meer nodig heeft. Nederland heeft veel te veel boeren en landbouw/veegrond.
Dat moeten worden afgepakt en heringericht voor woningen.Dat komt hoe dan ook er aan. Het is nu wel wel klaar met het ontzien van de boeren. Vergeet niet dat ze allemaal aan de subsidie kraan liggen en bakken met geld verdienen. Het is geen natuur en ze zijn niet zielig.
Maar jij bent niet van plan 10ct meer te betalen voor je bloemkool.quote:Op donderdag 29 juni 2023 11:02 schreef Tomatenboer het volgende:
Aangezien 80% van de land- en tuinbouwproductie wordt geëxporteerd hebben we aan 20% van die productie voldoende om in ons eigen onderhoud te voorzien. Kortom, wat mij betreft kunnen we makkelijk met 50 tot 80% minder productie toe.
Ben ik best toe bereid hoor, en ik denk velen met mij.quote:Op donderdag 29 juni 2023 11:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Maar jij bent niet van plan 10ct meer te betalen voor je bloemkool.
Die moet vervolgens uit spanje komen. En die hier groeien, sturen we dan weer naar frankrijk ofso.
Koekkoek.
Ik ben er van overtuigd dat het kan zonder de consumentenprijzen omhoog te laten gaan.quote:Op donderdag 29 juni 2023 11:12 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ben ik best toe bereid hoor, en ik denk velen met mij.
Velen zijn daar inderdaad ook niet toe bereid, daar ben ik me bewust van.
Wat dat betreft mogen de winstmarges bij de supermarkten wel iets omlaag. Een eerlijkere prijs voor de boer kan prima samengaan met normale bedragen in de supermarkt. Maar dan moet er wel over de hele linie iets veranderen.
quote:Boerenorganisatie Farmers Defence Force heeft opgeroepen donderdag te demonstreren in Den Haag. FDF richt zich op sociale media al langer specifiek op het CDA, soms met dreigende taal. "Het CDA gaat de stekker uit het kabinet trekken. Ze weten het zelf nog niet, maar wij weten het wel", zei FDF-voorman Mark van den Oever in een recente video.
Volgens politici zijn de telefoonnummers gedeeld door Van den Oever zelf of zijn aanhangers. De FDF-voorman ontkent dit bij de NOS, maar zegt ook dat hij "geen medelijden" heeft met de belaagde politici. "Ik heb er niks mee te maken, maar ik ben er ook niet rouwig om. Ze mogen ze prima bellen, daar zijn telefoons voor."
De afname van bijvoorbeeld uien uit nieuw zeeland heeft niks met geld te maken maar met kwaliteit. De Nederlandse ui is goedkoper, men betaalt graag meer voor kwaliteit.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De haat richting de boeren hier is 1 grote oppervlakkige aanval. Dat 80% van ons eten uit het buitenland komt, terwijl we hier toch een van de beste productiegronden ter wereld hebben, daar mag jij je voor in de spiegel gaan kijken. Want eigenlijk is het grootste deel van die 80% dus helemaal niet nodig om hier naar binnen te halen. Maar hey, jij bent niet van plan om 10ct meer voor je uien te betalen. Dus moeten ze komen uit Nieuw Zeeland.
Wat wil je anders met dat land doen? Huizen bouwen? Of nog meer saaie blokkendozen? Ik zie liever het landschap van het noorden dan dat van de randstad.
En miljonair? Waar haal je toch die wijsheid vandaan? Inclusief huis, stal, gereedschappen, voorraden levende have ja. Miljonair op de balans. En dat ben je al snel als je eigen ondernemer bent van een bedrijf met grote gereedschappen en VOF als entiteit. Het is niet zo dat ze dat cash hebben liggen.
Maar blijf maar haten hoor voor de rest. Ieder z'n ding.
quote:
Echt wat een idiootquote:
Trap nou toch niet in zijn valse retoriek. Reden voor export uit spanje is omdat onze bloemkolen in de winter niet goed zijn, net als met die uien van hem uit nieuw zeeland. Dat heeft niet met geld te maken, de producten zijn duurder, maar met kwaliteit.quote:Op donderdag 29 juni 2023 11:12 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ben ik best toe bereid hoor, en ik denk velen met mij.
Velen zijn daar inderdaad ook niet toe bereid, daar ben ik me bewust van.
Wat dat betreft mogen de winstmarges bij de supermarkten wel iets omlaag. Een eerlijkere prijs voor de boer kan prima samengaan met normale bedragen in de supermarkt. Maar dan moet er wel over de hele linie iets veranderen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |