Dat is afhankelijk van of het stuk dak last heeft van schaduwval icm of het een serieel of parallel geschakeld systeem is. Hoeveel dakoppervlak er is gedeeld door het aantal appartementen bepaald hoe groot dat stuk dak is dat elk appartement toegewezen krijgt, en dat is dan weer bepalend voor hoeveel panelen er maximaal op dat stuk kunnen.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 11:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hoeveel kWh ga je ophalen dan als het een game changer is? En hoeveel panelen krijg je ? Welk merk?
Dat valt reuze mee.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 12:01 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja precies, dan is 5000kwh plus 200kuub gas voor een appartement echt extreem veel hoor, zeker voor 2 personen.
Dat is maar 13% goedkoper dan wat ik bij Coolblue heb vastgelegd in juni, en dat loopt pas vanaf augustus.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 11:04 schreef Elan het volgende:
Ontopic want het gaat hier over de tarieven: Vandaag dynamisch voor gas zitten we op 1 euro. Dat is ruim 30% goedkoper dan als je het ergens langdurig had vastgezet.
Wellicht interessant de mensen die voor 1 juni gelijk hebben vastgezet kunnen momenteel beter goedkoop overstappen naar veel gunstigere tarieven. De boete valt mee ten opzichte van het prijsverschil.
Heb jij je gasprijs voor 3 jaar vastgezet tegen 1.13 in juni? Lijkt me sterk. Hier was het 1.33 in elk geval, dus ik zit echt wel een stuk voordeliger.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 18:17 schreef Drxx het volgende:
[..]
Dat is maar 13% goedkoper dan wat ik bij Coolblue heb vastgelegd in juni, en dat loopt pas vanaf augustus.
Dat je dynamisch tijdens de zomermaanden maar 13% goedkoper uitbent dan een 'dure' vaste contract vind ik vrij gek.
En hoeveel kuub gas gebruik je op een zomerse dag als vandaag?quote:Op zaterdag 15 juli 2023 11:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Het Ontopic want het gaat hier over de tarieven: Vandaag dynamisch voor gas zitten we op 1 euro. Dat is ruim 30% goedkoper dan als je het ergens langdurig had vastgezet.
Wellicht interessant de mensen die voor 1 juni gelijk hebben vastgezet kunnen momenteel beter goedkoop overstappen naar veel gunstigere tarieven. De boete valt mee ten opzichte van het prijsverschil.
Amper inderdaad. Maar stroom scheelt ook 8 cent.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 19:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
En hoeveel kuub gas gebruik je op een zomerse dag als vandaag?
Wat gas vandaag kost met een dynamisch contract is ongeveer net zo interessant als de dagprijs van een sneeuwschep.
Zelfs als je heel wild doet en 2 kuub op een dag gebruikt scheelt je dat maar liefst 26 cent over de hele dag.
Maar in januari niet janken als het gas ¤ 2,34 per kuub kost en een kWh stroom ¤ 0,95.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 20:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Amper inderdaad. Maar stroom scheelt ook 8 cent.
Zit op 28ct nu.
En dat gaat er behoorlijk hard door heen. Vandaag en gisteren al 20 kw/h er doorheen gejast. Blij dat ik niet in die val van zo'n vast contract ben getrapt. Op jaarbasis gaat het behoorlijk schelen zeker met de verwachting van verder dalende prijzen.
Maar die logica mag niet, want op de stroomprijs van nu wordt alles opgehangen.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 20:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar in januari niet janken als het gas ¤ 2,34 per kuub kost en een kWh stroom ¤ 0,95.
Met je "blij dat ik niet in de val van een vast contract ben getrapt".
En die conclusie trek je dan op de tarieven van deze maand, waar je met je dynamische contract nog 28 cent voor een kWh betaalt terwijl het halve topic het elektriciteitsnet loopt te voeden.
De laatste keer dat ik iemand zelfvoldaan hoorde roepen dat hij niet meer in een val zou trappen ging dat over hypotheken en was dat een deelnemer aan Uitstel van Executie die zijn appartement volle bak verhypotheekt had, nooit afgelost had en zelfs de overwaarde verhypotheekt had en dat over de balk had gesmeten.
En toen raakte hij werkloos terwijl de huizenmarkt in 2008 instortte.
Maar nee, hij zou er niet meer intrappen, want die banken, die hadden het gedaan.
Overigens is dat stukje niet uitgezonden want hij zei het tegen mij persoonlijk niet voor de camera.
Inmiddels is hij geen onderdeel meer van de vriendenkring, om heel andere redenen.
Nee hoor ik ga niet janken.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 20:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar in januari niet janken als het gas ¤ 2,34 per kuub kost en een kWh stroom ¤ 0,95.
En die conclusie trek je dan op de tarieven van deze maand, waar je met je dynamische contract nog 28 cent voor een kWh betaalt terwijl het halve topic het elektriciteitsnet loopt te voeden.
De laatste keer dat ik iemand zelfvoldaan hoorde roepen dat hij niet meer in een val zou trappen ging dat over hypotheken en was dat een deelnemer aan Uitstel van Executie die zijn appartement volle bak verhypotheekt had, nooit afgelost had en zelfs de overwaarde verhypotheekt had en dat over de balk had gesmeten.
Maar nee, hij zou er niet meer intrappen, want die banken, die hadden het gedaan.
Overigens is dat stukje niet uitgezonden want hij zei het tegen mij persoonlijk niet voor de camera.
Inmiddels is hij geen onderdeel meer van de vriendenkring, om heel andere redenen.
De prijzen nu ja, die prijzen gaan natuurlijk nog veel verder naar beneden toe daar kan je de klok op gelijk zetten.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 20:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar die logica mag niet, want op de stroomprijs van nu wordt alles opgehangen.
Want als ik dan even reken, dan is die 'val' dus (laat ik mijn tarieven als voorbeeld nemen, 32ct en 36ct maakt gemiddeld 34ct dus daar reken ik mee) grofweg...
5000 kWh x 28ct (dit is NU waar, maar niet voor de rest van het jaar, maar schijnbaar spreekt die 28ct NU voor het hele jaar) = ¤ 1.400 euro.
5000 kWh x 34ct = ¤ 1.700 euro.
Die 'val' is dus maar 300(!) euro grofweg op jaarbasis, oftewel 82ct per dag. Maar dan moet je wel hopen dat het vooral niet duurder wordt, want dan worden die 300 euro al minder. Dus we praten over 300 euro alsof dat een godsgeschenk is, en dat is dan 'de val'.
Terwijl er wel vrolijk 5000+ kWh verstookt wordt in een appartement (wat geen penthouse zal zijn en dus ook niet enorm) naast 200 kuub gas.
Volgens mij zit het mogelijke voordeel hem dan niet zo zeer in een lager tarief, maar meer in hoe je kunt kijken hoe je minder stroom kunt verbruiken, want dat levert geheid meer op dan 82ct per dag.
Nee juist niet. De algemene trend was toen variabel. 80% van NL zat variabel. Door toen tegen de stroom in te gaan pluk je nu nog steeds de vruchten daarvan.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 20:42 schreef Nizno het volgende:
Ik ben nog steeds gelukkig dat ik wel in die val getrapt ben in 2019. En dat voor een 5 jaarsval.
Hier heb je zeker een punt. Echter was het afgelopen jaar ook niet zo. Ik ga er vanuit dat dynamisch prima gaat komend winter.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 20:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ben pessimistisch?quote:Op zaterdag 15 juli 2023 21:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee hoor ik ga niet janken.
Jij bent gewoon in alles erg pessimistisch, valt me op. Als JP Morgan nou zegt dat de gasprijs kan halveren, zal die dan verdubbelen denk je? Waarom zouden ze zo scheutig zijn met vaste contracten als we komende winter 2.34 gaan betalen. Alle logica is weg.
Verder post ik alleen mijn tarieven en jij komt gelijk weer met een hele bak irrelevante stront over onder andere de woningmarkt waar niemand hier iets aan heeft.
Het boeit me echt niets of iemand een dynamisch contract heeft, maar mensen met een vast contract wegzetten als mensen die "dus" teveel betalen terwijl hun contracttarieven maar een paar cent hoger liggen dan je zomerse dynamische tarieven is gewoon niet handig, en dat is wat er gebeurde.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 21:36 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Hier heb je zeker een punt. Echter was het afgelopen jaar ook niet zo. Ik ga er vanuit dat dynamisch prima gaat komend winter.
Ik heb afgelopen jaar ongeveer net zoveel betaald gemiddeld per maand als voor deze periode. Ik zit sinds augustus dynamisch. Voor mij heeft het prima uitgepakt en hier geen horror verhalen over duizenden euro’s meer betalen. Volgens mij heb ik maar een paar dagen boven het energieplafond gezeten men verder ruim goedkoper.
Voor mij nog even dynamisch. En gaat het fout, tja dan zien we het dan wel weer. Maar ieder contract was voor mij duurder geweest afgelopen 12 maanden.
Ik vind 'hele lage dynamische tarieven' nogal meevallen, op een dag in de zomer, waarbij die dynamische tarieven dan je van het moeten zijn en die op een dag als vandaag blijkbaar 28 ct zijn waar ik 32ct betaal. Dat zijn 4 ct verschil. Dat zijn met een verbruik van 20 kWh (ik weet niet of dat per dag is of vandaag + gisteren samen) dus 40ct of 80ct. Maar als het 80ct zijn dan zijn het dus 20 kWh per dag, en dan vraag ik me weer af waar aan dan.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 21:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ben pessimistisch?
Waarover dan??
Ik kom helemaal niet met "een bak irrelevante stront", jij bent hier degene die loopt te verkondigen dat je zo goed zit met je dynamische contract en dat je blij bent dat je "niet in de val getrapt bent van een vast contract".
Daarmee maak je dus anderen die wel een vast contract hebben min of meer voor sukkels uit die er wel in getrapt zijn.
Ik ben nergens pessimistisch over: ik heb geen gas en qua stroom heb ik overproductie dus voor mij maakt het idd geen reet uit of stroom 12 cent of ¤ 1,35 per kWh kost, zolang ik kan salderen zit ik goed.
Dat wil zeggen, zolang ik niet in de val van een dynamisch contract val.
Maar goed, ik heb niets om pessimistisch over te doen, maar ik ga hier ook niet op een dag met hele lage dynamische tarieven doen alsof de tarieven van vandaag leidend zijn voor dynamische contracten en iedereen die voor een dubbeltje meer een vast contract heedt een sukkel is die het niet snapt.
Deze dame snapt het iig wel met een energierekening van minus 25 per maand.
Ik vind het ook vooral tegenvallen.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 22:09 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik vind 'hele lage dynamische tarieven' nogal meevallen, op een dag in de zomer, waarbij die dynamische tarieven dan je van het moeten zijn en die op een dag als vandaag blijkbaar 28 ct zijn waar ik 32ct betaal. Dat zijn 4 ct verschil. Dat zijn met een verbruik van 20 kWh (ik weet niet of dat per dag is of vandaag + gisteren samen) dus 40ct of 80ct. Maar als het 80ct zijn dan zijn het dus 20 kWh per dag, en dan vraag ik me weer af waar aan dan.
Maar zeker weten geen 75" OLED.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 22:20 schreef Leandra het volgende:
Afgelopen donderdag (de 13de), 30,1 kWh opgewekt, waarvan 23,46 teruggeleverd, dus zelf 6,64 verbruikt, verder nog 2,589 tegen laag tarief en 2,326 tegen normaal tarief uit het net gehaald, maakt een totaal verbruik van 11,555 kWh.
Wel alleen thuis deze week maar vrijwel permanent een TV aan.
Nee, dat jij zeker weten geen 75" OLED hebt is omdat die er niet zijn (volgens Tweakers)quote:Op zaterdag 15 juli 2023 22:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, een 65" The Frame... daar zal het wel aan liggen
Wat is er bijzonder aan die donderdag? Als ik bij mij kijk kom ik op 9,5 kWh totaalverbruik die dag, waarvan 2,1 kWh uit het stopcontact, dus de rest was eigen verbruik. Die dag 33 kWh opgewekt dus ik heb 25,6 kWh terug geleverd.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 22:20 schreef Leandra het volgende:
Afgelopen donderdag (de 13de), 30,1 kWh opgewekt, waarvan 23,46 teruggeleverd, dus zelf 6,64 verbruikt, verder nog 2,589 tegen laag tarief en 2,326 tegen normaal tarief uit het net gehaald, maakt een totaal verbruik van 11,555 kWh.
Wel alleen thuis deze week maar vrijwel permanent een TV aan.
Oh, toevallig kon ik daarmee makkelijk rekenen.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 22:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wat is er bijzonder aan die donderdag? Als ik bij mij kijk kom ik op 9,5 kWh totaalverbruik die dag, waarvan 2,1 kWh uit het stopcontact, dus de rest was eigen verbruik. Die dag 33 kWh opgewekt dus ik heb 25,6 kWh terug geleverd.
Maar ik weet nog steeds niet waarom afgelopen donderdag boeiend is?
Oh, ik al helemaal zoeken of donderdag iets bijzonders was, en dan kom je met die redenquote:Op zaterdag 15 juli 2023 22:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh, toevallig kon ik daarmee makkelijk rekenen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |