appartementje met 1 slaapkamer en VVEkosten.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 15:41 schreef anndb het volgende:
Huis en service kosten snap ik niet zo?
60k voor een huis trouwens ook niet. Maar zeker kopen als je dat kan en vind, op lange termijn ben je dan beter af.
Dacht deze woning https://www.funda.nl/koop(...)urgsavelberglaan-13/quote:Op vrijdag 23 juni 2023 15:38 schreef gianni61 het volgende:
30k spaargeld + 60k hypotheek? wat denk je hier voor te kopen? een schuur?
daar woonde een man die zijn woning wilde opblazenquote:Op vrijdag 23 juni 2023 16:04 schreef Welfareboy het volgende:
[..]
Dacht deze woning https://www.funda.nl/koop(...)urgsavelberglaan-13/
Met wajong ga je max. ¤ 50.000,- kunnen lenen. Als het al lukt. Samen met je 30 k spaargeld kom je op 80 k. dus deze junkenflat gaat niet lukken nie. Denk ook aan kk. en zoquote:Op vrijdag 23 juni 2023 16:04 schreef Welfareboy het volgende:
[..]
61k volgens ingquote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:05 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Met wajong ga je max. ¤ 50.000,- kunnen lenen. Als het al lukt. Samen met je 30 k spaargeld kom je op 80 k. dus deze junkenflat gaat niet lukken nie. Denk ook aan kk. en zo
Wat let je om het te doen?quote:
Volstrekt off topic maar wat heb jij een toffe boot en prima blog daarover.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 15:39 schreef suijkerbuijk het volgende:
Kopen is altijd beter.
Maar lekker op de boot zitten en een midden vinger op steken is ook een optie.
Spreek uit ervaring.
Nou, waarom open je dit topic dan? Beter kan je de vraag stellen: hoe stop ik de huurtoeslag?quote:
wat beter is weet ik niet. Wat goedkoper is weet ik wel, dat is huren.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 15:29 schreef Welfareboy het volgende:
Stel je hebt 30k spaargeld kan je dan beter sociale huur met huurtoeslag of hypotheek van 60k en goedkoop huis in limburg kopen met alle belastingen en circa 150 euro aan servicekosten?
Grens is tegenwoordig zo’n 50k.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:40 schreef Gunner het volgende:
Met 30K heb je toch geen huurtoeslag nodig?
Dit soort topics altijd..... teveel trolls hier
Naast maandelijkse aflossing moet je rekening houden met onderhoud. Belastingen zijn ook hoger.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 15:29 schreef Welfareboy het volgende:
Stel je hebt 30k spaargeld kan je dan beter sociale huur met huurtoeslag of hypotheek van 60k en goedkoop huis in limburg kopen met alle belastingen en circa 150 euro aan servicekosten?
Een tip van mij.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 16:04 schreef Welfareboy het volgende:
[..]
Ietsje dan.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:56 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Mag het ietsje minder zijn ? 33.748 ¤ om precies te zijn ....
Hoezo? Genoeg mensen met een dikke lease bak voor de deur en een sociale huur woning, allerlei toeslagen en een familiehuisje buiten europa.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 15:31 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Kopen is altijd beter dan huren. Altijd.
Een kartonnen doos bedoel je, een schuur heb je niet voor dat geld.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 15:38 schreef gianni61 het volgende:
30k spaargeld + 60k hypotheek? wat denk je hier voor te kopen? een schuur?
quote:Op zaterdag 24 juni 2023 09:11 schreef daNpy het volgende:
[..]
Een kartonnen doos bedoel je, een schuur heb je niet voor dat geld.
Of je kijkt gewoon even wat TS op het oog had.quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:46 schreef DoubleDip het volgende:
Denk dat je dan net een garage of iets dergelijks kan kopen. Succes ermee.
quote:Op vrijdag 23 juni 2023 16:04 schreef Welfareboy het volgende:
[..]
Op streetview ziet het er niet eens zóó verschrikkelijk uit daarquote:Op vrijdag 23 juni 2023 16:41 schreef Doug-Heffernan het volgende:
[..]
daar woonde een man die zijn woning wilde opblazen
erg leuk
38m2 is geen woning, dat is een een kippenhokquote:Op woensdag 28 juni 2023 21:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
[..]
Of je kijkt gewoon even wat TS op het oog had.
[..]
Nou precies, daar ga je toch niet zitten? Dan nog liever sociale huur (maar wel groter) in een achterbuurt hoor.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 13:15 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
38m2 is geen woning, dat is een een kippenhok
Ik zou lekker blijven huren met je huidige financiële mogelijkheden.
Als alleenstaande krijg je in de sociale huur ook niet veel groter dan dat toegewezen in de meeste regio's.quote:Op maandag 3 juli 2023 21:17 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Nou precies, daar ga je toch niet zitten? Dan nog liever sociale huur (maar wel groter) in een achterbuurt hoor.
Ken die wijk en omgeving en het is wel degelijk een verschrikking. Afgezien van die woning (gedrocht) dat ik nog niet eens zou willen huren, laat staan kopen!quote:Op vrijdag 30 juni 2023 12:51 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
Op streetview ziet het er niet eens zóó verschrikkelijk uit daar
Eens.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:24 schreef Nobu het volgende:
Blijven huren natuurlijk, met maximale huursubsidie betaal je per maand een stuk minder dan je aan servicekosten en onderhoud kwijt bent voor die ghettohut.
Je vergeet nog simpelweg het opgebouwde eigen vermogen te noemen. In theorie zou je op je 25ste een huis voor 3 ton kunnen kopen, in 30 jaar aflossen en vervolgens de boel verkopen en dus ineens minimaal 3 ton (waarschijnlijk nog flinke overwaarde erbij) op je rekening hebben.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 07:57 schreef Ivo1985 het volgende:
Huren met huurtoeslag kan op korte termijn voordelig zijn. Na aftrek van de huurtoeslag betaal je nog zo'n 300-350 huur per maand. Maar de huur gaat elk jaar omhoog. En de huurtoeslag zal meestal de stijging van de huur niet volledig dekken. Je bent dus elk jaar iets meer kwijt. En dat 'iets meer' loopt na bijvoorbeeld 10-15 jaar toch wel behoorlijk op. Bovendien ben je zolang je leeft nóóit klaar met huur betalen.
Kopen is op langere termijn vrijwel altijd voordeliger. Als je de hypotheekrente vast zet, blijven de hypotheeklasten jarenlang op hetzelfde niveau. Zet je nu bij een hypotheek van 60k de rente 30 jaar vast, dan betaal je bruto 300-325 euro per maand aan rente + aflossing. Daar komen dan nog de servicekosten bovenop. En nog wat extra kosten voor OZB en onderhoud binnen de woning (keuken / badkamer). Bij een appartement zorgt de VVE voor onderhoud aan de buitenkant. Totaal zit je dan aan VVE + hypotheek + potje voor onderhoud op termijn aan zo'n 500 euro per maand aan kosten.
Maar de maandelijkse hypotheek betalingen blijven (bruto) altijd gelijk. VVE bijdrage kan wel aangepast worden, maar 150 euro per maand in een complex zonder lift is doorgaans wel een gezond bedrag als er ook een MJOP is en een reservepot die genoeg gevuld is voor de onderhoudskosten op korte termijn.
De totale maandlasten zullen bij het gekochte appartement een stuk minder snel stijgen dan bij een sociale huurwoning.
Daarnaast is de grootste winst bij kopen op relatief jonge leeftijd, dat je na 30 jaar de hypotheek simpelweg hebt afgelost en die lasten dus volledig weg vallen. Dan ga je op basis van huidig prijspeil dus ineens van 500 euro woonlasten naar een kleine 200 euro woonlasten. En leef je daarna hopelijk nog lang en gelukkig met die lage maandlasten.
Een andere grote winst met een koopwoning tov een situatie met huurtoeslag, is dat wanneer je ooit je inkomen weet te verhogen, je daar netto veel meer zelf van mag houden. Want als je geen huurtoeslag ontvangt, gaat je huurtoeslag ook niet omlaag bij een stijging van inkomen. Of het er ooit in zit om je inkomen te verhogen kan ik niet beoordelen natuurlijk. Maar soms is dat voor iemand met WAjong best mogelijk. In mijn familie is er ook iemand die zich, na een tijd werken met behoud van WAjong rechten toch passend werk heeft gevonden en nu al een aantal jaar volledig 'uit de uitkering' gewerkt heeft en daarmee een veel hoger inkomen heeft dan voorheen.
Servicekosten? Jij bedoelt de VVE bijdrage, want bij een koophuis heb je niet zoiets als servicekosten.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:50 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Eens.
Ik heb een wajong uitkering en een 3 kamer appartement in Rotterdam.
Betaal er netto 220 euro voor na aftrek huurtoeslag.
Heb verder een wajong en mag mijn vrijwilligersvergoeding maandelijks ook nog houden zonder dat het gevolgen heeft voor mijn toeslagen.
En kan daarbij 200 euro sparen per maand, voor eventuele kosten aan de auto, of als ik iets wil sparen voor extra vakantie geld..
Ik zeg niet dat ik het breed heb, want dat is niet zo, maar een koophuis is idd veel duurder, alleen de servicekosten zijn vaak al wat ik betaal aan huur.
Die bijdrage wordt in de volksmond vaak "servicekosten" genoemd.quote:Op donderdag 6 juli 2023 22:07 schreef DoubleDip het volgende:
Jij bedoelt de VVE bijdrage, want bij een koophuis heb je niet zoiets als servicekosten.
Ik zie vaak genoeg op Funda "servicekosten en VVE" staan. Dus helaas het kan wel.quote:Op donderdag 6 juli 2023 22:07 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Servicekosten? Jij bedoelt de VVE bijdrage, want bij een koophuis heb je niet zoiets als servicekosten.
https://www.rijnmond.nl/n(...)erhuren-in-rotterdamquote:Op vrijdag 23 juni 2023 20:08 schreef realnice11 het volgende:
en nadeel : je moet zelf koop huis onderhouden dus die kosten enzo moet je dus zelf gaan plannen, terwijl bij een huurhuis dit door de verhuurder wordt gedaan.
Aja klopt, maar :quote:Op woensdag 26 juli 2023 18:58 schreef Bijvoorbaaddank het volgende:
[..]
https://www.rijnmond.nl/n(...)erhuren-in-rotterdam
https://www.rijksoverheid(...)e-voor-de-verhuurder
Grapjas... Verhuurders die onderhoud uitvoeren...
Dat kan je voorkomen door elke maand gewoon extra af te lossen. Dan hoef je niet bang te zijn dat je huis onder water komt te staan door dit soort waardedalingen.quote:Op woensdag 26 juli 2023 19:03 schreef realnice11 het volgende:
[..]
Aja klopt, maar :
Hoi stel het koop pand dat op jou naam staat gaat op een dag scheefzakken, gaat de verkoop waarde bijv 40 000 euro naar beneden
maar ok als je een huis huurt? is dat niet jou probleem en kost het je 0 euro
ONZ is een paar categorieën verderop.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 16:04 schreef Welfareboy het volgende:
[..]
Oorspronkelijke appartement staat er niet meer op. Volgens mij was het iets van 80.000 euro.quote:Op woensdag 26 juli 2023 19:27 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
ONZ is een paar categorieën verderop.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |