abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 juni 2023 @ 23:18:55 #1
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209612160
Liveblog De Telegraaf
Wie zijn de 5 inzittenden van de vermiste onderzeeër Titan?
Film - Titanic (1997)

quote:
Waar is duikboot Titan? 'Op de bodem is er amper kans op een redding'

20 juni 2023 15:12


De duikboot Titan kan op de bodem van de oceaan liggen, of misschien wel de oppervlakte hebben gehaald en afgedreven zijn. Ook een implosie kan niet uitgesloten worden, zeggen deskundigen. Titan raakte zondag vermist tijdens een duik naar het wrak van de Titanic. "De inzittenden kunnen het luik niet van binnenuit openen."

"Het is speculeren wat er precies gebeurd is", zegt Erik Hasselman, commercieel directeur van de Nederlandse duikbootbouwer U-Boat Worx. "Op het eerste gezicht lijken er ruwweg twee mogelijkheden te zijn. Het zou kunnen dat de duikboot in de buurt van het wrak van de Titanic op de bodem van de zee ligt. Zijn er motorische en elektronische problemen? Zit hij daar ergens vast? Drukt de stroming hem tegen het wrak aan en kan hij zichzelf niet uit die positie bevrijden? Het kan."

'Vind hem maar eens op zee'
De tweede optie: de Titan is wel succesvol teruggekeerd naar het wateroppervlak, maar kan geen contact krijgen met het moederschip en dobbert ergens op open zee. "Dan mogen de inzittenden hopen op redding. Maar ja, vind hem dan maar eens. Hij is niet groot en steekt niet ver boven water uit."

Ook de Amerikaanse kustwacht houdt rekening met die twee opties. De kustwacht heeft twee transportvliegtuigen (C-130 Hercules vliegtuigen) ingezet om het oppervlak af te zoeken. Daarnaast zoekt een speciaal vliegtuig dat is uitgerust met sonar naar tekenen van de Titan ónder het wateroppervlak. Sonar is een techniek waarmee objecten onder water kunnen worden opgespoord.

Ook zijn er boeien met sonar ingezet. Later maakte de kustwacht bekend dat er ook een onderzeeër zoekt naar de Titan.



De Titan is door een moederschip naar de locatie van de Titanic gebracht, zo'n 600 kilometer uit de kust van Canada. De onderzeeër is 7 meter lang en weegt ruim 10.000 kilo. Elke duik met de Titan, die een verslaggever van de BBC eerder vanbinnen bekeek, duurt zo'n twaalf uur. De totale expeditie van het moederschip duurt 8 dagen.

Vijf mensen aan boord
Er zijn bij elke duik naar de bodem vijf mensen aan boord, een piloot en vier toeristen. De BBC sprak een Britse man die de excursie met de Titan meemaakte en zegt dat de 'hele operatie opvallend basaal en simpel' was. Hij moest vooraf een verklaring tekenen waarin hij afziet van claims, en waarin op pagina 1 al drie keer het woord 'death' stond.

Het wrak van het iconische schip ligt op bijna 4 kilometer diepte op de zeebodem - in twee delen, die op zo'n 800 meter afstand van elkaar liggen. De druk op die diepte is 401 bar. Ter vergelijking: in een autoband zit 2 bar, in een persluchtfles voor duikers 200.



Ook de Britse expert Alistair Greig van University College Londen houdt er rekening mee dat de duikboot afdrijft, zegt hij tegen de BBC: "Als er een storing is in de elektronica en de communicatie, heeft het vaartuig misschien ballast afgeworpen om naar de oppervlakte te drijven. En dan dobberen ze dus ergens op zee, in de hoop gevonden te worden."

Geen acrylaat maar carbon
In geval van het scenario dat de Titan op de bodem ligt en niet op eigen kracht los kan komen, is er volgens Greig weinig kans op redding: "Er zijn eigenlijk geen vaartuigen die geschikt zijn voor zo'n reddingsoperatie die zo diep kunnen komen."

En een derde optie, namelijk een implosie? Dat is het tegenovergestelde van een explosie. De druk aan de buitenkant is dan zoveel groter dan aan de binnenkant, waardoor de duikboot ontploft.

Een implosie is niet de eerste gedachte van Erik Hasselman, zegt hij. Maar: "Ook dat kun je niet helemaal uitsluiten. Het is wel zo dat deze boot is gemaakt van carbon. Dat is ongebruikelijk bij dit type onderzeeboten. Wij bouwen met vooral acrylaat voor de transparante delen, en verder met staal. Soms is alleen het luik nog maar van staal." Hasselman noemt dit opvallend, maar of het de mogelijkheid op een implosie groter maakt, is onduidelijk.

Titan niet gekeurd
De vermiste duikboot is bovendien niet gekeurd door een onafhankelijke keuringsinstantie, zegt hij. "De onderzeeërs die wij bouwen, laten we allemaal keuren. Dat moet, als je in territoriale wateren vaart. Zonder keuring wil geen verzekeraar je boot verzekeren. Vaar je in internationale wateren, dan is het toezicht op internationale veiligheidsregels en noodsystemen minder streng. Deze boot is een experimentele boot, door OceanGate Expeditions speciaal gebouwd voor deze Titanic- excursies."

Wat we zeker weten, is dat er geen contact is tussen het moederschip en de Titan, waarin vijf mensen aan boord zijn. Welke communicatiemiddelen de Titan precies aan boord heeft, is ook niet bekend. Maar volgens Hasselman heeft elke duikboot minstens twee manieren om contact te leggen. "Ten eerste heb je altijd een onderwatertelefoon, dat is het hoofdsysteem. Daarmee kun je met elkaar praten als met een walkietalkie. Het signaal gaat via een transducer aan de buitenkant van de boot."

Trackers, pingers en boeien
"Ten tweede ken ik geen boten zonder USDL, een tracksysteem. Er zit een transponder op de duikboot die elke paar seconden een signaal stuurt, dat weerkaatst tussen de duikboot en het moederschip. Die berekent de hoek en tijd, zodat je de locatie en de diepte kunt bepalen. Dat werkt beide kanten op: de duikboot ziet zo ook de locatie van het moederschip."

Daarnaast zijn de onderzeeërs van U-Boat Worx altijd uitgerust met 'pingers', die een signaal uitzenden. "Die zitten ook in de zwarte doos van vliegtuigen", zegt Hasselman. "Daarnaast kunnen onze boten een boei lanceren die naar de oppervlakte drijft. Die zit aan een touw, waarmee je de duikboot desnoods kunt ophijsen." De Nederlandse bouwer produceert op dit moment onderzeeërs die maximaal 1000 meter diep kunnen, maar werkt aan boten die nog dieper gaan.

Verticale communicatie
Welke oorzaak de totale radiostilte kan hebben, is giswerk. "Stel dat de Titan aan de oppervlakte is gekomen en afdrijft, dan is het nog steeds niet vanzelfsprekend dat je contact kunt leggen met deze systemen", zegt Hasselman. "Ze zijn gebouwd op verticale communicatie, van beneden naar boven. Daarom heb je op zee meer aan een satelliettelefoon."

Dat de zoekactie een uitdaging is, zie je in onderstaande video:
VIDEO BIJ BRON

De Britse omroep BBC sprak met deskundige Frank Owen, van het Australische 'submarine escape and rescue project', die zegt dat de Titan eerst naar de oppervlakte zal moeten komen voordat die een bruikbaar noodsignaal kan sturen. "Pas al ze bovenkomen, kunnen ze radio-, GPS- en radarsignalen versturen."

Alleen van buiten te openen
De inzittenden hebben voor vier dagen zuurstof aan boord. "Die vier dagen is een stelregel", zegt Hasselman. "Die tijd gaat in aan het eind van de missie, dus op het moment dat de boot volgens schema weer boven zou moeten komen." Dat was zondag, dus er zou nog voor twee, maximaal drie dagen zuurstof kunnen zijn."

Mocht de Titan de oppervlakte hebben bereikt, dan is het zuurstofgevaar niet geweken, omdat het vaartuig niet van binnenuit geopend kan worden. Hasselman: "Waarom ze daartoe besloten hebben, weet ik niet. Onze boten kun je van binnenuit openen."

Dit bevestigt ook de Amerikaanse journalist David Pogue van CBS, die vorig jaar naar de zeebodem ging in de Titan. Hij schrijft dat het luik van buiten werd gesloten met diverse bouten, die alleen van buiten weer losgemaakt konden worden. Ook moest hij een verklaring ondertekenen waarin stond: "Dit experimentele vaartuig is niet goedgekeurd of getest door een regelgevend instituut, en kan lichamelijk letsel, emotioneel trauma of de dood tot gevolg hebben."

Positief denken
Hasselman zegt de indruk te hebben dat er vooraf geen helder protocol is opgesteld voor noodgevallen. "Wij leggen onszelf de verplichting van een reddingsplan op. Ik heb nu het gevoel dat de actie wat laat op gang komt. Alsof ze er niet over nagedacht hadden."

Niettemin heeft hij de hoop niet opgegeven dat de inzittenden gered kunnen worden: "Zolang er zuurstof is, moet je positief blijven denken."

https://www.rtlnieuws.nl/(...)c-redding-vermissing

quote:
Alan zat eerder in vermiste onderzeeër: 'Extreem gevaarlijke expeditie'
De Mexicaanse Youtuber Alan Estrada ging in 2022 mee met duikboot Titan op expeditie naar de Titanic. Hij legde alles vast: ook het moment dat de communicatie wegviel. "Als deelnemer aan dit soort expedities kende ik de risico's ervan heel goed."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)evaarlijke-expeditie
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  Moderator donderdag 22 juni 2023 @ 23:20:22 #2
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_209612175
RIP
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  donderdag 22 juni 2023 @ 23:20:28 #3
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209612176
Eerst nog gedenken, bergen en daarna onderzoeken......

quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2023 22:49 schreef Ama het volgende:

[..]
Ze hebben van te voren papieren getekend dat ze wisten dat ze konden overlijden.
Tja ik heb ook wel 's wat getekend (o.a. raften) dat vooral bestemd was om geen claims te mogen indienen en we ternauwernood de boel overleefde en begeleider z'n eerste solo tour bleek te doen en afstevende op een rotsblok en o.a. ik maar wat eerder ging zwemmen.

Meestal gaan dit soort dingen goed en met een mooi verhaal is het menselijk te denken dat iets jouzelf niet zal overkomen.
Mensen met vermogens wat gewend aan risico inschatting, zijn wat meer overtuigd met wat ze willen dat zij kunnen dan dat ze echt inhoudelijke vaardigheden/kennis hebben. Ik generaliseer nu en weet ook niet of en in hoeverre de deelnemers (RIP) zich bewust waren.
Bij CNBC een interview gezien van een vroegere deelnemer die mij de indruk gaf dat de toeristen niet eens een behoorlijke instructie kregen voor het reisje uit -en weer thuis van 10 uur. Niet dat dit dan helpt maar geeft wel aan dat je dan tekent voor de disclaimer.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 22 juni 2023 @ 23:22:01 #4
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_209612193
Is het bij boten niet verplicht om het aan te geven dat het een experimentele design is?
Dacht dat dit bij de luchtvaart wel het geval was ..
Daar staat het vaak heel groot vermeld als je instapt.
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
  donderdag 22 juni 2023 @ 23:23:08 #5
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_209612209
F
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_209612218
U
  donderdag 22 juni 2023 @ 23:23:57 #7
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209612219
C
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_209612221
K
  donderdag 22 juni 2023 @ 23:24:06 #9
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209612222
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 23:22 schreef RAVW het volgende:
Is het bij boten niet verplicht om het aan te gevend at het een experimentele design is?
Dacht dat dit bij de luchtvaart wel het geval was ..
Daar staat het vaak heel groot vermeld als je instapt.
Nope.... land of the free en deep sea. Verder bij wie en waar moet je dit laten checken.
Hier zal ook wel iets gezegd zijn dat verder een eigen keuze als verantwoordelijkheid voor het risico is.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_209612226
‘Passagiers niet geïnformeerd’

Wie meevaart, moet vooraf een verklaring ondertekenen waarin duidelijk staat dat de Titan een ‘experimenteel vaartuig’ is dat geen officiële keuring heeft ondergaan.
Dat kan ‘resulteren in een fysieke verwonding, emotioneel trauma of zelfs de dood’.

Ik zou niet nooit ondertekenen
bij het lezen van "experimenteel" en "heeft geen officiële keuring ondergaan"
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  donderdag 22 juni 2023 @ 23:24:36 #11
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209612228
D
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_209612229
Alles is wel gezegd na 10 zoppiks

[ Bericht 47% gewijzigd door Centenbak op 22-06-2023 23:30:54 ]
  donderdag 22 juni 2023 @ 23:26:00 #13
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209612242
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 23:24 schreef -CRASH- het volgende:
‘Passagiers niet geïnformeerd’

Wie meevaart, moet vooraf een verklaring ondertekenen waarin duidelijk staat dat de Titan een ‘experimenteel vaartuig’ is dat geen officiële keuring heeft ondergaan.
Dat kan ‘resulteren in een fysieke verwonding, emotioneel trauma of zelfs de dood’.

Ik zou niet nooit ondertekenen
bij het lezen van "experimenteel" en "heeft geen officiële keuring ondergaan"
wat en enorme druk op 3000 meter diep , verder zijn ze niet gekomen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_209612254
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_209612256
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 23:24 schreef -CRASH- het volgende:
‘Passagiers niet geïnformeerd’

Wie meevaart, moet vooraf een verklaring ondertekenen waarin duidelijk staat dat de Titan een ‘experimenteel vaartuig’ is dat geen officiële keuring heeft ondergaan.
Dat kan ‘resulteren in een fysieke verwonding, emotioneel trauma of zelfs de dood’.

Ik zou niet nooit ondertekenen
bij het lezen van "experimenteel" en "heeft geen officiële keuring ondergaan"
Ik vraag me af in hoeverre zoiets strafbaar is.

Deze ondernemer had iets bedacht om veel geld binnen te harken, maar stelde zijn klanten aan grote risico's bloot.
pi_209612266
Zit de wereldwijde fascinatie hem in het feit dat het om de Titanic link gaat of om de rijken der Aarde of zou elke vermiste onderzeeer zoveel aandacht krijgen?
  donderdag 22 juni 2023 @ 23:29:40 #17
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209612274
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 23:24 schreef -CRASH- het volgende:
‘Passagiers niet geïnformeerd’

Wie meevaart, moet vooraf een verklaring ondertekenen waarin duidelijk staat dat de Titan een ‘experimenteel vaartuig’ is dat geen officiële keuring heeft ondergaan.
Dat kan ‘resulteren in een fysieke verwonding, emotioneel trauma of zelfs de dood’.

Ik zou niet nooit ondertekenen
bij het lezen van "experimenteel" en "heeft geen officiële keuring ondergaan"
Het punt is dat je het tekent nadat hij zelf had verteld dat het allemaal wel meevalt. Dat de officiele veiligheidseisen overdreven zijn, dat hij alle noodzakelijke voorzieningen had getroffen en geimplementeerd om naar beneden af te reizen, maar dat er natuurlijk altijd een kans bestaat dat dingen mis gaan. Net als met het stappen in een auto of vliegtuig waar ook dingen mee mis kunnen gaan.

En door de word salad (zoals dat heet) en de desire die je dan aan jouw kant hebt laat je je meevoeren in dat verhaal en teken je om mee te gaan. Ik heb zelf ook zoiets meegemaakt en ik ben er gelukkig goed van afgekomen, maar oplichters zijn van alle tijden.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  donderdag 22 juni 2023 @ 23:31:04 #18
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_209612287
Zullen we die beelden van die brokstukken ooit te zien krijgen? :@
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_209612295
Ik vind het niet vreemd dat je een bepaald risico moet aanvaarden/ er voor tekenen.

Dat gebeurt in feite toch ook bij een operatie. Je wordt expliciet gevraagd of je je bewust bent van de risico s en dat het eventueel verlamming of de dood tot gevolg kan hebben.

Ik lees de kleine lettertjes met een vliegtuig vlucht nooit, maar het zou mij niet verbazen dat ook hier staat geschreven dat je door met deze maatschappij te vliegen je het risico aanvaardt dat het eventueel mis kan gaan met het gevolg te crashen?
  donderdag 22 juni 2023 @ 23:31:33 #20
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209612296
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 23:31 schreef PzKpfw het volgende:
Zullen we die beelden van die brokstukken ooit te zien krijgen? :@
Ik denk van wel.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  donderdag 22 juni 2023 @ 23:31:39 #21
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209612300
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 23:27 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik vraag me af in hoeverre zoiets strafbaar is.

Deze ondernemer had iets bedacht om veel geld binnen te harken, maar stelde zijn klanten aan grote risico's bloot.
Niet en bij wie ga je dat aanvechten ?
En zover ik heb begrepen werden er niet omheen gedraaid dat het een uiterst experimenteel ding was met alle risico's die daarbij genoemd en ook te bedenken zijn.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_209612304
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 23:31 schreef PzKpfw het volgende:
Zullen we die beelden van die brokstukken ooit te zien krijgen? :@
Ja als de verbeterde Titan Explorer af is.
  donderdag 22 juni 2023 @ 23:32:38 #23
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_209612310
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 23:24 schreef -CRASH- het volgende:
‘Passagiers niet geïnformeerd’

Wie meevaart, moet vooraf een verklaring ondertekenen waarin duidelijk staat dat de Titan een ‘experimenteel vaartuig’ is dat geen officiële keuring heeft ondergaan.
Dat kan ‘resulteren in een fysieke verwonding, emotioneel trauma of zelfs de dood’.

Ik zou niet nooit ondertekenen
bij het lezen van "experimenteel" en "heeft geen officiële keuring ondergaan"
Dat zou voor mij een no go zijn
pi_209612321
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 23:27 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik vraag me af in hoeverre zoiets strafbaar is.

Deze ondernemer had iets bedacht om veel geld binnen te harken, maar stelde zijn klanten aan grote risico's bloot.
Dit is het einde van Oceangate
Ze zullen de families miljoenen gaan betalen.
Voor deze onverantwoorde daden.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_209612324
quote:
6s.gif Op donderdag 22 juni 2023 23:31 schreef Vallon het volgende:

[..]
Niet en bij wie ga je dat aanvechten ?
Zolang er een bedrijf is dat geld int, valt er altijd wat aan te klagen. Het is wel de VS hoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')