quote:
Gaat Jumbo-Visma ooit met Van Aert voor eindwinst in de Tour? De grote baas is voor, anderen vinden het “verdomd gevaarlijk”
Moet Wout van Aert op een dag een gooi doen naar eindwinst in de Tour? Alvast Merijn Zeeman, de sportieve baas van Jumo-Visma, wil het idee wel eens een kans geven. Dat staat te lezen in het pas verschenen boek ‘Het Plan’, waarvoor auteur Nando Boers drie jaar in het spoor van Jumbo-Visma mocht meelopen. Al deelt niet iedereen binnen de ploeg de mening van Zeeman. Van Aerts trainer Marc Lamberts noemt het idee ‘verdomd gevaarlijk’.
De discussie werd opgestart in de eerste maanden van 2022, niet lang na de contractverlenging van Wout van Aert bij Jumbo-Visma. In die dagen had Van Aert al bedongen dat de ploeg hem zou ondersteunen in zijn jacht op de groene trui in de Tour – iets wat hij die zomer onmiddellijk zou realiseren. Maar, lezen we in Het Plan, Zeeman sluit niet uit dat Van Aert op termijn nog hoger zou kunnen mikken. Volgens de sportief directeur van Jumbo-Visma heeft Van Aert de jongste jaren ‘onvermoede kanten van zichzelf’ ontdekt en kan hij in de Tour tot de beste tien klimmers behoren.
Om Van Aert uit te dagen had hij de contractverlenging daarom al een ‘zaadje’ geplant: wat Van Aert ervan dacht op den duur te transformeren naar een klassementsrenner? Van Aert zou volgens Zeeman dan een drietal kilo’s gewicht moeten verliezen. Maar dan zou zelfs het allerhoogste, geel in Parijs, niet ondenkbaar zijn. “Hij zou hetzelfde kunnen als Bradley Wiggins, die in 2012 won”, aldus Zeeman. “Moet hij alleen wel een beetje honger willen lijden en Vlaanderen en Roubaix lager op zijn prioriteitenlijstje zetten.”
Verdeelde meningen
Of het ooit zover komt, is evenwel niet zeker. Want ook dat leren we uit Het Plan: lang niet iedereen binnen Jumbo-Visma is even blij met het idee. Met name Marc Lamberts, al bijna tien jaar lang de trainer van Van Aert, is minder overtuigd van de haalbaarheid van Zeemans plan. Hij rekent voor dat Van Aert zijn gewicht zou moeten terugbrengen naar 74 kilo en dat er geen drie, maar zes kilo vanaf moet. “En dan mag hij ook nog eens geen power verliezen”, aldus Lamberts.
Vooral daar knelt de schoen. Een transformatie is volgens Lamberts niet zonder risico. Hoe je ook traint op den duur blijft het vermogen dat een renner kan trappen gelijk. “En het enige wat je dan nog kan doen om watts per kilo te winnen, is gewicht verliezen. En dat is verdomd gevaarlijk, want er gaat een moment komen dat je eroverheen gaat en dan stopt het. En wij gaan dat niet zien, hé. Op het moment dat wij op de trainingsfiles zien: Wout, je bent 3 kilo kwijt maar je trapt ook je oude vermogens niet meer, dan is het al te laat. Dan is de schade onherstelbaar. Het is de beste manier om overtraind te raken, door constant in een negatieve energiebalans te trainen.”
Van Aert vs. Pogacar
Bovendien twijfelt Lamberts of zelfs een flink vermagerde Van Aert het ooit tegen Pogacar, die van nature tien kilogram minder weegt, kan halen. Daarom dat hij de piste niet genegen is, en als ploeg en renner er toch mee willen doorzetten raadt hij aan om nog minstens enkele jaren te wachten, tot Van Aert – vandaag 28 – pakweg 31 is en zijn explosiviteit automatisch afneemt. Lamberts: “Maar vraag je mij: kan Wout een klassement rijden in een grote ronde? Dan zeg ik ja, top tien. Meer niet. Pogacar rijdt 45 seconden van hem weg, hé, op een klim. Dat is de realiteit.”
Of het idee ook vandaag nog leeft bij Jumbo-Visma, maakt het boek niet duidelijk. Van Aert zelf heeft nooit uitgebreid op het idee willen ingaan en met Vingegaard lijkt de ploeg hoe dan ook zijn speerpunt voor de volgende Tours gevonden te hebben. Maar zelfs al wordt het plan straks concreet, zal de ploeg het niet meteen aan uw en onze neus hangen. Want, aldus Zeeman in Het Plan: “Dan zouden ze in België gek worden”.