Het leidt allemaal af van de discussie door boeren zielig te maken.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ook weer zo een figuur met haat aan boeren en eigendomsrecht.
Nee er is geen structureel krimp beleid geweest sinds de jaren 90, laat staat congruent.
Een boer produceert markt-conform, die gaat met de molen mee, een andere optie heeft die niet, de overheid is markt-maker, zij is verantwoordelijk.
En nu zoals ze omgaan met de boer en het volk tegen boeren ophitsen zijn het simpelweg hele valse mensen - als ze het bewust doen - of dom.
We hebben teveel natuurgebieden maar te weinig boeren. :-)quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het leidt allemaal af van de discussie door boeren zielig te maken.
Boeren zijn gewoon ondernemers, deels overeind gehouden met subsidie.
Boeren zijn heel belangrijk maar we hebben er op dit moment gewoon teveel voor ons kleine kikkerlandje.
Er zijn nu meerdere rondes geweest waarin LTO zelf met voorstellen kon komen maar die willen het onderste uit het vat. Dat is geen goede vertegenwoordiging voor de sector.
Je kunt wel zeggen "leidt af" maar je verkondigd zelf desinfo.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik werk in de agrarische sector he mijn vader had een eigen bedrijf. Ik haat geen boeren maar weet wel dat de sector het aan zichzelf te danken heeft alles moest groter. De sector is medeverantwoordelijk want ze hebben al 40 jaar de landbouwministers onder speeddial staan en mogen jij en jouen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ook weer zo een figuur met haat aan boeren en eigendomsrecht.
Nee er is geen structureel krimp beleid geweest sinds de jaren 90, laat staat congruent.
Een boer produceert markt-conform, die gaat met de molen mee, een andere optie heeft die niet, de overheid is markt-maker, zij is verantwoordelijk.
En nu zoals ze omgaan met de boer en het volk tegen boeren ophitsen zijn het simpelweg hele valse mensen - als ze het bewust doen - of dom.
Als we allemaal gaan extensiveren, minder koeien per HA, minder koeien per boer, meer werk per boer, meer werk per koe, hebben we niet minder boeren nodig maar zelfs meer, dat is overigens ook iets wat die kale rare man van D66 verkondigd (Tjeerd).quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
Boeren zijn heel belangrijk maar we hebben er op dit moment gewoon teveel voor ons kleine kikkerlandje.
Er zijn nu meerdere rondes geweest waarin LTO zelf met voorstellen kon komen maar die willen het onderste uit het vat. Dat is geen goede vertegenwoordiging voor de sector.
De lto heeft altijd alleen maar de grote jongens vertegenwoordigd.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dan heb jij te weinig oog voor wat financieel haalbaar is al die tijd, de enige manier om door te gaan met boeren is door een bedrijf op te zetten dat kosten technisch uit kan, dat moet dus voldoende schaal hebben en kost investeringen en moet allemaal hyper efficiënt, enig afwijken daarvan en je bedrijf is niet rendabel en de bank zal je allicht geneigd zijn niet te financieren.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:57 schreef vipergts het volgende:
[..]
Ik werk in de agrarische sector he mijn vader had een eigen bedrijf. Ik haat geen boeren maar weet wel dat de sector het aan zichzelf te danken heeft alles moest groter. De sector is medeverantwoordelijk want ze hebben al 40 jaar de landbouwministers onder speeddial staan en mogen jij en jouen.
Boeren en tuinders waren maar wat blij dat ze niets in de weg gelegd werd.
Wat stel je dan voor? Verdubbeling van de veestapel?quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als we allemaal gaan extensiveren, minder koeien per HA, minder koeien per boer, meer werk per boer, meer werk per koe, hebben we niet minder boeren nodig maar zelfs meer, dat is overigens ook iets wat die kale rare man van D66 verkondigd (Tjeerd).
LTO goed of fout heb ik geen zicht op, anyway 2030 is om de hoek, halvering veestapel is icm 2030 extremistisch beleid wat keihard indruist tegen recht op eigendom.
Mij part koop je wat boeren vrijwillig uit. Neem je 3% van de "stikstofrechten" af per jaar, geef je stikstofrechten weg aan bedrijven - ja dat moet gemeten worden - die aantoonbaar minder stikstof uitstoten dan de norm vanwege technologie / andere zaken. Kijk je naar afroming bij stoppende boeren zonder opvolger, creëer je alternatieve aanwending voor boeren gebouwen (ruimte voor ruimte regeling bijvoorbeeld).quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat stel je dan voor? Verdubbeling van de veestapel?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 8% gewijzigd door ludovico op 22-06-2023 21:16:36 ]"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
Maar als er al 40 jaar niets in de weg word gelegd waarom zou dat nu opeens wel moeten? Omdat er iemand een rapportje heeft geschreven over stikstof? Er is geen enkele noodzaak. Laat de sector lekker groeien en probeer juist nog efficiënter en meer te produceren. Internationaal gebeurt dat namelijk wel.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:57 schreef vipergts het volgende:
[..]
Ik werk in de agrarische sector he mijn vader had een eigen bedrijf. Ik haat geen boeren maar weet wel dat de sector het aan zichzelf te danken heeft alles moest groter. De sector is medeverantwoordelijk want ze hebben al 40 jaar de landbouwministers onder speeddial staan en mogen jij en jouen.
Boeren en tuinders waren maar wat blij dat ze niets in de weg gelegd werd.
Dat is ook niet het geval. Er zijn wel landen met nog wat stikstofruimte omdat ze niet zoveel vee hebben als in Nederland maar die hebben daarnaast ook klimaatdoelen te behalen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:10 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Laat de sector lekker groeien en probeer juist nog efficiënter en meer te produceren. Internationaal gebeurt dat namelijk wel.
We proberen helemaal niet heel de wereld te voeden. We importeren meer voedsel dan we exporteren. We zijn een ondernemend land dus produceren kwalitatieve producten die in het buitenland geliefd zijn. Versterk die positie in plaats van af te staan aan andere landen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is ook niet het geval. Er zijn wel landen met nog wat stikstofruimte omdat ze niet zoveel vee hebben als in Nederland maar die hebben daarnaast ook klimaatdoelen te behalen.
Het is ook belachelijk dat zo'n klein landje als Nederland de hele wereld probeert te voeden.
Ons landoppervlak is maar 0,023% van het totale landoppervlak op aarde en toch zijn we het 2e of 3e exportland na de US.
Oh, dus eigenlijk kan het best minder?quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:19 schreef DjDaano het volgende:
[..]
We proberen helemaal niet heel de wereld te voeden. We importeren meer voedsel dan we exporteren.
Je moet zorgen dat het duurzaam is en blijft, met een kleinere sector kan je tegen beter voorwaarden de kwaliteit en toekomst van boeren waarborgen.quote:We zijn een ondernemend land dus produceren kwalitatieve producten die in het buitenland geliefd zijn. Versterk die positie in plaats van af te staan aan andere landen.
We hebben zeker wel natuur in Nederland, prima om daar goed op te passen.quote:Het heeft juist geen zin om over natuur te spreken. Je hebt geen natuur in Nederland dus dat beschermen is onzinnig.
Wat jij natuur noemt heeft niets met natuur te maken maar is gecreëerd. Juist met een grote, sterke boerensector kan je innoveren en concurreren. Maak juist van die "natuurgebieden" landbouwgrond of zet er huizen neer en Nederland zal weer floreren.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Oh, dus eigenlijk kan het best minder?
We importeren overigens heel veel voedsel om ons vee te voeren, aangezien we als land niet genoeg kunnen verbouwen daarvoor.
[..]
Je moet zorgen dat het duurzaam is en blijft, met een kleinere sector kan je tegen beter voorwaarden de kwaliteit en toekomst van boeren waarborgen.
[..]
We hebben zeker wel natuur in Nederland, prima om daar goed op te passen.
Ook gecreëerde natuur is natuur. Het heeft een flora, een fauna, er leven beestjes.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:25 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Wat jij natuur noemt heeft niets met natuur te maken maar is gecreëerd. Juist met een grote, sterke boerensector kan je innoveren en concurreren.
Nee.quote:Maak juist van die "natuurgebieden" landbouwgrond of zet er huizen neer en Nederland zal weer floreren.
Neequote:Op donderdag 22 juni 2023 21:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ook gecreëerde natuur is natuur. Het heeft een flora, een fauna, er leven beestjes.
We moeten dat behouden, verbeteren en uitbreiden.
[..]
Well, you wouldn't even know a diamond if you held it in your hand.quote:
We hebben duidelijk een ander beeld van wat waardevol is. Mij boeit zo'n slang of stuk dorre heide heel weinig en voor jou is dit blijkbaar super belangrijk. Het irritante is alleen dat een kleine schreeuwende minderheid dit probeert op te leggen aan de rest van het land.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Well, you wouldn't even know a diamond if you held it in your hand.
The things you think are precious I can't understand.
We hebben duidelijk een ander beeld van wat waardevol is. Mij boeit zo'n megastal of stuk dor weiland heel weinig en voor jou is dit blijkbaar super belangrijk. Het irritante is alleen dat een kleine schreeuwende minderheid dit probeert op te leggen aan de rest van het land.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:34 schreef DjDaano het volgende:
[..]
We hebben duidelijk een ander beeld van wat waardevol is. Mij boeit zo'n slang of stuk dorre heide heel weinig en voor jou is dit blijkbaar super belangrijk. Het irritante is alleen dat een kleine schreeuwende minderheid dit probeert op te leggen aan de rest van het land.
Is voor mij niet belangrijk hoor. Ik ben gewoon voor keuzevrijheid en jij wil anderen je wil opleggen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
We hebben duidelijk een ander beeld van wat waardevol is. Mij boeit zo'n megastal of stuk dor weiland heel weinig en voor jou is dit blijkbaar super belangrijk. Het irritante is alleen dat een kleine schreeuwende minderheid dit probeert op te leggen aan de rest van het land.
Het is niet mijn wil.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:37 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Is voor mij niet belangrijk hoor. Ik ben gewoon voor keuzevrijheid en jij wil anderen je wil opleggen.
Je blijft je mening als feit presenteren. We kunnen als land echt nog heel veel meer vee aan.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar we hebben wel een te grote veestapel voor wat het land aankan.
Nee, dat kan niet.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:44 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Je blijft je mening als feit presenteren. We kunnen als land echt nog heel veel meer vee aan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |