abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209483045

Hartverscheurende beslissing ouders – gedwongen 13-jarige dochter van beademing te halen na hels slaapfeestje

De Australische Ally Langdon kon het verdriet niet verbergen dat in haar opborrelde toen ze sprak met een moeder en vader, die gedwongen werden tot de pijnlijke beslissing om het leven te nemen van het jonge meisje aan wie ze slechts 13 jaar eerder het leven hadden geschonken.

Het jonge meisje stierf nadat ze ten prooi was gevallen aan een virale rage genaamd “chroming”, en Langdon, ook een moeder, worstelde om haar tranen in te houden.

In A Current Affair met presentator Ally Langdon deelden Andrea en Paul Haynes hun verhaal over hoe hun 13-jarige dochter Esra Haynes stierf na het volgen van een social media-trend genaamd chroming, waarbij giftige chemicaliën via de mond of neus worden ingeademd om high te worden.

Esra, die door de Montrose Football Netball Club, waarvan ze mede-aanvoerder was, ‘vastberaden, leuk, brutaal en getalenteerd’ werd genoemd, was een jonge atleet die met haar broers op BMX-fietsen reed en haar team naar een nationaal aerobicskampioenschap in Queensland leidde.

Op 31 maart ging Esra naar het huis van een vriend voor een logeerpartij en, voor wat een fatale high zou zijn, snoof ze aan een spuitbus deodorant en kreeg ze een hartstilstand, waarbij ze onherstelbare hersenbeschadiging opliep.

“Het was gewoon de vaste routine om met haar vrienden om te gaan”, vertelde haar moeder Andrea aan Langdon in het interview. Haar vader Paul voegde eraan toe: “We wisten altijd waar ze was en we wisten met wie ze was. Het was niet iets ongewoons… Om dit telefoontje op dat tijdstip van de nacht te krijgen, (het) was een van de telefoontjes die geen enkele ouder ooit wil ontvangen, en helaas kregen we dat telefoontje: ‘Kom je dochter halen.'”

Langdon legt uit dat Esra’s vrienden dachten dat ze een paniekaanval kreeg, “maar nadat ze deodorant had ingeademd, begon haar lichaam ermee te stoppen, ze had een hartstilstand en niemand bij het logeerpartijtje paste mond-tot-mondbeademing toe.”

Toen Andrea bij Esra aankwam, probeerden paramedici Esra nieuw leven in te blazen en vertelden moeder dat haar dochter aan het chromen was geweest, iets waar ze tot op dat moment nog nooit van had gehoord.

Esra werd naar het ziekenhuis gebracht in de hoop dat ze zou herstellen. Haar hart en longen waren tenslotte sterk, dus misschien zou ze het redden.

Na acht dagen levensondersteuning kregen Paul en Andrea te horen dat Esra’s hersenen “onherstelbaar beschadigd waren en dat we die beslissing moesten nemen om de machine uit te zetten”.

Terwijl ze worstelden met hun woorden en hun ergste dag opnieuw beleefden, legden haar ouders de pijn uit van het beëindigen van het leven van hun dochter.

Gevraagd om familie en vrienden naar het ziekenhuis te laten komen voor hun laatste afscheid, zei Esra’s vader: “Het was heel, heel moeilijk om dit zo’n jonge ziel aan te doen. Ze werd op een bed gelegd zodat we bij haar konden liggen. We hebben haar geknuffeld tot het einde.”

Overweldigd door het verdriet van de ouder en moeder van twee jonge kinderen, kon Langdon haar emoties niet bedwingen en barstte in tranen uit.

Nadat Esra begin april stierf, zegt Paul dat de familie volledig “gebroken” is, en Esra’s broers en zussen, Imogen, Seth en Charlie, zijn “verbrijzeld”.

“Het was echt verwoestend, verwoestend voor alle betrokkenen, ook al haar vrienden,” zei Paul. “Het is de moeilijkste, meest traumatische tijd geweest die een ouder kan doormaken. We hebben niet geslapen, we hebben nauwelijks gegeten, we hebben niet gelachen – we zijn onszelf niet… Maar het heeft niet alleen invloed op ons, het is ook de gemeenschap.

Paul en zijn vrouw hadden nog nooit van chroming gehoord totdat hun dochter erdoor werd gedood. Daarom zijn Paul en zijn vrouw op kruistocht om de dodelijke virale rage onder de aandacht te brengen – die gemakkelijk uit te voeren is met in de winkel gekochte producten zoals deodorant, verf, haarlak of zelfs permanente markers – die steeds populairder wordt onder tieners.

In een gesprek met een lokaal nieuwsstation zei Paul dat hij wenste dat hij wist van chroming toen Esra nog leefde, zodat hij haar had kunnen waarschuwen voor de gevaren: we hadden de discussie aan onze keukentafel zeker gevoerd.”

“We moeten het opvoeren en deze kinderen de informatie uit de eerste hand laten ontdekken, en niet via vrienden, en niet via sociale media – dan krijgen ze meteen het juiste advies.”

Paul is van plan ouders op te leiden, hen de kans te geven hun kinderen op te voeden en hopelijk hun leven te redden.

“(Ouders) moeten zitten en een praatje maken met hun kinderen, en dat gesprek gewoon voorzichtig met hen beginnen. We wisten zeker niet wat er aan de hand was.”

Sinds 2009 is de alarmerende trend van chroming verantwoordelijk voor de dood van meerdere kinderen in heel Australië en over de hele wereld.

Chroming – dat kan leiden tot epileptische aanvallen, hartaanvallen, verstikking, plotselinge snuifdood, coma en orgaanfalen – is aantrekkelijk voor jonge mensen als een methode om op korte termijn onmiddellijk high te worden.

“We hebben de beelden in ons hoofd die nooit zullen worden gewist, weet je, van waar we mee werden geconfronteerd,” zei Paul tegen Langdon. “Ons binnenste is eruit gerukt.”

Bron

Wtf, hoeveel moet je wel niet snuiven voordat het fataal afloopt?
wizkays
pi_209483065
Deze dingen zijn ook al zo oud als de weg naar Rome. Je hebt altijd wel van die domme dingen, vroeger bijvoorbeeld out gaan door op je duim te blazen. Experimenteren tot het gevaarlijke aan toe.

Het is tragisch, maar dit soort dingen ga je niet voorkomen. Kinderen zoeken nou eenmaal domme dingen op. Dat doen ze nu, maar evengoed honderden jaren geleden.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_209483078
dit is toch niet te geloven, dit is echt erg
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  zondag 11 juni 2023 @ 23:32:55 #4
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_209483153
"plotselinge snuifdood"

Even opgezocht maar 0 resultaten.

Het is weer wachten op de volgende infantiele rage die doden veroorzaakt.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  Spellchecker zondag 11 juni 2023 @ 23:50:00 #5
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209483248
quote:
Sinds 2009 is de alarmerende trend van chroming verantwoordelijk voor de dood van meerdere kinderen in heel Australië en over de hele wereld.
Nog nooit van gehoord .....
pi_209483525
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 23:50 schreef maily het volgende:

[..]
Nog nooit van gehoord .....
Uit Mad Max Fury road

pi_209483583
Sociale media hebben echt een uiterst gezonde invloed op onze samenleving...
  maandag 12 juni 2023 @ 01:23:01 #8
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_209483604
Leuk he dat tik-tok
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_209483746
In mijn omgeving is onlangs een gast afgevoerd naar het ziekenhuis omdat hij een middel uit klassieke batterijen heeft naar binnen gewerkt.
Cindy De Vuyst
  maandag 12 juni 2023 @ 04:05:47 #10
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209483900
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 23:18 schreef wizkays het volgende:
Wtf, hoeveel moet je wel niet snuiven voordat het fataal afloopt?
Het drijfgas in spuitbussen is meestal propaan of butaan. Die zijn biologisch vrij inert (maw weinig giftig), maar in hoge concentraties onderdrukken ze wel het centrale zenuwstelsel (wat dus de "high" veroorzaakt).
Hoge concentraties veroorzaken ook "cardiac sensitization": het hart wordt gevoeliger voor catecholamines (adrenaline, dopamine...). Waardoor, als er voldoende adrenaline aanwezig is, hartritmestoornissen kunnen optreden (tachycardie, ventrikelfibrilleren, en in zeldzame gevallen hartstilstand). Het risico wordt dus niet bepaald door de totale hoeveelheid die je inademt (je kan waarschijnlijk dagenlang 5% propaan of butaan inademen zonder enig nadelig effect), maar de hoogste concentratie die bereikt wordt, en de hoeveelheid adrenaline in je bloed op dat moment.

Bij tests met honden liet men ze bvb 30 seconden lang het gas inademen, waarna men ze liet schrikken ("tape recording of horn blasts, sirens, lion roars, etc."). Of ze werden gedwongen te lopen op een threadmill terwijl ze het gas toegediend kregen.

Toen men anesthetische gassen (cyclopropaan, chloroform, trichloorethyleen...) begon te gebruiken kwam men er vrij snel achter dat die het hart gevoeliger maakten voor adrenaline (men merkte dat adrenaline of noradrenaline toedienen aan patienten onder narcose, bvb om de bloeddruk te verhogen, hartritmestoornissen kon veroorzaken, soms met de dood tot gevolg. Opmerkelijke paper, blijkbaar heeft men, om meer data te verkrijgen, geëxperimenteerd op 100 patienten die een operatie ondergingen. ). Misschien de reden waarom patienten vaak een anxioliticum toegediend krijgen voordat ze naar de operatiekamer gebracht worden (om te zorgen dat de adrenalinelevels laag zijn op het moment dat anesthesie toegediend wordt?).

[ Bericht 5% gewijzigd door crystal_meth op 12-06-2023 05:12:53 ]
are we infinite or am I alone
  maandag 12 juni 2023 @ 04:40:57 #11
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209483949
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 01:16 schreef Farenji het volgende:
Sociale media hebben echt een uiterst gezonde invloed op onze samenleving...
Ik begon in de jaren '70 ontvlekker (Sassi, wat toen pure trichloorethyleen was) te "snuiven" omdat ik erover gelezen had in de Libelle van m'n moeder.

Tri was trouwens veel krachtiger dan wat men tegenwoordig "snuift", werd tot de jaren '80 als anestheticum gebruikt (vergelijkbaar met chloroform).
pi_209484079
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 04:40 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Ik begon in de jaren '70 ontvlekker (Sassi, wat toen pure trichloorethyleen was) te "snuiven" omdat ik erover gelezen had in de Libelle van m'n moeder.

Tri was trouwens veel krachtiger dan wat men tegenwoordig "snuift", werd tot de jaren '80 als anestheticum gebruikt (vergelijkbaar met chloroform).
Tering. En wat voor effect gaf het?
  Moderator maandag 12 juni 2023 @ 06:41:32 #13
225562 crew  Speedfight
pi_209484101
Hoe verzinnen ze t ook.. :{
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_209484103
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 02:27 schreef einzeinz het volgende:
In mijn omgeving is onlangs een gast afgevoerd naar het ziekenhuis omdat hij een middel uit klassieke batterijen heeft naar binnen gewerkt.
Wat een sukkels. Je kan geen kwik slikken, alleen kwak in je kwek is veilig te slikken.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 12 juni 2023 @ 06:48:46 #15
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209484109
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 06:32 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Was niet slecht. Dissociatief, geen zorgen, niets raakt je. En wanneer het vrij donker was vaak visuele effecten. Zoals zweverige figuren waar ik (in gedachten) gesprekken mee voerde. Eén keer was m'n slaapkamer gevuld met planten met grote vlezige bladeren. Op zeker moment zeg ik "fuck off" ertegen en meteen komen er messen uit al die bladeren, ik trek laken en deken over m'n hoofd, zie de messen erdoor komen en m'n polsen doorboren. Erg cool (want ik wist dat het niet echt was).
Een andere keer veranderden de lantaarnpalen in de straat in marcherende machines, beetje als de hamers in The Wall van Pink Floyd.
pi_209484117
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 06:48 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Was niet slecht. Dissociatief, geen zorgen, niets raakt je. En wanneer het vrij donker was vaak visuele effecten. Zoals zweverige figuren waar ik (in gedachten) gesprekken mee voerde. Eén keer was m'n slaapkamer gevuld met planten met grote vlezige bladeren. Op zeker moment zeg ik "fuck off" ertegen en meteen komen er messen uit al die bladeren, ik trek laken en deken over m'n hoofd, zie de messen erdoor komen en m'n polsen doorboren. Erg cool (want ik wist dat het niet echt was).
Een andere keer veranderden de lantaarnpalen in de straat in marcherende machines, beetje als de hamers in The Wall van Pink Floyd.
Prima om een lamlendige zondagmiddag mee te vullen zo te horen.
pi_209484133
Hier zit een luchtje aan

"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_209484135
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 06:32 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Hij maakte een account aan hier..
pi_209484231
quote:
En daar betalen we dan zorgpremie voor met zn allen :`)
  maandag 12 juni 2023 @ 07:30:48 #20
117098 Hathor
Effe niet
pi_209484253
Dus naast 'vastberaden, leuk, brutaal en getalenteerd’ was ze dus ook nog makkelijk beinvloedbaar en een beetje dom.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  maandag 12 juni 2023 @ 07:34:57 #21
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_209484269
quote:

[..]
Wtf _O-

Ik heb vroeger veel geblowd en later bij het stappen vaak wat coke genomen, maar die hallucinerende shit heb ik nooit iets aan gevonden.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  maandag 12 juni 2023 @ 07:43:13 #22
117098 Hathor
Effe niet
pi_209484305
quote:

[..]
Ik heb een soortgelijke ervaring meegemaakt na gebruik van paddo's. Toen ik op een gegeven moment in bed lag zag ik honderden spinnen over de muur kruipen, waarbij ik ook ten volle het besef had dat wat ik zag niet echt was.
  maandag 12 juni 2023 @ 09:04:58 #23
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_209484840
Wat een slecht vertaald artikel zeg van MSN :')
pi_209485152
Ze ziet er een stuk ouder uit dan 13 maar waarom dit soort shit op die leeftijd als je ook gewoon kunt drinken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 12 juni 2023 @ 10:39:22 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209485601
Wat een extreme domheid weer
pi_209485624
Verschrikkelijk voor de ouders, en haar dierbare. Dat staat voorop.

Maar. Meerdere kinderen erdoor overleden sinds 2019. Meerdere. Hoeveel is dat dan? 5? 10? 100? 1000?
  maandag 12 juni 2023 @ 10:58:49 #27
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209485831
Bericht is typerend voor het niveau van "Nieuws" vandaag de dag. Drama, Sensatie, Human intrest.
Een meisje in Australie is dood, boeie.
  Spellchecker maandag 12 juni 2023 @ 12:35:51 #28
197773 crew  maily
pi_209486891
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 10:41 schreef theunderdog het volgende:
Verschrikkelijk voor de ouders, en haar dierbare. Dat staat voorop.

Maar. Meerdere kinderen erdoor overleden sinds 2019. Meerdere. Hoeveel is dat dan? 5? 10? 100? 1000?
Sinds 2009 volgens de OP
pi_209486908
quote:
8)7
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_209486930
Ach elke keer als er een domme trend is gaan er ergens wel een paar aan dood.
  maandag 12 juni 2023 @ 12:42:08 #31
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_209487002
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 12:38 schreef Sapstengel het volgende:
Ach elke keer als er een domme trend is gaan er ergens wel een paar aan dood.
Vond de cinnamon challenge nog leuk om naar te kijken, maar zelfs daar stierf iemand aan :')
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  Trouwste user 2022 maandag 12 juni 2023 @ 12:45:45 #32
7889 tong80
Spleenheup
pi_209487066
quote:
17s.gif Op maandag 12 juni 2023 06:41 schreef Speedfight het volgende:
Hoe verzinnen ze t ook.. :{
Billie Joel moest met spoed naar het ziekenhuis, nadat ie als alcoholist spiritus had gedronken.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  FOK!fotograaf maandag 12 juni 2023 @ 13:01:35 #33
842 Zorro
Z
pi_209487236
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 12:45 schreef tong80 het volgende:

[..]
Billie Joel moest met spoed naar het ziekenhuis, nadat ie als alcoholist spiritus had gedronken.

:T
Terwijl een spiritualist die alcohol drinkt dan weer helemaal niet zo bijzonder is.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  maandag 12 juni 2023 @ 13:30:22 #34
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_209487518
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 07:30 schreef Hathor het volgende:
Dus naast 'vastberaden, leuk, brutaal en getalenteerd’ was ze dus ook nog makkelijk beinvloedbaar en een beetje dom.
Of gewoon een puber.
  maandag 12 juni 2023 @ 15:42:14 #35
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_209488911
Sneu maar wel echt een enorme darwin award.
Wat bezielt de jeugd om met dit soort idiote levensgevaarlijke trends mee te gaan.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_209488999
quote:
2s.gif Op maandag 12 juni 2023 12:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Vond de cinnamon challenge nog leuk om naar te kijken, maar zelfs daar stierf iemand aan :')
Serieus?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Spellchecker maandag 12 juni 2023 @ 15:53:04 #37
197773 crew  maily
pi_209489028
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:42 schreef Metro2005 het volgende:
Wat bezielt de jeugd om met dit soort idiote levensgevaarlijke trends mee te gaan.
Wat ze bezielt?

Gebrek aan gezond verstand.
pi_209489136
Deo?? Zonde inderdaad
  maandag 12 juni 2023 @ 16:26:43 #39
117098 Hathor
Effe niet
pi_209489533
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:42 schreef Metro2005 het volgende:
Peerpressure.
pi_209529487
Het is ook belachelijk dat deodorant zomaar zonder duidelijke waarschuwingen verkocht mag worden.
Maar zolang witte kapitalisten ons overheidsbeleid bepalen zal daar waarschijnlijk niks aan veranderen.
J’ai faim.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')