abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210428144
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 22:52 schreef Rupibma het volgende:

[..]
Dat doen al heel veel mensen. Dikke rente.
Dikke rente ter hoogte van ongeveer de helft van de onwaarding van je geld?
pi_210428168
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 10:46 schreef HiZ het volgende:

[..]
Ik ken de precieze regels niet, maar hoorde familieleden erover.
pi_210429973
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 10:51 schreef Rupibma het volgende:

[..]
Ik ken de precieze regels niet, maar hoorde familieleden erover.
Het is heel simpel: op zijn best verlies je je geld niet. Op zijn best.

En om dat resultaat te bereiken betaalt de Turkse belastingbetaler tientallen miljarden op jaarbasis.

Zolang ze het op kunnen brengen.

Turkije is bezig met een proces van het normaliseren van de monetaire en fiscale politiek. Daar zullen heel slimme speculanten zonder enige twijfel heel veel geld mee kunnen verdienen. Gewone mensen die wat spaargeld op een spaarrekening kunnen zetten gaan echter geen rode cent verdienen. Ongeacht waar ze wonen.
pi_210430126
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 13:38 schreef HiZ het volgende:

[..]
Het is heel simpel: op zijn best verlies je je geld niet. Op zijn best.

En om dat resultaat te bereiken betaalt de Turkse belastingbetaler tientallen miljarden op jaarbasis.

Zolang ze het op kunnen brengen.

Turkije is bezig met een proces van het normaliseren van de monetaire en fiscale politiek. Daar zullen heel slimme speculanten zonder enige twijfel heel veel geld mee kunnen verdienen. Gewone mensen die wat spaargeld op een spaarrekening kunnen zetten gaan echter geen rode cent verdienen. Ongeacht waar ze wonen.
Volgens mij was het iets met je geld als euro stallen en daar je rente op verdienen bedenk ik mij nu. Hoge rente, mijn uitleg dat die rente niet zonder risico is begreep men niet.
pi_210430449
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 13:52 schreef Rupibma het volgende:

[..]
Volgens mij was het iets met je geld als euro stallen en daar je rente op verdienen bedenk ik mij nu. Hoge rente, mijn uitleg dat die rente niet zonder risico is begreep men niet.
Een valutarekening aanhouden in Turkije.

Hoe zeg ik het vriendelijk: dat vergt behoorlijk wat vertrouwen. Meer vertrouwen dan ik kan begrijpen als ik kijk naar de manier waarop de valutareserve van de centrale bank is opgebouwd.

Waar het waarschijnlijk over gaat is het verzekerde sparen op een ₺ rekening waarbij de regering het valutarisico voor zijn rekening neemt. Daarvoor verwijs ik naar mijn eerdere post. Dat is een hele dure pleister gebleken die niet echt heeft gewerkt ook nog. Dat programma wordt inmiddels ontmoedigd en moet op één of andere manier worden afgewikkeld zonder teveel gedoe.
pi_210430573
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 14:29 schreef HiZ het volgende:

[..]
Een valutarekening aanhouden in Turkije.

Hoe zeg ik het vriendelijk: dat vergt behoorlijk wat vertrouwen. Meer vertrouwen dan ik kan begrijpen als ik kijk naar de manier waarop de valutareserve van de centrale bank is opgebouwd.

Waar het waarschijnlijk over gaat is het verzekerde sparen op een ₺ rekening waarbij de regering het valutarisico voor zijn rekening neemt. Daarvoor verwijs ik naar mijn eerdere post. Dat is een hele dure pleister gebleken die niet echt heeft gewerkt ook nog. Dat programma wordt inmiddels ontmoedigd en moet op één of andere manier worden afgewikkeld zonder teveel gedoe.
Mijn ouders heb ik het afgeraden. Iemand heeft al zijn spaargeld op die manier hier nu. Men vindt het blijkbaar dat risico waard.
pi_210438583
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 14:41 schreef Rupibma het volgende:

[..]
Mijn ouders heb ik het afgeraden. Iemand heeft al zijn spaargeld op die manier hier nu. Men vindt het blijkbaar dat risico waard.
Ok, als steuntje in de rug van de TCMB kan ik het begrijpen. Maar denken dat je hiermee geld kunt verdienen. Ik zou willen dat ik zo naïef kon zijn.

Ikzelf bekijk hoeveel ₺ ik nodig heb voor de komende week. Voor dat bedrag koop ik ₺ en maak ik het over naar mijn Turkse rekening.
  woensdag 30 augustus 2023 @ 10:28:48 #208
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210473021
Weer bijna terug op het niveau van voor de renteverhoging een paar dagen terug...
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_210477130
quote:
2s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 10:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Weer bijna terug op het niveau van voor de renteverhoging een paar dagen terug...
twitter

goh...
  woensdag 30 augustus 2023 @ 17:56:01 #210
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_210477177
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 09:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ze mogen daar hun architecten idd wel wat beter opleiden en betalen, met die aardbevingen daar :X
als er geen officieel toezicht is op de bouw

zelfs een bouwbesluit zal daar wel niet bestaan
https://www.bris.nl/nieuw(...)-per-1-januari-2023/
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210482089
quote:
10s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 17:51 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
[ twitter ]

goh...
En minimaal even interessant is de vraag: 'wiens vreemde valuta zijn verkocht?'. Traditioneel is nu de sterkste periode van het jaar voor de wisselkoersen afgelopen nu de meeste toeristen weer terug zijn naar Europa.
  donderdag 31 augustus 2023 @ 00:11:37 #212
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_210482793
Wat gebeurt er als het boven de 30 lira voor 1 euro komt, krijg je dan een mega crisis?
  donderdag 31 augustus 2023 @ 02:33:51 #213
323876 michaelmoore
pi_210483083
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 00:11 schreef BMW1993 het volgende:
Wat gebeurt er als het boven de 30 lira voor 1 euro komt, krijg je dan een mega crisis?
met een waardeloze lira kan het land niets meer kopen in het buitenland , dan moet je dollars of euro of goud hebben, dat heeft Erdogan de Sultan in de pocket ziten waarschijnlijk

In allerlei waardeloze projecten geinvesteerd , overigens is China en Ruzzia geen haar beter
https://www.telegraaf.nl/(...)ngssatelliet-mislukt

ik snap overgens niet waar NK het geld vandaan haalt om al die raketten te lanceren

[ Bericht 17% gewijzigd door michaelmoore op 31-08-2023 02:54:06 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210485366
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 00:11 schreef BMW1993 het volgende:
Zo simpel werkt het niet. Die koers is trouwens al eens aangestipt.

Het belangrijkst is dat het vertrouwen dat investeren in Turkije loont afneemt. Hierdoor wordt het land en de inwoners relatief armer.
pi_210485682
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 11:40 schreef HiZ het volgende:

[..]
Zo simpel werkt het niet. Die koers is trouwens al eens aangestipt.

Het belangrijkst is dat het vertrouwen dat investeren in Turkije loont afneemt. Hierdoor wordt het land en de inwoners relatief armer.
Terwijl niemand zich juridisch zorgen maakt over zijn investeringen in Turkije? Turkije is geen bananenrepubliek waarbij iemands investering risico loopt kwijt te raken vanwege autoriteiten of wat dan ook. Als dat zo was dan zouden er ook geen miljarden geïnvesteerd zijn in het nieuwe vliegveld of overige grote infrastructuur en energieprojecten.

Turkije blijft groeien. Enorm veel potentie vanwege zijn jonge bevolking. Fabrieken die constant bijgebouwd worden etc. Export blijft in een opwaartse trend stijgen.

Je ziet vrijwel bij geen andere valuta die tussen de x en x cent zoveel schommelt. Er wordt op een of andere manier constant een enorme vraag naar dollar gecreëerd. Als je kijkt naar de vraag van bedrijven die importeren dan is die vele male lager dan de daadwerkelijke vraag die gecreëerd wordt naar de dollar. Dit is ook gelijk de reden waarom die inflatie maar niet wil stabiliseren.
pi_210485856
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 12:06 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Terwijl niemand zich juridisch zorgen maakt over zijn investeringen in Turkije? Turkije is geen bananenrepubliek waarbij iemands investering risico loopt kwijt te raken vanwege autoriteiten of wat dan ook. Als dat zo was dan zouden er ook geen miljarden geïnvesteerd zijn in het nieuwe vliegveld of overige grote infrastructuur en energieprojecten.

Turkije blijft groeien. Enorm veel potentie vanwege zijn jonge bevolking. Fabrieken die constant bijgebouwd worden etc. Export blijft in een opwaartse trend stijgen.

Je ziet vrijwel bij geen andere valuta die tussen de x en x cent zoveel schommelt. Er wordt op een of andere manier constant een enorme vraag naar dollar gecreëerd. Als je kijkt naar de vraag van bedrijven die importeren dan is die vele male lager dan de daadwerkelijke vraag die gecreëerd wordt naar de dollar. Dit is ook gelijk de reden waarom die inflatie maar niet wil stabiliseren.
Zo, kunnen we ook nog lezen? Of iets loont heeft te maken met de vraag of het rendeert.

En een munt die snel en ongecontroleerd devalueert is bij de beoordeling daarvan gewoon een onderdeel.

Je lesje over potentieel kun je verder reserveren voor je vermeende vijanden.
pi_210486726
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 12:23 schreef HiZ het volgende:

[..]
Of iets loont heeft te maken met de vraag of het rendeert.
Leg uit.
pi_210487658
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 14:06 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Leg uit.
Er is niks uit te leggen. Als je verlies maakt, maak je geen winst.
pi_210487828
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 15:43 schreef HiZ het volgende:

[..]
Er is niks uit te leggen. Als je verlies maakt, maak je geen winst.
Denk dat het runnen van een economie net iets anders in elkaar zit dan het runnen van je crypto account.
pi_210492373
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 16:00 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Denk dat het runnen van een economie net iets anders in elkaar zit dan het runnen van je crypto account.
Ok. Veel succes.
pi_210492701
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 02:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
met een waardeloze lira kan het land niets meer kopen in het buitenland , dan moet je dollars of euro of goud hebben, dat heeft Erdogan de Sultan in de pocket ziten waarschijnlijk

In allerlei waardeloze projecten geinvesteerd , overigens is China en Ruzzia geen haar beter

ik snap overgens niet waar NK het geld vandaan haalt om al die raketten te lanceren
Veel Noord-Koreanen krijgen een student- en toeristenvisum om in VS en China te werken, en dragen het geld over aan de regime van Kim-Jong II. Zie ook deze reportage.

https://www.vpro.nl/progr(...)ngarbeid-europa.html

Vorig jaar zijn er 850.000 studentenvisums verstrekt voor Noord-Koreanen in China die 4 jaar geldig zijn. De Noord-Koreanen werken dan in China voor de Noord-Koreaanse staat. Daar kun je een hoop raketten mee kopen.
pi_210493480
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 02:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dacht je dat je vroeger met guldens op zak ergens in the U.S iets kon aanschaffen? :') Je kunt met lira buiten niks kopen, tenzij beide landen handelscontracten in eigen valuta hebben.

Turkije heeft goud zat. Al sinds x aantal jaar flink zijn reserves aan het opschroeven.

Alles draait om de grondstoffen en die leveren helaas de grootste impact op inflatie. Een energieafhankelijke land moet inderdaad aan dollars zien te komen. Met wisselen van valuta of swaps lukt dat niet. Om dollars te krijgen moet je exporteren.

Waardeloze projecten? Hoe kom je bij zulke verzinselen?
  donderdag 31 augustus 2023 @ 22:16:55 #223
323876 michaelmoore
pi_210493535
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 22:13 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Waardeloze projecten? Hoe kom je bij zulke verzinselen?
denk jij dat de TOGG EV van erdogan ooit rendabel zal worden?/

https://www.autoweek.nl/a(...)F%2Fwww.google.nl%2F
quote:
Ook naar Nederland
De Togg T10X komt in april dit jaar op de markt in thuisland Turkije, maar gaat tevens de grens over. Eind 2024 gaan de eerste modellen naar West-Europese landen, waaronder Nederland. Volgens Togg is de T10X ontworpen om de volle mep van 5 sterren te scoren tijdens de NCAP-veiligheidsproeven.
pi_210493596
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 22:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
denk jij dat de EV van erdogan ooit rendabel zal worden?/
EV is een van de ziljoen projecten. Waar heb jij last van? Oppositie en tegenhangers van Erdogan claimden bijvoorbeeld dat het nieuwe Istanbul vliegveld een fiasco zou worden. Nou dat vliegveld alleen al levert de staatskas enorm veel geld op. Zo zijn er wel duizenden andere projecten.

Vroeger kon je Turkije in één nacht failliet maken. Nu is het dus een heel andere verhaal. Erdogan heeft de fundamenten van de Turkse economie verstevigd.
  donderdag 31 augustus 2023 @ 22:30:29 #225
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_210493678
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 22:21 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Erdogan heeft de fundamenten van de Turkse economie verstevigd.
Is dit om te trollen of meen je dit echt. :D
pi_210494021
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 22:30 schreef BMW1993 het volgende:

[..]
Is dit om te trollen of meen je dit echt. :D
Trollen laat ik liever over aan frikandellen zoals jij.
pi_210529061
Officiële inflatie 59% volgens Hürriyet. De TCMB heeft vorige week weer aanzienlijke interventies gepleegd om de koers van de ₺ te ondersteunen.
pi_210529191
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 22:21 schreef Werkperd het volgende:

[..]
EV is een van de ziljoen projecten. Waar heb jij last van? Oppositie en tegenhangers van Erdogan claimden bijvoorbeeld dat het nieuwe Istanbul vliegveld een fiasco zou worden. Nou dat vliegveld alleen al levert de staatskas enorm veel geld op. Zo zijn er wel duizenden andere projecten.

Vroeger kon je Turkije in één nacht failliet maken. Nu is het dus een heel andere verhaal. Erdogan heeft de fundamenten van de Turkse economie verstevigd.
Inflatie is gigantisch door zijn falend beleid van de afgelopen jaren. Eerste jaren deed hij het goed, maar hij heeft alles wat waarde heeft verkocht om zijn staatskas te vullen, die hij vervolgens gedeeltelijk voor zijn eigen paleisje heeft gebruikt.
pi_210529203
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 11:57 schreef HiZ het volgende:
Officiële inflatie 59% volgens Hürriyet. De TCMB heeft vorige week weer aanzienlijke interventies gepleegd om de koers van de ₺ te ondersteunen.
Ik vind het wonderbaarlijk hoe mijn familie desondanks toch 2 of 3 huizen kunnen bezitten of hun huizen verbouwen met een lening met 30% rente.

Wellicht omdat zij niet leuk leven ofzo? Ze doen geen ene malle moer in het leven.
pi_210529279
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 12:14 schreef Rupibma het volgende:

[..]
Inflatie is gigantisch door zijn falend beleid van de afgelopen jaren. Eerste jaren deed hij het goed, maar hij heeft alles wat waarde heeft verkocht om zijn staatskas te vullen, die hij vervolgens gedeeltelijk voor zijn eigen paleisje heeft gebruikt.
Hoe oud ben jij? Volgens mij heb jij Turkije voor 2002 nog niet meegemaakt.
pi_210529400
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 12:26 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Hoe oud ben jij? Volgens mij heb jij Turkije voor 2002 nog niet meegemaakt.
Hahahahaahahhahahhaha.

Grappig.

Reageer inhoudelijk. Je blijft maar vergelijken met de jaren 80 en 90.
  maandag 4 september 2023 @ 14:11:59 #232
323876 michaelmoore
pi_210530028
https://www.telegraaf.nl/(...)-richting-60-procent

quote:
Turkse inflatie loopt verder op richting 60 procent
45 min geledenin FINANCIEEL

ANKARA (ANP/AFP) - De Turkse inflatie is afgelopen maand verder opgelopen tot bijna 60 procent.

De stijgende kosten van het levensonderhoud in Turkije voeren de druk op de centrale bank van het land verder op om de rente te blijven verhogen
De hogere rente heeft weinig goeds gedaan
  maandag 4 september 2023 @ 14:43:50 #233
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_210530267
Zonder de renteverhogingen had de lira al boven de 30 gezeten denk ik, de enorme piek is er een beetje uit, en blijft nu enigszins stabiel.
pi_210530348
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 12:16 schreef Rupibma het volgende:

[..]
Ik vind het wonderbaarlijk hoe mijn familie desondanks toch 2 of 3 huizen kunnen bezitten of hun huizen verbouwen met een lening met 30% rente.

Wellicht omdat zij niet leuk leven ofzo? Ze doen geen ene malle moer in het leven.
2 of 3 huizen ze weten niet exact hoeveel huizen ze hebben ofzo? :D
  maandag 4 september 2023 @ 15:40:55 #236
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_210530742
Well done Erdo.
  maandag 4 september 2023 @ 15:42:46 #237
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_210530760
Nu maar hopen dat ze door blijven gaan met renteverhogingen, en hopen dat Erdogan niet gaat ingrijpen nu hij ziet dat het voorlopig nog niet echt werkt, geduld is een schone zaak.
pi_210530936
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 14:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]
2 of 3 huizen ze weten niet exact hoeveel huizen ze hebben ofzo? :D
Sommigen 2, sommigen meer poepie.
pi_210531110
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 16:03 schreef Rupibma het volgende:

[..]
Sommigen 2, sommigen meer poepie.
En die werken in Europa en kopen met hun loon daar huizen of wonen ze in Turkije en krijgen ze in liras betaald?
pi_210531196
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 12:16 schreef Rupibma het volgende:

[..]

Rente van 30% is bij een inflatie van 60% een negatieve effectieve rente. Onroerend goed is bij hoge inflatie sowieso beter dan spaargeld. Daarnaast maakt de overheid het kopen van een huis natuurlijk ook aantrekkelijk.

Ik weet ook mensen die vet voordeel hebben aan het kopen van een vakantiehuis in het zuiden. Maar dan moet je wel geld genoeg hebben om gebruik te maken van de kansen. Voor de meeste gewone mensen is dat allemaal nagenoeg onbereikbaar. Ik heb geen recente cijfers, maar het zou me niks verbazen als de rijken rijker zijn geworden en de middenklasse armer.
pi_210531210
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 16:17 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En die werken in Europa en kopen met hun loon daar huizen of wonen ze in Turkije en krijgen ze in liras betaald?
En als die dan een hypotheek in ₺ weten te bemachtigen 🤑.

Alsof je legaal geld mag drukken.
pi_210531373
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 16:17 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ze wonen in TR en betalen met TL.

quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 16:25 schreef HiZ het volgende:

[..]
Rente van 30% is bij een inflatie van 60% een negatieve effectieve rente. Onroerend goed is bij hoge inflatie sowieso beter dan spaargeld. Daarnaast maakt de overheid het kopen van een huis natuurlijk ook aantrekkelijk.

Ik weet ook mensen die vet voordeel hebben aan het kopen van een vakantiehuis in het zuiden. Maar dan moet je wel geld genoeg hebben om gebruik te maken van de kansen. Voor de meeste gewone mensen is dat allemaal nagenoeg onbereikbaar. Ik heb geen recente cijfers, maar het zou me niks verbazen als de rijken rijker zijn geworden en de middenklasse armer.
Zo had ik het niet bekeken. Thanks voor het inzicht.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2023 16:59:40 ]
  dinsdag 5 september 2023 @ 08:32:22 #244
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_210536486
quote:
Men wilde een sterke leider daar. Dan is dit het resultaat. Sterke leiders hebben niet overal verstand van en luisteren vooral slecht.
pi_210538901
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  dinsdag 5 september 2023 @ 13:55:36 #246
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_210538986
quote:
Dat zijn weer heel wat paleizen voor Erdo.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 5 september 2023 @ 13:58:32 #247
396550 Richestorags
pi_210539025
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 september 2023 13:55 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dat zijn weer heel wat paleizen voor Erdo.
Dus strongman Erdo mag het jarenlang verneuken, geld wegsluizen, Turkse gezinnen de vernieling in helpen economisch gezien en vervolgens gered worden door de Wereldbank, waarvan ook nog een groot deel van het geld bij zijn vriendjes belandt. Geweldig.
pi_210553960
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 13:58 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dus strongman Erdo mag het jarenlang verneuken, geld wegsluizen, Turkse gezinnen de vernieling in helpen economisch gezien en vervolgens gered worden door de Wereldbank, waarvan ook nog een groot deel van het geld bij zijn vriendjes belandt. Geweldig.
Het zou wel aardig zijn als de vijanden van Erdoğan wat minder zouden doen alsof zijn regeringsperiode alleen maar doem is geweest voor Turkije. Dat is niet veel anders dan Erdoğan’s aanhangers die elke kritiek opvatten als een persoonlijke aanval.
pi_210554051
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 22:25 schreef HiZ het volgende:

[..]
Het zou wel aardig zijn als de vijanden van Erdoğan wat minder zouden doen alsof zijn regeringsperiode alleen maar doem is geweest voor Turkije. Dat is niet veel anders dan Erdoğan’s aanhangers die elke kritiek opvatten als een persoonlijke aanval.
Wie zijn zijn vijanden?
pi_210554611
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 22:38 schreef Rupibma het volgende:

[..]
Wie zijn zijn vijanden?
Er zijn meerdere in dit topic. Daarnaast bv deze muts. Erdogan heeft uit noodzaak een goede economie team samengesteld en laat hem hun werk doen. Met positieve resultaten. Dit zorgt vervolgens voor een nieuwe deal bij de wereldbank. Wat voor Turkije een goede zaak is. De oorlog in Oekraïne heeft ervoor gezorgd dat Turkije belangrijker werd waar Erdogan vervolgens gebruik van maakt. Ook weer een win voor Turkije. En dan gaan dus de vijanden van Erdogan huilen. Ze willen dat Erdogan faalt, Turkije faalt en de oppositie de macht overneemt.

twitter
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_210554644
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 00:23 schreef Slayage het volgende:

[..]
Er zijn meerdere in dit topic. Daarnaast bv deze muts. Erdogan heeft uit noodzaak een goede economie team samengesteld en laat hem hun werk doen. Met positieve resultaten. Dit zorgt vervolgens voor een nieuwe deal bij de wereldbank. Wat voor Turkije een goede zaak is. De oorlog in Oekraïne heeft ervoor gezorgd dat Turkije belangrijker werd waar Erdogan vervolgens gebruik van maakt. Ook weer een win voor Turkije. En dan gaan dus de vijanden van Erdogan huilen. Ze willen dat Erdogan faalt, Turkije faalt en de oppositie de macht overneemt.

[ twitter ][ twitter ]
:') Dit een vijand noemen. Kom op, zeg.
pi_210554684
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 22:38 schreef Rupibma het volgende:

[..]
Wie zijn zijn vijanden?
Ik ga geen definitie geven, maar als je iemand hoort klagen over '20 jaar wanbeleid' zit je aardig dichtbij.
pi_210554705
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 00:37 schreef Rupibma het volgende:

[..]
:') Dit een vijand noemen. Kom op, zeg.
Dat is wel de frame in deze serie tweets. Er worden wat dingen besproken die de Turkse economie helpen stabiliseren en daarmee de regering stabiliseren wat in zichzelf kennelijk slecht is voor Turkije. Dan mag je wel uitgemaakt worden voor vijand van de regering.
pi_210555280
Wat een simplistisch zwart wit wereldbeeld toch weer en altijd makkelijk om mensen die kritiek leveren op gevoerd beleid als vijand neer te zetten ipv als mensen die oppositie voeren. :')
  donderdag 7 september 2023 @ 07:46:41 #255
396550 Richestorags
pi_210555385
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 00:23 schreef Slayage het volgende:

[..]

[ twitter ][ twitter ]
Vijanden?

Mevrouw is een vijand omdat ze inhoudelijke kritiek levert?

Hier in dit topic zitten vijanden omdat ze het niet op Erdogan hebben? Wat zijn dat voor narcistische kronkels dat je dan maar een vijand bent?

Vijanden willen dat Turkije faalt? Dit is echt de klassieke dictatuur praat die je hier verkondigt :D paranoïde psychologie. Relax vriend. Het doet je goed om te beseffen dat Turkije ook maar een land is. Net als Duitsland, Andorra, Chili, Roemenië, Zuid-Afrika of Polen. Mensen zijn niet de hele dag bezig met wensen dat een land faalt. Als je dat denkt moet je naar je interne psychologie kijken en niet je eigen onrust gaan projecteren op anderen.

Pareltje weer dit hoor :)

[ Bericht 7% gewijzigd door Richestorags op 07-09-2023 08:15:57 ]
  donderdag 7 september 2023 @ 07:48:26 #256
396550 Richestorags
pi_210555390
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 00:51 schreef HiZ het volgende:

[..]
Ik ga geen definitie geven, maar als je iemand hoort klagen over '20 jaar wanbeleid' zit je aardig dichtbij.
Tien jaar wanbeleid, de eerste tien jaar waren heel aardig.
  donderdag 7 september 2023 @ 07:50:37 #257
396550 Richestorags
pi_210555397
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 00:55 schreef HiZ het volgende:

[..]
Dat is wel de frame in deze serie tweets. Er worden wat dingen besproken die de Turkse economie helpen stabiliseren en daarmee de regering stabiliseren wat in zichzelf kennelijk slecht is voor Turkije. Dan mag je wel uitgemaakt worden voor vijand van de regering.
Vijand? Nee, criticus. Terechte kritiek ook nog.
pi_210555434
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 13:58 schreef Richestorags het volgende:

[..]
De Wereldbank redt niet, de Wereldbank is een ontwikkelingsbank die projecten financiert die de economische ontwikkeling bevorderen. Het IMF redt, maar zover ik weet heeft die instelling geen leningen meer uitstaan in Turkije.
pi_210555462
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 22:25 schreef HiZ het volgende:

[..]
Vijanden van Erdogan, doe eens normaal zeg :') Er zijn meer dan genoeg redenen om Erdogan en diens beleid te bekritiseren, maar alleen in dictaturen worden criticasters als vijanden afgeschilderd. Ik vind dat Rutte er de afgelopen 13 jaar ook een zooitje van heeft gemaakt in Nederland, maar daarmee zie ik hem bepaald niet als vijand.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2023 08:06:18 ]
  donderdag 7 september 2023 @ 08:05:48 #260
396550 Richestorags
pi_210555465
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 08:00 schreef J.B. het volgende:

[..]
De Wereldbank redt niet, de Wereldbank is een ontwikkelingsbank die projecten financiert die de economische ontwikkeling bevorderen. Het IMF redt, maar zover ik weet heeft die instelling geen leningen meer uitstaan in Turkije.
Dat is toch ook een redding? Turkije is namelijk verzwakt door het beleid van Erdogan en heeft dus een externe partij nodig die gaat investeren in Turkije. Dat geld gaat vervolgens ongetwijfeld wel worden uitgegeven maar wel belanden bij bevriende bedrijven etc.
pi_210555540
quote:

[..]
"Vatan haini".
pi_210556440
Lol de euro/lira staat tegen de 30 en stel Erdo weet de euro/lira terug te krijgen naar 20 dan gaan al die erdofantasten hier weer propageren hoe goed Erdo wel niet is. Calling it.

Alleen 'tis nog steeds shit.
pi_210556457
Ze likken zijn reet nog toe.
  donderdag 7 september 2023 @ 11:22:08 #264
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_210556720
Goed nieuws.

De ingrediënten zijn al aanwezig, een van de meest toeristische bestemmingen ter wereld, moderne vliegvelden.
Het heeft ook wel de pech om tussen economisch zwakke staten in te zitten, denk aan Iran, Syrië, Bulgarije etc.
pi_210558768
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 07:50 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Vijand? Nee, criticus. Terechte kritiek ook nog.
Nee, kritiek op eenslechte politiek is kritiek. Een politiek (die objectief nagenoeg zeker positief uitpakt) veroordelen omdat hij de positie van de regering versterkt, is een uiting van vijandigheid tegen de regering.

FYI : het is niet mijn hobby om de fouten van de Turkse regering goed te praten.
pi_210558779
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 10:46 schreef Playboy69 het volgende:
Lol de euro/lira staat tegen de 30 en stel Erdo weet de euro/lira terug te krijgen naar 20 dan gaan al die erdofantasten hier weer propageren hoe goed Erdo wel niet is. Calling it.

Alleen 'tis nog steeds shit.
Nou, dat scenario kunnen we gevoeglijk vergeten.
  donderdag 7 september 2023 @ 17:44:38 #267
396550 Richestorags
pi_210560187
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 14:46 schreef HiZ het volgende:

[..]
Nee, kritiek op eenslechte politiek is kritiek. Een politiek (die objectief nagenoeg zeker positief uitpakt) veroordelen omdat hij de positie van de regering versterkt, is een uiting van vijandigheid tegen de regering.

FYI : het is niet mijn hobby om de fouten van de Turkse regering goed te praten.
Het is een teken dat je de regering vooral graag weg wil hebben en het structureel niet met ze eens bent. Dat maakt je nog steeds geen "vijand". Daarnaast, wat ze terecht aangaf, pakt het weliswaar positief uit maar maakt ze zich terecht zorgen over waar het geld naartoe gaat en dat dit de positie van de regering Erdogan versterkt. Dat het positief voor Turkije uitpakt is onafhankelijk van Erdogan.

[ Bericht 6% gewijzigd door Richestorags op 07-09-2023 18:09:46 ]
pi_210568070
Wall Street and investors, in part, take their cues from the 2023 State Department Investment Climate report on Turkey. On the positive side, Turkey treats foreign investors the same as Turkish investors, with few restrictions on acquisitions by foreign firms. The U.S. State Department publicly looks favorably on the Turkish economy because of its large domestic market, favorable demographics, skilled workforce, and strategic location.

However, its “opaque rulemaking and legislative processes” add “risks for investors.” But what was most negatively highlighted by the State Department report is the lack of Turkish export controls and sanctions compliance.

The path to a prosperous Turkish future runs toward the First World economies of America and Europe, not toward the Third World economies of Russia and Iran. According to Brookings, Russian investment in Turkey comprised only 3 percent of all foreign direct investment from 2007 to 2015, whereas European direct investment made up a whopping 73 percent. The EU is Turkey’s largest trading partner. Turkish exports to the U.S. also top exports to Russia.

https://thehill.com/opini(...)westward-once-again/
-Rabia Al-Basri
  vrijdag 8 september 2023 @ 13:46:40 #269
396550 Richestorags
pi_210568536
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 13:01 schreef Slayage het volgende:
Wall Street and investors, in part, take their cues from the 2023 State Department Investment Climate report on Turkey. On the positive side, Turkey treats foreign investors the same as Turkish investors, with few restrictions on acquisitions by foreign firms. The U.S. State Department publicly looks favorably on the Turkish economy because of its large domestic market, favorable demographics, skilled workforce, and strategic location.

However, its “opaque rulemaking and legislative processes” add “risks for investors.” But what was most negatively highlighted by the State Department report is the lack of Turkish export controls and sanctions compliance.

The path to a prosperous Turkish future runs toward the First World economies of America and Europe, not toward the Third World economies of Russia and Iran. According to Brookings, Russian investment in Turkey comprised only 3 percent of all foreign direct investment from 2007 to 2015, whereas European direct investment made up a whopping 73 percent. The EU is Turkey’s largest trading partner. Turkish exports to the U.S. also top exports to Russia.

https://thehill.com/opini(...)westward-once-again/
Verrassende conclusies weer zeg. Misschien dat Erdogan zich eens wat vriendelijker richting Europa en meer Westers kan gaan opstellen dan. Laten we zeggen: Noord-Cyprus teruggeven aan de rechtmatige eigenaar, fundamenten rechtstaat verbeteren, verbeteren positie Koerden, vrouwen en homo's, stoppen met Europa te chanteren over vluchtelingen, stoppen met Griekenland te provoceren omtrent hun grondgebied.

Misschien dat er dan nog veel meer investeringen uit Europa komen en handelsverdragen met Europa. Van Rusland zal het niet komen.
pi_210570162
Erdogan gaat van "0 problemen met de buren" naar "problemen met alle buren" weer terug naar "0 problemen met de buren"

"Another Greek source joked that regular engagements could be a huge update, since every Greek military officer wakes up in the morning with the idea that Turkey could invade any minute for the past three decades.

“We are a small country, Turkey is a big country with a lot of means,” the source explained. “We give too much meaning even to the slightest things in Turkey, which usually don’t mean anything.”

Both sides have more incentive to repair this broken relationship after this year's elections, in which both nations re-elected their right-wing nationalist leaders."

twitter
-Rabia Al-Basri
pi_210570238
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2023 13:46 schreef Richestorags het volgende:

Laten we zeggen: Noord-Cyprus teruggeven aan de rechtmatige eigenaar,
Meneer heeft duidelijk kennis van zaken mbt het conflict.

twitter
-Rabia Al-Basri
pi_210570270
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 07:46 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Vijanden?
Jij bent 1 van hen inderdaad
-Rabia Al-Basri
  vrijdag 8 september 2023 @ 16:24:44 #273
396550 Richestorags
pi_210570352
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 16:14 schreef Slayage het volgende:

[..]
Meneer heeft duidelijk kennis van zaken mbt het conflict.

[ twitter ]
Waarom zou ik waarde moeten hechten aan de mening van een voormalige Minister uit het VK? Het VK is notabene uit de EU gestapt en het is de EU waar Erdogan mee moet dealen, onder andere over eventuele toelating. En wat is o.a. een struikelblok voor toetreding?
  vrijdag 8 september 2023 @ 16:29:40 #274
396550 Richestorags
pi_210570410
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 16:16 schreef Slayage het volgende:

[..]
:') Als dat de tribale manier van denken is die jij aangeleerd hebt gekregen dan ben ik maar een vijand.

Even kijken, gezien je mensen die het niet eens zijn met een halve autocraat gelijk stelt aan vijanden, ben jij dan een vijand van Nederland en het Westen?

[ Bericht 11% gewijzigd door Richestorags op 08-09-2023 16:43:06 ]
pi_210570530
quote:

[..]
Tijdens de BLM demonstraties werd er in Amerika een wetenschappelijk onderzoek gedaan. Mensen kregen videobeelden te zien van BLM demonstraties. De mensen die Democraten stemden beschreven dat wat ze zagen overwegend als "vredige demonstraties". De Republiekeinen, die exact dezelfde beelden zagen, beschreven demonstraties als "orde verstoringen".

Dat wat mensen feitelijk zien zegt niks over wat ze waarnemen. Omdat mensen kijken via een bepaalde "biased" politieke bril, wordt hun waarneming vervormd. Dus in de casus van Erdogan. Wanneer je Erdogan kut vindt zal je makkelijker een random actie van erdogan kut vinden itt iemand die Erdogan toppie vindt of iemand die neutraal staat tegenover Erdogan zoals jij en ik.

Onze "bias" in welke context dan ook zorgt er helaas vaak voor dat we niet in staat zijn de realiteit zien. De realiteit van onszelf is het lastigste om eerlijk onder ogen te zien. Mensen die in dit geval Erdogan Overduidelijk vijandig zien , zijn niet in staat om te zien wat ze feitelijk doen. "The human capacity for self-delusion is infinite."
-Rabia Al-Basri
pi_210570537
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 16:29 schreef Richestorags het volgende:

[..]
:') Als dat de tribale manier van denken is die jij aangeleerd hebt gekregen dan ben ik maar een vijand.
Jij gelooft dat jij als homosapien niet tribaal bent? Over self-delusion gesproken :')
-Rabia Al-Basri
  vrijdag 8 september 2023 @ 16:46:43 #277
323876 michaelmoore
pi_210570572
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 16:41 schreef Slayage het volgende:

[..]
Tijdens de BLM demonstraties werd er in Amerika een wetenschappelijk onderzoek gedaan. Mensen kregen videobeelden te zien van BLM demonstraties. De mensen die Democraten stemden beschreven dat wat ze zagen overwegend als "vredige demonstraties". De Republiekeinen, die exact dezelfde beelden zagen, beschreven demonstraties als "orde verstoringen".

Dat wat mensen feitelijk zien zegt niks over wat ze waarnemen. Omdat mensen kijken via een bepaalde "biased" politieke bril, wordt hun waarneming vervormd. Dus in de casus van Erdogan. Wanneer je Erdogan kut vindt zal je makkelijker een random actie van erdogan kut vinden itt iemand die Erdogan toppie vindt of iemand die neutraal staat tegenover Erdogan zoals jij en ik.

Onze "bias" in welke context dan ook zorgt er helaas vaak voor dat we niet in staat zijn de realiteit zien. De realiteit van onszelf is het lastigste om eerlijk onder ogen te zien. Mensen die in dit geval Erdogan Overduidelijk vijandig zien , zijn niet in staat om te zien wat ze feitelijk doen. "The human capacity for self-delusion is infinite."
Erdogan is een vent , geen sultan
Erdogan had na twee termijnen weg moeten zijn ,

beslissingen omtrent het rente niveau doet de president van de CB van Turkiye en die mag / kan hij niet ontslaan vanwege het beleid van de CB
Een munteenheid moet stabiel blijven , dat si de taak van de president van de CB
Hoe kan zo een land ooit lid van de EU worden met zo een president
  vrijdag 8 september 2023 @ 16:51:39 #278
396550 Richestorags
pi_210570616
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 16:43 schreef Slayage het volgende:

[..]
Jij gelooft dat jij als homosapien niet tribaal bent? Over self-delusion gesproken :')
Uiteraard heb ik tribale trekken, net als iedereen. Ik ga alleen niet mensen tot vijand verklaren jegens iemand waar ik "neutraal" tegenover sta zoals jij "neutraal" tegenover Erdogan claimt te staan (als persoon die op hem stemt/stemde notabene).

Dat is echt een stukje primair denken waar ik voor pass. Ik heb geen vijanden, noch haat ik mensen. Jouw probleem als jij dat kennelijk niet helemaal onder controle hebt.
  vrijdag 8 september 2023 @ 17:08:47 #279
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_210570746
^ In hokjes denken komt bij ieder voor.

Zo had ik bij de kringloop een Syriër bij ons werken Yahya heette hij dacht ik, moest bij ons een traject volgen om beter Nederlands te spreken, en in het begin was hij super aardig, tot hij ineens vroeg: Ben jij moslim?

Dus ik zeg: nee. En toen merkte ik oprecht dat hij minder vriendelijk naar mij deed, hij begon mij ineens 'Johannes' te noemen, en ik werd later ook van Instagram verwijderd.

En andersom ben ik weer zeer kritisch op de instroom van moslims in Europa en moslims in het algemeen, al heb ik geen hekel aan een individu als ik eenmaal diegene ken, een van mijn beste vrienden is Ibrahim, een Turkse gozer die oorspronkelijk uit Istanbul komt, die thuis een hoop raskatten heeft en vaak op beurzen staat.

Al heeft hij wel een profielfoto van Atatürk dus dat is weer een seculier. Maar nogmaals, iedereen heeft vooroordelen, Pakistanen hebben een pest hekel aan Indiërs, en andersom ook zo.

Die spanningen vind je zelfs nog terug in de VK, waar het af en toe tot botsingen komt tussen deze twee groepen.
pi_210571424
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 17:08 schreef BMW1993 het volgende:
^ In hokjes denken komt bij ieder voor.

Zo had ik bij de kringloop een Syriër bij ons werken Yahya heette hij dacht ik, moest bij ons een traject volgen om beter Nederlands te spreken, en in het begin was hij super aardig, tot hij ineens vroeg: Ben jij moslim?

Dus ik zeg: nee. En toen merkte ik oprecht dat hij minder vriendelijk naar mij deed, hij begon mij ineens 'Johannes' te noemen, en ik werd later ook van Instagram verwijderd.

En andersom ben ik weer zeer kritisch op de instroom van moslims in Europa en moslims in het algemeen, al heb ik geen hekel aan een individu als ik eenmaal diegene ken, een van mijn beste vrienden is Ibrahim, een Turkse gozer die oorspronkelijk uit Istanbul komt, die thuis een hoop raskatten heeft en vaak op beurzen staat.

Al heeft hij wel een profielfoto van Atatürk dus dat is weer een seculier. Maar nogmaals, iedereen heeft vooroordelen, Pakistanen hebben een pest hekel aan Indiërs, en andersom ook zo.

Die spanningen vind je zelfs nog terug in de VK, waar het af en toe tot botsingen komt tussen deze twee groepen.
Wat jij hebt is niet in hokjes denken, hoor :')
pi_210571440
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 16:16 schreef Slayage het volgende:

[..]
En ik? 😁
pi_210572046
quote:

[..]

Lol
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
  vrijdag 8 september 2023 @ 19:40:41 #283
396550 Richestorags
pi_210572314
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 19:12 schreef marsan het volgende:

[..]
Lol
Ik moest ook lollen.
  vrijdag 8 september 2023 @ 20:58:32 #284
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_210573054
quote:

[..]

Dat wat mensen feitelijk zien zegt niks over wat ze waarnemen.
LOL
pi_210575008
Turkey's post-election pivot 'clearly' positive for credit rating, Moody's says

Moody's has signalled that Turkey's reembrace of conventional economic policymaking since Tayyip Erdogan's May election win could soon start paying dividends in terms of a stronger credit rating, as long as it sticks with it.

https://www.reuters.com/w(...)dys-says-2023-09-07/
-Rabia Al-Basri
  zaterdag 9 september 2023 @ 01:22:41 #286
396550 Richestorags
pi_210575238
Nu ErdoKhan weer geweldig is (lees: hij luistert eindelijk naar mensen die verstand hebben van zaken) krijgt men ook een mea culpa ten aanzien van het economische beleid ervoor?
pi_210581785
quote:
9s.gif Op zaterdag 9 september 2023 00:18 schreef Slayage het volgende:
Turkey's post-election pivot 'clearly' positive for credit rating, Moody's says

Moody's has signalled that Turkey's reembrace of conventional economic policymaking since Tayyip Erdogan's May election win could soon start paying dividends in terms of a stronger credit rating, as long as it sticks with it.

https://www.reuters.com/w(...)dys-says-2023-09-07/
Dat is wel een beetje vroeg. Er is nog een lange weg te gaan.
pi_210647609
twitter
-Rabia Al-Basri
pi_210682137
95% :{
twitter
-Rabia Al-Basri
pi_210683273
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:35 schreef Slayage het volgende:
95% :{ [ twitter ]
Mooi tractor verhaal ook.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_210683283
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:35 schreef Slayage het volgende:
95% :{ [ twitter ]
Schokkend. Serieus schokkend.
  dinsdag 19 september 2023 @ 14:21:01 #292
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210683315
Sinds begin Juli toch meer of minder stabiel.
Als ik naar de afgelopen jaren kijk is de Lira in de zomer stabieler dan in de rest van het jaar, zou dat een effect zijn van het toerisme?
pi_210683549
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Sinds begin Juli toch meer of minder stabiel.
Als ik naar de afgelopen jaren kijk is de Lira in de zomer stabieler dan in de rest van het jaar, zou dat een effect zijn van het toerisme?
Het gaat over de prijs op de huizenmarkt. Hierdoor gaan ook de huren zo extreem stijgen.

Er zijn trouwens ook nog steunaankopen door de centrale bank.
pi_210683625
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:

Deels waarschijnlijk. Of landbouw producten in de zomer gaan natuurlijk veel meer de grens over.
-Rabia Al-Basri
pi_210683652
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 22:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wat tekenen ze nu , dat ze elkaars geldprinter gaan lenen>??

========================================
Het is al weer even geleden dat er hier een discussie was omtrent de ineenstorting van het corrupte Erdogan rijk met zijn megalomane kasteel

Maar ondertussen gaat de ineenstorting van de Lira valuta gewoon door omdat hij net als zijn dikke vriend Maduro gewoon doorgaat met miljarden aan Lira printen en omruilen voor Euro

Vooral het laatste jaar is de val duidelijk
[ afbeelding ]

https://www.finanzen.net/devisen/euro-tuerkische_lira-kurs
[ afbeelding ]
[..]
[ afbeelding ]
En hoeveel groter is het als je het OEB in de vergelijking betrekt?

Even gecheckt onder de nieuwe naam Eisenhower executive office building : 566 kamers en 40.000m2. Feitelijk is dit gebouw 100% een dependance van het gebouw dat wij kennen als het Witte Huis.

Vergeleken met het Bundeskanzleramt zit Erdoğan’s paleis in een vergelijkbare grootte. In het zoeken van informatie zag ik dat ze het bundeskanzleramt gaan verbouwen en vergroten voor het lieve prijsje van ¤777.000.000.Als die verbouwing ooit afkomt (we hebben het over Duitsland) zou de bondskanselier wel eens een groter werkpaleis kunnen hebben.

[ Bericht 5% gewijzigd door HiZ op 19-09-2023 15:06:49 ]
pi_210704877
twitter
-Rabia Al-Basri
pi_210712208
Goh, en de koers komt nauwelijks van zijn plek.
  dinsdag 26 september 2023 @ 11:42:23 #298
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_210756671
De Turkse centrale bank heeft de rente drastisch verhoogd naar 30%, een sprong van 500 basispunten (25 > 30%).

Edit: het was voor mij al gepost, sorry.
  dinsdag 26 september 2023 @ 17:28:59 #299
323876 michaelmoore
pi_210759775
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 23:56 schreef HiZ het volgende:
Goh, en de koers komt nauwelijks van zijn plek.
komt nog wel, dat moet effect gaan hebben
  dinsdag 26 september 2023 @ 17:37:41 #300
323876 michaelmoore
pi_210759843
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 10:46 schreef HiZ het volgende:

[..]
tenzij de geldontwaarding NU stopt
en dat kan goed
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')