Is dat ooit wel eens live op tv geweest?quote:Op maandag 19 juni 2023 17:45 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik lees dat NK tijdrijden niet wordt uitgezonden... Zelfs niet op regionale omroep. Treurig.
Matig dat hij verder niks rijdt daartussen, maar goed, als hij de Vuelta wint hoor je me niet klagen.quote:
Je kijkt naar de renner met de meeste overwinningen in 2023.quote:
De meeste voorgestelde veranderingen hebben geen noemenswaardige impact lijkt mij, maar punt 3) lijkt me nog wel oké: proberen met een zo laag mogelijke snelheid aan het Arenberg te beginnen. Die beelden van renners die daar met 60 km/h overheen dokkeren, spectaculair, maar dat gaat me iets te ver eigenlijk.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 14:17 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Het slaat allemaal op kut als Dirk, maar het laatste punt spant toch wel echt de kroon. Het is de schuld van de jeugd dat we qua valpartijen precies hetzelfde zien als, nouja, altijd?
Wat dat betreft vond ik de actie van Jumbo wel prijzenswaardig dit jaar. De koers openbreken voor het bos van Wallers, geniale zet. Maar goed, dit neemt allemaal niet weg dat, even een getal uit m'n duim zuigen, driekwart van de valpartijen plaatsvinden op brede en rechte wegen. Wat gaan we daarmee doen, Eddum?quote:Op dinsdag 20 juni 2023 14:38 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
De meeste voorgestelde veranderingen hebben geen noemenswaardige impact lijkt mij, maar punt 3) lijkt me nog wel oké: proberen met een zo laag mogelijke snelheid aan het Arenberg te beginnen. Die beelden van renners die daar met 60 km/h overheen dokkeren, spectaculair, maar dat gaat me iets te ver eigenlijk.
Terpstra zei ook al dat het ingaan van het Bos het meest enge moment is van het wielerseizoen jaquote:Op dinsdag 20 juni 2023 14:38 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
De meeste voorgestelde veranderingen hebben geen noemenswaardige impact lijkt mij, maar punt 3) lijkt me nog wel oké: proberen met een zo laag mogelijke snelheid aan het Arenberg te beginnen. Die beelden van renners die daar met 60 km/h overheen dokkeren, spectaculair, maar dat gaat me iets te ver eigenlijk.
Waar Mader het ravijn in ging, was toch helemaal geen gevaarlijk punt? Als dat een gevaarlijk punt is, dan heb je er 100 in zo'n koers. Ga je die allemaal aangeven? Daar wordt een renner ook hartstikke dol van.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 14:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
Vijf ideeen van Adam Hansen voor een veiliger wielrennen
1. “Vandaag worden gevaarlijke situaties in elke koers op een andere manier aangegeven”, legt Hansen uit. “Soms staat er een agent met een vlagje, soms iemand met een fluitje, soms heb je een bord, soms heb je een licht, soms word je tweehonderd meter op voorhand verwittigd, soms pas op het moment zelf: wij willen één standaard. Renners zijn met zoveel bezig tijdens de koers, het is niet goed dat ze daar ook nog moeten over nadenken. Wielrennen zal altijd een gevaarlijke sport zijn, maar ik wil ze graag die ene seconde extra insurance geven. Het kan het verschil maken.”
2. Wat Hansen betreft, wordt het ook reglementair verplicht om een ploegdokter in de volgwagen te hebben. “Die zijn belangrijker dan een sponsor in de volgwagen. Reactietijd na een ongeval is cruciaal. Renners hebben in wedstrijden ook liever een spoedarts dan een pure sportarts – zij hebben meer ervaring met zware ongevallen”
3. Het derde punt dat Hansen noemt, is het aanpassen van gevaarlijke punten in het parcours. Hij geeft hier het Bos van Wallers in Parijs-Roubaix als voorbeeld. “In het peloton groeit de bezorgdheid over de passage door Arenberg. De snelheid wordt elk jaar hoger en het risico op zware valpartijen dus ook. Willen wij Arenberg weg? Zeker niet. Maar misschien kunnen we wel de snelheid naar beneden halen. In het stuk voor het bos kan je een zijweg inslaan om verderop, vlak voor de ‘secteur’ weer de normale route op te draaien. Dan kom je aan lage snelheid aan de kasseien – veel veiliger.”
4. “De vraag is wel gesteld door de renners om na een afdaling nog minstens drie kilometer vlakke weg te voorzien. Ligt de finish meteen beneden dan koerst iedereen op de limiet. Ik ben zelf renner geweest: als je weet dat er nog een paar kilometer vlak volgen, houd je wat reserve, want je weet dat je nog de kans krijgt om op te schuiven.”
5. Mentaliteitsverandering. Hij hoort vanuit het peloton dat er steeds minder respect voor elkaar is en dat er onnodige risico’s worden genomen. “Hoe dat komt, weet ik niet precies. Misschien speelt het mee dat er vandaag zo veel jonge renners in het peloton zijn. Ze komen steeds vroeger over en ze rijden meteen mee vooraan. Mooi om te zien, maar als de gemiddelde leeftijd in de WorldTour vandaag vijf jaar lager ligt dan bij de vorige generatie, betekent dat ook vijf jaar minder ervaring met valpartijen en veiligheidsrisico’s.”
Waar wil hij die netten dan gaan plaatsen? Dat stuk waar Mader viel was nu niet super gevaarlijk. Dan moet je in elke (flauw) bocht vangnetten gaan plaatsen.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 15:05 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Vaughters wil vangnetten gaan plaatsen. Oké, dat had Mäder wellicht gered (Weylandt en Lambrecht niet), maar dat zou natuurlijk een gigantische (kosten-)operatie zijn, kosten die afgetrokken moeten worden van de inkomsten van wielrenners.
Hoevaak hoorde je ook in het verleden niet dat alleen de klimmen verkend waren en niet de afdalingen die erachter zitten. Ik snap dat je niet elke renner voor elke ronde op verkenning kan sturen, maar zoiets zou wel helpen. Of dat ploegen er verplicht aandacht aan moeten geven aan bepaalde lastige/moeilijke punten in afdalingen/slotfases van (sprint)etappes.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 16:02 schreef wimderon het volgende:
Tegenwoordig zijn er talloze manieren om vooraf al te weten waar de gevaarlijke punten liggen (al weet ik niet of dat Mäder, die deze afdaling wellicht ook nog best goed kende, had gered) maar 9 van 10 keer hoor je na een kamikazeafdaling de renners zeggen 'ik kende de afdaling niet, maar gelukkig ben ik recht gebleven haha!'.
Al gaat ook dit niet veel helpen, want de renners weten bijvoorbeeld dondersgoed dat de afdaling van de Sormano levensgevaarlijk is om daar vervolgens alsnog zonder te remmen naar beneden te gaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |