abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 juni 2023 @ 17:54:54 #226
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209570115
twitter
pi_209570162
Dat is wel een flinke periode zonder koersen.. hetzelfde als in 2019 blijkbaar, al was zijn voorjaar toen wel wat voller
pi_209570172
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 17:45 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik lees dat NK tijdrijden niet wordt uitgezonden... Zelfs niet op regionale omroep. Treurig.
Is dat ooit wel eens live op tv geweest?
  maandag 19 juni 2023 @ 19:36:23 #229
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_209571461
Put these foolish ambitions to rest.
  maandag 19 juni 2023 @ 19:38:40 #230
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_209571494
En dan eindigen de komende 5 ritten allemaal nog bergop ook.
Put these foolish ambitions to rest.
  maandag 19 juni 2023 @ 20:25:53 #231
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_209572235
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 17:54 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Matig dat hij verder niks rijdt daartussen, maar goed, als hij de Vuelta wint hoor je me niet klagen.
pi_209572957
quote:
Waar kijken we naar?
  Moderator maandag 19 juni 2023 @ 21:20:31 #233
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_209573018
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 21:16 schreef Bugno3 het volgende:

[..]
Waar kijken we naar?
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  maandag 19 juni 2023 @ 21:32:56 #234
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_209573231
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 21:16 schreef Bugno3 het volgende:

[..]
Waar kijken we naar?
Je kijkt naar de renner met de meeste overwinningen in 2023.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_209573467
Oscar SevillaGod die ook nog steeds een hoog niveau haalt. En ja, nog steeds een babyface.
De Vuelta van 2002 lijkt zo lang geleden al.. :o
  dinsdag 20 juni 2023 @ 14:04:42 #236
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_209579156
Vijf ideeen van Adam Hansen voor een veiliger wielrennen
1. “Vandaag worden gevaarlijke situaties in elke koers op een andere manier aangegeven”, legt Hansen uit. “Soms staat er een agent met een vlagje, soms iemand met een fluitje, soms heb je een bord, soms heb je een licht, soms word je tweehonderd meter op voorhand verwittigd, soms pas op het moment zelf: wij willen één standaard. Renners zijn met zoveel bezig tijdens de koers, het is niet goed dat ze daar ook nog moeten over nadenken. Wielrennen zal altijd een gevaarlijke sport zijn, maar ik wil ze graag die ene seconde extra insurance geven. Het kan het verschil maken.”

2. Wat Hansen betreft, wordt het ook reglementair verplicht om een ploegdokter in de volgwagen te hebben. “Die zijn belangrijker dan een sponsor in de volgwagen. Reactietijd na een ongeval is cruciaal. Renners hebben in wedstrijden ook liever een spoedarts dan een pure sportarts – zij hebben meer ervaring met zware ongevallen”

3. Het derde punt dat Hansen noemt, is het aanpassen van gevaarlijke punten in het parcours. Hij geeft hier het Bos van Wallers in Parijs-Roubaix als voorbeeld. “In het peloton groeit de bezorgdheid over de passage door Arenberg. De snelheid wordt elk jaar hoger en het risico op zware valpartijen dus ook. Willen wij Arenberg weg? Zeker niet. Maar misschien kunnen we wel de snelheid naar beneden halen. In het stuk voor het bos kan je een zijweg inslaan om verderop, vlak voor de ‘secteur’ weer de normale route op te draaien. Dan kom je aan lage snelheid aan de kasseien – veel veiliger.”

4. “De vraag is wel gesteld door de renners om na een afdaling nog minstens drie kilometer vlakke weg te voorzien. Ligt de finish meteen beneden dan koerst iedereen op de limiet. Ik ben zelf renner geweest: als je weet dat er nog een paar kilometer vlak volgen, houd je wat reserve, want je weet dat je nog de kans krijgt om op te schuiven.”

5. Mentaliteitsverandering. Hij hoort vanuit het peloton dat er steeds minder respect voor elkaar is en dat er onnodige risico’s worden genomen. “Hoe dat komt, weet ik niet precies. Misschien speelt het mee dat er vandaag zo veel jonge renners in het peloton zijn. Ze komen steeds vroeger over en ze rijden meteen mee vooraan. Mooi om te zien, maar als de gemiddelde leeftijd in de WorldTour vandaag vijf jaar lager ligt dan bij de vorige generatie, betekent dat ook vijf jaar minder ervaring met valpartijen en veiligheidsrisico’s.”
pi_209579298
Nou ja, dat zijn op zich geen gekke ideeën, waarbij punt 4 wat mij betreft niet zou moeten gelden voor bergritten. Snap het punt wel voor een rit zoals Schelling in het Baskenland won, waar ze inderdaad met een peloton naar de streep gingen in een afdaling.
  Moderator dinsdag 20 juni 2023 @ 14:17:10 #238
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_209579310
Het slaat allemaal op kut als Dirk, maar het laatste punt spant toch wel echt de kroon. Het is de schuld van de jeugd dat we qua valpartijen precies hetzelfde zien als, nouja, altijd?
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_209579540
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 14:17 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Het slaat allemaal op kut als Dirk, maar het laatste punt spant toch wel echt de kroon. Het is de schuld van de jeugd dat we qua valpartijen precies hetzelfde zien als, nouja, altijd?
De meeste voorgestelde veranderingen hebben geen noemenswaardige impact lijkt mij, maar punt 3) lijkt me nog wel oké: proberen met een zo laag mogelijke snelheid aan het Arenberg te beginnen. Die beelden van renners die daar met 60 km/h overheen dokkeren, spectaculair, maar dat gaat me iets te ver eigenlijk.
  Moderator dinsdag 20 juni 2023 @ 14:46:00 #240
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_209579643
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 14:38 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]
De meeste voorgestelde veranderingen hebben geen noemenswaardige impact lijkt mij, maar punt 3) lijkt me nog wel oké: proberen met een zo laag mogelijke snelheid aan het Arenberg te beginnen. Die beelden van renners die daar met 60 km/h overheen dokkeren, spectaculair, maar dat gaat me iets te ver eigenlijk.
Wat dat betreft vond ik de actie van Jumbo wel prijzenswaardig dit jaar. De koers openbreken voor het bos van Wallers, geniale zet. Maar goed, dit neemt allemaal niet weg dat, even een getal uit m'n duim zuigen, driekwart van de valpartijen plaatsvinden op brede en rechte wegen. Wat gaan we daarmee doen, Eddum?
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_209579704
Ik vraag me af Mader anders de afdaling in was gegaan als er na de afdaling nog 3 km vlak was geweest. Als je op de top van een klim achter ligt en terug wil komen, wil je dat zo snel mogelijk, lijkt me.
pi_209579714
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 14:38 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]
De meeste voorgestelde veranderingen hebben geen noemenswaardige impact lijkt mij, maar punt 3) lijkt me nog wel oké: proberen met een zo laag mogelijke snelheid aan het Arenberg te beginnen. Die beelden van renners die daar met 60 km/h overheen dokkeren, spectaculair, maar dat gaat me iets te ver eigenlijk.
Terpstra zei ook al dat het ingaan van het Bos het meest enge moment is van het wielerseizoen ja

(En noemde ook de optie om daar met lagere snelheid aan te komen)
  Moderator dinsdag 20 juni 2023 @ 14:52:17 #243
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_209579716
Wat ik een leuke suggestie zou vinden, om maar wat te noemen: renners die achterom kijken meteen een maand schorsen. Weet je hoeveel valpartijen er wel niet plaatsvinden door renners die achterom kijken?

Wat doen we in de bevoorradingszones? Daar vinden ook nogal wat ongelukken plaats. Kan dat niet op een andere manier?

Wat doen we met renners zoals Jay Vine, Wilco Kelderman en Michael Woods die 25 keer per jaar op de grond liggen? Moet er geen fietsbewijs komen en moeten we bepaalde renners niet kunnen weren als ze onomstotelijk een gevaar zijn gebleken voor zichzelf en de rest van het peloton?

Drie kilometer vlak na een afdaling, weet je hoeveel verschil dat gaat maken? Precies nul. Als aanvaller ga je dan juist nog harder naar beneden omdat je weet dat je dankzij het vlakke stuk erna een grotere voorsprong nodig hebt. (lol) En zou het in een grote ronde voor de jongens in de bus verschil maken? Die schijnen altijd met doodsverachting naar beneden te gaan om de tijdslimiet maar te halen. Moet je dan als oplossing (in een grote ronde) niet eerder denken aan een ruimere tijdslimiet of wat dan ook?

Het is net de politiek, dat er een probleem is kunnen ze nog wel vaststellen. In de buurt komen van een oplossing, ja, nee.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_209579735
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 14:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
Vijf ideeen van Adam Hansen voor een veiliger wielrennen
1. “Vandaag worden gevaarlijke situaties in elke koers op een andere manier aangegeven”, legt Hansen uit. “Soms staat er een agent met een vlagje, soms iemand met een fluitje, soms heb je een bord, soms heb je een licht, soms word je tweehonderd meter op voorhand verwittigd, soms pas op het moment zelf: wij willen één standaard. Renners zijn met zoveel bezig tijdens de koers, het is niet goed dat ze daar ook nog moeten over nadenken. Wielrennen zal altijd een gevaarlijke sport zijn, maar ik wil ze graag die ene seconde extra insurance geven. Het kan het verschil maken.”

2. Wat Hansen betreft, wordt het ook reglementair verplicht om een ploegdokter in de volgwagen te hebben. “Die zijn belangrijker dan een sponsor in de volgwagen. Reactietijd na een ongeval is cruciaal. Renners hebben in wedstrijden ook liever een spoedarts dan een pure sportarts – zij hebben meer ervaring met zware ongevallen”

3. Het derde punt dat Hansen noemt, is het aanpassen van gevaarlijke punten in het parcours. Hij geeft hier het Bos van Wallers in Parijs-Roubaix als voorbeeld. “In het peloton groeit de bezorgdheid over de passage door Arenberg. De snelheid wordt elk jaar hoger en het risico op zware valpartijen dus ook. Willen wij Arenberg weg? Zeker niet. Maar misschien kunnen we wel de snelheid naar beneden halen. In het stuk voor het bos kan je een zijweg inslaan om verderop, vlak voor de ‘secteur’ weer de normale route op te draaien. Dan kom je aan lage snelheid aan de kasseien – veel veiliger.”

4. “De vraag is wel gesteld door de renners om na een afdaling nog minstens drie kilometer vlakke weg te voorzien. Ligt de finish meteen beneden dan koerst iedereen op de limiet. Ik ben zelf renner geweest: als je weet dat er nog een paar kilometer vlak volgen, houd je wat reserve, want je weet dat je nog de kans krijgt om op te schuiven.”

5. Mentaliteitsverandering. Hij hoort vanuit het peloton dat er steeds minder respect voor elkaar is en dat er onnodige risico’s worden genomen. “Hoe dat komt, weet ik niet precies. Misschien speelt het mee dat er vandaag zo veel jonge renners in het peloton zijn. Ze komen steeds vroeger over en ze rijden meteen mee vooraan. Mooi om te zien, maar als de gemiddelde leeftijd in de WorldTour vandaag vijf jaar lager ligt dan bij de vorige generatie, betekent dat ook vijf jaar minder ervaring met valpartijen en veiligheidsrisico’s.”
Waar Mader het ravijn in ging, was toch helemaal geen gevaarlijk punt? Als dat een gevaarlijk punt is, dan heb je er 100 in zo'n koers. Ga je die allemaal aangeven? Daar wordt een renner ook hartstikke dol van.

Als er na een afdaling nog drie kilometer vlak is, gaan renners ook niet als een oud omaatje naar beneden... Dan ga je ook gewoon vol om een gat te slaan, tijd te winnen, tijd terug te pakken, etc.

Vroeger was het allemaal beter ja. De tijden van Tashkent Terror in massasprints, vaak zonder helm ook nog, etc. :')
pi_209579887
Vaughters wil vangnetten gaan plaatsen. Oké, dat had Mäder wellicht gered (Weylandt en Lambrecht niet), maar dat zou natuurlijk een gigantische (kosten-)operatie zijn, kosten die afgetrokken moeten worden van de inkomsten van wielrenners.
pi_209579981
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 15:05 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Vaughters wil vangnetten gaan plaatsen. Oké, dat had Mäder wellicht gered (Weylandt en Lambrecht niet), maar dat zou natuurlijk een gigantische (kosten-)operatie zijn, kosten die afgetrokken moeten worden van de inkomsten van wielrenners.
Waar wil hij die netten dan gaan plaatsen? Dat stuk waar Mader viel was nu niet super gevaarlijk. Dan moet je in elke (flauw) bocht vangnetten gaan plaatsen.

En dan heb je ook nog wel de theorie dat renners mogelijk meer risico gaan nemen, omdat er toch vangnetten hangen.

Risico's nemen is inherent aan renner zijn. Soms moet de UCI zelfs regels bedenken, bv. dat ze op hun zadel moeten blijven zitten tijdens het dalen of dat ze verplicht een helm moeten dragen.
  dinsdag 20 juni 2023 @ 15:49:06 #247
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_209580554
En vanaf wanneer spreken we van een afdaling?
Vanaf welk hellingspercentage 2%/ 5%? en vanaf welke lengte: 200mtr/2000mtt?
Net efkes anges
pi_209580730
Tegenwoordig zijn er talloze manieren om vooraf al te weten waar de gevaarlijke punten liggen (al weet ik niet of dat Mäder, die deze afdaling wellicht ook nog best goed kende, had gered) maar 9 van 10 keer hoor je na een kamikazeafdaling de renners zeggen 'ik kende de afdaling niet, maar gelukkig ben ik recht gebleven haha!'.

Al gaat ook dit niet veel helpen, want de renners weten bijvoorbeeld dondersgoed dat de afdaling van de Sormano levensgevaarlijk is om daar vervolgens alsnog zonder te remmen naar beneden te gaan.
  dinsdag 20 juni 2023 @ 16:32:17 #249
194695 franklop
Fran knock
pi_209581119
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 16:02 schreef wimderon het volgende:
Tegenwoordig zijn er talloze manieren om vooraf al te weten waar de gevaarlijke punten liggen (al weet ik niet of dat Mäder, die deze afdaling wellicht ook nog best goed kende, had gered) maar 9 van 10 keer hoor je na een kamikazeafdaling de renners zeggen 'ik kende de afdaling niet, maar gelukkig ben ik recht gebleven haha!'.

Al gaat ook dit niet veel helpen, want de renners weten bijvoorbeeld dondersgoed dat de afdaling van de Sormano levensgevaarlijk is om daar vervolgens alsnog zonder te remmen naar beneden te gaan.
Hoevaak hoorde je ook in het verleden niet dat alleen de klimmen verkend waren en niet de afdalingen die erachter zitten. Ik snap dat je niet elke renner voor elke ronde op verkenning kan sturen, maar zoiets zou wel helpen. Of dat ploegen er verplicht aandacht aan moeten geven aan bepaalde lastige/moeilijke punten in afdalingen/slotfases van (sprint)etappes.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  dinsdag 20 juni 2023 @ 17:11:55 #250
279824 Mansjester
City>United
pi_209581649
Begin gewoon met duidelijke regels qua veiligheid rondom finishes. Geen idiote bochten, vluchtheuvels of smalle wegen in de laatste kilometer(s). Daarnaast hardere straffen voor idioot gedrag op de fiets/in sprints ondanks of er een valpartij uitkomt of niet. Zo moeilijk is het allemaal toch niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')