abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209473064
Dubbel
pi_209473197
Kennelijk heb ik dus wel een vergunning nodig, omdat de werkzaamheden vallen binnen de beheerdersgrens van de provincie:

Voorwaarden
U vraagt vergunning aan als de volgende voorwaarden van toepassing zijn:

U wilt werkzaamheden uitvoeren en/of werken aanbrengen binnen de beheergrens van een weg;
De weg is in beheer van de provincie.
pi_209473493
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2023 09:10 schreef Dusthor92 het volgende:
Naar mate ik meer en meer tegenkom, word ik er steeds ongeruster op.

De provincie heeft kennelijk een deel van onze oprit “in onderhoud”. Is er geen wet in de wegen en verkeerswet die zegt dat als de gemeente of provincie een stuk grond 12 jaar lang in onderhoud heeft, zij de bestemming ervan kunnen wijzigen of zelfs de grond kunnen overnemen? Procosessierecht oid staat me bij.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Voor alle duidelijkheid: de laatste foto is de afmeting van onze oprit. Dit komt op een paar centimeter nauwkeurig overeen met wat het kadaster heeft gemeten.

Die tweede foto is dus een of andere vage grens waarvan een deel van onze oprit dus “in beheer” is van de provincie.
Nee, jouw grond kan niet zomaar worden afgenomen. Dan moet dat worden onteigend en dat doen ze eigenlijk alleen in uitzonderlijke gevallen, voor een belangrijke ontwikkeling oid. Dat gaan ze hier echt niet doen.

En de gemeente/provincie kan ook niet zomaar jouw gebruiksrechten van jouw gronden aanpassen. Ja, er kunnen al regels gelden, en die kunnen een update krijgen. Maar een gemeente kan niet zomaar de bestemming dusdanig wijzigen waardoor jij beperkt wordt in het gebruik ervan. Als ze dat doen gaat daar sowieso een hele (bestemmingsplan)procedure aan vooraf, en als ze het doen dan heb jij waarschijnlijk recht op planschade. Directe planschade ook nog (schade van wijziging op jouw eigen grond) en dat weegt zwaar. Maar het kan bijna niet dat dat hier het geval is. Leuk dat de provincie een deel in beheer heeft, maar ook die kan niet zomaar jouw rechten beperken. En ik geloof ook niet dat dat hier het geval is.

Veel waarschijnlijker gaan die regeltjes gewoon over wie welk openbaar of grenzend aan openbaar gebied beheert. En dat nieuwe opritten niet zomaar aangelegd mogen worden. Hier is echter sprake van een bestaande situatie.

Voordat je jezelf helemaal in paniek brengt: wat zegt het bestemmingsplan (en niet het bodemloket of whatever), maar het bestemmingsplan, op ruimtelijkeplannen. En bel gewoon morgen even de gemeente. Tenzij beschermd stads/dorpsgezicht, monumentenstatus, welstandseisen, of iets bij de notaris in de koopakte, gaat niemand moeilijk doen over tegeltjes anders neerleggen.

Vraag gewoon: ik kom er niet uit met het omgevingsloket. Ik wil weten of ik de tegeltjes op mijn grond anders mag draaien. Dat is het enige wat jij wil weten nu. Al die andere info lijkt mij daarvoor niet relevant.
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_209473692
@essnhills weet je zeker dat dit klopt?

Want zoals ik het nu zie wordt dat gedeelte van onze oprit praktisch gebruikt als openbare weg, door derden. Er staat ook geen erg afscheiding in wat voor vorm dan ook.

Ik heb net die tegel erin gelegd in de veronderstelling dat het nu dus feitelijk geen openbare weg meer is.

Of mensen er alsnog overheen lopen of niet zou me overigens een rotzorg zijn.
pi_209473807
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 10:21 schreef Dusthor92 het volgende:
@:essnhills weet je zeker dat dit klopt?

Want zoals ik het nu zie wordt dat gedeelte van onze oprit praktisch gebruikt als openbare weg, door derden. Er staat ook geen erg afscheiding in wat voor vorm dan ook.

Ik heb net die tegel erin gelegd in de veronderstelling dat het nu dus feitelijk geen openbare weg meer is.

Of mensen er alsnog overheen lopen of niet zou me overigens een rotzorg zijn.
Iets kan openbaar zijn en ook jouw grond.. maar alsnog, als het bestemmingsplan zegt dat je daar mag parkeren (kan op meerdere plekken in de regels staan, maar hoofdzakelijk in de geldende bestemming op dat stukje grond).
Maar ook dan: een bestaande legale situatie mag niet zomaar worden veranderd. Dus de gemeente/provincie mag niet zomaar de regels veranderen over wat jij daar mag. Maar ook jij mag het niet zomaar veranderen, zoals helemaal afzetten met een haag of hek o.i.d. waardoor het niet meer openbaar toegankelijk is.

Met de info die jij nu hebt gegeven lijkt het erop dat dit een bestaande (legale) situatie is. En buiten het patroon van de tegels ga je daar niets aan veranderen. En voor het patroon van de tegels gelden mogelijk aanvullende eisen ivm beeldkwaliteit, beschermd dorps/stadsgezicht of notarieel vastgelegd.

Maar of dit echt zo is is zo vanaf hier met incomplete info niet met zekerheid te zeggen. Dus, bel je gemeente met de vraag of je daar de tegels op eigen terrein anders mag neerleggen of dat je daar een vergunning voor nodig hebt.

Bestemmingsplan geeft je de belangrijkste informatie hier. Het bestemmingsplan moet namelijk ook voldoen aan regels van de provincie etc. Dus, wat is de bestemming van dit stukje grond, en wat zijn de bijbehorende regels. En aanvullend dus die zaken over de notaris, beeldkwaliteit etc. En buiten wat er in je akte voor bepalingen staat, kan iemand van de afdeling vergunningen van de gemeente je vertellen hoe het zit.
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_209474438
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2023 10:03 schreef essnhills het volgende:

[..]
Nee, jouw grond kan niet zomaar worden afgenomen. Dan moet dat worden onteigend en dat doen ze eigenlijk alleen in uitzonderlijke gevallen, voor een belangrijke ontwikkeling oid. Dat gaan ze hier echt niet doen.

Dat is niet helemaal juist. Als je een stuk van je eigen grond inricht alsof het een openbare weg is, dan kan het door verjaring daadwerkelijk een openbare weg worden. De grond zal dan nog steeds van jou zijn maar je kunt hem dan niet meer naar eigen inzicht afsluiten of anders inrichten omdat anderen daar een gewoonterecht op hebben gekregen. De enige manier om dat te voorkomen en verjaring te stuiten is door er of een hek neer te zetten of aan te geven dat het een eigen weg is.

Zie ook hier.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_209474615
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 11:42 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Dat is niet helemaal juist. Als je een stuk van je eigen grond inricht alsof het een openbare weg is, dan kan het door verjaring daadwerkelijk een openbare weg worden. De grond zal dan nog steeds van jou zijn maar je kunt hem dan niet meer naar eigen inzicht afsluiten of anders inrichten omdat anderen daar een gewoonterecht op hebben gekregen. De enige manier om dat te voorkomen en verjaring te stuiten is door er of een hek neer te zetten of aan te geven dat het een eigen weg is.

Zie ook hier.
Daar was ik al bang voor.

Heb er nu ff die tegel in gestampt die ik eerder in dit topic postte.

Van de week ff trottoirbanden ophalen en het netjes leggen.
pi_209474994
Het ziet er nog even niet uit, maar het dient in elk geval zijn doel alvast:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus ongeacht of er mensen over heen lopen of niet (wat me dus echt niet boeit), op dit moment kan het niet meer gekenmerkt worden als zijnde openbare weg?

[ Bericht 40% gewijzigd door noodgang op 12-06-2023 11:14:57 ]
pi_209475263
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2023 10:33 schreef essnhills het volgende:

[..]
Met de info die jij nu hebt gegeven lijkt het erop dat dit een bestaande (legale) situatie is. En buiten het patroon van de tegels ga je daar niets aan veranderen. En voor het patroon van de tegels gelden mogelijk aanvullende eisen ivm beeldkwaliteit, beschermd dorps/stadsgezicht of notarieel vastgelegd.

Voor zo ver ik er verstand van heb zie ik geen beperkingen in de bestemming.

Ook notarieel lees ik dat er geen beperkingen zijn:

quote:
B. Publiekrechtelijke beperkingen.
Zoals blijkt uit de informatie afgegeven door de Dienst voor het kadaster en de openbare registers, is vandaag geen beperking bekend in de gemeentelijke beperkingenregistratie en de kadastrale registratie.
Verkoper verklaart niet met feiten of omstandigheden bekend te zijn, waaruit blijkt dat er inschrijfbare publiekrechtelijke beperkingen zijn die niet zijn ingeschreven.
Koper verklaart op de hoogte te zijn van het feit dat overheidsorganen op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen vier dagen de tijd hebben voor een juiste bijhouding van de registers. Bij perceelsveranderingen hebben overheidsorganen vier weken de tijd voor een juiste bijhouding van de gemeentelijke beperkingenregistratie.
Inschrijvingen in de registers na vandaag zijn voor risico van koper, onverminderd de hierboven omschreven mededelingsplicht van verkoper.
Althans, zo lees ik het. Want heel eerlijk gezegd gaat dit (met name het taalgebruik) echt mijn pet te boven.

Hoe lees jij dit?
pi_209475886
quote:

[..]

Zie ook hier.
Dit bovenstaande is dan voldoende toch?
  zondag 11 juni 2023 @ 15:42:52 #61
3542 Gia
User under construction
pi_209477167
quote:

[..]

Zie ook hier.
Die situatie hadden we hier aan de achterkant. Vanaf de achterschutting was nog ongeveer een meter onze grond. Voordat wij hier kwamen wonen, had de gemeente ooit het achterliggende trottoir opnieuw bestraat en wilden ze die meter in hetzelfde patroon door bestraten. De buurman en de bewoner voor ons, hebben toen de tegels op eigen grond in een ander patroon gelegd om de erfgrens duidelijk te houden.
Binnenkort gaan ze hier de hele buurt opnieuw bestraten en indelen. De gemeente heeft getracht die meter van ons te kopen, maar dat hebben we niet gedaan. (Ze boden de helft van de m2-prijs, vanwege overhoeken) We hebben nu die meter in gebruik genomen als border met beplanting en die afgezet met een borderrand. Duidelijker kan het niet.
pi_209478836
Deze discussie is eigenlijk verschoven van “mag ik vergunningsvrij klinkers verleggen” naar “Hoe behoud ik überhaupt mijn oprit?”

[ Bericht 3% gewijzigd door Dusthor92 op 11-06-2023 18:09:22 ]
pi_209484029
quote:

[..]

Zie ook hier.
Gaat dit “gewoonterecht” automatisch in, of moet de gemeente de bewoners ervan op de hoogte brengen dat de bestemming van een gedeelte van hun grond veranderd?
pi_209484037
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 05:55 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Gaat dit “gewoonterecht” automatisch in, of moet de gemeente de bewoners ervan op de hoogte brengen dat de bestemming van een gedeelte van hun grond veranderd?
Nee, dat gaat automatisch in als de ruimte 30 jaar openbaar beschikbaar is geweest. Of 10 jaar wanneer er onderhoud (onkruid weghalen, tegels rechtleggen, veegwagentje) door de overheid wordt uitgevoerd.
pi_209484062
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 06:01 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Nee, dat gaat automatisch in als de ruimte 30 jaar openbaar beschikbaar is geweest. Of 10 jaar wanneer er onderhoud (onkruid weghalen, tegels rechtleggen, veegwagentje) door de overheid wordt uitgevoerd.
Op de website van de provincie heb ik gezien dat het gedeelte oprit waar het om gaat “in beheer” is van de provincie. Dus in het ergste geval gaat het dan om die 10-jaars termijn:

- Als je auto het hele jaar door op de oprit geparkeerd staat en de neus van de auto helemaal tot aan de erfgrens staat: is het stuk oprit dan openbaar toegankelijk? Nee toch? Want je auto belet anderen dit gedeelte van de oprit te gebruiken.

- Als bovenstaand niet het geval is: voldoet het dan als ik van de vorige bewoners een verklaring heb waarbij zij aangeven minstens 1 keer per jaar de oprit afgesloten te hebben voor openbare weggebruikers? Dit hebben zij namelijk gedaan.
pi_209484134
Ik heb in elk geval de volgende mail naar de gemeente gestuurd:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 9% gewijzigd door Dusthor92 op 12-06-2023 11:01:48 ]
  maandag 12 juni 2023 @ 21:39:34 #67
501766 Dusthor92
pi_209493132
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 06:22 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Op de website van de provincie heb ik gezien dat het gedeelte oprit waar het om gaat “in beheer” is van de provincie. Dus in het ergste geval gaat het dan om die 10-jaars termijn:

- Als je auto het hele jaar door op de oprit geparkeerd staat en de neus van de auto helemaal tot aan de erfgrens staat: is het stuk oprit dan openbaar toegankelijk? Nee toch? Want je auto belet anderen dit gedeelte van de oprit te gebruiken.

- Als bovenstaand niet het geval is: voldoet het dan als ik van de vorige bewoners een verklaring heb waarbij zij aangeven minstens 1 keer per jaar de oprit afgesloten te hebben voor openbare weggebruikers? Dit hebben zij namelijk gedaan.
Iemand enig idee?
  dinsdag 13 juni 2023 @ 21:24:44 #68
501766 Dusthor92
pi_209502812
Niemand? :'(
  dinsdag 13 juni 2023 @ 21:32:52 #69
277212 stavromulabeta
LOAD "$",8,1
pi_209502932
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 21:39 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Iemand enig idee?
Wat dat eerste (auto parkeren) betreft: Ik zou het er niet op wagen en gewoon een bordje 'eigen weg' plaatsen. Dat heeft het bijkomende voordeel dat de normale verkeersregels er niet gelden. Dus je kunt ook geen boete krijgen als het nu of later een keer betaald parkeren wordt in de buurt.

Voor dat tweede: geen idee. Maar ik vermoed dat je wel iets harder bewijs nodig hebt dan een verklaring. Anders zou iedereen waar dit speelt wel iets gaan verklaren.

Al met al lijkt mij het eenvoudigste om gewoon een stoeptegel op een bordje 'eigen weg' te kopen. Dan ben je het beste gedekt. En vast goedkoper dan een jurist in te schakelen om de randjes op te zoeken.
  dinsdag 13 juni 2023 @ 21:42:31 #70
501766 Dusthor92
pi_209503130
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 21:32 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Wat dat eerste (auto parkeren) betreft: Ik zou het er niet op wagen en gewoon een bordje 'eigen weg' plaatsen. Dat heeft het bijkomende voordeel dat de normale verkeersregels er niet gelden. Dus je kunt ook geen boete krijgen als het nu of later een keer betaald parkeren wordt in de buurt.

Voor dat tweede: geen idee. Maar ik vermoed dat je wel iets harder bewijs nodig hebt dan een verklaring. Anders zou iedereen waar dit speelt wel iets gaan verklaren.

Al met al lijkt mij het eenvoudigste om gewoon een stoeptegel op een bordje 'eigen weg' te kopen. Dan ben je het beste gedekt. En vast goedkoper dan een jurist in te schakelen om de randjes op te zoeken.
Ik heb dus al een stoeptegel geplaatst met “eigen terrein”, zie eerder in dit topic.

Het gaat mij meer om de verjaringstermijn van 30 jaar of de verjaringstermijn van 10 jaar wanneer een gedeelte van jouw perceel “in onderhoud” of “in beheer” is geweest van de overheid.

Het kan toch niet zo zijn dat je een gedeelte van je erf in gebruiksvrijheid kwijt bent als er in theorie 30 jaar lang mensen overheen hebben kunnen lopen óf wanneer de overheid er de afgelopen 10 jaar onkruid heeft geplukt? Ondanks dat dat stukje perceel de afgelopen 30 jaar -aantoonbaar- in gebruik is geweest als oprit?

Ik vind het heel moeilijk te bevatten eigenlijk. Hoe weet ik nu of ik “op tijd” of “te laat” ben geweest met mijn tegel?

[ Bericht 0% gewijzigd door Dusthor92 op 13-06-2023 21:47:45 ]
  dinsdag 13 juni 2023 @ 22:57:04 #71
277212 stavromulabeta
LOAD "$",8,1
pi_209504114
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 21:42 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Ik heb dus al een stoeptegel geplaatst met “eigen terrein”, zie eerder in dit topic.

Het gaat mij meer om de verjaringstermijn van 30 jaar of de verjaringstermijn van 10 jaar wanneer een gedeelte van jouw perceel “in onderhoud” of “in beheer” is geweest van de overheid.

Het kan toch niet zo zijn dat je een gedeelte van je erf in gebruiksvrijheid kwijt bent als er in theorie 30 jaar lang mensen overheen hebben kunnen lopen óf wanneer de overheid er de afgelopen 10 jaar onkruid heeft geplukt? Ondanks dat dat stukje perceel de afgelopen 30 jaar -aantoonbaar- in gebruik is geweest als oprit?

Ik vind het heel moeilijk te bevatten eigenlijk. Hoe weet ik nu of ik “op tijd” of “te laat” ben geweest met mijn tegel?
Als er nu niemand klaagt... Over een 3 jaar weet niemand anders dan dat die tegel er ligt.

Hoe dan ook. Je kunt nu vrij weinig meer doen mocht iemand zich t.z.t. melden, dan is het zaak om dan goed in kaart te hebben wat wanneer gebeurt is. Maar je verandert er niets meer aan. Ik zou er vooral niet teveel ruchtbaarheid aan geven.

En wat die onrechtvaardigheid betreft: In jouw specifieke situatie begrijp ik dat. Maar stel je voor dat dit een landweg is die er al sinds generaties ligt, dan is het logisch dat mensen er op rekenen of er zelfs kavels aan hebben grenzen. Dan het raar zou zijn als je hem ineens kon afsluiten. Of wegen die in het beheer zijn van een havenbedrijf, een waterschap, een landgoed. Jij hebt gewoon pech dat je onbedoeld onder een verder heel begrijpelijke regel valt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')