abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_209457436
Ff korte vraag: heb ik een omgevingsvergunning nodig voor het verleggen van klinkers op mijn oprit?

Het gaat om een gedeelte van 6m2. Die liggen nu horizontaal en ik wil ze visgraad leggen.

Nu heb ik zo’n hele vragenlijst van het omgevingsloket doorlopen, overal “nee” ingevuld, komt eruit: “ja”, ik heb een omgevingsvergunning nodig :')

Wtf?
pi_209457794
Is dit een klacht of een vraag?
pi_209457812
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 22:06 schreef Malavita het volgende:
Is dit een klacht of een vraag?
Een vraag.

De vraag is:

“Heb ik een omgevingsvergunning nodig voor het verleggen van klinkers op mijn oprit?”

Is dit wel duidelijk genoeg?
pi_209457833
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 22:08 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Een vraag.

De vraag is:

“Heb ik een omgevingsvergunning nodig voor het verleggen van klinkers op mijn oprit?”

Is dit wel duidelijk genoeg?
Als je alles naar waarheid hebt ingevuld lijkt me dat wel idd
pi_209457860
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 22:09 schreef Malavita het volgende:

[..]
Als je alles naar waarheid hebt ingevuld lijkt me dat wel idd
Ja dat heb ik.

Alleen dat kan toch niet kloppen? Een omgevingsvergunning voor het verleggen van klinkers :') !!
pi_209457907
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 22:12 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Ja dat heb ik.

Alleen dat kan toch niet kloppen? Een omgevingsvergunning voor het verleggen van klinkers :') !!
Denl het wel:

Ook als u een bestaande inrit wilt veranderen heeft u een omgevingsvergunning nodig.
pi_209457993
Als het je eigen grond/erf is gewoon doen.
pi_209458357
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 22:15 schreef Malavita het volgende:

[..]
Denl het wel:

Ook als u een bestaande inrit wilt veranderen heeft u een omgevingsvergunning nodig.
Dus ik moet een paar honderd euro betalen voor het 45 graden draaien van dezelfde klinkers op een klein deel van een bestaande oprit?

Dit kan echt alleen in Nederland :D _O-
pi_209458369
Maargoed, bedankt voor je reactie in ieder geval.

Mind is blown tho :P
pi_209458370
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 22:52 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Dus ik moet een paar honderd euro betalen voor het 45 graden draaien van dezelfde klinkers op een klein deel van een bestaande oprit?

Dit kan echt alleen in Nederland :D _O-
ja best belachelijk. Eens hoor. Gemeente al gebeld trouwens?
pi_209458394
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 22:54 schreef Malavita het volgende:

[..]
ja best belachelijk. Eens hoor. Gemeente al gebeld trouwens?
Nee nog niet. Ik deed net die check via het omgevingsloket waarna ik verviel in ongeloof en verwarring :')

Maandag maar eens doen.
pi_209458449
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 22:56 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Nee nog niet. Ik deed net die check via het omgevingsloket waarna ik verviel in ongeloof en verwarring :')

Maandag maar eens doen.
Beste tip idd
pi_209458699
Als je de inrit anders gaat leggen wel zou ik zeggen, maar klinkers draaien toch niet? Als ik hier zou bedenken om de klinkers eruit te rossen en ze te vervangen door tegels of grind dan ga ik toch niet een vergunning aanvragen.
Da gao nie nou!
pi_209458891
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 23:29 schreef vigier het volgende:
Als je de inrit anders gaat leggen wel zou ik zeggen, maar klinkers draaien toch niet? Als ik hier zou bedenken om de klinkers eruit te rossen en ze te vervangen door tegels of grind dan ga ik toch niet een vergunning aanvragen.
Ja maar kennelijk moet het dus wel
pi_209458945
Waar staat dat dan? Ik kan het niet vinden.
Da gao nie nou!
  zaterdag 10 juni 2023 @ 00:11:28 #16
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_209459079
Ik zou de gemeente juist niet bellen. Kans dat je er iets over hoort vanuit de gemeente is klein. Behalve als je een slechte relatie met de buurt hebt.
pi_209459113
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 23:54 schreef vigier het volgende:
Waar staat dat dan? Ik kan het niet vinden.
Ja dat rolt uit het omgevingsloket.

Je wilt een wijziging aanbrengen in een uitrit
pi_209459249
Nee is niet nodig. Gewoon draaien en niets aan de hand. Je hebt t verkeerd ingevuld.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_209459398
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 00:16 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Ja dat rolt uit het omgevingsloket.

Je wilt een wijziging aanbrengen in een uitrit
De uitrit is enkel het deel van de oprit dat direct grenst aan de openbare weg, zolang je dat stukje ongemoeid laat is er niks aan de hand..
pi_209459444
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 01:03 schreef madam-april het volgende:

[..]
De uitrit is enkel het deel van de oprit dat direct grenst aan de openbare weg, zolang je dat stukje ongemoeid laat is er niks aan de hand..
Ja het gaat wel precies om dat stukje
pi_209459445
Heb ik weer :')
  zaterdag 10 juni 2023 @ 02:03:22 #22
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_209459579
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 01:15 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
De uitrit is waarschijnlijk eigendom van de gemeente?
Voor een uitrit (dus de aansluiting op de openbare weg én evt. vervoer over de stoep) is een uitritvergunning afgegeven. In die vergunning staat als het goed is hoe deze er uit moet zien.

Als het OLO aangeeft dat je een vergunning nodig hebt, kan je eerst nog even in gesprek met de gemeente gaan. Als blijkt dat je aanpassing geen grote gevolgen heeft kan het zijn dat ze hier niet zo moeilijk over doen.
pi_209459864
Als het grond van de gemeente is (wat ik uit jou post haal) dan is het toch logisch dat er uit komt rollen dat er een vergunning voor nodig is. Gaat waarschijnlijk allemaal automatisch.
pi_209460509
Waarom zou je dit willen? Als je op de bank zit zie je er geen hol van, alleen maar moeite voor niets
  Moderator zaterdag 10 juni 2023 @ 07:47:58 #25
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_209460609
Huh. Als het jouw grond is lijkt het mij van niet. Tenzij de hele straat een specifiek patroon heeft.

Ik heb bij de notaris toentertijd iets moeten tekenen dat er specifieke hagen voor de deur komen en moeten blijven staan voor een specifiek beeld.

Nouja, ben benieuwd. Gewoon bellen :Y
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_209460695
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 01:15 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Je wilt dus iets veranderen aan de stoep en/of betonband langs de weg?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_209461245
je vult hem verkeerd in.
je uitrit veranderen = dat stuk waar je vanaf de openbare weg toegang krijgt naar je op/uitrit wil je veranderen (tegels veranderen\verleggen etc. etc.)

als jij de stenen gaat draaien van de oprit zelf, dus het stuk na de overgang openbare weg\jouw terrein dan mag dat prima.
maar voor we mega discussies hier gaan voeren over wat wat is
kun je een foto posten, desnoods van google maps met aangegeven;
-openbare weg
-jouw terrein
-het stuk waarvan je de klinkers anders wilt leggen (ervan uitgaande dat de feitelijke locatie van de oprit niet veranderd wordt)
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_209461420
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 09:33 schreef freak1 het volgende:
je vult hem verkeerd in.
je uitrit veranderen = dat stuk waar je vanaf de openbare weg toegang krijgt naar je op/uitrit wil je veranderen (tegels veranderen\verleggen etc. etc.)

als jij de stenen gaat draaien van de oprit zelf, dus het stuk na de overgang openbare weg\jouw terrein dan mag dat prima.
maar voor we mega discussies hier gaan voeren over wat wat is
kun je een foto posten, desnoods van google maps met aangegeven;
-openbare weg
-jouw terrein
-het stuk waarvan je de klinkers anders wilt leggen (ervan uitgaande dat de feitelijke locatie van de oprit niet veranderd wordt)
Ahhh, op die manier. Dan maak ik daar een denkfout.

Dankjewel!

Ik zal straks even een foto posten. Maar voor de beeldvorming: er is een doorlopende weg met fietspad, daarnaast en stoep met 30x30 grindtegels 4 breed, daarnaast een stukje klinkers van 30 cm breed in het horizontale patroon dat nog van de gemeente is, daarna een stuk van dezelfde klinkers 120cm breed in het hetzelfde horizontale patroon dat onderdeel is van mijn oprit, en daarna onze oprit met nét iets andere klinkers in visgraad patroon.

Alles is gelijk in hoogte, er is geen trottoirband of wat voor constructie dan ook. Het loopt vlak in elkaar over.

Zo gaat het langs de gehele straat van een kilometer lang. Iedereen die daar woont heeft zijn oprit op die manier. Er staan overal van die zwarte paaltjes langs de weg, behalve op de plekken waar mensen een oprit hebben, zodat ze hun auto kunnen parkeren.

Maar voor alle duidelijkheid zal ik ff een foto plaatsen straks
pi_209461457
Ik had nog een foto op mijn telefoon.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die gele stip is de erfgrens en die loopt evenwijdig met de stoep door. Heb ik laatst laten inmeten door het kadaster.

[ Bericht 19% gewijzigd door noodgang op 12-06-2023 18:16:28 ]
pi_209461542
Komt er nu een rare "grens" met de buren?
Ik bedoel dat de steentjes bij buren dan anders liggen dan bij jou?
pi_209461575
check. maar, wat wil je nu verleggen? sowieso mag je niet aan dat trottoir gaan rommelen of aan steentjes op gemeentegrond.
weet niet of er nog een welstand actief is in je straat, maar kan me sowieso voorstellen dat als de hele wijk aansluitende steentjes in hetzelfde patroon heeft als de steentjes op de gemeentegrond, en die ga jij dan tot aan de gemeentegrond ineens anders leggen, dat de gemeente en de buren daar een mening over gaan hebben..
en dank u meneer Dood,
pi_209461714
Mijn ervaring, bel de gemeente. Heb ik ook gedaan toen voor mijn verbouwing, er is publicatie geweest bij het lokale suffertje. Daar is geen reactie op geweest uit de omgeving en vervolgens kreeg ik netjes een vrijstelling vergunningplicht van de gemeente.

Kosten: 0 euro
pi_209462054
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 10:07 schreef paulowna het volgende:
Komt er nu een rare "grens" met de buren?
Ik bedoel dat de steentjes bij buren dan anders liggen dan bij jou?
Nee iedereen heeft zn eigen ding zegmaar. Er is in die zin niet echt eenheid.

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 10:11 schreef freak1 het volgende:
check. maar, wat wil je nu verleggen? sowieso mag je niet aan dat trottoir gaan rommelen of aan steentjes op gemeentegrond.
weet niet of er nog een welstand actief is in je straat, maar kan me sowieso voorstellen dat als de hele wijk aansluitende steentjes in hetzelfde patroon heeft als de steentjes op de gemeentegrond, en die ga jij dan tot aan de gemeentegrond ineens anders leggen, dat de gemeente en de buren daar een mening over gaan hebben..
Ja ik wil dus de klinkers tot de gemeentegrond verleggen. Dit om te verduidelijken wat de erfgrens precies is. BOA’s hebben al eerder boetes uitgeschreven voor fout geparkeerde auto’s om dat ze gedeeltelijk op de stoep zouden staan, terwijl deze gewoon volledig op de eigen oprit stonden.

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 10:32 schreef investeerdertje het volgende:
Mijn ervaring, bel de gemeente. Heb ik ook gedaan toen voor mijn verbouwing, er is publicatie geweest bij het lokale suffertje. Daar is geen reactie op geweest uit de omgeving en vervolgens kreeg ik netjes een vrijstelling vergunningplicht van de gemeente.

Kosten: 0 euro
Dankjewel.

Ik ga maandag sowieso maar even bellen
pi_209462549
een tekening zegt zoveel meer als tekst..

maar als ik het goed begrijp hebben we (gebaseerd op de foto)
stuk A: stoeptegels > trottoir van de gemente
stuk B: klinkers > troittoir van de gemeente
stuk C (waar in feite de auto op staat) klinkers maar dan van jou, dezelfde klinkers als van het gemeente stuk

correct?
en stuk C wil je de klinkers eruit halen en terugleggen in een ander patroon?
daar zul je geen vergunning voor nodig hebben maarrrrrr
ik vermoed wel dat je daar gezeik mee zou kunnen krijgen met de gemeente (waarom heb je de eerste 50 cm niet gedaan? of waar ligt de erfgrens?)
en wellicht ook met welstand, je maakt het straatbeeld wel een beetje raar op deze manier
en niet te vergeten de buren, als het overal zo ligt en bijna overal zo door de tuin in, ziet het er ineens wel heel raar uit..
en dank u meneer Dood,
pi_209463159
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 12:10 schreef freak1 het volgende:
een tekening zegt zoveel meer als tekst..

maar als ik het goed begrijp hebben we (gebaseerd op de foto)
stuk A: stoeptegels > trottoir van de gemente
stuk B: klinkers > troittoir van de gemeente
stuk C (waar in feite de auto op staat) klinkers maar dan van jou, dezelfde klinkers als van het gemeente stuk

correct?
Correct!

quote:
en stuk C wil je de klinkers eruit halen en terugleggen in een ander patroon?
Correct!

quote:
daar zul je geen vergunning voor nodig hebben maarrrrrr
ik vermoed wel dat je daar gezeik mee zou kunnen krijgen met de gemeente (waarom heb je de eerste 50 cm niet gedaan? of waar ligt de erfgrens?)
De erfgrens is aangeduid door 2 piketpaaltjes. Die zijn geel gespoten. Als je inzoomt dan is dat andere piketpaaltje verderop ook net te zien, althans die gele verf.

Dat heb ik laatst laten inmeten door het kadaster, dus dat is de erfgrens.

quote:
en wellicht ook met welstand, je maakt het straatbeeld wel een beetje raar op deze manier
en niet te vergeten de buren, als het overal zo ligt en bijna overal zo door de tuin in, ziet het er ineens wel heel raar uit..
Nou: er zijn dus verderop meerdere mensen die dit gedaan hebben, omdat anders de erfgrens niet te zien is. Sommigen hebben er 2 dikke bloembakken neergezet. Sommigen in het dorp ook bekeuringen gekregen voor fout parkeren terwijl ze de auto gewoon helemaal op eigen oprit hebben staan.

Het gaat er mij dus om dat de aanduiding van mijn perceel duidelijker is.
pi_209463269
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 13:27 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Correct!
[..]
Correct!
[..]
De erfgrens is aangeduid door 2 piketpaaltjes. Die zijn geel gespoten. Als je inzoomt dan is dat andere piketpaaltje verderop ook net te zien, althans die gele verf.

Dat heb ik laatst laten inmeten door het kadaster, dus dat is de erfgrens.
[..]
Nou: er zijn dus verderop meerdere mensen die dit gedaan hebben, omdat anders de erfgrens niet te zien is. Sommigen hebben er 2 dikke bloembakken neergezet. Sommigen in het dorp ook bekeuringen gekregen voor fout parkeren terwijl ze de auto gewoon helemaal op eigen oprit hebben staan.

Het gaat er mij dus om dat de aanduiding van mijn perceel duidelijker is.
als het je alleen om de aanduidelijk gaat zou ik zeggen rijtje klinkers eruit, trottoirbandjes erin, halfjes terug en klaar.. minder werk, minder verstorend en stukken duidelijker.
en dank u meneer Dood,
  Redactie Frontpage zaterdag 10 juni 2023 @ 13:40:58 #37
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_209463278
Ik ben hier een hele oprit aan het aanleggen en ik heb er zelfs nooit over nagedacht om daar een vergunning voor aan te vragen... De oprit lag er al, alleen heb ik deze laten afgraven, funderen, afvullen en nu zijn ze aan het straten.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_209463299
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 13:39 schreef freak1 het volgende:

[..]
als het je alleen om de aanduidelijk gaat zou ik zeggen rijtje klinkers eruit, trottoirbandjes erin, halfjes terug en klaar.. minder werk, minder verstorend en stukken duidelijker.
Hmm, daar heb je wel gelijk in eigenlijk. Voor die paar euro hoef ik het ook niet te laten.

Maar daar zou ik dan geen omgevingsvergunning voor nodig hebben? (Ik ga wel maandag bellen natuurlijk).
pi_209463646
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 13:44 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Hmm, daar heb je wel gelijk in eigenlijk. Voor die paar euro hoef ik het ook niet te laten.

Maar daar zou ik dan geen omgevingsvergunning voor nodig hebben? (Ik ga wel maandag bellen natuurlijk).
omdat je niet de oprit aan het veranderen bent, maar je eigen tegels aan het aanpassen bent. voor het aanleggen of veranderen van een uitrit (dus datgene waar je met je auto de weg op gaat) ben je vergunningsplichtig, en dan gaat het om zaken als, 30 cm naar links of naar rechts verplaatsen, verdiepen of verhogen, uberhaupt aanleggen. maar je vervangt tegels.
voor de zekerheid kun je altijd even checken bij gemeente, maar datgene wat jij wilt doen is niet hetzelfde als de uitrit aanpassen.
en dank u meneer Dood,
pi_209464227
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 14:20 schreef freak1 het volgende:

[..]
omdat je niet de oprit aan het veranderen bent, maar je eigen tegels aan het aanpassen bent. voor het aanleggen of veranderen van een uitrit (dus datgene waar je met je auto de weg op gaat) ben je vergunningsplichtig, en dan gaat het om zaken als, 30 cm naar links of naar rechts verplaatsen, verdiepen of verhogen, uberhaupt aanleggen. maar je vervangt tegels.
voor de zekerheid kun je altijd even checken bij gemeente, maar datgene wat jij wilt doen is niet hetzelfde als de uitrit aanpassen.
Helder.

Heel erg bedankt voor alle antwoorden en het meedenken ^O^
pi_209465845
Ik sprak net iemand die over onze situatie gesproken heeft met iemand die voor de gemeente werkt, en die zegt dat dit stukje grond niet meer van ons is.

Of althans: wel van ons is, maar wij mogen er niets meer mee doen omdat de gemeente de bestemming ervan heeft gewijzigd.

En nu? :o
pi_209466517
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 17:37 schreef Dusthor92 het volgende:
Ik sprak net iemand die over onze situatie gesproken heeft met iemand die voor de gemeente werkt, en die zegt dat dit stukje grond niet meer van ons is.

Of althans: wel van ons is, maar wij mogen er niets meer mee doen omdat de gemeente de bestemming ervan heeft gewijzigd.

En nu? :o
Wat heeft hij precies gezegd? Het bestemmingsplan kun je hier vinden.
Maar bestemmingsplannen zeggen iets over hoe je je grond mag gebruiken, niet hoe het tegelpatroon er uit ziet. Als je er nu je auto mag parkeren mag dat ook met een gewijzigd tegelpatroon.
pi_209466585
Nu ik er over nadenk en de foto bekijk, zou ik wel een bordje 'eigen weg' gaan aanschaffen. Omdat het totaal niet duidelijk is waar de openbare weg eindigt en jouw grond begint (het tegelpatroon loopt immers door), loop je het risico dat het straks door verjaring echt niet meer van jou is.
pi_209467667
Een oprit is geen inrit/uitrit.

De oprit zal waarschijnlijk (en als het goed is) wel grenzen aan de inrit/uitrit.

De inrit/uitrit is het deel van de openbare weg wat je nodig heb om met de auto, fiets, motor of whatever op je oprit te komen.
Indien nodig heeft de gemeente bij een vergunde uitrit gezorgd voor een verlaagde trottoirband, of aangepaste wegmarkering (onderbroken kantlijn ipv doorgetrokken kantlijn). Aan de uitritvergunning is een "verkeersstudie" vooraf gegaan. Om te kijken of er op de plek wel veilig een uitrit gecreëerd kon worden.

De oprit, dat is de bestrating op jouw eigen perceel waar je, nadat je vanaf de rijbaan de uitrit over bent gereden, je auto neer kunt zetten. Hoe jij je oprit bestraat, is in principe je eigen probleem en daar heb je geen vergunning voor nodig.

In principe. In straten/wijken met een geschermd stads/dorpsgezicht kan de gemeente en welstand namelijk wél eisen stellen aan alles wat vanaf de openbare weg direct zichtbaar is.

Ook kan het zijn dat er middels een notarieel kettingbeding zaken zijn vastgelegd die met je oprit/voortuin te maken hebben. Zo weet ik voorbeelden waar je verplicht de beukenhaag, bomen of het smeedijzeren hekwerk in stand moet houden als bewoner/eigenaar., zoiets zou ook kunnen gelden voor je bestrating.

[ Bericht 87% gewijzigd door Ivo1985 op 10-06-2023 20:13:38 ]
pi_209471257
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:33 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Wat heeft hij precies gezegd? Het bestemmingsplan kun je hier vinden.
Maar bestemmingsplannen zeggen iets over hoe je je grond mag gebruiken, niet hoe het tegelpatroon er uit ziet. Als je er nu je auto mag parkeren mag dat ook met een gewijzigd tegelpatroon.
Het is ff lastig zien op de telefoon, maar van alles wat ik zo even zie is de bestemming “wonen” of “onbekend”. Maar ik ga er morgen ff voor achter mijn laptop zitten.

Heel erg bedankt voor het delen trouwens. Ik was naar dit opzoek maar had t zelf niet zo 1-2-3 gevonden.

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:39 schreef stavromulabeta het volgende:
Nu ik er over nadenk en de foto bekijk, zou ik wel een bordje 'eigen weg' gaan aanschaffen. Omdat het totaal niet duidelijk is waar de openbare weg eindigt en jouw grond begint (het tegelpatroon loopt immers door), loop je het risico dat het straks door verjaring echt niet meer van jou is.
Grappig dat je dit zegt. Ik ben nogal wantrouwend tegenover de gemeente en ik had door deze gedachtegang al dit besteld:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vertrouwde het namelijk zelf ook al niet. Hij ligt alleen al 3 weken in de hal dus ik ga m morgen maar even plaatsen.

Deze tegel zou overigens dezelfde functie moeten hebben als een bord in deze situatie. Een bord is voor ons niet handig ivm met parkeren.

quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 20:00 schreef Ivo1985 het volgende:
Een oprit is geen inrit/uitrit.

De oprit zal waarschijnlijk (en als het goed is) wel grenzen aan de inrit/uitrit.

De inrit/uitrit is het deel van de openbare weg wat je nodig heb om met de auto, fiets, motor of whatever op je oprit te komen.
Indien nodig heeft de gemeente bij een vergunde uitrit gezorgd voor een verlaagde trottoirband, of aangepaste wegmarkering (onderbroken kantlijn ipv doorgetrokken kantlijn). Aan de uitritvergunning is een "verkeersstudie" vooraf gegaan. Om te kijken of er op de plek wel veilig een uitrit gecreëerd kon worden.

De oprit, dat is de bestrating op jouw eigen perceel waar je, nadat je vanaf de rijbaan de uitrit over bent gereden, je auto neer kunt zetten. Hoe jij je oprit bestraat, is in principe je eigen probleem en daar heb je geen vergunning voor nodig.

In principe. In straten/wijken met een geschermd stads/dorpsgezicht kan de gemeente en welstand namelijk wél eisen stellen aan alles wat vanaf de openbare weg direct zichtbaar is.

Ook kan het zijn dat er middels een notarieel kettingbeding zaken zijn vastgelegd die met je oprit/voortuin te maken hebben. Zo weet ik voorbeelden waar je verplicht de beukenhaag, bomen of het smeedijzeren hekwerk in stand moet houden als bewoner/eigenaar., zoiets zou ook kunnen gelden voor je bestrating.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik ga hier even achteraan, maar er is notarieel niets over naar boven gekomen bij de (recente) aankoop van ons huis. Ook geldt er geen “algemeen aangezicht” dat zich ook toespitst op de voortuinen, opritten of erfafscheidingen. Iedereen heeft wat zegmaar.

Anyway, bedankt voor alle reacties. Ik ga die tegel zsm de grond in knallen en via MP even trottoirbanden ophalen om de erfgrens goed aan te duiden.

Over mn lijk dat we straks onze eigen grond niet meer mogen gebruiken voor het parkeren van onze auto’s. Dan moeten ze naar een parkeerplaats 150 meter verderop wat naar horen zeggen ook nog eens een blauwe zone wordt :')

[ Bericht 1% gewijzigd door Dusthor92 op 12-06-2023 18:08:07 ]
pi_209472668
Ik kan me niet voorstellen dat de gemeente de bestemming van jouw kavel zo maar gewijzigd heeft in de zin dat je er een gebruiksbeperking van gaat ervaren. Maar al zou dan zo zijn, dan staat in bijna alle bestemmingsplannen een bepaling om het overgangsrecht te regelen. Daarmee mag je dan het feitelijk gebruik voortzetten.

Sowieso zegt een bestemmingsplan niet over hoe je je oprit bestraat. Er kan eventueel een beeldkwaliteitsplan van toepassing zijn, ik heb nog niet vaak gezien dat daar het type bestrating voorgeschreven wordt. En al helemaal niet het verband waarin de stenen gelegd worden.

En verder: de gemeente heeft wel iets te zeggen over uitritten op de openbare weg, intrekken daarvan kan wel maar is een besluit waarover je geïnformeerd moet worden en wat open staat voor bezwaar (AWB). Maar waarom zou een gemeente dat doen?

[ Bericht 9% gewijzigd door Faraday01 op 11-06-2023 07:47:25 ]
pi_209472760
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2023 07:41 schreef Faraday01 het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat de gemeente de bestemming van jouw kavel zo maar gewijzigd heeft in de zin dat je er een gebruiksbeperking van gaat ervaren. Maar al zou dan zo zijn, dan staat in bijna alle bestemmingsplannen een bepaling om het overgangsrecht te regelen. Daarmee mag je dan het feitelijk gebruik voortzetten.
Ik zit nu ff rustig op de laptop te kijken en ik zie er dus ook nog niets over terug. Het enige wat ik erover kon vinden was dit:

Maar dat “kreeg” ik voor de overdracht van de makelaar van de tegenpartij.

SPOILER
Maar dit is een uittreksel van het bodemloket en dat ziet er totaal anders uit dan hetgeen ik nu zie van “ruimtelijkeplannen.nl”

quote:
Sowieso zegt een bestemmingsplan niet over hoe je je oprit bestraat. Er kan eventueel een beeldkwaliteitsplan van toepassing zijn, ik heb nog niet vaak gezien dat daar het type bestrating voorgeschreven wordt. En al helemaal niet het verband waarin de stenen gelegd worden.

En verder: de gemeente heeft wel iets te zeggen over uitritten op de openbare weg, intrekken daarvan kan wel maar is een besluit waarover je geïnformeerd moet worden en wat open staat voor bezwaar (AWB). Maar waarom zou een gemeente dat doen?
Omdat de stoep op verschillen plekken te smal is. Die moet minimaal 1,20 breed zijn, maar over een lengte van 10 meter ofzo minimaal 2 meter lang 1.80 cm breed.

Ik weet niet precies hoe dit zit, maar dit is mij dus verteld. Daarom is bij mensen verderop de bestemming van een klein deel van hun oprit gewijzigd. Dit is nu openbare weg en daar loopt de stoep overheen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Dusthor92 op 12-06-2023 18:07:44 ]
pi_209472875
Hier een kaart van de provincie:

SPOILER
Hier staat ook weer andere informatie op. Bovendien geen legenda.

[ Bericht 23% gewijzigd door Dusthor92 op 12-06-2023 18:07:10 ]
pi_209472924
In de ruimtelijke plannen van de provincie kom ik dit tegen:

Artikel 4.10 Vergunning uitwegen

Het is verboden zonder vergunning de volgende activiteiten te verrichten in het Beperkingengebied beheer provinciale wegen:

- het hebben of maken van een uitweg naar de provinciale weg;
- het maken van wijzigingen aan een bestaande uitweg naar de provinciale weg;
- het veranderen van het gebruik van een bestaande uitweg naar de provinciale weg van particulier naar bedrijfsmatig gebruik; en
- het intensiveren van het gebruik van een bedrijfsmatige uitweg ten gevolge van een verandering van de bedrijfsvoering.
- Het eerste lid is niet van toepassing op verkooppunten als bedoeld in artikel 4.13 Vergunning standplaatsen en verkooppunten

Maar zou dus niet van toepassing zijn op mijn situatie?
pi_209473046
Naar mate ik meer en meer tegenkom, word ik er steeds ongeruster op.

De provincie heeft kennelijk een deel van onze oprit “in onderhoud”. Is er geen wet in de wegen en verkeerswet die zegt dat als de gemeente of provincie een stuk grond 12 jaar lang in onderhoud heeft, zij de bestemming ervan kunnen wijzigen of zelfs de grond kunnen overnemen? Procosessierecht oid staat me bij.

SPOILER
Voor alle duidelijkheid: de laatste foto is de afmeting van onze oprit. Dit komt op een paar centimeter nauwkeurig overeen met wat het kadaster heeft gemeten.

Die tweede foto is dus een of andere vage grens waarvan een deel van onze oprit dus “in beheer” is van de provincie.

[ Bericht 10% gewijzigd door Dusthor92 op 12-06-2023 18:07:25 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')