abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_209445776
De volgende verkeerssituatie heeft zich gisteren voorgedaan, en ik vraag me af of iemand kan vertellen hoe de voorrangssituatie ter plekke is.

Auto's A en B gaan rijden nadat het stoplicht op groen is gegaan. Auto A moet rechtdoor, Auto B linksaf. Als auto A richting aangeeft naar links om de afslag te nemen voor rechtdoor, rijd er rechts nog een auto die linksaf wil. m.a.w. halverwege de rotonde komen ze elkaar tegen.

Wie heeft voorrang op wie, en is auto B goed voorgesorteerd voor linksaf ?
Moet auto A halverwege de rotonde stil gaan staan om te kijken of er op de rijstrook rechts van hem/haar auto's zijn die linksaf willen ?

Graag jullie opinie over deze verkeerssituatie

pi_209445922
Auto A wisselt van rijstrook en moet voorrang verlenen aan auto B.
  donderdag 8 juni 2023 @ 21:13:51 #3
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_209446104
Misschien moet auto A verkeersinzicht krijgen. Want op de linkerstrook staan lijkt me niet handig als je rechtdoor wilt.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_209446270
Stilstaan op een rotonde. :'). Zelfde als mensen die achteruit rijden bij het net missen van een uitrit bij een rotonde (eergisteren meegemaakt).

Volg de rijstroken. Auto A (rood) moest gewoon een rondje maken. Waarom het verkeer in gevaar brengen?!

Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor.
pi_209446296
Rechtdoor binnen een rotonde zelf betekent overigens rondjes rijden.
pi_209446330
En wie switcht er op dat moment nog van rijstrook als er andere auto's op het rijstrook zijn waar die persoon naartoe wil. Veels te laat. :{.
pi_209447003
Je mag daar niet rechtdoor, want je bent verplicht de pijlen op het wegdek te volgen (linksaf).

https://maps.app.goo.gl/pdYvHpxFz4ee6yei7

Het kan goed zijn dat verkeer uit het zuiden wat rechts wil, tegelijk groen heeft. En je dus een conflict hebt als je illegaal rechtdoor gaa zoals A.
pi_209447846
Rode lijn moet rechterstrook pakken tenzij rijbaanverhoging en oranje links.
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_209447969
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 23:16 schreef Aiciu het volgende:
Rode lijn moet rechterstrook pakken tenzij rijbaanverhoging en oranje links.
Nee, oranje moet helemaal niet de linkerrijstrook gebruiken.

Dat het mag of handiger is wil niet zeggen dat het moet.
pi_209448345
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2023 22:13 schreef Piles het volgende:
Je mag daar niet rechtdoor, want je bent verplicht de pijlen op het wegdek te volgen (linksaf).

Het kan goed zijn dat verkeer uit het zuiden wat rechts wil, tegelijk groen heeft. En je dus een conflict hebt als je illegaal rechtdoor gaa zoals A.
Beide moeten in eerste instantie de verplichte rijrichting volgen tot aan de volgende stoplichten (bij die stopstreep halverwege). Daarna staat het A en B vrij om de rotonde te blijven volgen of die afslag te pakken, aangezien vanaf dat punt geen sprake is van een verplichte rijrichting.

Maar als A daar wil afslaan en B de rotonde blijft volgen zal A aan B voorrang moeten verlenen.
pi_209449058
Auto A staat al verkeerd voorgesorteed hey, wanneer je dan wilt wisselen moet je voorrang verlenen
Ik zwaai naar dieren.
  vrijdag 9 juni 2023 @ 08:25:15 #12
249756 Symphonic
Look o Look
pi_209449408
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2023 22:13 schreef Piles het volgende:

Dit is het enige juiste antwoord.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_209449591
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 00:29 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Beide moeten in eerste instantie de verplichte rijrichting volgen tot aan de volgende stoplichten (bij die stopstreep halverwege).
Dat is niet 'linksaf', maar rechtdoor (naar de stopstreep rijden). Toch geven de pijlen en lenspijlen (in de lamp) linksaf aan.
quote:
Daarna staat het A en B vrij om de rotonde te blijven volgen of die afslag te pakken, aangezien vanaf dat punt geen sprake is van een verplichte rijrichting.
Daar ben ik het niet mee eens, i.v.m. bovenstaande :)
  vrijdag 9 juni 2023 @ 09:11:29 #14
476281 Butjekef
Put met keren
pi_209449815
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 00:29 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Beide moeten in eerste instantie de verplichte rijrichting volgen tot aan de volgende stoplichten (bij die stopstreep halverwege). Daarna staat het A en B vrij om de rotonde te blijven volgen of die afslag te pakken, aangezien vanaf dat punt geen sprake is van een verplichte rijrichting.

Maar als A daar wil afslaan en B de rotonde blijft volgen zal A aan B voorrang moeten verlenen.
Dit dus.
pi_209451503
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 08:46 schreef Piles het volgende:
Dat is niet 'linksaf', maar rechtdoor (naar de stopstreep rijden). Toch geven de pijlen en lenspijlen (in de lamp) linksaf aan.
[..]
Daar ben ik het niet mee eens, i.v.m. bovenstaande :)
Je hebt gelijk inderdaad.
Vanuit daar komend kom je van de A9 af en mag je alleen linksaf of rechtsaf. Beide staan voor linksaf, dus moeten inderdaad ook linksaf de rotonde volgen.

Rechtdoor is ook voor zowel A en B in principe niet nodig, want dan kom je weer op de A9 uit, waar men zojuist vanaf komt.
pi_209452347
A staat verkeerd voorgesorteert

A moet voorrang verlenen omdat A van rijstrook wisselt

A weet niet waar hij heen moet, want hij komt van de A9 en wil dan weer de A9 op, hij is verkeerd gereden.

B staat goed
.
  maandag 12 juni 2023 @ 16:27:32 #17
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_209489555
Als ik op google maps kijk zie ik ook genoeg mensen doen wat auto A doet en dit lijkt ook deels zo ontworpen te zijn

In deze situatie zou ik in elk geval voorsorteren waar auto B staat als ik rechtdoor zou moeten al zou je aan de hand van de borden en pijlen zeggen dat dat uberhaupt niet de bedoeling is. Vaag ontworpen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_209489600
Ben ik nou blind, of ben ik nou de enige met zo'n klein plaatje die geen A of B ziet?
pi_209489649
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 16:29 schreef -Sigaartje het volgende:
Ben ik nou blind, of ben ik nou de enige met zo'n klein plaatje die geen A of B ziet?
pi_209489669
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 16:33 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Ja, zo zit ik echt!!! De overeenkomst is treffend! Vinden jullie dat dat geen postzegel in de OP? Of ben ik nou gek? Dat jullie dat zo goed kunnen analyseren.
pi_209489739
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 16:35 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Ja, zo zit ik echt!!! De overeenkomst is treffend! Vinden jullie dat dat geen postzegel in de OP? Of ben ik nou gek? Dat jullie dat zo goed kunnen analyseren.
Klik er eens op :D
pi_209489765
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 16:41 schreef Piles het volgende:

[..]
Klik er eens op :D
Oh, shit, je meent het! :@
pi_209493380
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 16:27 schreef Metro2005 het volgende:
Als ik op google maps kijk zie ik ook genoeg mensen doen wat auto A doet en dit lijkt ook deels zo ontworpen te zijn
Die auto's komen vanaf een ander punt op de rotonde (als het goed is, anders rijden zij ook verkeerd).

quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 16:27 schreef Metro2005 het volgende:
In deze situatie zou ik in elk geval voorsorteren waar auto B staat als ik rechtdoor zou moeten al zou je aan de hand van de borden en pijlen zeggen dat dat uberhaupt niet de bedoeling is. Vaag ontworpen.
Waar A en B vandaan komen hoef je niet rechtdoor over de rotonde. Dan kom je namelijk op dezelfde weg uit als waar A en B net vanaf komen. Het ontwerp is dus niet vaag, maar eigenlijk heel logisch.

(zag ik zelf overigens de tweede keer ook pas)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')