abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 8 juni 2023 @ 17:08:04 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_209443590
Ik ben dit jaar voor mezelf begonnen. Heb een heel eenvoudig "bedrijf": dienstverlening, uurtje factuurtje. Mijn hoofd, handen en laptop zijn mijn enige middelen. Mijn inkomsten zijn de maandelijkse factuur van de klant.

Ik heb nu verschillende boekhoudpakketten uitgebreid getest (e-boekhouden, Ficsus, Snelstart), maar bij allemaal denk ik "Zelfs de meest eenvoudige is al overkill, dit kan ik zelf in Excel". Vind het ook ergens wel leuk om uit te zoeken en te weten/begrijpen. Voor de eerste IB-aangifte heb ik wel een administratiekantoor die dit doet/controleert, maar daarvoor moet ik een "winst-verlies rekening en balans" aanleveren. Die winst-verlies rekening lukt wel, maar ik zie verschillende dingen bij de balans. Ik heb nu dit (vereenvoudigd met fictieve bedragen).



Is zoiets voldoende? Moet het nog specifieker? Dat "winstsaldo" komt dus uit mijn winst-verlies rekening waar ook extra kosten zoals reiskosten, verzekeringen en bankrekeningkosten e.d. opstaan.

Ik begrijp dat "een boekhoudpakket gebruiken" of "een goede boekhouder inhuren" altijd beter is, maar ik het het gevoel dat mijn bedrijf eenvoudig genoeg is om zelf te doen.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_209443629
Ik zou afschrijving niet op je balans zetten. Je waarde van je activa daalt en staat dus elk jaar voor een lager bedrag op je balans. De afschrijving = kosten hoort in je winst-verliesrekening.
  donderdag 8 juni 2023 @ 17:16:40 #3
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_209443653
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 17:14 schreef sugar4 het volgende:
Ik zou afschrijving niet op je balans zetten. Je waarde van je activa daalt en staat dus elk jaar voor een lager bedrag op je balans. De afschrijving = kosten hoort in je winst-verliesrekening.
Ah nice. Die snap ik. Die afschrijving stáát ook al op m'n winst-verlies rekening, voelde al wat duplicaat. Dus in dit voorbeeld gewoon: Laptop (restwaarde) = 1200 euro.

Verder is dit dus niet te summier?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_209443756
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 17:16 schreef JeOma het volgende:

[..]
Ah nice. Die snap ik. Die afschrijving stáát ook al op m'n winst-verlies rekening, voelde al wat duplicaat. Dus in dit voorbeeld gewoon: Laptop (restwaarde) = 1200 euro.

Verder is dit dus niet te summier?
Ik zou ook je debiteuren- en (indien van toepassing) crediteurensaldo vermelden ook al is deze ¤ 0,- Dan is duidelijk wat de stand is op 31-12.

Als je nog schulden hebt bijv. aanslag belasting dan kun je deze onder belastingen of kortlopende schulden plaatsen bij de passiva.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of er minimumvereisten zijn aan een balans.
pi_209444277
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 17:14 schreef sugar4 het volgende:
Ik zou afschrijving niet op je balans zetten. Je waarde van je activa daalt en staat dus elk jaar voor een lager bedrag op je balans. De afschrijving = kosten hoort in je winst-verliesrekening.
Afschrijving kan prima op je balans.
Afschrijvingskosten horen in je W&V.
pi_209444538
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 17:27 schreef sugar4 het volgende:

[..]
Ik zou ook je debiteuren- en (indien van toepassing) crediteurensaldo vermelden ook al is deze ¤ 0,- Dan is duidelijk wat de stand is op 31-12.

Als je nog schulden hebt bijv. aanslag belasting dan kun je deze onder belastingen of kortlopende schulden plaatsen bij de passiva.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of er minimumvereisten zijn aan een balans.
Als ik naar mijn proef- en saldibalans kijk (die opgesteld is door mijn boekhouder), zit daar inderdaad de nog te betalen BTW en de reeds voorbelaste BTW in. Daarnaast ook nog te ontvangen tegoeden en nog over te factureren bedragen (d.w.z. bedragen die pas in januari gefactureerd worden maar betrekking hebben op werkzaamheden in het jaar daarvoor.)

En natuurlijk niet de privéśtortingen/-opnamen vergeten mee te nemen maar dat zal voor zich spreken.




(even van 2020 gepakt omdat ik nu een bv ben)

[ Bericht 5% gewijzigd door stavromulabeta op 08-06-2023 19:00:40 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 8 juni 2023 @ 22:22:53 #7
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_209447179
quote:
5s.gif Op donderdag 8 juni 2023 17:08 schreef JeOma het volgende:
Is zoiets voldoende? Moet het nog specifieker?
Ja. Nee.

Zoals eerder genoemd; ook de balanspost van de omzetbelasting (waarschijnlijk enkel aangifte Q4 2022) moet worden toegevoegd indien je btw-plichtig bent. En ook een eventueel debiteuren- en/of crediteurensaldo moet op de balans staan.

Factureer je alle uren in de maand waar ze op betrekking hebben? Of zijn er in januari ook nog uren van december gefactureerd? Dan moet er ook nog een post "nog te factureren omzet" op de balans komen staan én moet deze omzet ook toegevoegd worden aan je winst- en verliesrekening.

Zijn er eventueel nog andere transitoire posten (vooruitbetaalde/nog te betalen kosten)? Bijvoorbeeld de bankkosten van december die in januari betaald zijn?

P.s. als je zelf al de balans en winst- en verliesrekening van je bedrijf hebt opgesteld is de aangifte inkomstenbelasting een "peulenschil". ;)
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_209449794
quote:
5s.gif Op donderdag 8 juni 2023 17:08 schreef JeOma het volgende:
Ik ben dit jaar voor mezelf begonnen. Heb een heel eenvoudig "bedrijf": dienstverlening, uurtje factuurtje. Mijn hoofd, handen en laptop zijn mijn enige middelen. Mijn inkomsten zijn de maandelijkse factuur van de klant.

Ik heb nu verschillende boekhoudpakketten uitgebreid getest (e-boekhouden, Ficsus, Snelstart), maar bij allemaal denk ik "Zelfs de meest eenvoudige is al overkill, dit kan ik zelf in Excel". Vind het ook ergens wel leuk om uit te zoeken en te weten/begrijpen. Voor de eerste IB-aangifte heb ik wel een administratiekantoor die dit doet/controleert, maar daarvoor moet ik een "winst-verlies rekening en balans" aanleveren. Die winst-verlies rekening lukt wel, maar ik zie verschillende dingen bij de balans. Ik heb nu dit (vereenvoudigd met fictieve bedragen).

[ afbeelding ]

Is zoiets voldoende? Moet het nog specifieker? Dat "winstsaldo" komt dus uit mijn winst-verlies rekening waar ook extra kosten zoals reiskosten, verzekeringen en bankrekeningkosten e.d. opstaan.

Ik begrijp dat "een boekhoudpakket gebruiken" of "een goede boekhouder inhuren" altijd beter is, maar ik het het gevoel dat mijn bedrijf eenvoudig genoeg is om zelf te doen.
Dit is prima zo. Afschrijvingen gewoon laten staan, is wel zo duidelijk. NB dat als je starter bent je ook willekeurig mag afschrijven (bijvoorbeeld in één keer die 1.500 pakken), maar ik weet niet of dat voordelig is met 30k winst en misschien een veel hogere winst in komende jaren.

BTW moet je inderdaad opvoeren in de aangifte, wel zo makkelijk om die ook expliciet te laten zien op je balans. Verder zijn er geen eisen aan het format van een balans van een eenmanszaak.

Dit is het laatste jaar dat je nog een FOR kan vormen, kan je overwegen (overleg dat met je fiscalist wat de voor- en nadelen zijn).
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_209450866
Ik heb een excelsheet van knab. Daar kan je alles invullen wat nodig is, is vrij simpel.

Hoef je zelf ook niet te knutselen en vergeet je niks.
pi_209453139
Ziet er toch goed uit? Ik zou de opnames/stortingen die je doet van je zakelijke rekening naar prive (etc.) wel apart vermelden bij je eigen vermogen. Dan kan je dat ook meteen dubbel checken omdat je bij de inkomstenbelasting aangifte dit apart op moet geven.
Facts don't care about your feelings
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')