Ah nice. Die snap ik. Die afschrijving stáát ook al op m'n winst-verlies rekening, voelde al wat duplicaat. Dus in dit voorbeeld gewoon: Laptop (restwaarde) = 1200 euro.quote:Op donderdag 8 juni 2023 17:14 schreef sugar4 het volgende:
Ik zou afschrijving niet op je balans zetten. Je waarde van je activa daalt en staat dus elk jaar voor een lager bedrag op je balans. De afschrijving = kosten hoort in je winst-verliesrekening.
Ik zou ook je debiteuren- en (indien van toepassing) crediteurensaldo vermelden ook al is deze ¤ 0,- Dan is duidelijk wat de stand is op 31-12.quote:Op donderdag 8 juni 2023 17:16 schreef JeOma het volgende:
[..]
Ah nice. Die snap ik. Die afschrijving stáát ook al op m'n winst-verlies rekening, voelde al wat duplicaat. Dus in dit voorbeeld gewoon: Laptop (restwaarde) = 1200 euro.
Verder is dit dus niet te summier?
Afschrijving kan prima op je balans.quote:Op donderdag 8 juni 2023 17:14 schreef sugar4 het volgende:
Ik zou afschrijving niet op je balans zetten. Je waarde van je activa daalt en staat dus elk jaar voor een lager bedrag op je balans. De afschrijving = kosten hoort in je winst-verliesrekening.
Als ik naar mijn proef- en saldibalans kijk (die opgesteld is door mijn boekhouder), zit daar inderdaad de nog te betalen BTW en de reeds voorbelaste BTW in. Daarnaast ook nog te ontvangen tegoeden en nog over te factureren bedragen (d.w.z. bedragen die pas in januari gefactureerd worden maar betrekking hebben op werkzaamheden in het jaar daarvoor.)quote:Op donderdag 8 juni 2023 17:27 schreef sugar4 het volgende:
[..]
Ik zou ook je debiteuren- en (indien van toepassing) crediteurensaldo vermelden ook al is deze ¤ 0,- Dan is duidelijk wat de stand is op 31-12.
Als je nog schulden hebt bijv. aanslag belasting dan kun je deze onder belastingen of kortlopende schulden plaatsen bij de passiva.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of er minimumvereisten zijn aan een balans.
Ja. Nee.quote:Op donderdag 8 juni 2023 17:08 schreef JeOma het volgende:
Is zoiets voldoende? Moet het nog specifieker?
Dit is prima zo. Afschrijvingen gewoon laten staan, is wel zo duidelijk. NB dat als je starter bent je ook willekeurig mag afschrijven (bijvoorbeeld in één keer die 1.500 pakken), maar ik weet niet of dat voordelig is met 30k winst en misschien een veel hogere winst in komende jaren.quote:Op donderdag 8 juni 2023 17:08 schreef JeOma het volgende:
Ik ben dit jaar voor mezelf begonnen. Heb een heel eenvoudig "bedrijf": dienstverlening, uurtje factuurtje. Mijn hoofd, handen en laptop zijn mijn enige middelen. Mijn inkomsten zijn de maandelijkse factuur van de klant.
Ik heb nu verschillende boekhoudpakketten uitgebreid getest (e-boekhouden, Ficsus, Snelstart), maar bij allemaal denk ik "Zelfs de meest eenvoudige is al overkill, dit kan ik zelf in Excel". Vind het ook ergens wel leuk om uit te zoeken en te weten/begrijpen. Voor de eerste IB-aangifte heb ik wel een administratiekantoor die dit doet/controleert, maar daarvoor moet ik een "winst-verlies rekening en balans" aanleveren. Die winst-verlies rekening lukt wel, maar ik zie verschillende dingen bij de balans. Ik heb nu dit (vereenvoudigd met fictieve bedragen).
[ afbeelding ]
Is zoiets voldoende? Moet het nog specifieker? Dat "winstsaldo" komt dus uit mijn winst-verlies rekening waar ook extra kosten zoals reiskosten, verzekeringen en bankrekeningkosten e.d. opstaan.
Ik begrijp dat "een boekhoudpakket gebruiken" of "een goede boekhouder inhuren" altijd beter is, maar ik het het gevoel dat mijn bedrijf eenvoudig genoeg is om zelf te doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |