abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209449057
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 22:30 schreef Rustige_Bra het volgende:

[..]
Vandaag met een medestudent er over gehad, die gaf aan dat vanuit school om de week was en dat de momenten waardevol waren. Voor de rest had hij wekelijks contact met de stagebegeleider standaard en voor de rest kon hij iedereen op zijn afdeling om info vragen en was het contact met zijn stagebegeleider intensief.

Dus toen ik dat hoorde, had ik zoiets van hey het kan dus wel anders.
Ander bedrijf andere moraal, je zult nu moeten roeien met de riemen die je wel hebt ipv selectief om je heen te kijken en alleen de punten van medestudenten eruit te pikken die jij graag had gehad.
pi_209449145
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 06:39 schreef kwiwi het volgende:

[..]
En ondertussen kun je niks anders doen aan je onderzoek, in die 2 dagen? En waarom de vraag niet gewoon mailen?
Nee, want wat ik doe in excel staat als basis over waar ik over moet schrijven. Als dat niet goed is, kan ik moeilijk verder schrijven.

Tekstueel is dat makkelijk. Maar gaat hier dus om een Excel document, waarbij ik berekeningen heb moeten maken en of mee bezig ben met dingen die niet gerelateerd zijn aan de tekstuele kant. Heb het eens geprobeerd uit te leggen via de mail, maar dan geeft hij aan dat wel naar mij toekomt als hij tijd heeft. Dus helaas werkt dat niet.
pi_209449272
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 07:19 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ander bedrijf andere moraal, je zult nu moeten roeien met de riemen die je wel hebt ipv selectief om je heen te kijken en alleen de punten van medestudenten eruit te pikken die jij graag had gehad.
Dat snap ik, alleen lukt het mij dus niet om te roeien met de riemen die ik heb. Had ik collega's gehad waarbij ik ook gewoon terecht kon, dan was het voor mij al meer dan prima. Maar ik merk dat dit voor mij niet werkt en ik ongelukkig ben tijdens mijn stage, wat eigenlijk een leuke periode moet zijn om dingen toe te passen.
pi_209449494
Stage een leuke periode om dingen toe te passen, nee juist om kennis te maken met de realiteit die bedrijfsleven heet waarbij het niet altijd rozengeur en maneschijn is en er werkgevers zijn die meer zelfstandigheid verwachten. ;)
  vrijdag 9 juni 2023 @ 08:39:00 #30
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_209449515
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 08:35 schreef Basp1 het volgende:
Stage een leuke periode om dingen toe te passen, nee juist om kennis te maken met de realiteit die bedrijfsleven heet waarbij het niet altijd rozengeur en maneschijn is en er werkgevers zijn die meer zelfstandigheid verwachten. ;)
Ik wou net zeggen, mijn afstuderen was elke keer weer een hel. En de enige reden waarom ik niet nog eens eens een studie ga doen als het niet nodig is :')
pi_209450003
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 08:35 schreef Basp1 het volgende:
Nouja, ik ben wel van mening dat je stage periode niet een lijdensweg moet zijn en je met loodt in je schoenen er elke ochtend naar toe moet. Uiteindelijk ben je geen werknemer, je bent een student die iets wil bijdragen aan het bedrijf waarbij je ook een bijdrage vanuit het bedrijf mag verwachten. Als dat teveel voor hun is wat ik vraag, had dan geen student aangenomen om een afstudeeropdracht te maken.
pi_209450092
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 08:39 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Ik wou net zeggen, mijn afstuderen was elke keer weer een hel. En de enige reden waarom ik niet nog eens eens een studie ga doen als het niet nodig is :')
Dat is erg jammer om te horen
pi_209450132
Ik ben van mening dat bij een normale stage waarbij je wat productief meedraait wel wat begeleiding aanwezig moet zijn maar bij afstudeerstages op hbo of universitair niveau er heel wat meer zelfstandigheid door de afstudeerder getoond moet worden.

Verplaats je eens in je begeleider hoe zou jij het vinden om voor elke poep en scheet waar de stagair niet uitkomt gestoord te worden terwijl je als begeleider ook nog de dagelijks gang van zaken erbij moet doen.
pi_209450343
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 09:47 schreef Basp1 het volgende:
Ik ben van mening dat bij een normale stage waarbij je wat productief meedraait wel wat begeleiding aanwezig moet zijn maar bij afstudeerstages op hbo of universitair niveau er heel wat meer zelfstandigheid door de afstudeerder getoond moet worden.

Verplaats je eens in je begeleider hoe zou jij het vinden om voor elke poep en scheet waar de stagair niet uitkomt gestoord te worden terwijl je als begeleider ook nog de dagelijks gang van zaken erbij moet doen.
Als ik hem daarmee kan helpen, zou ik dat graag doen. Ik wil dat de student slaagt en dat we er als bedrijf iets aan hebben.

Ik vraag hem ook niet om elke poep of scheet iets, maar als ik ergens over wilde sparren dan kreeg ik niet veel input van hem dan oh dat is dat en dat. Ik weet van mijzelf dat ik alles over analyseer en alles zo goed mogelijk wil doen en soms te moeilijk denk terwijl het simpeler is. Heb hem dat ook uitgelegd, dat ik merk dat ik daar moeite mee heb tijdens de opdracht en dan vraag ik hem heel normaal om tips. Maar dan antwoord hij niks.
  vrijdag 9 juni 2023 @ 10:19:48 #35
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_209450485
Denk dat het verhaal duidelijk is TS, beeld wat van tevoren geschetst is bijstellen.
School en begeleiders verwachten veel meer zelfstandigheid.

Kan overigens begrijpen dat het wennen is.
Lachen joh.
pi_209450551
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 10:06 schreef Rustige_Bra het volgende:

[..]
Als ik hem daarmee kan helpen, zou ik dat graag doen. Ik wil dat de student slaagt en dat we er als bedrijf iets aan hebben.

Ik wil als begeleider een onderzoek wat voldoet aan de verwachting of we daarna er iets aan kunnen hebben moet juist blijken uit dit onderzoek. Als de student niet zelfstandig genoeg is dan is dat een reden om minpunten te geven in de beoordeling. Maar goed dat zal wel weer een verschil in de verwachting die generatie Z heeft en de realiteit. ;) Veel succes met je verzelfstandiging en je soms over dingen heen te zetten.
pi_209450630
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 10:19 schreef Pajanus het volgende:
Denk dat het verhaal duidelijk is TS, beeld wat van tevoren geschetst is bijstellen.
School en begeleiders verwachten veel meer zelfstandigheid.

Kan overigens begrijpen dat het wennen is.
Dat denk ik dan, maar als je hoort hoe het bij andere studenten gaat dan ben ik het er niet helemaal mee eens maar goed. ;(
pi_209450657
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 10:27 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ik wil als begeleider een onderzoek wat voldoet aan de verwachting of we daarna er iets aan kunnen hebben moet juist blijken uit dit onderzoek. Als de student niet zelfstandig genoeg is dan is dat een reden om minpunten te geven in de beoordeling. Maar goed dat zal wel weer een verschil in de verwachting die generatie Z heeft en de realiteit. ;) Veel succes met je verzelfstandiging en je soms over dingen heen te zetten.
Nouja dat kan dat het minpunten zijn, zegt niks over de kwaliteiten van die persoon.

Toevallig geen Generatie Z, beetje voor ingenomen om het op generatie verschil te gooien als er iets niet begrepen wordt. Jammer. Niet elk persoon is hetzelfde en heeft andere behoeftes.
pi_209450756
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 10:32 schreef Rustige_Bra het volgende:

[..]
Dat denk ik dan, maar als je hoort hoe het bij andere studenten gaat dan ben ik het er niet helemaal mee eens maar goed. ;(
Annecdote van een gewone technische stage, ik had een stage gelopen mijn docent zegt verslag is goed Nederlands gebruik slecht, verbeter dat en je krijgt een 6je, medestudenten hadden stage gelopen in Curacao met zijn 2en hadden ze een verslagje van 20 kantjes gemaakt hun docent volgens mij hebben jullie niet zoveel gedaan maar het was een goede levenservaring jullie krijgen wel een 8. :D
pi_209502697
Ik heb geen stage gedaan, maar ik herken je verhaal wel deels. Vastlopen, slechte/tegenstrijdige antwoorden op je vragen, incompetente begeleider en dat soort zooi. De oplossing bleek simpel: aankaarten bij de afdeling, kreeg een ander en was in no time klaar.

Ik snap dat het misschien wat ingewikkelder is nu met een stagebedrijf, maar kun je niet om een andere begeleider vragen die kennis heeft van je onderwerp en je vanaf de basis hierin kan meenemen? Of wellicht dat je met een (kleine) aanpassing om het behapbaarder te maken de boel alsnog kan afmaken en inleveren voor een voldoende?
pi_209529786
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 21:17 schreef DoubleDip het volgende:
Ik heb geen stage gedaan, maar ik herken je verhaal wel deels. Vastlopen, slechte/tegenstrijdige antwoorden op je vragen, incompetente begeleider en dat soort zooi. De oplossing bleek simpel: aankaarten bij de afdeling, kreeg een ander en was in no time klaar.

Ik snap dat het misschien wat ingewikkelder is nu met een stagebedrijf, maar kun je niet om een andere begeleider vragen die kennis heeft van je onderwerp en je vanaf de basis hierin kan meenemen? Of wellicht dat je met een (kleine) aanpassing om het behapbaarder te maken de boel alsnog kan afmaken en inleveren voor een voldoende?
Dat is dus het punt, er is geen andere begeleider en hij runt de afdeling... ;( . Voor de rest is de afdeling waar ik stage loop niet groot en merendeel zit continue niet op zijn plek waardoor iets snel vragen aan andere lastig wordt. Hierdoor zit ik merendeel dus gewoon alleen. Als ik dit geweten had, had ik minder snel voor dit bedrijf gekozen ( maar ik moest snel switchen last minut wegens dat er een stage bedrijf afbelde).
pi_209658871
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 09:37 schreef Rustige_Bra het volgende:

[..]
Dat is dus het punt, er is geen andere begeleider en hij runt de afdeling... ;( . Voor de rest is de afdeling waar ik stage loop niet groot en merendeel zit continue niet op zijn plek waardoor iets snel vragen aan andere lastig wordt. Hierdoor zit ik merendeel dus gewoon alleen. Als ik dit geweten had, had ik minder snel voor dit bedrijf gekozen ( maar ik moest snel switchen last minut wegens dat er een stage bedrijf afbelde).
En geen andere afdeling die je kan helpen? Plus: vragen stellen kan ook via Teams, of stel voor dat je straks even langsloopt (en check de agenda’s, ook wel handig van tevoren).
  maandag 10 juli 2023 @ 00:15:17 #43
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_209833402
Lees allemaal van die posts in dit topic dat TS de schuld steeds legt naar haar afstudeerbegeleider. Dat zal misschien wel zo zijn, maar laten we niet doen alsof er niks verkeerds gaat bij afstudeerbegeleiders. Op dit moment volg ik zelf een master op de uni en daar werd er altijd in het eerste semester al gezegd dat een stage bij een bedrijf een slecht idee is omdat het bedrijf altijd jouw werk op prio nummer 1 heeft. Nou, ik kan je vertellen zeker bij een afstudeerstage tijdens een master dat de meeste bedrijven jouw scriptie wel op prio nummer 1 hebben. Ik ken een hoop studenten die zelf een soort 'mentor' hebben binnen een bedrijf dat tegenwoordig vrij normaal is. Die zie je elke week wel, zelfs als ze druk zijn ja. Bij een afstudeerbegeleider vanuit de uni niet. 1 keer per maand als je geluk hebt.

Afin, de uni lult dat het vaak misgaat bij een bedrijf maar andersom is dat vaker het geval. Als je als afstudeerbegeleider vanuit de uni geen tijd hebt om een student te begeleiden doe dat dan niet. "ja ik heb het druk" of iets in die zin is een vaak voorkomende reactie wat ik van anderen heb meegekregen.

Een afstudeerbegeleider is er niet om je handje vast te houden, maar een beetje afstudeerbegeleider die:

- vraagt af en toe hoe het gaat, helpt bij het plannen van de volgende afspraak (belangrijk, want de meeste studenten spreken hun afstudeerbegeleiders niet persoonlijk - alleen per mail)
- zet deadlines voor je op (ligt eraan per begeleider wanneer hij iets wil zien, dus dit is wel logisch)
- geeft opbouwende feedback.

Eentje die dat niet eens doet is niet eens gekwalificeerd om afstudeerbegeleider te zijn, al heeft hij/zij 1000 papers gepubliceerd

[ Bericht 8% gewijzigd door KingRoland op 10-07-2023 00:31:28 ]
graag op anoniem
  maandag 10 juli 2023 @ 00:21:20 #44
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_209833438
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 21:17 schreef DoubleDip het volgende:

Er is altijd een vaste datum wanneer dat kan, volgens mij is dat in de meeste gevallen (althans bij mijn uni) 3-4 weken na benoeming van je stagebegeleider. Als het dan niet klikt is, geen idee. Dan moet je er samen uitkomen en om nou die stagebegeleider jouw scriptie dan te laten beoordelen...

en ja er is een 2e assesor, maar dat is altijd op het eind. ik bedoel dan meer tijdens de afstudeerperiode zelf.
graag op anoniem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')