abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_209437886
Beste Fokkers,

Zit met het volgende, ik ben nu bezig met het afstuderen (hbo). Maar het loopt vanaf het begin al stroef zegmaar, ik had toch wel wat anders verwacht en had achteraf misschien dingen anders moeten aanpakken. Met die zelfreflectie ben ik wel eerlijk naar mijzelf dat ik wat dingen anders had kunnen doen, maar waar ik tegen aanloop is dat ik vanuit het bedrijf en school toch wel iets betere ondersteuning of op tijd bijsturing had gehoopt...

Met mijn stagebegeleider is de relatie best koel, zegmaar niet een gevoel. Zie hem bijna niet echt en komt ook niet vanuit zichzelf een praatje maken of vragen hoe het ervoor staat. Communicatie is een ding, moet altijd vissen naar wanneer die tijd heeft, ook al wilde ik afspraken maken of probeer ik vaste afspraken te maken of het verschuift,of geen antwoord en opeens staat hij voor me terwijl ik me beter had willen voorbereiden. Zijn zeker momenten geweest dat hij tijd kwijt vrij maak, maar dan is het ipv de ochtend wanneer ik het nodig heb het einde van de dag waardoor ik een dag kwijt ben..

Boterd niet echt... Ik snap ook wel dat we geen relatie hoeven te hebben, maar meer inzet voor begeleiding mag wel verwacht worden en ook een eerdere bijsturing toen ik afweek tijdens mijn onderzoek. Uiteindelijk heb ik de deadline gemist om het afstudeeropdracht in te leveren deze maan, omdat ik pas op de helft ben niet ingeleverd natuurlijk. Ik kom er in bepaalde gebieden in mijn onderzoek niet aan uit en blijf vastlopen en vastlopen waardoor progressie nihil is.

Kortom ik probeer het onderzoek/opdracht continue positief te bekijken, maar merk dat de opdracht me gewoon niet lukt. Zelf heb ik het gevoel dat ik eerder de knoop had moeten doorhakken om te stoppen en na de zomervakantie bij een ander bedrijf een opdracht aan te pakken, andere kant vind ik het zonde voor tot waar ik al ben gekomen met de huidige opdracht. Want in het analyseren van gegevens heb ik veel tijd geïnvesteerd.

Ik hoop dat jullie me tips of advies kunnen geven, alvast bedankt <3
pi_209437925
Je legt de verantwoordelijkheid wel erg buiten jezelf. Je stagebegeleider is er niet om je handje vast te houden, als jij meer input van hem nodig hebt moet je dat duidelijk naar hem communiceren en aangeven wat je nodig hebt.
pi_209437978
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 00:05 schreef madam-april het volgende:
Je legt de verantwoordelijkheid wel erg buiten jezelf. Je stagebegeleider is er niet om je handje vast te houden, als jij meer input van hem nodig hebt moet je dat duidelijk naar hem communiceren en aangeven wat je nodig hebt.
Waaruit trek je die conclusie? Ik geef ten eerste aan dat ik zeker dingen anders had kunnen doen en ik verwacht zeker niet dat mijn hand wordt vastgehouden, maar vanuit beide stagebegeleiders bedrijf en school mag ik toch bepaalde verwachtingen hebben? Ik heb hem afgelopen week duidelijk aangegeven dat ik een bepaalde model wil gebruiken in het onderzoek, ik geef hem aan dat ik op bepaalde vlak x lastig vind hem keuzes te maken vindt binnen dat model. De uitleg die hij geeft begrijp ik niet helemaal, dat geef ik ook aan. Ik gaf aan dat ik hoor est je zegt, maar toch snap ik het niet helemaal omdat ik niet zie hoe ik dat kan toepassen op x. Toen kreeg ik niet echt een antwoord, en gaf hij vragend aan of het zo goed was en ging hij weg.

Ik heb hem trouwens ook aangegeven dat ik 2 keer per week afspreken nodig heb om de stand van zaken door te spreken nodig heb. Zelfs dat is lastig, dus ik snap de botte reactie richting mij ook niet echt sorry (komtbot over) .
pi_209438072
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 00:17 schreef Rustige_Bra het volgende:

[..]
Waaruit trek je die conclusie? Ik geef ten eerste aan dat ik zeker dingen anders had kunnen doen en ik verwacht zeker niet dat mijn hand wordt vastgehouden, maar vanuit beide stagebegeleiders bedrijf en school mag ik toch bepaalde verwachtingen hebben?
Jij verwacht dat zij pro-actiever zijn in de begeleiding en bijsturing, zij verwachten dat jij meer zelfstandig bent in het uitvoeren van je afstudeeropdracht.

Het is belangrijk om, het liefst vooraf, duidelijk te communiceren welke verwachtingen je van elkaar hebt.
Stuur morgen, zowel je begeleider van school als die van het bedrijf, een mail om samen te bespreken wat jij van hen verwacht en wat zij van jou verwachten.


quote:
Ik heb hem afgelopen week duidelijk aangegeven dat ik een bepaalde model wil gebruiken in het onderzoek, ik geef hem aan dat ik op bepaalde vlak x lastig vind hem keuzes te maken vindt binnen dat model. De uitleg die hij geeft begrijp ik niet helemaal, dat geef ik ook aan. Ik gaf aan dat ik hoor est je zegt, maar toch snap ik het niet helemaal omdat ik niet zie hoe ik dat kan toepassen op x. Toen kreeg ik niet echt een antwoord, en gaf hij vragend aan of het zo goed was en ging hij weg.
Snap je het model dat je wil gebruiken dan wel goed genoeg om het in je onderzoek te gebruiken?

quote:
Ik heb hem trouwens ook aangegeven dat ik 2 keer per week afspreken nodig heb om de stand van zaken door te spreken nodig heb. Zelfs dat is lastig, dus ik snap je botte reactie richting mij ook niet echt sorry.
Dat je dat nodig hebt, betekent niet dat hij dat ook kan/moet bieden. Je bent bezig met je afstudeeropdracht, als je hiermee klaar bent en je papiertje op zak hebt, zul je het ook gewoon zelf moeten doen.


Is je grammatica trouwens altijd zo slecht? 🙈
  donderdag 8 juni 2023 @ 07:39:44 #5
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_209438770
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2023 00:17 schreef Rustige_Bra het volgende:

[..]
Waaruit trek je die conclusie? Ik geef ten eerste aan dat ik zeker dingen anders had kunnen doen en ik verwacht zeker niet dat mijn hand wordt vastgehouden, maar vanuit beide stagebegeleiders bedrijf en school mag ik toch bepaalde verwachtingen hebben? Ik heb hem afgelopen week duidelijk aangegeven dat ik een bepaalde model wil gebruiken in het onderzoek, ik geef hem aan dat ik op bepaalde vlak x lastig vind hem keuzes te maken vindt binnen dat model. De uitleg die hij geeft begrijp ik niet helemaal, dat geef ik ook aan. Ik gaf aan dat ik hoor est je zegt, maar toch snap ik het niet helemaal omdat ik niet zie hoe ik dat kan toepassen op x. Toen kreeg ik niet echt een antwoord, en gaf hij vragend aan of het zo goed was en ging hij weg.

Ik heb hem trouwens ook aangegeven dat ik 2 keer per week afspreken nodig heb om de stand van zaken door te spreken nodig heb. Zelfs dat is lastig, dus ik snap de botte reactie richting mij ook niet echt sorry (komtbot over) .
2x per week? Dat is wel echt veel hoor in mijn ervaring. Ik had alle drie de keren max 1x per maand een gesprek. En misschien nog eens een email tussen de gesprekken. In principe is het natuurlijk ook de bedoeling dat je zo'n opdracht grotendeels zelfstandig uitvoert.
Ze hebben waarschijnlijk ook helemaal geen tijd voor 2x per week per student.
pi_209438849
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2023 00:54 schreef madam-april het volgende:

[..]
Jij verwacht dat zij pro-actiever zijn in de begeleiding en bijsturing, zij verwachten dat jij meer zelfstandig bent in het uitvoeren van je afstudeeropdracht.

Het is belangrijk om, het liefst vooraf, duidelijk te communiceren welke verwachtingen je van elkaar hebt.
Stuur morgen, zowel je begeleider van school als die van het bedrijf, een mail om samen te bespreken wat jij van hen verwacht en wat zij van jou verwachten.
[..]
Snap je het model dat je wil gebruiken dan wel goed genoeg om het in je onderzoek te gebruiken?
[..]
Dat je dat nodig hebt, betekent niet dat hij dat ook kan/moet bieden. Je bent bezig met je afstudeeropdracht, als je hiermee klaar bent en je papiertje op zak hebt, zul je het ook gewoon zelf moeten doen.


Is je grammatica trouwens altijd zo slecht? 🙈
1: Die verwachtingen hebben we in het begin al duidijk besproken. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik goede begeleiding verwacht. Ik heb aangegeven dat ik niet verwacht dat hij mijn handje vasthoudt, maar als ik echt ergens niet aan uitkom hij me kan helpen. Daar was hij mee akkoord, maar nu ik hem nodig heb is hij er niet echt voor mij. Laatst toen ik wat vraagde, zucht hij zelfs (terwijl ik niet om elke poep of scheet iets vraag).

2:Eerst niet, daarna snapte ik het model wel. Ik moet het model gebruiken voor de aanpassingen/verandering die ik wil doen. Een ander model is er hiervoor niet.

3: Dat vind ik te makkelijk, tuurlijk snap ik dat ik het straks zelf moet doen als ik werk. Maar dan wordt je ook ingewerkt en is het niet zo van: ga hier maar zitten, je hebt nu de job zoek het zelf maar uit.

Dat hij dat niet kan of moet bieden, kon hij ook eerlijk in zijn als hij dat niet kon of wilde. Ik heb het, nogmaals duidelijk aangegeven in het begin dat ik dat wel nodig heb. Indien hij dat niet kon bieden, prima dan zou ik er geen stage lopen en dat heb ik ook duidelijk aangegeven. Hij gaf aan dat het geen probleem zou zijn, praktijk blijkt anders. Uiteindelijk ben ik nog student die fouten mag maken en ook nog leert in dit proces, maar zoals ik jouw reactie lees had ik alles maar goed moeten weten tot de puntjes. Ik heb soms contact met studenten,
als ik hoor hoe daar de begeleiding gaat is er ook veel proactief begeleiding vanuit stage.

Dus nogmaals, zoals ik het begin al aangaf. Ja ik had dingen eerst anders moeten aanpakken, dat geef ik toe en dat leg ik niet neer bij mijn begeleiders. Was ook best overweldigd in het begin en wist niet helemaal hoe ik het goed moest aanpakken, maar vanuit mijn begeleider van school en het bedrijf heb ik hulp gevraagd die ik mag verwachten. Want daar zijn het begeleiders voor niet?

Voor de rest ben ik er al 2 maanden doodongelukkig omdat het zo onderzoek zo stroef loopt. Voel me ook niet gewenst, zie bijna niemand op zo een dag want of niemand is op zijn plek of mensen zeggen geen goede dag terug als ik ze dat wens.

En nee, het is niet altijd zo slecht.. Maar typte snel een antwoord op mijn reserve telefoon met een kleiner scherm. Dan ga ik niet alle grammatica af.
pi_209438920
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2023 07:39 schreef kwiwi het volgende:

[..]
2x per week? Dat is wel echt veel hoor in mijn ervaring. Ik had alle drie de keren max 1x per maand een gesprek. En misschien nog eens een email tussen de gesprekken. In principe is het natuurlijk ook de bedoeling dat je zo'n opdracht grotendeels zelfstandig uitvoert.
Ze hebben waarschijnlijk ook helemaal geen tijd voor 2x per week per student.
Wat bedoel je alle 3 de keren 1 x per maand? De 3 x dat je stage liep of?

Het curriculum vanuit de opleiding, schrijft dat ook aan. Als ik andere studenten hoor hoevaak die in de week standaard met hun begeleider zitten, is 2 keer niet eens zo veel.

Als ze geen tijd hebben, dan had het bedrijf het duidelijk kunnen aangeven toch? Dan had ik een ander bedrijf genomen.
Maar niet elk student is hetzelfde toch? Ik weet van mezelf dat ik wat meer begeleiding nodig heb, de ander heeft dat minder, weer een ander heeft dat weer meer. Ik snap ook dat het zelfstandig gedaan moet worden, maar de kaders waarmee ik starte waren in het begin niet helemaal duidelijk. Waarmee ik dieper onderzoek gedaan heb dat voor hem wel relevant is, maar voor mij en mijn tijd niet.
pi_209438947
Afstuderen :')
Nog een jaar studeren _O_
  donderdag 8 juni 2023 @ 08:09:37 #9
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_209438956
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2023 07:52 schreef Rustige_Bra het volgende:

[..]
1: Die verwachtingen hebben we in het begin al duidijk besproken. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik goede begeleiding verwacht. Ik heb aangegeven dat ik niet verwacht dat hij mijn handje vasthoudt, maar als ik echt ergens niet aan uitkom hij me kan helpen. Daar was hij mee akkoord, maar nu ik hem nodig heb is hij er niet echt voor mij. Laatst toen ik wat vraagde, zucht hij zelfs (terwijl ik niet om elke poep of scheet iets vraag).
Als je ergens niet uitkomt hulp krijgen is natuurlijk prima, denk alleen niet dat hij 2x per week had verwacht als je dat niet erbij hebt gezegd toen. En 2x per week ergens niet uitkomen is gewoon veel i.m.o.
quote:
2:Eerst niet, daarna snapte ik het model wel. Ik moet het model gebruiken voor de aanpassingen/verandering die ik wil doen. Een ander model is er hiervoor niet.

3: Dat vind ik te makkelijk, tuurlijk snap ik dat ik het straks zelf moet doen als ik werk. Maar dan wordt je ook ingewerkt en is het niet zo van: ga hier maar zitten, je hebt nu de job zoek het zelf maar uit.
Dat zal je nog verbazen. Genoeg bedrijven waarbij je een minimale uitleg krijgt, en daarna is het sink or swim. Dan moet je zelf op zoek naar de informatie en collega's die je verder kunnen helpen.

quote:
Dat hij dat niet kan of moet bieden, kon hij ook eerlijk in zijn als hij dat niet kon of wilde. Ik heb het, nogmaals duidelijk aangegeven in het begin dat ik dat wel nodig heb. Indien hij dat niet kon bieden, prima dan zou ik er geen stage lopen en dat heb ik ook duidelijk aangegeven. Hij gaf aan dat het geen probleem zou zijn, praktijk blijkt anders. Uiteindelijk ben ik nog student die fouten mag maken en ook nog leert in dit proces, maar zoals ik jouw reactie lees had ik alles maar goed moeten weten tot de puntjes. Ik heb soms contact met studenten,
als ik hoor hoe daar de begeleiding gaat is er ook veel proactief begeleiding vanuit stage.
Gaat dit nu over je stagebegeleider of die op school? Zeker bij een bedrijf zijn dit soort opdrachten vaak bijzaak en is het iets dat werknemers bovenop hun al drukke baan moeten doen. Misschien even vragen of er bepaalde momenten zijn (dagen of een week in de maand) waarop je begeleider bij het bedrijf wellicht een iets lagere workload heeft, en meer tijd om samen met je te zitten.
  donderdag 8 juni 2023 @ 08:12:23 #10
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_209438972
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 08:04 schreef Rustige_Bra het volgende:

[..]
Wat bedoel je alle 3 de keren 1 x per maand? De 3 x dat je stage liep of?

Het curriculum vanuit de opleiding, schrijft dat ook aan. Als ik andere studenten hoor hoevaak die in de week standaard met hun begeleider zitten, is 2 keer niet eens zo veel.

Als ze geen tijd hebben, dan had het bedrijf het duidelijk kunnen aangeven toch? Dan had ik een ander bedrijf genomen.
Maar niet elk student is hetzelfde toch? Ik weet van mezelf dat ik wat meer begeleiding nodig heb, de ander heeft dat minder, weer een ander heeft dat weer meer. Ik snap ook dat het zelfstandig gedaan moet worden, maar de kaders waarmee ik starte waren in het begin niet helemaal duidelijk. Waarmee ik dieper onderzoek gedaan heb dat voor hem wel relevant is, maar voor mij en mijn tijd niet.
Heb 3x een afstudeerscriptie geschreven. En met de begeleiders van de uni had ik altijd max 1x per maand een half uur tot een uur. En bij het bedrijf ook. De rest liep ik zelf uit te vogelen door de juiste mensen te zoeken en vragen (zowel op de uni als binnen het bedrijf).
pi_209438993
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 08:04 schreef Rustige_Bra het volgende:

[..]
Wat bedoel je alle 3 de keren 1 x per maand? De 3 x dat je stage liep of?

Het curriculum vanuit de opleiding, schrijft dat ook aan. Als ik andere studenten hoor hoevaak die in de week standaard met hun begeleider zitten, is 2 keer niet eens zo veel.

Als ze geen tijd hebben, dan had het bedrijf het duidelijk kunnen aangeven toch? Dan had ik een ander bedrijf genomen.
Maar niet elk student is hetzelfde toch? Ik weet van mezelf dat ik wat meer begeleiding nodig heb, de ander heeft dat minder, weer een ander heeft dat weer meer. Ik snap ook dat het zelfstandig gedaan moet worden, maar de kaders waarmee ik starte waren in het begin niet helemaal duidelijk. Waarmee ik dieper onderzoek gedaan heb dat voor hem wel relevant is, maar voor mij en mijn tijd niet.
Heb je het nu over de begeleiding vanuit school of vanuit het bedrijf?
Dat je meerdere keren per week overlegd met de begeleider van het bedrijf snap ik, maar2x per week met de begeleider van school lijkt me wel extreem veel.
Mijn afstuderen is wel al lang geleden, maar begeleiding van uit de hogeschool was er nauwelijks.
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_209439008
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 08:08 schreef PotjeSambal het volgende:
Afstuderen :')
Nog een jaar studeren _O_
Sorry die snap ik niet helemaal? :@
pi_209439070
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2023 08:09 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Als je ergens niet uitkomt hulp krijgen is natuurlijk prima, denk alleen niet dat hij 2x per week had verwacht als je dat niet erbij hebt gezegd toen. En 2x per week ergens niet uitkomen is gewoon veel i.m.o.
[..]
Dat zal je nog verbazen. Genoeg bedrijven waarbij je een minimale uitleg krijgt, en daarna is het sink or swim. Dan moet je zelf op zoek naar de informatie en collega's die je verder kunnen helpen.
[..]
Gaat dit nu over je stagebegeleider of die op school? Zeker bij een bedrijf zijn dit soort opdrachten vaak bijzaak en is het iets dat werknemers bovenop hun al drukke baan moeten doen. Misschien even vragen of er bepaalde momenten zijn (dagen of een week in de maand) waarop je begeleider bij het bedrijf wellicht een iets lagere workload heeft, en meer tijd om samen met je te zitten.
Waar ik achteraf spijt van heb (maar moest snel een andere stage zoeken ivm afzegging andere stage), is de expertise die ik over dit onderwerp heb op de studie al lastig vond. Neemt niet weg dat ik het moet weten natuurlijk. Maar het model dat ik nu gebruik vond ik in eerdere stadiums ook lastig, terwijl ik het wel echt moet gebruiken. Dus blijf ik maar vastlopen op dit punt en dit al 2 weken lang.

Dan moet je wel contact hebben met die collega's en wat kunnen vragen, de collega's die ik in het verleden wat probeerde te vragen hadden of de kennis niet die ik moest weten of als ik er een uiteindelijk te pakken kreeg snapte hij niet waarom het mij niet lukte om door een bepaalde fase te komen in het onderzoek en vroeg hij zich wel af wat ik überhaupt aan het doen was.. Kortom mijn contact binnen het bedrijf.

Eerst vanuit stage: dat is dus het lastige, elke week is anders bij de man. Ik probeer het een week van de voren al netjes af te stemmen. Dus bijvoorbeeld spreek ik af op een dinsdag ochtend, hij geeft aan tijd te hebben en anders heeft hij in de middag wel tijd. Uiteindelijk zie ik hem in de ochtend niet, dus bel ik hem geen antwoord. Mail ik hem later, krijg ik een antwoord dat het donderdag maar moet want hij had opeens vrij genomen in de middag en woensdag had hij geen tijd.. Weg 2 dagen waarin ik niet verder kon.
Vanuit de studie: om de 2 of zelfs 3 weken begeleiding als ik naar mijn begeleider kijk want hij heeft niet altijd tijd. Waar ik me over verbaasde was toen ik er met een paar andere studenten over had, die gaven aan dat ze elke week standaard begeleiding hebben op een bepaalde tijdstip en er veel aan hadden.
pi_209439092
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 08:16 schreef gianni61 het volgende:

[..]
Heb je het nu over de begeleiding vanuit school of vanuit het bedrijf?
Dat je meerdere keren per week overlegd met de begeleider van het bedrijf snap ik, maar2x per week met de begeleider van school lijkt me wel extreem veel.
Mijn afstuderen is wel al lang geleden, maar begeleiding van uit de hogeschool was er nauwelijks.
Vanuit het bedrijf, vanuit school is 1 keer in de week wel max en dat snap ik ook wel. Maar zelfs dat is lastig bij mijn begeleider. Maar ik merk dat het per begeleider (volgens studenten) echt verschilt, merendeel krijgt gewoon wekelijkse begeleiding (ik niet).
  donderdag 8 juni 2023 @ 08:53:05 #15
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_209439165
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 08:33 schreef Rustige_Bra het volgende:

[..]
Waar ik achteraf spijt van heb (maar moest snel een andere stage zoeken ivm afzegging andere stage), is de expertise die ik over dit onderwerp heb op de studie al lastig vond. Neemt niet weg dat ik het moet weten natuurlijk. Maar het model dat ik nu gebruik vond ik in eerdere stadiums ook lastig, terwijl ik het wel echt moet gebruiken. Dus blijf ik maar vastlopen op dit punt en dit al 2 weken lang.

Dan moet je wel contact hebben met die collega's en wat kunnen vragen, de collega's die ik in het verleden wat probeerde te vragen hadden of de kennis niet die ik moest weten of als ik er een uiteindelijk te pakken kreeg snapte hij niet waarom het mij niet lukte om door een bepaalde fase te komen in het onderzoek en vroeg hij zich wel af wat ik überhaupt aan het doen was.. Kortom mijn contact binnen het bedrijf.

Eerst vanuit stage: dat is dus het lastige, elke week is anders bij de man. Ik probeer het een week van de voren al netjes af te stemmen. Dus bijvoorbeeld spreek ik af op een dinsdag ochtend, hij geeft aan tijd te hebben en anders heeft hij in de middag wel tijd. Uiteindelijk zie ik hem in de ochtend niet, dus bel ik hem geen antwoord. Mail ik hem later, krijg ik een antwoord dat het donderdag maar moet want hij had opeens vrij genomen in de middag en woensdag had hij geen tijd.. Weg 2 dagen waarin ik niet verder kon.
Vanuit de studie: om de 2 of zelfs 3 weken begeleiding als ik naar mijn begeleider kijk want hij heeft niet altijd tijd. Waar ik me over verbaasde was toen ik er met een paar andere studenten over had, die gaven aan dat ze elke week standaard begeleiding hebben op een bepaalde tijdstip en er veel aan hadden.
Ja goed dan zou ik de begeleider bij het bedrijf zeggen dat je weet dat hij het druk heeft, maar ook uitleggen waarom het belangrijk is voor je dat afspraken doorgaan, vanwege deadlines en dat het tijd kost om de informatie die je daar krijgt uit te werken. O.i.d.
pi_209439430
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2023 08:53 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Ja goed dan zou ik de begeleider bij het bedrijf zeggen dat je weet dat hij het druk heeft, maar ook uitleggen waarom het belangrijk is voor je dat afspraken doorgaan, vanwege deadlines en dat het tijd kost om de informatie die je daar krijgt uit te werken. O.i.d.
Ik heb het hem ook gezegd, dat ik zeker snap dat hij nog andere dingen dan mij heeft. Maar voor mij het wel belangrijk is om af te spreken. Daar was hij het mee eens. Maar praktijk wijst zich anders uit.

Net trouwens met een andere student gesproken over hoe het met hem gaat tijdens zijn stage. Hij geeft aan dat de begeleiding vanuit zijn stage prima is, elke week minimaal 1 keer samen zitten en anders zit hij altijd op zijn plek en kan hij direct vragen stellen en is er onderling veel contact. Voor de rest zit hij in een ruimte waar de mensen van de afdeling zitten waar hij wat aan heeft.

Dit is een aanpak waarvan ik kan zeggen dat het mij veel beter had kunnen helpen :{ .
pi_209444346
Ik heb afstudeerders begeleid op het hbo als docent. Maar 2x per week overleg heb ik niet meegemaakt en zou ik als begeleider ook weigeren. Los van het tijdsaspect (wij kregen 16 uur per afstudeerder,ven die tijd was je al grotendeels kwijt aan het bedrijfsbezoek en de eindversie van de scriptie doorlezen): Het komt op mij eerlijk gezegd ook incompetent over.
-
pi_209446654
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 18:33 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb afstudeerders begeleid op het hbo als docent. Maar 2x per week overleg heb ik niet meegemaakt en zou ik als begeleider ook weigeren. Los van het tijdsaspect (wij kregen 16 uur per afstudeerder,ven die tijd was je al grotendeels kwijt aan het bedrijfsbezoek en de eindversie van de scriptie doorlezen): Het komt op mij eerlijk gezegd ook incompetent over.
Wat komt je precies incompetent over als ik vragen mag?
Ik heb het niet over de docent begeleider, maar voornamelijk over de bedrijfsbegeleider. Vanuit de docent verwacht ik echt geen 2 keer in de week omdat de meeste info ik vanuit het bedrijf moet krijgen, maar wat ik wel verwacht van de docent begeleider: tips waar ik echt wat aan heb en feedback tijdig ontvangen van wat ik geschreven heb.
pi_209446884
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 21:52 schreef Rustige_Bra het volgende:
Wat komt je precies incompetent over als ik vragen mag?
Wat ik zeg: de behoefte aan twee keer per week contact. Wat kun je precies in 2 a 3 dagen doen? Het idee is toch dat je feedback krijgt, en daar wat mee gaat doen en op onderzoek gaat? Waarom zou je dan 2 keer in de week een contactmoment hebben?

Maar goed, misschien is de context hier anders.
-
pi_209446933
Wat ik mij herinner is dat ik maar 3 contactmomenten heb gehad met mijn studiebegeleider vanuit de studie gedurende het afstuderen. Het idee is dat je moet aantonen dat je het nu zelf kan in de echte wereld toch?

Misschien kan je eens het eea met medestudenten bespreken als je deze behoefte voelt dat scheelt wel eens wat.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_209447229
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 22:05 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Wat ik zeg: de behoefte aan twee keer per week contact. Wat kun je precies in 2 a 3 dagen doen? Het idee is toch dat je feedback krijgt, en daar wat mee gaat doen en op onderzoek gaat? Waarom zou je dan 2 keer in de week een contactmoment hebben?

Maar goed, misschien is de context hier anders.
Dat kom omdat er in het begin weinig tot geen contact was en ik aangaf dat ik in een bepaalde fase er gewoon niet uitkwam en nu wel wat meer hulp nodig had. Bijna een maand verder en ben bijna niks opgeschoten omdat ik merk dat er dingen voor mijn gevoel missen in het onderzoek... Ik krijg van hem daar ook niet echt duidelijk antwoord op.
Over het afspreken: 1 keer in de week zou voor mij ook genoeg zijn hoor (contact), alleen in de gehele week kan ik hem niet makkelijk te pakken krijgen als ik een vraag heb. De 2 contactmoment heb ik dus moeten afdwingen om hem überhaupt te kunnen zien door de week en dat is zelfs lastig, want aan de collega's die ik bijna niet zie (zit vaak alleen), kunnen mij niet echt helpen als ik concrete vragen heb en verwijzen naar mijn bedrijfsbegeleider.

Maar goed, achteraf voelde het ook niet helemaal lekker bij het eerste keer zien van de stagebegeleider (gevoel). En spijt dat ik toch geen ander bedrijf had gekozen, waarbij de opdracht iets minder leek maar de mensen in de directe omgeving wel prettiger waren.
pi_209447307
quote:
16s.gif Op donderdag 8 juni 2023 22:08 schreef FlippingCoin het volgende:
Wat ik mij herinner is dat ik maar 3 contactmomenten heb gehad met mijn studiebegeleider vanuit de studie gedurende het afstuderen. Het idee is dat je moet aantonen dat je het nu zelf kan in de echte wereld toch?

Misschien kan je eens het eea met medestudenten bespreken als je deze behoefte voelt dat scheelt wel eens wat.
Vandaag met een medestudent er over gehad, die gaf aan dat vanuit school om de week was en dat de momenten waardevol waren. Voor de rest had hij wekelijks contact met de stagebegeleider standaard en voor de rest kon hij iedereen op zijn afdeling om info vragen en was het contact met zijn stagebegeleider intensief.

Dus toen ik dat hoorde, had ik zoiets van hey het kan dus wel anders.
pi_209447469
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 22:30 schreef Rustige_Bra het volgende:

[..]
Vandaag met een medestudent er over gehad, die gaf aan dat vanuit school om de week was en dat de momenten waardevol waren. Voor de rest had hij wekelijks contact met de stagebegeleider standaard en voor de rest kon hij iedereen op zijn afdeling om info vragen en was het contact met zijn stagebegeleider intensief.

Dus toen ik dat hoorde, had ik zoiets van hey het kan dus wel anders.
Hm ja met de stagebegeleider vind ik wel dat je wekelijks moet kunnen overleggen ja...


Dat is als je werkt ook belangrijk.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_209447768
quote:
16s.gif Op donderdag 8 juni 2023 22:42 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Hm ja met de stagebegeleider vind ik wel dat je wekelijks moet kunnen overleggen ja...

Dat is als je werkt ook belangrijk.
Hij heeft me een paar keer wel redelijk geholpen waarmee ik echt verder kon, maar dat vind ik over de gehele periode mager..

Zelfs als het lukt om samen te komen, dan kan het opeens random zijn zonder dit naar mij te communiceren. Voorbeeld: ik mail hem: kunnen we morgen ochtend misschien afspreken indien het jouw lukt? zo ja hoe laat kunnen we afspreken. Geen antwoord en ook in de ochtend niet, maar dan opeens staat hij voor me.

Of hebben we wel duidelijk afgesproken, heb ik hem zelfs een agenda punt gestuurd voor bijvoorbeeld om 9 uur is hij er na een uur nog niet bij mij op die dag. Vraag ik aan de collega die er dan eens toevallig is, waar mijn stagebegeleider is ( na hem eerst gebeld te hebben en voicemail te horen), antwoord: oh hij heeft de gehele ochtend vergaderingen.. maar in de middag is hij hier op het kantoor. Ik: oke, prima kan gebeuren maar laat wat weten dan.. Dus ik mail hem, krijg ik een antwoord om 1 uur smiddag's. Ik ben er niet in de middag, want heb vrij genomen... , maar kan morgen middag wel.. Tja dan loop ik al 2 dagen met een vraag rond die voor mijn onderzoek belangrijk is. :{
  vrijdag 9 juni 2023 @ 06:39:54 #25
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_209448936
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 23:07 schreef Rustige_Bra het volgende:

[..]
Hij heeft me een paar keer wel redelijk geholpen waarmee ik echt verder kon, maar dat vind ik over de gehele periode mager..

Zelfs als het lukt om samen te komen, dan kan het opeens random zijn zonder dit naar mij te communiceren. Voorbeeld: ik mail hem: kunnen we morgen ochtend misschien afspreken indien het jouw lukt? zo ja hoe laat kunnen we afspreken. Geen antwoord en ook in de ochtend niet, maar dan opeens staat hij voor me.

Of hebben we wel duidelijk afgesproken, heb ik hem zelfs een agenda punt gestuurd voor bijvoorbeeld om 9 uur is hij er na een uur nog niet bij mij op die dag. Vraag ik aan de collega die er dan eens toevallig is, waar mijn stagebegeleider is ( na hem eerst gebeld te hebben en voicemail te horen), antwoord: oh hij heeft de gehele ochtend vergaderingen.. maar in de middag is hij hier op het kantoor. Ik: oke, prima kan gebeuren maar laat wat weten dan.. Dus ik mail hem, krijg ik een antwoord om 1 uur smiddag's. Ik ben er niet in de middag, want heb vrij genomen... , maar kan morgen middag wel.. Tja dan loop ik al 2 dagen met een vraag rond die voor mijn onderzoek belangrijk is. :{
En ondertussen kun je niks anders doen aan je onderzoek, in die 2 dagen? En waarom de vraag niet gewoon mailen?
pi_209449057
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 22:30 schreef Rustige_Bra het volgende:

[..]
Vandaag met een medestudent er over gehad, die gaf aan dat vanuit school om de week was en dat de momenten waardevol waren. Voor de rest had hij wekelijks contact met de stagebegeleider standaard en voor de rest kon hij iedereen op zijn afdeling om info vragen en was het contact met zijn stagebegeleider intensief.

Dus toen ik dat hoorde, had ik zoiets van hey het kan dus wel anders.
Ander bedrijf andere moraal, je zult nu moeten roeien met de riemen die je wel hebt ipv selectief om je heen te kijken en alleen de punten van medestudenten eruit te pikken die jij graag had gehad.
pi_209449145
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 06:39 schreef kwiwi het volgende:

[..]
En ondertussen kun je niks anders doen aan je onderzoek, in die 2 dagen? En waarom de vraag niet gewoon mailen?
Nee, want wat ik doe in excel staat als basis over waar ik over moet schrijven. Als dat niet goed is, kan ik moeilijk verder schrijven.

Tekstueel is dat makkelijk. Maar gaat hier dus om een Excel document, waarbij ik berekeningen heb moeten maken en of mee bezig ben met dingen die niet gerelateerd zijn aan de tekstuele kant. Heb het eens geprobeerd uit te leggen via de mail, maar dan geeft hij aan dat wel naar mij toekomt als hij tijd heeft. Dus helaas werkt dat niet.
pi_209449272
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 07:19 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ander bedrijf andere moraal, je zult nu moeten roeien met de riemen die je wel hebt ipv selectief om je heen te kijken en alleen de punten van medestudenten eruit te pikken die jij graag had gehad.
Dat snap ik, alleen lukt het mij dus niet om te roeien met de riemen die ik heb. Had ik collega's gehad waarbij ik ook gewoon terecht kon, dan was het voor mij al meer dan prima. Maar ik merk dat dit voor mij niet werkt en ik ongelukkig ben tijdens mijn stage, wat eigenlijk een leuke periode moet zijn om dingen toe te passen.
pi_209449494
Stage een leuke periode om dingen toe te passen, nee juist om kennis te maken met de realiteit die bedrijfsleven heet waarbij het niet altijd rozengeur en maneschijn is en er werkgevers zijn die meer zelfstandigheid verwachten. ;)
  vrijdag 9 juni 2023 @ 08:39:00 #30
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_209449515
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 08:35 schreef Basp1 het volgende:
Stage een leuke periode om dingen toe te passen, nee juist om kennis te maken met de realiteit die bedrijfsleven heet waarbij het niet altijd rozengeur en maneschijn is en er werkgevers zijn die meer zelfstandigheid verwachten. ;)
Ik wou net zeggen, mijn afstuderen was elke keer weer een hel. En de enige reden waarom ik niet nog eens eens een studie ga doen als het niet nodig is :')
pi_209450003
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 08:35 schreef Basp1 het volgende:
Stage een leuke periode om dingen toe te passen, nee juist om kennis te maken met de realiteit die bedrijfsleven heet waarbij het niet altijd rozengeur en maneschijn is en er werkgevers zijn die meer zelfstandigheid verwachten. ;)
Nouja, ik ben wel van mening dat je stage periode niet een lijdensweg moet zijn en je met loodt in je schoenen er elke ochtend naar toe moet. Uiteindelijk ben je geen werknemer, je bent een student die iets wil bijdragen aan het bedrijf waarbij je ook een bijdrage vanuit het bedrijf mag verwachten. Als dat teveel voor hun is wat ik vraag, had dan geen student aangenomen om een afstudeeropdracht te maken.
pi_209450092
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 08:39 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Ik wou net zeggen, mijn afstuderen was elke keer weer een hel. En de enige reden waarom ik niet nog eens eens een studie ga doen als het niet nodig is :')
Dat is erg jammer om te horen
pi_209450132
Ik ben van mening dat bij een normale stage waarbij je wat productief meedraait wel wat begeleiding aanwezig moet zijn maar bij afstudeerstages op hbo of universitair niveau er heel wat meer zelfstandigheid door de afstudeerder getoond moet worden.

Verplaats je eens in je begeleider hoe zou jij het vinden om voor elke poep en scheet waar de stagair niet uitkomt gestoord te worden terwijl je als begeleider ook nog de dagelijks gang van zaken erbij moet doen.
pi_209450343
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 09:47 schreef Basp1 het volgende:
Ik ben van mening dat bij een normale stage waarbij je wat productief meedraait wel wat begeleiding aanwezig moet zijn maar bij afstudeerstages op hbo of universitair niveau er heel wat meer zelfstandigheid door de afstudeerder getoond moet worden.

Verplaats je eens in je begeleider hoe zou jij het vinden om voor elke poep en scheet waar de stagair niet uitkomt gestoord te worden terwijl je als begeleider ook nog de dagelijks gang van zaken erbij moet doen.
Als ik hem daarmee kan helpen, zou ik dat graag doen. Ik wil dat de student slaagt en dat we er als bedrijf iets aan hebben.

Ik vraag hem ook niet om elke poep of scheet iets, maar als ik ergens over wilde sparren dan kreeg ik niet veel input van hem dan oh dat is dat en dat. Ik weet van mijzelf dat ik alles over analyseer en alles zo goed mogelijk wil doen en soms te moeilijk denk terwijl het simpeler is. Heb hem dat ook uitgelegd, dat ik merk dat ik daar moeite mee heb tijdens de opdracht en dan vraag ik hem heel normaal om tips. Maar dan antwoord hij niks.
  vrijdag 9 juni 2023 @ 10:19:48 #35
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_209450485
Denk dat het verhaal duidelijk is TS, beeld wat van tevoren geschetst is bijstellen.
School en begeleiders verwachten veel meer zelfstandigheid.

Kan overigens begrijpen dat het wennen is.
Lachen joh.
pi_209450551
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 10:06 schreef Rustige_Bra het volgende:

[..]
Als ik hem daarmee kan helpen, zou ik dat graag doen. Ik wil dat de student slaagt en dat we er als bedrijf iets aan hebben.

Ik wil als begeleider een onderzoek wat voldoet aan de verwachting of we daarna er iets aan kunnen hebben moet juist blijken uit dit onderzoek. Als de student niet zelfstandig genoeg is dan is dat een reden om minpunten te geven in de beoordeling. Maar goed dat zal wel weer een verschil in de verwachting die generatie Z heeft en de realiteit. ;) Veel succes met je verzelfstandiging en je soms over dingen heen te zetten.
pi_209450630
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 10:19 schreef Pajanus het volgende:
Denk dat het verhaal duidelijk is TS, beeld wat van tevoren geschetst is bijstellen.
School en begeleiders verwachten veel meer zelfstandigheid.

Kan overigens begrijpen dat het wennen is.
Dat denk ik dan, maar als je hoort hoe het bij andere studenten gaat dan ben ik het er niet helemaal mee eens maar goed. ;(
pi_209450657
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 10:27 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ik wil als begeleider een onderzoek wat voldoet aan de verwachting of we daarna er iets aan kunnen hebben moet juist blijken uit dit onderzoek. Als de student niet zelfstandig genoeg is dan is dat een reden om minpunten te geven in de beoordeling. Maar goed dat zal wel weer een verschil in de verwachting die generatie Z heeft en de realiteit. ;) Veel succes met je verzelfstandiging en je soms over dingen heen te zetten.
Nouja dat kan dat het minpunten zijn, zegt niks over de kwaliteiten van die persoon.

Toevallig geen Generatie Z, beetje voor ingenomen om het op generatie verschil te gooien als er iets niet begrepen wordt. Jammer. Niet elk persoon is hetzelfde en heeft andere behoeftes.
pi_209450756
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 10:32 schreef Rustige_Bra het volgende:

[..]
Dat denk ik dan, maar als je hoort hoe het bij andere studenten gaat dan ben ik het er niet helemaal mee eens maar goed. ;(
Annecdote van een gewone technische stage, ik had een stage gelopen mijn docent zegt verslag is goed Nederlands gebruik slecht, verbeter dat en je krijgt een 6je, medestudenten hadden stage gelopen in Curacao met zijn 2en hadden ze een verslagje van 20 kantjes gemaakt hun docent volgens mij hebben jullie niet zoveel gedaan maar het was een goede levenservaring jullie krijgen wel een 8. :D
pi_209502697
Ik heb geen stage gedaan, maar ik herken je verhaal wel deels. Vastlopen, slechte/tegenstrijdige antwoorden op je vragen, incompetente begeleider en dat soort zooi. De oplossing bleek simpel: aankaarten bij de afdeling, kreeg een ander en was in no time klaar.

Ik snap dat het misschien wat ingewikkelder is nu met een stagebedrijf, maar kun je niet om een andere begeleider vragen die kennis heeft van je onderwerp en je vanaf de basis hierin kan meenemen? Of wellicht dat je met een (kleine) aanpassing om het behapbaarder te maken de boel alsnog kan afmaken en inleveren voor een voldoende?
pi_209529786
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 21:17 schreef DoubleDip het volgende:
Ik heb geen stage gedaan, maar ik herken je verhaal wel deels. Vastlopen, slechte/tegenstrijdige antwoorden op je vragen, incompetente begeleider en dat soort zooi. De oplossing bleek simpel: aankaarten bij de afdeling, kreeg een ander en was in no time klaar.

Ik snap dat het misschien wat ingewikkelder is nu met een stagebedrijf, maar kun je niet om een andere begeleider vragen die kennis heeft van je onderwerp en je vanaf de basis hierin kan meenemen? Of wellicht dat je met een (kleine) aanpassing om het behapbaarder te maken de boel alsnog kan afmaken en inleveren voor een voldoende?
Dat is dus het punt, er is geen andere begeleider en hij runt de afdeling... ;( . Voor de rest is de afdeling waar ik stage loop niet groot en merendeel zit continue niet op zijn plek waardoor iets snel vragen aan andere lastig wordt. Hierdoor zit ik merendeel dus gewoon alleen. Als ik dit geweten had, had ik minder snel voor dit bedrijf gekozen ( maar ik moest snel switchen last minut wegens dat er een stage bedrijf afbelde).
pi_209658871
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 09:37 schreef Rustige_Bra het volgende:

[..]
Dat is dus het punt, er is geen andere begeleider en hij runt de afdeling... ;( . Voor de rest is de afdeling waar ik stage loop niet groot en merendeel zit continue niet op zijn plek waardoor iets snel vragen aan andere lastig wordt. Hierdoor zit ik merendeel dus gewoon alleen. Als ik dit geweten had, had ik minder snel voor dit bedrijf gekozen ( maar ik moest snel switchen last minut wegens dat er een stage bedrijf afbelde).
En geen andere afdeling die je kan helpen? Plus: vragen stellen kan ook via Teams, of stel voor dat je straks even langsloopt (en check de agenda’s, ook wel handig van tevoren).
  maandag 10 juli 2023 @ 00:15:17 #43
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_209833402
Lees allemaal van die posts in dit topic dat TS de schuld steeds legt naar haar afstudeerbegeleider. Dat zal misschien wel zo zijn, maar laten we niet doen alsof er niks verkeerds gaat bij afstudeerbegeleiders. Op dit moment volg ik zelf een master op de uni en daar werd er altijd in het eerste semester al gezegd dat een stage bij een bedrijf een slecht idee is omdat het bedrijf altijd jouw werk op prio nummer 1 heeft. Nou, ik kan je vertellen zeker bij een afstudeerstage tijdens een master dat de meeste bedrijven jouw scriptie wel op prio nummer 1 hebben. Ik ken een hoop studenten die zelf een soort 'mentor' hebben binnen een bedrijf dat tegenwoordig vrij normaal is. Die zie je elke week wel, zelfs als ze druk zijn ja. Bij een afstudeerbegeleider vanuit de uni niet. 1 keer per maand als je geluk hebt.

Afin, de uni lult dat het vaak misgaat bij een bedrijf maar andersom is dat vaker het geval. Als je als afstudeerbegeleider vanuit de uni geen tijd hebt om een student te begeleiden doe dat dan niet. "ja ik heb het druk" of iets in die zin is een vaak voorkomende reactie wat ik van anderen heb meegekregen.

Een afstudeerbegeleider is er niet om je handje vast te houden, maar een beetje afstudeerbegeleider die:

- vraagt af en toe hoe het gaat, helpt bij het plannen van de volgende afspraak (belangrijk, want de meeste studenten spreken hun afstudeerbegeleiders niet persoonlijk - alleen per mail)
- zet deadlines voor je op (ligt eraan per begeleider wanneer hij iets wil zien, dus dit is wel logisch)
- geeft opbouwende feedback.

Eentje die dat niet eens doet is niet eens gekwalificeerd om afstudeerbegeleider te zijn, al heeft hij/zij 1000 papers gepubliceerd

[ Bericht 8% gewijzigd door KingRoland op 10-07-2023 00:31:28 ]
  maandag 10 juli 2023 @ 00:21:20 #44
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_209833438
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 21:17 schreef DoubleDip het volgende:
Ik heb geen stage gedaan, maar ik herken je verhaal wel deels. Vastlopen, slechte/tegenstrijdige antwoorden op je vragen, incompetente begeleider en dat soort zooi. De oplossing bleek simpel: aankaarten bij de afdeling, kreeg een ander en was in no time klaar.

Ik snap dat het misschien wat ingewikkelder is nu met een stagebedrijf, maar kun je niet om een andere begeleider vragen die kennis heeft van je onderwerp en je vanaf de basis hierin kan meenemen? Of wellicht dat je met een (kleine) aanpassing om het behapbaarder te maken de boel alsnog kan afmaken en inleveren voor een voldoende?
Er is altijd een vaste datum wanneer dat kan, volgens mij is dat in de meeste gevallen (althans bij mijn uni) 3-4 weken na benoeming van je stagebegeleider. Als het dan niet klikt is, geen idee. Dan moet je er samen uitkomen en om nou die stagebegeleider jouw scriptie dan te laten beoordelen...

en ja er is een 2e assesor, maar dat is altijd op het eind. ik bedoel dan meer tijdens de afstudeerperiode zelf.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')